Transporter T4 -02 2.5TDI ACV HE221W PP764

Projektit, joissa oikeasti tapahtuu jotain, eikä vain suunnitella ja haaveilla.

Valvoja: ffp jäsenet

tjtonter
-
Viestit: 4
Liittynyt: 2.12.2020 15:48

Transporter T4 -02 2.5TDI ACV HE221W PP764

ViestiKirjoittaja tjtonter » 6.12.2020 14:42

Terve,

Otsikon pakuun päätin laittaa pientä piristystä. Alunperin suunnitelma oli vaihtaa ahtimeksi AXG/AHY/AXL moottorin ahdin. Liikkeessä päädyttiin kuitenkin hukkaportilliseen turboon. Holset HE221w mahtumisesta millään alkuperäisellä pakosarjalla ei ollut varmaa tietoa, mutta kooltaan se ei ole kauheasti 111kw mallin ahdinta suurempi. Heittämällä se ei sitten mahtunut paikoilleen. Suuttimiksi piti ensin laittaa AXG/AHY 0.216mm kärjet, mutta samalla päädyin kuitenkin hieman suurempiin Bosio PP764 0.230mm kärkiin. Keulacooleri piti myös saada, ja siihen hankin alkuperäisen T4 keulacoolerin. Välijäähdyttimen asentaminen samoin kuin se tehtaalla on laitettu, vaaditaan myös jäähdyttimen vaihto sopivaan. ACV moottorissa tuulettimet, syyläri ja ilmastointi on ruuvattu kiinni syyläriin, joka on kumipuslilla kiinni etupalkissa ja lukkopellissä. Keulacooleri mallissa taas koko paketti roikkuu juuri välijäähdyttimestä samoilla puslilla.

Alunperin ajattelin selvitä koko hommasta alle parilla tonnilla, mutta taisi mennä jo yli. Ohjelmaa ei ole vielä uusittu, mutta tekijä onneksi löytyi.

Aloitin asennukset purkamalla keulilta jäähdyttimen, ilmastoinnin kennon ja flektit, alkuperäisen välijäähdyttimen, imu- ja pakosarjan, ahtimen jne.
20201105_133535.jpg
Ahtimen paikka
20201105_133535.jpg (637.6 KiB) Katsottu 10530 kertaa

Sinisellä töhrittyä kohtaa moottorin takana piti hieman suostutella pajavasaran kanssa, jotta ahdin mahtuu paikoilleen. Muuten menisi kivasti, mutta hukkaportin kello ottaa kiinni. En tiedä voisiko tuohon ahtimeen tehdä jotain omaa viritystä, jolla kellon saisi jotenkin eri asentoon. Ahdin saatiin kuitekin ihan ok mahtumaan. Öljyn menoletkun teetin hydrauliikkaliikkeessä teflonletkusta (noin 42cm pitkä). Paluuletkuksi sopi 111kw koneen paluuletku, jokä on kyllä aavistuksen liian pitkä. Joustopätkän ansiosta paluuletkun saa kyllä kiinni, mutta siihen voisi tehdä paremmankin version.
20201105_134901.jpg
Ahdin kiinni
20201105_134901.jpg (398.39 KiB) Katsottu 10530 kertaa


Pakoputki katille täytyi askarrella Bilteman ja Motonetin pätkistä. Ahtimen kanssa hankin 2,5" V-pantalaipan, jonka jatkeeksi tehtiin 2,5" putkesta savupiippua. Kokoonpano oli melko yksinkertainen. 90-mutka - noin 25cm joustopätkä - 45-mutka - 45-mutka - 90-mutka.
20201110_194023.jpg
Pakoputki
20201110_194023.jpg (841.69 KiB) Katsottu 10530 kertaa


Suuttimien kärkien vaihdon ja säädön hoiti alan mies, joten siitä ei paljoa dokumentoitavaa ole. Välijäähdytinpaketin askartelin kokoon odotellessa kunnostettuja suuttimia. Alkuperäiset flektit sopivat kiinni. Moottorin ja flektien väli supistuu tässä mallissa jo aika pieneksi, mutta sille ei voi mitään.
20201105_172051.jpg
Cooleripaketti
20201105_172051.jpg (1.08 MiB) Katsottu 10530 kertaa

20201105_173412.jpg
Cooleripaketti autossa
20201105_173412.jpg (667.69 KiB) Katsottu 10530 kertaa


Kun ahdin, suuttimet ja keula saatiin kiinni, tein ahtoputket pääosin omavalmisteena. Ainoat VW osat olivat lukkopeltiin ruuvattava alumiinimutka ahtimen ja coolerin väliin, sekä MAP-anturin putkenpätkä AXG/AXL koneesta. Alkuperäiset ahtoputket ovat 57mm/2,25" ja niistä tein myös omat. Ensin ajatuksena oli pitää ACV imusarja, ja sillä tehtiin ensimmäinen versio.
20201119_162453.jpg
ACV imusarjan ahtoputket
20201119_162453.jpg (1.54 MiB) Katsottu 10530 kertaa

Tässä mallissa ongelmana on öljytikku, joka on tiellä ilmaputkea tehtäessä. AXG/AHY/AXL koneessa imusarja on eri mallinen, ja öljytikku mahtuu eri asentoon imusarjan ja ahtimen väliin. Koska melkein ei riittänyt, investoin AHY imusarjaan (noin 100e eBay) ja tein erilaiset putket coolerilta imusarjalle.
20201130_183358.jpg
AHY imusarjan ahtoputket
20201130_183358.jpg (1.53 MiB) Katsottu 10530 kertaa


Ilmaputken teko suodatinkotelolta ahtimelle helpottui kun väätelin öljytikun parempaan asentoon. ACV MAF-anturilta lähtö on 2,75" ja Holsetin imupuolella on 3" reikä. Tein putken 3" kokoiseksi ja supistin suodattimelle pienemmäksi, jos jostain löytyy AXG/AHY suodatinkotelon kansi myöhemmin. Taitaa tosin olla aika turhaa hifistelyä lähteä muuttamaan enää neljäsosatuuman vuoksi. Putken osiksi tuli Bilteman 90-mutka - 45-silikonimutka - 3" t-haara (huohottimelle) - 45-silikonimutka. Huohottimen letkunkin löysin AXG koneesta, joka on kyllä todella yksinkertainen käyrä. Sen voisi tehdä myös silikoniputkesta.
20201130_174849.jpg
Imuputki
20201130_174849.jpg (707.16 KiB) Katsottu 10530 kertaa


Lopuksi piti tietenkin ostaa alkuperäinen moottorin suojamuovi punaisella iillä. Siihen tarvitaan lisäksi neljä kumipuslaa tuulilasin alle yläpään kiinnitykseen. Alapää menee kiinni samoihin reikiin, joissa ACV välijäähdyttimen tukirauta oli. Konepellin pidikeraudalle on myös lukkopellissä valmis reikä, johon alkuperäisen muovipidikkeen voi laittaa kiinni.
IMG-20201126-WA0005.jpg
Moottorin suojamuovi
IMG-20201126-WA0005.jpg (679.92 KiB) Katsottu 10530 kertaa


Näillä pitäisi koittaa kytkimen kestävyyttä, kun päästään säätämään ECUa. Ilmeisesti Sachsilta löytyy SRE kytkin ACV moottorille, jos vakiokytkimen sopimus päättyy ennenaikaisesti. Etujarrut päivitin jo aiemmin, VR6 mallin (PR-1LB) 313mm kokoon. Samat osat löytyy ainakin Ford Galaxystä, ja Seat Alhambrasta. Purkaamolta 40e/puoli. Jarruihin tarvitaan satulan tukiraudat, tukiraudan pultit, liukutapit, satulat ja 18mm poranterä. Alkuperäisiä tukiraudan pultinreikiä porasin kaksi milliä suuremmiksi, muuta ei tarvita. Satulat vaihdoin Motonetistä kunnosteittuihin, kuvassa ei siis ole 20v vanhan Galaxyn satulat.
20201022_180304.jpg
Jarrut VR6
20201022_180304.jpg (702.55 KiB) Katsottu 10530 kertaa


Terveisin,
Timo

Tino.O
-
Viestit: 76
Liittynyt: 26.4.2018 22:08

Re: Transporter T4 -02 2.5TDI ACV HE221W PP764

ViestiKirjoittaja Tino.O » 21.12.2020 9:24

Vaihteistohan näissä t4 on se löyhin paikka mitä oon ymmärtäny että sen kun pitää mielessä. Mutta tuolla suutin koolla ei varmaan vielä päästä niihin teholukemiin että voimasta hajoaisi.

Aikoinaan omaan a6 2.5tdiq vaihtelin runkolaakereille arp pinnapulttisarjan kun orkkis pulttia oli katkennu osalla porukasta.

tjtonter
-
Viestit: 4
Liittynyt: 2.12.2020 15:48

Re: Transporter T4 -02 2.5TDI ACV HE221W PP764

ViestiKirjoittaja tjtonter » 20.1.2021 21:16

Transporteria säädettiin virittelyjen jäljiltä yhden päivän verran, lopulta todettiin ahtoputkistossa vuotoa ja jätettiin homma seuraavaan kertaan. Vuoto saatiin onneksi paikallistettua ja korjattua. Ilmeisesti helmikuussa tulee valmista.

Soittimeksi päivitin kosketusnäytöllisen Sonyn XAV-3005db. XAV-alkuiset lienee ainoita jotka saa alkuperäiselle paikalle leikkelemättä poikittaistukea keskikonsolin takaa. Ainoastaan radion asennuskehikkoa joutuu leikkelemään. Yhden samanlaisen asensin kesällä, ja minusta asiallinen radio. Navigaattori löytyy Android Auton tai Apple Carplayn kautta kytkemällä puhelimen usb-johdolla kiinni.

Lämmönsäätimien kehys oli vaihdettava joko alkuperäiseen malliin 7D1819075E 01C, joka maksaa pirusti, tai leikattava säilytyslokerollinen puoliksi. Kolmas vaihtoehto on mk4 Golfin / Boran lämmönsäätimien kehys, mutta sillä ei saa ainakaan täydellistä. Golfin ja Boran muovi on hieman vino, mutta kauempaa näyttää ihan hyvältä. Kuvassa on väliaikaisena ratkaisuna Golfin muovi vähän säädettynä.

20210120_160511.jpg
Sony XAV-3005DB
20210120_160511.jpg (1.38 MiB) Katsottu 9331 kertaa

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

Re: Transporter T4 -02 2.5TDI ACV HE221W PP764

ViestiKirjoittaja p0wer » 21.1.2021 0:56

Suuttimet on tosi pienet muuhun kokonaisuuteen nähden, mutta kyllä niillä jo jotain saa aikaseksi. Ehjä vakiokytkin kestää ihan OK ja laatikkokin kestää kohtuudella kun kaksoismassan säilyttää. Tuo joustopätkä on heikko lenkki jos siinä on punos- tai sellainen harva kurttusisus, ainoa joka kestää on sellainen jossa sisäosa on samanlaista kuin tarvikeliikkeissä myytävä joustava pakoputki. Vaan ihan OK käyttispaketti tuollasesta kuitenkin tulee jos softan tekijä osaa asiansa, vaikka suuttimet tosiaan rajoittaakin tuota huipputehoa.

Ai juu, ennakoiden toteutuminen täydessä vedossa kannattaa tarkistaa. Useimmiten näistä on syöttöpumput jo sen verran kuluneita että toteutunut ennakko jää hyvinkin vajaaksi. Tätä pystyy korjaamaan kotelopainesäädintä naputtelemalla, pumpun vaihtamalla tai perusennakon säätämisellä 3-4 asteen tuntumiin siten että ennakonsäätimen duty on minimissä.

MAP kannattaa vaihtaa isompaan ja mielestäni myös poistaa MAF turhana komponenttina tällaiseen pakettiin. Niin ja näissä pakun softissa on muuten useasti syötön nousun nopeutta rajoittava singlevalue jota ei itselle ole niin rajuna tullut muissa saman aikakauden ecuissa vastaan. Tätä kannattaa myös muistaa muokata niin häviää se kuminauhamaisuus.

Sitten kun kaksoismassa alkaa jyrähtelemään, niin lisäämällä reippaasti lisää syöttöä se pysyy kyllä pohjassa hiljaisena. Näin huomasin omassakin ACV:ssä :) Pikku ruuvauksella näistä saa kyllä varsin kevyesti liikkuvia pakuja, tässä pari footagee omasta tuotoksesta:

https://www.youtube.com/watch?v=m1hT6Kwg5Mc
https://www.youtube.com/watch?v=QIUnpVFKrNY


Palaa sivulle “Projektiosasto”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 54 vierailijaa