Climatronic vs. Climatic
Valvoja: ffp jäsenet
Climatronic vs. Climatic
Porukat on mahdollisesti tilaamassa uutta jettaa, ja tuo ilmastointi on vähän mietinnän alla. Climatronic maksaa 650€ ekstraa ja sehän on siis täysautomaattinen ilmastointi manuaalisen ilmastoinnin sijaan.
Kannattaako tuo hankkia? Miten nuo VAGin ilmastoinnit yleensä toimii; automaatti ja manuaalinen, joskus kun olen kuullut että manuaalinen olis Suomen oloissa jotenki käytännöllisempi?
Kesällä tuli töissä ajeltua kahta samanlaista autoa (Saab 9-3), toisessa tosin automaatti-ilmastointi ja toisessa manuaalinen. Se oli aika kiusallista kun auto seisoi ensin auringonpaisteessa ja kun sen laitto käyntiin niin automaatti-ilmastoidussa alko mahdoton tukankuivaus ja joka kerta piti alkaa manuaalisesti pienentämään sen tuulettimen nopeutta. Toisaalta sen tuulettimen nopeussäädön sai vaihdettua manuaaliseksikin, mutta kun autolla ajoi hetkenkään pidempään niin oli parasta pistää automaatille tai muuten kohta oli taas liian kylmä tai kuuma. Manuaali-ilmastoidussa taas on se että harva malttaa pitää lämpösäädintä siellä ~20C korvilla, vaan liikkeelle lähdettäessä se laitetaan puhaltamaan 17C lämpöstä ilmaa ja kohta kun palelee niin 24, sitten 18.... Tokihan nuihinkin ajan myötä tottuu.
Kannattaako tuo hankkia? Miten nuo VAGin ilmastoinnit yleensä toimii; automaatti ja manuaalinen, joskus kun olen kuullut että manuaalinen olis Suomen oloissa jotenki käytännöllisempi?
Kesällä tuli töissä ajeltua kahta samanlaista autoa (Saab 9-3), toisessa tosin automaatti-ilmastointi ja toisessa manuaalinen. Se oli aika kiusallista kun auto seisoi ensin auringonpaisteessa ja kun sen laitto käyntiin niin automaatti-ilmastoidussa alko mahdoton tukankuivaus ja joka kerta piti alkaa manuaalisesti pienentämään sen tuulettimen nopeutta. Toisaalta sen tuulettimen nopeussäädön sai vaihdettua manuaaliseksikin, mutta kun autolla ajoi hetkenkään pidempään niin oli parasta pistää automaatille tai muuten kohta oli taas liian kylmä tai kuuma. Manuaali-ilmastoidussa taas on se että harva malttaa pitää lämpösäädintä siellä ~20C korvilla, vaan liikkeelle lähdettäessä se laitetaan puhaltamaan 17C lämpöstä ilmaa ja kohta kun palelee niin 24, sitten 18.... Tokihan nuihinkin ajan myötä tottuu.
Ei tuo oma climatronikki ainakaan mitenkään huono ole talvellakaan, ihan hyvin voi pitää automaatilla aina. Joskus tulee napattua huurteenpoisto päälle kylmällä, mutta aika hyvin tuo puhaltaa tuulilasin puhtaaksi ihan itsestäänkin. Ja tuotahan voi ohjata ihan täysin manuaalisestikin jos ihan välttämättä haluaa säätää.
Sama mulla, joskus pistän kylmäkäynnistyksen jälkeen huurteenpoiston päälle, muuten ilmastointiin ei juuri tarvitse koskea. 21 astetta mulla on siinä kesät talvet. Tai no myönnän, viime viikon pakkasilla nostin sen 22 asteeseen :)
Kesälläkään se vähän aikaa kestävä "tukankuivaus" ei oo haitannut, jäähtyypä kabiini nopeammin sinne mukavaan parinkympin lämpötilaan. Tuo tukankuivauskin on joissain autoissa häiritsevämpi kuin toisissa, esim. mun ex-Leonissa oli tuo puhallus IMO paljon äänekkäämpi ja häiritsevämpi kuin nykyisessä TT:ssä. Nopeammin sen kyllä saa jäähtymään avaamalla katon ;)
Kesälläkään se vähän aikaa kestävä "tukankuivaus" ei oo haitannut, jäähtyypä kabiini nopeammin sinne mukavaan parinkympin lämpötilaan. Tuo tukankuivauskin on joissain autoissa häiritsevämpi kuin toisissa, esim. mun ex-Leonissa oli tuo puhallus IMO paljon äänekkäämpi ja häiritsevämpi kuin nykyisessä TT:ssä. Nopeammin sen kyllä saa jäähtymään avaamalla katon ;)
No juu, viime kesänä ajelin suurimmaksi osaksi climatronic ECON-asennossa eli pois päältä ja lasi hieman auki. Olen varmasti liian naturelli tuolle kylmälle ja kuivalle ilmalle, vaikka aurinko paistaa täälläkin joka toisena päivä vuodessa noin keskimäärin. Avo-auto on se sijaan "must have".
Itse en sijoittaisi climatronicciin Suomessa (jossa niitä kuumia päiviä vielä vähemmän) vaan käyttäisin tuon rahan vaikka lohkariin, talvirenkaisiin, jenkkakoneeseen jne. Porukoilla on Touranissa Climatic ja hyvinhän se pelaa.
Itse en sijoittaisi climatronicciin Suomessa (jossa niitä kuumia päiviä vielä vähemmän) vaan käyttäisin tuon rahan vaikka lohkariin, talvirenkaisiin, jenkkakoneeseen jne. Porukoilla on Touranissa Climatic ja hyvinhän se pelaa.
Itsellä on toisessa autossa Climatronic ja toisessa mekaaninen. Tuskaahan se on kesäisin jatkuvasti vaihdella puhallusnopeutta ja lämpötilaa tuolla mekaanisella, kun on toisessa autossa automaattiin tottunut.
'Tukkaputkella' olo ei itseä haittaa, kun puhallus tapahtuu kuitenkin suurimmaksi osaksi epäsuorasti. Tuon kovan puhalluksen tarkoitushan on jäähdyttää auto mahdollisimman nopeasti, joka ainakin itselle on mieluinen toiminto.
Automaatissa oli vielä se hyvä, että sillä voi säätää molempien puolien lämpötilan erikseen. Vaimo kun on meidän perheessä niin 'herkkä' kylmälle ja itse taas pidän kylmästä ;)
Ainoa huono automaatissa on se, ettei sitä voi säätää samoin kuin mekaanista mitä tulee Webastoon. Eli itsellä on ollut tapana laittaa sisäpuhallus kovilla pakkasilla pois päältä kokonaan 1-nopeuden sijaan - tällöin moottori lämpenee nopeammin ja akku ei hyydy pakkasillakaan. Automaatissa tuota ei voi tehdä, koska se säätää puhallusnopeuden lämpötila-asetuksen mukaan - tosin Touranissa ei tuo WHA Webasto esilämmitä moottoria, joten ei onnistuisi Climaticillakaan :)
'Tukkaputkella' olo ei itseä haittaa, kun puhallus tapahtuu kuitenkin suurimmaksi osaksi epäsuorasti. Tuon kovan puhalluksen tarkoitushan on jäähdyttää auto mahdollisimman nopeasti, joka ainakin itselle on mieluinen toiminto.
Automaatissa oli vielä se hyvä, että sillä voi säätää molempien puolien lämpötilan erikseen. Vaimo kun on meidän perheessä niin 'herkkä' kylmälle ja itse taas pidän kylmästä ;)
Ainoa huono automaatissa on se, ettei sitä voi säätää samoin kuin mekaanista mitä tulee Webastoon. Eli itsellä on ollut tapana laittaa sisäpuhallus kovilla pakkasilla pois päältä kokonaan 1-nopeuden sijaan - tällöin moottori lämpenee nopeammin ja akku ei hyydy pakkasillakaan. Automaatissa tuota ei voi tehdä, koska se säätää puhallusnopeuden lämpötila-asetuksen mukaan - tosin Touranissa ei tuo WHA Webasto esilämmitä moottoria, joten ei onnistuisi Climaticillakaan :)
En kyllä itsekään harkitsisi edes Climatronicin ja Climaticin väliltä, varsinkaan kun se ei kuitenkaan niin paljoa maksa lisää (650e). Sitä helposti asennoituu että eihän sitä nyt Suomessa tarvii/ei se muka toimi Suomessa. Näin sanoo ne, joilla ei ole automaatti-ilmastointia ollut aikaisemmin autossaan. Itse kun on tottunut automaatti-ilmastointiin, niin ei siitä pois enää vaihtaisi.
-
- -
- Viestit: 1136
- Liittynyt: 12.5.2004 23:20
Mun mielestä talvella manuska olis parempi, tosin kokemukset perustuu pääasiassa vanhempiin vehkeisiin ja ilmastoinnin eri olemuksiin/olemattomuuksiin.
Kun kylmiltään lähtee, niin Auto -asennossa ei puhalla juuri mitään ja ikkunathan siinä tahtoo huurtua. Sit jos laittaa huurteenpoiston päälle niin masiina alkaa huutaa kuin viimestä päivää, mut kaikilla keleillä ei silti meinaa pysyä ikkunat sulana. Moottorin lämmettyä sen voi räplätä takas automaagi asentoon, jolloin puhallinnopeus ei ole häiritsevä ja lämpötila on tasainen jokapuolella hyttiä.
Talvella manuaali ilmastoinnilla/ilman kylmästöintiä saa puhallinnopeus olla kakkosella, suuttimien säätö 75%tuulilasille ja loput nilkoille. Lämpötila kuumimmillaan. Joskus pitää pistää puhallusta suuremmalle nopeudelle jos on lasit kunnolla huurteessa, ja pidempää matkaa ajaessa pitää lämpötilaa viilentää mutta normaalissa työmatkaliikenteessä ei ehdi tulla liian kuuma. Eli talvisaikaan harvemmin tarvii mihinkään nuppiin koskea, eikä puhallinmoottori pidä häiritsevän kovaa meteliä missään vaiheessa. Helppoa :)
Muina vuodenaikoina tuo climatronicci sitten meneekin reilusti manuaalisesta ohi: antaa vaan olla 21asetta auto-asennossa ja nautiskelee.
Ehkäpä uusien autojen autom.ilmastoinnit toimii älykkäämmin kuin nuo vanhat. Todennäkösesti maksaisin sen 650e ko varusteesta jos olisin uutta autoa ostamassa.
Kun kylmiltään lähtee, niin Auto -asennossa ei puhalla juuri mitään ja ikkunathan siinä tahtoo huurtua. Sit jos laittaa huurteenpoiston päälle niin masiina alkaa huutaa kuin viimestä päivää, mut kaikilla keleillä ei silti meinaa pysyä ikkunat sulana. Moottorin lämmettyä sen voi räplätä takas automaagi asentoon, jolloin puhallinnopeus ei ole häiritsevä ja lämpötila on tasainen jokapuolella hyttiä.
Talvella manuaali ilmastoinnilla/ilman kylmästöintiä saa puhallinnopeus olla kakkosella, suuttimien säätö 75%tuulilasille ja loput nilkoille. Lämpötila kuumimmillaan. Joskus pitää pistää puhallusta suuremmalle nopeudelle jos on lasit kunnolla huurteessa, ja pidempää matkaa ajaessa pitää lämpötilaa viilentää mutta normaalissa työmatkaliikenteessä ei ehdi tulla liian kuuma. Eli talvisaikaan harvemmin tarvii mihinkään nuppiin koskea, eikä puhallinmoottori pidä häiritsevän kovaa meteliä missään vaiheessa. Helppoa :)
Muina vuodenaikoina tuo climatronicci sitten meneekin reilusti manuaalisesta ohi: antaa vaan olla 21asetta auto-asennossa ja nautiskelee.
Ehkäpä uusien autojen autom.ilmastoinnit toimii älykkäämmin kuin nuo vanhat. Todennäkösesti maksaisin sen 650e ko varusteesta jos olisin uutta autoa ostamassa.
Ei climaticissa tarvitse lämpötilaa säätää. Siinä on lämpöasteikko, kuten climatronicissa ja ainoastaan puhallusteho ja suunta valitaan itse. Ei yhtään hassumpi vaikkapa dieselin kaverina, jossei satu olemaan webastoa, kun voi pitää puhallustehon alhaisena sen kummemmin vekotinta räpelöimättä. Tuolla pärjää oikein hyvin, vaikka itse kallistunkin tuohon troniciin, mutta dieselissä talvisin ainoastaan webaston kanssa.
Kyllä noin pienellä hintaerolla kannattaa climatronic ottaa.
Ei ainakaan -98 Passatissa tai tässä -99 A6:ssa ole ollut talvella (tai muulloinkaan) ongelmia tuulilasin huurtumisen kanssa.
Molemmissa autoissa pidin climaa 99% ajasta auto-asennossa. Tuulilasi pysyy kirkkaana kylmälläkin koneella, kyllä sieltä sen verran puhallusta tulee. Pari kertaa on pitänyt tuulilasipuhallus käyttää hetken päällä, kun syksyllä on sammutetussa autossa istuttu kosteilla vaatteilla odottamassa kiskalla/postissa/tms kävijää ja lasit ovat huurtuneet.
Automaatin viisaudesta kertonee se, että yli 75% climan näppäilystä johtuu diagnostiikkamoodin kanssa leikkimisestä. Säädöt kun pistää kerran kuntoon, ei niitä tarvitse edes ajatella.
Ei ainakaan -98 Passatissa tai tässä -99 A6:ssa ole ollut talvella (tai muulloinkaan) ongelmia tuulilasin huurtumisen kanssa.
Molemmissa autoissa pidin climaa 99% ajasta auto-asennossa. Tuulilasi pysyy kirkkaana kylmälläkin koneella, kyllä sieltä sen verran puhallusta tulee. Pari kertaa on pitänyt tuulilasipuhallus käyttää hetken päällä, kun syksyllä on sammutetussa autossa istuttu kosteilla vaatteilla odottamassa kiskalla/postissa/tms kävijää ja lasit ovat huurtuneet.
Automaatin viisaudesta kertonee se, että yli 75% climan näppäilystä johtuu diagnostiikkamoodin kanssa leikkimisestä. Säädöt kun pistää kerran kuntoon, ei niitä tarvitse edes ajatella.
Kommentoidaampa vaikka ei olekkaan edes VAGgilaisen autoa ilmastoinnilla:
Aikaisemmin kun vielä ajelin manuaali mallilla, joutui koko ajan räppäämään lämpötilan säätönuppia isommalle ja pienemmälle.
Nykyisessä 406:ssa on automaatti ilmastointi ja ainoa mihin tarvitsee koskea on kovimmilla pakkasilla puhallusnopeuteen, fransmannien ajoneuvoissa kun moottori on kylmä -> automatiikka ei nosta puhaltimen nopeutta koska se "toivoo" että moottori lämpiäisi.
Mutta kaikesta huolimatta, pisteet automaatti-ilmastointiin. Hintaero manuaalissa ja automaatissa saattaa tuntua kovalta, mutta reilulla 2tkm kesäsäässä tehdyllä reissulla jossa on lämpötilan vaihtelua, edun automaattiin huomaa. Ja sama homma talvisäässä. Määrität vain lämpötilan ja ajelet eteenpäin, automatiikka huolehtii lopuista.
Aikaisemmin kun vielä ajelin manuaali mallilla, joutui koko ajan räppäämään lämpötilan säätönuppia isommalle ja pienemmälle.
Nykyisessä 406:ssa on automaatti ilmastointi ja ainoa mihin tarvitsee koskea on kovimmilla pakkasilla puhallusnopeuteen, fransmannien ajoneuvoissa kun moottori on kylmä -> automatiikka ei nosta puhaltimen nopeutta koska se "toivoo" että moottori lämpiäisi.
Mutta kaikesta huolimatta, pisteet automaatti-ilmastointiin. Hintaero manuaalissa ja automaatissa saattaa tuntua kovalta, mutta reilulla 2tkm kesäsäässä tehdyllä reissulla jossa on lämpötilan vaihtelua, edun automaattiin huomaa. Ja sama homma talvisäässä. Määrität vain lämpötilan ja ajelet eteenpäin, automatiikka huolehtii lopuista.
-
- -
- Viestit: 1136
- Liittynyt: 12.5.2004 23:20
Kyllä. Tiedän että ei ole nykyisin muita kuin climatic tai climatronic vaihtoehtoina. Kehottaisin lukemaan vielä kerran mitä olen kirjoittanut.
Climatic on jo hyvä.
Climatronic on erilainen, mutta onko parempi, se on makuasia.
Edit: Minun mielestä Climatronic on ehdottomasti paras mitä tohon mun pitkäselkään (Passat -91) on saanut. Vaihtoehtoina manuaali, manuaali AC, Thermotronic, Climatronic. ;)
Climatic on jo hyvä.
Climatronic on erilainen, mutta onko parempi, se on makuasia.
Edit: Minun mielestä Climatronic on ehdottomasti paras mitä tohon mun pitkäselkään (Passat -91) on saanut. Vaihtoehtoina manuaali, manuaali AC, Thermotronic, Climatronic. ;)
Viimeksi muokannut toniha, 5.2.2006 18:40. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Mitä tulee vielä tuohon puhallusnopeuteen kylmänä, niin ainakin A3:ssa pelaa samalla tavalla mitä tuo Pösökin eli kun hyppäät kylmään autoon, niin puhallin hyrrää ykkösellä piiiiitttkkää (5min?).
Kummaa muuten, että vielä muutamia vuosi sitten kukaan ei osannut haaveilla climatroniceistä ja sähkölaseistä jne., koska suuri osa kansaa ajeli autoilla missä oli veiviklasit ja tuuletus tapahtui halutulla tavalla. Nyt tuntuu, että käytetty auto jossa ei ole näitä hilavitkuttimia ei kelpaa kenellekkään vaikka todellisuudessa lisäkustannuksia on luvassa ilmastointien normihuoltojen, että prakaavien systeemien takia. Ihmiset on ilmeisen optimisteja, että kasvihuoneilmiö nostattaa lämpöä sen verran, että ilmastointi luetaan pakko varusteeksi Suomen maassakin vai onko se climatronic homma talven takia? No, autonvalmistajilla on sormet pelissä mukana, joten kai se jonkin sortin pakastin on pakko varuste.
Kummaa muuten, että vielä muutamia vuosi sitten kukaan ei osannut haaveilla climatroniceistä ja sähkölaseistä jne., koska suuri osa kansaa ajeli autoilla missä oli veiviklasit ja tuuletus tapahtui halutulla tavalla. Nyt tuntuu, että käytetty auto jossa ei ole näitä hilavitkuttimia ei kelpaa kenellekkään vaikka todellisuudessa lisäkustannuksia on luvassa ilmastointien normihuoltojen, että prakaavien systeemien takia. Ihmiset on ilmeisen optimisteja, että kasvihuoneilmiö nostattaa lämpöä sen verran, että ilmastointi luetaan pakko varusteeksi Suomen maassakin vai onko se climatronic homma talven takia? No, autonvalmistajilla on sormet pelissä mukana, joten kai se jonkin sortin pakastin on pakko varuste.
Sen verran pitää kyllä lisätä, että tänään tuli kokemusta sekä Climatronicilla olevasta autosta (Octavia), että Climaticillisesta autosta (Jetta) koeajojen puitteissa, ja sellainen tunne tuli heti, että Jetassa sai olla säätämässä sitä vehjettä ja se tuntui heti suorilta vaivalloisemmalta vehkeeltä, varsinkin kun on tottunut automaatti-ilmastointiin. Mutta edelleen, nyt näin empiiristen tutkimustenkin jälkeen, en harkitsisi vieläkään noiden väliltä hetkeäkään, että kumman ottaisin. :)
Nostetaas vähä...
Nykysessä on täysautomaatti.
Oon hankkimas vitoskoppasta ja siinon Climatic
Jonka pitäs olla puoliautomaatti... ainaki koeajolla puhallin huuti jo kolmosella ku mikä.
Säätöpyöräs oli keskellä luku 22, kai se yrittää pitää lämpötilan kohdillaan?
Pakko tuol on pärjätä heh
Kaikkea ei voi saada ku käytettyä ostaa.
Nykysessä on täysautomaatti.
Oon hankkimas vitoskoppasta ja siinon Climatic
Jonka pitäs olla puoliautomaatti... ainaki koeajolla puhallin huuti jo kolmosella ku mikä.
Säätöpyöräs oli keskellä luku 22, kai se yrittää pitää lämpötilan kohdillaan?
Pakko tuol on pärjätä heh
Kaikkea ei voi saada ku käytettyä ostaa.
Itsehän sinä siinä Climaticissa säädät sitä puhallinnopeutta. Automatiikka haistelee sitten sitä sisälämpötilaa ja pyrkii pitämään sen vakiona.
Itse jouduin Jetan kanssa valitsemaan värin ja Climatronicin väliltä ja kyllä minä sitä Climatronicia pidin tärkeämpänä, varsinkin kun tässä uudessa Climassa lämpötilaa voi säätää molemmille puolille erikseen.
Itse jouduin Jetan kanssa valitsemaan värin ja Climatronicin väliltä ja kyllä minä sitä Climatronicia pidin tärkeämpänä, varsinkin kun tässä uudessa Climassa lämpötilaa voi säätää molemmille puolille erikseen.
Passatin climatronic on talvella aika syvältä verrattuna Volvon tai Saabin automaatti-ilmastointeihin. Kesällä kyllä toimii niinkuin pitääkin. Miksi ihmeessä climatronicin pitää alkaa säätämään puhallusta jne manuaaliasetuksilla eikä pidä niitä siinä mihin on säädetty?
Itse ottaisin puoli-automaatin koska siinä on kuitenkin lämpötilan säätö termostaatilla.
Climatronic näyttää myös pukkaavan mielenkiintoisia vikoja vanhemmiten. Suurimmasta osasta pääsee vikakoodien nollauksella ja kalibroinnilla. Uudemman mallisiin säätömoottoreihin ei sitten valitettavasti päde vanhempien mallien huolto-ohjeet. Jumivaan säätömoottoriin ensiapu on contact cleaner joka auttaa x ajan (itsellä 3kk). Uusi moottori on mielenkiintoisen hintainen marmoritiskillä mutta sama moottori paikallisesta Bosch-liikkeestä 50€ ja ebaystä vielä halvemmalla.
Itse ottaisin puoli-automaatin koska siinä on kuitenkin lämpötilan säätö termostaatilla.
Climatronic näyttää myös pukkaavan mielenkiintoisia vikoja vanhemmiten. Suurimmasta osasta pääsee vikakoodien nollauksella ja kalibroinnilla. Uudemman mallisiin säätömoottoreihin ei sitten valitettavasti päde vanhempien mallien huolto-ohjeet. Jumivaan säätömoottoriin ensiapu on contact cleaner joka auttaa x ajan (itsellä 3kk). Uusi moottori on mielenkiintoisen hintainen marmoritiskillä mutta sama moottori paikallisesta Bosch-liikkeestä 50€ ja ebaystä vielä halvemmalla.
Eikös se automaatti-ilmastointi ole sitä varten ettei tarvitse mennä säätelemään itse mitään? Hyvin on ainakin omissa kotteroissa toiminut ihan automaattiasennossa, joskus huurteenpoistoa tulee käytettyä hetken aikaa. Muuten on saanut unohtaa koko laitteen säätelyt, kun ei ole tarvetta siihen ollut.
Puolitoista vuotta automaatti-ilmastoidulla volvottimella ajelleena täytyy sanoa, ettei ole enää paluuta ilmastointeihin jotka vaatii huomiota ja säätöä :) Tuo jo mainuttu huurteenpoisto on ainoa tilanne jolloin tulee koko laitteeseen koskettua. On vielä sen verran älykäs (sitä on varmaan muissakin merkeissä) ettei kylmällä lähde heti puhaltamaan täysiä vaan odottaa että nesteet lämpenee hieman ja sitten alkaa pikkuhiljaa puhaltelemaan.
Ensimmäiseen viestiin liittyen, vanhemmat ostivat puoliautomaattisella ilmastoinnilla varustetun jetan koska siinä oli 2.0TDI kone ja hyvitys SDI Borasta juuri siihen yksilöön oli ylivoimainen koska kyseinen jetta oli jo valmiina Suomessa ja siten "pakko myydä". Kyllä sen puoliautomaatin kans ovat pärjänneet aivan hyvin, mutta mitä ite olen ajellut niin ei haittais vaikka se vähäkin säätäminen jäis pois kun semmoseen on kerta tottunut. Sinänsä kyllä pätevä laite kun se säätää termostaatilla sen lämpötilan, ei tule palellutettua itseä aivan helpolla.Tuon termostaatin ansiosta ei siihen puhallusnopeuteenkaan tarvitse juuri koskea.
Tottumiskysymyshän tuo on, vähän niinku keskikyynärnojasta, nahkasisustasta ja vakionopeudensäätimestäkään en voi enää luopua..enkä turbosta :D
Ensimmäiseen viestiin liittyen, vanhemmat ostivat puoliautomaattisella ilmastoinnilla varustetun jetan koska siinä oli 2.0TDI kone ja hyvitys SDI Borasta juuri siihen yksilöön oli ylivoimainen koska kyseinen jetta oli jo valmiina Suomessa ja siten "pakko myydä". Kyllä sen puoliautomaatin kans ovat pärjänneet aivan hyvin, mutta mitä ite olen ajellut niin ei haittais vaikka se vähäkin säätäminen jäis pois kun semmoseen on kerta tottunut. Sinänsä kyllä pätevä laite kun se säätää termostaatilla sen lämpötilan, ei tule palellutettua itseä aivan helpolla.Tuon termostaatin ansiosta ei siihen puhallusnopeuteenkaan tarvitse juuri koskea.
Tottumiskysymyshän tuo on, vähän niinku keskikyynärnojasta, nahkasisustasta ja vakionopeudensäätimestäkään en voi enää luopua..enkä turbosta :D
Lisää kokemuksia...
Yllättävän hyvin on kuukausi jo "pärjätty" climaticin kanssa.
Säädöt:
Nopeus 2:lla, puhallus lasille ja jaloille.
Nopeuteen ei oo tarvinnu sattua, lämpötilakin ollut siinä 20 asteen kohdalla.
Miten sitten vaikuttanee keskikyynärnojan myötä tulevat taka suuttimet?
(tilasin slamitnetistä myös ne putket)
Pakkasia odotellen.
Yllättävän hyvin on kuukausi jo "pärjätty" climaticin kanssa.
Säädöt:
Nopeus 2:lla, puhallus lasille ja jaloille.
Nopeuteen ei oo tarvinnu sattua, lämpötilakin ollut siinä 20 asteen kohdalla.
Miten sitten vaikuttanee keskikyynärnojan myötä tulevat taka suuttimet?
(tilasin slamitnetistä myös ne putket)
Pakkasia odotellen.
Löysin jostain PDF:stä pari juttua:
Climatronic vs climatic
^Perustelen ittelleni et ihan hyvä se on ;)
Ja mistä takasuuttimet saa ilman
Climatronic vs climatic
^Perustelen ittelleni et ihan hyvä se on ;)
Ja mistä takasuuttimet saa ilman
Tuosta kuvastakaan nyt ei vielä tarkasti selviä mihin kohti putket tulee kiinni ja onko autossa "plug-and-play" valmius noille putkille. Itse otin pelkän kyynärnojan enkä vielä putkia. Katsotaan kunhan joku saa dokumentoitua putkien asennuksen.
Edit: Vai siis tarkoitetaanko tuossa kuvan oikeassa laidassa tätä putkien kiinnitystä? Eli siellä on "sokeat" jotka otetaan vaan pois ja putket tilalle?
Edit: Vai siis tarkoitetaanko tuossa kuvan oikeassa laidassa tätä putkien kiinnitystä? Eli siellä on "sokeat" jotka otetaan vaan pois ja putket tilalle?
Nyt on kyynärnoja kiinni. Jaah, kannattaa sitten asentaessa katsoa TARKASTI, että se ulkokuori napsahtaa tarkasti kiinnikkeisiinsä eikä jää _yhtään_ "repsottamaan". Itselläni kovasti pyrki se kuoren kusinpuolen etureunan kiinnike jäämään auki, joka aiheutta sen että etureuna siellä kuskin penkin välissä jää n. 5 mm auki. Tämä taas aiheuittaa pahimmillaan sen, että penkkiä siirrettäessa turvavyön johto repeää siihen reunaan.
Itse taistelin ko. ongelman kanssa n. 30 min.
Itse taistelin ko. ongelman kanssa n. 30 min.
Noniin nyt on mukiteline, kyynärnoja ja putket paikallaan.
Se putkien lähtö on ihan siinä tuhkakupin takana.
http://tos.pp.fi/koukku/putki.JPG
Ja ei sitä koko kyynärnojaa kai tartte irrottaa putkien viemiseks, vain ne kuoret.
Mut nyt on ja ilma kulkee.
Se putkien lähtö on ihan siinä tuhkakupin takana.
http://tos.pp.fi/koukku/putki.JPG
Ja ei sitä koko kyynärnojaa kai tartte irrottaa putkien viemiseks, vain ne kuoret.
Mut nyt on ja ilma kulkee.
Palaa sivulle “Sisusta & Autohifi”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 31 vierailijaa