Ylivirasuojaa läppärille
Valvoja: ffp jäsenet
Ylivirasuojaa läppärille
Ajattelinpa näin kesän kunniaks hommata ylivirtasuojaa läppärille. Itse en mistään sähköön liityvästä mitään ymmärrä, joten kertokaapa tekeekö esim tollasella halvalla yhtään mitään http://www.verkkokauppa.com/popups/prod ... p?id=17855 Vai kannattaako panostaa johonkin kalliimpaan.
Läppärihän kannattaa kiskaista sähköverkosta irti esim. ukkosen sattuessa kohdalle, toimiihan se akullakin. Kyllähän noita on myynnissä vaikka minkälaisia, suomessakin suunniteltuja. Harvoin salama tms. jännitepiikki silti tulee sähköverkosta (ainakaan kaupunkialueella?) ja puhelinpiuhaa harvoin koneeseen enää kytketään (modeemi), jota pitkin salama pääsee koneeseen ihan sisällekkin asti :D. Voihan nuo toimiakkin, mutta oikeita upseja saa jo alle 100€ hintaan, jotka sitten suojaavat laitteiden lisäksi myös mahdolliset aukiolevat tiedostot (tallennus ja alasajo) sähkökatkoksen sattuessa. Niin ja upsit suojaa oikeasti myös ylijännitteeltäkin. Yksittäiselle koneelle tulisi ensiksi mieleen Powerware 3105 UPS, mutta näin kotikäytössä ei minulla ole kone edes maadoitetussa pistorasiassa, saatikka sitten suojattu jotenkin :)
Edit: Niin siis sähköverkostahan se jännitepiikki ilman modeemia tietenkin tulee, mutta aika harvinaista sellainen on :D Olipa taas hankalasti sanottu tuolla ylempänä ja tässäkin (loma alkoi ja 1 plo punkkua ja useampi kalja juotuna)
Edit: Niin siis sähköverkostahan se jännitepiikki ilman modeemia tietenkin tulee, mutta aika harvinaista sellainen on :D Olipa taas hankalasti sanottu tuolla ylempänä ja tässäkin (loma alkoi ja 1 plo punkkua ja useampi kalja juotuna)
Mulla on tollanen pienempi ylijännitesuoja minkä oon tyrkänny yhteen jatkoroikan reikään, suojaa kaikki samaan jatkoroikkaan liitetyt vehkeet ja adsl/puhelinlinjan.
Läppäreitä harvemmin tarvii maadotettuun kytkeä, ja fiksu ihminen vetää arkojen laitteiden töpselit seinästä ukkosella ;)
Btw adsl-purkki liitetään ihan puhelinlinjaan, eli aika usein nykypäivänä käytetään puhelinlinjaa ;)
Ja kun kone kytketään maadottamattomaan pistorasiaan niin sitten onkin hieno ihmetellä kun kuuluu outoja hurinoita esim. jos kytkee mikrofonin tietokoneeseen ja soittelee skype-puheluita samalla kun äänikortin lähtö menee stereoille...
Itsellä maadotetussa totta kai ja ei hurinaa.
Läppäreitä harvemmin tarvii maadotettuun kytkeä, ja fiksu ihminen vetää arkojen laitteiden töpselit seinästä ukkosella ;)
Btw adsl-purkki liitetään ihan puhelinlinjaan, eli aika usein nykypäivänä käytetään puhelinlinjaa ;)
Ja kun kone kytketään maadottamattomaan pistorasiaan niin sitten onkin hieno ihmetellä kun kuuluu outoja hurinoita esim. jos kytkee mikrofonin tietokoneeseen ja soittelee skype-puheluita samalla kun äänikortin lähtö menee stereoille...
Itsellä maadotetussa totta kai ja ei hurinaa.
Kyllä se jännitepiikki usein tulee sähkölinjaa pitkin varsinkin maaseudulla jossa sähkö tulee usein ilmajohtoa pitkin.
Ylijännitesuojaksi ostaisin jonkin merkkituotteen, esimerkiksi APC tai MGE, noihin nimittäin sisältyy usein vakuutus joka korvaa laitteiden hajoamisen ollessa käytössä.
Itse päädyin osittain tuosta syystä APC:n UPSiin pöytäkoneen kanssa. Sitä en sitten tiedä, miten on käytännön laita jos jotain oikeasti hajoaa. Vielä ei ole hajonnut mitään, mutta eipä ole sellaisia ukkosia ollut jotka olisivat suojaamattomiakaan laitteita rikkoneet. Ennen UPSin ostoa kyllä hajosi sähkölaitteita, ilmeisen tehokas vehje kun pitää ukkosetkin loitolla :D
Toki läppäri on helpointa kiskaista irti seinästä, mutta eipä suoja silti pahitteeksi ole, aina kun ei voi olla itse paikalla ukonilman iskiessä.
Sähköpiuhan suojaamisen lisäksi kannattaa pitää huoli mahdollisen puhelin/verkkopiuhan suojaamisesta. Usein noissa ylijännitesuojissa on myös puhelinpiuhan läpivienti ja sille oma suojaus. Samalla kannattaa suojata kaikki muutkin oheislaitteet, tulostimet yms.
Ylijännitesuojaksi ostaisin jonkin merkkituotteen, esimerkiksi APC tai MGE, noihin nimittäin sisältyy usein vakuutus joka korvaa laitteiden hajoamisen ollessa käytössä.
Itse päädyin osittain tuosta syystä APC:n UPSiin pöytäkoneen kanssa. Sitä en sitten tiedä, miten on käytännön laita jos jotain oikeasti hajoaa. Vielä ei ole hajonnut mitään, mutta eipä ole sellaisia ukkosia ollut jotka olisivat suojaamattomiakaan laitteita rikkoneet. Ennen UPSin ostoa kyllä hajosi sähkölaitteita, ilmeisen tehokas vehje kun pitää ukkosetkin loitolla :D
Toki läppäri on helpointa kiskaista irti seinästä, mutta eipä suoja silti pahitteeksi ole, aina kun ei voi olla itse paikalla ukonilman iskiessä.
Sähköpiuhan suojaamisen lisäksi kannattaa pitää huoli mahdollisen puhelin/verkkopiuhan suojaamisesta. Usein noissa ylijännitesuojissa on myös puhelinpiuhan läpivienti ja sille oma suojaus. Samalla kannattaa suojata kaikki muutkin oheislaitteet, tulostimet yms.
Niinpä, jos ei satu olemaan esimerkiksi työpaikalla ukkosen iskiessä :)fiksu ihminen vetää arkojen laitteiden töpselit seinästä ukkosella ;)
Kyllä tuommoinen ihan järkevä sijoitus on. Merkeistä suosittelen joko MGE, APC tai Belkin. Ovat hyviä, ja noissa tosiaan vakuutus, eli jos rikkoutuu laitteet niin korvataan. Mutta tosiaan vaatii sen maadoitetun pistorasian. Ja muistakaa pitää se ostokuitti tallessa, mikäli kävisi niin, että tuon läpi ukkonen rouhaisee.
Noin 30e maksoin muistaakseni MGE:n suojasta joskus useampi vuosi sitten.Ovat aika arvokkaita
Tuossa olisi suoja ihan läppärikäyttöön jos vaan virtaliitin on oikeanlainen, suojaa myös verkkoliitännän:
http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=0726
Tai toisenlaisella verkkoliitännällä:
http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=6813
Tulevat siis powerin ja verkkojohdon väliin.
Verkkoliitännälle löytyy myös erillistä suojaa: http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=6366
Edit: Tekstissä puhutaan puhelinliitännästä, mutta kuvan perusteella tuossa on myös verkkopistokkeet (RJ45)
Palaa sivulle “Yleinen - muut aiheet”