Vaihdelaatikko, nyt se sitten tapahtui...
Valvoja: ffp jäsenet
Vaihdelaatikko, nyt se sitten tapahtui...
Moro
Eli, kaikki alkoi, kun vaihdoin nopeussmittarin vaijeria... Irroitin vaijerin, ja huomasin yllätys, yllätys, että edellinen omistaja ei ollut muistanut sitä pientä metallista rengasta siirtää vanhasta vaijerista uuteen. siis sitä joka lukitsee sen pyörittäjäpulikan vaijeriin... Se porkkananvärinen muovikappale siis tipahti laatikkoon sisälle, ja sen onkiminen epäonnistui. Selasin nettiä ja tätä forumia hullun raivolla ja sain tietää että ei sen pitäisi vahinkoa tehdä. Tänään sitten, monta kuukautta myöhemmin, kaupungilla ajaessani, tuntui 50kmh vauhdissa pienii rykäisy ja *krunts*-merkkinen ääni. Jatkoin siis matkaa, vauhdin pysähtymättä ja seuraavassa risteyksessä oikeallle kääntyessä, pieneen ylämäkeen, huomasin kytkimen luistavan. Seuraava aistimus oli vaihdelaatikkoöljyn "tuoksu" ja tästä päättelin, joka vahvistui Neste Oy:n pihassa, että halkihan se pahus oli. Valutti öljyt pihalle, eli laatikon lohko halki, kirollun säestämänä seuraavan huoltamon pihaan jossa oli huotlopuoli. Siellähän se nyt odottelee uuden laatikon asennusta, kytkimineen päivineen, hain myös uudet stefat ym "uuteen" laatikkoon. Kiitos Perttu, laatikko tuli maanantaina, eli viime tingassa :D. Opiksi siis kaikille, jotka vaihtavat itse kakkasokoppasen mittarinvaijeria, olkaa tarkkana sen pyörijan kanssa, sen pitää nousta mukana ja oltava kunnolla kiinni uudessa vaijerissa, sitä asennettaessa.
Itse siis oletin, että edellinen vaijerinvaihtaja olisi ottanut vanhasta sen pienenpienen metallirenkaan, ja asentanut sen uuteen vaijeriin, VÄÄRIN! Oletus on kaikkiken mokien Äiti! Se muoviporkkana EI mahdu pyörimään laatikossa muitten osien kanssa!
Jos tästä myöhäisyön avautumisesta oli jollekin apua, niin hyvä.
Eli, kaikki alkoi, kun vaihdoin nopeussmittarin vaijeria... Irroitin vaijerin, ja huomasin yllätys, yllätys, että edellinen omistaja ei ollut muistanut sitä pientä metallista rengasta siirtää vanhasta vaijerista uuteen. siis sitä joka lukitsee sen pyörittäjäpulikan vaijeriin... Se porkkananvärinen muovikappale siis tipahti laatikkoon sisälle, ja sen onkiminen epäonnistui. Selasin nettiä ja tätä forumia hullun raivolla ja sain tietää että ei sen pitäisi vahinkoa tehdä. Tänään sitten, monta kuukautta myöhemmin, kaupungilla ajaessani, tuntui 50kmh vauhdissa pienii rykäisy ja *krunts*-merkkinen ääni. Jatkoin siis matkaa, vauhdin pysähtymättä ja seuraavassa risteyksessä oikeallle kääntyessä, pieneen ylämäkeen, huomasin kytkimen luistavan. Seuraava aistimus oli vaihdelaatikkoöljyn "tuoksu" ja tästä päättelin, joka vahvistui Neste Oy:n pihassa, että halkihan se pahus oli. Valutti öljyt pihalle, eli laatikon lohko halki, kirollun säestämänä seuraavan huoltamon pihaan jossa oli huotlopuoli. Siellähän se nyt odottelee uuden laatikon asennusta, kytkimineen päivineen, hain myös uudet stefat ym "uuteen" laatikkoon. Kiitos Perttu, laatikko tuli maanantaina, eli viime tingassa :D. Opiksi siis kaikille, jotka vaihtavat itse kakkasokoppasen mittarinvaijeria, olkaa tarkkana sen pyörijan kanssa, sen pitää nousta mukana ja oltava kunnolla kiinni uudessa vaijerissa, sitä asennettaessa.
Itse siis oletin, että edellinen vaijerinvaihtaja olisi ottanut vanhasta sen pienenpienen metallirenkaan, ja asentanut sen uuteen vaijeriin, VÄÄRIN! Oletus on kaikkiken mokien Äiti! Se muoviporkkana EI mahdu pyörimään laatikossa muitten osien kanssa!
Jos tästä myöhäisyön avautumisesta oli jollekin apua, niin hyvä.
-
- -
- Viestit: 2556
- Liittynyt: 3.9.2005 13:59
Tuossa kesällähän se kirottu palikka putosi lootan pohjalle, 6h kynsimistä ja näpit verillä sekä hermot loppu. Seuraavana päivänä kuningaskeksintö nimeltä tartuntakynsi käyttöön, ja kahdessa minuutissa oli palikka sormissa ja voittajaolo :)
Vaijerissa oli lukkosokka paikoillaan, mutta oli vaan tarttunut huolella laatikkoon joten riuska nykäisy aiheutti palikan putoamisen lootaan. Todella tarkkana saa olla tuossa puuhassa!!
Itsekin luin silloin aiemmin täältä ettei olisi haittaa jos se ratas jää pyörimään lootan sisuksiin, mutta onneksi tuli sitten ongittua ylös.. kun noinkin voi näemmä käydä.
Vaijerissa oli lukkosokka paikoillaan, mutta oli vaan tarttunut huolella laatikkoon joten riuska nykäisy aiheutti palikan putoamisen lootaan. Todella tarkkana saa olla tuossa puuhassa!!
Itsekin luin silloin aiemmin täältä ettei olisi haittaa jos se ratas jää pyörimään lootan sisuksiin, mutta onneksi tuli sitten ongittua ylös.. kun noinkin voi näemmä käydä.
Morooooo
Laatikko vaihdettu ja pelaamisen kanssa niin ja näin, nivelet vaihteensiirrosta menee vielä vaihtoon, sekä huoltamon tekemä mittariston toimimattomuus-virhe. Ei sitten mikään Motonetin kytkinpaketeista, joitten piti TD golfiin käydä, passannu paikalleen. Eli huoltamo etsi varmaankin mansen ainoan passaavan paketin, ja se pelaa hyvin. Oli laatikko sitten sylkenyt tuon kuuluisan niitin ilmeisesti kytkimen puolelle, lohkosta läpitte, ja sitämyöten tämä kaikki. Saas nähdä sitten, että onko vanhassa laatikossa kaksi porkkanaa, kun ei tämä mittaristo toimi, eli ovat varmaan tiputtaneet sen mittarinpyörittäjän sinne vanhaan boxiin purkaessaan kiireellä. Hieno homma eläkeläisen tuloilla perskales tällainen yllätys. Mutta pakkohan se kuntoon oli tietty saada, eihän sitä metaaliromua voi huoltamonkaan pihalle jättää rajattomasti ;) Kyllä se poijjaat tästä, sano... Noista nivelistä senverran, että onko parasta hakea suoraan marmoritiskiltä, vai onko nuo motonetin nivelet käypää tavaraa?
Laatikko vaihdettu ja pelaamisen kanssa niin ja näin, nivelet vaihteensiirrosta menee vielä vaihtoon, sekä huoltamon tekemä mittariston toimimattomuus-virhe. Ei sitten mikään Motonetin kytkinpaketeista, joitten piti TD golfiin käydä, passannu paikalleen. Eli huoltamo etsi varmaankin mansen ainoan passaavan paketin, ja se pelaa hyvin. Oli laatikko sitten sylkenyt tuon kuuluisan niitin ilmeisesti kytkimen puolelle, lohkosta läpitte, ja sitämyöten tämä kaikki. Saas nähdä sitten, että onko vanhassa laatikossa kaksi porkkanaa, kun ei tämä mittaristo toimi, eli ovat varmaan tiputtaneet sen mittarinpyörittäjän sinne vanhaan boxiin purkaessaan kiireellä. Hieno homma eläkeläisen tuloilla perskales tällainen yllätys. Mutta pakkohan se kuntoon oli tietty saada, eihän sitä metaaliromua voi huoltamonkaan pihalle jättää rajattomasti ;) Kyllä se poijjaat tästä, sano... Noista nivelistä senverran, että onko parasta hakea suoraan marmoritiskiltä, vai onko nuo motonetin nivelet käypää tavaraa?
Samoja niveliä molemmissa, siis ne muovipäiset. Tosin eipä taida isoja eroja olla hinnoissakaan.
E: Kestävimmät nivelet saa aikaiseksi kierretangosta ja Uniball-nivelistä: Kuva
Eli vika ei johtunutkaan siitä muovirattaasta?Oli laatikko sitten sylkenyt tuon kuuluisan niitin ilmeisesti kytkimen puolelle, lohkosta läpitte, ja sitämyöten tämä kaikki
E: Kestävimmät nivelet saa aikaiseksi kierretangosta ja Uniball-nivelistä: Kuva
Mielelläni vaihtaisin itse nuo uniball-nivelet mutta nyt on kyse tallittomasta ihmisestä ja kaikki pitää teettää muilla....prkl... Aivan taivastahan olisi edes kuiva betonilattia mutta kun ei edes sitä ole. Kiitos kuitenin vinkistä, ja tulen toteuttamaan, kunhan vain mahdollisuus vaihtoon ilmaantuu. Haenpa sitten marmoritiskilta nuo alkuun, että passaavat.
Jos se loppuikä on noin 100tkm. Kun ne metallikuulat siellä alla ovat kuluneet ja väliin pääsee hiekkateillä kuraa ja muuta moskaa, niin niitä niveliä saa kyllä vaihdella määrävälein. Edes uusilla muovinivelillä saa välyksiä kokonaan pois jos ei uusi myös kuulia (eli siis myös lähes kaikkia metallivipuja). Varsinkaan kun ne kuulat eivät ole edes pyöreitä :(Ja eiköhä ne uudet muoviset nivelet kestä about sen auton loppuiän.
Noiden 8mm kierteellä varustettujen Uniball-nivelien kuula on muuten saman kokoinen kuin alkuperäisten niveltenkin, eli jättämällä ne alkuperäiset metallipallot paikoilleen pääsee huomattavasti parempaan lopputulokseen kuin muovinivelillä. Ainakin nuo Motonetista ostetut nivelet olivat samaa kokoa.
E: Pointti oli se, että vanhoja muovipäisiä mallina käytellen ne uudet Uniball-tangot näpräilee kasaan vaikka keittiön pöydällä. Sen jälkeen vivut saa paikoilleen konepellin alle yhtä helposti kuin ne muovisetkin. Kuulat voi vaihdella sitten kun jaksaa. Mulla ainakin meni hermot niiden muovihilujen kanssa.
Nivelet vaihdettu, alkuperäisiin VAG-tuotteisiin, myöskin vaihdekepin alapallo kuppeineen. Mittariston toimimattomuus teetti hieman pojilla ylimääräistä työtä mutta lähti sitten pelaamaan ja vaihdatinpa samalla öljyt koneeseenkin, tuohon samaiseen konkurssiinhan sekin uppoaa... Ainoa vika mikä jäi, on pieni vahadus, kun peruutettaessa painaa kytkimen pohjaan, kun veto loppuu, ilmeisesti laatikon kumi alkaa olemaan kypsä, eipä tuota huomannut vaihtaa. Olihan sitten sydämentykytystäkin kotiopäin ajellessa, piti kiihdyttää moottoritielle kun poksahti ja veto loppui, onneksi vain coolerin letku ampui irti ja oli korjattavissa pelkällä ruuvimeisselillä *tyky tyky tyky* Huh. Kallis remontti, öljynvaihtoineen kaikkineen, kytkin, stefat, laatikko, nivelet ym niin lähes 800€ *kiroilua* Sitä se on, kun ei itellä ole tiloja, toisilla pitää teettää. Projektiosiollehan tämän piti mennä mutta... olkoon :)
Hauskaa kevättä kaikille!
T: K
Hauskaa kevättä kaikille!
T: K
no tuota noin vaikuttaako tehä uniballeja niinku ss neuvoi? vaihdettiin kaverille jäärataautoon 5-lovisen laatikon tilalle 4-lovinen. no siinä ei ollu tuota muovi palasta.. laitettiin se sit 5-lovisesta siihen ja laatikko paikalleen ja sit testattiin.. räks ja palasiksi. no etsittiin toinen missä oli tehty puoli-unibal. no sama juttu... lähettiin marmoritiskille.. maksoi kauheat 2.8€ :D
Miksi minä repesin tälle niin lujasti. Anteeksi.
Tarkoituksellahan tuo bon voyage tuli laitettua ;)
No pahus, oisit tullu jutulle :D
Juu, olis pitäny tulla sinne halliin heti alkuunsa, niin olis voitu rupatella. Emäntä vain soitti, kun menin pistään koneita seis siinä odotellessa. Sitten jo pääsikin cordoban kanssa halliin.
Itsekkin joskus mittarinvaijeria vaihtaessa triputin sen rattaan laatikkoon. Oli vielä silloin 4 lovinen laatikko ja ajatuksissa oli sen päivittäminen, niin annoin sen pyöriä siellä muitten rattaiden joukossa. Kerran vaihtaessa kuului napakka rusahdus ja se jauhaantui puruksi muun oljymömmön sekaan. Ei siis aiheuttanut muuta kuin pelonsekaisia tunteita.
Tarkastelin sitä vanhaa laatikkoa, joka taitaa edelleenkin olla siinä Teboilin oven vieressä häkissä, niin perän puolelta oli tavara tullut ulos. Eli ilmeisesti tämä kuuluisa niitti pettänyt lautaspyörästä, sillä ei se pyörittäjäpulikka edes pääse sinne väliin, missä se reikä oli? No, päättelyähän tämä vain, mutta se rusahdus ei ollut suurensuuri, jonka ajaessa tunsin, laatikko pelasi vielä sen muutaman kilometrin. Pakko tässä on kalliiksi sanoa korjausta, joka maksaa lähes 800€, sillä kun joutuu eläkkeelle alta kolmekymppisenä, ei paljo uudella autolla ajosta haaveilla edes, eli vanhoilla paskoilla ajoa se on totuteltava ajattelemaan :) Kyllä on huolloissa tosiaan markkahinnan perään vaihdettu vain tuo €-merkki, senverran olen kuullut öljynvaihtojen ym huoltojen hinnoista, että aika raakoja ovat kyllä. Ei TODELLAKAN ole vara uudella ajella, mihin itse ei voi mitään tehdä oikeen. Loppupään käyttäjä, 18v---> hauta aikajanalla. Onneksi hyvinansaitsevat vaihtavat vanhansa aikaisemmin pois, niin jää vielä ajettavia vehkeitä :)
Ei kokemusta niin pitkältä ajalta että kulumista olisi havaittavissa. Jos sen pallonkin vaihtaa niin silloin tuo kuula on kyllä aika tiivis, nivelessä kun on kumitiiviste.Eikö ne pallot kulu entistä nopeammin noiden uniballien kanssa jos ja kun sinne väliin menee hiekkaa yms.? Noiden muovisten kanssahan se muovi siitä ensimmäisenä antaa periksi. No, en tiedä kun en ole kokeillut molempia vaihtoehtoja.
Kyllähän niillä muovisillakin pärjää, mutta kun välyksiä niillä ei saa edes uusina kokonaan pois. Keppi on toki hieman "jämäkämpi" uniballien kanssa, mutta ei haitaksi asti.
Ihan samanlailla niihin voi öljyt, tulpat ja suotimet sun muut vaihdella.Ei TODELLAKAN ole vara uudella ajella, mihin itse ei voi mitään tehdä oikeen
Kakkiksesta kun joskus loota hajos ostin ehjän 4-lovisen 5e, vetarin laippojen tiivisteet 15e, se hela sinne pääakselin sisää ~10e ja stefa pääakselin sisään ~20e. Ja omaa työtä viikonloppu. Sekä uus kytkin paketti. Mut semmosta se on, jos laskis omalle tuntityölle jotain hintaa niin kyllä se kokonaishinta helposti menis lähelle 800e...
-
- -
- Viestit: 2556
- Liittynyt: 3.9.2005 13:59
Mk2 vaihteen siirtäjän stefa
Lainataan topiiccia. Eli pitäisi 4-loviseen laatikkoon vaihtaa vaihteen siirtäjän stefa. Ennen kuin ryömin alle, niin pitää varmistaa asia.
Eli meneekö homma yksinkertaisuudessaan niin, että siirtäjän tanko vaihdekepin päästä vapaaksi, ulkoapäin kaavitaan stefa pihalle ja liutetaan uusi paikalle...?
Eli meneekö homma yksinkertaisuudessaan niin, että siirtäjän tanko vaihdekepin päästä vapaaksi, ulkoapäin kaavitaan stefa pihalle ja liutetaan uusi paikalle...?
kupukka, yritin muistella sitä mekanismia mutta siinä taitaa olla laatikkoa lähinnä se viimeinen nivel, niin mutterilla kiinni. Ei muuta kun se irti ja stefa lyömällä paikalleen. Vanha tietty koukulla veke :) Paikka on hankala tehdä, laatikon ollessa paikallaan. Eihän tuo laatikon poisotto vie ku sen 30-45 min, kun vaan irrottaa ne kolme pulttia, jotka pitää sen vaihteensiirtöhässäkän paikoillaan, sellaneine iso alumiiniosa joka myös laatikon kannakkeena toimii. Pultit saa samalla pois, kun apparin vetarin irrottaa, kanta 13mm ja ne on samalla puolella. se helpottaa hommaa aivan hitosti. Pukki kakkosnelosesta vaan konehuoneen ylitte ja räikkäliinoilla kannattaa molempia, konetta ja lootaa. Samalla vaivalla AINA uusiksi kytkinvaijeri, painelaakeri ja kytkin. Ei niin ihana homma ole että uusiksi puolenvuoden sisään tekee, heh. Täältä lentävänniemestä saa tulla hakemaan ton puisen pukin, minkä väsäsin ja toimii hyvin. Räikkäliinat saatte ostaa ite motonetistä ;)
^Paitsi ettei nuo ohjeet aivan käy pikkulohkoon eli 1,3:seen :) Niissähän on vaan semmonen tappi (=vaihteensiirtäjä) siellä laatikossa takana alhaalla, mihin tulee semmosella "nivelellä" vaihekepiltä tanko kiinni. Paljon yksinkertasempi "vivusto" mitä tuo 020 laatikon vaatima hässäkkä, mutta hivenen tarkempi säätää kohdalleen.
kupukka, ennemmin vaihdelaatikon päästä se siirtäjän tanko irti :) Samoin kuin se "nivel", sitte vaan stefa kaivella kolostaan ja uus tilalle, romut nippuun ja baanalle.
kupukka, ennemmin vaihdelaatikon päästä se siirtäjän tanko irti :) Samoin kuin se "nivel", sitte vaan stefa kaivella kolostaan ja uus tilalle, romut nippuun ja baanalle.
itsekkin mietin samaa että puhuukohan kari isolohkosta vai tästä epämoottorista. aika ahas paikka on silloin ku laatikko on paikallaan. ja saa olla aika vaihelaatikko neekeri joka irroittaa vaihdelaatikon kone paikallaan. ei siinä muuta mutta ku startti on koneen takana ja siellä on vähän ja vaikka missä asennossa pultteja. onnea kuitenki yritykselle
kupukka, ennemmin vaihdelaatikon päästä se siirtäjän tanko irti :) Samoin kuin se "nivel", sitte vaan stefa kaivella kolostaan ja uus tilalle, romut nippuun ja baanalle.
Onko siirtäjän tanko mahdollista ottaa irti laatikon päästä, ilman että koko laatikon ottaa irti? Jos on, niin kuinka tanko vapautuu?
Lähteekös se vaihdekepin mekanismi sieltä alakautta mitenkään irrottamatta pakosarjaa/putkea? Kun tossa toissapäivänä siinä möyrin ja olin näkevinäni että olis mennyt semmosen "pohjamuovin"alle ja sinne ei kyllä pääse jollei putkea irrota. Tämä siis KR koneellisessa ja ei mitään hajua että mikä loota siinä edes on :D
^Sen suojapellin saa kyllä revittyä irti vaikka putkikin olisi paikallaan, ainaki dieselissä. Tosin siinä nyt onki varmaan tuuman ohkasempi putki :) Helpompi sitä vaihevivustoa on siellä nysvätä ku putki on pois, tai edes irti että sitä voi liikutella. Ite vaihoin aikoinaan koko vaihevivuston yhteen 1.8 kakkikseen, niin etuputki pelkästään taisi olla paikallaan.
kupukka, tovi aikaa kun sorkkinut 1.3-litraista viimeksi mutta kyllä sen tangon sieltä lootan päästäki sai irti. Tutkaile vähän miltä näyttää, siinä "nivelessä" pitäs olla pultti (todennäköisesti kaiken paskan alla) mistä sen saa irti. Ainaki se kone sieltä lootineen sillon nousi ja vaihevivusto jäi autoon paikoilleen, niin täytyy se siitä lootasta irti saada :)
kupukka, tovi aikaa kun sorkkinut 1.3-litraista viimeksi mutta kyllä sen tangon sieltä lootan päästäki sai irti. Tutkaile vähän miltä näyttää, siinä "nivelessä" pitäs olla pultti (todennäköisesti kaiken paskan alla) mistä sen saa irti. Ainaki se kone sieltä lootineen sillon nousi ja vaihevivusto jäi autoon paikoilleen, niin täytyy se siitä lootasta irti saada :)
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 20 vierailijaa