Romurautaa: MK2 Golf 20VT

Projektit, joissa oikeasti tapahtuu jotain, eikä vain suunnitella ja haaveilla.

Valvoja: ffp jäsenet

Lehtilä
ffp jäsen
Viestit: 5032
Liittynyt: 17.7.2003 23:35

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 19.9.2008 23:29

Kompura 56mm ja pako 58mm kaiketi..

EreZ
-
Viestit: 48
Liittynyt: 23.9.2004 12:17

ViestiKirjoittaja EreZ » 19.9.2008 23:31

Millä pesällä?

Lehtilä
ffp jäsen
Viestit: 5032
Liittynyt: 17.7.2003 23:35

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 20.9.2008 9:22

Kasin pesä..

AnttiL
-
Viestit: 398
Liittynyt: 23.7.2003 10:56

ViestiKirjoittaja AnttiL » 20.9.2008 12:07

Komealta lehtilän golffi näytti. Itseänikin alkoi himottaa tollainen projekti kovasti. Kyllä konehuoneessa vielä oli tilaa kivasti. :)

JUMA
-
Viestit: 539
Liittynyt: 24.6.2005 14:40

ViestiKirjoittaja JUMA » 20.9.2008 12:47

On ihan "kohtuullisen" kokoinen puhallin kakkakoppaan! Käpistelin juuri tuota pottua kaverilla pari kk sitten.
Ei varmaan paljo oteta ahtoja tuolle 192hevoselle?
Ja tulipa yhtäkkiä tyhmälle mieleen, että katsotaanko sitä pyöriltä otettuja tehoja vai koneesta?

Suurella mielenkiinnolla seuraan rojektia, kun tietää minkälaista työn jälki on ollu aikaisemmissa kulkineissa. PEUKKU!

Miko
-
Viestit: 503
Liittynyt: 4.7.2004 7:18

ViestiKirjoittaja Miko » 20.9.2008 12:47

Juu kyllä tämmöiset kertomukset laittaa kummasti haluamaan itselle samanlaista. Täällä nimittäin eilen aloitettiin purkamaan golffia.

Näitä taitaa ilmaantua kuin sieniä sateella, mutta mitäpä se haittaa :)

Lehtilä
ffp jäsen
Viestit: 5032
Liittynyt: 17.7.2003 23:35

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 21.9.2008 20:04

Eilen ehtoolla (lue= kolmen aikaan aamuyöstä) mallailin vähän ahdinta hollille konehuoneeseen sekä sovittelin downpipeä..
Edestä
Sivulta

Kun ahdin oli suunnilleen lopullisessa paikassaan, kiskaisin koneen taljalla pois.
Siinä killuu

Sitten vähän käyriä ja ei muutakun leikkaa-ja-liimaa..
alkaa
olla
heftissä

Eli pari n. 50mm putken natsaa vielä ja sitten kollektorin pähkäilyä. Siihen tars sitten vielä portille tehä haara ja sitten alkais olemaan hitsausta ja hehkutusta vaille valmis.

Saako muuten jostain valmiita 4-1 kollektoreita n. 42mm putkelle?
Vai miten semmoset on yleensä toteutettu näppärästi ja asiallisesti kotikonstein?

Pahoittelen kännyllä otettuja kuvia ja tallin kellertävää värimaailmaa.. Päävalonlähteenä vielä toistaiseksi yksi helvetinmoinen suurpainenatriumlamppu. Varsinaiset valaisimet odottaa vielä tallin nurkassa asennusta ;)
Eikä vaan ikinä muista ihan oikeaa kameraa ottaa tuonne mukaan. Talliin on kuitenkin melkein 30 metriä matkaa..

Opinions
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 28.7.2003 0:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja Opinions » 22.9.2008 8:18

No viddu, oli se hyvä etten tullu käymään:)

Lehtilä
ffp jäsen
Viestit: 5032
Liittynyt: 17.7.2003 23:35

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 22.9.2008 9:37

Jaa miksi niin? Etkö jaksa herätä noin aikaisin?-)

Mistäs tuommosta 3" joustopalaa kannattais lähteä metsästämään?
Motonet vaimikäseoli?

Eerop
-
Viestit: 525
Liittynyt: 25.4.2005 20:42

ViestiKirjoittaja Eerop » 22.9.2008 10:09

Biltemassa on edullisin(n.20€)

Opinions
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 28.7.2003 0:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja Opinions » 22.9.2008 10:33

Eikäkun on taas tapahtunu, enkä mä ollu edes vielä edellistä päivää lopettanu kolmen nurkissa..

Juice
ffp jäsen
Viestit: 5700
Liittynyt: 16.7.2003 22:51

ViestiKirjoittaja Juice » 22.9.2008 11:33

^ Hiflexistä itse ostin aikoinaan tuollaisen pitkän joustokappaleen.

Dubsonic
-
Viestit: 2280
Liittynyt: 12.8.2003 12:22

ViestiKirjoittaja Dubsonic » 22.9.2008 19:17

ite kanssa etsin aikanaan 3" joustopalaa ja motonetin mallit oli jotain 10cm kokonaispituudeltaan ja todella jäykkiä niin Varaosaexpertilä löysin tarpeeksi pitkän ja joustavan noin 40cm pituisen.

Lehtilä
ffp jäsen
Viestit: 5032
Liittynyt: 17.7.2003 23:35

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 27.9.2008 22:52

Lisää huippulaadukasta kännykamerakuvaa, arvon herrasväki.

Eilen nikkaroin pakosarjaan kollektorin neljästä putken tumpista yhdistämällä.
Kuva 1
Kuva 2
Kuva 3

Tänään mallasin hukkaportille oman putken.
Kuva 1
Kuva 2 (hieman tärähtänyt niin kuin ottajansakin)

Sievästi se 50mm portti mahtuu kannen ja jarrutehostimen väliin.
Kuva

Portin lähtö toisesta suunnasta. Tarkkasilmäinen huomaa, ettei kollektorissa ole vielä edes hukkaportin lähdölle reikää :)
Kuva

Taas vaihteeksi koneen ollessa paikallaan tuli pähkittyä hieman coolerin paikkaa ja putkien vetoa.. 600x300 kenno tuonne pitäs sovitella.
Myös lukkopelti ja syyläri sekä paisuntasäiliö haki paikkaansa..
Kuva 1
Kuva 2
Kuva 3

GTi-Perttu
-
Viestit: 2556
Liittynyt: 3.9.2005 13:59

ViestiKirjoittaja GTi-Perttu » 27.9.2008 23:06

Aika lähelle konepeltiä tulee turbo. Käryää kyllä maalit konepellistä aika vihaseen. Meinaatko kääriä turbon thermotecciin??

Hannu_H
-
Viestit: 992
Liittynyt: 24.7.2003 19:03

ViestiKirjoittaja Hannu_H » 27.9.2008 23:41

Eihän tuo ole vielä lähelläkään peltiä. Eikö se ole voiman merkki jos maalitkin käryää? :D

pipo_esa
-
Viestit: 1803
Liittynyt: 7.8.2003 8:24

ViestiKirjoittaja pipo_esa » 27.9.2008 23:51

Nostaa peltiä takapäästä pari senttiä niin on tuningimman näköinen eikä maalit pala

Lehtilä
ffp jäsen
Viestit: 5032
Liittynyt: 17.7.2003 23:35

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 28.9.2008 8:55

Tiedostettu on. Se on meininki että jos on peltiä tiellä niin se saa väistyä :)
Eri vaihtoehtoja konepellin suhteen on mietitty, saa sitten nähdä miten tehään.

Nyt näyttäis siltä että kaasuläppä tulee vielä lähemmäksi konepeltiä kuin tuo turbo.

Miko
-
Viestit: 503
Liittynyt: 4.7.2004 7:18

ViestiKirjoittaja Miko » 28.9.2008 9:23

Tuleeko hiilaria pellin tilalle? Painonjaon kannaltakin olisi parempi :)

jii_bee
-
Viestit: 2410
Liittynyt: 19.8.2003 21:00

ViestiKirjoittaja jii_bee » 28.9.2008 9:53

Entäpä ART-Motorsportti konekuitu..?
Keskiosan pahka toisi tilaa ja ulkonäkökin olisi ihan jees kunhan kuiduttaa tuon mitsupisi-aukon sileäksi.

TurboJ
-
Viestit: 966
Liittynyt: 7.1.2005 20:18

ViestiKirjoittaja TurboJ » 28.9.2008 10:36

Mieluummin konepeittoon liimattavaa lämpöeriste "foliota" siihen turbon yläpuolelle.
Turbiinia ei välttämättä kannata matottaa jos voi välttää. Silloin jos EGT:t karkaa, on ahdin entistä suuremmassa sulamisvaarassa.

gryger
-
Viestit: 628
Liittynyt: 6.5.2005 12:39

Tuki

ViestiKirjoittaja gryger » 28.9.2008 12:14

Mitenkä ajattelit toteuttaa ahtimen tuennan?

Lehtilä
ffp jäsen
Viestit: 5032
Liittynyt: 17.7.2003 23:35

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 28.9.2008 16:31

En ole sitä vielä pähkäillyt. Tuentaan pitää perehtyä sitten kun tuo pakosarja on hitsattu valmiiksi.

palikka2
-
Viestit: 262
Liittynyt: 1.1.2004 14:18

ViestiKirjoittaja palikka2 » 16.10.2008 16:29

Mikäs toi Holsetti on malliltaan?

Kalle H
-
Viestit: 242
Liittynyt: 19.4.2004 17:27
Viesti:

ViestiKirjoittaja Kalle H » 17.10.2008 0:16

Koneen takakannakkeen siivosin, maalasin ja täytätin polyuretaanilla jotta saisi vähän suurempia heilahteluja kuriin..
Tuohan onkin hyvä idea, voiko tuota polyuretaania ihan sulattaa palasta tuonne moottorin kannakkeen rungon sisään, vai saako tuota ostettua jotenkin "juoksevana" tavarana?

Tampereen Korja-Kumista saisi ainakin polyuretaani tuotteita kohtuu hintaan sulateltavaksi.

Lehtilä
ffp jäsen
Viestit: 5032
Liittynyt: 17.7.2003 23:35

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 17.10.2008 8:39

^^ HY35 on rusetin tyyppi.

^ Kyllä tuo on ihan kaksikomponentti-PU:ta, jota tuonne on valuteltu.
Teetin sen firmassa, joka tekee Polyuretaani ja polymeerivaluja.

Opinions
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 28.7.2003 0:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja Opinions » 17.10.2008 9:21

^perkules juu. mä luulin että tollanen holsetti on malliltaan
-pienijapyöreä:)
Mites prokkis, tars tulla kattomaan josko pääsis koeajolle?

Lehtilä
ffp jäsen
Viestit: 5032
Liittynyt: 17.7.2003 23:35

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 17.10.2008 9:59

Kattomaan voi tulla, koeajolle on turha hinkua vielä vähään aikaan :)

Lehtilä
ffp jäsen
Viestit: 5032
Liittynyt: 17.7.2003 23:35

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 17.10.2008 22:41

Jollei tuolla aikaisemmin ollut puhetta, niin ostin jo keväällä tuolta ameriikan maalta tämmöisen keksinnön, jolla saa tuosta Megasquirtista näkyviin kaikenlaista fantsua..

Kokeiltiin sitä sitten tuossa pari kolme viikkoa sitten Teron megassa ja aluksi kaikki vaikutti varsin hienolta mutta kas kummaa, noin 10 minuutin jälkeen näyttö tilttasi jotenkin ja alkoi näyttää tältä.
Yhden kalibrointiyrityksen jälkeen se näytti sitten tältä

Tänään sitten pistin toosan pakettiin ja lähetin takaisin amerikkaan korjattavaksi. :)

On muuten hieno peli (tai oli niin kauan ku toimi)..

wertt
-
Viestit: 85
Liittynyt: 28.4.2008 17:34

ViestiKirjoittaja wertt » 19.10.2008 10:11

Oho, oho! Ameriikan ihmemaasta löytyy sit kaikenlaista jännää. Mitä kaikkea informaatiota toi näyttö antaa? Voiko sen kautta myös säätää megaruuttaa? Käykö myös muihin moottorinohjausjärjestelmiin, kuten vemssiin? Ja tietenkin hinta kiinnostaa kans. :)

Kuka noi turvakaaret muuten suunnitteli ja toteutti? Luuppalako se oli? Mitenkäs sulla on tehty pääkaaret (vai mitkä ne nyt on?) tolleen auton puolelta toiselle yhdestä putkesta vääntämällä? Eli tuulilasin ympärille väännetty häkkyrä on yhtä putkea ja penkkien takana on toinen yhtenäinen kaari.

Erääseen toiseen toteutukseen Luuppala väänsi yhtenäiset kaaret auton pituussuunnassa. Eli kuskin puolella meni yksi yhtenäinen kaari ja vänkärin puolella toinen. Sitten niiden väliin tuli kasa putkia.

Mikähän on mahtanut olla idea, vaikuttaako jäykkyyteen tms. jollain tavalla vai olikohan kaarimestari noussut toisella jalalla sängystä aamutuimaan?

Täytyy kyllä sikoossomit heittää tällekin projektille..

hb81
-
Viestit: 1748
Liittynyt: 31.8.2003 17:41
Viesti:

ViestiKirjoittaja hb81 » 19.10.2008 10:24

Erääseen toiseen toteutukseen Luuppala väänsi yhtenäiset kaaret auton pituussuunnassa. Eli kuskin puolella meni yksi yhtenäinen kaari ja vänkärin puolella toinen. Sitten niiden väliin tuli kasa putkia.

HEP.. täällä näin! =)
Noin juuri menee mulla etupää mut sit pääkaari penkkien takana kiertää kuskin puolelta katon kautta apparin puolelle, niinkuin yleensä kaaret muutenkin.
Hieman ihmetytti luuppalan tapa tehä toi etupää mulle.. ehkä halus päästä helpommalla. :P
Oli kuitenki aika tyhjä sisusta mihin sai suunnitella niitä, kun auton vein sinne.
No sai ne noinkin sinne.. tosin hieman hankala oli yksin pidellä putkia kohallaan ja sit heppaa paikalleen =)

Tässä vielä linkki kuvatuksiin jos joku nyt ei hiffannu ideaa.
Kaaret

Lehtilä
ffp jäsen
Viestit: 5032
Liittynyt: 17.7.2003 23:35

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 19.10.2008 11:57

Etukaari sekä pääkaari on yhtä puuta. Siis oikealta vasemmalle. Ne yhdistää sivuputket penkkien vieressä sekä katon rajassa.

Tuskin noilla kummallakaan tavalla suuria lujuuseroja tulee. Ristikot ja vinotuet tuon hässäkän vasta jäykistävät. Tai ainakaan katukäytössä ei taida olla tuon taivaallista merkitystä.
Lähinnä sitä varten nuo kaaret omaani laitoin, että nyt kun on kerran auto, jolla radalle voi mennä ettei tarvitse perheen ykösautoa tärvellä, ni voi ottaa riskejäkin hiukan eri malliin :) Toisinsanoen jos karkaa lapasesta, niin ei harmita "ihan niin paljoa" ja välttyy toivottavasti paremmin kolhuiltakin.

399$ maksoi tuo LCDash + postikulut, tullit ja alvit..

Sore
-
Viestit: 204
Liittynyt: 11.9.2003 15:07

ViestiKirjoittaja Sore » 19.10.2008 18:26

Kaariasiaa pähkäileville apua AKK:n raamatusta , joka löytyy PDF:kin nykyään netistä kaikille (ei siis pelkästään kirjaversiona lisenssin haltijoille).

http://www.autourheilu.fi/saannot08/

tai sitten suoraan smartpage (eli kirjan muotoisena verkossa) :

http://akk.smartpage.fi/?docId=3b1d3c40 ... 231fe6ca3a

Kaariasiat alkaa siellä sivulta 258 teknisistä määräyksistä. Tämä siis OT-vinkkinä kaikille, jotka aikoo ajaa vaikka asfalttisprinttejä tai muita AKK:n alaisia lajeja.

Lehtilä
ffp jäsen
Viestit: 5032
Liittynyt: 17.7.2003 23:35

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 8.1.2009 21:49

Liian hitaasti etenee tämäkin ruoska.. Pariin kolmeen kuukauteen ei ole ehtinyt tekemään juuri mitään. Lähinnä osien hankintaa yritetty suorittaa.

LCDash tuli jenkeistä korjattuna, kuluja tuli vaivaiset 16€ (lähetys sinnepäin) joten sen osalta homma bueno.

Vannepolitiikkaa yritetty hämmästellä ja näillä näkymin tehään näistä autoon kesäfillarit. Kokoa tällä hetkellä 6.5x16" ja lippiä venytellään sitten tarpeen mukaan eestä ja takaa..

Cooleri ja sekalainen valikoima silikoniröörejä saapui jossain vaiheessa postin kautta

Kytkinlevy saapui Ape-Importilta ja sen sais heittää G60-asetelman kaveriksi..

Pakosarja on hitsailtu ja koeponnistettu
Kuva1
Kuva2
Kuva3
Kuva4
Pakosarjan osalta seuraavana on vuorossa hukkaportin haaran liitos, hehkutus, päästö sekä laippojen plaanaus.

Myös kaikenlaista sekalaista roipetta on nurkkiin kertynyt.

780cc suuttimet tulivat kaverin mukana jenkeistä viimeviikolla..

Hitaasti etenee, mutta etenee kuitenkin.
Tiedä häntä, liikkuuko vielä ensi kesänä :D

Tars saada yksi syncro myytyä nurkista pois että saa taas vähän pelirahaa...

j_u_k_i
-
Viestit: 530
Liittynyt: 23.7.2003 8:10

ViestiKirjoittaja j_u_k_i » 8.1.2009 23:49

Aijai kyllä näyttää hyvältä, olisipa omakin projekti noin pitkällä.
Mikä on välijäähdyttimen koko?

Lehtilä
ffp jäsen
Viestit: 5032
Liittynyt: 17.7.2003 23:35

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 9.1.2009 7:41

Kennon koko muistaakseni 600x300, koko pituus päätyineen 780mm jos en väärin muista.
Lähdöt 3".

pipo_esa
-
Viestit: 1803
Liittynyt: 7.8.2003 8:24

ViestiKirjoittaja pipo_esa » 11.1.2009 20:43

Mikäs synkrossa oli vikana jos ei suunnitelmiin sopinut?

Lehtilä
ffp jäsen
Viestit: 5032
Liittynyt: 17.7.2003 23:35

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 11.1.2009 21:14

Niin, aattelin että jos olis tän nykyisen kopan myyny pois ja siirtänyt tekniikan tuohon syncroon, mutta tiedä sitten.. taitaa tulla murheita vain.

gryger
-
Viestit: 628
Liittynyt: 6.5.2005 12:39

Murheita

ViestiKirjoittaja gryger » 12.1.2009 8:53

Ei mitään nelivetoja, aivan liikaa pitoa ;)

Ajelet kevyemmillä kengillä niin kyllä se siitä asettuu..

Miko
-
Viestit: 503
Liittynyt: 4.7.2004 7:18

ViestiKirjoittaja Miko » 12.1.2009 9:21

Lukko ja sliksit :) Eikös niillä pärjää.

Mistä hommasit koolerin? Saatko hyvin mahtumaan syylärin kanssa ja joko tuuletin on hommattu?

Lehtilä
ffp jäsen
Viestit: 5032
Liittynyt: 17.7.2003 23:35

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 12.1.2009 10:34

Lukkoa vähän olen haaveillut kyllä..

Cooleri tuli Pepan tuonnilta ja näillä näkymin mahtuis ihan kivasti.
Flektiä ei ole vielä hommattuna..

Opinions
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 28.7.2003 0:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja Opinions » 12.1.2009 11:01

Lukko ja kunnollinen alustakin kuulemma on riittänyt..

Lehtilä
ffp jäsen
Viestit: 5032
Liittynyt: 17.7.2003 23:35

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 14.3.2009 11:33

Hitaasti, mutta hitaasti..

Otetaan kierros Opelin vanteita (6.5x16")
klik

Kiinnitetään sorviin yksi kappale VW:n pyörän napoja
klik

Pultataan vanne kiinni
klik

Pistetään pyörimään ja vedetään katkaisulaikalla lippi irti. (muut 3 vannetta sain sorvattua ihan katkaisuterällä halki kun vähän kikkaili)
klik

Näytetään vähän kumipamppua lipille
klik

Irti
klik

Leikataan sopiva tasalevyinen peltisoiro ja mankeloidaan se suunnilleen pyöreäksi
klik

Sovitellaan paikalleen ja heppaillaan.
klik

Ja avot
klik
klik

Eteen tuli levitystä 50mm ja taakse 60.
Kumeiksi tars vääntää Toyo T1R 215/40-16


Dumpin hain yllättäen Biltemannilta. Asiallisen oloinen tuote ainakin ja liikkuvia osia on sen verran vähän että voi jopa toimia!
klik

Jaa niin ja postipate toi parit tällaiset

Vauhtipyörästä on sorvattu leijonanosa pois ja se pitäisi käydä puntittamassa levyn ja asetelman kanssa..

Koitetaan tätäkin taas saada tehtyä vähän vauhdikkaammin.
Terveisin "Bugruniin vuonna 2020"

Pellikka
-
Viestit: 1220
Liittynyt: 19.11.2006 16:26

ViestiKirjoittaja Pellikka » 14.3.2009 13:42

Näyttää hyvältä. Onko kaariin tulossa levitystä, vai meinaatko tuommosenaan saada pyörimään?

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 14.3.2009 14:42

Meinaatko tuohon vielä ajovalotkin asentaa vai sopiiko lamppu tuohon ahtoputken eteen? =)

Lehtilä
ffp jäsen
Viestit: 5032
Liittynyt: 17.7.2003 23:35

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 14.3.2009 15:50

Ainakin toistaiseksi mennään ilman kaarien levityksiä, katotaan miten sopii :)

Sebastian: Pitäis umpion just mahtua tuohon eteen :)
Ahtoputki ei ole vielä ihan lopullinen joten se muuttuu vielä hiukan. Tuo on vain tuollainen nopea sovitus..

RiXaa
-
Viestit: 493
Liittynyt: 9.2.2007 17:28

ViestiKirjoittaja RiXaa » 15.3.2009 10:38

Vanteet on komeet kyllä minkälaiseks ajattelit maalata ne?

Lehtilä
ffp jäsen
Viestit: 5032
Liittynyt: 17.7.2003 23:35

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 15.3.2009 10:58

Ei harmainta hajuakaan vielä.. Musta, hopea tai valkoinen / niiden yhdistelmä on kummitellut mielessä.. Kattoo ny.

Miko
-
Viestit: 503
Liittynyt: 4.7.2004 7:18

ViestiKirjoittaja Miko » 18.3.2009 17:17

Mites oot suunnitellu tankin täyttöputken toteuttaa? Säilyykö vakiopaikalla?

Timpe^^
-
Viestit: 262
Liittynyt: 22.6.2005 19:43

ViestiKirjoittaja Timpe^^ » 18.3.2009 20:39

Ei harmainta hajuakaan vielä.. Musta, hopea tai valkoinen / niiden yhdistelmä on kummitellut mielessä.. Kattoo ny.


Tälläset olis komeet ;)

Habbo
-
Viestit: 397
Liittynyt: 13.9.2005 19:48

ViestiKirjoittaja Habbo » 19.3.2009 7:37

Tälläset olis komeet ;)


Laki sallii tuollaiset maalauksen ainostaan paloautojen vanteissa.

Opinions
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 28.7.2003 0:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja Opinions » 19.3.2009 10:20

^höpöhöpö..

Lehtilä
ffp jäsen
Viestit: 5032
Liittynyt: 17.7.2003 23:35

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 19.3.2009 14:51

Miko: Täyttöputki tulee C-pilarista ulos ja sinne tulee MP-tyyppinen korkki.

Miko
-
Viestit: 503
Liittynyt: 4.7.2004 7:18

ViestiKirjoittaja Miko » 19.3.2009 17:40

Aivan. Laitatko jollain kumiputkella vai oikein terästä? Ite meinasin jättää alkuperäiselle paikalle.

Putko
-
Viestit: 1564
Liittynyt: 1.8.2004 18:23
Viesti:

ViestiKirjoittaja Putko » 23.3.2009 21:57

Paljon tuonne koneen ja tulipellin väliin jää oikein tilaa?
Mietin vaan että sopiiko ahdin sinne väliin tuossa omassa projektissa.

Lehtilä
ffp jäsen
Viestit: 5032
Liittynyt: 17.7.2003 23:35

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 23.3.2009 22:02

Miko: RST / HST-linjalla mennään putkien kanssa. Liitokset kumia/silikonia.

Meinasin itsekin ensin jättää alkuperäiselle korkeudelle mutta kun tuo tankki tuli sen verran ylös niin täyttöputki pitäisi olla melkein vaakasuorassa.

Putko: Just sen mittasin jokin aika sitten, mutta en yhtään muista.
Voin mitata sen tässä kun tallissa käväisen.

Putko
-
Viestit: 1564
Liittynyt: 1.8.2004 18:23
Viesti:

ViestiKirjoittaja Putko » 23.3.2009 22:46

Jos viittit niin mittaa ihmeessä.
Tietäs alkaa suunnittelee pakosarjan toteutusta, että saako sopimaan sinne taakse vai pitääkö laittaa jonnekkin muualle.

Miksu.
-
Viestit: 1248
Liittynyt: 6.9.2004 10:03

ViestiKirjoittaja Miksu. » 24.3.2009 21:58

Putko: katos Donan projektia niin näät minkä tyylinen kannattaa tehdä...

Putko
-
Viestit: 1564
Liittynyt: 1.8.2004 18:23
Viesti:

ViestiKirjoittaja Putko » 25.3.2009 16:35

ei taida sopia...

Dona
-
Viestit: 1687
Liittynyt: 24.7.2003 20:31

ViestiKirjoittaja Dona » 25.3.2009 17:17

Sama moottoritila Golffissa ja Corradossa, et miksei sovi? Vai ymmärsinkö jotain väärin?

Putko
-
Viestit: 1564
Liittynyt: 1.8.2004 18:23
Viesti:

ViestiKirjoittaja Putko » 25.3.2009 19:02

Tuo on neloskoppasesta ja eikös siinä ole enemmän tilaa?

Dona
-
Viestit: 1687
Liittynyt: 24.7.2003 20:31

ViestiKirjoittaja Dona » 25.3.2009 22:38

Aika ison föönin saat kakkoskoppaan laittaa ettei mahdu tolle kohdalle missä mullakin on...

Lehtilä
ffp jäsen
Viestit: 5032
Liittynyt: 17.7.2003 23:35

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 25.3.2009 22:38

Saakeli kun en muistanut taaskaan mitata sitä..
Muistaisko Teemu M kun sitä yhdessä pähkäiltiin tossa taannoin?

Muistelisin että venttiilikopan takareinasta tulipeltiin olis jotain 230mm luokkaa. Tuo pitää tarkistaa kun vaan muistais!

Itsellä ahdin tulee aika ylös joten sekin voi vaikuttaa asiaan.

Putko
-
Viestit: 1564
Liittynyt: 1.8.2004 18:23
Viesti:

ViestiKirjoittaja Putko » 25.3.2009 23:40

250mm on tuon ahtimen halkaisija ja tuo jakolaatikko estää alapuolisen asennuksen

Dona
-
Viestit: 1687
Liittynyt: 24.7.2003 20:31

ViestiKirjoittaja Dona » 26.3.2009 8:35

Sun ahdin ei taida olla kovin uutta tekniikkaa vai haetko elämää suurempaa tehoa? Siitä sun syncrosta pullahtaa rojut pihalle jo appelssiinin kokosella ahtimella... Vaihda fyysissesti pienempään hyvä mies.

Opinions
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 28.7.2003 0:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja Opinions » 26.3.2009 9:20

Ei kai se ahtimen fyysinen koko "mitään" ratkaise..

Putko
-
Viestit: 1564
Liittynyt: 1.8.2004 18:23
Viesti:

ViestiKirjoittaja Putko » 26.3.2009 10:00

No taitaahan tuo olla jo pari vuotta vanha keksintö.

Warmaster
-
Viestit: 1770
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja Warmaster » 26.3.2009 16:57

Kyllä yleensä kun on isommat siivet=isompi fyysinen koko että kertoo sekin jotain.
sitten on näitä jeesukse vitun vanhoja laitteita tieten jotka riitä mihinkään ja ahtimen koko on luokkaa ämpäri. Ajalta jolloin ei siipien muodosta paljoa perustettu.
että kylläpä se fyysinenkin koko osviittaa antaa.

Lehtilä
ffp jäsen
Viestit: 5032
Liittynyt: 17.7.2003 23:35

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 26.3.2009 21:11

Se mitta venttiilikopan takareunasta tulipeltiin on 200-210mm, mittaustavasta ja paikasta riippuen.

Putko
-
Viestit: 1564
Liittynyt: 1.8.2004 18:23
Viesti:

ViestiKirjoittaja Putko » 26.3.2009 21:19

Eli ahdin tulee vaihdelaatikon päälle..

mahmo
uusi tulokas
Viestit: 2
Liittynyt: 30.6.2009 9:48

ViestiKirjoittaja mahmo » 2.7.2009 19:09

suhteellisen upea projekti, piti lukea ihan alusta asti koko juttu.. lisää odotellessa.. :)

Demon
-
Viestit: 1393
Liittynyt: 10.12.2004 12:40

ViestiKirjoittaja Demon » 2.7.2009 20:50

Luulis, että tästä olisi jo savut otettu ainakin :D. no pressure :P kisakakkiksia vaan lisää.

Lehtilä
ffp jäsen
Viestit: 5032
Liittynyt: 17.7.2003 23:35

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 2.7.2009 21:23

Aika vaisua on niiden savujen kanssa ollut :)

Jos tästä pikkuhiljaa sais sitä motivaatiota takaisin niin vois jotain alkaa nyppimään tämänkin kanssa..

spedu1979
-
Viestit: 6
Liittynyt: 25.8.2009 14:30

ViestiKirjoittaja spedu1979 » 26.8.2009 14:27

jumalauta!pikkasen hieno projekti

nj^
-
Viestit: 548
Liittynyt: 15.5.2008 17:38

ViestiKirjoittaja nj^ » 26.8.2009 23:20

^^ onkos sitä motivaatiota nyt sitten löytynyt? :)
(btw. tämän projektin takia aloin selaamaan ffp:tä ja kun en enään pysynyt enään mukana mitä seurasin ja mitä en, niin oli pakko rekisteröityä :)

Lehtilä
ffp jäsen
Viestit: 5032
Liittynyt: 17.7.2003 23:35

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 27.8.2009 14:15

Nyt kun syksy saapuu ja illat pitenee, olis tarkoitus alkaa tätäkin taas vääntämään..

Ei voi sanoa että olis edes rahasta kiinni kun roinaa on hankittuna nurkkiin sen verran että pelkkää raakaa työtäkin olisi moneksi viikoksi..

Ei vain tiedä mistä aloittais..
Seuraavia hommia olis mm:
- kaarikehikon hitsaus valmiiksi
- Penkkien kiinnikkeet
- takajarrujen huolto/herkistely
- parin vanteen hitsaus
- Vauhtipyörän tasapainoitus
- Ahtoputkiston/coolerin veto ja asennus
- etc
-ym
-jne

Saa vapaasti potkia perseelle että jotain alkais tapahtumaan, jospa se sit olis helpompaa..

gryger
-
Viestit: 628
Liittynyt: 6.5.2005 12:39

Hopi hopi

ViestiKirjoittaja gryger » 27.8.2009 14:45

Aloitin omanikin taasen vuoden totaalitauon jälkeen ja jorma otsassa parit ensimmäiset kerrat kun väkersi niin kyllä se siitä taasen lähti käyntiin tusaaminen.
En tässä viitsi julkaista listausta oman kotteron tekemättömistä töistä mutta junttaat listan tallin seinään kissan kokoisilla kirjaimilla kirjoitettuna niin on mukava aloittaa kun näkee missä mennään.. Omat ongelmat on aina siinä että talliin kun astuu niin tulee aina turattua ihan jotain muita kuin niitä oleellisia asioita jotka juurikin vievät projektia eteenpäin...

T.Eläkkeellä ajoon ;)

Lehtilä
ffp jäsen
Viestit: 5032
Liittynyt: 17.7.2003 23:35

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 20.11.2009 23:47

Hohhoijaa, vähän mutta pikkuisen taas tehty.

Vanteet on nyt hitsattu ja kumit vedetty päälle. Ainakin toistaiseksi ilmatkin pysyy sisällä :)
Yksi vanne kävi kokeeksi painotuskoneessa ja 5/10g näytti. Ei paha.
KUVA1

Mallailin niitä tänään äkkipäiten autoon:
KUVA2
KUVA3
KUVA4
KUVA5
KUVA6

Laikkasavottaa tiedossa :) Pitää joskus paremmalla ajalla tutkailla että mistä ja paljonko.

Kaarikehikkoakin tuossa jossain vaiheessa tuli hitsailtua sekä pakosarja olis nyt hitsattu kokonaan sekä hehkutettu. Enää laippojen plaanaus ja sarjan maalaus ni se olis sentään valmis :)

Voi sentään...

redi
-
Viestit: 534
Liittynyt: 5.3.2007 13:01

ViestiKirjoittaja redi » 21.11.2009 0:49

Hienot tuli vanteista ja ilmeisesti suoratkin. Onko nuo jotain 8-9 tuuman väliltä?
Mulla olis kans sarja tommosia vanteita. Ei ketään kiinnostais alkaa savottaan? :D

Teemu M
-
Viestit: 1964
Liittynyt: 12.12.2003 12:44

ViestiKirjoittaja Teemu M » 21.11.2009 11:11

Katoitko et paljonko noi vanteet painaa?

Lehtilä
ffp jäsen
Viestit: 5032
Liittynyt: 17.7.2003 23:35

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 21.11.2009 13:27

Ei tullu punnittua vanteita kun ei ole sopivaa vaakaakaan.
Kumeineen vois punnita jos löytää sopivan vaa'an. Kyllä tommosen kumin painon jostain netistä löytää ja miinustelee siitä sitten..

Takavanne on n. 8.75" leveä, etuvanne n. 8.5"
Kumit 215/40-16

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 21.11.2009 17:41

Vanne syliin ja puntarille seisomaan. =D vai joko se on tapissaan ilman vanteitakin.

Lehtilä
ffp jäsen
Viestit: 5032
Liittynyt: 17.7.2003 23:35

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 22.11.2009 1:40

^ tolla konstilla vanteen osuus on pitkälti yli 20 kiloa :)

ks
uusi tulokas
Viestit: 2
Liittynyt: 18.11.2009 23:39

Re: Romurautaa: MK2 Golf 20VT

ViestiKirjoittaja ks » 22.11.2009 17:05

Lehtilä kirjoitti:Siitä pitikin kysymäni viisaammilta, eli onko väliä, paljonko vauhtipyörästä voi keventää?
Vai voiko ottaa ns. mielivaltaisen määrän painosta pois.

Liiallinen vauhtipyörän keventäminen aiheuttaa käyntihäiriöitä ja nostaa joutokäyntinopeutta. Tuttavani kaavaili useamman kilon kevennystä Volvonsa vauhtipyörälle, mutta tällöin joutokäyntinopeus olisi noussut tasolle 3 500 r/min, eikä nopeuden säätö olisi ollut mahdollista muuten kuin ohjelmaa muokkaamalla, jonka kustannukset olisivat nousseet kohtuuttomiksi.

ville s
-
Viestit: 379
Liittynyt: 25.7.2003 8:03

ViestiKirjoittaja ville s » 22.11.2009 17:11

^ haist ny ite..

kummasti noi jokkis autot käy pientä tyhjää vaikka vauhtipyörä on ku sirkkelin terä/reikä juusto.

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 22.11.2009 18:26

^^-Vauhtipyörän "vastus" pyöriessään on aivan sama painoi se kilon tai kuusi, kyllä joku on sua vetässy ns. viikseen kun tuon legendan on kertonut.

MBT
-
Viestit: 547
Liittynyt: 12.2.2007 14:04

ViestiKirjoittaja MBT » 22.11.2009 19:30

Vauhtipyörän kevennyksellä saadaan kierros herkempi kone, mutta samalla pienenee vääntö.

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 22.11.2009 19:51

Ei se vääntö sieltä mihinkään pienene. Päinvastoin, uskaltaisin väittää, että pyörivää massaa pienentämällä saadaan vääntöä ja sitämyöten tehoakin lisää. Moni vaan käsittää tuon pyörivän massan pienenemisen ja sitämyöten moottorin sitkeyden katoamisen alakierrosten väännön häviämisenä, koska siltä se tuntuu, etenkin liikkeellelähtötilanteessa... Mutta kun kosla on saatu liikkeelle, on tilanne taas ihan toinen herkkyyden ja tehon/väännöntunnun suhteen.

hb81
-
Viestit: 1748
Liittynyt: 31.8.2003 17:41
Viesti:

ViestiKirjoittaja hb81 » 22.11.2009 20:35

Tekee lähdöt aina rajottajaa vasten niin ei huomaa lähtö hetken "puutumista" =)

zero
ffp jäsen
Viestit: 2100
Liittynyt: 19.8.2003 17:11

ViestiKirjoittaja zero » 22.11.2009 20:43

Ai sen takia ne formulat käy niin korkeaa tyhjäkäyntiä kun niissä on keveyt vauhtis, nyyyt mä ymmärrän. On se vähän eri jos 55hv 200D:n vauhtipyörästä ottaa ½ pois kuin moottorista missä vääntö/teho tehdään palamistapahtumalla eikä sillä vauhtipyörän pyörivällä massalla..

Ike
-
Viestit: 3225
Liittynyt: 7.11.2003 17:00

ViestiKirjoittaja Ike » 22.11.2009 22:11

Vauhtipyörää kevennellessä kannattaa miettiä mistä sitä kevennetään. Kokonaispaino ei ole kaikki kaikessa, vaan hitausmomenttia silmällä pitäen kannattaa miettiä mistä sitä massaa poistetaan, eli tasaisesti koko halkaisijalta vaiko ulko-/sisäkehältä. Ulkokehällä vaan tuppaa olemaan hammaskehä starttia varten :D

ks
uusi tulokas
Viestit: 2
Liittynyt: 18.11.2009 23:39

Re: Romurautaa: MK2 Golf 20VT

ViestiKirjoittaja ks » 22.11.2009 22:19

Edellistä viestiäni täsmentäen ja joutokäynnin osuutta sivuten sen verran on tuolla vauhtipyörän keveydellä vaikutusta joutokäyntiin, että joutokäyntikierrosten täytyy olla äärimmilleen kevennetyillä vauhtipyörillä korkeammat, jotta moottori pysyisi käynnissä.

Jokamiesluokan autoissa useimmiten käytetään sarjasta riippuen (tupla)kaasuttimia, mutta viestissäni nimenomaan tarkoitin polttoaineen ruiskutusjärjestelmiä vaikken asiasta maininnutkaan. Ero näillä on säädettävyys kotikonstein.

Esimerkkinä vakiopainoisen ja kevennetyn vauhtipyörän vaikutuksista tyhjäkäyntiin uskallan kertoa vanhan ajan kuntopyörät, joissa eturengas oli varsinainen vastus, johon voima polkimilta johdettiin keinokuituisella remmillä. Mikäli eturengas on fyysisesti samankokoinen ja painoltaan kevyempi, sekä käytät polkiessasi samaa voimaa kuin vakiopainoisessa, nopeus on korkeampi mutta käytetty voima sama.
Viimeksi muokannut ks, 23.11.2009 17:57. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

justus
ffp jäsen
Viestit: 2532
Liittynyt: 18.7.2003 15:40

ViestiKirjoittaja justus » 23.11.2009 0:15

Antaahan Lehtilän puuhastella, vauhtpyörän kevennyksestä voi keskustella muissa ketjuissa.

Tonttuli
uusi tulokas
Viestit: 1
Liittynyt: 27.2.2010 13:03

ViestiKirjoittaja Tonttuli » 5.3.2010 14:29

taas pitkää odotusta projektin edistymisessä :(

Lehtilä
ffp jäsen
Viestit: 5032
Liittynyt: 17.7.2003 23:35

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 5.3.2010 23:16

Aika- ja inspiraation puute vaivaa tätä rojektia..
Kyllä tässä talvella oli tarkotus alkaa pakertamaan taas. Saa nähdä, muuttuuko talvi kevääksi ja kesäksi ennen kun saa mitään aikaan..

Matti_H
-
Viestit: 901
Liittynyt: 31.10.2007 18:11

ViestiKirjoittaja Matti_H » 6.3.2010 8:53

Mahtaa kakkis ruostua ennenku saat valmiiksikaan :D

Maikki
-
Viestit: 1074
Liittynyt: 23.7.2003 10:59

ViestiKirjoittaja Maikki » 6.3.2010 21:33

Speedvelvet: Puhuu mies joka ajaa A-kopan vecculilla...ihan oikeesti ;)

Lehtilä
ffp jäsen
Viestit: 5032
Liittynyt: 17.7.2003 23:35

ViestiKirjoittaja Lehtilä » 26.10.2010 11:30

Motivaation siemen löydetty taas tämänkin projektin kanssa, joten päivitystä alkaa pukkaamaan taas piakkoin.

Vielä lauantaina auto näyttä tältä kunnes siirsin moottorin sijaisvartalona toimivaan Flairiin, jossa olisi nällä näkymin tarkoitus suorittaa moottorin eka käynnistys sekä alustavat säädöt. Vähän piti sadekaukalolle näyttää sahaa jotta kompurakin mahtui mukaan :)

Golfin koppa on vielä niin vaiheessa että tuo nopeuttaa projektia jonkin verran ja jos tuosta koneesta saisi piakkoin (lähimmän vuoden sisään :) savut. Kenties se antaisi vielä lisää intoa potkua tuohon rojektiin..

Katellaan miten äijän taas käy...
Pahoittelen taas kännykuvia. Ei sitä kameraa vaan saa otettua talliin mukaan :)

Anagonda
-
Viestit: 2029
Liittynyt: 23.7.2003 8:18

ViestiKirjoittaja Anagonda » 26.10.2010 16:36

Kuulostaa kyllä niin meikäläisen projekteilta, tuntuu että ei ikinä riitä innostus saamaan valmiiksi asti...

Noh, onnea nyt ja "voimia", että saat tuon vielä savuttamaan! Varmasti tulee mielenkiintoinen kapistus.

Teemu M
-
Viestit: 1964
Liittynyt: 12.12.2003 12:44

ViestiKirjoittaja Teemu M » 26.10.2010 21:21

Minkäs vuoden bugruniin tällä flairilla ollaan menossa? =)


Palaa sivulle “Projektiosasto”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 5 vierailijaa