Jetta Gt Flair 1.8 RP -90

Projektit, joissa oikeasti tapahtuu jotain, eikä vain suunnitella ja haaveilla.

Valvoja: ffp jäsenet

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

Jetta Gt Flair 1.8 RP -90

ViestiKirjoittaja jyri.h » 6.9.2008 15:55

Kaipa tää tänne sopii, jos ei, niin poistettakoon..
Jettoja kun on kohtuullisen vähän harrasteautoina niin laitanpa oman jetsonin tarinaa tänne. Pyydän etukäteen anteeksi jos kuvia on liikaa tähän osioon.
Auto ostettiin tammikuussa ensimmäiseltä omistajalta jolloin mittariin oli kertynyt vasta 170tkm, huoltokirja ikäisekseen huolellisesti täytetty ja merkkiliikettä käytetty säntillisesti. Ulkoasultaan Jetta oli ikäistensä kaltainen, vähän lohduton surkian näköiset 13"pilleri pyörät allaan. Öljypohja puhki ja glykolia kului reippaasti.
Kuva

Keulaa oli spreijattu huonolla menestyksellä:
Kuva

Keulan tinneripesu ja myllytys sekä velipojalta lainatut 15" alut muuttivat tilannetta:
Kuva

Sisusta oli ulkokuorta olennaisesti parempi, huolellinen puhdistus riitti. Penkitkin aivan ehjät, kunpa noihin saisi lisää sivuttaistukea vaihtamatta verhoilua.
Kuva
Kuva

Mutta projekti ei ole projekti ilman huolellista suunnittelua. Puoli vuotta mietittiin miten lähtisi liikkeelle ja minkälaista vehjettä ollaan tekemässä. Tarkoitus on pitää auto kokovuotisessa käytössä ja käyttää niin paljon vakio-osaa kuin mahdollista kustannusten pitämiseksi kurissa. Ensimmäisenä oli tehtävä alustalle ja eturipustukselle "jotain".. Apurunko oli mädäntynyt kuskin puolelta pahoin joten päätin vaihtaa koko palkin. Loppuunajetut iskarit kera velttojen jousien teki ajamisesta huojuvaa, tukivarsien takapuslat oli tietenkin poikki sekä auraus niin paljon pielessä ettei mittapukin näyttö riittänyt :) No, hommiin:
Uuden kelkan lisäksi alle ruuvattiin uudet GTI 16v:n tolpat ja jouset, uudet G60 kääntölaakerit sekä vakaaja + välitangot. Kuvassa myös GTI:n taka-akseli joka löytää tiensä paikoilleen piakkoin.
Kuva

Valitettavasti kesällä sattunut atk-rikko söi kuvat työvaiheista joten seuraavat kuvat on koossa olevasta autosta. Alle saatiin viimein uudet 15" orkkispellit ja RSI:t.
Kuva
Kuva
Kuva

Seuraavaksi pitäisi takajousitus saattaa sopivalle korkeudelle ja korvata veltot takaiskarit joillain tukevilla.
Kuva

Keula tulee muuttumaan golfiksi, valoiksi myös jotain muuta kuin saturnus-DDR :)
Kuva
Päivittelen kun jotain uutta saan aikaan
Viimeksi muokannut jyri.h, 19.5.2015 13:38. Yhteensä muokattu 4 kertaa.

J.V.K
-
Viestit: 122
Liittynyt: 31.3.2007 11:49

ViestiKirjoittaja J.V.K » 6.9.2008 17:41

Varsin asiallinen Jetta. Hillity ulkokuoren maustaminen ja kiiltävä maalipinta sopivat tähän malliin kuin nyrkki silmään!

anteeksi jos kuvia on liikaa tähän osioon.


Kuvia ei mielestäni ole projektiosastolle liikaa. Kunhan ei laita monta kuvaa suoraan tekstiin ettei sivu mene liian raskaaksi ladattavaksi.
Tsemppiä auton laittoon, hyvä siitä tulee!

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 24.9.2008 15:22

Jotain pientä uutta:
Kuva
Täytyyhän sporttiratti olla, klassinen keinonahkainen
Viimeksi muokannut jyri.h, 5.8.2011 1:09. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

RABBITI
-
Viestit: 145
Liittynyt: 30.1.2008 21:07

ViestiKirjoittaja RABBITI » 24.9.2008 15:33

Jettojahan kyllä on aikas paljon harraste vehkeinä mutta ei nyt puututa siihen heti alussa ;)

Hyvä asenne projektiin ja tosiaan huolellinen suunnittelu on näissä hommissa kultaa..
Hätiköimällä ei tuu lasta eikä sitä toistakaan ;)
Peukkuja projektille ja pidähän meidät ajan tasalla kuvien kera!

Joba
-
Viestit: 45
Liittynyt: 5.8.2008 13:00

ViestiKirjoittaja Joba » 27.9.2008 19:54

Hahaa..
Mun maalaamat takaakseli ja etuapurunko :D

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 28.9.2008 20:26

Pieni on maailma.. :-)

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 3.10.2008 18:15

No niin, G2 keula paikoillaan. Tarvikkeena ostettu lukkopelti ja orkkis tiuharipainen maski sopivat aika hyvin yhteen, lievää sovittamista maskin osalta vaati ennen lukkopellin maalausta muuten sopivuus hyvä. Dectanen umpiotkin istuvat hyvin mutta luvattoman paljon on välystä säätöruuvien istukoissa, koko umpio heiluu kun sormella painaa reunasta, täytynee jollain elastisella mömmöllä liimata ruuvit istukoihin kunhan valot on säädetty.
Muutama kuva:
Kuva

Kuva

Kuva

Tuning_golf2
-
Viestit: 211
Liittynyt: 14.9.2005 14:23

ViestiKirjoittaja Tuning_golf2 » 4.10.2008 10:46

Hyvin istuu nuo valot ja G2 keula. Tuohon vielä tummaa sarjaa olevat vilkut ja sumarit:)

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 8.10.2008 19:19

Päivitystä jälleen, ennen konepellin ja katon maalausta irroitin tuulilasin jotta kehyksen ruostevauriot saa kartoitettua ja korjattua. Kyllähän sieltä ruåstetta löytyi joten pääsi työkaveri hommiin.. :)

Kuva
Raspilla puhdistettua pintaa

Kuva
Kivasti syöpynyt..

Kuva
Puhtaalle pinnallle reilusti tinaa..

Kuva
Ja silitystä öljykapulalla.

Kuva
Lopuksi happoväri niskaan
Viimeksi muokannut jyri.h, 17.6.2010 11:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Joba
-
Viestit: 45
Liittynyt: 5.8.2008 13:00

ViestiKirjoittaja Joba » 8.10.2008 21:33

Vai että paikkamaalia pintaan...
No tää tehdään kyllä kunnolla, ei meinaan ole maalareista kiinni :)

Pitäis varmaan tulla käymään taas tuolla tsiikaamassa vähän jettaa ja yrittää saada töitä :D

TurboJ
-
Viestit: 966
Liittynyt: 7.1.2005 20:18

ViestiKirjoittaja TurboJ » 8.10.2008 22:00

Voi että kun olisikin noin hyvässä pellissä oma projekti... Täällä saa vielä sahata ja hitsata tuntitolkulla ennenkuin pääsee maalaamaan.
Olet löytänyt hyvän aihion!

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 15.10.2008 20:01

No niin, konepelti ja katto maalattu. Pinnanlaadusta tuli vähän liiankin hyvä, ero orkkisappelsiinipintaan on aika suuri. Mutta ei passaa valittaa, täytyy vaan myllyttää vanhaa pintaa rankemmin.
Uusi 2-värilasi löysi myös tiensä paikoilleen, uskomattoman paljon muuttaa vanhan auton ilmettä kun on kirkas lasi. Pari huonoa kuvaa, olis pitänyt muistaa poistaa salama käytöstä:

Kuva

Kuva

Sain myös viimein G60 vanteisiin 16v GTI Golfeissa käytetyt keskikupit ja mutterisuojat:
Kuva

Seuraavaksi keskitytään takajousitukseen ja pakopuolen paranteluun.

Edelleen kaivataan EHJÄÄ Jetta GTX:n takaspoileria sekä takaäänenvaimenninta, jos jollain nurkissa joutilaana ota yhteys.

wsq
-
Viestit: 114
Liittynyt: 6.5.2007 0:05

ViestiKirjoittaja wsq » 15.10.2008 20:40

Nätti on jetta kyllä. Ei voi muuta sanoa. Saako noita G60 peltejä jostain ostettua?

TurboJ
-
Viestit: 966
Liittynyt: 7.1.2005 20:18

ViestiKirjoittaja TurboJ » 15.10.2008 21:31

VW:ltä saa, reilu viikko sitten ostin hintaan 165 euroa sarja. (tingitty hinta)

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 17.10.2008 18:44

Pari hieman kirkkaampaa kuvaa, tosin kännykkäkameralla:
Kuva

Kuva
Viimeksi muokannut jyri.h, 11.12.2010 15:43. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Heksi
-
Viestit: 193
Liittynyt: 5.10.2003 22:36

ViestiKirjoittaja Heksi » 5.11.2008 18:46

On kyllä hyvännäköinen Jetta. :) Mitä kokoa noi talvirenkaat on, ja kuinka leveä on vanne?

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 7.11.2008 17:38

Kiitoksia.. Renkaat on 185/55-15 ja vanne 6x15 et35.

Pientä edistystä taas, putkiston rakentelin uudelleen käyttäen sekalaista uutta 2" tavaraa mitä sopuhintaan löytyi. Vaimentimia tuli kolmin kappalein, pari läpipuhaltavaa ja viimeisenä Dynomaxin 3-kammioinen 2.5 tuumainen. Hirveän turaamisen jälkeen asettui niin ettei kolaa mihinkään missään tilanteessa. Olisiko about 7 kertaa kun putkisto oli alhaalla muokattavana, duunissakin antoivat uuden lempinimen, Leepu :D
Lopputulos erittäin hiljainen vaikka vastus kokoonpanossa lienee aika pieni.

Pari kuvaa:
Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Pakosarjan, etuputken ja joustokappaleen yhdistelmä meni kokonaan uusiksi, etuputkea täytyy lyhentää melkolailla ja joustokappaleet laittaa molempiin alkukäyriin.

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 31.1.2009 9:39

Jotain pientä pitkästä aikaa, löysin viimein haluamani vanteet. Parit hyväkuntoiset vastaavat meni sivusuun ebayssa joten jouduin tyytymään projektikuntoisiin kotimaasta. Sorvattu pinta päässyt hapettumaan, grafiitinharmaa osuus oikein hyväkuntoinen:

Kuva
Koko 7x15 et25 joten framille tulee ja peltisaksia joutunee näyttämään.

Takaiskaritkin tuli viimein uusittua ja oli korkea aikakin, ylälautanen oli hiukan oksidoitunut :D
Kuva

Jos foorumilaisista (pääkaupunkiseudulla) joku omaa sorvin johon 15" saa ulkolaidalta kiiinni niin tarvetta olisi aivan ohuen lastun poistamiselle ulkopinnasta. Tai vinkki paikasta jossa moinen onnistuu, otetaan ilolla vastaan.

Neunii
-
Viestit: 644
Liittynyt: 29.1.2009 12:48

ViestiKirjoittaja Neunii » 31.1.2009 12:05

Hieno jetta, liikkuuko kenties pk-seudulla? ku olin eilen näkevinäni samanlaisen

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 31.1.2009 12:12

Onkos tuo muuten väriltään LA5U eli Royalblau? Mulla oli aikoinaan sen värinen kakkis, yks hienoimpia ja harvinaisimpia kakkiksien värejä.

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 31.1.2009 16:29

Liikkuu pääkaupunkiseudulla, välillä ulkopuolellakin :D

Väri on juuri Petrin ylistämä Royalblau. Uusi pinta konepellissä ja katossa näyttää tosiaan upealta. Kevään tullen hierotaan loppukin koppa samaan kuntoon.

Kaipailen muuten takaspoileria, sitä GTX:n matalaa mallia, jos joltakin löytyy ehjä sellainen, niin laita yv.

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 13.2.2009 18:31

Aamulla grillailin takapuskurin kun oli päässyt "hieman" harmaantumaan. Ensin pesu tinnerillä, sehän teki puskurista vielä karmeamman mutta kaikki paska piti saada ensin pois. Sitten kuumailmapuhaltimella 650 asteista puhallusta tasaisesti ja nättiä tulee. Tuon päälle vielä autoglymin bumpercare niin jo kelpaa! Pahoittelen kuvien surkeaa laatua..

Kuva

Kuva

Kuva

Sama käsittely keväällä kaikille muoviosille ja taakse uudet kaaret, vanhat on molemmat halki.
Edelleen vailla takaspoileria ja sorvaria jolle sopii leukoihin 420mm vanne. Jos tiedätte paikan, laittakaa tähän perään tai yv:tä.

J.Karvonen
-
Viestit: 266
Liittynyt: 3.3.2006 18:43

ViestiKirjoittaja J.Karvonen » 14.2.2009 0:04

Sorvaria en osaa sanoa, mutta itse kyllä suosittelisin puskureihin vielä Turtle Waxin Black Chromea. Saa muihin mömmöihin verrattuna paljo "mustemmat" listat, omasta mielestäni, ja kestää pitempään.

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 19.2.2009 20:40

Operaatio GTI-akseli. Puolen vuoden maalin kuivumisen jälkeen sain aikaiseksi ottaa rokulipäivän töistä ja punnersin akselin paikoileen. Samalla remontoin hiukan takajarruja ja maalasin alustan komponentteja.

Isot kuvat poistettu. Kuvia albumissa:
http://i852.photobucket.com/albums/ab85 ... aakse5.jpg
Viimeksi muokannut jyri.h, 19.6.2010 8:59. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

RABBITI
-
Viestit: 145
Liittynyt: 30.1.2008 21:07

ViestiKirjoittaja RABBITI » 19.2.2009 21:12

Hyvältä näyttää!
Minusta kuvat on sopivan kokosia ;)

Dubsonic
-
Viestit: 2280
Liittynyt: 12.8.2003 12:22

ViestiKirjoittaja Dubsonic » 19.2.2009 22:07

Ei haittaa kuvien koko pahemmin, voisihan ne tietty olla pikkukuvina joista sitten aukeisi isot kuvat (1024xjotakin)

Kimmoje
-
Viestit: 91
Liittynyt: 1.2.2008 13:52

ViestiKirjoittaja Kimmoje » 19.2.2009 22:28

Hyvä kuvat tosiaan. Tuli itsekkin juuri ostettua samanmoinen kapistus. Jetta Flair 1.8i -90 taitaa myös olla tuolla RP koneella ja myös musta :)

Joba
-
Viestit: 45
Liittynyt: 5.8.2008 13:00

ViestiKirjoittaja Joba » 19.2.2009 22:35

Sehän meni sinne kuin leffoissa :D
Akselin ei kyllä pitäis ruostua aivan heti, siinä on happoväri, pohjaväri ja 4 reissua 2k-akryyliä :)

Auto on sininen eikä musta.

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 19.2.2009 22:45

^ thx bud. Väri siis Royalblau kuten ylemmässä viestissä mainitaan. Näyttää kieltämättä joissain kuvissa mustalta, lienee helmiäistä tuossa sävyssä.

Kimmoje
-
Viestit: 91
Liittynyt: 1.2.2008 13:52

ViestiKirjoittaja Kimmoje » 19.2.2009 22:49

Kappas perhana :D Oon onnistunu kattomaan kaikki nuo tummat kuvat.

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 24.3.2009 18:51

Tuli hommattua AEN-laatikko, -89 Gt Golfista.

Purkuun luonnollisesti ja sisältä löytyi tyypillinen kokoonpano..
-pakkirattaasta 3 hammasta murtunut ja muruset kulkeutuneet vetopyörästöön, tuloksena..
-pienestä vetopyörästä hammas rikki
-laakerit urilla
-lisäksi 1-2 siirtokehä halki
http://i852.photobucket.com/albums/ab85 ... atikko.jpg
Viimeksi muokannut jyri.h, 19.6.2010 9:00. Yhteensä muokattu 4 kertaa.

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 14.4.2009 21:02

Kevään tultua kiilloitettiin koko auto, kiitokset velipojalle huolellisesta työstä. Royalblau on vaikea väri kuten tummat värit yleensäkin mutta lopputulos korvaa vaivan.
Hommaa helpottaakseni ja korin kunnon tutkimiseksi irroitin muovikaaret, kylkilistat, ovenkahvat ym.

Etusisälokarien alta löytyi puhdasta vahan suojaamaa pintaa.
http://i852.photobucket.com/albums/ab85 ... isislt.jpg
http://i852.photobucket.com/albums/ab85 ... nkulma.jpg

Iloiseksi yllätykseksi edes kaarien alta ei löytynyt mainittavasti ruostetta, ainoastaan vasemman helmaponttoonin alta löytyi tuon verran punastusta.
http://i852.photobucket.com/albums/ab85 ... nhelma.jpg

Puhtaat lokasuojan kaaret
http://i852.photobucket.com/albums/ab85 ... senetu.jpg

Sitten toimeen:
http://i852.photobucket.com/albums/ab85 ... lytys1.jpg
http://i852.photobucket.com/albums/ab85 ... lytys2.jpg
http://i852.photobucket.com/albums/ab85 ... kiilt1.jpg
Viimeksi muokannut jyri.h, 19.6.2010 8:58. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 16.4.2009 10:22

Lainavanteissa..
Kuva

Nyt sitten suorastaan huutaa coilovereita.
Viimeksi muokannut jyri.h, 17.12.2009 22:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

RABBITI
-
Viestit: 145
Liittynyt: 30.1.2008 21:07

ViestiKirjoittaja RABBITI » 20.4.2009 9:42

Ai Ai! mie tykkeeen!

Madallus tosiaan olisi poikaa :)

Mikä väri muuten kyseessä kun en pikaselauksella ainakaan huomannut?

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 20.4.2009 10:16

Kiitos, JOM:ia odotellessa.
Väri on Royalblau.

Firecloud
-
Viestit: 153
Liittynyt: 3.4.2008 11:42

ViestiKirjoittaja Firecloud » 20.4.2009 19:53

Todella siisti!

Itsekkin olen Jettaa katsellut, mutta ykköstä. Niitä kun ei tahdo löytyä mistään.. Ainakaan hyväkuntoisena.

Todella siistiin kuntoon sait tuon, maalipinta ja muovit on kuin uudet!

sarol
uusi tulokas
Viestit: 1
Liittynyt: 28.4.2009 18:35

ViestiKirjoittaja sarol » 28.4.2009 18:52

Ohi aiheen, mutta sattuisiko joku tietämään, mistä saisi Jetta 1.6 1990 vesipumppuun hihnapyörän?

Zemial
-
Viestit: 1561
Liittynyt: 23.7.2003 19:53

ViestiKirjoittaja Zemial » 28.4.2009 18:58

ei ollut kallis osa marmoritiskilläkään kun viimeksi kävin hakemassa, ja oli jopa parannettu malli paksummasta aineesta

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 29.4.2009 21:33

Etujarrujen päivitys, sain kaverilta gt-golfin etusatulat jotka kuulapuhalsin ja maalautin metallinmustiksi, uusin kumit, männät sekä liukusydeemin. Levyt Fosterilta, jälleen yhdet suorat levyt lisää kyseiseltä valmistajalta, palat pistin marmorilta. Sitten olikin mukava vain heittää ne paikoilleen... Niinhän siinä kävi että "paikoilleen heitto" johti jälleen naamattomaan nysväämiseen :D Kuvat kännykameralla, my bad..
Kuva

Meikäläisen on näköjään turha yrittää tehdä mitään "käyttöauto" korjauksia, aina lähtee mopo lapasesta..

Edit, poistettu isot kuvat.
Viimeksi muokannut jyri.h, 19.6.2010 8:54. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Joba
-
Viestit: 45
Liittynyt: 5.8.2008 13:00

ViestiKirjoittaja Joba » 30.4.2009 14:16

Jarruista tuli pirun siistit :O
Satulat on Audin Phantomschwarz jos nyt oikein muistan.

Vanteetkin on ihailtavat, sopii kokonaisuuteen pirun jees.

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 11.6.2009 19:39

Ronaleiden sorvaus osoittautui vielä odotettuakin vaikeammaksi joten hankin Jettaan Koskisen Johanilta StillAuton Pentat. Niin hienot kuin BBS-kopiot olivatkin en viitsinyt velipojan renkaita enempää kuluttaa :D
Et 38 edellisten et20:en sijaan joten spacereitä suorastaan kiljuu:
Kuva
Viimeksi muokannut jyri.h, 19.6.2010 8:53. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

J.V.K
-
Viestit: 122
Liittynyt: 31.3.2007 11:49

ViestiKirjoittaja J.V.K » 12.6.2009 23:15

Onpa kyllä Jettaa fixattu oikeen ajan (ja rahan) kanssa.
Yksinkertaisena todella nätti. Ei juuri muutoksia kaipaa!

k.h
-
Viestit: 53
Liittynyt: 8.10.2007 21:27

ViestiKirjoittaja k.h » 8.12.2009 22:20

Hienosti on kyllä rakennettu tämä!

oldskoolv8
-
Viestit: 74
Liittynyt: 24.8.2007 8:18

ViestiKirjoittaja oldskoolv8 » 9.12.2009 8:52

Kun on käden taidot nähtävästi kohdallaan ja niitä kohdistetaankin oikein on jälki kaunista katsella. Hieno auto.

Aleksi-
-
Viestit: 282
Liittynyt: 29.6.2008 16:42

ViestiKirjoittaja Aleksi- » 9.12.2009 15:27

Upea kapistus on kyl jatka samaan malliin

Voi että kun sais tuon oman kakkoskoppasen pommin samaan kuntoon joskus, tai edes istutettua kilpien väliin... Sekin vaatis jo jonkinlaista hommaa...

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 12.12.2009 15:57

Pari uutta kuvaa, löytyi viimein ehjä muovinen GTX:n takaspoileri.
Kuva

Muutin myös ajovalot releohjatuiksi ja palasin takaisin Hellan valaisimiin lisättynä lisäkaukovaloilla kera tiuharipaisen GTI-maskin. Kakkosessa todella huomaa eron kun releyttää ajovalot, mulla katosi liki 2V johonkin akun ja umpion välille. Valotehon parannus oli huima, osa tietysti selittyy mustakromiheijastilla olleilla ristikkoumpioilla mutta silti : D
Kuva

Takavaloja tuli myös värjättyä "jenkkityylisiksi", mielestäni muuttui edukseen.
Kuva
Viimeksi muokannut jyri.h, 19.6.2010 8:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

samza
ffp jäsen
Viestit: 1616
Liittynyt: 29.5.2004 15:40
Viesti:

ViestiKirjoittaja samza » 12.12.2009 16:24

ja aina vaan menee parempaan suuntaan. Peukalo :)

Ripa
ffp jäsen
Viestit: 641
Liittynyt: 27.7.2003 10:38

ViestiKirjoittaja Ripa » 12.12.2009 18:10

Tosta GTX proilerista oon kyllä hieman kade. Itsekkin koittanu tuollaista löytää.

Dubsonic
-
Viestit: 2280
Liittynyt: 12.8.2003 12:22

ViestiKirjoittaja Dubsonic » 12.12.2009 19:13

Hieno on Jetta ja mulle saa kans tarjoo spoikkaa jos joltain löytyy. Heh. :D

Ite muokkasin golffin takalasin lipasta jettaan sopivan version. Sellanen saattas sopia tähänkin.

Kuva Kuva

vildur
-
Viestit: 462
Liittynyt: 1.7.2005 14:53

ViestiKirjoittaja vildur » 13.12.2009 13:22

löytyyhän noita spoikkia. Mites muuten eroo varustetasosta tommonen muovinen spoikka ja vastaavan näkönen pehmee kuminen lippa mikä multaki nykyään löytyy.
maksoinkohan mä liikaa tosta siivestä ku ostin sen sekä 2 ikkunan hissit yhteishintaan 40e?
tämmönen siipi mulla
Kuva

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 13.12.2009 15:45

Onko toi kuminen kiinni 6 ruuvilla, 2 yläpuolelta nurkista ja 4 alapuolelta keskeltä kuten muovinen? Toivottavasti kukaan mulkku ei yritä varastaa tuota repimällä..Ei taida lähteä ja uutta muovista ei saa enää marmoriltakaan.

vildur
-
Viestit: 462
Liittynyt: 1.7.2005 14:53

ViestiKirjoittaja vildur » 13.12.2009 16:11

joo ihan samanlailla kiinni, paitsi mä en laittanu ku niillä reunimmaisilla kiinni luukun reunoista. ku keskeltä puuttu yks kierre ja yks oli huonossa kunnossa niin leikkasin kaikki pois mitkä olis tarvinnu luukun läpi vetää. Tilalle laitoin vahvaa 2puolista teippiä ja on ainakin vielä 1kk ja parin liuotinpesun jälkeen erittäin hyvin kiinni.

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 13.12.2009 18:52

Metka väri vildur:illa, mikä tuo on numeroltaan?

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 16.12.2009 21:17

Hommasin hätäratkaisuna Inthraxin -40mm jousisarjan vuoden vanhojen kaasujen kaveriksi kun kyllästyin korkeaan lookiin eikä varaa kunnon coilovereihin ollut. Lopputulos ulkonäöllisesti oikein hyvä, perä ei roiku yhtään vaan pikemminkin se on hieman keulaa korkeammalla. Kuvissa tosin takakontissa 60kg tavaraa. Kotio ajellessa normi toiminta ok, mitään kaarreajoa ei näillä säillä pääse kokeilemaan :-(

http://i852.photobucket.com/albums/ab85 ... kilpee.jpg
http://i852.photobucket.com/albums/ab85 ... rietu2.jpg
http://i852.photobucket.com/albums/ab85 ... itaka2.jpg
Viimeksi muokannut jyri.h, 19.6.2010 9:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Antto-
-
Viestit: 886
Liittynyt: 1.10.2006 1:05

ViestiKirjoittaja Antto- » 16.12.2009 21:58

Too much pictures for me. Voisitko ystävällisesti muuttaa nuo linkeiksi, säännötki sen sanoo. Ois huomattavasti miellyttävämpää lukea tätä topiccia. Kiitos ja anteeksi :]

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 17.12.2009 0:02

Epäilen että tuo vildurin Jetan väri on Perlgrau metallic (LA7U), itselläni on nimittäin juuri tuollainen loppupään Flair-Jetta jossa sattuis rekisterikilpikin olemaan KFV-jotain. Nykyään tosiaan rekisteristä poistettu niin ei ole enää tuota kilpeä mutta luultavasti mun ja vildurin Jetat on samaan aikaan laivattu Suomeen ja rekisteröity. :)

vildur: Milloin tuo sun Jetta on ensirekisteröity?

Oma Jettahan on tämän värinen:
Kuva
(Anton kiusaksi laitoin. ;) Ja siksi kun tämä foorumisofta ei tue linkitystä pikkukuviin jotka on 1G:ssä.)

Antto-
-
Viestit: 886
Liittynyt: 1.10.2006 1:05

ViestiKirjoittaja Antto- » 17.12.2009 0:07

^muahaha sinäkin brutukseni oisit kyl voinu linkittää tuon oman kotturan kuvas :] Joudun kohta hakkeroimaa itelleni moden oikeudet ja paan teidät ruotuun prkl :]

vildur
-
Viestit: 462
Liittynyt: 1.7.2005 14:53

ViestiKirjoittaja vildur » 17.12.2009 0:24

jep eli värihän tossa mun jetassa on se LA7U ja mun mielest melkeen parhaimpia värejä mitä kakkiksiin on saanu. ja entris, 18.09.91 näyttäis olevan tuo päivämäärä.
Huoman tossa just että mullahan on vähemmän kilsoja mittarissa ku jyrillä, tänään nimittäin pyörähti 163tkm mittariin =D

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 17.12.2009 1:26

Jep, eli samaan aikaan ensirekisteröity kuin tuo mun kottero. :P Mun omassa on kilometrejä pitkälti päälle 300tkm mutta omistajia on ollut ennen mua tasan kaksi jotka olivat sukulaisia ja huoltokirja on täynnä Käyttöauton leimoja alusta loppuun. :)

nani
-
Viestit: 981
Liittynyt: 19.10.2006 16:28

ViestiKirjoittaja nani » 17.12.2009 8:41

jäikö perä alemmas kuin keula? vai hämääkö tuo kuva ku tuntus keulivan?

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 17.12.2009 22:30

Nani;
Kuten sanoin, takakontissa on kuvissa ainakin 60kg tavaraa joten perä ehkä aavistuksen alempana kuin keula.
http://i852.photobucket.com/albums/ab85 ... ilpee2.jpg

Vildur;
Jetassa kilometrejä jo 187000.. Ja tänään oli sitten ekat tekniset ongelmat, aamulla 16 pakkasta ja heti käynnistymisen jälkeen alkoi röpöttää, paheni vain aivan kuin kaasarikone jäätäisi, matkalla sitten sammuili, torvet soi ja kierrokset takana nousivat. Haju oli melkoinen, katti varmaan appelsiinin värinen, en kuitenkaan mennyt, liikenteen jyrätessä vierestä ohi, asiaa tarkistamaan.. Parin hätävilkku-seisomis-session jälkeen alkoi vetämään normisti ja loppumatka menikin notkeesti. Duunista lähtiessä taas sama juttu, eikun takas duuniin ja nosturille, se tiesi sitten taas pitkää iltaa töissä :D
Palautin imuilman esilämmityssysteemin takaisin toimintaan, kun eka kesänä amputoin tuon toiminnasta. Monojetronicin yksikkö taas oli aivan läpimärkä kun kerkis oleen sisällä puolisen tuntia, olis ollut mielenkiintoinen nähdä missä tuo jää oli. Nuo kaksi asiaa lyövät varmaan kättä.. Huomisaamua odotellen..

Muutin kaikki isot kuvat linkeiksi joten nyt kelpaa kiireistenkin katsella..
Viimeksi muokannut jyri.h, 19.6.2010 9:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 24.4.2010 17:03

Pari tuoretta kuvaa kesäpyörillä, takakonttikin viimein tyhjänä niin sopiva etunoja löytyi.
http://i852.photobucket.com/albums/ab85 ... kilpee.jpg
http://i852.photobucket.com/albums/ab85 ... G_0474.jpg

Intraxin jousisarja toimii hintaansa nähden hyvin, mutta etupään Gabriel 16v kaasutolpat ovat jo hieman pehmeät. Olivat viimeiset kyseiseltä valmistajalta jotka mulle tulee.
Viimeksi muokannut jyri.h, 19.6.2010 9:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 24.4.2010 17:23

Vanteet on todella nätit mutta Golf-keula ei mielestäni tähän kokonaisuuteen sovi yhtään. Jetta-keula Rallyen alalistalla olisi täysi kymppi.

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 24.4.2010 17:52

Jokaisella mielipiteensä, omani on täysin päinvastainen noiden valojen suhteen :D

Tää on mun kolmas Jetta Flair joten jotain uutta piti saada. Lisäksi noilla pyöreillä umpioilla valoteho ja kuvio on parempi varsinkin kun lisäkaukovalot on keulalla, mullahan tuo palvelee ympärivuotisena käyttiksenä.

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 3.6.2010 21:46

Tälle kesälle löytyi sattumalta alustarin 16" joten alla olleet StillAutot jouti myyntiin.
Eteen löytyi Michelinin Pilotsportit:
Kuva
Taakse välttää Semperitit:
Kuva

Kuva
Kuva



Tähän tulossa JettaGT:n puolinahkasisusta..
Kuva

..joten täysin ehjä siniharmaa Flairin sisusta joutaa myös myyntiin. Jos sisusta jotakuta kiinnostaa niin yvtä kehiin. Tällä hetkellä vain penkit mutta ehkä myös ovipahvit jäävät ylimääräisiksi.
Viimeksi muokannut jyri.h, 19.6.2010 9:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 15.6.2010 11:49

No pitihän se arvata missä kunnossa kuskin penkin sivutoppaus on ;) Eli purkuun meni:
http://s852.photobucket.com/albums/ab85 ... 0195fy.jpg

Jos joltakulta löytyy GTI-penkki jossa toppaukset ehjät, laita YV. Verhouksen kunnolla ei väliä.

Muuten nahkasisusta hienossa kuosissa:
http://s852.photobucket.com/albums/ab85 ... kasisusta/

gtikolffi
-
Viestit: 747
Liittynyt: 10.5.2005 17:43

ViestiKirjoittaja gtikolffi » 15.6.2010 22:25

Ööö, siis mikä tuossa on poinnti...?Tuohan ei ole vielä edes toivoton tapaus ja helppo parsia kasaan...Ei muuta kun verhoomosta fylliä tuohon ja ei muuta ku muotoileen ja liimaileen...;)

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 16.6.2010 2:43

Step 1) Tosta murentuneesta kohdasta vaan vaikka niinkin eksoottisella erikoistyökalulla kuin mattoveitsellä leikkelee sen verran tota hajonnutta superlonia pois, että saa siististi liimattua esim. Bostikilla korjauspalan.

Step 2) Otat vanhan patjan tms. Ja alat veistämään leikkaamasi kolon mallista palaa siitä. Kun suoritus on täydellinen, tyrkkäät leikkaamasi koloon Bostikia tms. ei-vesiliukoista kontaktiliimaa. Jotain perus-sprayliimaakin on jotkut hurjat käyttänyt. Korjauspalasta kannattaa tehdä vaikka vähän korkeussuunnassa yli-iso, ettei jää monttua tolle kohtaa. Sitä voi sitten liimauksen jälkeen paikallaan ollessakin veistellä, leikellä ja muotoilla nätimmäksi samaisella erikoistyökalulla.

Step 3) Sitten leikkelet esim. sideharsosta siihen korjauspalan päälle (tottakai saumojen yli asti) tukikankaan pitämään sitä pala varmasti ja kunnolla paikallaan ja estämään liimaussaumojen ratkeilu. Sideharso on siitä hyvää, että se on kestävää, ohutta ja venyvää. Ei jää siis ruttuja, eikä jää takuulla "pullottamaan" verhoilun alta. Liimailet sen harson tai minkälie tukikankaan sitten superloniin kiinni samaisella liimalla, mikäli sitä kaiken sen liimanhaistelun jäljiltä on vielä jäljellä. Jos ei ole, niin käyt ostamassa uuden putelin.

Step 4) Sitten vaan verhoukset takas niskaan ja kovaa ajoa! Noin niitä on ennenkin korjailtu...

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 16.6.2010 22:32

Kiitokset Mak 383:lle hyvistä ohjeista, foorumilta löytyikin jo ehjä toppaus jonka vahvistan tuolla sideharsokikalla jottei sama toistu ainakaan ihan heti. Huomena vaan bostikkia ostamaan, kaapista löytynyt tuubi olikin jo imuteltu tyhjiin :D

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 18.6.2010 18:21

Ehjä pehmuste tuli tänään, kiitokset AnssiL:lle, pääsin kasaushommiin. Vahvistin tuota yhdellä sideharsokerroksella ja bostikilla:
Kuva

Ihan rypyttömäksi en saanut tällä aikataululla, hiukan taitaa verhous olla venynyt:
Kuva

Viimein koko paketti autossa:
Kuva

Kuva

Kansiossa lisää:
http://s852.photobucket.com/albums/ab85 ... kasisusta/

Edellisestä kerrasta kun omassa autossa on ollut kunnon GTI-pulkat onkin vierähtänyt 14 vuotta.. Sama fiilis kuin silloin 16v getarissa tuli heti ensi kaarteessa :D

Anssi L.
-
Viestit: 15
Liittynyt: 25.9.2003 13:58

ViestiKirjoittaja Anssi L. » 20.6.2010 12:37

Mulla oli muuten vielä viikko sitten ihan saman värinen Jetta itelläkin :o)

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 18.9.2010 19:50

Tuli hankittua Proflexin puslat eteen ja niille kaveriksi tuoreemmat tukivarret jotka tietysti puhallettiin, vahvistushitsattiin ja maalattiin.
Kuva
Kuva

Kumminpäin nuo puslat kuuluu asentaa, teräsprikka ylös- vai alas? Pakkauksessa oleva ohje käskee prässäämään puslan viistetyltä puolelta sisään (kuten maatiaisjärkikin..), mutta näissä tukivarsissapa onkin viiste molemmin puolin..
Muistaakseni joku tässä viestiketjussa kirjoittaneistakin omaa autossaan tällaiset, jos hän viitsisi opastaa. Kiitän vastauksesta!
Viimeksi muokannut jyri.h, 27.5.2011 23:12. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

samza
ffp jäsen
Viestit: 1616
Liittynyt: 29.5.2004 15:40
Viesti:

ViestiKirjoittaja samza » 18.9.2010 20:40

ööh.. mikäs ihmeen teräsprikka sulla noissa oikein on mukana? itse asentelin about vuosi sitten vastaavan setin, enkä muista moista rikkaa olleen koko setissä. Ei nyt parempaa kuvaa ole, mutta tuossa kuva koko setistä, näkyy sinä tuo isokin pusla olevan.
aikamoinen väkertäminen oli just noissa että saatiin paikalleen, en nyt kyllä muista asennuksesta tähän hätään sen enempää, kun että ohjeen mukaan sitä tuli mentyä.

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 18.9.2010 20:49

US-partsista hommasin, kyllä lootassa lukee Mk2 Golf mutta tuotenumero on eri kuin sulla, paketissa koodi PFF85-203, jos oikein sun kuvasta katsoin niin sulla PFF85-204. Tuo prikka on valettu tuon puslan sisään, liekö tarkoituksena helpottaa asentamista tai vähentää rikkoutumisriskiä jos kerran tiukanpuoleinen.

Asensitko niin että leveämpi reunus jäi alapuolelle?

samza
ffp jäsen
Viestit: 1616
Liittynyt: 29.5.2004 15:40
Viesti:

ViestiKirjoittaja samza » 18.9.2010 20:56

taitavat olla silleesti että tuo leveämpi pää on ylhäällä, eli painettiin prässillä ylhäältä alas..
Noi on hommattu ebaystä, g60 kakkikseen sopivana. tiedä site mitä ovat, tossa laatikossa taitaa muuten lukea mk3 golf :)

Ripa
ffp jäsen
Viestit: 641
Liittynyt: 27.7.2003 10:38

ViestiKirjoittaja Ripa » 19.9.2010 9:37

Mulla on Jetassa Prothanen puslat enkä mäkään muista tollasta prikkaa siinä sarjassa olleen. Uusiin tukivarsiin itsekkin ne prässäsin ja pusla oli muistaakseni malliltaan molemmin puolin samanlainen. Tukivarsissakin molemmat puolet oli ns. pyöreät eli sama kumminpäin ne sinne laitto. Sen muistan että kun nuo puslat sai prässättyä ja rupes niitä tukivarsia laittaa paikoilleen niin hitto se sovitus oli tiukka. Hyvin ne on jo pari vuotta kohta siellä ollu ja tunuu toimivan.

Vissiin aika paljon eroja eri vamistajien pusla sarjoissa..

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 19.9.2010 10:10

Täytynee koluta läpi mk2 topikkeja jos vaikka jollain olisi samanlaiset.

Asennus on varmaan hankalaa jos olka-akselit on paikoillaan eikä tukivartta saa suoraan työnnettyä/lyötyä paikoilleen. Näillä näkymin keulaan vaihtuu samalla kertaa Venton olka-akselit ja 288x25 etujarrut mallia 35i VR6..

weikka
-
Viestit: 174
Liittynyt: 16.2.2010 15:59

ViestiKirjoittaja weikka » 19.9.2010 11:55

Moro

Hieno Jetta sulla :)

"Tuli hankittua Proflexin puslat eteen ja niille kaveriksi tuoreemmat tukivarret jotka tietysti puhallettiin, vahvistushitsattiin ja maalattiin."

Kyssäri tähän siun kommentiin: Millä tavalla ja mistä "vahvistushitsattiin" nuo alatukivarret?

Itelläni on Golf syncro -91 1P-koneella ja siihen pitäisi vaihtaa nuo alatukivarret ja käsittääkseni ne samat kuin jetta/golf mk2.

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 19.9.2010 15:07

Kiitoksia..

Tukivarret vahvistettiin kunnon hitsisaumoilla pitkiltä sivuiltaan, nuo tukivarren puoliskot kun on tehtaalla vain pistehitsattu toisiinsa, vahvistukseksi vedettiin muutama yhtenäinen sauma tuolle suoralle etusivulle sekä kaarevalle takasivulle. Myös vakaajan kiinnityskohtaan.

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 11.12.2010 10:57

Jetta pääsi viimein eläkkeelle, talviajot ovat nyt takana ja käyttöpelistä tuli virallisesti "harrasteauto". Viimeisenä parannuksena (?) tuli vaihdettua paikoilleen Jetta GTX 16v:n vakioputkisto ja PG:n pakosarja + etuputki, kiitokset Pellikalle ehjästä ja edullisesta pakosarjasta+etuputkesta ja Ripalle uudesta takavaimentimesta!
Imusarjan irroitus oli vähän niinkuin aikakin tehdä..
Kuva

Vielä ei glykolit vuotannu mutta kaukana siitä ei taidettu olla.
Kuva
Vanha pakosarja muistuttaa kovasti kakkosGTI:n sarjaa:
Kuva

Kotona oleva -89 golfin RP pakosarja on huomattavasti huonommin virtaavan näköinen, ei välilaippaa ja pakokanava erittäin paljon ahtaampi:
Kuva
Kuva

Omakin pakosarja olisi siis varmaan riittänyt siihen, miten yksi 37.8mm kaasuläppä riittää ilmaa moottoriin saattamaan mutta.. Kun tuo nyt oli hankittu ja kunnostettu ja jos joskus tähän se Digifanttikin löytyisi..

Omatekele sporttiputkisto oli 2vuodessa ääneltään koventunut ja lisäksi mädäntynytkin lähes tyystin joten hiljaisempaa piti saada tilalle. Walkerin sekalainen tarvike putkisto (PL-golfin etu- ja keskivaimennin ja KR-takav.) istuivat paikoilleen suorastaan uskomattoman hyvin, jopa kiinnikkeiden korvat olivat juuri oikeilla paikoillaan :D
Kuva

Häntäputketkaan eivät voisi juuri paremmin osua puskurin aukkoon!
Kuva

Vaihdoin samalla putkiston kannatinkumit audi 100:sta peräisin oleviin OEM-osiin, "sisämitat" samat mutta materiaalivahvuus järeämpi. Varaosanumero noille on; 4A0253147A. Hintaa oli muistaakseni järkyttävät 5-6e kipale..

Vaihdoin tuossa syksyllä nokan stefan ja avasin ekaa kertaa venakopan. Yllätys oli todella suuri, 20vuotta ja 195tkm eivät juuri näy kun öljyt on kyseisessä vehkeessä vaihdettu joka ikinen vuosi, oli ajomäärä sitten 3 tai 15tkm. Kiitokset vain sille punavuorelaisperheelle joka on tätä autoa hoitanut!
Kuva


Koko kansio hommasta..
http://s852.photobucket.com/albums/ab85 ... 0putkisto/
Viimeksi muokannut jyri.h, 12.2.2011 12:44. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Ripa
ffp jäsen
Viestit: 641
Liittynyt: 27.7.2003 10:38

ViestiKirjoittaja Ripa » 11.12.2010 11:42

Onhan tämä käyttöauto projekti jo näyttänyt alusta alkaen siltä ettei tässä nyt ihan "perushuoltoja" enää tehdä. Mikäs siinä jos yksilö on hyvä niin mielelläänhän näitä varastoon säilöö jos siihen mahdollisuus on.

Toi takapönttö muuten näyttää istuvan niin kuin kuuluukin, itse kun tuota sovittelin niin nuo putken päät oli 10cm sivussa oikeasta paikasta. Johtui varmaan osittain tarvike mikälie mallin välipöntöstä.

Hienoo!

Pellikka
-
Viestit: 1220
Liittynyt: 19.11.2006 16:26

ViestiKirjoittaja Pellikka » 11.12.2010 15:42

Tais mennä pakosarja liiankii halvalla :)

Hyvä homma, ettei tarvii enää suolassa kylpeä. Onko tuo se sama taka-akseli, joka meni viime talvena paikalleen uudelleen maalattuna ja hiplattuna?

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 11.12.2010 15:58

On se taka-akseli uusine hilppeineen siellä jo kohta pari vuotta majaillut, näkyy kuitenkii jääneen maalaus vähän vajaaksi kun tuollainen ruostuva raita muodostuu poikkipalkkiin. Mites se meni, Joba? ;D

golffari423
-
Viestit: 238
Liittynyt: 28.12.2009 21:02

ViestiKirjoittaja golffari423 » 12.12.2010 20:36

tuliko mitään huomattavaa parannusta tehoihin, verrattuna vakiopakosarjaan/putkeen?

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 12.12.2010 22:24

Ei isoa muutosta, enkä sitä kyllä odottanutkaan. Yläkierroksilla kulku parani, nyt vetää rajoittajalle saakka halukkaasti. Tulevaisuutta ajatellen tuo laittettiin, Öettingerin nokka ja jotain pientä on luvassa keväällä.

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 12.12.2010 23:52

Itsekin tuli piristettyä 1,8 GU-konetta samanlaisella pakosarjalla, avarammalla putkistolla sekä G60:n nokalla, ja huomasihan sen selkeästi yläkierroksilla. Varsin kannattavaa "virittämistä" 60 eurolla :)

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 1.1.2011 17:24

Etujarrupäivitystä, -96 VR6 Passatin 54mm ATE-satulat ja satulanpitimet olisi tarkoitus saada naitettua -96 1.8 Venton olka-akseleihin/napoihin kera sopivien 280-295mm levyjen.
Kuva

Olin suunnitellut käyttäväni em. Passatin 288x25mm levyjä, mutta niiden offset onkin liian suora, samaa vikaa myös mk4 GTI:n levyissä (myös 288x25) joiden kanssa tuo sama satula ja satulanpidin on käytössä. Jarrulevyn korkeus (selkäpinnasta vanteen kiinnityspintaan) pitäisi olla 43-45mm, Passatissa mitta on 28mm ja Golf IV GTI:ssä 34mm. EBC:n jarrukataloogista:
http://www.ebcbrakes.com/assets/ebc_201 ... alogue.pdf

..bongailin mitoiltaan sopivia levyjä huonolla menestyksellä, G60 Golfin/Passatin orkkislevyt olisivat ok, kun korkeus on 39mm (muutaman millin voisi jyrsiä satulankannattimien kiinnitystasosta) mutta ovat perkele 3mm liian ohuet. Paksumpia ATE-jarrupaloja ei varaosaliikkeen mukaan ole saatavilla joten levyjen paksuus pitäisi olla min. 24mm.

Näillä näkymin joudun käyttämään Megane II levyjä (280x24, kork. 44mm), ne kun tuntuvat olevan ainoat jotka sopivat lähes suoraan paikoilleen, 4x100 jako ja paksuuskin oikea, ainoastaan keskireikää joutuu suurentamaan 61->65mm. Tai sitten pienennyttämään pyörännapaa jotta tulevaisuudessa levyjen uusinta ei vaatisi koneistushommia. 2004-> Rellu GrandScenicistä löytyisi myös 4x100 jaolla 300x24mm laikat juuri oikealla korkeudella mutta ei taida sopia modaamatta pyörimään mun satulanpitimen sisällä.

Olisiko jollain irrallaan umpikeulaPassatin 4-pulttista olka-akselia joista pääsisi mittaamaan jarrulevyn kiinnityspinnan ja satulanpitimen kiinnityspinnan välin, siis levy irrallaan niinkuin kuvassa, onko mitta sama kuin Venton olkissa, mulla mitta siis n. 50.8mm
Kuva

Jospa Passatin olassa olisi pitimen korvat lähempänä levyä kuin Vennossa, haluaisin käyttää noita G4 GTI orkkislevyjä jos mahdollista, riittäisi kun poraisi vain 3 uutta pultinreikää ja tipitii.

Koko kansio:
http://s852.photobucket.com/albums/ab85 ... 20upgrade/

jii_bee
-
Viestit: 2410
Liittynyt: 19.8.2003 21:00

ViestiKirjoittaja jii_bee » 1.1.2011 17:53

Passatissa / Golffissa mitta on täsmälleen sama. Olkakappale on noissa kaikissa yksi ja sama osa.
5x100-jakoisia jarrulevyjä + satuloita pystyy käyttämään 5-pulttisissa akselistoissa. 4-pulttisten akselien kanssa ongelmaksi muodostuu tuo jarrulevyjen "offset".

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 1.1.2011 19:05

Tiedän kyllä että 5-pulttiset olat olisivat ratkaisu, ongelmaksi tulee että haluan pysyä 4-pulttisissa navoissa. Menee muuten vannevalikoima uusiksi..

Täytyy jatkaa etsintää, esim Lotus Elisestä löytyisi sopiva 4pulttinen levy, 288x26 kork. 45. Mutta kukapa noita suomessa myisi :D

Kiitos jii_bee.

jii_bee
-
Viestit: 2410
Liittynyt: 19.8.2003 21:00

ViestiKirjoittaja jii_bee » 1.1.2011 23:58

Tuplajaolla ratkeaa tuo ongelma.
Helpoin (ehkä edullisinkin) tapa päivitää jarrut olisi tyytyä G60-levyihin ja satuloihin. Sopivat olka-akselithan sinulla jo on.

zero
ffp jäsen
Viestit: 2100
Liittynyt: 19.8.2003 17:11

ViestiKirjoittaja zero » 2.1.2011 0:13

90-91 Passat VR6:ää on ns. ei-plus akselistolla(vastaa kuin 4-pulttinen akselisto leveydeltään), jossa tuo jarrulevyn (280xxx?) offset on sama kuin perus 4-pulttisen. MUTTA noita levyjäkään ei juuri sitten saa mistään, ainakaan miellyttävään hintaan.

tttalja
-
Viestit: 1006
Liittynyt: 13.4.2006 13:12
Viesti:

ViestiKirjoittaja tttalja » 2.1.2011 0:34

Hyvä ratkaisu olisi noihin Venton napoihin corradon 4x100 g60 levyt ja Lucas/Girling 54:t. Tai sitten S2 Audin Girling 60:t samoilla levyillä. ;)

Uutta tietoa tässä mullekin oli, että noi Aten jarrut ei käykkään Lucas-johdannaisilla levyillä.

jii_bee
-
Viestit: 2410
Liittynyt: 19.8.2003 21:00

ViestiKirjoittaja jii_bee » 2.1.2011 1:43

jossa tuo jarrulevyn (280xxx?) offset on sama kuin perus 4-pulttisen

22mm paksu on tuokin. Levyn osanumero on 357615301A, levyn kanssa yhteensopiva napa 357407615B.
Hintavia ovat kyllä...

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 2.1.2011 11:14

Aivan, G60 levy on liian ohut ja halkaisijaltaan 4 milliä liian pieni, joudun viilaamaan ATE-palan kitkapintaa 2mm ulkokehältä jotta pala ei "putoa" levyn reunalta jos käytän 280mm levyä. Ei tuo G60 levy minusta törkykallis ollut, 38e/pala. Nuo rellun 300 levyt maksaa 55e kun taas 280 rellun levyt alle 30e.. Siis mätänetissä, sieltä en niitä kyllä hanki mutta antavatpahan osviittaa.
Lisäksi nämä ATE:n satulat ja kannakkeet on jo huollettu ja maalattu. Ei viitsisi enää aloittaa alusta..

Ratkaisu sinänsä on kyllä jo valmiina, tarvittaisiin vain sorvaria. Yritän kartoittaa tarkkaan kaikki mahdolliset vaihtoehdot ennenkuin teen päätökseni. Tällä hetkellä paras/todennäköisin vaihtoehto on noi GrandScenicin 300x24 levyt joissa offset oikea ja pultinreiät jo valmiina, halkaisijasta vain sipaistaan muutama milli jotta sopii satulanpitimeen pyörimään ja muokataan keskireiät sopiviksi, tavalla tai toisella. Olen kallistumassa navan sorvaamiseen jotta levyn uusiminen kävisi sitten tulevaisuudessa helpommin. Halkaisijan muokkaaminenhan sujuu autossa paikoillaankin, kakkosella napa pyörimään ja karkealla nauhahiomakoneella levyn ulkoreunasta hiukan pois, muokkaamattomalla satulanpitimellä voin käyttää 297mm levyä. Periaatteesta kun en halua koskea noihin "kantaviin" jarruosiin.

Yksi yleinen vaihtoehto olisi myös 4-pulttinen Volvo S40 280x25 levy, tietäisikö kukaan foorumilaisista mikä on S40 levyn keskireikä? Osassa merkkejä se on sama kuin vanteen keskireikä muttei renussa eikä vw:ssä. En löytänyt netistä jarrulevyluetteloa joka kertoisi tuota mittaa, Koivusen vanhoissa jarrulevykirjoissa on mittasivusto mutteivät suostuneet lainaamaan sitä varaosaliikkeestä viikolla kun rellun levyjen mittoja ihmeteltiin ; ) Olisi pitänyt olla digikamera mukana ja ottaa kuva joka sivusta.

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 2.1.2011 13:35

Tulipa tehtyä pahanlaatuinen mittavirhe tarvittavan jarrulevyn offsetiä määrittäessä, enpä levyn korkeutta miettiessä huomioinut kiinnityslaipan paksuutta ja sen vaikutusta. Eli levyn korkeus tulisikin olla 38-40mm kun laipan paksuus on vagien 5.4mm, eli pärjäisin sittenkin IV GTI:n levyillä jos satulankannattimien kiinnitystasosta uskaltaisi jyrsiä 5.5mm.

Mutta se kun on vastoin periaatettani, niin Calibra Turbosta löytyisi 285x25 levy korkeudeltaan 41mm, jako on 5x110 eli jokseenkin vastaava homma kuin nelosGTIn kanssa. Huomenna tuotakin pääsee tutkimaan, edellisessä viestissä olleet volvon levyt on poissuljettuja.

Rellun levyissä tuo laipan paksuus on 7mm joten niitä käyttäessä joudun shimmaamaan satulankannattimen olka-akseliin, muutoin ei sovi paikoilleen. Olisi pitänyt heti aluksi sovittaa paikoilleen jotkut levyt ja mitata osien kanssa etäisyydet.. perkkele. Onneksi ei tullut ostettua vielä mitään.

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 8.1.2011 19:17

Edistystä, levyiksi valikoitui lopulta rellun 300x24 levyt,
Kuva

jotka sorvari sovitti vw:n napaan ja lopulliseksi halkaisijaksi tuli 290mm. Eli suurennettin kuitenkin levyn keskireikä.
Kuva

Satulankannattimen ja olka-akselin väliin tulee 4mm paksut sovitteet kun 65mm keskireiällä olevaa 40mm korkeata 24-25mm levyä ei löytynyt kovasta etsinnästä huolimatta mistään autosta.
Kuva

Jonkinlainen mockup:
Kuva

Mikään ihan halpa tuosta kokoonpanosta ei tullut mutta kokonaishinta etujarruille levysorvailuineen jäi silti alle 350e. Kustannustehokasta.

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 12.2.2011 11:26

Jarrupornoa, valmista tuli lopultakin. Kevättä odotellessa piti koota kilkkeet ja ottaa muutama kuva. Laakeroin ja maalasin olat Touranin värikartasta löytyneellä platinumgreyllä, satulankannattimet vannehopealla ja satulat metallinmustalla ja kaikkiin päälle oikea 2K-lakka.
Kuva
Kuva
Kuva

Enää puuttuu vain jarrukilvet ja uudet jarruletkut. Ja tietysti kevät jotta saa auton työn alle. Samalla meneekin koko alusta eteen uusiksi, jousia lukuunottamatta.

ElektrikMekanik
-
Viestit: 209
Liittynyt: 25.12.2010 7:22

ViestiKirjoittaja ElektrikMekanik » 12.2.2011 16:15

O.o Remsan jarrupalat? Joskus oli Golffissa sellaset ja 120 vauhdista ku jarrutti pysähdyksiin (ei äkki/lukkojarrutus) niin lopussa oli poljin "pohjassa" (ei ilmoja jarruissa) ja auto vielä liikkui. Kun se viimein pysähtyi, nousi ilmaan siniset savut jarruista. Totaali kuraa oli kyseiset palat ja aivan surkea kitka. Vaihdoin palat Biltemoihin ja ero oli todella suuri!

jyri.h
-
Viestit: 1322
Liittynyt: 4.9.2008 15:28

ViestiKirjoittaja jyri.h » 12.2.2011 17:55

Edellisessä työpaikassani tein Remsan paloilla arviolta pari-kolmesataa etujarruremonttia eri merkkisiin autoihin, kertaakaan ei tarvinnut paloja takuuseen vaihtaa, mistään syystä. Mulla oli vielä sellainen tapa että jarrut tuli testattua kunnon jarrutuksella mukavalla "suljetulla"suoranpätkällä jos ei ollut talvi. Esim B6 korinen A4 pysähtyi 130-140 vauhdista niin että solisluussa tuntui. Kyseinen yritys toi tuontiautoja maahan ja jarrut niissä olivat yleensä aika loppu, lienee tyypillistä italiaanoille.

Milloin olet tuollaiset kurapalat hankkinut? Ja mistä?

ElektrikMekanik
-
Viestit: 209
Liittynyt: 25.12.2010 7:22

ViestiKirjoittaja ElektrikMekanik » 12.2.2011 18:48

Siitä on jo aikaa (about 2003-2006). En muista mistä ne hankittiin, lähialueelta kuitenkin täältä P-Pohjanmaalta.


Palaa sivulle “Projektiosasto”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 5 vierailijaa