125cc crossipyörän hankinta
Valvoja: ffp jäsenet
125cc crossipyörän hankinta
Tuollaisen osto on käynyt mielessä ihan harrastekäyttöön. Monttukoneen hintaluokka sais olla vajaa 1500€. Nuo kun eivät ihan huolto/korjaus vapaita laitteita ole, niin mitäs tuollaista ostettaessa kannattaa erityisesti huomioida? Vaihtoehtoina ovat varmaankin isoimmat merkit kuten kawa, suzuki, yamaha, ktm, husquarna...
Varmaan täältäkin löytyy ainakin entisiä harrastajia niin kertokaahan kokemuksianne noista laitteista?
Varmaan täältäkin löytyy ainakin entisiä harrastajia niin kertokaahan kokemuksianne noista laitteista?
Tullut jonkin verran ajeltua noilla. Juu, jos itse ei noista tiedä mitään-kannattaa mukaan joku joka noista tietää..
Huomioitavaahan noista löytyy jousituksesta-moottoriin saakka, kun urkuauki laitteita tahtovat olla;)
Silmämääräisesti jo voi todeta, mitkä on hyvin pidettyjä.
Nuo vanhemmat kotarit ja husat ainakin itse kiertäisin kauempaa...aina ajossa niistä tahtoo tippua joku osa;)
Huomioitavaahan noista löytyy jousituksesta-moottoriin saakka, kun urkuauki laitteita tahtovat olla;)
Silmämääräisesti jo voi todeta, mitkä on hyvin pidettyjä.
Nuo vanhemmat kotarit ja husat ainakin itse kiertäisin kauempaa...aina ajossa niistä tahtoo tippua joku osa;)
Määrittele hyvä? Jos haluut värkin joka kulkee eteenpäin ja tarvittaessa lujaakin niin tuolla rahalla (1500e) voisi sellaisen saada. Mutta jos haluat nauttia ajosta niin melkein minimi sijoitus olis joku 2500e esim. honda cr 1998- olis alupalkkirungolla joka ei repsahda niin herkästi kuin teräsputkirunko.
Mutta toki esimerkiksi mökkitielle välttää kehnompikin laite. Halvempiin saa vain varautua ostamaan kaikki kulutus osa uusiksi, levyt, palat, kumit, ilmaputsari, mäntä, laakereita repullinen yms.
Kysymys: minkä takia 125cc? miksi ei 250 tai suoraan 500cc? Koneeltaan kestävämpiä ja sitä potkua löytyy tarpeeksi. Itse tein virheen kun luotin kavereihin ja otin sen 125cc "ekaksi" jo parin viikon ajon jälkeen tuntu että ei tule mitään kun metsässä loppuu vääntö. Kierroksia sai huudattaa ihan höpelönä että edes mitään tapahtuu..
Ja ei, ei se 500 sen ihmeemmin karkaa käsistä, kahvasta sitä vauhtia säädetään!
Mutta toki esimerkiksi mökkitielle välttää kehnompikin laite. Halvempiin saa vain varautua ostamaan kaikki kulutus osa uusiksi, levyt, palat, kumit, ilmaputsari, mäntä, laakereita repullinen yms.
Kysymys: minkä takia 125cc? miksi ei 250 tai suoraan 500cc? Koneeltaan kestävämpiä ja sitä potkua löytyy tarpeeksi. Itse tein virheen kun luotin kavereihin ja otin sen 125cc "ekaksi" jo parin viikon ajon jälkeen tuntu että ei tule mitään kun metsässä loppuu vääntö. Kierroksia sai huudattaa ihan höpelönä että edes mitään tapahtuu..
Ja ei, ei se 500 sen ihmeemmin karkaa käsistä, kahvasta sitä vauhtia säädetään!
No sen takia juurikin ku viimeiks noilla oon ajanu varmaan 5v sitte pari päivää 80cc jossa oli jotain 30hv, tuntui silloin jo aika ripeeltä laitteelta ni tuntuis että nykyään riittäis se 125. Sen kyllä tiedänkii että tuolla puolellatoistatonnilla ei mitään uutta saakkaan eikä ole tarkotuskaan, riittääkin sellanen asiallinen vajaa 20v vanha millä voi sitte välillä käydä soramontulla räppäämässä.
250cc vielä vois olla, mut 500 karkaa käsistä jo hinnaltaan, kun ei oo tarkoitus ainakaan tässä vaiheessa vielä sijoittaa tuohon niin paljoa.
250cc vielä vois olla, mut 500 karkaa käsistä jo hinnaltaan, kun ei oo tarkoitus ainakaan tässä vaiheessa vielä sijoittaa tuohon niin paljoa.
itse suosittelisin kans 250cc ehdottamasti.. kannattaahan niistä kattoa ketjut, rattaat, millon mäntä vaihettu, renkaat, tuleeko piikkejä mukaan->ehdottomat talvella! Katteisiin elä kiinnitä huomiota jos joku on rikki ovat nimittäin aika halpoja ostaa esim. etulokasuoja muistaakseni jotain 15€ Kx_ään! VM muista olla tarkkana, ota vaikka runkonumerot ylös ja käy merkkiliikeestä varmistamassa niin eipähän ainakaan kuseteta ja ei oo sitä pelkoa että vois varastettu! kaverilla kävi vasta ku osti '98 rossin, oikeesti oli runko '94 ja kone 88-92:)
Vuoden ajoin -92 125 CR Hondalla. Perus räppäilyyn ihan ok, mutta voimaa uupui, etenkin jäällä ajaessa. On kierroskone, alhaalta ei mene mihinkään. Kestävyydessä ei ollut ongelmia, ainoat mitkä vaihdoin oli takarengas ja ketju/ratas paketti. Ja toihan oli melkein yhtä kevyt kuin mopo -> helppo käsitellä. Nyt jos ostaisin crossin, niin valinta kääntyisi johonkin 250cc tai isompaan nelariin.
Ite ajelin muutaman vuoden 125 Honda CR:llä, oiskohan ollu jostain 2000 luvun taitteesta. Tona aikana piti rempata laatikko kolme kertaa ja oikeestaan joka ainut paikka piti pyörästä käydä läpi. Oli sen verran kallis harrastus, et piti siirtyä näihin autoihin...=)
Nyt jos ite ostaisin pyörän niin ehdottomasti ostaisin isomman, kun niitä ei joutuis huudattamaan niin paljon ja kestävyys ois parempi.
Kyllä itekkin pitää vielä joskus palata ton harrastuksen pariin, ku on se vaan niin mukavaa puuhaa.
Nyt jos ite ostaisin pyörän niin ehdottomasti ostaisin isomman, kun niitä ei joutuis huudattamaan niin paljon ja kestävyys ois parempi.
Kyllä itekkin pitää vielä joskus palata ton harrastuksen pariin, ku on se vaan niin mukavaa puuhaa.
-
- -
- Viestit: 776
- Liittynyt: 7.8.2003 21:28
Itellä tais käydä hyvä tuuri aikanaan, kun ostin -95 mallisen Yamaha YZ:n. Maksoin siitä muistaakseni 8500mk ja mukaan sain jonkinlaiset piikkikumit.
Ainoa remppa tuolle pyörälle parin vuoden aikana oli vesipumpun stefan vaihto, joka oli hommana vieläpä hyvin simppeli.
En kyllä ole nopeimmasta tai rajuimmasta päästä ajajia, että ehkä se pyörä silläkin säästyi hyvänä. :)
Pari vuotta ajelin, ja myin pienellä voitolla, joskin mukaan annoin saappaat yms. tilpehööriä.
Ainoa remppa tuolle pyörälle parin vuoden aikana oli vesipumpun stefan vaihto, joka oli hommana vieläpä hyvin simppeli.
En kyllä ole nopeimmasta tai rajuimmasta päästä ajajia, että ehkä se pyörä silläkin säästyi hyvänä. :)
Pari vuotta ajelin, ja myin pienellä voitolla, joskin mukaan annoin saappaat yms. tilpehööriä.
Monttukoneen osto on melkeinpä aina tuurinkauppaa, oli sitten kyseessä uusi tai käytetty. Itsellä oli mm. -91 125cc WR Husse, vanha kovia kokenut sotaratsu, mutta pelkillä huolloilla mentiin kolme kesää (ei talviajoa). Metsässä kamala koska oli viimeisiä ilman pakoaukon säätöä, mutta pärjäsi ihan hyvin kun osasi vain ajaa. Nyt ei ole taas hetkeen ollut rosmojen takia mitään pyörää, mutta seuraava on sitten joko 250cc kaksitahtinen taikka joku 400cc nelari, elopainoa kuskilla sen verran, ja omasta mielestään taitoja.
Jos kuskilla vähänkin enemmän elopainoa niin sitten suosittelisin 250cc, mutta kevyemmällä kuskilla 125cc on ihan hyvä vaihtoehto. Moni ei ikinä haluakkaan isompaa kuin piikkinen, tunnen pari vanhaa SM-huippua ketkä eivät ikinä osta muuta kuin 125cc pyöriä, kyllä sekin osaavissa käsissä kulkee melkein yhtä kovin. Lisäksi pienemmällä teholla oppii ajamaan paremmin, kun ei ole tehoa millä korjata ajovirheitä. Sitten asia erikseen isot nelarit/kaksitahtiset, voimaa on jo niin paljon että "aloittelijan" on hankalahko ajella, lisäksi esim takarengaskulut on äkkiä kolminkertaiset piikkiseen verrattuna.
Jos kuskilla vähänkin enemmän elopainoa niin sitten suosittelisin 250cc, mutta kevyemmällä kuskilla 125cc on ihan hyvä vaihtoehto. Moni ei ikinä haluakkaan isompaa kuin piikkinen, tunnen pari vanhaa SM-huippua ketkä eivät ikinä osta muuta kuin 125cc pyöriä, kyllä sekin osaavissa käsissä kulkee melkein yhtä kovin. Lisäksi pienemmällä teholla oppii ajamaan paremmin, kun ei ole tehoa millä korjata ajovirheitä. Sitten asia erikseen isot nelarit/kaksitahtiset, voimaa on jo niin paljon että "aloittelijan" on hankalahko ajella, lisäksi esim takarengaskulut on äkkiä kolminkertaiset piikkiseen verrattuna.
Tuollahan ne on jo aikasemmin huomionarvoiset seikat lueteltu. Tuosta koneesta vielä sen verran, et voihan sitä myyjä sanoa, et männällä ja laakereilla ajettu 10h ja todellisuus on ihan jotain muuta...Kannattaa ainakin yrittää kuunnella tarkasti koneesta kuuluvia mahdollisia sivuääniä eri kierrosalueilla. Sillä nyt saa jonkunlaisen karkean kuvan sisuskalujen kunnosta.
Mulla tuo harrastus jäi jo kymmenen vuotta sitten, silloin tuli ajeltua Kawan 80:llä ja 125:lla Cr:llä. Honda ehottomasti luotettavampi. Kaverilla oli muistaakseni 92-vuoden 125 Kx ja siinä temppuili pakoaukonsäädin jatkuvaan, et jos nyt noin vanhoja laitteita edes harkitset niin ihan vinkiksi.
Nyt jos ostaisin niin taitais olla Suiza tai Honda ja ehottomasti 250:nen mun valinta. Tai vaihtoehtoisesti KTM:n nelari. Helvetin mukavaa hommaa, ei vaan taida enää koskaan tarttee ton selän takia noilla reuhata. :(
Mulla tuo harrastus jäi jo kymmenen vuotta sitten, silloin tuli ajeltua Kawan 80:llä ja 125:lla Cr:llä. Honda ehottomasti luotettavampi. Kaverilla oli muistaakseni 92-vuoden 125 Kx ja siinä temppuili pakoaukonsäädin jatkuvaan, et jos nyt noin vanhoja laitteita edes harkitset niin ihan vinkiksi.
Nyt jos ostaisin niin taitais olla Suiza tai Honda ja ehottomasti 250:nen mun valinta. Tai vaihtoehtoisesti KTM:n nelari. Helvetin mukavaa hommaa, ei vaan taida enää koskaan tarttee ton selän takia noilla reuhata. :(
Itellä oli joskus alkuun vanha suzuki rm 125 ja kyllähän sillä kesän ajeli..
Viime kesänä muutaman vuoden tauon jälkeen sitte laitoin tollasen 250 honda cr:än ja ero on aika valtava tuohon 125:een, vääntöä löytyy alakierroksilta eikä tarvi huudattaa niinkun satakaksvitosta, siis käy ihan kruisailuunki. Ny onki sitte keväthuolto menossa ja sylinteri porauksilla+ mäntää ootellaan. Tosin voisin tuon sulle myyä kun vaihan sen enduroon kuitenki kesällä kun ei tuo oikeen retkipyörä oo pienen tankkinsa vuoks..
Viime kesänä muutaman vuoden tauon jälkeen sitte laitoin tollasen 250 honda cr:än ja ero on aika valtava tuohon 125:een, vääntöä löytyy alakierroksilta eikä tarvi huudattaa niinkun satakaksvitosta, siis käy ihan kruisailuunki. Ny onki sitte keväthuolto menossa ja sylinteri porauksilla+ mäntää ootellaan. Tosin voisin tuon sulle myyä kun vaihan sen enduroon kuitenki kesällä kun ei tuo oikeen retkipyörä oo pienen tankkinsa vuoks..
Juu, Kyllähän se taitaa siihen kääntyä ettei mitää vanhaa pommia kannata ostaa. Elikkäs jostakin 2000 luvun 250cc kieppeiltä suikkia taikka hondaa. Taitaapi vaan siinä tapauksessa jäädä tuo ostaminen syksympään kun budjetti nousee jo jonkun verran.
Noihin varusteisiinkin kun menee reilun tonnin verran kun hommaa kypärää, haarniskaa, saappaat, housut ym. Onhan noilla onneks tuo ajokausi vähän pidempi kuin katupyörillä ;)
Minkä hintasia nuo kulutusosat on noihin noin suurinpiirtein; takarengas, mäntä, ketjut, rattaat ym?
Noihin varusteisiinkin kun menee reilun tonnin verran kun hommaa kypärää, haarniskaa, saappaat, housut ym. Onhan noilla onneks tuo ajokausi vähän pidempi kuin katupyörillä ;)
Minkä hintasia nuo kulutusosat on noihin noin suurinpiirtein; takarengas, mäntä, ketjut, rattaat ym?
Renkaiden hinnat oli omana aktiiviaikana (jokunen vuosi sitten) 50-150e, minkälaista sinne alle sitte haluaa. Itse suosin harrastuskäytössä halvimpia mahdollisia kiinan muovirenkaita jotka ei kulunu oikein millään. Oli toki liukkaat joka paikassa mutta oppipahan nopeat ajolinjat kun ei kehdannu paljon jarrutella.
Muissa kulutusosissa sitten sai rahaa menemään miten tahtoi panostaa. Halusiko takomäntää, alumiinirattaita, x-rengas ketjuja tai muuta hienompaa. Mäntä 80-200e, rattaat 40-100e, ketjut 50-150e, jarrupalat parikymppiä. Ei mitenkään älyttömiä hintoja missään osissa, varsinkaan yleisimmissä merkeissä (honda, yamaha, kawa ja suzuki). Ja aina on hyvä varautua varsinkin vanhempien mopojen kanssa kaikkeen yllättävään.
Itse suosittelisin etsimään pelin jota on joku "ammatikseen" ajanut. Onhan sitä varmasti urku auki ajettu, mutta koitan sanoa että iskaritkin voivat näissä pyörissä olla shimmatut juuri tuolle kuskille ja hänen painolleen/ajotavalle. Omalla kokemuksella on pakko sanoa että ei niinkään väliä miten paljon sieltä moottorista saa voimaa vaan alustan toimivuus on tärkeintä. Jos pyörä pomppii miten sattuu eikä pysy maassa patikossa niin eihän siinä ajamisessa mitään iloa ole. Eikä varsinkaan vauhtia jos sitä hurmosta etsii. Toki puhtaaseen monttupyörittelyyn ei silläkään väliä ole mutta liekkö sitten juuri muullakaan. Itse nautin ainakin eniten juuri vaikeista ajoreiteistä ja siitä miten hyvin pyörä totteli ajatusta niissä. Ja kuinka kovaa sen pystyi ajamaan. Vaikea selittää, se täytyy itse kokea :)
Muissa kulutusosissa sitten sai rahaa menemään miten tahtoi panostaa. Halusiko takomäntää, alumiinirattaita, x-rengas ketjuja tai muuta hienompaa. Mäntä 80-200e, rattaat 40-100e, ketjut 50-150e, jarrupalat parikymppiä. Ei mitenkään älyttömiä hintoja missään osissa, varsinkaan yleisimmissä merkeissä (honda, yamaha, kawa ja suzuki). Ja aina on hyvä varautua varsinkin vanhempien mopojen kanssa kaikkeen yllättävään.
Itse suosittelisin etsimään pelin jota on joku "ammatikseen" ajanut. Onhan sitä varmasti urku auki ajettu, mutta koitan sanoa että iskaritkin voivat näissä pyörissä olla shimmatut juuri tuolle kuskille ja hänen painolleen/ajotavalle. Omalla kokemuksella on pakko sanoa että ei niinkään väliä miten paljon sieltä moottorista saa voimaa vaan alustan toimivuus on tärkeintä. Jos pyörä pomppii miten sattuu eikä pysy maassa patikossa niin eihän siinä ajamisessa mitään iloa ole. Eikä varsinkaan vauhtia jos sitä hurmosta etsii. Toki puhtaaseen monttupyörittelyyn ei silläkään väliä ole mutta liekkö sitten juuri muullakaan. Itse nautin ainakin eniten juuri vaikeista ajoreiteistä ja siitä miten hyvin pyörä totteli ajatusta niissä. Ja kuinka kovaa sen pystyi ajamaan. Vaikea selittää, se täytyy itse kokea :)
Vaikka vanha ketju onkin eikä pyörää ole ostettu niin oma mielipide asiaan:
Itse kattelin jotain nelaria, olisko nyt ollut viime syksynä.
Ihan vaan sen takia, että oikeasti kun ei osaa ajaa niin nelarilla on helpompi lähteä liikenteeseen(lue metsään). Tai mistäs näistä nykyisistä peleistä tietää, mutta joskus 90-luvun lopulla kun kavereiden ihan kisaviri-kotareita yms. kokeilin niin mä ajaisin itseni hengiltä sellaisella. Olivat piikkejä ja tehot jotain 50+hp luokkaa! Alhaalla ei mitään ja yhtäkkiä potkas ja jos lepikossa olisin ajanut niin varmaan siihen puuhun osunut mikä ekassa mutkassa tulee vastaan...
Minäkin omasta mielestäni koko pienen ikäni aika tehokkailla peleillä räpännyt(omaan painoon/ikään nähden) ja pakko myöntää että tollanen 50hp 2t kone on sellainen minkä ajamista täytyy treenata älyttömästi. Koska se ei mene mihinkään jos ei ole kierroksia ja kaasu pohjassa. Eli joko jäät sinne mutkaan kun tulet väärällä vaihteella tai sitten menet keulapystyssä siitä mutkasta suoraan :) Karkeasti sanottuna siis...
Nelarilla se "voima" tulee paljon tasaisemmin ja hallitummin. Eli oikeasti voit ajaa sillä osakaasullakin metsässä. Ja se heittää sitä kuraa samantein kun vetäset kaasusta. Ja mikäs sen kuran heittämisen voittaiskaan? Jos nyt vaan sais tän budjettivajeen korjattua niin joku about 400cc nelari tulis ostettua. Ihan vaan sitä varten, että kun kehä 3:sen ruuhkat vituttaa niin lähtee 1km pohjoseen metsään pyörimään.
2T-vehkeissä varsinkin noi huoltokulut on sen verran pienet että jos metsään/hiekalle tekee mieli niin en niitä hirveästi meittis. Jos jotain hajoaa niin ainahan se pyörä voi tallissa seistä ensi kevääseen yms. Näitä ei tietty vaimolle/ehdokkaalle kannata kertoa :)
Mutta niinhän se menee, että se ei pärjää joka pelkää. Sen takia meikäläisestäkin tullut tälläinen nynny ja perässä tulija :) Tuntuu toi tämän hetkinen lainapyörä(190hp/180kg) kadullakin siltä, että tapan itteni sillä. Hemmetin hauskaahan se on noilla kakspyöräsillä ajella, mutta jos järkeä on yhtään päässä niin ei osta sitä tehokkainta minkä kaupasta saa... Kaverit sanoo nynnyksi, mutta treenaa pari viikkoa niin ei kaverit pysy perässä niillä "tehovehkeillä". Jos on pakko näyttää...
Itse kattelin jotain nelaria, olisko nyt ollut viime syksynä.
Ihan vaan sen takia, että oikeasti kun ei osaa ajaa niin nelarilla on helpompi lähteä liikenteeseen(lue metsään). Tai mistäs näistä nykyisistä peleistä tietää, mutta joskus 90-luvun lopulla kun kavereiden ihan kisaviri-kotareita yms. kokeilin niin mä ajaisin itseni hengiltä sellaisella. Olivat piikkejä ja tehot jotain 50+hp luokkaa! Alhaalla ei mitään ja yhtäkkiä potkas ja jos lepikossa olisin ajanut niin varmaan siihen puuhun osunut mikä ekassa mutkassa tulee vastaan...
Minäkin omasta mielestäni koko pienen ikäni aika tehokkailla peleillä räpännyt(omaan painoon/ikään nähden) ja pakko myöntää että tollanen 50hp 2t kone on sellainen minkä ajamista täytyy treenata älyttömästi. Koska se ei mene mihinkään jos ei ole kierroksia ja kaasu pohjassa. Eli joko jäät sinne mutkaan kun tulet väärällä vaihteella tai sitten menet keulapystyssä siitä mutkasta suoraan :) Karkeasti sanottuna siis...
Nelarilla se "voima" tulee paljon tasaisemmin ja hallitummin. Eli oikeasti voit ajaa sillä osakaasullakin metsässä. Ja se heittää sitä kuraa samantein kun vetäset kaasusta. Ja mikäs sen kuran heittämisen voittaiskaan? Jos nyt vaan sais tän budjettivajeen korjattua niin joku about 400cc nelari tulis ostettua. Ihan vaan sitä varten, että kun kehä 3:sen ruuhkat vituttaa niin lähtee 1km pohjoseen metsään pyörimään.
2T-vehkeissä varsinkin noi huoltokulut on sen verran pienet että jos metsään/hiekalle tekee mieli niin en niitä hirveästi meittis. Jos jotain hajoaa niin ainahan se pyörä voi tallissa seistä ensi kevääseen yms. Näitä ei tietty vaimolle/ehdokkaalle kannata kertoa :)
Mutta niinhän se menee, että se ei pärjää joka pelkää. Sen takia meikäläisestäkin tullut tälläinen nynny ja perässä tulija :) Tuntuu toi tämän hetkinen lainapyörä(190hp/180kg) kadullakin siltä, että tapan itteni sillä. Hemmetin hauskaahan se on noilla kakspyöräsillä ajella, mutta jos järkeä on yhtään päässä niin ei osta sitä tehokkainta minkä kaupasta saa... Kaverit sanoo nynnyksi, mutta treenaa pari viikkoa niin ei kaverit pysy perässä niillä "tehovehkeillä". Jos on pakko näyttää...
250 cc 2-tahtisessa on jo taatusti tarpeeksi voimaa. Isompaa en suosittelis ostamaan aloittelijalle. 125 cc on silti paras aloittelijalle jos haluaa oppia ajamaan. 250 voi kyl silti olla mukavampi paremman väännön takia ja ei oo muutenkaan niin tarkka kierroksista. Isoja nelareita voi sitten ajellakin jo välikaasulla, mutta 2-tahtisissa kaasun voisi melkein korvata on-off napilla.
90-luvun alkupuolen piikeissä alkoi tehot hävitä, kun männällä (ja männän renkailla) oli ajettu 5 tuntia. Uudemmissa kuulemma kestää männät jo pidempään, mut oma tarkempi tietämys loppuu 90-luvun puoleen väliin. Sen jälkeen ajot on jäänyt muutamana kertaan.
250 nelari on varmaan paras vaihtoehto aloittelijalle. Siin on jo vähän vääntöö, mutta on silti ketterä käsitellä.
Yleiskunto kertoo pyörästä jo paljon. Ketjujen ja rattaiden kunnosta ei toisaalta tarvitse paljoa välittää. Kulutus tavaraa. Lähinnä ne kertoo ehkä jotain pyörän pidosta. Toisaalta kisa vehkeissä on kaikki osat kulutusosia.
Loppuun ilmanen huoltovinkki. Peskää ilmanputsari jokaisen pölyisellä radalla ajatun kerran jälkeen.
#75
90-luvun alkupuolen piikeissä alkoi tehot hävitä, kun männällä (ja männän renkailla) oli ajettu 5 tuntia. Uudemmissa kuulemma kestää männät jo pidempään, mut oma tarkempi tietämys loppuu 90-luvun puoleen väliin. Sen jälkeen ajot on jäänyt muutamana kertaan.
250 nelari on varmaan paras vaihtoehto aloittelijalle. Siin on jo vähän vääntöö, mutta on silti ketterä käsitellä.
Yleiskunto kertoo pyörästä jo paljon. Ketjujen ja rattaiden kunnosta ei toisaalta tarvitse paljoa välittää. Kulutus tavaraa. Lähinnä ne kertoo ehkä jotain pyörän pidosta. Toisaalta kisa vehkeissä on kaikki osat kulutusosia.
Loppuun ilmanen huoltovinkki. Peskää ilmanputsari jokaisen pölyisellä radalla ajatun kerran jälkeen.
#75
Tuli hankittua nyt sitten ison nelarin sijasta 250cc nelari, 2005 kawa. Täytyy kyllä myöntää että odotukset oli hieman erinlaiset mitä todellisuus oli. Krossiradalla vasta tuli käytyä, ja siellä kävi selväksi että metsään on melkeinpä helpoin/paras laite ajaa. Krossissa "loppuu" voima kesken hieman (jos nyt verrataan isoihin nelareihin/250cc 2t), mutta minulle taitaa olla juuri sopivan voimakas siihenkin.
Jotain esim tuon laitteen koneen huollon tarpeesta kertoo että nyt 60tunnin jälkeen oli vaihdettu mm. mäntä, eikä ollut vanhassa mitään vikaa/kulumaa. Ajo on ollut pääsosin enduroa, joka tietenkin kuluttaa konetta huomattavasti vähemmän kuin radalla ajo. Mutta monen aloittelijan ensimmäinen vuosi radalla on samaa luokkaa kulutuksen osalta kuin kunnon metsäkuskin metsässä ajo.
Jotain esim tuon laitteen koneen huollon tarpeesta kertoo että nyt 60tunnin jälkeen oli vaihdettu mm. mäntä, eikä ollut vanhassa mitään vikaa/kulumaa. Ajo on ollut pääsosin enduroa, joka tietenkin kuluttaa konetta huomattavasti vähemmän kuin radalla ajo. Mutta monen aloittelijan ensimmäinen vuosi radalla on samaa luokkaa kulutuksen osalta kuin kunnon metsäkuskin metsässä ajo.
Täsä viikonloppuna sain omankin laitteen(250 cr) kasaan, tosi paljon parani vedot nyt kun on porattu ja sain säädöt liki kohilleen. Iltasella ois tarkotus mennä kaverin kans mehtään/montulle räyhäämään. Nyt vähäsen harmittaa kun pitää pyörää vaihtaa mutta eihän siitäkään mitään taho tulla kun bensakanisteri repussa pitää retkelle lähteä(makkarat haisee)...
Miten muuten tuo nelarin polttoainetalous?
Miten muuten tuo nelarin polttoainetalous?
Mörssäri kirjoitti:
^Taas "asiantuntijalausunto". Nykylaitteista ehdottomasti paras aloittelijalle on KTM/honda/Yamaha 4T 250cc. Voimaa samanverran kuin 125cc 2T:ssa mutta huomattavasti helpommin käsiteltävässä muodossa, eli tehokäyrä on tasainen ilman rajua tehopiikkiä. Myös luotettavuus on aivan eri tasolla 2T koneisiin verrattuna.
125 cc on silti paras aloittelijalle jos haluaa oppia ajamaan.
250 nelari on varmaan paras vaihtoehto aloittelijalle
^Taas "asiantuntijalausunto". Nykylaitteista ehdottomasti paras aloittelijalle on KTM/honda/Yamaha 4T 250cc. Voimaa samanverran kuin 125cc 2T:ssa mutta huomattavasti helpommin käsiteltävässä muodossa, eli tehokäyrä on tasainen ilman rajua tehopiikkiä. Myös luotettavuus on aivan eri tasolla 2T koneisiin verrattuna.
Palaa sivulle “Yleinen - muut aiheet”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 20 vierailijaa