VW Caravelle GL syncro T4

Projektit, joissa oikeasti tapahtuu jotain, eikä vain suunnitella ja haaveilla.

Valvoja: ffp jäsenet

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

Edition Blue

ViestiKirjoittaja lukkari » 16.11.2007 12:26

Eivätpä vanteet sitten käyneetkään: puolat ottivat hienoisesti kiinni jarrusatulaan. Pieni sipaisu rälläkällä ei auttanut. Jos viitseliäisyyttä riittää, voisi kokeeksi alumiinista vuolla parin millin välipalan.
Keskiölätkätkin löytyivät ja auton arvoa varmaan kohottavasti niissä on vieraan merkin logo. Meseenhän nuo vanteet on tarkoitettu muutenkin, koska niissä on sovitteen vaativa 66,6 mm keskiö.
Voi olla, että ei tule koskaan laitettua noita vanteita alle, mutta onhan noitten kanssa kiva puuhastella ja kasata palapeliä.

Olen aina ollut tykästynyt tuon mallin ratin ulkonäköä. Kun sopivan siisti yksilö sattui kohdalle, sellainen sporttinahka piti saada

Kuva
Varaosanumeron 191 419 091AM mukaan kyseessä on Edition Blue -mallin ruori, mikä hieman ihmetyttää, sillä varaosakuva näyttää erilaiselta

Kuva
Oma työnsä tuollaisen asennuksessa: sattui olemaan uuden mallin isommalla boorilla, joten sovite tarvitaan
Kuva
Golfin vilkkukehä ei myöskään käy, koska sen palauttimen nokka ei ylety riittävän syvälle.

Kuva
Golffin keskiöstä joutuu siis höyläämään lipareen pois ja ottamaan portterin keskiöstä vastaavan ja liimaamaan/juottamaan pidemmän kielen tilalle.

Kuva
Tuokaan ei vielä riitä, sillä portterin vilkkukehän/keskiön reikä on pienempi, eikä adapteri mahdu reiästä, joten Dremellillä joutuu hieman isontamaan.
Paketti kasaan ja paikoilleen. Adapteria paikalleen kiristäessä meinaa usko loppua, sillä se tuntuu menevän aina vain syvemmälle. Siinä vaiheessa, kun vilkun palautus toimii, on aika hellittää. Tuolla toisessa topikissa olikin kysymys, miten tuo adapteri lähtee irti. Veikkaan, että on lujassa.
Tuollaiselta se näyttää paikallaan. Ratissa on huomattavasti paksumpi kehä kuin saman vuosimallin vastaavissa sporttinahkarateissa, esim. tässä.

Kuva
Tuolla kaikki kuvat.
Viimeksi muokannut lukkari, 15.10.2020 16:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

peeki
-
Viestit: 1311
Liittynyt: 3.9.2005 19:43

ViestiKirjoittaja peeki » 18.11.2007 19:51

riittääkö ratteja myyntiin asti, ku pitäis saada vähän pienempi kuin tuo orginaali on..?

Ja kiitos vielä jousista...

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 18.11.2007 20:47

Tuossa tuo Momo Astra puuratti on. En ole vielä päättänyt, mitä sille tekisin, Saksan markkinoille meinasin tarjota.

Kuva
Viimeksi muokannut lukkari, 15.10.2020 17:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

Parkkitutka ja polkimet

ViestiKirjoittaja lukkari » 23.11.2007 13:20

Tuollaisen laatikon peruuttaminen on arpapeliä, joten asensin vehkeeseen halppismallin parkkitutkan. Laitteessa on neljä anturia, joille löytyi paikka kulmapaloista.

Kuva

Keskipalaan tuli myös anturipari, mutta se osoitti liian alaviistoon ja haistoi maata sekoittaen toiminnan. Toimii varsin hyvin kahdellakin anturilla. Laitteen kytkentä on simppeliä: anturien johdoillle löytyi valmis läpivienti vetokoukun kaapelin vierestä. Sähköt ja maa takalyhdyn pohjasta.

Menee melkein tuunauksen puolelle, mutta kuulin vinkin, että Beetle/Lupo poljinpinnat käyvät vaivatta Caravelleen. Sellaiset rosterikumiset löytyvät marmoritiskiltä osanumerolla 8N1 064 200.

Kuva
Viimeksi muokannut lukkari, 15.10.2020 17:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

Forté -käsittely suoritettu

ViestiKirjoittaja lukkari » 27.11.2007 15:39

Kun on tullut tavaksi joka autoon tehdä käsittely, kurvasin viime viikolla Joensuun Öljypisteelle. Hieman hirvitti, kun asentaja kaasi isolla kiululla Fortéa koneeseen: mahtuuko sinne kokonainen litra moista ihmeainetta. Tankkiin liruteltiin polttoainejärjestelmän korjausaine.
Reippaan tunnin käytön jälkeen piti taas kerran todeta, että kone hiljeni korvinkuultavasti siinä pihalla käydessään. Käynti on nyt muutenkin tasaisempaa ja siistimpää ja persdyno kertoo pienestä tehonlisästä (tai sitten koneeseen liruteltiin placeboa).
Edellisen tankkauksen jälkeen kone kävi siinä pihalla tyhjää ja sitten heitin muutaman sadan kilometrin lenkin puolen tonnin peräkärrykuorman kanssa: kulutusmittaus kertoo pienempiä lukemia kuin ennen käsittelyä (käyttämäni tilastollinen menetelmä on vastaava kuin iltapäivälehden artikkelin törkein kuski -tutkimuksessa).

peeki
-
Viestit: 1311
Liittynyt: 3.9.2005 19:43

ViestiKirjoittaja peeki » 27.11.2007 20:35

Oliko tuo fortekäsittely se pesuaine jonka jälkeen vaihdetaan öljyt+suodatin ja tankkiin kaadettava aine joka pesee polttoainejärjestelmän?
Paljonko veloittivat toimenpiteestä?

Petteri
-
Viestit: 1344
Liittynyt: 1.1.2004 15:46
Viesti:

ViestiKirjoittaja Petteri » 27.11.2007 21:08

Tuollaisen laatikon peruuttaminen on arpapeliä, joten asensin vehkeeseen halppismallin parkkitutkan. Laitteessa on neljä anturia, joille löytyi paikka kulmapaloista.


Varmasti kannattava hankinta. (Nimimerkillä "kaverin hiacen ford 5610 keulaan vastikään peruuttanut")

Ja sitä peräkontin kantta saa edelleen tarjotella :-D

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 28.11.2007 8:23

Juu, näin se Forté toimii. Olisko tämä neljäs auto, johon tuollaisen täyden käsittelyn olen tettänyt. Säännöllinen forttaus suositellaan tehtäväksi 30 tkm välein. Kaikkiaan maksoi 137€ öljyn ja polttoaineen puhdistusaineen, öljynsuodattimen, töiden ja Castrol Edge 0W40 öljyjen kanssa.

Peruutustutka voi olla juuri niitä lisävarusteita, jotka pitkässä juoksussa saattavat hankkia hintansa takaisin. Muita vastaavia varusteita ovat mm. tutkanpaljastin ja vetokoukku, joka suojaa takapuskuria peräkolarissa.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

eberiä ja lämmöneristystä

ViestiKirjoittaja lukkari » 30.12.2007 16:47

Viikkoa ennen joulua asennettiin eberi ja siitä lähtien onkin melkein ollutkin plussakeliä. No, pakkasia en erityisesti toivo, sillä onhan tuosta laitteesta paljon hyötyä tällaisilla välikeleilläkin. Käyttöliittymäksi asennettiin sekä

Kuva minikello että Kuva Easy Start R+

Eberin sähköt otettiin kuskin penkin alla olevasta apuakusta, joka on auto sammuksissa erillään auton muusta virtapiiristä. Näin ei ole pelkoa, että eberin käyttö uhkaisi käyntiinlähtöä. Akku latautuu auton käynnissä ollessa. Tuo akku pyörittää siis kiertovesipumppua ja auton omia flektejä. Jos takana on toinen puhallin, lisäakku on lähes pakkohankinta.

Pitää käyttää asennusliikkeessä huollossa, sillä jostakin syystä tankin ollessa alle puolen, eberi kiskoo jostakin ilmaa systeemiin ja auton käyntiinlähtö yskii.

Takaosaston lämmöneristystä parantelin 10 mm routamatolla, jonka leikkelin muotoonsa. Routamaton päälle asensin joltain messuilta yli jäänyttä harmaata mattoa. Varastoinnissa hieman rypistynyt, mutta siitä se oikeaa. Aikaisemman maton alla oli eristeenä uretaanilevyjä, mutta ne söivät liikaa takatilan matalanpuoleista sisäkorkeutta.

Kuva Kuva
Viimeksi muokannut lukkari, 15.10.2020 17:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 11.2.2008 10:45

Pitää tännekin jotain kirjoitella, ettei katoa aihe bittiavaruuteen, kuten eräälle aikaisemmalle projektitopikille kävi. Avioliittomurheista ja ahvenen narraamisesta saa foorumilla kyllä jauhaa sivukaupalla, mutta asialliset projektikertomukset katoavat aika herkkään.

Eberissä ilmennyt outo vika pitkän vieterin muodossa ratkesi sillä, kun vaihdoin suuttimien hieman hikoilleet ylivuotoletkut uusiin kudospäällysteisiin. On muuten todella hämmästyttävää, miten leudot kelit on olleet sen jälkeen, kun eberin hankin: kahden kuukauden aikana taisi kerran olla alle kymmenen astetta pakkasta.

Sen verran lyhyttä matkaa tulee ajettua, että toistuvilla tunnin mittaisilla lämmityksillä tahtoo lisäakku tyhjetä ja eberin akkuvahti sammuttaa laitteen. Onhan tuossa kulutusta: itse laite, kiertovesipumppu ja kaksi flektiäkin. Pitäisi varmaan vaihtaa isompaan tai kehitellä paikka toiselle lisäakulle.

Nokkahihnan kaikkine kilkkeineen vaihdatin AD -korjaamolla. Entiselle hihnalle tuli kilometrejä hieman yli 110tkm, joten suositeltu vaihtoväli hieman ylittyi.

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 11.2.2008 11:21

Minkätakia tunnin käytät? Kyllä kait moottorin pienemmälläkin ajalla näillä keleillä saa lämpöiseksi?

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 11.2.2008 11:49

Tuollainen moottori lämpenee kyllä ja pysyy lämpöisenä, mutta kabiini jäähtyy nopeasti, kaiketi ison ikkunapinta-alan takia.

Petteri
-
Viestit: 1344
Liittynyt: 1.1.2004 15:46
Viesti:

ViestiKirjoittaja Petteri » 11.2.2008 12:44

Missä kohden konehuonetta sulla eberi mötköttää?

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 11.2.2008 13:56

Hyvin huomaamattomasti akkukotelon ja konetilan välisen seinän alaosassa aivan pohjapanssarin päällä, eli mahdollisimman alhaalla, jotta sopansaanti ja vesikierto on taattu.

Petteri
-
Viestit: 1344
Liittynyt: 1.1.2004 15:46
Viesti:

ViestiKirjoittaja Petteri » 11.2.2008 14:01

Jep, tuota ilman hörppimistä juurikin mietin...

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 11.2.2008 15:01

Posti kiikutti

Kuva panoramakonsolin apparin puolen sinkkupenkkiin (eipä se kuskin puolelle taida käydäkään).

Samassa paketissa oli takasivun verhoilusta puuttuva paneeli

Kuva joka on tosin väärän värinen, mutta pääseepähän harjoittelemaan sisustan osien värjäystä.

Koirahäkin flektiä varten löytyi tuolainen lisätuulettimen kytkin.

Kuva hieman pitää miettiä, miten tuollaisen saa siististi istumaan kojetauluun. Yksi vastaava kytkinhän siellä on jo ennestään, eikä vapaata paikkaa löydy, koska sisäkierron kytkin vie toisen paikan.
Viimeksi muokannut lukkari, 15.10.2020 17:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 19.2.2008 16:48

Konsoli asennettu paikalleen. Aikamoinen väsääminen noinkin yksinkertaisessa vempeleessä.

Kuva Kuva
Penkinlämmittimen piuha ei ylettynyt enää paikoilleen, olisiko jollain vastaavan konsolin omistajalla antaa vinkkiä, miten johto on viety istuimelle? Tietty, voihan johtonippu jatkaa.
Toinen ongelma on, että jalustassa on ilmeisesti subtrooppisen ilmastovyöhykkeen rasvat, kun pakkasella vaatii huiman voimanponnistuksen, että saa penkin kääntymään. Kunhan kelit lämpenee, pitää purkaa vempele atomeiksi ja voidella uudelleen. Varaosaluettelo kertoo ko. osalle penkiltä pudottavan varaosahinnan, 1238€.
Viimeksi muokannut lukkari, 15.10.2020 17:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

trp.freak
-
Viestit: 496
Liittynyt: 6.10.2006 18:26

ViestiKirjoittaja trp.freak » 20.2.2008 17:15

nettivaraosasta löytyi koko penkki, konsoleineen 80e, tuuria kai.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 20.2.2008 17:32

Tuo on silkkaa hyväntekeväisyyttä.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

Karjarauta

ViestiKirjoittaja lukkari » 26.2.2008 16:35

Karjarauta löytyi itävallan kaupasta

Kuva

Pitäisi vaihtaa tuon typerän kilvenaluslevyn tilalle rosterinen malli ja kehitellä tuo jotenkin kiinni. Ylemmät kiinnitysraudat tulevat jonnekin maskin alle ja alemmat läpi puskurista.
Viimeksi muokannut lukkari, 15.10.2020 17:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

Sivuputket

ViestiKirjoittaja lukkari » 11.3.2008 17:47

Kiitolinjan pojat toivat lisää kiiltävää kilkettä, jota on joutoaikana kiva rättilaikalla sipistellä:

Kuva Kuva

60 millin rosteriputki näyttää äkkiseltään aika jyhkeältä, mutta kaipa nuo paikoilleen asettuvat.
Viimeksi muokannut lukkari, 15.10.2020 17:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

Kalvotusta

ViestiKirjoittaja lukkari » 17.3.2008 15:27

Gilan halpiskalvo sai viikonloppuna kyytiä ja tilalle tuli Llumar Titaniumia

Kuva

Kalvo on valmistajan tumminta ja metalloitua, jonka näkyvän valon läpäisy 5% ja UV -säteilyn läpäisy 1%.
Sinänsä mielenkiintoista, että kalvo näyttää ulos tummemmalta kuin entinen, mutta sisältä näkyvyys ulos on selkeästi parempi kuin aikaisemmin. Kalvotuksen suoritti Top Alarm Joensuussa ja voin lämpimästi suositella ko. firman palveluksia, sen verran huolelliselta näytti asennus vierestä seuraten. Kalvotus maksoi 280€. Hintaa nosti sivun moduulilasi, jonka kalvotus olisi vaatinut kohtalaisen isotöisen ikkunan irrotuksen ja purkamisen, mutta samalla työmäärällä lasit kalvotettiin paikoillaan.
Viimeksi muokannut lukkari, 15.10.2020 17:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 28.3.2008 15:40

Sarjassamme "asennusta odottavat osat" esittelemme nyt alipainepumpun:

Kuva Hieman rupeaa kyllästyttämään tuo konehuoneesta kuuluva satunnainen kalkatus. Uusi osa maksaa marmoritiskillä 331€, mutta Saksassa myydään tarviketta reilusti alle puoleen hintaan. Onhan noita onnistuneesti korjattukin, mutta uusi on aina uusi. Remppaamisessa auttaa Amazon.comista löytynyt korjaamokäsikirja.

Kuva
Näin halvan dollarin aikaan hinta kuluineen jää alle kahden kympin.

HVM
-
Viestit: 852
Liittynyt: 16.12.2007 17:35

ViestiKirjoittaja HVM » 10.4.2008 16:13

Elikkäs elikkäs elikkäs...tulipa luettua tämä loistava topikki läpi. Helvetikseen hyvää tietoa ja asiaa aloittelevalle Transporter-rakentelijalle, kiitos siitä. :) Mainittakoon nyt erikseen vaikka jousenvaihdot, ja minulle täysin uusi tieto väkkäränä pyörivästä etupenkistä. Aivan ehdoton varuste, jonka takia olen lukkarille luultavasti hautaan saakka katkera kuin rekkalasti Camparia.

Päällimmäisenä tulee mieleen että ollapa itsekin sen verran järjissään, että osaisi tilata autoonsa ulkomailta osia, mutta ei... :/

busdriver
-
Viestit: 91
Liittynyt: 8.8.2007 14:37

ViestiKirjoittaja busdriver » 10.4.2008 19:35

Täällä on aktivoiduttu myös "tuunaamaan" caravelleä sen näköiseksi että sillä kehtaa paremmin liikkua. Kaikki pakolliset palikat on jo tilattu ja aika maalarillekin varattu. Tulee hyfää ja halavalla ;) tai ainakin toivotaan niin. Kotimaan toimittajilta kaikki osat on hommattu. Takavaloissakin säästyi heti 30e kun en tilannutkaan nettikaupasta vaan kävin tuossa paikallisessa tuuninkimyymälässä, mikä oli harvinainen ja miellyttävä yllätys.

Olipa muuten työn ja tuskan takana saada tunnarit tuonne saksan ebayhin. Ihmettelin että mitä hiivatin koodia se haluaa, mutta se selvisi kun reilun viikon päästä tuli kirje (!) kotiin jossa oli ko. koodi. Nyt olisi tunnarit, ei muuta kun tilailemaan lisää kikkareita. Kielitaito on vaan vähän kehno, vaikka koko talven olen saksaa opiskellutkin.

Keljuin homma olisi pa*kojen halpiskalvojen poisto takaikkunoista. Ja sitten ne uudet kelmut pitäisi laitattaa ammattilaisilla.... Taitaa se homma lykkääntyä hamaan tulevaisuuteen. Ollaan sitten laadukkaan sinertävillä/violeteilla kalvoilla vielä ensi kesä. :P

Karban
-
Viestit: 130
Liittynyt: 15.9.2003 13:47

ViestiKirjoittaja Karban » 10.4.2008 21:19

^Kirjaudu ebayhin irlannin ebayn kautta, kieli on hiukan helpompi ja valuutatkin oikein. (Tietenkään saksalaisen myyjän myyntipuheet ei edelleenkään ole englanniksi tuotakaan kautta) www.ebay.ie

Tapsala
-
Viestit: 510
Liittynyt: 22.8.2006 18:01

ViestiKirjoittaja Tapsala » 10.4.2008 21:24

Iso-Britanian Ebay taitaa kans olla aika helppo paikka tehä tunnukset...

8866
-
Viestit: 515
Liittynyt: 24.6.2004 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja 8866 » 10.4.2008 22:08

OT

Iso-Britanian Ebay taitaa kans olla aika helppo paikka tehä tunnukset...


Eikä mennyt montaa minuuttia...
Samalta istumalta tuli tilauskin tehtyä.

Hyvä kertomus lukkarilta, moni voi ottaa mallia.

busdriver
-
Viestit: 91
Liittynyt: 8.8.2007 14:37

ViestiKirjoittaja busdriver » 10.4.2008 23:11

No shit, enpäs tullut edes ajatelleeksi että ne ebayn tunnarit on noin universaalit...höh..sprechen sie deutsch dumkopf...

Lukkarin tarinoista on kyllä irronnut paljon kaikenlaista nippelitetoa, kiitos kun jaksat jakaa näitä asioita :)

GTi-Perttu
-
Viestit: 2556
Liittynyt: 3.9.2005 13:59

ViestiKirjoittaja GTi-Perttu » 11.4.2008 0:56

Vielä vähän OT:tä!

Päällimmäisenä tulee mieleen että ollapa itsekin sen verran järjissään, että osaisi tilata autoonsa ulkomailta osia, mutta ei... :/


Meeppäs "meille" ja ota Amiin yhteyksiä, se meille hommaa noita leegoja ebaysta!

Niin, onhan tuo Lukkarikin avittanu noissa hankinnoissa, kiitos vielä kerran! Spoileri odottaa katkasuhoitoa ja pintakäsittelyä.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 11.4.2008 8:10

Jahas, portteriporukat heräilee talviuniltaan.

Pari viikkoa ebayssa natustelin alkuperäistä Saint Cabain lasikattoikkunaa ja niinhän siinä kävi, että pois piti huutaa. Varmaan tuon Finlandian tilalle tulee laitettua. W8 sisävalokin on tulossa. Asennus vain odottaa, koska haluan siihen hieman kehittyneemmän viivesysteemin.

Toukokuuksi on varattu projektiaikaa uuden maalipinnan laittamiseen. Yllättävän hyvin on kovan talven kestänyt: jätin syksyllä pohjat aikalailla ns. vaiheeseen sitä katsoen, että keväällä näkee paremmin mistä kukkii ja tietää mitä oikeasti korjata. Jäi vissiin muutama pesukin välistä.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 11.4.2008 9:01

Suositellaan vielä erikseen yhtä kauppapaikkaa klik. Tavara ei ole halvinta, mutta valikoima on iso ja harvinaisempaakin kilkettä on tarjolla. Myy kyllä Suomeenkin, vaikka niin ei erikseen mainittaisi. Luotettava.

Luotettavuudesta: jonkin aikaa sitten pankkini otti käyttöön SEPA -maksun ja jonkinlainen sampohan siinä kävi pankin järjestelmän käyttöönoton ensimmäisenä päivänä, kun EU-maksuni tuohon liikkeeseen meni kahteen kertaan identtisenä suorituksena vastaanottajalle. Kitkerä puhelu pankkiin ei auttanut mitään, kun huonot oli ns. housussa ja ei auttanut muuta kuin anella rahoja takaisin vastaanottajalta. Ne tulivat pikavauhtia, kuten itse tavarakin.

Arvatkaapa, malttoiko eräs puhelimessa ollut virkailija olla ehdottamatta asiakkaan näppihäiriötä? Neiti vaikeni, kun ilmoitin, että nämä ovat muuten lähteneet samalla arkistointitunnuksella.

Onneksi maksussa ei ollut köyhän viimeinen miljoona.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

Tuuletustarvikkeita

ViestiKirjoittaja lukkari » 13.4.2008 12:16

Kesää odotellessa (kaksi astetta pakkasta), pari tuuletukseen liittyvää juttua. Tuollainen tuuletusritilä on ollut hankintalistalla jo kauan:
Kuva
Nyt sellainen sitten löytyi edukkaasti ja tuolleen se istuu paikoilleen:
Kuva
Kerrotaan sen pysyvän paikallaan vauhdissakin ja pitää lisäksi hyttyset ja sateen ulkopuolella.

Koiranhäkin vapaatuulettimen portaattomaan tehonsäätöön löytyi tuollainen 50A kestoinen PWM -purkki:
Kuva
Viimeksi muokannut lukkari, 15.10.2020 17:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

Retkipöytä

ViestiKirjoittaja lukkari » 18.4.2008 18:29

Kuva
Tuollainen retkivaruste olisi tarkoitus vaihtaa tämän sivupahvin tilalle, huomaa kokonaisuuteen sopiva saksalaismerkkinen kompakti matkaradio:

Kuva

Pitäisi vain löytää paneelille lähelle alkuperäistä sopiva väri.
Viimeksi muokannut lukkari, 15.10.2020 17:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

HVM
-
Viestit: 852
Liittynyt: 16.12.2007 17:35

ViestiKirjoittaja HVM » 26.4.2008 18:08

Tuli mieleen tuosta lukkarin "retkipahvin" vaihdosta, että onkos tehtaan busseissa korissa millainen äänieristys? Regon peukalomissa kirvesmiespakuissa näkyy olevan ympäri takatilan -katto mukaan lukien- joku telttapatja peltiä vasten.

Pitäsi lisätä fylliä pahvien alle, koska tuohan ei vielä periaatteessa tee muuta kuin poistaa klonks -warburg-efektiä. Komentosillan lattiaan ja tulipeltiin pitää myös liimailla jotain äänieristettä, jahka tässä nyt päästään vetämään piuhoja subille sun muille vempeleille. Massauksen ja tiiviyden tarkistuksen jälkeen ajattelin käyttää ihan kivi- tai lasivillaa, kenties myö bitumimattoa. Ei kai ne siellä vety ellei niihin pääse mistään vettä? Kondenssivesi on tietysti olemassa oleva uhka, mutta autossa on toisaalta kuormajouset alla. :D

Onkos tuo paffi kotoisin ulkomailta, vai onko lukkari myös taikuri?

ahu
-
Viestit: 559
Liittynyt: 24.7.2003 8:53

ViestiKirjoittaja ahu » 27.4.2008 16:20

Niin niinhän ne isoverin ja parocin miehet ja naiset mainostaa, ettei ne mineraalivillat ime vettä. Mutta sen verran rakennuksilla tullut kokemusta, että kyllähän sekin vettä imee eikä kuivu millään, verrattuna puukuieristeisiin.

trp.freak
-
Viestit: 496
Liittynyt: 6.10.2006 18:26

ViestiKirjoittaja trp.freak » 27.4.2008 18:04

regolla ainakin villaa laittaa, näytti ainakin mun vw ssä olevan..

HVM
-
Viestit: 852
Liittynyt: 16.12.2007 17:35

ViestiKirjoittaja HVM » 27.4.2008 18:22

No Rego on tämä meikäläisenkin auto, mutta ilmeisesti sitten telttapatja-malli. :)

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 27.4.2008 18:22

Retkipahvi on ihan aikuisten oikeasti ulkomailta, ilman mitään temppuja hankittu. On muuten oikeasti lasikuitua, eikä mitään muotoon valettua pahvia, mitä yleensä. Jotta pöydän saa tukevasti kiinni, taakse asennetaan lattarauta, johon pöytä tulee kiinni verhoilussa olevien reikien läpi.

Tässä mallissa on takatilan lattiamaton alla sellainen muotoon valettu, hyvin raskas matto. Lokasuojien koteloissa on paksulti solukumia. Seinien eristeisiin en ole perehtynyt.
Mineraalivillaa en itsekään laittaisi. Joku on kertonut käyttäneensä uretaania, mutta sekin kuulemma imee kosteutta. Bitumiin luottaisin itse.
Telttapatja/routamatto ei keveytensä vuoksi eristä juurikaan melua, mutta lämmöneristeenä se on verraton.

Petteri
-
Viestit: 1344
Liittynyt: 1.1.2004 15:46
Viesti:

ViestiKirjoittaja Petteri » 28.4.2008 10:01

Seinien eristeisiin en ole perehtynyt.


Sieltä tulet löytämään (luultavasti irronnutta) solumuovia ja bitumia. Oikean puolen takalokariin pääset muistaakseni sitä myös lisäämään.

Mistähän muuten löytäisi edukkaasti liimapintaista bitumimattoa? Bilteman hyllyt ainakin notkuivat tyhjyyttään ja vain solumuovia oli tarjolla.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 28.4.2008 10:46

Jos on hiemankin tasaista pintaa, niin kerros Katepal K-36:a ja siihen bitumilevy päälle. Tuostahan voi rakentaa vaikka sandwichin ja veikkaan, että muutama levy päälletysten vaimentaa varsin tehokkaasti.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

Äänieristystä ja maalausta

ViestiKirjoittaja lukkari » 21.5.2008 18:49

Avasin kuskin puoleisen takatilan paneelin ja suuresti hämmästelin äänieristeiden vähyyttä. Pyöräkoteloiden tienoilla tilanne oli paljon parempi. Pelti kumisi ikävästi, joten päätin, että tuolle pitäisi tehdä jotain.

Kuva
Ensin piti kuitenkin sovitella pöydän kannake paikoilleen
Kuva Kuva Kuva Kuva

Siveltävää Katepal K-36 saumaliimaa pintaan ja valmiiksi esilämmitetty eristelevy päälle
Kuva Kuva Kuva

Kun paneelit ovat irrallaan, voi myös vyö huoltaa
Kuva
Vyö kiskotaan ulos ja pestään pesuainevedellä, annetaan kuivua rauhassa. Vyön mekanismia en ala purkamaan, voi olla, että kaikki osat eivät mahdu takaisin koteloon, joten suihkuttelen jarrukliineriä raoista, jolloin lika valuu pois. Paineilmaa perään. Lopuksi kevyt voitelu CRC:llä.

Sitten maalauksen pariin, takapuskuri irrotettuna
Kuva
Merkit irti

Kuva Kuva
Takakulmasta löytyi hitsattava reikä. Tuosta menee hyvin melu ja pöly sisään.
Kuva

Sitten armotonta hiomista. Pellit ovat onneksi hyvin suorat, joten ei tarvitse oikoa eikä juuri pakkeloidakaan
Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva

Välillä piti sovitella koristetta keulaan
Kuva Kuva

Sitten pari päivää maalarin hoivissa ja auto takas kotio kasaukseen. Sen verran kasaan, että pääsee reissuun ja sen jälkeen voi jatkaa
Kuva
Viimeksi muokannut lukkari, 15.10.2020 17:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

trp.freak
-
Viestit: 496
Liittynyt: 6.10.2006 18:26

ViestiKirjoittaja trp.freak » 21.5.2008 20:53

mitä karkeuksia käytit hionnas?

GTi-Perttu
-
Viestit: 2556
Liittynyt: 3.9.2005 13:59

ViestiKirjoittaja GTi-Perttu » 21.5.2008 23:29

Heh! HVM hajoaa ku pikku orava, ku tän näkee! =)

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 22.5.2008 8:24

Noissa kuvissa näkyy siis pyörrettä epäkeskon jäljiltä, paperina on 180-240. Ennen maalausta on kaikki paikat käyty läpi 800 vesihionnalla. Maalilinja vedettiin sivuikkunan alarajaan siten, että katto jäi koskematta.

Pöytäpaneeli asennettuna, varusteina pari mukitelinettä, säilytyslokeroita, tuhkis ja virran ulosotto. Laminaatti tuo mieleen 80-luvun nostalgiset keittiön kivi-imitaatiot
Kuva Kuva Kuva Kuva

Liukuoven sisäpinnasta puuttuivat myös eristeet, joten sinne laitoin samanlaiset kuin toiselle puolelle. En tiedä, onko vaikutusta noilla eristeillä vaiko takahelmasta paikatun reiän tukkimisella, mutta maantienopeuksissa melu tuntuu vähentyneen.

Sitten melko valmista kuvaa ulkoa
Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva

Karjapuskuri ei jotenkin istu omaan silmääni, joku tuossa kokonaisuudessa mättää. Vaihtoehtoja tuon asennukselle ei kovasti ole, joten se saa joko olla tuossa tai sitten se lähtee.
Etupuskurihan meni vaihtoon ja sen pohjiin olisi voinut paneutua paremminkin. Alkuperäinen malli on sileä ja tuo uusi on alunperin röpelöpintainen: maali vosti hieman karvaa pintaan ja karheutti maalia.

Sivuputket on mielestäni onnistunut ratkaisu, joka visuaalisesti alentaa muutoin hieman korkeaa maavaraa. Ilmeisesti pitää maalata helmat mustiksi, sillä ne paistavat takaa hieman häiritsevästi.

Takaluukun alaosassa on pari ylimääräistä reikää. Sieltä puuttuu korokepala, jonka asennan sitten, kun maali on kunnolla kuivunut. Eilen tuli jenkkilästä keulaan uusi syncro -tarra, joka pitää sovitella paikoilleen. Uudet merkkilogot haluaisin takaloosteriin, mutta kun isompi maksaa marmorilla 50€, niin lienee pakko tyytyä vanhoihin, hieman himmenneisiin.

Kahvat olisi himottanut itseäkin vetää kirkkaalle, mutta arvelin sopivan huonosti korin yläosan mustiin linjoihin, joten silottelin vanhan maalin 800-paperilla ja kilikalimaalilla muutama kerros mustaa päälle ja kunnon kuivaus. Lukkopesissä maali tuskin kauaa pysyy, mutta laitetaan päälle sitten pyöreä täppä kontaktimuovia. Armeijan miehet käyttäisivät täppätarroja.

Multivan -vanteet olisi renkaineen tarkoitus vaihtaa toisenlaisiin, mutta katsellaan sitä sitten myöhemmin. Rehellisesti sanottuna, sopivampia vanteita tuohon autoon ei ole kuin nuo, mutta ihmisen turhamaisuutta ei voi koskaan aliarvioida.
Viimeksi muokannut lukkari, 15.10.2020 17:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Petteri
-
Viestit: 1344
Liittynyt: 1.1.2004 15:46
Viesti:

ViestiKirjoittaja Petteri » 22.5.2008 8:51

On se vaan komia ja hyvällä maulla tehty! Voisin kohta ostaa puoleen hintaan takaisin! ;-)

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 22.5.2008 9:29

Näin. Aihio on kieltämättä ollut jopa parempi kuin arvelin, joten mikäs sitä on laitetellessa. Alkujaan niin pahalta näyttäneet ruostepaikat eivät juurikaan ole siitä levinneet, vaikka en tuota juuri talvella pessyt, joten suola sai muhia rauhassa. Takapuskurin alta paljastunut löydös oli merkittävä, sillä sitä kautta pölyä oli tuon reiän kautta tullut sisälle aika hurjia määriä.

Laadukkaasta maalaustyöstä iso kiitos Automaalaamo Karttuselle. Alkuperäinen kustannusarvio ylittyi jonkin verran, koska noita irrallisia korinosia oli niin paljon, joita piti pohjustaa ja maalata erikseen. Nyt kun auton värin näkee oikeassa kuosissaan, olen siihen hyvin tykästynyt.

HVM
-
Viestit: 852
Liittynyt: 16.12.2007 17:35

ViestiKirjoittaja HVM » 22.5.2008 18:57

On se lohdullista huomata ettei ole ihan keskenään hullu. Aistin pieteettiä ja tyyliä. :)

Jos mahdollista, niin kerrotko vaikka yyveellä tästä maalarista jotain? Olisi näet luultavasti vielä siedettävän matkan päässä.

Oletkos muuten tietoinen sellaisesta asiasta, että "dallapeen" pojat saattavat kiinnostua tuosta valoraudasta? Nykysäännöksillä siinä näet pitää olla valot, mieli sitä keulalla pitää.

Kertaus on vatkutuksen äiti: Hieno auto.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 23.5.2008 10:37

Maalausliikkeestä voi sanoa vain, että asiallista työtä. Voin todellakin suositella. Maalaus maksoi noin 600€ pohja hiottuna maalauskarkeuteen, osat irrotettuna.

Tuo valotelineen lyhtyvaatimus on ollut tiedossa ja hieman mietityttänytkin. Minkäänlaisia lisävaloja kun en tuohon aikonut laittaa, omilla lyhdyillä näkee aivan hyvin ja alkuperäiset sumaritkin ovat lähinnä kosmeettiset. Golfissani oli Hellan huomiovalot ja tuli ihan hiljattain mieleen, että kävisiköhän tähänkin moiset merkkituotteet? Neliskanttisten lyhtyjen kera kävisi tuollaiset, mutta hinta hirvittää.
Viimeksi muokannut lukkari, 15.10.2020 17:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

HVM
-
Viestit: 852
Liittynyt: 16.12.2007 17:35

ViestiKirjoittaja HVM » 23.5.2008 19:28

No se juontaa tämä valovaatimus juurensa siitä, että "karjapuskurit" eivät ole käsittääkseni enää sallittuja. Hyväksytyt valotelineet ovat, että kai ne vaativat sen takia niihin niitä valojakin?

Kaverille olivat vasta hiljan kirjoittaneet sakon valoraudasta ilman valoja, ja sitä ennen siinä raudassa olleista valoista liian suuren referenssi-luvun takia. Ei oo hyvä mitenkään. :D

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 26.5.2008 9:17

Viikonloppuna Savon seudulla ajellessani pisti silmään, että näin ainakin kaksi T5 -mallia ja pari Hondaa karjapuskurilla, mutta ilman lisävaloja. Ilmeisesti valoja ei siis tarvitse olla, jos teline on EU hyväksytty direktiivin 2005/66/EY mukaisesti. Omatekoisia ei siis saa enää asentaa. Asentamani malli on kuitenkin tehdastekoinen, pitää vain kaivaa jostain tyyppihyväksyntätodistus.
Neliskanttiset Hella -huomiovalotkin sitten löytyivät Saksan kaupasta, pitää katsoa niille järkevä paikka.

Janne_P
-
Viestit: 329
Liittynyt: 6.6.2006 21:56

ViestiKirjoittaja Janne_P » 26.5.2008 19:05

Ilmeisesti valoja ei siis tarvitse olla, jos teline on EU hyväksytty direktiivin 2005/66/EY mukaisesti.


Ei piä paikkaasa. Ei menny ainakaan mun T4:n keulalla oleva ihan vastaavannäköinen Custom Truckin valmistama Classic Extra sonnirauta leimasta läpi. Hylky tuli että paukahti.

"Rauta pois tai valot kiinni" oli leimasetän saatesanat.

Tapahtumavuosi oli 2007.

Kaverille olivat vasta hiljan kirjoittaneet sakon valoraudasta ilman valoja


Saman olen minäkin kokenut.

HVM
-
Viestit: 852
Liittynyt: 16.12.2007 17:35

ViestiKirjoittaja HVM » 26.5.2008 19:11

No kaverin paljaalla raudalla saamat sakot tukisivat kyllä aika voimakkaasti tätä Jannen näkemystä. Konttorilla käymälähän tuo selvinnee, näitä "käytäntöjä" kun on yleensä yhtä monta kuin on virkamiehiä ja katsastajia.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 27.5.2008 9:22

Olen kyllä hieman ymmälläni: nyt kun kiinnitin asiaan huomiota, niin aika iso otos sattui silmään noita uudehkoja pakuja/suveja, joissa ei ollut raudoissa mitään valoa.

Toki, kysymällä selviää eikä kummoista kiilua raudassa tarvitse olla, niin pykälät täyttyy. Yhtenä EU-direktiivin reunaehtona on muuten ollut jalankulkijoiden turvallisuus törmäystilanteessa: mitenkähän tätä periaatetta edistää se, että hyväksytyssä karjaraudassa on oltava kiinni ne pakolliset lisävalot, joista kolarissa voi irrota vaikka lasinsirpaleita jalankulkijan/pyöräilijän harmiksi.

Oman keularaudan valmistaja on muuten CEA Fahrzeugtechnik.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 29.5.2008 15:20

Poistin karjaraudan toistaiseksi keulalta. Totutellaan jonkin aikaa tuohon näkymään:
Kuva Kuva
Viimeksi muokannut lukkari, 15.10.2020 17:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Petteri
-
Viestit: 1344
Liittynyt: 1.1.2004 15:46
Viesti:

ViestiKirjoittaja Petteri » 29.5.2008 18:08

Nätimpi se on kyllä noin.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 29.5.2008 18:34

Niin se vaan on, että tuohon keulaan ei passa hirveästi hilua laittaa, ettei mene overiksi.

Takavaloihin pari kerrosta punasävyä niin, että peruutusvalo on yhä enimmäkseen valkoinen ja vilkku oranssi. Olisi ehkä vieläkin hennommalla kädellä voinut suihkia tuota sävyä, on kuin luteen naimista tuollaisten valojen sävytys. Päälle muutama kerros lakkaa:

Kuva
Viimeksi muokannut lukkari, 15.10.2020 17:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

GTi-Perttu
-
Viestit: 2556
Liittynyt: 3.9.2005 13:59

ViestiKirjoittaja GTi-Perttu » 29.5.2008 19:24

Jotain nättejä putkenpäitä huutaa. 2xhillityn kokoset viistot ovaalit??

Eli tommoset.

Tossa kuvassa ne repsottaa vähän turhan alhaalla, ku oli putki poikki.
Ja ois muuten kova sana toiselle puolelle semmonen "dummy" sumari, niinku mulla!

Antto-
-
Viestit: 886
Liittynyt: 1.10.2006 1:05

ViestiKirjoittaja Antto- » 29.5.2008 20:15

^Samat ajatukset mullaki on ku GTi-Perttu:lla ton perbedoksen suhteen. :)

HVM
-
Viestit: 852
Liittynyt: 16.12.2007 17:35

ViestiKirjoittaja HVM » 29.5.2008 21:15

Mikä lie kun repesin luettuani tuon mietteen keulan liiasta rojusta kliininä pitämisestä? =D

Mutta ihan ok tosiaan noinkin, ellei jopa parempi. Tuon mallinen rauta huutaa mielestäni valoja. Makuasia.

Näinköhän sitä joutuu itsekin valonmaalaushommiin? Tummennussprayt ovat muuten siitä käteviä, että ne saa pyyhittyä pois tinnerillä sulattamatta valoja. Ai mistäkö tiedän...? :)

Punainen kelpaa leimallekin, kunhan vain malttaa pitää pakkivalon kirkkaana. Siitähän se kusi ensimmäisenä käy. Nimim. "neljä leimaa maalatuilla valoilla."

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 30.5.2008 9:28

Ja ois muuten kova sana toiselle puolelle semmonen "dummy" sumari, niinku mulla!
tse pidän tuosta juuri tuollaisena, kun yleensä kaikissa on kaksi valoa.
Valojen punaamisesta on kokemusta kädistä, johon yksi kevyt kerros teki tosi nannaa. Golfissa meni kerros liikaa ja piti hioa kaikki pois.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 31.5.2008 9:00

Saksan kaupasta ostin nykyisen kaveriksi toisen Caravellen

Kuva Kuva

Oho, Jurassic Park -efekti iski
Kuva

Omasta mielestäni todellinen löytö oli priimakuntoinen, 20-sivuinen myyntiesite vuodelta 1992

Kuva Kuva Kuva Kuva Kuva
Viimeksi muokannut lukkari, 15.10.2020 17:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

trp.freak
-
Viestit: 496
Liittynyt: 6.10.2006 18:26

ViestiKirjoittaja trp.freak » 31.5.2008 15:38

tuosta kuvasta mieleen muljahti... parketti on aina kätevä koiraperhees :) nimim. kokemusta

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 31.5.2008 18:25

Parketti on muuten hyvä, mutta hieman liukas koiralle, kun mattojakaan ei oikein voi pitää -eivät pysyisi hetkeäkään suorana. Enemmän tuo kuluu huonekalujen jaloista kuin koirien kynsistä. Meillä on 18 neliön lasiterassillakin parketti...

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

Takaluukun keskuslukituksen viimeistelyä

ViestiKirjoittaja lukkari » 1.6.2008 19:19

Vuosi sitten asensin keskuslukituksen kaikkiin muihin oviin ja takaoveenkin vedin piuhat moista varten, mutta toteutus jäi puolitiehen, kun en saanut päähäni, miten sen tuohon lukkolaitteeseen toteuttaisi. Paikallaan oleva kahva on osanumerolla 703 829 239B. Tarkoitus oli toteuttaa yleispähkäilytopikin sivulla 7 mainittu systeemi, mutta olisi vaatinut jonkin verran askartelua.
Tilasin jo keväällä varaosaksi toisen kahvan, joka on osanumerolla 703 829 239E. Vasta tänään tajusin, että tuohan on keskuslukituksella varustetun mallin kahva!

Kuva
Keskuslukituksen tanko tulee siis tuohon oikeaan valkoisella holkilla varustettuun vipuun. Omastani tuo vipu siis puuttui kokonaan.

Olin aiemmin yrittänyt irrottaa varaosasta lukkopesää (avainta ei ole). Oletin, että avain vaaditaan ja olin jo menossa poraamaan lukkopesää auki, kunnes huomasin, että toimivasta kahvastani pesä irtoaa ilman avaintakin, kun vain käyttövivun irrottaa pesän päästä. Ihmettelin, mikä tässä jumii/mättää ja aloin hiljalleen koputella pesää -lopulta pesä irtosi ja jumituksen syykin selvisi

Kuva
Ei ole ilmeisesti hiljan ollut käytössä, mikä onkin ihan normaalia, jos keskuslukko vain toimii. Kolmosfarkussani oli sama vika, enkä varmasti ole ainoa.

Vaihdoin lukkopesän uuteen runkoon ja ruuvasin kahvan takaisin paikoilleen. Valmista paikkaa ovimoottorille ei ollut, joten piti porata pari reikää ja kiinnitin moottorin paikoilleen. Taivuttelin käyttötangon ja lisäsin väliin säädön, jolla toiminnon voi tarvittaessa passata kohdalleen

Kuva Kuva Kuva
Lukitus toimii moitteetta, mikä on oikein hyvä asia. Tässä kahvassa on kolmeasentoinen lukkopesä, kuten vissiin useimmissa keskuslukollisissa VAG -vehkeissä.

Lukitusprojektin lomassa revin pohjapanssarista kulahtaneet ja öljynsyömät eristeet hittoon. Pitää kaupasta hakea uudet

Kuva
Liimasin myös takaluukun lisäosan paikoilleen

Kuva
Viimeksi muokannut lukkari, 15.10.2020 17:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 2.6.2008 11:38

Takaluukusta lähtee varmaan ainakin keskimmäisen merkin kolo.
Tuollaista kommenttia olen heittänyt vuosi sitten huhtikuussa. Eipä sitten tullut paljoa sheivattua. Hyvin tarpeellinen pyyhinkin on yhä takaloosterissa ja alkuperäiset merkitkin löytänevät piakkoin paikoilleen.

Pete I
-
Viestit: 1240
Liittynyt: 23.7.2003 13:56

ViestiKirjoittaja Pete I » 2.6.2008 12:47

Sinua Lukkari voi kyllä kutsua ehostelijaksi. Mukava nähdä kun näitä "vanhempiakin" laitellaan tyylikkäästi ja ennenkaikkea pidetään hyvässä kunnossa.

Se typ44 audikin sai ihan mukavan ehostuksen audiclubin puolella.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 2.6.2008 12:56

Kiitosta. Lähempänä ehostusta kuin tuunausta tämä touhu taitaa tosiaan olla. Tuosta vuonna -84 valmistuneesta Audista on siis kyse.
Viimeksi muokannut lukkari, 15.10.2020 17:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

busdriver
-
Viestit: 91
Liittynyt: 8.8.2007 14:37

ViestiKirjoittaja busdriver » 2.6.2008 21:27

Mulla on tuo sama esite mutta suomenkielisenä! Huuto.netistä löytyi.
Karja/valoraudasta sen verran että parempi ilman. Itsellä on nyt aika kliini keula merkittömällä maskilla ja se miellyttää omaa simmua enemmän. Makuasia tietysti, en tuomitse lisävaloja ja rautoja. Talveksi voisi heittää kyllä lisävalot nokalle itsekin.
Tuo kikotin siis kyseessä, tutumpi ehkä variantclubin puolelta.

Mikäs vuosimalli tuo olikaan, mulla on -91 ja takaluukun merkki on eri paikassa, ylempänä. Takapyyhkimen heitin mäelle (tai se oli jo poistettu kun ei toiminut) enkä ole sitä kyllä juuri kaivannutkaan. Tuo ei sotke niin pahasti takalasia kun farmarit. Ehdottelin maalarille että tilkitäänkö tuo merkin kolokin samalla kun se pyyhkimen reikä mutta se ei pitänyt sitä hyvänä ajatuksena.

GTi-Perttu
-
Viestit: 2556
Liittynyt: 3.9.2005 13:59

ViestiKirjoittaja GTi-Perttu » 2.6.2008 23:37

Onneks sulla, Lukkari ei oo lampunpesureita keulalla! Itellä oli, mutta tympäännyin niihin ja hitsasin reiät umpeen! On paljon kliinimmän näkönen ilman niitä.

Ois muuten yks ylimääränen yksosanen keulapelti jouten, jos kiinnostaa?? :)

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 3.6.2008 7:51

Tuo ei sotke niin pahasti takalasia kun farmarit
Tuosta olen hieman eri mieltä: kolmosfarkusta irrotin pyyhkijän (kun ei toiminut) niin en sitä juurikaan kaivannut sen jälkeen. edes kurakelillä. Tässä on käyttöä ollut tosi paljon -varmaan sen vuoksi, että se toimii. Eilisellä sadekelilläkin joutui vispilää käyttämään monesti.
mulla on -91 ja takaluukun merkki on eri paikassa, ylempänä

Tämä on -93, mutta käsittääkseni tuo ominaisuus ei riipu vuosimallista. Muistaakseni tuolla yleispähkäilyssä sitä itsekin joskus ihmettelin.
Varaosakuva
En muuten ole vielä nähnyt kokonaan siloiteltua T4 takaluukkua.
Ois muuten yks ylimääränen yksosanen keulapelti jouten, jos kiinnostaa?? :)
Minkähänlaisesta osasta mahtaa olla kyse, kuulostaa tuunaukselta?
Viimeksi muokannut lukkari, 15.10.2020 17:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

GTi-Perttu
-
Viestit: 2556
Liittynyt: 3.9.2005 13:59

ViestiKirjoittaja GTi-Perttu » 3.6.2008 12:37

Eli semmonen pelti joka on yhtäpuuta. Noissa vanhemmissa, niinku sulla, on kolmeosainen se pelti.

Eli tämmönen. Siinä joutilaassa on kyllä ne pesurinreiät, mutta kemppihän on keksitty! ;)

Kolarispeciaalilla reiätön pelti maksaa 180€!! Eli reikien umpeen hitsaaminen itse kannattaa! Voin laittaa illalla kuvan keulasta, mutta nyt on riennettävä töihin.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 3.6.2008 13:09

Aivan, nythän mää sen hokasin. Sitä vain mietin, että miten tuo maski-keulapeltikokonaisuus pysyy kiinni keulassa, sivupeltien kiinnitysruuvithan jäävät nähdäkseni piiloon tuossa versiossa.

HVM
-
Viestit: 852
Liittynyt: 16.12.2007 17:35

ViestiKirjoittaja HVM » 3.6.2008 20:02

Ei ne ruuvit jää piiloon - tai miten sen nyt ottaa. Ovat joka tapauksessa siellä alemman pikku-grillin ulommissa äärilaidoissa, ja loput kolme sitten lukkopellissä. Ne auki loihtimalla lähtee irtipoispoikkeen koko pelti. Valonaluset kiinnittyvät päistään muovitutteihin. No mitä ne on nimeltään? Napsuja, tötteröitä, klipsuja, tatteja, kiinnikkeitä, tättäröitä.... :/

GTi-Perttu
-
Viestit: 2556
Liittynyt: 3.9.2005 13:59

ViestiKirjoittaja GTi-Perttu » 3.6.2008 22:38

Aivan, nythän mää sen hokasin. Sitä vain mietin, että miten tuo maski-keulapeltikokonaisuus pysyy kiinni keulassa, sivupeltien kiinnitysruuvithan jäävät nähdäkseni piiloon tuossa versiossa.


No se tulee niillä muovikielekkeillä maskiin kiinni ja tapein ja muoviholkein, painamalla lokareihin. Hankala selittää, mutta tässä kuva mun keulasta.
Kuva

Tuossa mun edellisessä postauksessa näkyvästä keulapellistä saa osviittaa siitä kiinnityksestä. Niihin reikiin, jotka näkyy siinä peltin päässä, tulee ne U:n muotoset muoviholkit, joilla se lukittuu lokareissa oleviin tappeihin.
Viimeksi muokannut GTi-Perttu, 4.6.2008 22:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

busdriver
-
Viestit: 91
Liittynyt: 8.8.2007 14:37

ViestiKirjoittaja busdriver » 3.6.2008 23:11

Tuo ei sotke niin pahasti takalasia kun farmarit

Tuosta olen hieman eri mieltä: kolmosfarkusta irrotin pyyhkijän (kun ei toiminut) niin en sitä juurikaan kaivannut sen jälkeen. edes kurakelillä. Tässä on käyttöä ollut tosi paljon -varmaan sen vuoksi, että se toimii. Eilisellä sadekelilläkin joutui vispilää käyttämään monesti.

Voi olla noinkin, mutta en ole montaa kertaa pyyhintä kaivannut, yksi syy voi olla se että nuo T4 peilit on niin isot että niistä näkee taakse aika vaivattomasti. Ja tietysi jos sitä ei ole koskaan ollut niin ei sitä osaa kaivatakaan... Itseasiassa lukuisten välillä olevien niskatukien ja mustien takalasien takia siitä takaikkunasta ei kyllä paljoa näe ulos vaikka olisikin pyyhin tallella.

Kolarispeciaalilla reiätön pelti maksaa 180€!!

Joo tuo firma osaa kyllä hinnoitella osat. Jotkut käytety kikkareet on niillä melko kovissa hinnoissa, tosin ei kaikki. Esim. takaluukun logo uusi marmoritiskillä taisi olla jotain 50-60 e. Kolarispecialilla uusi 20 e, ja käytetty kympin.

GTi-Perttu
-
Viestit: 2556
Liittynyt: 3.9.2005 13:59

ViestiKirjoittaja GTi-Perttu » 3.6.2008 23:32

Jos kaipaa portteriin uutta pakoputkea, kannattaa kysyä Kolarispeciaalilta! Ei oo pahan hintasta!

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 4.6.2008 9:48

Sain kaivettua netin uumenista tuon nimenomaisen keulapellin kuvan. Varsin kliini tuollainen merkitön maski/yhtenäinen keulapeltiyhdistelmä kieltämättä on. Tottahan toki kaikki hyvät korinmuutosideat tulevat esille vasta sitten, kun auto on jo käynyt maalauksessa.
Sellainen asia jäi kaivelemaan, että jos haluaa keulan huoltoasentoon, pitää ilmeisesti maski keulapelteineen irrottaa?

edit: tuolta kun katselee gallerian kinnereitä, niin melkein joka kikottimessa on yhtenäinen keulapelti. Onkohan ne saaneet kimppatilauksena jostain halvalla sellaiset?

trp.freak
-
Viestit: 496
Liittynyt: 6.10.2006 18:26

ViestiKirjoittaja trp.freak » 4.6.2008 13:24

mulla kans toi merkitön maski ja yhtenäinen keulapelti, mut lampun pesurit paikallaan ja saa ollakin.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

Vannepäivitystä

ViestiKirjoittaja lukkari » 5.6.2008 20:14

Rengastestejä selatessani törmäsin brittilehden ylistämään Nokian H -renkaaseen ja kun tuollaiset Lorinser -vanteet sattuivat olemaan jouten, tilasin niille sellaiset renkaat

Kuva

Koko renkaassa autonvalmistajan suositus 215/65R15, LI 100XL ja vanteessa speksit 7x15 ET35. Miksipä sitä pilaamaan pakun melko olemattomia ajo-ominaisuuksia auton valmistajan spekseistä poikkeavilla rengasyhdistelmillä. Pieneltähän nuo vanteet näyttävät nykytrendin mukaan, mutta järjellä ajatellen, valinta on ehdottomasti paras.
Ensikokemusten perusteella brittilehti ei tosiaankaan julkaissut palturia.
Viimeksi muokannut lukkari, 15.10.2020 17:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Petteri
-
Viestit: 1344
Liittynyt: 1.1.2004 15:46
Viesti:

ViestiKirjoittaja Petteri » 5.6.2008 21:30

Hyi kun se on matala! Ruuvaa äkkiä ylös! Ei tuolla pääse enää talvitien pohjaa kovinkaan pitkälle. :-D

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 6.6.2008 9:02

Ei se ole kuin jotain 30 mm matalampi kuin orkkis. Tuo sivuputki tekee hieman madaltavan vaikutuksen. Kyllä sillä vielä aika moneen paikkaa pääsee -ja takaisinkin.
C-pilarista muovit hieman repsottavat: ei kannata ihan läheltä painepesurilla pyyhkiä. Tuossa allahan on tyhjä sauma, joten alkuperäinenkään muovi ei siinä kestänyt. Onneksi D-C Fixin kontaktimuovi on edullista.

HVM
-
Viestit: 852
Liittynyt: 16.12.2007 17:35

ViestiKirjoittaja HVM » 13.6.2008 19:50

Olin eilen ajaa tämän topikin auton takakulmaan, mutta onnekseni omistaja ei ilmeisesti huomannut mitään. Nätti peli ihan livenäkin. :)

(Jukolan portilla, ennen kuin kysyt)

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 20.6.2008 20:48

Ratti vaihtui taas tuollaiseen sporttinahkaan. Kehä on hieman heikossa hapessa, mutta kyllä se käytössä kohenee.

Kuva
Viimeksi muokannut lukkari, 15.10.2020 17:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

Alipainepumpun vaihto

ViestiKirjoittaja lukkari » 22.6.2008 19:14

Alipainepumpun remppa oli odottanut jo pitkään, lähinnä siksi, että tuossa jobissa kuulemma paskaantuu kädet ja vanha dieselin öljy ei lähde käsistä ihan eka pesulla. Kun panssari oli vielä irti, päätin tarttua toimeen. Hommassa tarvitaan kunnollinen 13 mm piippuavain, sillä alempi kiinnitysmutteri on inhottavassa paikassa -älä nylppää sitä!

Kuva
Kuvassa vasemmalla oleva alipaineletku kannattaa irrottaa ensimmäisenä. Suuttimien välissä sijaitseja ylempi kiinnityspultti on hieman helpompi tapaus

Kuva
Tässä vaiheessa kannattaa laittaa astia alle, sillä öljyä tulee pihalle muttereita löysättäessä. Jousen vaikutuksesta pumppu irtoaa herkästi ja käyttötanko luiskahtaa ulos. Yllättävän siistissä kunnossa näytti olevan. Ilmeisen lujaa terästä, kun ei juuri kulumisen jälkeä näkynyt. Kuvassa näkyvä viiste lienee öljykieroa avittamassa.

Kuva Kuva

Eipä tuossa vanhassa mitään ihmellistä näkynyt, pitää joskus purkaa atomeiksi ja puhdistaa huolella uusiokäyttöä varten.

Kuva Kuva

"Refitting is reversal to removal", kuten kuuluisa Haynes sanoisi. Pumpun vastajousi kuitenkin puskee vastaan, joten voimalla pitää punnertaa, että saa mutterit kiinni, Pumppu paikoillaan

Kuva

Pohjapanssarinkin saattoi hyvällä omallatunnolla hiissata paikoilleen. Äänieristettä olisi mahtunut enemmänkin, mutta ajattelin, että laitetaan saman verran kuin tehtaalla. Takaosan kulmiin laitoin uudet kumitalla kohtiin, jossa korissa on vastaavat. Tilkkutäkki.

Kuva Kuva

Puuhailun lomassa tuli korjattua eberin vuotava pakoputki!

Uusi pumppu hiljensi kilkatusta kummasti ja pohjapanssari tukevasti paikoillaan hiljentää ääniä ainakin ulospäin.
Viimeksi muokannut lukkari, 15.10.2020 17:59. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

HVM
-
Viestit: 852
Liittynyt: 16.12.2007 17:35

ViestiKirjoittaja HVM » 22.6.2008 19:50

Mites tuo pohjapansari, oletko havainnoinut -nyt kun olet ajellut ilman sitä- että vaikuttaako se minkä verran maantiesuhinaan, tai siis sen kantautumiseen kabiiniin? Downforcenhan tuon puute tuhoaa, se on selvä, mutta asiaa kompensoivat mukavasti nypityt nastarenkaat - ne mahdollistavat downforcen puuttuessakin mahtavat kaarrenopeudet. Ei tule mitään. No, kysyn uudelleen ellei tämä nyt tästä käy selväksi.

Hyvät ohjeet pumppuremppaan, tak.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 22.6.2008 20:38

Hieman vaikea sanoa noista melujutuista: Nokian H on hyvin hiljainen rengas, mutta toisaalta puuttuvat sisälokarit lisäävät osaltaan melua. En ole käynyt maantiellä panssarin asennuksen jälkeen, joten vielä ei voi sanoa mitään. Meinasin ostaa hinkillisen Katepalia ja laittaa hieman lisää ainetta lokarien pyöräholviin. Johan on kumma, jos ei hiljene.

Syncro ja downforce taitavat olla yhtä vahvoja kombinaatioita kuin rehellinen ja poliitikko.

Kerran olen nyppinyt nastat renkaista ja toiste sitä en tee. Mieluummin jätän vaikka sen subbarin ja kilowatin vahvarin ostamatta kuin tingin renkaista, sen olen yli neljännesvuosisadan ajourallani oppinut.

HVM
-
Viestit: 852
Liittynyt: 16.12.2007 17:35

ViestiKirjoittaja HVM » 22.6.2008 20:54

No kerroppas kokemuksia kun olet päästellyt katiskalla kunnolla panssari paikallaan. Sillä tässä utelen, kun olisi mahdollisesti panssari tiedossa. Omasta autosta on joku öljynsuodatimen veihtamiseen kyllästynyt on heittänyt sen mäkeen.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 23.6.2008 9:15

Olisikohan kuitenkin ollut helpompaa tehdä panssariin suodattimen mentävä aukko? Omassani sellainen löytyy viimeisimmän öljynvaihtofirman jäljiltä.
Onhan se toki niin, että tuota panssaria on lähes mahdoton saada irti, kun auto on ns. sillalla eikä esim. käpälänosturilla. Parin Audin muovisia härpäkkeitä olen kotioloissa tuskissani irrotellut, enkä yhtään ihmettele, miksi noihin järkiään rälläköidään reikä öljynvaihtoa varten.

Otetaan vastaan hyviä vinkkejä takaluukun merkkien ehostukseen. Eräässä toisessa ehostin vastaavan tuotteen noin, auton väri siis valkoinen
Kuva
Tuo isompi merkki maksaa uutena yli 50€ eikä saatavuudestakaan ole tietoa.
Viimeksi muokannut lukkari, 15.10.2020 18:00. Yhteensä muokattu 4 kertaa.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 23.6.2008 9:23

Kaverille olivat vasta hiljan kirjoittaneet sakon valoraudasta ilman valoja

Palaten hieman tuohon taannoiseen aiheeseen: nyt kun olen kiinnittänyt asiaan huomiota ja tien päällä tuhannen pari kilometriä viettäneenä pakuja seuraillen, olen havainnut kymmenittäin (eritoten uudehkoja) pakuja, joissa tuollainen rauta on, mutta ilman kiinnitettyjä lisävaloja.
Outo juttu.

Mr. DDR
-
Viestit: 86
Liittynyt: 1.8.2006 19:37

ViestiKirjoittaja Mr. DDR » 23.6.2008 11:51

Otetaan vastaan hyviä vinkkejä takaluukun merkkien ehostukseen


Eikö merkittömyys ole vaihtoehto? Sekin tuninkia osaltaan

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 23.6.2008 12:19

Jos kyseessä olisi perus transu, niin en epäröisi hetkeäkään. Yksi vaihtoehto erottua massasta on jättää merkit pois, mutta tässä tapauksessa kukaan ei tietäisi, että kyseessä on sekä Caravelle, GL että syncro. Sen verran narsisti olen, että en haluaisi piilottaa kynttilää vakan alle.
Aikanaan, kun ajelin ykkösmallin golffilla, kulahtaneita merkkejä tuli tuhrittua hopeatussilla ja jälki oli kyllä *sen näköistä*, kestävyydestä puhumattakaan.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 23.6.2008 19:11

Konehuoneessa ährätessäni, käsi osui hehkusulakkeen koteloon, joka hehkui kuumuuttaan. Oli ilmeisesti jossakin vaiheessa esiintynyt ylimenovastusta, kun sulake mureni käsiin ja rasiakin oli saanut hieman sulaa

Kuva
Motonetista löytyi vastaava osa ja ehyt 100A sulake. Rasia sopii paikoilleen kuten orkkis.
Viimeksi muokannut lukkari, 15.10.2020 18:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Johtomies
-
Viestit: 215
Liittynyt: 15.7.2006 21:19

ViestiKirjoittaja Johtomies » 23.6.2008 20:23

Jos noihin merkkeihin hakee alkuperäiskiiltoa niin mitenköhän mahtais toimia bilteman hopeakromispray noissa merkeissä, onko kellään kokemusta kyseisestä maalista?

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 23.6.2008 20:31

Ainakin se huono puoli niissä on, ettei kestä yhtään hankausta.

trp.freak
-
Viestit: 496
Liittynyt: 6.10.2006 18:26

ViestiKirjoittaja trp.freak » 23.6.2008 22:09

maalasin takaluukun kahvan kyseisellä maalilla, sama jälki olisi tullut vannehopealla....

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 24.6.2008 7:09

Bilteman hopeakromisprayssa ei ole kromia muutakuin nimessä.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 24.6.2008 7:47

Tuolla kuva (pdf) siitä, mitä kaikkia merkkejä moisessa kikottimessa on ollut tarjolla.
Viimeksi muokannut lukkari, 15.10.2020 18:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

busdriver
-
Viestit: 91
Liittynyt: 8.8.2007 14:37

ViestiKirjoittaja busdriver » 24.6.2008 20:02

mitenköhän mahtais toimia bilteman hopeakromispray


Maalasin takaluukun VW logon juuri kyseisellä maalilla ja näytti aluksi ihan hyvältä. Tosin ei se kyllä kovin kromiselta näyttänyt, lähinnä hopealta.
Nyt kun merkki on ollut reilun kuukauden päivät takahutlarin kannessa kiinni niin huomasin että siihen on tullut hiushalkeamia. Varmaan syksyllä on maalit kadonnut merkistä. Ei kestä ulkokäyttöä eikä minkäänlaista hankausta.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

TFL

ViestiKirjoittaja lukkari » 29.6.2008 17:55

Jussina väkersin nokalle Hellan päivänvalosarjan. Tunnetaan myös nostalgisesti huomiovaloina. Valot ovat about toiseksi viimeisintä sukupolvea ja toimivat H6W halogeenipolttimolla.

Kuva

Lyhtyjen vaikutuksesta auton ulkonäköön voi olla monta mieltä, mutta käyttökelpoisuus kävi visuaalisuuden edelle: valot syttyvät automaattisesti laturiohjattuna. Sähköäkin noilla hieman säästää ja oikeasti, nuo näkyvät etäälle.

Puolesta päivästä saakka on satanut, on siis ekologinen mahdollisuus pölyyntyneen auton pesuun. Apuna lampaanvillainen Mequairs´in kinnas

Kuva
Aluksi tuohon ei meinannut tottua millään sienen jäljiltä, mutta nyt en luopuisi millään.
Viimeksi muokannut lukkari, 15.10.2020 18:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.


Palaa sivulle “Projektiosasto”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 13 vierailijaa