g2 projekti (alustan vermeiden maalausta jne..)
Valvoja: ffp jäsenet
g2 projekti (alustan vermeiden maalausta jne..)
Kaikki lähti siitä kun ostin kummilta kakkoskoppaisen golffin ja se on muistaakseni vuodelta 84. Syy tähän miksi ostin auton oli, että se oli kohtuullisen halpa n. ~100€ ja pitäähän se jostakin aloittaa, joten olkoon ensimmäinen projektini tuttu ja turvallinen golf 2 :)
Alhaalla kuva kun auto oli vielä lähes purkamaton..
muita kuvia:
http://cube2.no-ip.com/~mgr/projekti_golf/takaa.jpg
http://cube2.no-ip.com/~mgr/projekti_golf/edesta.jpg
http://cube2.no-ip.com/~mgr/projekti_golf/golf_sisalta1.jpg
http://cube2.no-ip.com/~mgr/projekti_golf/golf_sisalta2.jpg
http://cube2.no-ip.com/~mgr/projekti_golf/vasen_sivu.jpg
Historiasta sen verran, että tässä on ollut vakiona 1.3l kone ja joku edellinen omistaja oli siihen ruennut vaihtamaan 1.6l konetta joka siinä oli jo paikoillaan, mutta projekti oli jäänyt kesken.
Suunnitelmista sen verran, että olen jo päättänyt että tähän tulee 1.8l kone, joka löytyy jo tallista sen ostin jokin aika sitten kaverilta kohtuu halvalla ja kuulemani mukaan on ajettu vain 190 000km, muuta tekniikkaa mitä 1.3 -> 1.8 tekniikanvaihto vaatisi olen yrittänyt tässä kesän mittaan haalia 5 lovinen laatikko löytyy jo ainakin. Vinkkejä ja neuvoja saa antaa mitä kaikkea muuta osasta tuo tekniikanvaihto vaatisi ainakin levyjarrullisen taka-akselin ja 9" tehostimen muuta? Lisäksi autoon pitäisi tehdä kaikki pohjatyöt ja ehkä maalailla kokonaan uusiksi jne.. kaikennäköistä näpläystä joutuu tekemään ja tämä tulee olemaan vielä todella pitkä projekti osaksi huonojen tilojen vuoksi katto kyllä pään päällä, mutta ei talveksi lämmitystä.
Golffiin on tullut jo tehtyä kesän aikana jotakin ainakin pohjan sain hitsattua ja massattua pari kuvaa:
http://cube2.no-ip.com/~mgr/projekti_golf/pohja1.jpg
http://cube2.no-ip.com/~mgr/projekti_golf/pohja2.jpg
http://cube2.no-ip.com/~mgr/projekti_golf/pohja3.jpg
Tästä sen pitäisi lähteä päivittelen kunhan jotain uutta on tapahtunut.
Alhaalla kuva kun auto oli vielä lähes purkamaton..
muita kuvia:
http://cube2.no-ip.com/~mgr/projekti_golf/takaa.jpg
http://cube2.no-ip.com/~mgr/projekti_golf/edesta.jpg
http://cube2.no-ip.com/~mgr/projekti_golf/golf_sisalta1.jpg
http://cube2.no-ip.com/~mgr/projekti_golf/golf_sisalta2.jpg
http://cube2.no-ip.com/~mgr/projekti_golf/vasen_sivu.jpg
Historiasta sen verran, että tässä on ollut vakiona 1.3l kone ja joku edellinen omistaja oli siihen ruennut vaihtamaan 1.6l konetta joka siinä oli jo paikoillaan, mutta projekti oli jäänyt kesken.
Suunnitelmista sen verran, että olen jo päättänyt että tähän tulee 1.8l kone, joka löytyy jo tallista sen ostin jokin aika sitten kaverilta kohtuu halvalla ja kuulemani mukaan on ajettu vain 190 000km, muuta tekniikkaa mitä 1.3 -> 1.8 tekniikanvaihto vaatisi olen yrittänyt tässä kesän mittaan haalia 5 lovinen laatikko löytyy jo ainakin. Vinkkejä ja neuvoja saa antaa mitä kaikkea muuta osasta tuo tekniikanvaihto vaatisi ainakin levyjarrullisen taka-akselin ja 9" tehostimen muuta? Lisäksi autoon pitäisi tehdä kaikki pohjatyöt ja ehkä maalailla kokonaan uusiksi jne.. kaikennäköistä näpläystä joutuu tekemään ja tämä tulee olemaan vielä todella pitkä projekti osaksi huonojen tilojen vuoksi katto kyllä pään päällä, mutta ei talveksi lämmitystä.
Golffiin on tullut jo tehtyä kesän aikana jotakin ainakin pohjan sain hitsattua ja massattua pari kuvaa:
http://cube2.no-ip.com/~mgr/projekti_golf/pohja1.jpg
http://cube2.no-ip.com/~mgr/projekti_golf/pohja2.jpg
http://cube2.no-ip.com/~mgr/projekti_golf/pohja3.jpg
Tästä sen pitäisi lähteä päivittelen kunhan jotain uutta on tapahtunut.
Viimeksi muokannut mgrz, 3.10.2006 21:03. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
ahaa.. no kyl mä varmaan kuitenkin sen levyjarrullisen akselin tuohon jossain välissä laitan kun tiedä kuinka innostuu noita heppoja haalimaan tuohon koneeseen.
ja tontitusta ja jotain kivaa vannetta on tiedossa ehkä joskus kaukana tulevaisuudessa, tällä hetkellä rahaa tulee tasaisesti pari sataa/kk niin niillä ei hirveesti madallussatseja ostella :)
ja tontitusta ja jotain kivaa vannetta on tiedossa ehkä joskus kaukana tulevaisuudessa, tällä hetkellä rahaa tulee tasaisesti pari sataa/kk niin niillä ei hirveesti madallussatseja ostella :)
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Ja 1.8 90hv koneen kun laittaa niin se menee 75hv ykskuutosesta kun ei kerro kenellekään, koneet ovat ulkoa päin identtiset. Tokihan se tyyppikoodi (EZ,GU,tms.) on stanssattu lohkoon mutta tuskin katsastusmies sitä tiiraa tai muistaa ulkoa, usein on vielä paskan peitossa ja sellaisessa paikassa ettei huomaa jos ei tiedä.
Toki paremmista jarruista ei ole mitään haittaa ja 90hv:n jarrukamat on halpaa ku makkara verrattuna taas astetta parempiin jarruihin.
Toki paremmista jarruista ei ole mitään haittaa ja 90hv:n jarrukamat on halpaa ku makkara verrattuna taas astetta parempiin jarruihin.
Tänään tuli hieman läträttyä 4mm bitumimattoa golffin etuosaan eli vanhat eristematot mitä lieneekään pois ja uudet bitumimatot tilalle. Homma on vienyt aikaa tähän mennessä jotakin 5-6 tuntia eikä ole mitään järin helppoa hommaa kun joutuu varomaan ettei sulata johtoja sun muita osia kun leikkii kuumailmapuhaltimen kanssa, mutta mielestäni tästä tulee vielä ihan siedettävän näköinen tosin eihän noi matot näy minnekkään kunhan on kaikki muut hilppeet paikoillaan, mutta täydellisyyteen on pyrittävä :) Toivottavasti edes hieman vaimenisi mekkalat.
kuvia:
http://cube2.no-ip.com/~mgr/projekti_golf/vaimennusta1.jpg
http://cube2.no-ip.com/~mgr/projekti_golf/vaimennusta2.jpg
http://cube2.no-ip.com/~mgr/projekti_golf/vaimennusta3.jpg
http://cube2.no-ip.com/~mgr/projekti_golf/vaimennusta4.jpg
http://cube2.no-ip.com/~mgr/projekti_golf/vaimennusta5.jpg
kuvia:
http://cube2.no-ip.com/~mgr/projekti_golf/vaimennusta1.jpg
http://cube2.no-ip.com/~mgr/projekti_golf/vaimennusta2.jpg
http://cube2.no-ip.com/~mgr/projekti_golf/vaimennusta3.jpg
http://cube2.no-ip.com/~mgr/projekti_golf/vaimennusta4.jpg
http://cube2.no-ip.com/~mgr/projekti_golf/vaimennusta5.jpg
Veemäistä puuhaa klikkailla noita kuvia eestaas, kun latautuvat niin hitaasti.
Hae tuolta Jalbum ja treenaa muutama hetki käyttöä ja lataa sitten kuvat nettiin. Eikä muuten haittaa, että ohjelma on suomenkielinen.
Tuossa oli alkanut myös hyvin mielenkiintoinen kolariprojekti, jonka kuvia en valitettavasti jaksanut klikkailla auki. En myöskään alkanut natista kuvien koosta jne. Tämä kuitenkin on enemmän autoihin keskittynyt foorumi, eikä aina jaksaisi kitistä kuvien esitystekniikasta.
Itse käytin muuten siveltävää bitumia, joka on hiukan helpompi saada tarttumaan kaareviin pintoihin. Eikä bitumimatollakaan tarvitse vuorata pintoja, koska se on tarkoitettu resonanssin etenemisen katkaisuun. Joskus pieni pala levyn keskellä on tarpeeksi.
Tsemppiä projektiin.
Hae tuolta Jalbum ja treenaa muutama hetki käyttöä ja lataa sitten kuvat nettiin. Eikä muuten haittaa, että ohjelma on suomenkielinen.
Tuossa oli alkanut myös hyvin mielenkiintoinen kolariprojekti, jonka kuvia en valitettavasti jaksanut klikkailla auki. En myöskään alkanut natista kuvien koosta jne. Tämä kuitenkin on enemmän autoihin keskittynyt foorumi, eikä aina jaksaisi kitistä kuvien esitystekniikasta.
Itse käytin muuten siveltävää bitumia, joka on hiukan helpompi saada tarttumaan kaareviin pintoihin. Eikä bitumimatollakaan tarvitse vuorata pintoja, koska se on tarkoitettu resonanssin etenemisen katkaisuun. Joskus pieni pala levyn keskellä on tarpeeksi.
Tsemppiä projektiin.
eipä oo vielä kerinnyt tuota softaa testimään, mutta ehkä jonkin yön hiljaisina tunteina sitten.
tänään purin konehuoneesta lähes kaiken pois mitä siellä enää oli jäljellä ja vähän puhdistelin sitä löytyi aikamoinen kasa kaikennäköistä ruuvia ja mutteria sekä lehtiä ja löytyihän sieltä myös pari johtoa jotka olivat joko kokonaan irti tai eivät johtaneet mihinkään...
http://cube2.no-ip.com/~mgr/projekti_golf/konehuone.jpg
tutkiskelin tuota johtojen oikosulkuviidakkoa saas nähdä miten poijjan käy kun rupee niitä virittelemään uusiks on varmaan joku entinen omistaja ollut mielestään nerokaskin kun on noita kytkenyt.
tänään purin konehuoneesta lähes kaiken pois mitä siellä enää oli jäljellä ja vähän puhdistelin sitä löytyi aikamoinen kasa kaikennäköistä ruuvia ja mutteria sekä lehtiä ja löytyihän sieltä myös pari johtoa jotka olivat joko kokonaan irti tai eivät johtaneet mihinkään...
http://cube2.no-ip.com/~mgr/projekti_golf/konehuone.jpg
tutkiskelin tuota johtojen oikosulkuviidakkoa saas nähdä miten poijjan käy kun rupee niitä virittelemään uusiks on varmaan joku entinen omistaja ollut mielestään nerokaskin kun on noita kytkenyt.
päivitelläänpä hiukan tätäkin eli ollaan siinä vaiheessa että ruiskutin inerta primer 5 pohjamaalin auton lattiaan ja päälle ruiskutin 3 litraa 3M auto-schutz helmamassaa.
pari huonoa kuvaa siitä kun massoissa:
http://cube2.no-ip.com/~mgr/projekti_golf/massoissa1.jpg
http://cube2.no-ip.com/~mgr/projekti_golf/massoissa2.jpg
onhan tuossa vielä paljon siistittävää ja pitää maalailla uudestaan noi penkkien kiinnikekiskot jne.. menee varmaan ensikesään kun ei tuolla kylmässä tallissa oikein tuo maalaus onnistu enää näin kylmällä. tuon massan päälle liimaan ehkä vielä pari bitumimaton palasta niin rupeaa olemaan siltä osin valmis.
pari huonoa kuvaa siitä kun massoissa:
http://cube2.no-ip.com/~mgr/projekti_golf/massoissa1.jpg
http://cube2.no-ip.com/~mgr/projekti_golf/massoissa2.jpg
onhan tuossa vielä paljon siistittävää ja pitää maalailla uudestaan noi penkkien kiinnikekiskot jne.. menee varmaan ensikesään kun ei tuolla kylmässä tallissa oikein tuo maalaus onnistu enää näin kylmällä. tuon massan päälle liimaan ehkä vielä pari bitumimaton palasta niin rupeaa olemaan siltä osin valmis.
edistyyhän se joka viikonloppu vähäsen kunhan pääsee tuolta armeijjan harmaista lomille :) nooh.. mitä tähän mennessä on tehty niin rumpujarrullinen taka-akseli irroitettu ja alettu värkkäämään levyjarrullista ja lisäksi hieman 5v vaihdelaatikkoo puhdisteltu. mutta heinäkuussa kunhan pääsee armeijasta niin olisi tarkoitus aloittaa urakalla tuota rakentelemaan yksi kuva: http://cube2.no-ip.com/~mgr/projekti_golf/pera_ilmassa2.jpg
Noniin päivitetäänpäs tätäkin hieman kun on jo näköjään aika pitkä aika viime kerrasta kun oon jotain kirjoitellut. Eli armeijja on ohi ja on päässyt jotain uutta väkertämään. Projektia on mm. hidastanut
hyllyn teko kaikille tarvikkeille. Ja sitä mukaa kun oon saanut rahaa niin lähes kaikki on mennyt työvälineisiin mitä on uupunut mm. maaliruiskua, ruuvipenkkiä, iskuporakonetta, kaikki maalit ja liuottimet jne..
Mutta asiaan: Nämä akselin osat on ennen tuota tulosta uitettu elektrolyyttipesussa yön yli ja hiottu irtomoskat harjalaikalla pois, harmi kun ei ollut kuvia siitä millaisia noi olivat ennen käsittelyä, mutta arvata saattaa.. Tässä ne roikkuvat valmiina pohjamaalattavaksi. Myös kohtuu ison maalauskopin tein, jottei tartte tuolla pölyn seassa maalailla, tuohon koppiin on vielä tulossa alipainepumppukin, jonka isä toi töpaikaltaan :D. Tässä samat osat pohjamaalattuna. Ennen pohjamaalia pyyhin osat silikooninpoisoaineella, pohjamaaliksi tuli inerta primer 5. Ja tavarat pintamaalissa. Pintamaaliksi tuli Tikkurilan Temadur 90 kiiltävä musta, jonka suihkuttelin riittävästi ohennettuna ruiskulla. Siinä näköjään vielä jotain muuta pohjamaalissa.
Sitten oli akselin vuoro, joka näyttää olevan heikossa hapessa, mikäli tuosta huonosta kuvasta jotain selvää saa, tässä vanha akseli. Akseli parin päivän elektrolyyttipesun jälkeen, toinen huono kuva. Akseli on vielä vaiheessa, lisää kuvia tulee kunhan saan sen maalattua loppuun. Tässä vielä maalausvehkeet.
Tuli uitettua alustan pultteja, muttereita ja jousia miedossa sitruunahappoliuoksessa yön yli ja puhtaitahan niistä tuli (vähäksi aikaa) olivat ehkä viikon verran huolimattomasti kuivattuna laatikossa ja olivat jo ihan pintaruosteessa, niin piti laittaa uudestaan happoon uimaan :) tein niille seuraavanlaisen käsittelyn:
1. yön yli n. 4% sitruunahappoliuoksessa
2. kuivaus liinalla
3. kierteisiin ruiskaisin tuollaista spray-pullossa olevaan "ruosteenirroitinta"
4. kanta puhtaaksi silikooninpoistoaineella
5. sitten maalasin pensselillä hammerliten metallisuojamaalilla pari kerrosta
Tässä lopputulos, eikä ole ruostuneet ;) mutta onko tässä sitten mitään järkee(?)
Tämä on toisesta puretusta jarrusatulasta uinut yön yli sitruunahapossa siis pelkästään toi kuusikolokanta.
Uudet taka-akselin puslat tilasin taisivat maksaa 80€! uudet vs wanhat puslat
Itse auton koriin en ole vielä saanut oikeastaan mitään näkyvää aikaiseksi, myös suunnitelmat saattavat muuttua, koska nykyinen projektiaihio on vakiona 1.3l moottorilla niin muutosprosentit kasvais jo niin suureks että en tiiä onko ees järkee rakentaa. Voi olla että hankin jostain GT/GTI korin ja tyrkkään siihen vermeet mitä tallista löytyy ja nykyisen projektigolffin pidän toisena projektina, luultavimmin vakio-osilla höystettynä mutta entisöitynä. Lisää kuvia ja tarinaa tulee kunhan saan jotain aikaiseksi, työt kun rajoittaa tuota harrastusta, eikä tallissakaan ole vielä kunnon valoja eikä lämmitystä niin ei illallakaan hirveitä kerkiä.
hyllyn teko kaikille tarvikkeille. Ja sitä mukaa kun oon saanut rahaa niin lähes kaikki on mennyt työvälineisiin mitä on uupunut mm. maaliruiskua, ruuvipenkkiä, iskuporakonetta, kaikki maalit ja liuottimet jne..
Mutta asiaan: Nämä akselin osat on ennen tuota tulosta uitettu elektrolyyttipesussa yön yli ja hiottu irtomoskat harjalaikalla pois, harmi kun ei ollut kuvia siitä millaisia noi olivat ennen käsittelyä, mutta arvata saattaa.. Tässä ne roikkuvat valmiina pohjamaalattavaksi. Myös kohtuu ison maalauskopin tein, jottei tartte tuolla pölyn seassa maalailla, tuohon koppiin on vielä tulossa alipainepumppukin, jonka isä toi töpaikaltaan :D. Tässä samat osat pohjamaalattuna. Ennen pohjamaalia pyyhin osat silikooninpoisoaineella, pohjamaaliksi tuli inerta primer 5. Ja tavarat pintamaalissa. Pintamaaliksi tuli Tikkurilan Temadur 90 kiiltävä musta, jonka suihkuttelin riittävästi ohennettuna ruiskulla. Siinä näköjään vielä jotain muuta pohjamaalissa.
Sitten oli akselin vuoro, joka näyttää olevan heikossa hapessa, mikäli tuosta huonosta kuvasta jotain selvää saa, tässä vanha akseli. Akseli parin päivän elektrolyyttipesun jälkeen, toinen huono kuva. Akseli on vielä vaiheessa, lisää kuvia tulee kunhan saan sen maalattua loppuun. Tässä vielä maalausvehkeet.
Tuli uitettua alustan pultteja, muttereita ja jousia miedossa sitruunahappoliuoksessa yön yli ja puhtaitahan niistä tuli (vähäksi aikaa) olivat ehkä viikon verran huolimattomasti kuivattuna laatikossa ja olivat jo ihan pintaruosteessa, niin piti laittaa uudestaan happoon uimaan :) tein niille seuraavanlaisen käsittelyn:
1. yön yli n. 4% sitruunahappoliuoksessa
2. kuivaus liinalla
3. kierteisiin ruiskaisin tuollaista spray-pullossa olevaan "ruosteenirroitinta"
4. kanta puhtaaksi silikooninpoistoaineella
5. sitten maalasin pensselillä hammerliten metallisuojamaalilla pari kerrosta
Tässä lopputulos, eikä ole ruostuneet ;) mutta onko tässä sitten mitään järkee(?)
Tämä on toisesta puretusta jarrusatulasta uinut yön yli sitruunahapossa siis pelkästään toi kuusikolokanta.
Uudet taka-akselin puslat tilasin taisivat maksaa 80€! uudet vs wanhat puslat
Itse auton koriin en ole vielä saanut oikeastaan mitään näkyvää aikaiseksi, myös suunnitelmat saattavat muuttua, koska nykyinen projektiaihio on vakiona 1.3l moottorilla niin muutosprosentit kasvais jo niin suureks että en tiiä onko ees järkee rakentaa. Voi olla että hankin jostain GT/GTI korin ja tyrkkään siihen vermeet mitä tallista löytyy ja nykyisen projektigolffin pidän toisena projektina, luultavimmin vakio-osilla höystettynä mutta entisöitynä. Lisää kuvia ja tarinaa tulee kunhan saan jotain aikaiseksi, työt kun rajoittaa tuota harrastusta, eikä tallissakaan ole vielä kunnon valoja eikä lämmitystä niin ei illallakaan hirveitä kerkiä.
Viimeksi muokannut mgrz, 3.10.2006 21:00. Yhteensä muokattu 5 kertaa.
Tuohon nippeleiden pinnoittamiseen..
Ainoa oikea tapa pinnoittaa ne on kiikutus SINKITYSLAITOKSEEN. Ensin voi itse hiukan niitä liotella puhtaaksi, sitten mieluiten laittelee pienimmät osta ja prikat jne rautalangalla löysään nippuun ja nappasee vaikka varmuuden vuoksi pari digikuvaa kasasta jotta tietää noutaessa onko kaikki tallella.
Siellä sitten erilaisissa happokylvyissä puhdistavat vanhat sinkitykset pois ja ssähkösinkitsevät uudelleen. Ja kas kummaa, hämmästys on suuri kun noudettaessa se kasa p***aa on muuttunut kasaksi uusia ruuveja ja muttereita. Nyloc mutteritkin suorastaan elpyvät käsittelyssä. Yleensä tuo ei maksa käytännössä hyötyyn nähden juuri mitään.
Moottoripyörien osien kanssa näin on tullut tehtyä, esim. kaasuttimien osat maksaa maltaita jos niitä uusii vain ulkonäön takia. Ja monesti vääränlainen ruuvinkanta loistaa kilometrin päähän ja monia erikoisempia ei saakkaan kuin alkuperäisenä varaosana.
Ainoa oikea tapa pinnoittaa ne on kiikutus SINKITYSLAITOKSEEN. Ensin voi itse hiukan niitä liotella puhtaaksi, sitten mieluiten laittelee pienimmät osta ja prikat jne rautalangalla löysään nippuun ja nappasee vaikka varmuuden vuoksi pari digikuvaa kasasta jotta tietää noutaessa onko kaikki tallella.
Siellä sitten erilaisissa happokylvyissä puhdistavat vanhat sinkitykset pois ja ssähkösinkitsevät uudelleen. Ja kas kummaa, hämmästys on suuri kun noudettaessa se kasa p***aa on muuttunut kasaksi uusia ruuveja ja muttereita. Nyloc mutteritkin suorastaan elpyvät käsittelyssä. Yleensä tuo ei maksa käytännössä hyötyyn nähden juuri mitään.
Moottoripyörien osien kanssa näin on tullut tehtyä, esim. kaasuttimien osat maksaa maltaita jos niitä uusii vain ulkonäön takia. Ja monesti vääränlainen ruuvinkanta loistaa kilometrin päähän ja monia erikoisempia ei saakkaan kuin alkuperäisenä varaosana.
Jep, ehdottomasti kunnon sinkki.
Sinkkisprayta olen pariakin eri merkkiä muutamaan kohteeseen testannut, ongelmana on se ettei tuo kestä yhtään kolhuja vaan lähtee pienestäkin raapaisusta irti. Alumiinispray kestää jo hieman paremmin.tosin valmiisiin ajattelin kokeilla ihan vaan sinkkispräytä tms pinnoitteeksi,nopeampi, vois mennä paremmin huokosiin, kestää mitä kestää...
Palaa sivulle “Projektiosasto”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 13 vierailijaa