Golf mk2, tylsä kauppakassi.

Projektit, joissa oikeasti tapahtuu jotain, eikä vain suunnitella ja haaveilla.

Valvoja: ffp jäsenet

Kartaani
-
Viestit: 78
Liittynyt: 27.2.2016 8:12

Golf mk2, tylsä kauppakassi.

ViestiKirjoittaja Kartaani » 7.8.2016 21:09

Sain ajokortin -93 ja kuolasin kakkos-Golffeja, itse ajelin siihen aikaan Peugeot 405:lla. Eipä tarvinnut mennä amatsussa autopuolelle, ne hommat tuli opittua laaturanskiksen kanssa.

Nyt kuitenkin keväällä tuska kävi sietämättömäksi ja kävin hakemassa Glohvin.
Vm.90 1,8 1-pisteruisku 172tkm ajettu, 16" vanteet mutta muuten orkkis. Woohoo. Ajattelin elää vaarallisesti ja myin muut kulkineet saman tien pois. Paitsi vm.76 Escortia, joku roti pitää elämässä sentään olla.

No, ajoin Glohvin suoraan nosturille ja raapustelin paperilapulle vikalistan, ja sen jälkeen tärkeysjärjestyksen ja laitoin osat tilaukseen. Tähän mennessä on tehty/korjattu:

-kansipahvi, samalla 1mm pois koska 1-pisteruiskut on 9:1 puristussuhteella. Nyt pitäis olla n.9,7:1
-jakoremmi, samalla lisäsin ylimääräsen ohjainrullan kiristintä "vastapäätä" että sain jaon kohdalleen
-öljy & suodatin
-ilmansutari
-bensansutari
-kaikki iskarit Bilstein B4, suojakumit ja yläpäät. Jousista oli näemmä leikelty kierros pois kaikista, pujottelin kaikkiin kierroksen kumiletkua molempiin päihin.
-ohjauskulmat säädetty
-takajarrusylinterit ja kengät
-moottorin takakallistustuen modailin jäykemmäks
-moottorin etukallistustuen tein kokonaan uusiksi, aihiona käytin mk2 Escortin HD moottorin kumityynyä. Ehkä tuli liiankin jämerä, kojetaulu rämähtää miehekkäästi kun starttaa.
-ovenkahvat ja takaluukun avausnappula
-jalkatilan matot
-akku
-vähän paikkamaalailua, onneks koppa on hyvä ja pohja massattu. Toki joskus on potkittu varmaan kyljet ja konepelti, ei kovin nätisti peilaa
-roiskeläpät joka nurkkaan, koska asun soratien varressa.
-polttoaineen paineensäädin korjattu, joku oli vaihtanut liian ohuen jousen tilalle... Ilmankos ei jaksanut kulkea motarilla yli 120km/h
-tulpat ja tulpanjohdot
-puola ja sytytysyksikkö
-virranjakajan kansi
-vähän kajareita, ei mitään vahvarijuttuja kuitenkaan
-lambda, Bosch
-tummaa vilkkua tietysti ja vähän kalvoo ajovaloihin, teinikästä on

Next listalla sitä sun tätä:
-taakse levyjarrut mk4 alusatuloilla, suurin osa hiluista jo hommattu
-rosteripakosarja, tänäkin viikonloppuna piti asentaa mutta aikataulu ei antanut periks
-kaasuläppä 38mm ---> 42mm, läppäkotelo on kyläsepällä joka lupas tehdä samalla läpän, kokemusta kellään?
-ehkä isompaa suutinta vois kokeilla, kokemusta kellään?
-ehkä GT nokka jos löytyisi jostain, Virosta vois saada pitkällä toimitusajalla
-eteen mk3 farkun solid etujarrut (isommat levyt kuin mk2), purin kaverin raadosta talteen
-samaisesta raadosta isompi pääsylkky, olikos se 22mm

Pitoauto tän pitäis olla niin kauan kuin into piisaa ja sen verran maltilla pitää modata että tulee talvellakin tulla toimeen. Ei varsinainen projekti mutta onhan siihen jo sitä sun tätä tullu tehtyä :)

dbus
-
Viestit: 44
Liittynyt: 18.12.2014 20:38

Re: Golf mk2, tylsä kauppakassi.

ViestiKirjoittaja dbus » 7.8.2016 21:20

Onko autosta kuvia?

Kartaani
-
Viestit: 78
Liittynyt: 27.2.2016 8:12

Re: Golf mk2, tylsä kauppakassi.

ViestiKirjoittaja Kartaani » 7.8.2016 21:24

2016-05-20 19.53.18.jpg
2016-05-20 19.53.18.jpg (2.1 MiB) Katsottu 31200 kertaa

Kun olin pikkujäbä niin autokisoissa teipattiin umpiot näin.




2016-04-30 15.51.06.jpg
2016-04-30 15.51.06.jpg (2.07 MiB) Katsottu 31200 kertaa

Kuva haluaa olla kyljellään. Lisärullalla säädin jaon kohdalleen kannen madalluksen jälkeen, tein vielä jälkeenpäin lisätuen rullan kohdalle.




2016-04-24 14.44.53.jpg
2016-04-24 14.44.53.jpg (2.19 MiB) Katsottu 31200 kertaa

Hattu koneistamolla höylättävänä, harmi ettei tuolloin ollut vielä rosteripakosarjaa hommattuna.

Kartaani
-
Viestit: 78
Liittynyt: 27.2.2016 8:12

Re: Golf mk2, tylsä kauppakassi.

ViestiKirjoittaja Kartaani » 7.8.2016 21:26

20160520_190949.jpg
20160520_190949.jpg (3.01 MiB) Katsottu 31197 kertaa


Puunauksen jälkeen.

Kartaani
-
Viestit: 78
Liittynyt: 27.2.2016 8:12

Re: Golf mk2, tylsä kauppakassi.

ViestiKirjoittaja Kartaani » 9.8.2016 18:44

Kysytäänpäs vähän jarrujuttuja.
Nyt on siis hommattuna taakse GTI mallin 226mm levyjarruosat, tosin mk4 alusatuloilla. Kuinkahan rumpujarrujen paineenrajoitinventtiili suhtautuu asiaan, pitääkö vaihtaa johonkin muuhun versioon?
Pääsylkyksi tulee mk3 variantin 22mm versio ja eteen samaisesta mallista jäähdyttämättömät 255mm levyt. Samalla pitää vaihtaa etupäähän myös mk3:sta olka-akselit (tai napa-asetelma, mikä lie virallinen nimi onkaan) että saa satulat kiinni, osuukohan vetarien ulkopään poori noihin kun ei tullut kokeiltua? Motonet ainakin tarjoaa samaa niveltä molempiin.

Ja sitten 1-pisteruiskusta.
Onko kukaan kokeillut modata kaasuläppäkoteloa isommaksi? Mullahan on tulossa 38mm ---> 42mm muutos. Isompaa suutinta saa kanssa kohtuuhintaan mutta sietääkö mono-jetronic tällaista kohtelua?
Entäs nokka, G vai joku muu?


Ai miksikö? No en kyllä yhtään tiedä :)
Viimeksi muokannut Kartaani, 13.8.2016 23:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

jii_bee
-
Viestit: 2410
Liittynyt: 19.8.2003 21:00

Re: Golf mk2, tylsä kauppakassi.

ViestiKirjoittaja jii_bee » 9.8.2016 22:26

Kuinkahan rumpujarrujen paineenrajoitinventtiili suhtautuu asiaan, pitääkö vaihtaa johonkin muuhun versioon?

Toimii. Ei tarvitse vaihtaa.
osuukohan vetarien ulkopään poori noihin kun ei tullut kokeiltua?

Kyllä.

Kartaani
-
Viestit: 78
Liittynyt: 27.2.2016 8:12

Re: Golf mk2, tylsä kauppakassi.

ViestiKirjoittaja Kartaani » 9.8.2016 23:07

Kiitän.

Kartaani
-
Viestit: 78
Liittynyt: 27.2.2016 8:12

Re: Golf mk2, tylsä kauppakassi.

ViestiKirjoittaja Kartaani » 20.8.2016 23:18

Tänään sain vihdoinkin peltisarjan asenneltua. Tai no, rosteriahan se kai on. Imusarja oli pakko irrottaa yhden pakosarjan mutterin takia, taisi olla vasemmalta kolmas joka jäi imusarjan taakse piiloon.
Pellisarjan ja katin välinen liitoskin teetti töitä. Sarjan laippa oli aika raakasti isompi kuin katissa, vaikka muoto olikin oikea. Reikien vingutuksen jälkeen osat sai asennettua, mutta tiiviiksi en saanut ennenkuin askartelin tiivisteen väliin.
Lambdahan tässä operaatiossa siirtyy heti kannen vierestä hammastangon seudulle asti. 1-johtoinen lambda ei luultavasti lämpiä tarpeeksi ainakaan kylmillä keleillä, vaikka käärinkin pellisarjan lämpöeristenauhalla. Ensi hätään jatkoin kuitenkin vain johtoa ja hyvinhän se pelasi. Paljonkohan lämmitettävän lambdan lämmityselementti vie virtaa? Kannattaakohan lämmitykseen laittaa rele vai rosvoanko sen vain jostain?

Luultavasti kytkin kestää vielä lisääntyneen tehon, jokohan meni sata rikki :)

Kolinasta päätellen taka-akselin puslat ovat seuraavana vaihtolistalla. Jos painan polypuslat kumisten tilalle niin säilyykö vanhan kumipuslan metalliholkki vai painetaanko polyt suoraan akselin reikään?

Kartaani
-
Viestit: 78
Liittynyt: 27.2.2016 8:12

Re: Golf mk2, tylsä kauppakassi.

ViestiKirjoittaja Kartaani » 3.12.2016 0:13

Peruskauraa, vaihdettu:
Termari
Vesipumppu
Sisäpuhallin & etuvastus
Mittariston taustavalot
Laatikkoöljyt

Ja sainpa kaasuläppäkotelon & kaasuläpän vihdoinkin kyläsepältä, tällä päästään 38mm läpästä 42mm läppään. Modailin läppäakselin ja sovittelin siihen isomman läpän tänään. Paikalleen saan kun ehdin koneistamaan imusarjan reiän ja imusarjan & kaasuläppäkotelon kumitiivarin.

Kylmä lambda on tominut hyvin tähän asti, odotellaan kovempia pakkasia.
Paljon olis kaikkea näperreltävää, niinkuin aina. 270ast nokka olis tarkoitus tilata alkuvuodesta, sitten alkaa 1-pisteruisku tuottamaan woimaa :)
Liitteet
20161202_171235.jpg
20161202_171235.jpg (1.59 MiB) Katsottu 29834 kertaa
20161202_165717.jpg
20161202_165717.jpg (1.39 MiB) Katsottu 29834 kertaa
2016-09-29 18.10.35.jpg
2016-09-29 18.10.35.jpg (1.54 MiB) Katsottu 29834 kertaa

Kartaani
-
Viestit: 78
Liittynyt: 27.2.2016 8:12

Re: Golf mk2, tylsä kauppakassi.

ViestiKirjoittaja Kartaani » 6.6.2017 21:28

Jotakin näpräilty taas. Taakse levyjarrut ja 22mm pääsylkky laitettu, kuormasäädintä piti vähän säätää kun oli muuten aika takapainoset. Etujarruja en vielä isontanut, 256mm jäähdytetyt ehkä joskus.
Autotech 270 nokka ja uudet nostajat tuli vihdoin asenneltua myös.
Taka-akselilta löytyy nyt uretaanipuslat ja lambdan vaihdoin lämmitettyyn. Kaikki vetonivelet tuli uusittua, vain kepit jäivät vanhaa. Isompi kaasuläppä odottaa hyllyssä, pitäis keritä vähän perehtyyn.

Kartaani
-
Viestit: 78
Liittynyt: 27.2.2016 8:12

Re: Golf mk2, tylsä kauppakassi.

ViestiKirjoittaja Kartaani » 5.11.2017 19:01

Vihdoinkin sain kaauläppämodauksen tehtyä 38mm ---> 42mm. Aihio oli mk3 Golfista, joten tyhjäkäyntimoottori piti ottaa orkkiksesta ja alipaineletkujen lähtöjä piti vähän soveltaa. Kakkoskopan läppä olis parempi muutenkin, koska kolmosessa on alapuolella enemmän koneistettuja onteloita/aukkoja mitkä aiheuttivat ongelmia tiivistämisessä. Aukot oli loppupeleissä täytettävä 2-komponenttiepoksilla.

Kaasuläpän ja imusarjan välisen kumilaipan reikä piti myös isontaa. 42mm osoittautui optimaaliseksi koska kumilaipan sisällä on juuri sen kokoinen metalliholkki. Nyt riitti kun hioi kumin kokonaan pois, jos tekee isomman reiän niin metalliholkkia joutuu työstämään.

Pikaisen koeajon perusteella eroa tuli yläkierroksille, nyt jaksaa vetää kivasti 6000rpm asti. Ennen yli 5000rpm kierrättäminen oli tuskaisen hidasta ja turhan tuntuista, nyt on vetoja sielläkin.

Autossa on nyt:
1-pisteruisku
Kylmä lambda ---> lämmitettävä tilalle
38mm ---> 42mm kaasuläppä
Rosteripakosarja
Puristussuhde 9:1 ---> 9,7:1 (sietäis olla enemmänkin)
Pakoputki ja katti orkkis
Autotech 270 nokka

Huomattavasti pirteempi kuin vakiona, mutta ei todellakaan mikään raketti :)
En tiedä kannattaako Mono-Jetronicin kanssa enempää vaivaa nähdä, taitaa tulla ominaisuudet vastaan moottoriohjauksessa. Pakoputkistoa ja kattia vois viilata, mutta taitaa olla turhaa.

Kartaani
-
Viestit: 78
Liittynyt: 27.2.2016 8:12

Re: Golf mk2, tylsä kauppakassi.

ViestiKirjoittaja Kartaani » 16.3.2018 21:46

1-pisteruisku on sietänyt moottorin muutokset hyvin yhtä tilannetta lukuun ottamatta. Jos (kun) pakkasta on enemmän kuin -10 astetta niin kone käynnistyy aina ekalla, -27 astetta on ollut kovin tänä talvena. Mutta sitten alkaa aivan kuin tulpat kastua ja kierrokset pitää nostaa hitaasti 2000rpm ja pitää minuutin verran että käynti tasaantuu. Tämän kanssa voi elää ja joka aamu on töihin selvitty :)

Mutta.
Monipisteruisku voisi olla mielenkiintoinen kokeilu, mutta laittaakko se tuohon nykykokoonpanoon vai vaihtaako kansi läpihengittävään vai koko jyvä.

Onko mitään järkeä kokeilla jonkun 2.0 8v koneen moottorinohjausta sellaisenaan tuohon nykyiseen?

Vai vaihtaako 2.0 8v tilalle kokonaisena. 2E, ABA vai AGG ?
Onko ABA:a tuotu suomeen ja minkä mallien nokalla niitä on ollut? Läpihengittävä kansi kiinnostaa.

-edit: ABA näyttäis olevan USA kamaa, täytynee hylätä tuo läpihengittävyys :(

Vai 1.8 20v vaparina.

Ideoita, kokemuksia, linkkejä?

Ai niin, kesävanteet vein jauhemaalaukseen. Ysäri 15" Fondmetallit, mallia kaivonkansi. Väriksi tulee kulta, lakkapinta metallihileellä.
Viimeksi muokannut Kartaani, 17.3.2018 12:04. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

jombba
uusi tulokas
Viestit: 1
Liittynyt: 22.2.2018 15:24

Re: Golf mk2, tylsä kauppakassi.

ViestiKirjoittaja jombba » 17.3.2018 0:30

Ootko kattonu, että onko se sininen lämpöanturi ehjä? Mulla meni se rikki golffista, niin joutu aina starttaamaan silleen, et piti kaasua pohjassa ja sitku lähti käyntiin, niin hetken joutu pitää kierroksia yli 2000rpm.

Kartaani
-
Viestit: 78
Liittynyt: 27.2.2016 8:12

Re: Golf mk2, tylsä kauppakassi.

ViestiKirjoittaja Kartaani » 17.3.2018 10:48

Lämpöanturi vaihdettu uuteen laadukkaasen, tulpat vaihdettu. Veikkaan että ecu ei osaa säätää modauksien takia ja seos menee liian rikkaalle. Ainakin lumihanki mustuu ja bensa haisee :)

kurvimies
-
Viestit: 119
Liittynyt: 27.11.2012 21:28

Re: Golf mk2, tylsä kauppakassi.

ViestiKirjoittaja kurvimies » 16.8.2018 16:00

Tämähän oli mielenkiintoinen budjettiviritys-aihe! Itse piristelen g3:sta budjetilla "puoli-ilmainen". 1.8 ADZ ajeluiden jälkeen AAM-pata tuntui aivan turhalta. Tosin vaihdevälit ovat huomattavasti mukavammat jälkimmäisessä.

Vaihdoin 1.8 AAM-yksipisteruutaan 2.0 nokka-akselin, luultavasti 2E-koneesta. Hyvin pelaa! Alunperin haussa oli ABS-, tai ADZ-nokka. Näissä koneissa on 11kW enemmän, mutta myös puristukset ovat 1:10, eikä 1:9, kuten AAM:ssä. Onko kellään tietoa mitkä puristukset 2E-koneessa?

Jouduin säätämään ajoitusta huomattavasti aikaisemmaksi nokan vaihdon myötä, vaikka kaikki jakopäässä pysyi oikeissa raameissa. Onkohan parilitraisen nokan käyttöpyörän lovi eri ajoituksella? Vaikuttanevatko eri puristukset perusennakon määrään? Alunperin kone röpsötti todella raskaasti ja sylki lievästi yli. Koska en tiedä saako jokapojan konsteilla konetta perussäätötilaan (kuten vagcomilla saisi), olen tässä arvaillut oikeaa perusennakkoa.

Päästömittaus hieman arveluttaa tuon perusennakon säädön vaikeuden vuoksi. Vajailla välineillä on vaikea laittaa tasan kuusi astetta. Toisaalta, kyseessä on vakioauton vakio-osa, joten jos niitä kaksilitraisia katsastellaan niin kai tuonkin pitäisi mennä läpi kuten ennenkin.

Käytös muuttui pelkällä nokalla todella paljon paremmaksi! Ennen kaikki mitä "tapahtui", oli 2trpm-3trpm ja loput turhaa huutoa. Nyt panen merkille entistä enemmän vetoja (tyhjällä autolla) jonnekin vajaa 5trpm tienoille. En tiedä mistä muut ovat nokkansa kaivaneet, mutta itsellä näiden nokkien kirjaimet olivat jotain aivan muuta kuin perus nettikirjoituksissa.

Jos jaksan purkaa kannen henkireijät, niin laitan saman koneen 4-2-1 pakosarjan nykyisen 4-1 mehupillin tilalle. Ilmeisesti väliputkea auton alla tulisi kuitenkin lyhentää mitälie 20cm? Ihan koko putkistoa ei tee mieli rakentaa uusiksi, kun ei ole mm. omaa hitsikonetta, pylväsnosturia, rasvamonttua sun muuta.

Ajatukset ja ideat ovat hyvin tervetulleita!


PLe
-
Viestit: 885
Liittynyt: 1.8.2003 12:38

Re: Golf mk2, tylsä kauppakassi.

ViestiKirjoittaja PLe » 14.10.2018 22:33

Mulla olis 2E joutilaana.

Kartaani
-
Viestit: 78
Liittynyt: 27.2.2016 8:12

Re: Golf mk2, tylsä kauppakassi.

ViestiKirjoittaja Kartaani » 29.10.2018 19:12

Tämä oli yksi niistä autoista, joista sanotaan eläkkeellä että "Sitä autoo mun ei olis koskaan pitäny myydä".

Mutta nyt se on myyty...

kurvimies
-
Viestit: 119
Liittynyt: 27.11.2012 21:28

Re: Golf mk2, tylsä kauppakassi.

ViestiKirjoittaja kurvimies » 3.3.2019 5:12

Päivitys tuohon omaan AAM-nokkakeppijumppaan. Huolimatta korvakuulon ennakkosäädöistä, katsastus läpi aivan samaan malliin kuin aina ennenkin. Vakioautojen vakio-osia, niin järjellä pitäisi pärjätä. Kulku paranee ja pörinät on paremmat. Suosittelen.

Kartaani
-
Viestit: 78
Liittynyt: 27.2.2016 8:12

Re: Golf mk2, tylsä kauppakassi.

ViestiKirjoittaja Kartaani » 4.2.2022 19:47

Onkohan tämä jollain foorumilaisella ajossa, IGI-468 ?
Onko lady Manhattan saanut arvoisensa elämän vai seisooko jossain kuusen alla?
Mukava peli oli ajella kaikkien pienten muutosten jälkeen.


Palaa sivulle “Projektiosasto”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 37 vierailijaa