Lofotengrüne: Passat L -77 & Polo L -76

Projektit, joissa oikeasti tapahtuu jotain, eikä vain suunnitella ja haaveilla.

Valvoja: ffp jäsenet

tomppa9
-
Viestit: 223
Liittynyt: 14.2.2006 16:06

Lofotengrüne: Passat L -77 & Polo L -76

ViestiKirjoittaja tomppa9 » 11.11.2009 22:19

Tämä projekti sai tavallaan alkunsa jo loppuvuodesta 2007, jolloin auton ja allekirjoittaneen tiet kohtasivat. Tästä ajanjaksosta on lyhyt topic: Kävijöiden kalusto: Passat L -77 "coupe". Kuten tuolloin tuli jo mainittua; auto tuli hankittua hyvissä ajoin tai pikemminkin tämä projekti starttasi todellakin nollasta liikkeelle: itse projektikohteen hommaamisen jälkeen kun piti rakentaa projektia varten talli ja tallin yhteyteen vielä perheelle talo ;) Näiden vuosien aikana Passat on ollut enimmäkseen säilytyksessä Savonmaalla, jossa sitä on käyty aina aika-ajoin ulkoiluttamassa, jotta ei vanhukselle pääse jumi iskemään. Pääsi tämä Passattien uranavaaja tosin kevättalvella -08 suorittamaan kunniatehtävääkin toimiessaan hääautonamme.
Kuva
Kuva ostohetkeltä loppuvuodesta 2007.

Aikataulussa kuitenkin ollaan eli talli (toinen kuva) ja talo ovat "valmiit" sekä autonkin kimppuun ollaan viimein päästy. Koko tämän projektin käynnistelyn ajan olen mielenkiinnolla seurannut foorumilla Petri R:n (VW Passat Typ32 "Fließheck" 1975) vastaavaa projektia ja sen ripeää edistymistä. Kohteiden lisäksi on näköjään myös rakentajilla yhteistä sillä tätä projektia koettaa viedä eteenpäin toinen "ensikertalainen". Tällä kertaa ei kuitenkaan kädetön insinööri vaan taidoton maisteri ;)

Mutta itse asiaan ja sen mukaisiin suunnitelmiin: vankkumaton tarkoitus olisi tehdä autosta oman maun mukainen ja näköinen. Ei siis edelleenkään mitään museokilpi vehjettä, mutta kuitenkin rakentaa turhemmin autoa ja sen muotoja raiskaamatta. Yksinkertainen on kaunista ja niin edespäin.. Ne pakolliset (ja tässä tapauksessa jo haasteelliset) madallukset ja pienet mutta leveät vanteet tulee aikanaan luonnollisesti. Ja väri tulee pysymään entisellään, niin kuin otsikkokin sen jo lupaa!

Autohan on itse asiassa ikäisekseen melko hyvä peltinen (niin kuin aikaisemmasta topicista kävi jo ilmi) eikä lisäyllätyksiä ole vielä purkuvaiheessa tullut esiin. Kuitenkin kun purku hommiin on ryhdytty, niin auto olisi tarkoitus laittaa ihan atomeiksi ja grilliin roikkumaan. Tuleepahan siinä samalla ehkä opittuakin jotain.. Osia on hankittu vuosien varrella todella maltillisesti. Mukaan on tarttunut lähinnä peltiosia oikean puolen etukaaren, takakaarien, helmojen ja ikkunan pielien muodossa, uusi kytkin sekä kromilistasarja koria kiertämään. Hankinnassa on edelleen kaiken näköinen alkuperäinen "sportti"-osa eli TS:ään kuuluva materiaali, vanteet ja alustan päivitykseen vaadittavat osat. Myös ykkös-Golfin takakaaret täytynee hommata leveyttä tuomaan..

Niin ja tämä projekti tulee edistymään sitten todella hitaasti! Ei siis ole näytillä ensi keväänä eikä seuraavanakaan, jos nyt ikinä näytille kehtaa tuodakaan. Hommaa siis viedään eteen päin hitaasti mutta varmasti työt ja perhe-elämä huomioiden.

Lopuksi vielä muutama kuva tämän hetken tilanteesta: klik ja klik. Tätä touhua saa tai ennemminkin pitää kommentoida ja viisaita neuvoja otetaan kokeneemmilta avosylin vastaan. Ja mikäli löytyy vielä jotain käypää osaa niin aina paranee, eli tarjoa ihmeessä..



Joulukuusta 2011 alkaen projektin rinnalla on kulkenut pienempi kesäauto prokkis mallia VW Polo L:
Kuva
Kuva
Viimeksi muokannut tomppa9, 22.1.2013 17:53. Yhteensä muokattu 6 kertaa.

nino
-
Viestit: 3
Liittynyt: 10.9.2009 22:35

ViestiKirjoittaja nino » 12.11.2009 22:32

En pysty sua neuvomaan mutta sen verran kommenttia että tosi siisti toi sun Passattis.
Hienon tallin oot rakentanu ja siellä on hyvä duunata toi auto tosi hyväks.Tarttis varmaan ittellekin ostaa tontti minne vois rakentaa kunnon tallin,tekis mieli purkaa oma Passatti kanssa ihan atomeiksi ja käydä läpi kaikki paikat kerralla.Ei muuta kun älyttömästi tsemppiä niin sulle kuin Petri R:lle teidän projektien kanssa.Toivottavasti saatte lisää tekstiä ja kuvia tänne sivuille,nää on kivaa luettavaa.
Harrastamisiin.

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 14.11.2009 16:36

Tää on hieno juttu :)

Kädetön insinööri ei ole nyt muutamaan kuukauteen saanu aikaseksi mitään (paitsi ehjän kojelaudan hakemisen matkahuollosta), mutta nyt kun on asunnon laitto viimeistelyvaiheessa ja etenkin kun tänne tulee tällainen projektitopikki niin motivaatio peltitöiden jatkamiseen alkaa olla kohillaan.

Äkkiseltään näyttäis parempikoriselta ku minun passatti, mutta etuloksujen alla voi olla melko vahvaa rusketusta jos ei ole ollu sisälokareita niinku mulla tuossa sinisessä. Keltanenhan oli ruostunu tuolta niin pahasti että hylkäsin koko aihion.

Tuulilasin alanurkissa näyttää olevan samaa rusketusta (mitä meinasit tarkemmin uusilla ikkunanpielillä?) kuin itellä, uskoakseni myös pieni ratkeama löytyy samasta kohdasta. Toinen rasitusmurtumapaikka näissä on etusisälokasuojissa jossain siinä renkaiden napojen kohdalla jossa runkoaisa tekee mutkan ylöspäin, tässä kuvassa tuon raidetangon aukon kohdalta hieman vasemmalle alaviistoon.

Korin täyellinen läpikäynti ruosteiden osalta on kova homma, mutta se kannattaa, koska sen jälkeen autosta tulee harrastekäytössä käytännössä ikuinen. Alustaankin tulee uusittua samalla kaikki puslat, nivelet, jarrut ym. kokoamisvaiheessa auton ollessa grillissä.

Grillin tarkemmat mitat voin sulle antaa niin voit tehdä vaikka paremman.

Nyt ei muuta kun kuvia vaan ja mahdollisimman paljon :)

tomppa9
-
Viestit: 223
Liittynyt: 14.2.2006 16:06

ViestiKirjoittaja tomppa9 » 14.11.2009 21:37

Ikävä tuottaa Petrille pettymystä, mutta sisälokarit onneksi löytyy, joten etupää ei ole päässyt happanemaan tämän _ pahemmin. Pientä pintaruostetta toki löytyy, varsinkin alaosasta, mutta ikään nähden ovat ainakin näin amatöörin silmin ihmeen hyvän näköiset. Koko totuushan paljastuu tosin vasta kun putsaa noi massasta kokonaan, mutta se vähä mitä rapsuttelin koe mielessä sieltä täältä (kohdat näkyy tuossa "tämän" kuvassa) niin kovaa pelti sieltä löytyi..

Noi tuulilasin kehyksen alakulmat on tosiaan hiukan päässeet ruostumaan. Apparin puoli ei ole kovinkaan paha. Kuskin puolella sen sijaan on korroosio päässyt jo reiän makuun. Ne korjauspalat, mistä Petrikin kyselit, näyttää tältä. Ei mitkään parhaat mahdolliset tai ainakaan eivät tässä tapauksessa avita juurikaan korjauksessa. Itse lasit ja niiden tiivisteet sekä kromikehykset on ihan ok kunnossa. Tässä kuva tuulilasin huonoimmasta kulmasta. Kerta uusien hankintakin on niin kovan työn takana..

Auto alkaa olla kohta purettu kokonaan, moottoria ja alustaa lukuunottamatta. Tallikin alkaa olla tavaran puolesta sen näköinen. Täytyisi varmaan tehdä joku arkistointi systeemi noille osille. Jos ei muuta niin koota edes yksi hylly seinälle lisää ja nostella sinne. Onneksi olen sentään merkkaillut joka kilkkeen sen irroittaessani että mistä se on irroitettu. Vois muuten jäädä kokoamatta! Niin ja kuvia on tullut otettua kasausta varten varmaan jo toista sataa..

Petriltä pitikin kysellä, kun viestisi kuvasta näin että olit saanut oven saranatkin irti, että mitenkä ne oikein lähtee? Yläpäässä ainakin mulla oli peitetulppa, mutta sit ei kummassakaan päässä ollut kuitenkan mitään avaimelle käypää päätä.. Lyömällä koetin ihan varovasti, mutta en särkemään viitsinyt ruveta kun ei tuntunut CRC:nkään kanssa lähtevän. Muutkin tietävät saa toki vastata. Sit toinen "peukalo keskellä kämmentä"-ongelma on toi ohjaustanko. Ja tarkemmin ottaen kuvan keskellä oleva kannake, jossa virtalukkokin on. Siinä ne kaksi pystysuunnassa olevaa pulttia. Yläpäässä on autonrunkoon hitsattuna "neliöt mutterit" ja alpäässä ei taaskaan oikein mitään mun avaimille käypää.. Apuva!

Konehuoneen siivoamistakin on aloiteltu. Nesteet on valuteltu ja kaikki sähköt ja muut "irto hilut" puotettu pois. Seuraavaksi olisikin itse kone ja loota, jotka ajattelin Petrin kokemuksiin pohjautuen ottaa irti erikseen. Kun tuota taljaa ei mullakaan ole, enkä viitsi sitä varten ruveta tekemäänkään. Kuka nyt uuteen kattoon heti ois reikiä puhkomassa! :) Tässä vaiheessa pitääkin kiittää Petriä ja hänen topickiaan. On ollut ihan pirusti jo nyt apua hyvin dokumentoidusta projektista, kun ei ole tarvinnut itse ensikertalaisena kaikkea keksiä nollasta. Tac!

Purkaessani olen koettanut pitää kirjaa hankittavista osista, tai niistä mitkä näyttäis olevan tavalla tai toisella rikki. Seuraavia osia olisin hakusessa:
- Kuskin puolen takavalo (oma rikkinäinen näyttää tältä
- apukuskin puolen etumaskin päätykromilista (sellainen U-mallinen)
- Ehjä kojetaulu
- Takakontin kromilista
- Pissapojan säiliö
ja kai sitä on vielä paljon muutakin mitä ei nyt tullut mieleen...

Tälläistä on sitten viime kerran puuhailtu (kirjaimellisesti!) Niitä halkeamia, mistä Petri puhuit; en vielä löytänyt. Pitää katsella kun tarkemmin rupeaa raaputteluhommiin.. Niin ja ne grillin mitat on toki tervetulleet. Tosin niilläkään ei mitään tavatonta kiirettä ole, niin kuin ei koko tällä projektillakaan..

janini
-
Viestit: 76
Liittynyt: 13.6.2005 13:40

ViestiKirjoittaja janini » 14.11.2009 22:18

Hienossa kunnossa on kori. Saisko tuon ohjauslaitteen irti loveamalla kierteen pään väännettäväksi. Itse otin muistaakseni taltan ja vasaran kanssa. Multa löytyy ylimääräisenä ainakin tuo takavalo ja listoja on jotain. Alkuperäinen pissapojan säiliö on niin ruma keksintö, että suosittelen jotain muuta.. Toivotan onnea ehjän kojelaudan etsintään.

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 14.11.2009 22:39

Saranoja en ole purkanut, vaan ne on tuossa kuvassa niin että ne saranan lehdet on vastakkain eli "ovi kiinni".

Tuo ohjaushässäkkä lähtee siten, että sahaat vaikka rautasahan terällä urat niihin pulttien päihin, ja sitten alkuun vaikka iskumeisselillä lyöt terävästi niin ne lähtee. Ja tosiaan nehän ei lähde ku alakautta. Muistaakseni ne on melko pehmeää ainetta, ku niissä on tuo pääkin katkeava eli mitä murtopultteja nuo sitten virallisesti on.

Voin kattoa onko mullakin ehjiä takavaloja enempää kuin ne mitkä on omaani tulossa. Rikkinäisiä löytyy, sen tiedän... Laatikollinen niitä kuitenkin on.

...ja nuo sisälokarit löytyy minun ILOKSI :)

tomppa9
-
Viestit: 223
Liittynyt: 14.2.2006 16:06

ViestiKirjoittaja tomppa9 » 26.12.2009 10:19

Päivitetäänpäs tätäkin, kun pitkästä aikaa on saatu jotain aikaiseksi mitä vois esitelläkin. Ohjaustanko on saatu irroiteltua, kiitos vinkkien. Niiden jälkeen ei ollut irroituksen suhteen mitään ongelmia. Konehuoneenkin sain viimein tyhjäksi. Konehuoneen tyhjennyksen kanssa olikin pähkäilyä. Luulin sen olevan pahakin projekti ilman taljaa saatikka muunlaisia nostimia. Pitkän pähkäilyn jälkeen päätin kuitenkin yrittää irroitusta alakautta koko paketti koossa. Puotin koneen laatikkoineen ja etupäineen olutrullakolle ja aloittelin etupään nostoa, jotta paketin saisi pujotetta alta pois. Yllätys olikin suuri kun korin etupää ei painanutkaan enää juuri mitään, vaan auton keulan sai nostettua miesvoimin ylös vaimon vetäessä koneen rullakossa alta pois :) Tässä suurena apuna oli se, että takapää on vielä purkamatta, jolloin taka-akseli toimii kippikohtana.

Nyt korissa ei olekaan enää muuta kiinni kuin taka-akseli ja tankki. Sitten pääsisikin grillin rakenteluun, joten niitä mittoja ottaisin mielihyvin vastaan (vinkki Petrille).

Tämänhetkinen haaste on noiden vetareiden pulttien irroitus koneenpäästä. Ovat kiinni hemmetin tiukassa! Pää niissä on semmoinen "tähti-malli" (tiuhempi kuin tors). Onko kokemuksia / vinkkejä irroitukseen? Vai lähteekö vain voimalla ja tarpeeksi suurella varrella?

Muuta mitä viimeaikoina on saatu aikaan: Hommasin uuden takapuskurin ja ykkösgolfin takakaaret leveyttä tuomaan ja olen aloitellut etupään putsailua sekä kasannut sen aikaisemmin mainitsemani hyllyn, jotta osat on saatu viimein järjestykseen. Loppuun vielä kuva hyllystä roippeineen ja joulupäivän hetkisestä vaiheesta..

jii_bee
-
Viestit: 2410
Liittynyt: 19.8.2003 21:00

ViestiKirjoittaja jii_bee » 26.12.2009 11:02

Tämänhetkinen haaste on noiden vetareiden pulttien irroitus koneenpäästä. Ovat kiinni hemmetin tiukassa! Pää niissä on semmoinen "tähti-malli" (tiuhempi kuin tors). Onko kokemuksia / vinkkejä irroitukseen? Vai lähteekö vain voimalla ja tarpeeksi suurella varrella?

Pultteihin passaava työkalu on 12-kulmainen XZN-avain. Pitkät hylsyt sopivat paremmin vetarin pulttien irroitukseen.

Kuva

Putsaa pultin kanta kunnolla, laita avain kantaan, lyö vasaralla hylsyn päähän ja väännä auki.
Ainakin tähän mennessä kyseiset pultit ovat auenneet noin.

Eksu
-
Viestit: 205
Liittynyt: 19.11.2004 9:05

ViestiKirjoittaja Eksu » 27.12.2009 19:04

Hienostihan tämä edistyy, mukavat työolotkin motivoi kummasti jatkamaan. (nimim. ei tallia-ei motivaatiota ennen kevätpaniikkia)
Tsemppiä jatkoon!

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 28.12.2009 18:56

Joo ne on vetarit volkkareissa kai melko usein kiinni juuri nuilla XZN-kannalla olevilla pulteilla. Olen kahdesta laatikosta vetarit irroittanut ja molemmilla kerroilla on lähteny ihan normaalilla räikällä vääntämällä. Tuommonen XZN-avainsarja ei ollu kovin kallis paikallisessa autotarvikeliikkeessä, joskin se nyt on merkkiä KING mutta hyvimpä se kesti ja hintaa oli vähemmän ku yhdessä laadukkaassa XZN-hylsyssä. Tuollainen kuvan lyhyt hylsy ei oikein mahdu. Kannattaa napauttaa tosiaan vasaralla pohjaan asti, nuo pultit pyöristyy melko helposti kun ovat tuon malliset.

Moottori ja laatikko lähtee Haynesin korjausoppaan mukaan juuri tuolla tapaa alakautta yhtenä pakettina, mutta ite otin laatikon ja koneen erilleen toisistaan ja nostin koneen yläkautta pois kun en saanut millää nostettua keulaa riittävän ylös.

Vuodenvaihteen jälkeen voisin käydä itekki pitkästä aikaa tallila (tämä topikki motivoi minuakin) ja otan silloin strategiset mitat grillistä. On vain vähän ujostuttanut kun olin kerhon linjan mukaista kesäajokkia jo lähdössä hakemaan, mutta järki esti kaupanteon :D

tomppa9
-
Viestit: 223
Liittynyt: 14.2.2006 16:06

ViestiKirjoittaja tomppa9 » 30.12.2009 21:11

XZN-kannat niistä tosiaan löytyy, nyt kun nimikin selvisi. Ei vain ole ollut itsellä kunnon väännintä millä koettaa avata. Olen vain turhaan turannut sellaisilla meisselimallin avaimilla ja saanutkin niitä hajotettua useamman kappaleen, pultitn pulttia saamatta auki! PRKL! Täytynee ottaa opiksi ja hommata räikkäavaimeen "väliholkki", jotta saa sen XZN-avaimenpään kiinni ja sitä kautta kunnon väännon aikaan. Kiitos vinkeistä.

Työkaluista oon itse tosin sitä mieltä, että jos on vehkeelle vähänkin enemmän käyttöä, niin ei kannta ostaa halvalla kuraa. Niillä ei mee kuin hermot, hajoo kädet ja särkyy ite työkalut. Nytkin olen jo saanut tusinan verran halpistyökaluja paskaks purkaessani passattia. Eli itse ainakin maksan mielummin sen kymmenen kertaisen hinnan, jotta saa kunnon vehkeet. Joutuu vain miettimään tarkoin mitä tarvii hankkia kun raha ei kasva täälläkään puissa..

Toi keulan nosto ois itselläkin jäänyt tekemättä, ellei se ois osoittautunut näinkin kevyeksi.

Hyvä että meikäläisenkin räpellykset saa muihinkin taas intoa ja ehkäpä sen myötä nähdään vielä joku kaunis päivä muuta kappale passatin historiaa tienpäällä. Elä siis Petri hörähdä kokonaan niihin jenkkivehkeisiin jottei jää oma projekti jäähylle!

tomppa9
-
Viestit: 223
Liittynyt: 14.2.2006 16:06

ViestiKirjoittaja tomppa9 » 17.1.2010 0:48

Tässä kun olen pikku hiljaa kaapinut sisätiloista bitumeja pois, niin olen ruvennut miettimään järkevyyden rajaa näissä touhuissa. Kertokaas viisaammat taas, että jos ja kun haluaa tehdä kunnolla, niin miten perusteellisesti toi pohja nyt sit kannattaa käydä läpi? Lähinnä mietityttää noi terveet kohdat, ruoste kohdissa nyt ei juuri ole vaihtoehtoja. Pohja näyttää bitumien poiston jälkeen tältä ja tältä. Jotenkin tuntuu turhalta ruveta rälläköimään tota pohjamaalia terveistä kohti pois, varsinkaan kun ruostetta on ihan vain muutamassa kohtaa. Riittäiskö vain et putsais ton bitumista jääneet ruskeet tahrat pois ja sit uutta maalia ja vaimennusta päälle? Sama "ongelma" on esim konetilan takaosassa olevan kaukalon suhteen.

Sit toinen kysymys: pitäiskö nuo sisätilan poikkipalkit lattiassa, jotka on etupenkkien alla, käyttää varmuuden vuoksi irti? Toistaiseksi ei ruostevaurioista niiden suhteen epäilystä ole, mutta esim Petrillähän ne oli hyvinkin happamat..

Kolmanneksi: mitä virkaa noilla lukuisilla ja erikokoisilla rei'illä lattiassa on? Pitääkö ne jättää samaan tapaan "irti" vai voiko yhtä hyvin hitsata lätkät kiinni?

Vetarit muuten otti ja lähti. Vieläpä ilman kummempaa voimaa saatikka väkivaltaa. Vaativat vain auetakseen oikeat työkalut.

t11ker1
-
Viestit: 26
Liittynyt: 4.3.2009 21:18
Viesti:

ViestiKirjoittaja t11ker1 » 17.1.2010 14:21

Voisin veikata että ei niillä sen suurempaa/muuta syytä ole, kuin se että tehtaalla pohjamaalaus vaiheessa ylinmääräinen pohjamaali pääsyt valumaan pois dippauksen jälkeen ja varmaan osa reijistä on jonkinlaisia kohdistus reikiä että saatu akselit yms. kohdalleen.

Viisaamat korjaa jos tietävät jonkun Oikean selityksen niille.

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 17.1.2010 20:42

Tässä niitä grillin mittoja.

Painopiste on tyhjällä korilla tuossa sellainen, että lukituksen kun löysää niin auto keinahtaa oikein päin, mutta sen voi pyöräyttää kyljelleen yksinkin. Ehdotan että pienennät tuon kiinnityskohdan ja "akselin" väliä 50-100mm niin se alkais olemaan passeli, ja luonnollisesti säätövaraa molempiin suuntiin jonkin verran. Mullaki tuo paranis jos nostais nuo runkoaisojen päihin tulevat "tumpit" tuon poikittaispalkin yläpuolelle.
Etenkin jos meinaa sitten koota alustaa tuossa grillissä niin säätövaraa on hyvä olla niin painopisteen kuin korkeudenkin suhteen. Tyhjällä korilla riittää tuo korkeus aivan hyvin.

Minä jättäisin nuo penkin alla olevat poikittaispalkit aukomatta jos ne ja niiden alapuolella oleva lattia on terveet. Mulla tuo kuskin puolen palkki on lahonnut koska lattiassa on ollu reikä just sillä kohdalla. Kyllä sitä itekki miettii että mihin vetää rajan korin läpikäynnin kans. Mutta kannattaa ajatella "järjellä", että alkaako vaihtamaan jotain peltiä vai hiooko vaan yli 30 vuoden aikana tulleen pintaruosteen pois terveeseen peltiin asti ja maalaa jollain epoksilla tms., mihin se siitä etenkään kesäkäytössä muka enää ruostuu...

Kävin ite tässä yks päivä hitsailemassa passatin pohjaa, tässä topikissa tullaan niin kovaa vauhtia takaa että pakko on alkaa painamaan hiileen itekki :D

tomppa9
-
Viestit: 223
Liittynyt: 14.2.2006 16:06

ViestiKirjoittaja tomppa9 » 24.1.2010 16:10

Ellei noilla sisätilan lattian rei'illä ole tosiaan tuon kummoisempaa elämän tarkoitusta, niin voi olla että herkiivät olemasta kokonaan! Petrille kiitoksia grillin mitoista, suunnittelu on jo käynnistetty (ainakin teoria tasolla). Hitsikone pitäis varmaan hommata ennen käytännön vaihetta! Sen suhteen olen ajatellut pärjäileväni täytelankavehkeellä.

Useamman kuin kerran olen muuten kuullut auton laiton yhteydessä sanat "lähti vähän homma keulimaan!" Näinkö se tapahtuu ;)

Säälittävää nykertämistä on taas tapahtunut, jonka johdosta keulilta puotettu möhkö on saatu purettua pienempiin osiin. Tälläinen läjä odottaa hiekkapuhallusta, laatikko makaa pöydällä ja itse ykspistekolmonen voimanpesä jäi lattialle, kun ei haba enää riittänytkään sitä pöydälle nostamaan. Voiman puute näyttää siis vaivaavan niin autoa kuin omistajaansakin.

Vähäisten konkreettisten aikaansaannosten ohella on tulevaisuuden suunnitelmia viety eteenpäin. Aikanaan pikkukilkkeiden putsaus hiekkapuhaltamalla on sovittu tapahtuvan lankomiehen työpaikkaa raakasti hyväksikäyttäen, ja oman salitreenin sijaan on päädytty lisäämään voimaa autovanhukseen. Mietinnän alla nyt onkin kuinka tuota lisätehoa saisi mahdollisimman yksinkertaisesti, jotta se meikäläiseltakin onnistuisi (tai sitten ei!) Eli oisiko helpoin vaihtoehto laittaa esim ykkös-Golffin joku 1.8i kone kaikkine kiluineen entisen tilalle? Siis kaikkine alakertoineen päivineen ja jostain vielä jatkeeksi sopiva laatikko. Kuullostaako viisaampien korvaan turhalta toivolta?

Lisäapua manuaalisessa muodossa löytyi ilmakerhon myyntiosaston puolelta. Tuuria sinänsä, olihan myynti-ilmoitus kesältä 2008 :) Motivaation kohotusta haettiin puolestaan itä-Helsingin suunnalta, josta matkaan tarttui tälläiset kottikärryn pyörät. Saa nähdä löytääkö nämä koskaan tietään Passatin alle, Petrilläkin kun taitaa olla samansuuntaiset suunnitelmat. Johan tässä muuten saa kohta syytteen plagioinnista! Noh, laitetaan vaikka vaimon poloseen...

Tälläistä tällä rintamalla tältä erää.

MJF
-
Viestit: 1434
Liittynyt: 27.7.2003 23:17

ViestiKirjoittaja MJF » 24.1.2010 16:47

Kiinnityksiltään sinne sopii helpoiten mikä vain Audin neloskone typ89:stä (ja 32b Passat) ja vanhemmista. Uudemmat vaatii omatekoiset korvakot apurunkoon. Volkkarin koneetkin sopii, kun vaihtelee öljypohjat yms pitkittäiskoneesta. Moottoria valittaessa ensimmäisenä rajoittavana tekijänä on teho, elikkäs onko se nyt 110hv vai mikä tehokkain vertailumalli? Ja tietysti 20% tuohon päälle. Onko Petri vielä selvitellyt onko faceliftit samaa mallisarjaa?
Vaihdelaatikoksi helpoin on 32b/typ81 5v laatikko. Lattiaan joutunee tekeen vähän lisätilaa vitosvaihteelle ja vaihdekeppi viisvaihteisesta. Typ89 laatikot on sitten taas kertaluokkaa isompia, ovat sähköisellä nopeusmittarinlähdöllä ja nestekytkimellä. Eli vähän työläämpiä, mutta kaiken saa sopimaan :)

jii_bee
-
Viestit: 2410
Liittynyt: 19.8.2003 21:00

ViestiKirjoittaja jii_bee » 24.1.2010 19:40

Hitsikone pitäis varmaan hommata ennen käytännön vaihetta! Sen suhteen olen ajatellut pärjäileväni täytelankavehkeellä.

Jos laitteella on tarkoitus paikata Pasuunaakin, suosittelen jättämään kaasutta hitsaamisen ajatuksen asteelle.

tomppa9
-
Viestit: 223
Liittynyt: 14.2.2006 16:06

ViestiKirjoittaja tomppa9 » 24.1.2010 19:56

^ onko näin että täytelanka vehkeillä ei tee vit...kaan?!? Mitäs käyttöä varten ne on sitten tehty? Omalla kohdalla toi hitsaus tarve on melko pientä ja passatin laiton jälkeen aina vain vähäisempää, niin kuvittelin pärjääväni vähemmälläkin. Kai niillä nyt tavan peltiä hitsaa? Vai?

^^ Minkäslaisia moottori vaihtoehtoja noissa typ89:eissä nelipyttysinä on? noi passattien koneiden ristiinlaitto nyt on selvä, mut mitens noiden golffien I:n ja II:n kanssa? meneekö helpostikin/vaikeestikin? Toi loota vaihtoehto kuulostaa aika järkevältä.,.

Mazaman
-
Viestit: 791
Liittynyt: 23.12.2007 0:28

ViestiKirjoittaja Mazaman » 24.1.2010 20:37

jenkit käyttää kaasuttomia täytelankoja sen takia kun niitä pilven piirtäjiä tekevät niin eihän siellä huipulla kaasut pysy :D muuhun kyllä turha haaveilakkaan

Eksu
-
Viestit: 205
Liittynyt: 19.11.2004 9:05

ViestiKirjoittaja Eksu » 24.1.2010 20:38

Mulla on tuossa varaosa-Audissa (typ82) Golf 1 GTi:n kone modifioituna Audiin sopivaksi. En ole itse muutosta tehnyt, mutta ei se isolta hommalta vaikuta. Lähinnä irroita osa ja asenna-tyyliin. Helpoimmalla tosin pääset kun hommaat vaikka typ81:n GTE:n moottorin hiluineen, niissä on 1,8l moottori ruiskulla ja 112 hevosvoimaa. Pitäisi mennä rajojen sisäpuolelle. Vaihteisto kannattaa ottaa samasta vehkeestä, välitykset ovat tiuhemmat.
Hieno tuosta tulee, mukava laitella noin hyvää koppaa! Ei tartte puolta autoa hitsailla...

MJF
-
Viestit: 1434
Liittynyt: 27.7.2003 23:17

ViestiKirjoittaja MJF » 24.1.2010 20:48

Meneehän ne golffien koneetkin, ovat vaan keksineet laittaa omituisesti väärin päin ne tehtaalla. Öljypohja, suodattimenjalka, pakosarja, vauhtipyörä yms osaa menee vaihtoon. Nämä kyllä sopii melkein mistä vaan pitkittäisestä "isolohkosta". Audin moottorit on sopivia lähes semmosinaan. Moottoreita on tavalliset 1,8-2,0 8v ruiskut

gtikolffi
-
Viestit: 747
Liittynyt: 10.5.2005 17:43

ViestiKirjoittaja gtikolffi » 24.1.2010 21:30

Itse en kyllä henkilökohtaisesti ymmärrä, mistä porukka on saanut täytelankavehkeistä noin huonon kuvan...Vai onko se tosiaan vaan mielikuvituksen tuotetta ja todellisia käytännön kokemukset ei kavereilla ole...Itselläni on toisena migginä nimenomaan tuollainen täytelanka miggi ja hyvin on pelannut!Vaatii kylläkin, että hitsattava sauma on todella puhdas, jos haluaa hyvää jälkeä...Säädöt kun saa kohilleen, niin jo vain tulee hyvää ja kestävää saumaa...Ja pystyy hitsaamaan ulkona, vaikka 23m/s vastatuulessa...;)

tomppa9
-
Viestit: 223
Liittynyt: 14.2.2006 16:06

ViestiKirjoittaja tomppa9 » 7.2.2010 13:12

Passatin laiton suhteen on pari viimeistä viikkoa ollut vähän hiljaisempaa, kun alkaa toi päivä pidentyä ja kevättä olla sitä myötä rinnassa. Näin ollen olenkin puuhastellut kakkosraadon (eiku -auton) parissa. Kompi-kupee-seksual-sedan onkin päässyt vihdoin lähemmäksi isänmaata ja muutenkin pientä "tuuninkia" saanut osakseen. Tossapa kuva tästä väliprojektista:
klik
ja
klik

Varsinaisen projektin suhteen ollaan siis edetty lähinnä vain suunnitelma tasolla. Tekniikka puolikin alkaa valottua ja nähtäväksi jääkin millainen tekniikan luovuttaja ilmestyy pihaan kunhan mieluinen ensin sattuu vastaan. Hitsikoneen suhteen olen päätymässä sit kuitenkin foorumilaisten painostuksen johdosta perinteiseen suojakaasuvehkeeseen, mikä onkin jo huoltoa vaille tallissa..

puliukk0
-
Viestit: 237
Liittynyt: 9.1.2010 11:04

ViestiKirjoittaja puliukk0 » 7.2.2010 14:37

Piru, nätit vanteet! ;)

tomppa9
-
Viestit: 223
Liittynyt: 14.2.2006 16:06

ViestiKirjoittaja tomppa9 » 23.2.2010 21:52

Kuva

Alkais olla etupää pikku hiljaa hinkkailtu niiltä osin kuin se ilman grilliä onnistuu. Ihan joitain tunteja ja on kulunut ja useimpia "teräsharjalaikkojakin", mut onhantuo puhdistunutkin. Rälläköinnin tieltä lähti keulilta tälläinen läjä peltiä.

Hitsauskone on nyt tullut hommattu. Ei ihan tuoreimmasta päästä, mutta huollatutin vimpanpäälle. Vaihdettiin mm kaikki "piuhat" ja itse "pistooli". Hintaakin huollolle tuli yhden täytelankavehkeen verran. Eli tälläisella Kempillä pitäisi ruveta hitsailemaan (tai siis opettelemaan). Ja mikäli olen oikein ymmärtänyt niin pitäisi olla ihan hyväkin vehje. Ollut aikanaan autopajalla ammattikäytössä. Viisaammat voi kertoa tarkemmin, koneen kyljestä löytyy tälläiset merkinnät. Itse kun en noista juuri ymmärrä..

Seuraavaksi olisi sitten vuorossa se grillin teko, jota aloittelinkin jo vähän tänään. materiaali ja mitat sitä varten on jo kasassa, joten kasausta vaille valmis ;)

Eksu
-
Viestit: 205
Liittynyt: 19.11.2004 9:05

ViestiKirjoittaja Eksu » 24.2.2010 18:28

Ohhoh, onhan tuossa ollut hinkkaamista. Vaan mukava ruiskutella maalia kun kaikki vanha moska on poissa tieltä. Löytyikö "paikattavaa" kun purit keulapeltejä?

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 24.2.2010 20:56

Mukavan puhdasta :) On siinä ollut hommaa.

Meillä yks kerholainen hankki juuri soodapuhallusvehkeet ja ajattelin itse puhalluttaa passatin sillä. Laittelen sitten kuvia minkälaista jälkeä sillä tulee.

Itse olisin hieman varovainen korin ripustamisessa grilliin nuiden kolmiojäykisteiden irrottamisen jälkeen. Mulla pitää käyttää nuo myös irti koska niiden takana on ruostevammaa, mutta ajattelin laskea korin siksi aikaa grillistä alas lattian varaan ettei vaan notkahda. Eihän tyhjä kori paljoa paina mutta tuskin näissä asioissa voi liian varman päälle pelata.

tomppa9
-
Viestit: 223
Liittynyt: 14.2.2006 16:06

ViestiKirjoittaja tomppa9 » 24.2.2010 21:50

Muutama kohta keulassa on mihin pitää vähän uutta peltiä laittaa. Kuskin puolen runkopalkkia on korjailtu jo entuudestaan useammalla eri paikalla ja sit apukuskin puolen sisälokarin alareuna kaipaa suikaleen peltiä. Siinäpä ne. Laitan kuvaa kunhan käyn ensin ne ottamassa.. Muutenpa ei oikeastaan ollut kuin pientä pintaruostetta siellä täällä, jotka lähti rälläkällä pyyhkimällä. Pitää toi keula käydä vielä kertaalleen läpi porakoneen kanssa, niin saa rälläkän jättämät katvealueetkin putsattua. Joka paikkaan tosin silläkään tuskin pääsee ja siihen kai auttaisi sit enää hiekkapuhallus. Sen suhteen on suunnitelmat vielä auki, et puhallutanko vaiko enkö. hyvähän se olisi, mutta.. Niin ja soodapuhalluksesta havaintoja & kuvia odotellessa.

Korigrilliä sain eteen päin tänään ihan kivasti näin omin aloittelijan silmin. Etupään osalta grilli ois "valmis". Kiinnityksen koriin toteutin vastaavan tyylisesti kuin mitä foorumin toisessakin typ32-projektissa eli pulttasin palkin kiinni runkoaisan jatkoksi. Kiinnitystä varten raiskasin koria sen verran, että porasin autoon yhden 10mm reiän/puoli. Korin kääntelyä tai pikemminkin lukitusta varten tein ihan pienen reikäkiekon. Luulisi tuolla asian hoituvan.

Eli Petri sun varoittelus tuli nyt vähän jo myöhään kun auto roikkuu jo etupäästään grillissä! Laskelmoin tosin itsekin että kori ilman sisustaa, konetta, alustaa, yms tuskin painaa niin paljon, että runko taittuisi ilman noita kolmiojäykisteitä. Mut kohtahan se nähdään :)

Huomenna olisi tarkoitus jatkaa grillin tekoa ja aloittaa takapään tekeminen. Siinä ajattelin käyttää hyväksi vetokoukkua kun se on jo valmiiksi kiinni autossa aivan vastaavalla tavalla. Korvaan siitä vain sen nupin akseliputkella. Hitsikone toimi oikein hyvin, samoin hankkimani automaattimaski. Hitsausjälkikin rupesi loppuakohden jo näyttämään ihan siedettävältä. Ainakin omasta mielestä. Tuossa näyte :) Edellinen kerta olikin peruskoulu ajoilta ja sitä edellinen (ja ensimmäinen) kun hitsasin pentuna renkaan akselin polkupyörään kiinni!

Kartte
-
Viestit: 90
Liittynyt: 6.7.2004 15:49

ViestiKirjoittaja Kartte » 25.2.2010 21:19

Hyvä että täällä tapahtuu edistystä, toisin kuin foorumin toisessa typ32 projektissa.. :) Hiekkapelti taitaa olla vielä kunnossa, olisi uusi kaupan jos tarvitset.

Meillä yks kerholainen hankki juuri soodapuhallusvehkeet ja ajattelin itse puhalluttaa passatin sillä. Laittelen sitten kuvia minkälaista jälkeä sillä tulee.

Kuvia odotellessa.

tomppa9
-
Viestit: 223
Liittynyt: 14.2.2006 16:06

ViestiKirjoittaja tomppa9 » 26.2.2010 22:20

Päivitystä:

Eilen sain grillin valmiiksi. Takapään grillistä kikkailin soveltaen tuota jo olemassa olevaa vetokoukkua. Meinasin aluksi pistää pyörimään tuosta koukun aisasta mutta olisi jäänyt liian alhaalle kiinnityskohta, joten nostin tollaisella 20 sentin palalla ylemmäksi. Tässä vielä kuva etupäästä ja muutama kuva koko komeudesta: 1, 2 ja 3.

Kokonaisuutena grilli vaikuttaa toimivalta. Ainakin on kohtuu tukevan oloinen ja auto on yksinään siitä pyöriteltävissä. Ei nyt ehkä ihan yhtä herkästi mitä onnenpyörä pyörii, mutta kuitenkin! Kiitoksia vaan Petrille mitoista.

Auto nousi grillattavaksi taka-akselisto paikoillaan, joten hommia jatkettiin purkuhommilla. Melkoinen läjä sieltä vielä lähti tavaraa. Nyt alkaisikin olla kori täydellisesti purettuna.

Seuraavaksi saikin siirtyä himohommaan eli massojen rapsutteluun. Siinä touhussa en vielä tämän pidemmälle ehtinyt. Hidasta hommaa kuin mikä, onneksi sentään toi lattian kohta pohjasta on sentään kohtuu tasaista.

Niistä etupään paikkailtavista kohdista: Tässä pari kuvaa siitä kuskin puolen kohdasta klik ja klik. Kuten kuvista näkyy sieltä löytyy jo entisiä paikkoja ja uusia reikiä. Toinen kohta oli siellä apukuskin puolella, johon riittää kun laittaa kaistan uutta peltiä.

Karttelle (ja miksei muillekin) etuhiekkapelti mulla on ihan ok, mutta vastaavasti takahiekkapelti on aika heikossa hapessa. Samoin jos joltain löytyy ovien alareunoihin ulkopuolelle korjauspalat niin kelpais kyllä.

Tällä viisii on menty eteen päin. Seuraavat kuukaudet menee varmaan hyvin pitkälti pohjaa putsaillessa. Hitsaushommiin tuskin päästään ennen kuin syksy on jo pitkällä..

tomppa9
-
Viestit: 223
Liittynyt: 14.2.2006 16:06

Takaisin sorvin ääreen...

ViestiKirjoittaja tomppa9 » 21.9.2010 14:00

Auton rakennuksesta oli pakollista taukoa aina huuhtikuun alusta näihin päiviin saakka. Suvi kun kului pihaa tasoitellessa, nurmikkoa, pihakivetystä, varastoa, yms tehdessä. Eli levätty ei hetkeäkään. Mutta viimein kun taas syksy koitti niin pääsi jatkamaan siitä mihin keväällä jäätiin.

Massat, maalit ja ruosteet on pohjasta noin 75% rapsuteltu, eli loppukiri niiden osalta alkaa häämöttää. Seuraavaksi pääsisikin jo peltihommiin, mikä onkin varmaan ihan mieluista vaihtelua loputtomalle rälläköinnille! Hankalimpien paikkojen putsauksen avuksi hommasin pienet hiekkapuhallusvehkeet jota pyörittelen alitehoisella kompuralla. Ei kovin helppoa saatikka mukavaa, mutta ajaa tarkoituksensa.

Näin siis täällä edetään. Jokohan jouluna olisi uutta peltiä paikoillaan(?)

EDIT: Muutama kuva lisäyksenä tän hetken vaiheesta pohja1 , pohja2
Viimeksi muokannut tomppa9, 18.12.2010 11:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

tomppa9
-
Viestit: 223
Liittynyt: 14.2.2006 16:06

ViestiKirjoittaja tomppa9 » 1.11.2010 0:06

^ joko pukki on myöhässä tai meikäläinen etuajassa, mut hitsaushommat on saatu käyntiin!

Pohjan iäisyys raapustelu saatiin tälle mallille, lopultakin. Kului siihen tosin luikuisten tuntien lisäksi tukku erilaisia laikkoja, hengityssuojaimia, korvatulppia... Niitä "yllätyksiä" löytyi ihan tarpeeksi, niin reikien kuin vanhojen paikkojenkin muodossa. Kuva vielä oikeasta takakulmasta ja haperosta takahiekka pellistä.

Kaiken sen rälläköinnin ja ahtaampien paikkojen porakoneella hinkkailujen jälkeen puhaltelin sillä hiekkapuhallus setillä kaikkein ahtaimpia paikkoja. Varmuuden välttämiseksi käsittelin lisäksi ruosteisimmat kohdat vielä Dinitronin fosforihapolla; kuva. Seuraavaksi päästiin vihdoin harjoittelemaan sitä hitsausta ja ehkä ihan hyvä onkin että tuolla pohjassa tuota harjoittelu kohdetta riittää vielä joksikin aikaa :). Sama kohta vielä hapotettuna. Lopuksi vedin päälle kerroksen sinkki sprayta. Eli tähän malliin olen aloitellut siis ensimmäiset kohdat korjailtuna. Viisaammat vois kommentoida edetäänkö oikeilla menetelmillä, työkaluilla ja oikeassa järjestyksessä.

Haaveilun (siis suunnittelun) osalta olen alkanut siitenkin kallistua tekniikan luovuttaja kulkineessa siihen typ81 GTE:hen, josta sais sen 112 heppasen myllyn viisi portaisine laatikoineen. Aiemminhan olin haikaillut sen vielä helpomman vaihtoehdon perään eli typ81/32b:n 1.8 kaasarikone kaikkine 90 kaakkeineen. Mitenkäs tuon kaasari vehkeen muunto ruiskuksi? Mitä kaikkea pitää laittaa koneen lisäksi uusiksi? Ja onko jotain sellaista mitä en saisi siitä elimen luovuttaja GTE:stä jos sellaisen hommaisin.
Viimeksi muokannut tomppa9, 18.12.2010 12:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 1.11.2010 0:41

Miten tuo fosforihappohomma toimii? Kuulostaa kiinnostavalta.

J-M Koopikka
-
Viestit: 671
Liittynyt: 5.8.2003 20:57

ViestiKirjoittaja J-M Koopikka » 1.11.2010 8:01

älä viitti teurastaa tommosta t81 GTE:tä, kun ovat jo aika harvinaisia. Kattele T89 1.8e siinä on muistaakseni about sama pannu, ainakin tehojen puolesta ja tekniikalta. Näitä löytyykin hitusen helpommin.

MJF
-
Viestit: 1434
Liittynyt: 27.7.2003 23:17

ViestiKirjoittaja MJF » 1.11.2010 8:04

Tai vaikka samalla 2,0e, mukavasti vääntävämpi moottori. Vaihelaatikkoa ei aivan heittämällä saa sopimaan noista vanhakoppasiin, mutta kanttikopan laatikoita kyllä löytyy nurkista.

J-M Koopikka
-
Viestit: 671
Liittynyt: 5.8.2003 20:57

ViestiKirjoittaja J-M Koopikka » 1.11.2010 10:36

no tuolla 2.0e:llä kaivaa verta nenästä jos haluaa sen ABK:n... tarvii shamaanin lahjoja vianhakuun. Tosin t89/b4 murroksessa tais olla tuota 2.0e:tä (4zyl) koojetilläkin?

MJF
-
Viestit: 1434
Liittynyt: 27.7.2003 23:17

ViestiKirjoittaja MJF » 1.11.2010 11:56

Typ89 2,0e nimenomaan, 3A vai mikä se ny on. ABK ei passaa edes vanhanmallin korvakoihin.

tomppa9
-
Viestit: 223
Liittynyt: 14.2.2006 16:06

ViestiKirjoittaja tomppa9 » 1.11.2010 17:55

Eli jos olen siis oikein ymmärtänyt niin typ89:n neloskoneet menee paikoillee siinä missä typ81/32b:n (?) Mitens sitten tuo typ89:n vaihdelaatikko? MJF aikaisemmin kirjoittelit, että siinä on sähköinen nopeusmittarinlähtö ja nestekytkin> miten vaikuttaa asentamiseen, eli 1. saako esim nopeusmittarin kuinka helposti toimimaan orkkis mittaristoon?2. tuoko tuo nestekytkin mukanaa jotain lisähommaa? Lisätilan teko, siis peltityöt tuskin on se ongelma, niitä kun saa tässä tehdä nyt jo muutenkin..

Tuleeko tuolla 2.0e ongelmia leiman suhteen? Koneen teho ei vissiin ole ongelma, mutta mitens nuo paino ja tilavuus pykälät menee?

Pahoittelen että kyselen ehkä tyhmiäkin, mut ei oikein omaa osaamista ole ja toiseksi oma aika rakenteluun on kohtuu kortilla töiden ja perhe elämän takia ja koetan käyttää sen vähän ajan sitten ennemmin itse rakenteluun kuin tiedon metsästämiseen ympäri sähköistä maailmaa. Toki osa tätä harrastustahan sekin on, mutta osittain siitä syystä pidänkin yllä tätä topiccia. Tulipas vuodatettua!

Jonde
-
Viestit: 2085
Liittynyt: 23.7.2003 12:23

ViestiKirjoittaja Jonde » 1.11.2010 21:30

Suurimmat työkohteet on bensapuoli ja sähköt. Olisi hyvä että saisit luovuttaja autosta kaiken mahdollisen täyttöputkesta alkaen, sillä jos passatissa on yhtään samaa vikaa kuin golffissa, eroaa kaikki osat toisistaan eikä pohjassa ole juuri tilaa laitella bensapumppuja hyviin paikkoihin. Sähköt olisi mukavimmat laittaa jos pääset purkamaan konehuoneen johtosarjan pois ja voit täydellä sarjalla korvata alkuperäisen, tällöin on helpompi saada kone toimimaan ja tulla toimeen vanhan mittariston kanssa.

tomppa9
-
Viestit: 223
Liittynyt: 14.2.2006 16:06

ViestiKirjoittaja tomppa9 » 1.11.2010 22:09

Miten tuo fosforihappohomma toimii?

Tuo Dinitrolin litku on ostettu ihan motonetistä. Se on lähes vesimäistä happoa ja kun pensselillä vetelee sitä metallipinnalle, niin alkaa saman tien kuhina. Ruostekohdat muuttuu melko nopeasti mustaksi. Sillä saa ainakin omasta mielestä kaikki huokoset puhtaaksi, mitkä rälläköidessä puhdistuu vain näennäisesti. Tosin kovin suurta kokemusta ei tuosta myrkystä ole itsellänikään. Viisaammat kertokoot taas enemmän.

Olisi hyvä että saisit luovuttaja autosta kaiken mahdollisen täyttöputkesta alkaen

Kunhan tekniikka puolen saan suunniteltua loppuun, niin tarkoitus on hommata ihan leimassa oleva luovuttuja, jolloin mukana tulee kaikki tarvittava ja voi ainakin todeta että kaikki tarvittava toimii. Ainakin ennen asennusta.

Tänään sain taas vähän hommia eteen päin. huono kohta pois, (kuva kaks), uutta peltiä tilalle. Seuraavaksi taas hitsausharjoittelua ja lopuksi maalia päälle.

Tän ikäisestä autosta löytyy tietysti aina näitä vähemmän mukavia kohtia. Mitenkään ei yllättänyt, että joskus aikanaan heikkoon happeen päässeen kohdan päälle vain lätkäisty paikka pitää sisällään juurikin tälläistä! Aikansa kun raaputteli, puhdisteli ja rälläköi, niin tän verran jäi tähelle. Tohon saa taas erään neliösentin uutta peltiä taivutella. Runkopalkkia täytynee ehostaa vähän paksummalla tavaralla..
Viimeksi muokannut tomppa9, 18.12.2010 12:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

MJF
-
Viestit: 1434
Liittynyt: 27.7.2003 23:17

ViestiKirjoittaja MJF » 2.11.2010 10:27

Typ89 moottorit on samanlaisilla korvakoilla kuin vanhemmatkin, B4 koneet on erilaisia eikä kaikki sovi. 2,0 8v kone menee komiasti prosenttien sisään, ei ongelmaa leimalle (teho +20%, tilavuus +25%, paino +25%).
Jossain näin että sähköinen mittarinanturi oli korvattu mekanisella jostain vanhemmasta laatikosta. Tätä pitää tutkia omalla kohdalla kun vaihdan kanttikoppaan uudemman laatikon. Nestekytkimen laitto vaatii pääsylinterin laiton polkimeen, vähän askartelua vaan.
Passatti ei ole Golffi, pensapumpulle on hyvästi tilaa taka-akselin seudulla.

tomppa9
-
Viestit: 223
Liittynyt: 14.2.2006 16:06

ViestiKirjoittaja tomppa9 » 18.12.2010 12:22

Tän syksyn kuvat ei näköjään olleet tulleet avattavaan muotoon, joten muokkailin linkkejä. Nyt pitäis jo jotain muutakin näkyä kuin "syntax error"!

Projekti on edennyt viime ajat todella hitaasti. Peltihommia koetettu saada eteen päin sen vähän ajan puitteissa mitä on liiennyt. Tekniikan luovuttajia olen koettanut myöskin katsella ja yhtä kävin jo koeajamassakin. Sähkövikojen lisäksi siitäkin löytyi tuo typ89:n tyyppivika eli tyhjäkäynnin seilaaminen, joten ostamatta jäi. Onneksi noita 3A koneella varustettuja B3 Audeja on ihan kiitettävästi tarjolla, joten eiköhän sieltä vielä sopiva yksilö minullekin löydy.

tomppa9
-
Viestit: 223
Liittynyt: 14.2.2006 16:06

ViestiKirjoittaja tomppa9 » 21.2.2011 12:30

Lähi pitäjästä hommasin projektiin varaosa auton kun ei kukaan muukaan sitä huolinut. Auto oli edellisellä omistajalla vielä viime kesänä liikenteessä, mutta alkoi pohjasta olla jo aika heikossa kunnossa. Minulle nyt alku vuodesta tullessa autosta puuttui tekniikka apulaitteineen. Irroittelin korista kaiken mitä tarvitsen ja vähän vielä enemmänkin. Loppu raato on lähdössä tällä viikolla volkkareiden taivaaseen.

Siitä vois ehkä joku NOPEA vielä saada osan tai pari. Jos jotakuta kiinnostaa, ottakoon yhteyttä pikaisesti. Romua kun en viitsi pihalla kovin pitkään seisottaa ja kyytikin kun on jo tilattu romikselle..

Muutoin varsinainen projekti etenee hitaanlaisesti, niin kuin tähänkin asti. Etupään hitsaus hommat alkaa olla tehty ja käsittelyyn on otettu peräpää. Viimeisenä on sitten vuorossa helmat, takakaaret ja ovet kunhan taidot on ensin pohjaa tehdessä kehittyneet tarpeeksi.

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 22.2.2011 15:32

Hienoa että täällä edetään :)

Sain jo semierektion takalasin tiivisteestä, mutta tuossa varaosa-autossahan olikin harmikseni iso takaluukku. Vaihdekepin seutu tuossa voi olla sellainen, jota saattaa joku joskus tarvita. Ehjä konepeltikin sulla näyttää menevän paaliin... Toki romujen säilytys on ongelmallista, ja konepellin mahdollista ostajaa saattaisit joutua odottamaan melko kauan.

tomppa9
-
Viestit: 223
Liittynyt: 14.2.2006 16:06

ViestiKirjoittaja tomppa9 » 22.2.2011 20:16

Ei se konepelti ollut valitettavasti ehjä, olisin muuten sen kyllä ottanut talteen (monttu on konepellin valkeassa kohtaa). Tolla on varmaan aikoinaan ajettu jonkun mummon/vast yli, kun konepelti on toiselta puolelta lommoilla (joka paklattu paksusti kuntoon) ja tuulilasi oli näköjään särkynyt kojelaudan sisältä löytyneistä sirpaleista päätellen. Takalasin otin varmuudenvuoksi talteen, vaikka "vääränlaisella" takaluukulla onkin. Vaihdekeppimekanismi lähti myös varaston hyllylle, mutta korista kepin seutu on rälläköimättä. Oli tarkoitus sekin tehdä, mutta oli osin hapero. Tosin vielähän tuon kerkeäisi irroittamaan kun ei vielä tänään noutoa näkynyt.

Kartte
-
Viestit: 90
Liittynyt: 6.7.2004 15:49

ViestiKirjoittaja Kartte » 22.2.2011 22:13

Juu leikkaa vaihdekepinseutu irti ja lähetä mulle se. Sitä voi joskus tarvita :)

Itsellä samanlainen tilanne kuin sulla. Auto tallissa ja sormia syyhyttää, muttei aikaa tahdo löytyä rakenteluun. Peukkua kuitenkin tähän astisesta ja jäädään odotteleen uusia päivityksiä.

tomppa9
-
Viestit: 223
Liittynyt: 14.2.2006 16:06

ViestiKirjoittaja tomppa9 » 2.3.2011 14:58

HA, kävin tänään konttorilla tiedustelemassa tuota epäselvää vertailumalli asiaa. Selvisi että 32B luetaan samaksi malliksi, joten vertailumoottorina voi käyttää sen tehokkainta mallia siis. Konttorin mukaan se olisi ollu 2.0 litrainen, mut eikös tuota 32berttaa ole saanut myös 100kw:na 2.2 litraisena vitospytyllisenä tosin?

No joka tapauksessa, suunnitellun typ89:n kakslitraisen kanssa ei siis pitäis olla ongelmia tehojen taikka iskutilavuudenkaan suhteen. Tosin nyt rupesi jo himoittamaan toi 2.2 litranen, mutta sen sovittaminen vaatisi vissiin enemmän modaamista (?).

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 2.3.2011 15:30

Tuo 32B-vertaus on kyllä semmonen yllätys joka kannattais melkein pyytää kirjallisena. Etteivät sekottaisi kuitenkin normi 32:seen (1978-80)?
No joka tapauksessa, suunnitellun typ89:n kakslitraisen kanssa ei siis pitäis olla ongelmia tehojen taikka iskutilavuudenkaan suhteen. Tosin nyt rupesi jo himoittamaan toi 2.2 litranen, mutta sen sovittaminen vaatisi vissiin enemmän modaamista (?).

Joo, jos viispyttystä meinaat niin autoa pitäisi jatkaa keulasta ainakin 20 senttiä :)

Tosin, meneehän se 2.0 115hv rajojen sisään vaikka vertailumallina olisi 32 faceliftikin (1.6 110hv), joten ei tuo liene ongelma. En kyllä tarkkoja kuutiosenttejä kaivanut esille mutta karkeasti 1.6+25%=2.0...

edit: Helpottuis muuten omakin rojekti ainakin lakiteknisesti JOS...
Viimeksi muokannut Petri R., 2.3.2011 15:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

MJF
-
Viestit: 1434
Liittynyt: 27.7.2003 23:17

ViestiKirjoittaja MJF » 2.3.2011 15:33

2,2 136hv on 32b tehokkain moottori. Ja jos näin on että sitä voi käyttää vertailumallina, niin 1,8 20vt olis mun valinta :) Vitoskone tulee jo melko ahtaaksi tuonne konehuoneeseen.

tomppa9
-
Viestit: 223
Liittynyt: 14.2.2006 16:06

ViestiKirjoittaja tomppa9 » 2.3.2011 19:22

No joo, tuli itsellekin kotimatkalla mieleen toi jumalmoottori nimeltä AEB :) Mut sit alkas olla jo aikalailla kopioinnin makua pohjoisen suunnalta.

Toisaalta, jos onnistuisin saamaan tän päiväisen paperille, niin siitä vois olla hyötyä Petrillekin ja ehkei sit suuttuis niin pahasti plagioinnistakaan ;)

Pitänee käydä huomenna konttorilla uudestaan..

redi
-
Viestit: 534
Liittynyt: 5.3.2007 13:01

ViestiKirjoittaja redi » 3.3.2011 10:42

Miten olis korkeelta laulava vapari 20v, aikakauteen kuuluvalla polttoaineensyötöllä? :D
Tai sitten joku diesel :)

tomppa9
-
Viestit: 223
Liittynyt: 14.2.2006 16:06

ViestiKirjoittaja tomppa9 » 12.8.2011 22:22

Kesätauko on pidetty ja palattu takaisin sorvin ääreen. Hommat jatkui siitä mihin huuhtikuussa lumien sulettu oltiin jääty. Viime talven aikanahan korista rapsuteltiin loput massat pois ja aloitettiin hitsausharjoittelut. Nyt viime viikot on jatkettu korin paikkailua, lähinnä pohjan osalta. Tässä muutamia otoksia:

- Helman vaihdon yhteydessä paljastui "yllättäen" hiukan laajemmat ruostevauriot pintaa syvemmällä, joten uutta peltiä meni myös rungon puolelle. Kovin kaunista jälkeä ei tullut, mutta piiloonhan nuo onneksi jää. Seuraavaksi hepattiin tuoretta helmaa kiinni. Enää ei helmojen korjaukseen liittyen puutu kuin pintasaumojen siloittelu aikanaan koritinalla ja sisäpuolelta jollain kotelosuoja-aineella käsittely.

- Lattian kohdalle pohjaan meni myös muutama yksittäinen paikka ja samalla uusittiin myös huonoimpia polttoaine- ja jarruletkujen kiinnikkeitä.

Tällä hetkellä siis korin pohja on korjattu rei'istä ja ruosteesta edestä päin katsottuna taka-akseliin asti (pois lukien toisen puolen helma). Auton peräpää on tosin sen verran haperompi, että töistä tuskin on tehty edes kolmannesta. Lisäksi korjattavaa löytyy ovista, pyöränkaarista ja hiukan ikkunoiden pielistä. Mitään aika rajaa tällä projektilla ei onneksi ole, mutta tulevan talven tavoite olisi saada peltityöt ainakin korin osalta päätökseen.

Korjaushommia ei ainakaan avita se, että kaikki aikaisemmat paikkaukset on tehty helpoimman ja huonoimman kaavan mukaan: päältä kohtalainen vaan sisältä luokaton.

Työmotivaatiota kasvattaakseni tuli hommattua vanhan tilalle tälläinen.

Loppuun vielä yleiskuvat pohjasta: yks ja kaks.

tomppa9
-
Viestit: 223
Liittynyt: 14.2.2006 16:06

ViestiKirjoittaja tomppa9 » 18.8.2011 13:08

Tästä se lähtee! Siis koko sielu kaikkine vaihdelaatikkoineen päivineen. Ostin koko auton (leimaakin vielä ens vuoden puolelle), jotta saan varmasti kaiken tarvitsemani. Korista irroitan muun muassa vaihdelaatikkoa varten sen tunnelin jne. Lopputuloksena veikkaisin että ei varmaan sen halvemmaksi olisi tulut metsästää irto osia ympäri romuttamoita ja kasata niistä. Lisäksi nyt on ainakin varmuus että tekniikka toimii (ainakin ennen purkua).

Kuva

Kone (ja auto) on vajaat 250 tkm ajettu. Moottori tyypiltään AAD ja laatikko AXA. Hyvin tuntuu itse moottori, kytkin ja vaihteistokin toimivan. Auto ollut koko ikänsä Kotkan seudulla ja huollettu säännöllisesti.

Menisköhän tuo koko tekniikka paketti tuollaisenaan tähän passattiin? Siis tän B3:n apurunkoineen ja etupyörän tuentoineen päivineen. Noh, lähi kuukausien purkutöiden ja ihmettelyjen aikana se varmaan selviää.
Viimeksi muokannut tomppa9, 31.8.2011 18:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

tomppa9
-
Viestit: 223
Liittynyt: 14.2.2006 16:06

ViestiKirjoittaja tomppa9 » 31.8.2011 17:55

Nyt on toinenkin helma avattu ja niin kuin kuvasta näkyy, oli tämäkin puoli jotakuinkin samassa jamassa kuin jo korjattu puoli. Helman takaosassa oli vanhoja paikkoja useita vierekkäin ja sisäpuolelta oli niin ikään runko lahonnut lähes kokonaan pois. Muutoin vanhan helman alta paljastui hyväkuntoista, vielä pohjamaalissaan olevaa peltiä.
Kuva
Tässä vielä lähikuva puhkiruostuneesta sisuksesta ja toinen kuva paremmin säilyneestä kohdasta. Itse korjaustyö sujuikin sitten jo hiukan nopeammin kuin ensimmäisen helman kohdalla. Liekö jonkin asteista harjaantumista siis jo tapahtunut. Tämän verran sieltä lähti huonoa pois. Seuraavaksi putsailin teräsharjalaikalla ne paikat mihin pääsi käsiksi, koko kohdan fosforihappo käsittely ja sitten uutta peltiä tilalle. Lopuksi vielä saumojen siistiminen ja sinkkimaali pintaan.

Uuden helman sovittelussa joutui tekemään pieniä leikkaustoimenpiteitä paremman istuvuuden aikaan saamiseksi. Muutoinkin helmaa sai taivuttaa aika voimakkaasti, jotta se istui sekä ylä- että alareunasta paikoilleen.
Kuva
Kiinniheppailun jälkeen lopputulos oli kuitenkin mielestä ihan hyvä. Lopullisen tuomionhan saa vasta kun mallaa ovea paikoilleen. Tässä vielä kuva toisesta kuvakulmasta.

Seuraavaksi olisi sitten vuorossa pohjan osalta peräpää, joka on kaikkein huonoimmassa jamassa. Apuna pyrin käyttämään oranssista Passatista irroittamaani perää, jossa on sentään edes alkuperäistä muotoa tallella. Viimeistään tämän työvaiheen aikana olisi suotavaa taitojeni kehittyvän sille tasolle, että uskaltaa ruveta seuraavaksi sovittelemaan takakaaria paikoilleen.

Loput vähäisestä ajasta, minkä olen suonut tälle projektille, on mennyt Audia purkaessa. Auto on edelleen käyntikuntoinen, joskin jo hyvin riisuttu. Tälläistä tällä erää; ei paljoa, mutta pikkuhiljaa.

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 9.9.2011 14:04

Hienosti etenee!!

Kun nuita sinun kuvia katselee, tulee tunne että minun täytyy ihan oikeasti palata oman rojektin pariin piakkoin :) On kulunut kesä mennyt hieman eri merk(e)issä.

tomppa9
-
Viestit: 223
Liittynyt: 14.2.2006 16:06

ViestiKirjoittaja tomppa9 » 9.11.2011 22:09

Syksy on taas vierähtänyt ja jotain on saatu turattua autojenkin parissa. Tässä päivitystä tärkeimmistä:

Audia tuli raiskattua huolella. Paljoa ei jäänyt autosta paalattavaksi, kun se vihdoin tällä viikolla lähti pihasta viimeiselle etapilleen. Omien tarpeiden ohella tuli kaupattua autosta asevelihintaa yhtä sun toista palikkaa. Käytännössä kaikki mikä puuttui kuvasta tuli joko itselle käyttöön tai meni kaupaksi. Uuden kodin löysi muun muassa alumiinivanteet, kaikki ovet, konepelti, vetokoukku, etu- ja takavalot, yms pikku hilpettä. Enemmänkin olisi ollut kysyntää, mutta piti vähän säästää itsellekin :) Toinen hyvä puoli osien myynnissä oli tietysti se, että sai hiukan pois omia rahoja tekniikan luovutussijoituksesta. Loppujen lopuksi hintaa tuolle 2.0 litraiselle tekniikalle kaikkine hiluineen ei kummoisesti jäänyt (ehkä yhden railakkaan ja kostean viikonlopun verran).

Itse Passatin osalta aloittelin peräpään laittoa. Armottomasti rälläkkä käteen ja huono pois. Lopputulos tämä:
Kuva
Käytännössä perästä hävisi koko leveydeltä korkeussuunnassa noin 15 senttiä, kuten kuvasta hyvin näkee. Hiekkapellin menetyksen ohella tuli paikattavaa runkoaisojen päihin molemmin puolin sekä pieni pala varapyöränkoteloon. Varaosa perästä sain hyvä kuntoiset korjauspalat runkoaisojen korjaukseen, jotka on jo hitsailtukin kiinni. Samoin varapyörän kotelo on korjattu, metritavarasta. Pitkään kyllä mietin koko kotelon poistoa, mutta katsoin helpommaksi jättää paikoilleen ja korjata kuin ruveta poistamaan. Itse takahiekkapellin korjaus ei sitten sujunutkaan ihan suunnitelmien mukaan. Varaosa-auton vastaavasta pätkästä kun jäi loppujen lopuksi vain tämän verran käteen. Ammattilainenhan rakentaisi tuostakin vaikka loppu auton, mutta omalla kohdalla olen ruvennut etsimään kiertotietä. Otinkin yhteyttä jo erääseen belgialaiseen firmaan, josko heillä olisi vielä peltiä ikäiseen Passattiin. Toistaiseksi ei ole kuulunut vastausta.

Odotellessa sovittelin Audin tankkia takakonttiin, jonka seurauksena aloitin muokkaamaan täyttöaukon puoleista takapyöränkoteloa. Passatissa kun tankki oli auton alla ja täyttöputki kulki "suurennetussa" takapyöränkotelossa pyörän takana. Audin tankki on taas muodoiltaan suunniteltu asennettavaksi takakonttiin täyttöputken kulkiessa suoraan täyttöluukulle.

Lopuksi vielä kuva siitä oleellisimmasta eli tulevasta hengettärestä, joka kuoriutui harmaasta nelirinkulaisesta sisäänajo koristaan:
Kuva

tomppa9
-
Viestit: 223
Liittynyt: 14.2.2006 16:06

ViestiKirjoittaja tomppa9 » 10.11.2011 14:46

Tänään tuli vastaus belgialaisfirmasta vastaus: eipä ollut enää takahiekkapeltiä tarjolla Warnyssillä :( Näin ollen otetaan enemmän kuin mielellään tietoa vastaan, mistä mahtaisi vielä kyseisen osan löytää!

JiiAaa22
-
Viestit: 388
Liittynyt: 30.4.2007 18:53
Viesti:

ViestiKirjoittaja JiiAaa22 » 10.11.2011 19:49

Kokeileppa kysäistä tuolta: http://www.varaosalehtonen.fi/index.php?pinc=2 , Kauhajokinen firma, varmaa nimeä en tiedä mutta hiroshimaksi ja antin osaksi olen kuullut kutsuttavan. Löytyy aika ruhtinaallinen määrä vanhojen autojen pelti ym. osia.

janini
-
Viestit: 76
Liittynyt: 13.6.2005 13:40

ViestiKirjoittaja janini » 12.11.2011 20:48

Olen käynyt tuolla ja ei kovinkaan montaa passatin osaa eteen kantanut. Mutta voihan sitä koittaa ottaa yhteyttä, koska nuolla on varasto tosi laaja ja osia on saattanut paljastua muiden takaa.
Mutta mutta mulla on kokonainen takapelti ja voisin olla siitä melkein valmis luopumaan.. Ota yhteyttä YV:llä jos on vielä tarve.

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 15.11.2011 14:57

Tänään tuli vastaus belgialaisfirmasta vastaus: eipä ollut enää takahiekkapeltiä tarjolla Warnyssillä :( Näin ollen otetaan enemmän kuin mielellään tietoa vastaan, mistä mahtaisi vielä kyseisen osan löytää!

Voin kokemuksella sanoa, että se Warnyn pelti oli täys paska. Oon tässä jatkanu ite peltihommia viimeaikoina (yli puolen vuoden tauko takana passatin kans), mutta meinas se vituilleen hitsattu vääränmallinen takahiekkapelti masentaa. No, onneksi en ole museoautoa tekemässä, ja jäähän se puskurin taakse osittain... :/

Mutta kiva kattoa että sentään täällä edes edistytään ;)

Eksu
-
Viestit: 205
Liittynyt: 19.11.2004 9:05

ViestiKirjoittaja Eksu » 20.11.2011 19:23

Hienosti edistyy, tsemppiä vaan projektiin!
Itse hommasin tänään saman värisen -76 TS:n jossa on jotain pieniä osapuutteita. Mahtaisko sulta löytyä ylimääräisiä maskin kiertäviä "kromilistoja"? Ainakin tuossa purkuautossa sellaiset oli kuvan mukaan kiinni.

tomppa9
-
Viestit: 223
Liittynyt: 14.2.2006 16:06

ViestiKirjoittaja tomppa9 » 27.11.2011 21:15

Eteen päin ! Hitaasti mutta varmasti..

Warnysin myydessä "ei oota", otin yhteyttä tuonne Lehtosen puljuun. Viikon verran soiteltiin päivittäin ja lopulta sieltäkin tarjottiin "ei oota". Onneksi samanaikaisesti muuan foorumilainen ilmoitti halukkuutensa luopua omasta varaosa takahiekkapellistään. Perjantaina osa saapuikin uuteen kotiin. Kiitoksia vaan vielä janinille.

Jotain vuosia tämä perä on lienee odotellut käyttäjäänsä. Sen verran pintaruostetta oli päässyt kertymään. Rälläkän teräsharjalaikalla vedin enimmät pintaruosteet ja vanhat pohjamaalit pois, jonka jälkeen käsittelin pinnan vielä fosforihapolla. Lopputulos oli mielestäni hyvä. Linkin kuvasta käy samalla ilmi minkä suuruista palaa takahiekkapellistä lopulta tarvitsin sekä perän alle tuleva jatkopala, mikä on oranssista varaosa autosta peräisin. Näillä osilla päästiin itse perän korjaukseen.

Vauhtiin päästyäni leikkasin varaosa perästä tarvittavan suikaleen, jonka heppailin paikoilleen:
Kuva

Aikaisemmin viikolla kun odottelin takahiekkapellin saapumista putsailin katon sisäpintaa. Pehmusteista jääneiden liimajämien lisäksi oli kattoon päässyt vuosien saatossa muodostumaan pintaruostetta tukirimojen ympärille. Aluksi pyyhkäisin vain varovasti rälläkällä enimmät ruosteet pois ja happo päälle.
Kuva

Kuvassa muualla kuin rimojen ympärillä olevat mustat alueet ovat liimajämiä katon pehmusteiden kiinnityksistä, ei siis ruostetta. Puhdistusta tehdessäni, kävi enemmän kuin selväksi, että ruostetta on myös noiden rimojen alla. Muualla katossahan ei sitä ollutkaan kun niiden ympärillä (ja alla). Siinä vaiheessa kun huomasin, että "rimat" on hepattu kiinni vain päistään, päätin tehdä tämänkin pidemmän kaavan mukaan. Heppaukset rälläkällä auki ja kas kummaa:
Kuva
Tälläistä täältä löytyi. Kuinka yllättävää! Hoitomuoto jo tuttuun tapaan: rälläkkä, happo ja kunnon kerros (pari) sinkkimaalia:
Kuva
Enää olisi edessä rimojen takaisin kiinnittäminen ja näin on taas yksi kohde saatu valmiiksi.

Muina puuhastelu kohteina olen ottanut työn alle taka-akselin, jossa on vielä kiinni kakki takajarrujen hilppeet. Pienten lasten isukkina kun ei aina voi tehdä yhtä ja samaa kohtaa alusta loppuun vaan joutuu etenemään projektissa perheen päivärytmin mukaan. Siis päivällä kuopuksen päiväunien aikaan, kun ei välltämättä voi ruveta rälläköinti / hitsaushommiin, niin pitää kehittää muuta "hiljaisempaa tekemistä". Nyt siis vuorossa taka-akseli, josta aloittelin purkamaan jarruja. Eli ei kun korjaus- / huoltokirja käteen ja katsomaan kuinka homma tapahtuu. Niin hölmöltä kuin se kuulostaakin, niin tulipahan rumpujarrujen purkamisen suhteen neitsyys menetettyä. Kirjaan tukeuduin ihan tästä syystä, jotta tulee homma tehtyä kerralla oikein ja mitään hajoittamatta.

Loppuun vielä Eksulle pettymys: tuplaten kyllä itseltäni noita maskin kromipäätyjä löytyy, mutta niistä ehjiä taitaa olla korkeintaan yksi pari. Muistaakseni aikanaan näin noita vielä myytävän jossain pohjoisen varaosapuljussa. Oisko ollu rompetori tai joku vastaava.. Pistähän autostasi jotain juttua tänne foorumille. Ei näitä liikaa enää ole. Ajokuntoisena varsinkaan.

Eksu
-
Viestit: 205
Liittynyt: 19.11.2004 9:05

ViestiKirjoittaja Eksu » 29.11.2011 13:27

^Laitan varmaankin jonkinlaisen selostuksen autosta, kunhan saan otettua edes kohtalaisia kuvia siitä. Puolivahingossa sattui löytymään 102tkm. ajettu TS, joka olisi vaihtoehtoisesti joutunut romuttamolle...
Tarve olisi tosiaan muutamille pisteosille, nuo listat ja takakontin Passat TS-kyltti ehkä tärkeimpänä.

tomppa9
-
Viestit: 223
Liittynyt: 14.2.2006 16:06

ViestiKirjoittaja tomppa9 » 5.12.2011 22:16

Kaiken muun rojun ohella Audista tuli otettua talteen koko taka-akseli. Lähinnä siinä toivossa, että jos vaikka saisi soviteltua siinä kiinni olleet levyjarrut Passattiin. Hiukan epäilinkin, että ne kävisivät suoraan Passatin rumpujarrujen tilalle. Purin siis molempien raatojen jarrut taka-akseleistaan ja huomasin ongelman: akselitappien "pulttijako" on erilainen. Keskellä kuvassa on Passatin taka-akselin pää, oikealla Passatin oma akselitappi ja vasemmalla Audin levyjarrujen akselitappi. Audin tapin laipassa on kuusi reikää, joiden "pulttijako" on niin suuri, että reiät menevät jo osittain ohi akselin laipasta. Kysymykset kuuluvatkin viisaammille: saako tuota kiinnitettyä laillisesti ja järkevästi mitenkään, taikka löytyykö jotain vaihtoehtoista ratkaisua? Itse en löytänyt selkeää vastausta lakipykäläviidakosta, etteikö tuohon Audin akselitapin laippaan saisi tehdä uutta pulttijakoa. Ja jos se on lain mukaan mahdollista, niin kuinkas akselitapin keskittäminen oikeaan kohtaan onnistuu?

Tiedän kyllä, että rummut olisivat huoltovapaammat, mutta autosta kun ei varsinaista käyttöautoa ole tarkoitus tehdäkään (tieliikenne kelpoinen kylläkin). Jarruja joutaa kyllä huoltamaan. Toiseksi yritän hyödyntää ostamastani tekniikan luovuttajasta mahdollisimman paljon sellaista osaa, jolla saa kohotettua auton tekniikkaa / vast alkuperäisestä.

Jarrupähkäilyiden ohella olen saanut hieman myös peltihommia tehtyä. Etupäähän hitsasin kolmiojäykisteet takaisin ja peräpään helmapelti on hitsattu paikalleen. Seuraavaksi täytynee siistiä saumoja ja harjoitella tinaushommia ennen kuin saa perän takaisin kiinni korigrilliin.

^^BeBe
-
Viestit: 516
Liittynyt: 31.8.2009 22:15

ViestiKirjoittaja ^^BeBe » 6.12.2011 17:32

Akseli ongelmaan asiaa. vertaileppa akseli tappeja esim johkin mk2 mk3 golffin akseleihin vaikka joku GTI mallin.

Taai sitten vaan ronskisti hitsaa vanhat reijät umpeen ja pylväs kone laulamaan. Lisäksi voihan aina modata sen audin akselitapinlaipan saman muotoiseksi.

Eksu
-
Viestit: 205
Liittynyt: 19.11.2004 9:05

ViestiKirjoittaja Eksu » 6.12.2011 17:40

^^Meinaatko pitää pulttijaon 4x100 vai muuttaa eteenkin Audin 4x108?
Saattaisi olla helpompi sovittaa tosiaan Golffin levyjarrukamoja taakse.

tomppa9
-
Viestit: 223
Liittynyt: 14.2.2006 16:06

ViestiKirjoittaja tomppa9 » 6.12.2011 20:07

Alkuperäinen ideani tosiaan oli, etä oisin sovittanut nuo Audin jarrut joka kulmaan. Olisi ainakin täyttänyt konttorin vaatimukset tekniikan vaihtoon liittyen. Taka-akselin akselitappi ongelman lisäksi ongelmana tietysti on se, että autoon suunnitellut ATS:sät ei mahdu pyörimään Audin etujarrujen kanssa. Ja tuo Eksun mainitsema pulttijakokin menisi pieleen.

Eli tuo Golffin jarruihin siirtyminen ei välttämättä kuulostaisi ollenkaan huonolle idealle. Liekkö niissä akselitappien kiinnitys sitten millainen. Täytyy selvitellä..

jii_bee
-
Viestit: 2410
Liittynyt: 19.8.2003 21:00

ViestiKirjoittaja jii_bee » 6.12.2011 20:31

Osanumeron perusteella Pasuunan rumpujarrutappi on sama kuin muissakin 70-90 lukujen etuvetovolkkareissa.
Levyjarrullisten osa näytää tältä:

Kuva

MJF
-
Viestit: 1434
Liittynyt: 27.7.2003 23:17

ViestiKirjoittaja MJF » 7.12.2011 9:19

Eteen 239mm jäähdytetyt levyt ja taakse isot rummut, enempää ei leimalla vaadita. Takalevyt sopii tosiaan 4x100 jakoisista etuvetoisista jos levyt haluaa. Ja sopii ne 13" vanteetkin. Typ89 jarrut ei välttämättä oo ne järkevimmät laittaa.

tomppa9
-
Viestit: 223
Liittynyt: 14.2.2006 16:06

ViestiKirjoittaja tomppa9 » 20.12.2011 22:42

Kiitoksia hyvistä jarruvinkeistä. Niiden ja omien selvittelyiden perusteella olen näillä näkymin päätymässä seuraavanlaiseen ratkaisuun: eteen VWII- satulat, mielellään 32B Passatista, joilloin kävisivät suoraan (mikäli olen ymmärtänyt oikein). Muutoin vaatii sen "väliraudan", jotta osuu kiinnitysreiät kohdilleen. Kaveriksi satuloille jäähdytetyt levyt kokoa 239x20. Taakse puolestaan voisi sovitella jotain sopivia Golffin jarruja. Kaikki edellämainitut osat puuttuu toistaiseksi, joten jos jollain sattuu olemaan joutilaana, niin saa tarjota.

Tänne itä-uudellemaalle pukki ennätti jo ja toi tullessaan ison pehmeän paketin :) Varmaan tutunnäköiset jakkarat tuolta foorumin toisesta vastaavasta projektista. Näiden osalta suunnitelmat ovat seuraavat: kipit runkoihin / rungot orkkis penkeistä, pehmusteiden korjaus / täydennys, nahkaosien hoito ja kangasosien vaihtaminen auton omaan ruskeaan sisusta väriin. Jakkarat tulee työn alle sitten aikanaan. Yritän tehdä ensin itse ja jos ei viidennenkään kerran jälkeen verhoiluhommat ota onnistuakseen, niin turvaudun ammattilaisen apuun.

Itse korjaustyö auton osalta on myös edennyt (edes hiukan). Takahelma on saatu lopullisesti paikoilleen ja saumat hiottua. Seuraavaksi kaivoin netistä löytämäni tinausohjeet esille ja varasin kaikki tarvittavat tykötarpeet hollille. Harjoittelun aloitin takahelmasta, umpeen hitsatun pakoputken kolon kohdalta. Neekerintukalla pinta karkeaksi, puhdistus ja sitten vain pasha pintaan. Seuraavaksi (ohjeista lukien) itse tinan levitys. Suurimmat tasoittelut tein ihan rälläkällä ja lopuksi hiomapaperilla joko käsipelissä tai epäkeskolla, paikasta riippuen. Ensikertalaisen kohtalainen lopputulos on tässä.

Huvitti ihan itseäkin toi paperista ohjeiden tavaaminen, mutta kun itsellä ei ollut aikaisempaa kokemusta asiasta, ei sitten tuon taivaallistakaan. Siinä suhteessa tämä netti on nykypäivänä aika korvaamaton apu. Nytkin löytyi mielestäni aika oivat ohjeet koritinaukseen erääseen Torino-projektiin liittyen. Omalta osalta en varmaan pysty ikäpäivänä ketään vastaavalla tavalla auttamaan, mutta olen puolestaan se toisen ääripään kaveri, joka aloittaa kaiken nollasta kyseisten ohjeiden turvin. Tämä tekee ainakin itselleni koko projektista entistä mielenkiintoisemman. Jokaisen työvaiheen kun saa aloittaa nolla tiedoilla ja opetella töiden edetessä. Vaikka ajan kanssa autoa rakennan, niin lopputuloksessa todennäköisesti jää näkymään tämä keltanokkaisuus. Se tosin ei itseäni toistaiseksi haittaa. Riittää kun olen itse tyytyväinen ja tiedän että olen itse hommat tehnyt.

Kun koritinauksessa oli vauhtiin päässyt ja juonesta auttavasti saatu kiinni, niin sovelsin hiukan noita ohjeita. Tinatangon pätkin parin kolmen sentin pätkiin ja pätkän kerrallaan lämmitin toholla, pihdeillä tinasta kiinni pitäen. Juuri ennen tinan sulamista laitoin sen vasta peltiä vasten oikeaan kohtaan talttameisselillä sitä paikallaan pitäen. Meisselillä myös tasoittelin sulan tinan oikeaan paikkaan. Tällä tavoin ei tarvinnut lämmittää itse peltiä suotta liikaa, eikä myöskään tinaa tippunut lattialle lainkaan. Tässä työnäyte tinan levityksestä ja lopputuloksesta. Ihan täydellistä tuosta ei vielä tullut. Katsotaan kun taidot kehittyy, että tehdäänkö tuolle vielä jotain. Saumat on kyllä piilossa, mutta suurempaa aaltoilua ilmenee, joka on melko v-mäistä tasoittaa tuolla tinalla.

Peräpään tinauksen ohessa hitsailin paikkaa takapyörän koteloon. Tältä muuten näyttää perä edestä päin, tosin saumat vielä vaiheessa.

Takahelman tinaushommien päätyttyä aloitin kiinnittämään korin perää takaisin grilliin. Tämä työvaihe tosin jäi ikävästi kesken kaasun loputtua hitsikoneesta. Tästä syystä aloittelin sitten takakaarien mallailun. Näistä kahdesta (Passatin omat ja Golf 1:n) kaaresta olisi tarkoitus muovata mieleiset. Mallia haettiin tällä kertaa Norjan suunnalta. Passatin tarvike kaaresta käytetään kaaren takapää, jotta saadaan auton kylki perän osalta takaisin muotoonsa. Pätkäi valmiina hitsattavaksi.

Loppusuora alkaa (ehkä) auton peräpään hitsailuidenkin osalta häämöttää. Vielä riittää kyllä hitsattavaa, muun muassa mainittujen takakaarten ja pyöränkoteloiden osalta. Kunhan nuo on tehty, niin pääsee sovittelemaan tekniikkaa ja modaamaan etupäätä sille sopivaksi. Tämä työvaihe alkanee sillä, että tehdään tallin kattoon reikä ja viritellään talja koneen nostoa varten :)

Kyllä kiitos, työn jälkeä saa kommentoida. Varsinkin jos huomaa jotain mikä on pahasti pielessä! Muutoin toistan samoja virheitä jatkossakin. Vähän niin kuin päiväni murmelina.

MJF
-
Viestit: 1434
Liittynyt: 27.7.2003 23:17

ViestiKirjoittaja MJF » 21.12.2011 2:37

Tutun näköiset istuimet, nuo onkin kulkenut pitkän matkaa :D Espoosta hain vuosituhannen vaihteessa tänne Oulaisiin ja näköjään sitten pohjoisemman kautta takaisin etelään :) Se rungon vaihto ei ollut ihan pikkuhomma, kuskinpenkkiin vaihdoin sillon aikoinaan. Oli lahonnut niin hyvästi että vaihdoin uudemmasta, samalla siihen tuli korkeussäätö. Noh, kyllä siitäkin rälläkällä ja migillä selvisi...

Kartte
-
Viestit: 90
Liittynyt: 6.7.2004 15:49

ViestiKirjoittaja Kartte » 25.12.2011 1:33

Hyvältä näyttää ja pääasia, että tapahtuu. Tuota tinausta minäkin olen samaan tyyliin aloitellut ja kyllä se onnistuu kun harjoittelee. Kaaria kun tinaa niin siihen kannattaa hommata koriviila tasoitteluun. Tai ainakin uskoisin niin kun itse tinailin ensimmäisen puolen ilman viilaa en saanut kovin tasaista jälkeä. Toki se voi olla tekijästäkin kiinni...

Noita penkkejä olen minäkin hiplannut. Taisin jossain vaiheessa miettiä ostoakin, mutta päätin mennä orkkis tyylillä ja kaupat tuli sellaisista samalta myyjältä :)

tomppa9
-
Viestit: 223
Liittynyt: 14.2.2006 16:06

ViestiKirjoittaja tomppa9 » 27.12.2011 21:05

Joulu on mennyt kinkkua syödessä ja sukuloidessa. Kotiseudulta Savosta jäi käteen muutakin kuin känsiä :)
Viimeksi muokannut tomppa9, 26.9.2012 16:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Eicca_
-
Viestit: 504
Liittynyt: 15.11.2004 9:25
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eicca_ » 28.12.2011 1:37

Luxury mallin loponen :D

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 28.12.2011 1:38

Toivottavasti ostit vaan ton merkin? :D

tomppa9
-
Viestit: 223
Liittynyt: 14.2.2006 16:06

ViestiKirjoittaja tomppa9 » 29.12.2011 21:56

Toivottavasti ostit vaan ton merkin? :D


Siinäpä se. Tuohon merkkiin kun oli jämähtänyt kiinni kasa rautaa, niin tuli sit kylkiäisenä tälläinen:

Kuva
Viimeksi muokannut tomppa9, 26.9.2012 16:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 30.12.2011 18:01

No eipä lainkaan hassumpi kylkiäinen :) Prikulleen vastaava lipsahti aikoinaan paaliin nenän edestä, mutta eihän nuita osannu sillon arvostaa prkl..

Eksu
-
Viestit: 205
Liittynyt: 19.11.2004 9:05

ViestiKirjoittaja Eksu » 1.1.2012 18:43

^^Ja värikin stemmaa Passatin kanssa. Hieno Polo, samanlainen oli meidänkin perheessä joku vuosi takaperin. Siinä oli timmi 0,89l-mylly, mutta ihmeen kivasti kulki johtuen tiuhoista välityksistä.

tomppa9
-
Viestit: 223
Liittynyt: 14.2.2006 16:06

ViestiKirjoittaja tomppa9 » 5.2.2012 22:34

Päivitystä:

Tammikuu valui suurimmaksi osaksi hukkaan työkiireiden takia. Vuodenvaihteen aikaan sain sentään korjattua takakaaren seudun toiselta puolelta, johon sovittelin ykkös Golfin kaaren. Työvaiheista ensimmäisenä asensin Passatin omasta tarvikekaaresta takaosan ja tein metritavarasta helman alaosan:
Kuva
Vaihe 1

Seuraavaksi mallailin paikoilleen Golfin leveämpää kaarta. Istuvuudeltaan se ei todellakaan ollut mikään "heppaa kiinni" homma. Muun muassa kyljen kanttaukset menevät Passatissa ja Golfissa ihan eri kohdissa. Norski Håganin projektista hain mallia, jossa kaari oli pätkästy keskeltä kahtia. Lisäksi leikkasin ylimääräiset pellit tarvikekaaresta pois, jolloin sauma sattuu korin ja kaaren yhtymäkohtaan. Lisäksi kaareen sai työstää jo mainituille kyljen pokkauksille tilaa sekä keskeltä lähti noin sentin pala helmaa pois:
Kuva
Vaihe 2

Tässä kohtaa on helppo havaita G1:n kaarien tuoman levityksen. Samalla periaatteella muokkailin kaaren etummainen puolikkaan:
Kuva
Vaihe 3
Sama takaviistosta.

Viimeisenä työvaiheena oli sisälokarin ja uusitun kaaren liittäminen toisiinsa, jossa samalla laitettiin uutta peltiä ruostuneen tilalle:
Kuva
Vaihe 4 takaosasta
ja vaihe4 etuosasta.

Edessä olisi saumojen siloittelu ja tinaus. Tosin tähän työvaiheeseen hommat tyssäsi kun mielenkiinto kiinnittyi väliaikaisesti tuon uusimman hankinnan puoleen.

Täytynee vaihtaa tälle koko topicille otsikko kun toinen lofotengrün tuli taloon! Auto on siis vuoden -76 polo, niin ikään L-tason huikealla varustelulla. Pellin alla murisee muhkea yhdeksän desin pata kaikkine 40 hevosensa ja 62 Newtonin kanssa. Kilometrejä kaunottarelle on siunaantunut vajaa 80 000 kilometriä. Tiedä sitten kuinka monta kertaa mittari on rullattu ympäri. Ainakaan viimeisen parin kymmenen vuoden aikana ei autolla ole montaa tuhatta kilometriä vuoteen rullattu. Leiman polonen on saanut viimeksi viime lokakuussa, joten ajoaikaa on nykyisellä leimalla ensi marraskuun loppuun. Auto tuli ostettua hetken mielijohteesta. Passatti kun ei ole valmistumassa vielä hetkeen, mutta kesäauto oli ensi suveksi alle saatava. Sitten muutama kuvatus hankinnasta:

KuvaKuvaKuvaKuva
KuvaKuvaKuvaKuva

Auto oli ennen ostamistani seissut muutaman kuukauden taivasalla. Vettä oli konetilan kautta päässyt sisään ja lattia näin ollen kostumaan. Sisusta pois ja tutkimaan tilannetta. Arvata saattoikin tän ikäluokan vehkeiden kunnon :) Lattiaa oli kikkakökkösillä kyllä korjailtu, mutta hitsikonetta ei oltu vaivauduttu käyttämään. Asian oli ajanut pala pläkkipeltiä ja kiinnityksenä muutama ruuvi pakkelin toimiessa tiivisteenä. Omaan rakentelukulttuuriin kun tälläinen menetelmä ei kuulu, niin päätin repiä pois nuo sätökset, putsata pohjan ja laittaa tilalle tuoretta peltiä. Tässä hommassa onkin mennyt viime viikot lopun jo häämöttäessä.

Lattia oli käytännössä ruostunut kokonaan irti sivuilta ja etukulmista, joten se oli kiinni enää takaa ja edestä vaihdelaatikon tunnelin alueelta, eli noin kolmasosan matkaltaan. Nyt pellit on lätkitty paikoilleen ja lattia taas tukevasti kiinni muussa rungossa. Vielä olisi edessä itse syyllisten nro1 ja nro2 korjaaminen.

Autoa ei ole muutoin tarkoitus purkaa tämän kummemmin nyt läpi, vaan keväällä ajoon! Syksyllä sitten konttorille hakemaan tuomio ja sitä tietä edeten. Pääpaino rakentamisessa kun on tarkoitus pitää edelleen Passatissa.

Puoliksi ohi aiheen: yksi purku-Audin osa löysi jälleen tiensä uusio käyttöön.
Viimeksi muokannut tomppa9, 6.10.2012 22:17. Yhteensä muokattu 4 kertaa.

IL3
-
Viestit: 201
Liittynyt: 15.8.2011 8:14

ViestiKirjoittaja IL3 » 5.2.2012 23:15

Vaikuttaa mielenkiintoiselta projektilta ja kirjoitus toimii, mutta thumbnailkuvat ois äärettömän hyvä ja toimiva ratkaisu tässäkin.

antti_aamunen
-
Viestit: 47
Liittynyt: 11.8.2010 21:29

ViestiKirjoittaja antti_aamunen » 6.2.2012 18:56

Jumankekka!! Hieman kateellinen tuosta Polosesta :( Onko tuossa kaikki ruosteet mitä olet polosta löytänyt? jos on niin on kyllä hyvännäkönen aihio vaikkakin hieman kyseenalaisilla konsteilla korjattu..

Omaa kasikymppiä oli korjattu lasikuidulla ja hartsilla vasemman helman sisältö ja oikean helman sisältö

tomppa9
-
Viestit: 223
Liittynyt: 14.2.2006 16:06

ViestiKirjoittaja tomppa9 » 7.2.2012 14:42

Jumankekka!! Hieman kateellinen tuosta Polosesta :( Onko tuossa kaikki ruosteet mitä olet polosta löytänyt? jos on niin on kyllä hyvännäkönen aihio vaikkakin hieman kyseenalaisilla konsteilla korjattu..

On tuossa ruostetta paikoin muutenkin. Helmat on joskus aikaisemmin vaihdettu, ainakin osittain. Tällä kertaa onneksi hitsaamalla. Lisäksi pintapelleissä on pientä kukkaa siellä täällä. Jos haluaisi priiman pitäisi käydä kauttaaltaan läpi koko auto ja pintapellit ylimaalata. Itselleni riittää toistaiseksi tälläinen ajan patinoima ulkoasu. Pääpaino kun pitää pysyä Passatissa.

Muokkasin osan tuosta edellisen viestini kuvista tumbnaileiksi jos ne kerta ovat käyttäjä ystävällisempiä. Koetetaan muistaa jatkossakin. Tosin määrän koetan pitää kohtuullisena, jottei tule sivu liian raskaaksi kooltaan. Lisäksi laitoin topicin ensimmäisen viestin päätteeksi "missä mennään"-osion molemmista autoista.

tomppa9
-
Viestit: 223
Liittynyt: 14.2.2006 16:06

ViestiKirjoittaja tomppa9 » 18.2.2012 22:42

Kuva
Nyt on lattia korjattu. Kaikki ruosteet ja huono pelti pois. Samoin kaikki vanhat sätös paikkaukset. Hapolla vielä viimeinen putsaus ennen ruosteenestomaalia ja massausta. Molemmilta puolilta pohjaa tietysti. Massatessa vedin kerroksen pari ensin purkista pensselillä siveltävää mallia, päälle bitumimatto ja viimeiseksi vielä sauma ja reuna kohdat purkkimassalla. Luulisi tuon nyt kestävän taas seuraavat reilut 35 vuotta.

Saman tyylinen operaatio suoritettiin konepellin alle:
KuvaKuva

Tässä vielä lähempää kuvaa lattiasta. Seuraavaksi olisi edessä enää sisustan kasaus, joka saa odottaa itseään keväämmälle.
Viimeksi muokannut tomppa9, 26.9.2012 20:53. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

tomppa9
-
Viestit: 223
Liittynyt: 14.2.2006 16:06

ViestiKirjoittaja tomppa9 » 10.3.2012 23:14

Kuva
Kuten kuvasta näkyy, on viime aikoina harrastettu marttakerhon hommia :) Kaikkeen sitä autoja laittaessa saakin ryhtyä.

Polon kuskinpenkki oli parhaat päivänsä nähnyt, joten sille oli keksittävä jotain. Kulahtaneen ja revenneen päällyskankaan tilalle oli saatava uutta materiaalia. Samoin toppaukset oli entraamisen tarpeessa. Kuten kaikkien muidenkin tähän astisten työvaiheiden kanssa ei aikaisempaa kokemusta hommasta ollut, joten opettelemaan. Penkki atomeiksi ja tutustumaan rakenteeseen. Istuinosan runko ja toppaukset oli pääosin kunnossa, mutta selkänojan toppaukset oli karissut vuosien saatossa. Onneksi oranssista varaosa Passatista oli penkit tallessa, joten parempi kuntoinen selkänoja löytyi sieltä. Tosin alkujaan se taitaa olla jostain 32B mallisesta Passatista. Samalla korjautui rikkinäinen kippimekanismi. Sopiva verhoilukangas (huonekalukangas) löytyi naapurikunnan kangaskaupan kautta tehtaalta tilaamalla. Materiaali ja "kuvio" ovat hiukan erilaista, mutta tyyliin ja ajanhenkeen kuitenkin sopivaa. Penkin alkuperäiset keinonahkaiset (vai mitä vinyyliä onkaan) selkämysosat olivat ehjät, joten ne otettiin puhdistuksen jälkeen uudelleen käyttöön. Seuraavaksi mitat vanhoista kankaista ja ompelemaan. Hankaluutta tuotti saumassa oleva pussiin ommeltu taite, jonka sisällä kulkee muoviputki. Selkänojaa ja istuinosaa ryhditettiin lisätoppauksella, joka kiinnitettiin ompelemalla ja liimaspraylla. Tässä selkänoja topattuna uudelleen. Seuraavaksi kiskottiin ja hierottiin uudet verhoilut paikoilleen:
KuvaKuva
selkänoja ja istuinosa valmiina.

Tässä vielä ennen ja jälkeen kuvat:
KuvaKuva

Jos ei muuta niin hyvää oppia tästä ainakin tuli. Edessä kun on aikanaan niiden TS:n penkkien samanlainen projekti. Ideana niissäkin on sailyttää vanhat ja ehjät nahkaosat ja vaihtaa vain kangasosiot uusiin ja muuhun auton sisustan väriin sopiviin sekä korjata samalla toppaukset.

Ompelukoneella ajelun ohella on viime viikot kuluneet Polosen sisustaa puunatessa. Korjauskohteena oli muun muassa tämä:
Kuva
Takaluukun kaasujousi oli päässyt jossain vaiheessa irtoamaan pistehitsauksestaan repien samalla pilariin reiän ja verhoilun. Muutoinkaan ei hirveästi kiinnostanut kuljettaa jotain harjanvartta kontissa, jotta saisi takaluukun pysymään auki. Onneksi edellinen omistaja oli säästänyt kaasujousen ja siinä edelleen kiinniolevan lattaraudan, joten korjaustyö ei vaatinut muutakuin hetkeksi hitsikonetta. Epäsiistin verhoilun osalta päädyin poistamaan sen kokonaan katon ja pilarin saumakohdasta alaspäin.
KuvaKuva
Lopputulos ei välttämättä mikään siistein mahdollinen ole, kun en jaksanut piilotella hitsisaumoja ihmeemmin. Vaatisi päälle tinaa tai pakkelia. Menköön toistaiseksi näin. Nyt saa ainakin kontin pysymään itsestään auki, mikä lienee se päätarkoitus.

Korjailuiden takia (lähinnä lattian) sisusta oli välillä purettu kokonaisuudessaan pois. Ainoastaan kattoverhoilu ja kojetaulu on pysyneet paikallaan. Nyt sisusta alkaa olla taas kasassa ja hinkattu hohtavan puhtaaksi. Tai yritetty ainakin. Myös Passattiin hommattu puuratti löysi tilapäisesti paikkansa rikkinäisen orkkiksen tilalle ja samalla käytettiin virtalukkomekanismi irti, jotta saatiin rattilukko herkisteltyä toimimaan jälleen. Muutama fiilistely kuva sisustasta:
KuvaKuvaKuva
KuvaKuvaKuva
Omaan makuun sisustan värit ovat juuri sitä mitä pitääkin; sopivan karseet ja tavallaan jopa härskit. Toisin kuin nykyautoissa on tottunut. Lisäksi toi räikeän ruskea sopii kuin nenä päähän tuon lofotegünin kanssa. Täysin identtiset värit on (ja säilyy) myös Passatissa :)

Konehuoneen osalta on annettu ainoastaan yleishuoltoa desipadalle. Eli vaihdettu kaikki nesteet, suodattimet, yms. Enää olisi vuorossa ulkoasun sipistelyä lumien sulamista odotellessa. Nähtäväksi jää mitä sille keksii. Jotain vauhtiraitaa ja spoikkaa varmaankin..

Passatin osalta on ollut vähän seesteisempää
Ainoastaan koritinausta on harrastettu ja sitäki vain nimeksi.
Viimeksi muokannut tomppa9, 6.10.2012 22:19. Yhteensä muokattu 3 kertaa.

tomppa9
-
Viestit: 223
Liittynyt: 14.2.2006 16:06

ViestiKirjoittaja tomppa9 » 23.3.2012 21:34

Tuli sitten ryhdyttyä hommaan, missä ei ollut mitään järkeä. Tai itseasiassa hommat aloitettiin jo alkuvuodesta 2009. Kyse on siis Snowflakeista, jotka tuli aikanaan hommattua edelliseen Poloon, mutteivat ikinä alle asti kerenneet. Nyt ikuisuus projekti tuli otettua taas työn alle, kun on auto mihin kiekot laittaa. Mut kuten jo mainitsin, oli varmaan ensimmäinen ja viimeinen kerta kun kyseiseen hommaan ryhdyn. Tuli jostain kieroutuneesta syystä pidettyä joka vanteen kohdalla kirjaa siitä kauanko kiillotustyö kestää. Ensimmäisen vanteen kohdalla ei mennyt kuin reilu 22 tuntia, toisen noin 20 ja jne. Keskiarvo oli 16h/vanne :) Ja lätkätermein luvut on ilmoitettu tehokkaana peliaikana, eli eivät pidä sisällään yleistä ihmettelyä tai vehkeiden levittelyä suorituskertojen välillä. Työvälineinä käyttöjärjestyksessä oli porakoneessa oleva teräsharjalaikka ja sitten hiomapaperilaikka, seuraavaksi käsinhionnat karkeuksilla 240, 400, 600, 800, 1000 ja 1200, joista kaksi viimeistä hiottiin vesissä. Lopuksi vielä itse kiillotus porakoneen ja Metal Polishin avulla.

En kyllä ihmettele yhtään enää muiden kommentteja kyseisen homman järkevyydestä ja toisaalta pitää nostaa hattua niille, jotka puuhaa tekee useimminkin. Suosittele en kenellekään. Kumit on tilattu. Ovat matkalla jossain. Tässä kuitenkin jo muutama kuva lopputuloksesta. Lisää kuvia kunhan ovat löytäneet tiensä auton alle.

KuvaKuva
Viimeksi muokannut tomppa9, 26.9.2012 21:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

sami_p
-
Viestit: 528
Liittynyt: 23.7.2003 17:05

ViestiKirjoittaja sami_p » 24.3.2012 11:35

Hieno projekti ja felgenit! Mullakin odotellu täysin sama revohka snowlake:den kanssa jo parisen vuotta. Tuo saamasi lopputulos kyllä saa hieman motivaatiota nostettua!

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 24.3.2012 13:55

Joskus olen itsekin kunnostanut Snowflake/Scala vanteita, joten ymmärrän tuskan. En edes lähtenyt tekemään aivan peilikirkasta, koska menivät talvivanteiksi ja päälle piti vetää lakka.
Vanteen muoto on hieman hankala, joten konetyökalujen käyttö ei helposti onnistu. Tuossa kuvia.

tomppa9
-
Viestit: 223
Liittynyt: 14.2.2006 16:06

ViestiKirjoittaja tomppa9 » 24.3.2012 14:56

^ uskaltaisin väittää, että kyseessä ovat jopa samat vanteet :) kulkeutuneet minulle tosin välikäden (SergeyPRKL) kautta.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 25.3.2012 8:30

Pieni on maailma. Itse kävin nuo aikanaan varta Joenmsuusta ajellen vasiten noutamassa jostakin Jyväskylän takaa.

poloboy
-
Viestit: 191
Liittynyt: 7.8.2003 14:04

ViestiKirjoittaja poloboy » 29.3.2012 14:11

Tuo Tabakbraun (tupakanvärinen) sisusta on kerta kaikkiaan niin älyttömän p*rn*n näköinen 70-luvun tyyliin, ei vaadi kuin leveälahkeisia samettihousuja ja pitkiä, tuuheita pulisongeja vielä kuljettajalta :-) Faijan -78 Derbyssä oli samanvärinen sisusta, mutta auto oli ulkoväriltään kyyn vihreä. Hienoa jälkeä, nuo Snowflake:t tulevat sopimaan kuin kuuluisa nyrkki silmään

tomppa9
-
Viestit: 223
Liittynyt: 14.2.2006 16:06

ViestiKirjoittaja tomppa9 » 5.4.2012 22:48

Luovan tauon jälkeen on palattu Passatin kimppuun. Vuodenvaihteen tienoilla asennettu takakaari tuli tinattua loppuun:
Kuva
Kuva
ja sinkkimaali ruiskittua päälle suojaa antamaan ennen varsinaista maalausta.

Toisen kaaren parissa jo tiesikin mitä tehdä, joten työvaiheet sujuivat huomattavasti joutuisammin:
- ensin tarvikekaarista (1xPassatin oma ja 1xGolf1:n) ylimääräiset pois, jotta tarvittavat palat sai käyttöön.
Kuva
- seuraavaksi kaaren palojen sovittelu ja auton kyljestä maalit pois. Kuvasta huomaa, että kaarien vaihto olisi ollut tarpeen jokatapauksessa. Vanhat kun oli murentuneet jo osin matkan varrelle.
Kuva
- Uuden kaaren asennuksen aloitin etureunasta.
Kuva
Sama toisesta näkövinkkelistä
Kuva
- Ennen takimmaisen kaarenpalan asennusta sovittelin Passatin kaaresta leikatun pätkän paikoilleen ja helman loppuosan metritavarasta.
Kuva
- viimeiseksi pellinpaloista sovittelin paikoilleen siis tuon Golfin kaaren takaosan. Tämä olikin kaikista v-mäisin, koska autossa kulkeen kaaren takapuolella tuo pokkaus toisin kuin Golfin kaaressa. Vaati hiukan enemmän sovittelua ja tässä vaiheessa näyttää vielä aika rujolta.
Kuva
Kuva
- lopuksi saumat umpeen ja sileiksi. Tosin tämä työvaihe on vielä kesken.

Edessä on tietysti vielä kaaren tinaus. Myös peltihommia saa tehdä sisälokarin takaosaan, jossa kulki ennen tankin täyttöputki, etuosaan, että takakontin puolelle. Sitten olisikin peltihommat takapään osalta tehty.

Polo sai Passatin laiton ajaksi ylleen manttelin, jottei herkkä pikkuveljen hipiä ota itseensä. Nettiä selaillessa sattui silmään nippu Polon / Audi 50:n osia. Kävi kuten Sulo Vilenille; ostin kun halvalla sain :)
KuvaKuva
Kontillinen tavaraa, jossa muun muassa kromipuskurit, kojelauta, ratti, takavalot, Audin maski, vaihdelaatikko ja paljon muuta pikku sälää. Kaikki käytettyjä, mutta pääosin ehjiä. Lisäksi kaupassa tuli mukaan ovet sekä konepelti. Kauheasti ei noille ole toistaiseksi käyttöä, mutta JOS vaikka joskus tarvitsee. Noita Polonkaan osia kun ei näytä enää puussa kasvavan.

Osahankintoja on tehty myös ebayn saralla. Eli "immenkalvo on puhkaistu" myös sillä sektorilla. Google-kääntäjää hyödyntäen taittuu toi Saksakin kuin vettä vaan. Lopputuloksena tälläinen paketti tällä kertaa. Harmi, etten pääse arvuuttelemaan, että mihin mopoista tuo on tulossa, kun setti on alla jo:
Kuva
Kovin alashan tuo ei mennyt, vaikka jousetkin on edessä puolta lyhkäsemmät. Takana jäi sokkasäädössä pelivaraakin, mutta edessä pitäisi tarttua rälläkkään, jos haluaisi yhä alemmaksi. Olkoon nyt toistaiseksi noin. Kunhan kelit paranee ja saa auton ulos, niin otetaan parempia kuvia. Ja kunhan nyt pääsisi edes ajamaan..
Viimeksi muokannut tomppa9, 6.10.2012 22:22. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

redi
-
Viestit: 534
Liittynyt: 5.3.2007 13:01

ViestiKirjoittaja redi » 6.4.2012 13:59

Hyvältä näyttää ja Passattiinkin mahtuu kunnon vannetta alle kun on tommoset loksut.
Mukava että näitä vähän harvinaisempiakin malleja rakennellaan vielä.
Snowflaket näyttää myös hyvältä, ei tartte aina olla sikaleveetä ja överivenyä.

antti_aamunen
-
Viestit: 47
Liittynyt: 11.8.2010 21:29

ViestiKirjoittaja antti_aamunen » 7.4.2012 9:20

Bongasit ilmon keltaisestapörssistä? Jos niin teit niin veit ne mitä minä oon kuolannu tulevaa "nikko autoa" silmällä pitäen :D

tomppa9
-
Viestit: 223
Liittynyt: 14.2.2006 16:06

ViestiKirjoittaja tomppa9 » 7.4.2012 12:50

^ tais olla tori.fi sivusto. Toki onhan ne voinut olla useammassa paikkaa myynnissä. Lohjalta löytyivät ja olivat olleet myynnissä jo viime joulusta saakka. Hinta oli koko mällillä kympeissä, ei satasissa :)

tomppa9
-
Viestit: 223
Liittynyt: 14.2.2006 16:06

ViestiKirjoittaja tomppa9 » 15.4.2012 18:56

Kesäauto herätelty talviuniltaan:

KuvaKuva
KuvaKuva
Viimeksi muokannut tomppa9, 27.9.2012 9:44. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Eksu
-
Viestit: 205
Liittynyt: 19.11.2004 9:05

ViestiKirjoittaja Eksu » 16.4.2012 18:18

^Onpa näpsäkän näköinen peli! 14" vanteet näyttää melkeimpä liian isoilta tuohon koppaan :)
Siisti on jokatapauksessa ja nykyisillä b-hinnoilla tuo alle litrainen mylly on juuri sopiva harrasteautoon.

tomppa9
-
Viestit: 223
Liittynyt: 14.2.2006 16:06

ViestiKirjoittaja tomppa9 » 24.9.2012 18:45

Jälleen on yksi kesä vierähtänyt eteen päin tämän projektin aikana. Totuttuun tapaan ei projektien osalta suven aikana liiemmin päässyt tapahtumaan. Polon mittariin toki rullattiin vajaa 4000 kilometriä lisää. Auto toimi moitteetta, lukuun ottamatta kahta kertaa, jolloin meinattiin jäädä polttoainemittarille startti ongelmien takia. Ensimmäisellä kerralla oli apua lethermanistä ja eilen Juvalla ystävällisestä kanssa autoilijasta, jolta liikeni työntöapua. Täytynee putsailla startti ennen talvilevolle laittoa. Leima käytiin hakemassa tasan kuukausi sitten. Ainut huomautettava asia oli jarruvalojen viiveellinen toiminta, joka johtui viallisesta paineanturista. Hintaa osalla vajaa 10e.. Tällä viikolla on tarkoitus laittaa poloinen talviunille vanhan navetan perukoille.

Passatin parissa on puuhasteluja jatkettu vasta viimeisen parin viikon aikana sitten kevään jälkeen. Viimein on peräpään osalta peltityöt saatu tehtyä tankin kiinnikkeitä myöten.
Kuva

Suurimmat tapahtumat kesän aikana onkin näköjään kuvasivuston häviäminen bittiavaruuteen, jonka johdosta aiemmin linkittämäni kuvat eivät enää näy! Tottakai suurimmasta osasta ei ollut edes kaksoiskappaleitakaan.. Näin ollen jatketaan ns puhtaalta pöydältä, valitettavasti.

Passatin osalta tulevan talven aikana olisi tarkoitus saada peltityöt lopullisesti valmiiksi ja tekniikka koesovitettua, jotta saa kaikki mahdolliset kiinnikkeet kohdalleen ennen pohjatöitä. Näitä hommia silmällä pitäen evakoitiin Polokin muualle talvisäilöön.
Viimeksi muokannut tomppa9, 27.9.2012 9:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

tomppa9
-
Viestit: 223
Liittynyt: 14.2.2006 16:06

ViestiKirjoittaja tomppa9 » 26.9.2012 21:40

Kuva
Siellä lepää! Katellaan sit kevväämmällä :)

Pyrittiinhän sitä kesällä hankkimaan Pololle lisävuosia massaus urakalla. Koko pohja vedeltiin siveltävällä alustamassalla ja sinne minne ei suti tahtonut yltää vedettiin ruiskulla. Hommaa helpottamaan tein kuvassakin osittain näkyvän, puolen auton mittaisen ja 40 senttiä korkean ajorampin. Siihen auto pää kerrallaan niin tilaa tuli ihan riittävästi. Innostuin ihan niin että massailin toisen käyttöautoistakin.

tomppa9
-
Viestit: 223
Liittynyt: 14.2.2006 16:06

ViestiKirjoittaja tomppa9 » 12.11.2012 21:05

Länsinaapurissa kai sanottaisiin tässä kohtaa Hip Hurrei !! (Suomalaisittain tyydyttäköön vain örähdykseen.) Peltityöt korin osalta on siis saatu päätökseen! Tai ainakin melkein. Lattiaa paikkailtiin viimeiseksi oikein urakalla. Samalla vedin lattiasta niin isot kuin pienet vedenpoistoreiät umpeen. Ilmeisesti jotain kehitystäkin on jo pässyt hitsaustaidoissa tapahtumaan, kun piti ruveta jo ensimmäisiä paikkailuja korjailemaan. Tässä sama kuvatuksin:
Kuva Kuva Kuva Kuva
Kuva Kuva Kuva

Tässä vielä muutama yleiskuva pohjasta/lattiasta:
Kuva Kuva Kuva

Vähänhän tuo on itsetehdyn näköistä, mutta sitähän se kirjaimellisesti onkin! Vielä olisi korista korjattava tuulilasin alareuna kuskinpuolelta ja muokattava se keskitunneli isommaksi Audin vaihdelaatikolle sopivaksi. Tämä siis samalla kun sovitellaan itse tekniikkaa ja alustaa. Tuntuu ihan mukavalle päästä "seuraavaan" työvaiheeseen. Tuota korin hitsailua kun on harrastettu viimeiset pari vuotta :)

tomppa9
-
Viestit: 223
Liittynyt: 14.2.2006 16:06

ViestiKirjoittaja tomppa9 » 14.11.2012 21:06

Vaikka itse tehty onkin, niin kaikki ei kuitenkaan mene kuin strömsöössä. Päänvaivaa tuottaa polttoaine tankin asennus. Alkuperäisen kun suunnittelin korvaavani Audin tankilla. Noh, Passatin oma tankkihan on kontin alla, taka-akselin takana, josta täyttöputki nousi takapyörän kotelossa bensaluukulle. Audin tankki puolestaan on sijoitettu takakontin etuosaan takaistuinten selkänojaa vasten. Ongelman tässä tuottaa se, että passatin kontti on matalampi = Audin tankki ei mahdu yhtä pystyasentoon ja se, että Bensatankin aukko on melko matalalla, koska vakio tankki oli tavaratilan alla eikä sisällä.

Tulipa selitettyä sekavasti. Otetaan sama kuvien kera ihan selkeyden vuoksi:

Tässä näkyy kontista käsin alhaalla oleva täyttöaukko sekä prototyypin tankinkannakkeen:
Kuva Kuva

Tässä kuvassa on mulkeron muotoinen, muovinen Audin tankki:
Kuva

Ja tässä tankki on viritelty kiinni:
Kuva Kuva Kuva Kuva

Kuten ylläolevista kuvista näkyy, tankki jää aika huonoon asentoon. Lisäksi tankkaus pitäisi tapahtua takakontin kautta, eikä tankkia saa tankattua kuin 2/3 täyteen. Ja mikä pahinta, onhan tuo nyt ihan hirveen näköinen! Vaatisi jo oman verhoilun tuo kontti, eikä sellainen ollut alkuperäisissä suunnitelmissa.

Mikä avuksi? Joku "varaosa" tankki, paluu vanhaan, vai joku kikka kolmonen tuon kanssa? Oisko kenelläkään ideoita?


Palaa sivulle “Projektiosasto”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa