Rele-käynnistyksenesto varashälyttimessä, ei toimi?

Kaikki auton sisustaan ja autohifiin liittyvät aiheet.

Valvoja: ffp jäsenet

Puzkis
-
Viestit: 173
Liittynyt: 15.8.2006 20:57

Rele-käynnistyksenesto varashälyttimessä, ei toimi?

ViestiKirjoittaja Puzkis » 18.6.2007 13:51

Kuva

Tuollaisella releellä on hälyttimessä toteutettu käynnistyksen esto. 85 ja 86 napa menevät ohjausboksiin. Käynnistykenesto pitäisi olla päällä kun hälytyksen laittaa päälle. Vaan eipä ole. Johdot on kytketty täysin kuten kuvassa, mutta rele ei naksahda missään vaiheessa ja auto käynnistyy moitteetta vaikka hälytin huutaisi. Omassa kaaviossani on 85 ja 86 napojen välille piirretty lisäksi 4002 sarjan diodi, mutta voiko sen puute saada tämän aikaan? Mukana sitä ei tullut.

Kiitos.

jad
-
Viestit: 2019
Liittynyt: 3.11.2003 18:56
Viesti:

ViestiKirjoittaja jad » 18.6.2007 14:20

Mihinkä tuossa tuo punainen ja musta johto menee. eli nastan 85 ja 86

Helpointahan tuossa olisi käyttää hälyttimen (päälle kytkettynä) kytkeytyvää maadoittuvaa tietoa. Useimmissa hälyissä on. Ja releen napa 86 virtalukon +15 napaan (pysyy jännitteellisenä startattaessa) ja napaan 85 hälyn maadoittuva johto.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 18.6.2007 15:28

Omassa kaaviossani on 85 ja 86 napojen välille piirretty lisäksi 4002 sarjan diodi, mutta voiko sen puute saada tämän aikaan?
Diodi releen rinnalla on yleensä releen kelasta aiheutuvien jännitepiikkien leikkaamiseen. Releessä saattaa myös olla diodi sisäänrakennettuna, jolloin 85 ja 86-nastoihin menevien johtojen napaisuuden täytyy olla oikein.

Puzkis
-
Viestit: 173
Liittynyt: 15.8.2006 20:57

ViestiKirjoittaja Puzkis » 18.6.2007 15:47

Punainen ja musta johto menee hälylle kuten mainitsin. Kaaviossa punaisessa johdossa lukee: "start killer -500mA" ja mustassa johdossa ignition +12V jos tilannetta helpottaa...

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 18.6.2007 16:04

No seuraavaksi voi selvittää, tuleeko releelle jännitettä.

Punaiseen siis pitäisi auton runkoa vasten mittaamalla tulla noin 12V kun autossa virrat päällä (tai starttaa).

Vastaavasti akun +-navan ja mustan johdon välillä pitäisi olla +12V silloin kun ajonesto on päällä.

Jos molemmat ehdot täyttyvät eikä rele vedä, lienee vika releessä.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 18.6.2007 16:36

Ota tää rele pois ja laita polttoainepumpun ohjaukseen uus rele niin ei lähde työntämälläkään käyntiin... Taisi olla joskus VAT:hyväksytyn asennuksen ehto tai jotain.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 18.6.2007 16:42

Taisi olla joskus VAT:hyväksytyn asennuksen ehto tai jotain.
Entäs, jos ei ole sähköistä pa-pumppua?

Myös sytytysvirran katkaiseminen releellä auttaisi tuohon työntämällä käynnistymiseen. Ellei sitten auto ole diesel ;)

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 18.6.2007 16:48

Sääntö oli sellaista sanamuotoa että riitti kun auto ei pysty käymään...

jad
-
Viestit: 2019
Liittynyt: 3.11.2003 18:56
Viesti:

ViestiKirjoittaja jad » 18.6.2007 17:51

Eli tuleeko punaiseen hälyttimen ollessa aktiivinen (eli päällä) +12v vai -12v?

Puzkis
-
Viestit: 173
Liittynyt: 15.8.2006 20:57

ViestiKirjoittaja Puzkis » 18.6.2007 18:12

Punaiseen tulee +12V. Testasin nuo SS:n mainitsemat jännitteet ja ne kyllä tuli, mutta ei toimi. Kokeilin toista relettä, mutta ei edelleenkään. Kummallista :s

jad
-
Viestit: 2019
Liittynyt: 3.11.2003 18:56
Viesti:

ViestiKirjoittaja jad » 18.6.2007 20:32

Eli releen napaan 86 tulee plussa ja napaan 85 tulee plussa virtalukolta??
Jos näin niin ei pidäkään toimia.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 18.6.2007 22:20

Harvemmin missään autossa generoidaan -12 V :)

jad
-
Viestit: 2019
Liittynyt: 3.11.2003 18:56
Viesti:

ViestiKirjoittaja jad » 19.6.2007 7:26

Hyvä Jormis: Olet taas oikeassa, mutta ei taida kommenttisi taaskaan auttaa tätä asiaa :) Olet varmaan J huomannut että kun yleismittarin piuhat on akkuun nähden "väärin" päin, niin mittarissa lukee -12V.
Eli siis täsmennetään jotta J saa ensi yönä nukkua, jotta rele (kyseessä oleva) toimisi niin se vaatii ohjaus virraksi sekä plussan että maan (Tässä tapauksessa +12v ja maa)

Puzkis
-
Viestit: 173
Liittynyt: 15.8.2006 20:57

ViestiKirjoittaja Puzkis » 19.6.2007 16:05

Siis 85 ja 86 navat menevät hälyttimeen.

jad
-
Viestit: 2019
Liittynyt: 3.11.2003 18:56
Viesti:

ViestiKirjoittaja jad » 19.6.2007 16:22

Ohjeessahan napaan 85 tulevaan johtoon tulisi liittää virtalukon johto (En tajua miksi).
Eli kun hälytin on aktiivinen niin tuleeko napaan 85 maa ja napaan 86 plus ?
Ja käynnistyksen esto (auton oma johto joka on katkaistu) tulevat napoihin 30 ja 87A ?

Puzkis
-
Viestit: 173
Liittynyt: 15.8.2006 20:57

ViestiKirjoittaja Puzkis » 19.6.2007 16:51

Se johto tulee virtalukolta siihen, koska hälyttimen eräät toiminnot riippuvat virtalukon asennosta. Jep eli 85 navassa on maa ja 86 navassa on plus. Ja napoihin 30 ja 87A tulee starttiin menevä johto joka siis on katkaistu ja se kulkee releen kautta.

jad
-
Viestit: 2019
Liittynyt: 3.11.2003 18:56
Viesti:

ViestiKirjoittaja jad » 19.6.2007 17:59

Eli kun kääntää virrat päälle niin sekä 85 ja 86 napaan siis tulee +. Ei se rele silloin vedä :)

Puzkis
-
Viestit: 173
Liittynyt: 15.8.2006 20:57

ViestiKirjoittaja Puzkis » 19.6.2007 21:34

No niinpäs tosiaan... Mites siellä ohjeissa tollee se nyt on laitettu :s Onko ideoita miten systeemin saisi toimimaan?

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 19.6.2007 22:14

Vastaavasti akun +-navan ja mustan johdon välillä pitäisi olla +12V silloin kun ajonesto on päällä.
Perustin edellisen kommenttini tähän:
Kaaviossa punaisessa johdossa lukee: "start killer -500mA" ja mustassa johdossa ignition +12V jos tilannetta helpottaa...

Toisin sanoen oletin että punainen johto "maadoittaa" (ottaa siis sisäänsä max. 500mA) silloin kun ajonesto on päällä. Lisäksi koska +12V tulee virtalukolta, rele vetäisi vain silloin kun yritetään startata.

Tosin moiseen kytkentään johtojen värit vaikuttavat hassuilta...

No niinpäs tosiaan... Mites siellä ohjeissa tollee se nyt on laitettu :s Onko ideoita miten systeemin saisi toimimaan?
Tutki, onko siinä hälyssä yhtään maadoittavaa lähtöä? Siis sellaista, että sen johdon ja akun +-navan välille tulee jännite kun ajonesto on päällä. Jos on, niin se johto releen toiseen napaan ja virtalukolta tuleva +12V toiseen (85 ja 86).

Jos taas hälyttimestä löytyy pelkästään sellainen johto, johon tulee +12V ajoneston ollessa päällä, tarvitsee etsiä virtalukosta sellainen napa joka kytkeytyy maihin virtojen ollessa päällä. Nämä siis kytketään siinä tapauksessa releelle 85 ja 86-nastoihin. Muistaakseni Golfin virtalukossa on tuollainen maadoittava nasta.

Puzkis
-
Viestit: 173
Liittynyt: 15.8.2006 20:57

ViestiKirjoittaja Puzkis » 20.6.2007 22:12

Joo nyt homma selvisi kun vähän aikaa kokeili eri kytkentöjä :) Vika taisi loppujen lopuksi olla vain siinä, että virtalukon johto, johon mustan johdon kytkin ei antanut startatessa 12V. Vaihdoin mustan johdon paikan sellaiseen, jossa on aina 12V enkä kytkenyt sitä ollenkaan hälyttimeen, vaan laitoin hälyttimeltä tulevan johdon (joka siis ohjeen mukaan pitäisi liittää mustaan johtoon) suoraan virtalukon ON-asennon johtoon.

Kytkennässä siis punainen on maa ja musta plus, niin ihmeelliseltä kuin se kuulostaakin. No pääasia, että toimii :)

Kiitos kaikille vastanneille avusta!


Palaa sivulle “Sisusta & Autohifi”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 10 vierailijaa