Voisin pistää tänne pienen ohjeen siitä kuinka tuo ratinvaihto tapahtuu ja mitä siinä kannattaa muistaa.
Ensin kannattaa ottaa selvää, mita autossasi on ja mitä tarvitset.
Jos haluat saada vain ratin vaihdettua, ei tarvitse vaihtaa muuta kuin ratti ja mahdollisesti airbag. Jos kuitenkin haluat esimerkiksi radion tai dsg:n nappulat toimintaan, joudut yleensä vaihtamaan ratin/ohjauksen/airbagin ohjausmodulin.
Suositeltavaa olisi varata:
- lyhyt riivimeisseli ja pieni peili
- m12 avain ja räikkä (pultti on 55nm kireydellä)
- vag-com tms.
- noin parituntia aikaa (valaistussa tilassa :)
- 10mm avain akungengän irroittamiseen (VAIN MIINUS riittää)
- muutamaa eri kokoa torxia (8,20,25 ainakin)
Ostoslistaa jos muutat monitoimirattiin:
- 1K0 953 549 AK/BK kontrolleri
- 1K0 959 653C ratin-asentotunnistin
+ (ratti+airbag+kaapeli)
Kun olet irroittanut miinuksen akusta, varmistu ettei se pääse vahingossa valumaan takaisin kohdallee tai muuten maihin. Kun on kulunut noin 15min voit alkaa hommiin.
Ensimmäisenä irroitetaan airbäg, kääntämällä sitä 90 astetta, jolloin takaa paljastuu kiinnityssalpa. Varovaisesti ruuvaria PYÖRÄYTTÄMÄLLÄ se vapautuu ja tunnet kuinka se irtoaa. Käännä rattia 180 astetta, ja sama toiselle puolelle. Kun irroitat jälkimmäistä salpaa ota airbägiä vastaa jottei se pääse tippumaan ja repimään liittimiä.
Keltainen liitin irtoaa vetämällä tässätapauksessa valkoista osaa liittimessä taaksepäin.
Pultti on kiinni 55Nm voimalla... tai pitäisi olla, ja se on uusittava viiden käyttökerran jälkeen. Kannattaa tehdä merkintä pulttiin jotta muistaa ja huolto tietää.
Suojuksen yläosa irtoaa vetämällä ja hieman painamalla/taivuttamalla merkityistä kohdista.
Alaosa tarvitsee 4 torxia auki. Edestä kaksi ja yksi vapautinvivun vierestä.
MUISTA irroittaa vapautinvivun kahva ENNEN muita. Alaosan suojus ei lähde irti ilman sitä.
Tästä näet asentotunnistimen mallin, jotta tiedät onko sinulla jo tarvittava malli (päättyy C:hen)
Sitten tarvitsee irroittaa kontrolleri. Sitä pitää edestä kiinni T8 ruuvi ja koko sen matkalta on liittimiä ja pari muovista lukitsinta.
Keltainen liitin lähtee irti puristamalla ja vetämällä, takana olevassa mustassa on punainen vapautin salpa, mikä pitää ensin vetää taakse. Myös keskellä korttia on yksi piuha ja sen kiinnitys tulee näkyviin vasta kun boxia alkaa vetämään ulospäin. Sormin ja vetämällä alaspäin voi keskellä olevat tapit vapauttaa.
Tämän jälkeen voikin paketin kasata samassa järjestyksessä.
Kun laitat akun kenkää kiinni MUISTA JÄTTÄÄ VIRTAVAIN KÄYNNISSÄ ASENTOON!
Jos homma ei mennytkään putkeen, räjähtää airbag tyhjään autoon, eikä sitten kun sinä käynnistät sitä airbagin edessä.
Tämän jälkeen tarvitsee kontrolleri koodata tai vähintään ratin asentotunnistin opettaa uudelleen. Nämä vaativat pikkaisen ajoa ja vag-comin hex-kaapelilla.
Kannattaa etsiä iso parkkipaikka tai syrjäinen suora missä tätä voi rauhassa säätää.
Täältä ohjeet ratin asentotunnistimen säätöihin.
http://wiki.ross-tech.com/index.php/VW_Golf_%281K%29_Steering_Assist#Adaptation
Linkkejä toisille foorumeille aiheesta:
http://www.briskoda.net/forums/octavia-ii/paddles-dsg/81524/
http://www.briskoda.net/forums/octavia-ii/retrofitted-multifunctional-steering-vrs-lot-pics/83624/
http://forums.vwvortex.com/zerothread?id=2938601