Tein itse ja säästin - pakosarja rosterista
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viestit: 776
- Liittynyt: 7.8.2003 21:28
Tein itse ja säästin - pakosarja rosterista
Kun on aika paljon ollut juttua pakosarjan suunnittelusta ja tekemisestä yms. niin ajattelin laittaa tähän oman kötöstykseni, josko se jollekulle antaisi ideoita miten kannattaa/ei kannata tehdä.
Valmistan pakosarjan 42mm rosteriputkesta, 2mm seinämällä. Laipat teen 12mm latasta. (AISI 304) Hitsaus tapahtuu TIGillä, kunhan saan tuon ensin heppailtua mallilleen.
Rosterin valitsin materiaaliksi koska sitä on helposti saatavilla, se ei ruostu, johtaa huonosti lämpöä ja saattaa joissakin kohteissa olla jopa hyvän näköistä... :)
Sarja tulee Peugeot 505 turboon, 2.2l moottori pitkittäin, 8v läpivirtaavalla kannella, eli tilaa on... :)
kuvajaisia
Valmistan pakosarjan 42mm rosteriputkesta, 2mm seinämällä. Laipat teen 12mm latasta. (AISI 304) Hitsaus tapahtuu TIGillä, kunhan saan tuon ensin heppailtua mallilleen.
Rosterin valitsin materiaaliksi koska sitä on helposti saatavilla, se ei ruostu, johtaa huonosti lämpöä ja saattaa joissakin kohteissa olla jopa hyvän näköistä... :)
Sarja tulee Peugeot 505 turboon, 2.2l moottori pitkittäin, 8v läpivirtaavalla kannella, eli tilaa on... :)
kuvajaisia
Viimeksi muokannut Mr.Crossfire, 28.2.2006 15:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- -
- Viestit: 776
- Liittynyt: 7.8.2003 21:28
Kiitoksia vaan, onnea tarvittaneen. Eihän tässä nyt ensimmäisiä olla, onhan noita tehty maailman sivu, mutta harvemmin näkee rosterista väännettyjä näin harrastajapohjalta.
Hassuihin ristiriitoihin olen törmännyt aihetta opiskellessani. Eräässä kirjassa väitettiin, että putken ohuempi seinämävahvuus pitää lämmöt paremmin pakosarjan sisällä, kun taas toisessa kirjassa väitettiin että nimenomaan pakususeinämäisempi putki eristää paremmin.
Laipat on neuvottu kirjallisuudessa tekemään ainakin rosterista erikseen, toisissa kirjoissa jopa aina erilliset laipat. Kuitenkin netissä olen katsellut paljonkin satseja joissa on ihan yhtenäinen laippa ja ovat kaiketi toimineet moitteettomasti.
Hassuihin ristiriitoihin olen törmännyt aihetta opiskellessani. Eräässä kirjassa väitettiin, että putken ohuempi seinämävahvuus pitää lämmöt paremmin pakosarjan sisällä, kun taas toisessa kirjassa väitettiin että nimenomaan pakususeinämäisempi putki eristää paremmin.
Laipat on neuvottu kirjallisuudessa tekemään ainakin rosterista erikseen, toisissa kirjoissa jopa aina erilliset laipat. Kuitenkin netissä olen katsellut paljonkin satseja joissa on ihan yhtenäinen laippa ja ovat kaiketi toimineet moitteettomasti.
-
- -
- Viestit: 2953
- Liittynyt: 23.7.2003 21:31
- Viesti:
http://www.middonaito.net/temp/manifold.jpg "Palvelu on suljettu palveluntarjoajan toimesta." Ei näy kuvaa hö :(
-
- -
- Viestit: 776
- Liittynyt: 7.8.2003 21:28
Ostin ahtimenkin sille kaveriksi, pääsee sovittelemaan konehuoneeseen. Ahtimen laippakin on melkein valmis, pientä hiontaa vailla.
-
- -
- Viestit: 776
- Liittynyt: 7.8.2003 21:28
Noniin. Tänään sain sitten pakosarjan tällaiseen vaiheeseen:
http://fatali.servebeer.com/~mrcrossfir ... Pakosarja/
Eli laipat vielä puuttuu. Ja kiillotus... :D
Hitsaus onnistui yllättävän helposti, vaikkakin se pakotti miehen ja kolvin taipumaan mitä ihmeellisimpiin asentoihin... :)
Tuli huomattua, että varsinkin tigin kanssa juurikaasun käyttö on pop, ja osien sovittamiseen ja hieromiseen saa kulumaan tuhottomasti aikaa ja vaivaa. Varsinkin kun tuo kollektori oli tehtävä rälläkän kanssa silmämääräisesti, Vesisaha kun ei taipunut yli 65 asteen kulmiin.
Edit: linkki korjattu... :)
http://fatali.servebeer.com/~mrcrossfir ... Pakosarja/
Eli laipat vielä puuttuu. Ja kiillotus... :D
Hitsaus onnistui yllättävän helposti, vaikkakin se pakotti miehen ja kolvin taipumaan mitä ihmeellisimpiin asentoihin... :)
Tuli huomattua, että varsinkin tigin kanssa juurikaasun käyttö on pop, ja osien sovittamiseen ja hieromiseen saa kulumaan tuhottomasti aikaa ja vaivaa. Varsinkin kun tuo kollektori oli tehtävä rälläkän kanssa silmämääräisesti, Vesisaha kun ei taipunut yli 65 asteen kulmiin.
Edit: linkki korjattu... :)
Viimeksi muokannut Mr.Crossfire, 18.8.2005 23:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- -
- Viestit: 776
- Liittynyt: 7.8.2003 21:28
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 776
- Liittynyt: 7.8.2003 21:28
-
- -
- Viestit: 170
- Liittynyt: 23.7.2003 8:21
- Viesti:
En nyt halua maalata piruja seinälle, mutta myöstö ei taida kuulua rosterien lämpökäsittelyvalikoimaan...
Rosterilla on herkistymisvaara lämpötilaalueella 450-900 astetta, jolloin materiaalin herkistyessä riski raerajakorroosiolle kasvaa ( materiaali muuttuu pehmeäksi ja hauraaksi = murtuma).
Paha lämpötila-alue pakosarjaa ajatellen. Pitäisi olla hieman tavan rosteria parempaa raak-ainetta. 304L /316L / titaanilaadut tai ihan kuumalaadut (ja hinta pompsahtaa) Tottakai hitsausmenetelmä, seosaineet, epäpuhtaudet vaikuttaa vielä asiaan.
Rosterilla on herkistymisvaara lämpötilaalueella 450-900 astetta, jolloin materiaalin herkistyessä riski raerajakorroosiolle kasvaa ( materiaali muuttuu pehmeäksi ja hauraaksi = murtuma).
Paha lämpötila-alue pakosarjaa ajatellen. Pitäisi olla hieman tavan rosteria parempaa raak-ainetta. 304L /316L / titaanilaadut tai ihan kuumalaadut (ja hinta pompsahtaa) Tottakai hitsausmenetelmä, seosaineet, epäpuhtaudet vaikuttaa vielä asiaan.
Tuo herkistymisvaara alkaa olemaan nykyään jo historiaa, valmistusprosessit ja seosainepitoisuudet on jo niin hyvin hallussa että L-laatujen käytöstä ei saa oikein mitään hyötyä enää. Rosteripakosarjan kanssa suurimmat ongelmat on lämpölaajeneminen ja se että se tavara ei kestä tärinää vaan murtuu ennemmin tai myöhemmin.
-
- -
- Viestit: 170
- Liittynyt: 23.7.2003 8:21
- Viesti:
JariP: Nyt menee osin pieleen...
Nimenomaan Nb/Ti stabiloitujen käytölle ei ole juurikaan perusteita. Ja nimenomaan L-laatujen ansiosta (näillä hiilipitoisuudet ovat jo niin alhaisia (alle 0,03 %)), että kromikarbidien erkaantuminen raerajoille on pientä HITSAUKSESSA)
Pakosarjasovelluksessa ollaan juuri herkistymislämpötila-alueella, jolloin materiaali on kuitenkin suuren osan ajasta herkistymisvaarassa, ja näinollen tod. näk. ei kestä.
[Edit]
JariP [ja se että se tavara ei kestä tärinää vaan murtuu ennemmin tai myöhemmin.]
Tässä pakosarja tapauksessa nimenomaan herkistymisen vuoksi.
Nimenomaan Nb/Ti stabiloitujen käytölle ei ole juurikaan perusteita. Ja nimenomaan L-laatujen ansiosta (näillä hiilipitoisuudet ovat jo niin alhaisia (alle 0,03 %)), että kromikarbidien erkaantuminen raerajoille on pientä HITSAUKSESSA)
Pakosarjasovelluksessa ollaan juuri herkistymislämpötila-alueella, jolloin materiaali on kuitenkin suuren osan ajasta herkistymisvaarassa, ja näinollen tod. näk. ei kestä.
[Edit]
JariP [ja se että se tavara ei kestä tärinää vaan murtuu ennemmin tai myöhemmin.]
Tässä pakosarja tapauksessa nimenomaan herkistymisen vuoksi.
snowrakker- asia riippuu varmaan vähän siitä keneltä kysytään, toiset tahot pitää L-laatuja jo yhtä turhina kuin stabiloitujakin. Jos satut olemaan tornion tehtailla asiaan liitttyvissä hommissa niin en ala kyllä väittämään vastaankaan. Siinä rosteria jatkojalostavassa ja hitsaavassa puljussa missä minä olen asiaan liittyvää tutkimushommaa tehnyt ei herkistymistä pidetty enää ongelmana. Ja samaa mieltä oli pari muutakin asiasta itselleen titteleitä väitellyttä tyyppiä. Tosin ei niistä pirukaan ota loppujen lopuksi selvää mikä tutkimus se lopullisen totuuden kertoo.
Ja mitä siihen tärinästä murtumiseen tulee niin en pistäisi sitä puhtaasti herkistymisen piikkiin.
Kyläsepät pitää edelleen parhaan (kestävimmän) tuloksen pakosarjan hitsauksessa antavana menetelmänä kaasuhitsausta ja seuraavaksi parhaana TIGgiä. Siis mustalle putkelle. Hitsien hionta tasaiseksi, kaikki terävät kulmat pois jne, jännitystenpoistohehkutus ja lopuksi kuulapuhallus niin sarja kestää ainakin siihen asti kun se hajoaa.
Ja mitä siihen tärinästä murtumiseen tulee niin en pistäisi sitä puhtaasti herkistymisen piikkiin.
Kyläsepät pitää edelleen parhaan (kestävimmän) tuloksen pakosarjan hitsauksessa antavana menetelmänä kaasuhitsausta ja seuraavaksi parhaana TIGgiä. Siis mustalle putkelle. Hitsien hionta tasaiseksi, kaikki terävät kulmat pois jne, jännitystenpoistohehkutus ja lopuksi kuulapuhallus niin sarja kestää ainakin siihen asti kun se hajoaa.
-
- -
- Viestit: 776
- Liittynyt: 7.8.2003 21:28
Noniin, nyt on tullut opiskeltua lämpökäsittelyjä kohta yhden kurssin verran niin heitänpä muutaman kysymyksen/vastauksen ilmoille... :)
Lämpökäsittelyoppi-nimisestä kirjasta katselin taulukkoa, jossa oli esitelty herkistymislämpötila-alue ja tarvittava pitoaika eri hiilipitoisuuksisille austeniittisille ruostumattomille teräksille.
Ideaalitapauksessa pakosarjamateriaalissani hiiltä on 0,02% tai alle, jolloin herkistymislämpötila on välillä 450-600 astetta Celsiusta ja pitoaika n. sadan tunnin luokkaa.
Jos tämä taulukko on edes sinnepäin, voitaneen puhua melkolailla pitkäkestoisesta pakosarjasta.
Korkeammilla hiilipitoisuuksilla asettuu herkistymislämpötila-alue korkeammalle ja tarvittava pitoaika lyhenee, joka saattaa olla pakolämmöistä riippuen huonompi juttu.
Jännitystenpoistosta sen verran, että ainakin kyseisessä kirjassa käsketään austeniittista ruostumatonta hehkuttaa yli 950 asteen lämpötilassa, jolloin se on herkistymisalueen ulkopuolella. Sammutus pitää tapahtua "nopeasti" käsittääkseni veteen.
Tällöin on olemassa vaara uusista jännityksistä ja vetelyistä, joten taitaa olla aika kyseenalaista hehkuttaa noinkin monimutkaista kappaletta.
Muuten pakosarja ei ole edennyt, muutama laipan hitsaaminen vielä uupuu. Katsotaan koska tulee valmiiksi niin pääsee kokeilemaan herkistymistä käytännössä.
Lämpökäsittelyoppi-nimisestä kirjasta katselin taulukkoa, jossa oli esitelty herkistymislämpötila-alue ja tarvittava pitoaika eri hiilipitoisuuksisille austeniittisille ruostumattomille teräksille.
Ideaalitapauksessa pakosarjamateriaalissani hiiltä on 0,02% tai alle, jolloin herkistymislämpötila on välillä 450-600 astetta Celsiusta ja pitoaika n. sadan tunnin luokkaa.
Jos tämä taulukko on edes sinnepäin, voitaneen puhua melkolailla pitkäkestoisesta pakosarjasta.
Korkeammilla hiilipitoisuuksilla asettuu herkistymislämpötila-alue korkeammalle ja tarvittava pitoaika lyhenee, joka saattaa olla pakolämmöistä riippuen huonompi juttu.
Jännitystenpoistosta sen verran, että ainakin kyseisessä kirjassa käsketään austeniittista ruostumatonta hehkuttaa yli 950 asteen lämpötilassa, jolloin se on herkistymisalueen ulkopuolella. Sammutus pitää tapahtua "nopeasti" käsittääkseni veteen.
Tällöin on olemassa vaara uusista jännityksistä ja vetelyistä, joten taitaa olla aika kyseenalaista hehkuttaa noinkin monimutkaista kappaletta.
Muuten pakosarja ei ole edennyt, muutama laipan hitsaaminen vielä uupuu. Katsotaan koska tulee valmiiksi niin pääsee kokeilemaan herkistymistä käytännössä.
-
- -
- Viestit: 776
- Liittynyt: 7.8.2003 21:28
Noniin, päivitetään tätäkin ettei ihan unohdu. Koululle tuli uusi tiggikone, joten projekti jatkuu. :)
Pari uutta kuvaa: 1, 2, 3
Joudun muokkaamaan tuota kollektoria hieman, jotta ahtimen laippa tulisi suurinpiirtein vaakatasoon. Samalla saa lisää tilaa tuohon iskaritolpan ja pakosarjan väliin. Hukkaportin paikka konehuoneessa on vielä vähän auki, Audin portti tulee, mutta minne se sopii... :)
Viikonloppuna pääsee mallaamaan pakosarjaa ahtimen kera, sitten ehkä lisää kuvia.
Pari uutta kuvaa: 1, 2, 3
Joudun muokkaamaan tuota kollektoria hieman, jotta ahtimen laippa tulisi suurinpiirtein vaakatasoon. Samalla saa lisää tilaa tuohon iskaritolpan ja pakosarjan väliin. Hukkaportin paikka konehuoneessa on vielä vähän auki, Audin portti tulee, mutta minne se sopii... :)
Viikonloppuna pääsee mallaamaan pakosarjaa ahtimen kera, sitten ehkä lisää kuvia.
-
- -
- Viestit: 776
- Liittynyt: 7.8.2003 21:28
Taas on käyty tallilla ihmettelemässä. Tässä kuva tämänhetken tilanteesta konehuoneessa. Lisää uusia kuvia täällä.
Pakosarjaa on vielä muokattava, ahdin jää liian ylös (ei saa konepeltiä kiinni) ja hukkaportin oksa on hitsattava toiselle puolelle kollektoria, jotta downpipen mahtuu vetämään ongelmitta. Ahtimelle tarvisi kehitellä jonkinlainen ripustus, muuten saattaa olla että pakosarja murtuu painon alla täristyksessä.
Myös ic-aihiota tuli hieman soviteltua keulille. Sopii muuten, mutta lienee viisasta silpoa siivu ylälaidasta pois, ettei osu kaikkiin katukiviin... :)
Pakosarjaa on vielä muokattava, ahdin jää liian ylös (ei saa konepeltiä kiinni) ja hukkaportin oksa on hitsattava toiselle puolelle kollektoria, jotta downpipen mahtuu vetämään ongelmitta. Ahtimelle tarvisi kehitellä jonkinlainen ripustus, muuten saattaa olla että pakosarja murtuu painon alla täristyksessä.
Myös ic-aihiota tuli hieman soviteltua keulille. Sopii muuten, mutta lienee viisasta silpoa siivu ylälaidasta pois, ettei osu kaikkiin katukiviin... :)
Vähän karkaa aiheesta (ja konsernista), mutta toivottavasti se sallittaneen..
Eli Renoo Lagunasta on pakosarja halki, ja Bilia pyytää uudesta melko hehkeää 1200 euron hintaa. Vaihtotyö on vielä 300 euroa, joten 1500e pitäisi jostain lompakon perukoilta kaivaa. Todennäköisesti itse tuon kuitenkin vaihtaisin, että säästäisi edes jotain rahaa, mutta kiinnostaisi vielä jollain tavalla leikata tuota 1200e pakosarjankin hintaa.
Joku peltisatsi tuossa on ihan vakiona, mutta osaatteko sanoa että onnistuisiko kuinka helposti (ja mihin hintaan?) joltain 'kyläsepältä' uuden tekeminen jos vanhan vie malliksi? Ja melkein pitäisi vielä sellainen kaveri löytää jostain täältä pk-seudulta. Itsellä ei moista tietotaitoa löydy että hitsailisi omaa.
Eli Renoo Lagunasta on pakosarja halki, ja Bilia pyytää uudesta melko hehkeää 1200 euron hintaa. Vaihtotyö on vielä 300 euroa, joten 1500e pitäisi jostain lompakon perukoilta kaivaa. Todennäköisesti itse tuon kuitenkin vaihtaisin, että säästäisi edes jotain rahaa, mutta kiinnostaisi vielä jollain tavalla leikata tuota 1200e pakosarjankin hintaa.
Joku peltisatsi tuossa on ihan vakiona, mutta osaatteko sanoa että onnistuisiko kuinka helposti (ja mihin hintaan?) joltain 'kyläsepältä' uuden tekeminen jos vanhan vie malliksi? Ja melkein pitäisi vielä sellainen kaveri löytää jostain täältä pk-seudulta. Itsellä ei moista tietotaitoa löydy että hitsailisi omaa.
-
- -
- Viestit: 776
- Liittynyt: 7.8.2003 21:28
En kyllä ala vaivalla hankittua ehjää ja tervettä konepeltiä silpomaan... :D Paitsi jos on ihan pakko. :)
Mitä tohon lagunan pakosarjaan tulee, niin vaikuttais tyypilliseltä ryöstöhinnoittelulta. :) Jos pakosarja on oikeesti ns. peltisarja, niin sen voisi käydä varmaan korjauttamassakin jossain metallipajalla. Jos on valettu, niin hitsaaminen on vaikeampaa. Et oo kattonu saako esim. Marteliukselta virisatseja tuohon renuun? yleensä ne on kai ollut luokkaa 300-500e tjsp. Materiaalit mustaan sarjaan lienee jotain 50e, työt sitten paikasta riippuen, mutta en näkis että missään tapauksessa 1200e
Mitä tohon lagunan pakosarjaan tulee, niin vaikuttais tyypilliseltä ryöstöhinnoittelulta. :) Jos pakosarja on oikeesti ns. peltisarja, niin sen voisi käydä varmaan korjauttamassakin jossain metallipajalla. Jos on valettu, niin hitsaaminen on vaikeampaa. Et oo kattonu saako esim. Marteliukselta virisatseja tuohon renuun? yleensä ne on kai ollut luokkaa 300-500e tjsp. Materiaalit mustaan sarjaan lienee jotain 50e, työt sitten paikasta riippuen, mutta en näkis että missään tapauksessa 1200e
Eipä ollut Marteliuksella, tutkailin myös jotain saksalaista liikettä, jolta löytyy Renuihin kilkettä. Eipä sielläkään ollut kuin Meganeen noita palikoita, samoin kuin oli Supersprintin tilanne.
No, ei kai siinä oikein muu auta kuin koittaa katsella että kuinka paha tilanne ja koittaa jossain saada hitsautettua kuntoon jos vain onnistuu.
edit: siis olettaen että se on peltiä se sarja..
No, ei kai siinä oikein muu auta kuin koittaa katsella että kuinka paha tilanne ja koittaa jossain saada hitsautettua kuntoon jos vain onnistuu.
edit: siis olettaen että se on peltiä se sarja..
-
- -
- Viestit: 776
- Liittynyt: 7.8.2003 21:28
-
- -
- Viestit: 776
- Liittynyt: 7.8.2003 21:28
Pakosarjaa taas muokattu. :) Madalsin kollektoria n. 40mm ja kuinka ollakaan, konepelti mahtuu kiinni! :D Kompressorin ja konepellin väliin jää vielä parisenkymmentä milliä. Ahtimen laippa on lopullisesti saumattu kiinni, kuvia joskus.
Koululta keikkasin romulavalta 3" rosterihormia, siitä pitäis askarrella downpipeä sitten.
Jos jollakin on ylimääräisiä 3" v-pantoja muutama kpl, saa tarjota vaikka privaan. Tai jos on tiedossa joku paikka mistä niitä saa Suomesta. Ebaystä löytyy kyllä, mutta ei viittis kahta tilata jenkeistä asti.
Edit: Mielenkiintoinen linkki ruostumattomasta.
Koululta keikkasin romulavalta 3" rosterihormia, siitä pitäis askarrella downpipeä sitten.
Jos jollakin on ylimääräisiä 3" v-pantoja muutama kpl, saa tarjota vaikka privaan. Tai jos on tiedossa joku paikka mistä niitä saa Suomesta. Ebaystä löytyy kyllä, mutta ei viittis kahta tilata jenkeistä asti.
Edit: Mielenkiintoinen linkki ruostumattomasta.
-
- -
- Viestit: 360
- Liittynyt: 5.3.2004 22:51
Karalalla näytti lojuvan lattialla v-pantoja. Kysy sieltä www.turbotec.com
-
- -
- Viestit: 776
- Liittynyt: 7.8.2003 21:28
tällee hieman offtopik mut tossa ylempänä oli juttua kakkiksen peltisarjasta.. mitenköhän iv:n sr(8v) koneeseen mahtaa sopia tommone peltisarja paikalleen, ku eikös tuo ole ikäänkuin tätä vanhaa patarauta sarjaa tuokin motti.. lähinnä onkohan pakoaukot samalla etäisyydellä toisistaan kuin näissä vanhemmissakin 8v koneissa??
-
- -
- Viestit: 776
- Liittynyt: 7.8.2003 21:28
Noniin. Pitkällisen vatvomisen ja muutamien pikku ongelmien jälkeen on taas jotakin tapahtunut. :)
Kuva 1
Kuva 2
Kuva 3
Juurikaasuvirityksiä ei ole valitettavasti ollut käytössä hetkeen, ja sen kyllä huomaa. Vielä pitäisi laipat oikaista ja hitsata EGT-anturille kara tuohon pieneen reikään hukkaportin oksaa vastapäätä.
Kuva 1
Kuva 2
Kuva 3
Juurikaasuvirityksiä ei ole valitettavasti ollut käytössä hetkeen, ja sen kyllä huomaa. Vielä pitäisi laipat oikaista ja hitsata EGT-anturille kara tuohon pieneen reikään hukkaportin oksaa vastapäätä.
-
- -
- Viestit: 72
- Liittynyt: 13.7.2005 1:55
Palaa sivulle “Projektiosasto”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 36 vierailijaa