Lohkolämmitin - jo toinen rikki 3 vuodessa

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

vk
-
Viestit: 1871
Liittynyt: 28.11.2004 16:07

Lohkolämmitin - jo toinen rikki 3 vuodessa

ViestiKirjoittaja vk » 17.2.2008 21:25

Auto sama vanha 1998 Audi A6 1.9TDI AFN koneella

Juuri tallista tulin mittailemasta lohkolämmittimen vastusta ja havaitsin sen olevan rikki. Ei kuluta energiaa ollenkaan eikä anna minkäänlaista lukemaa yleismittariin minkään navan välille. Panssarikaapelit ja sisähaara ovat ehjiä (mittasin nekin erikseen) ja sisähaara toimii täysin normaalisti.

Historiaa: Auto saapui maahan saksasta muuttoautona 2004 ja silloin siihen asennettiin ensimmäistä kertaa lohkolämmitin ja sisähaara jossain pikkakorjaamossa. Tämä lämmitysvastus meni oikosulkuun joulukuussa 2006 ja se vaihdettiin uuteen Bosch-huoltamossa. Sama kaava näyttäisi toistuvan ja se herätti epäilemään jotain muuta kuin huonoa tuuria.
Sähkössä ei lienee mitään vikaa kun porterissa ei ole ilmennyt samoja vikoja, auto on suht normaalissa käytössä joten sekään tuskin rasittaa tätä osaa. Lämmitystolppa 2 tunnin ajastimella joka lienee yleisin tapa lämmittää tässä maassa joten tuskin tästäkään johtuu.

Selailin Defan sivuja ja löysin tällaisen sivun asennuspaikoista http://www.defa.com/finn_dok_h.php3?merke=AUDI&modell=A6&type=2&lang=6&ndid=

Sivu ja linkin 781 pdf ilmoittavat kyseiseen moottorimalliin asennuspaikaksi C eli kuskinpuolelle.
NO,
itselläni se on paikassa A eli matkustajan puolella moottoria, lohkon ja turbon "välissä", suojattuna pirun paksulla foliolla.

Voisiko tämä epävirallinen asennuspaikka olla syynä vastuksen jatkuvaan tuhoutumiseen?
Missä teillä muilla on lohko asennettuna? Vanhemmissa AFN Passateissa lienee sama tai eri asennuspaikka.

Pirrex
-
Viestit: 146
Liittynyt: 1.5.2005 17:09

ViestiKirjoittaja Pirrex » 17.2.2008 21:33

Nokkapihdeillä vääntää kevyesti vastusta, ettei vahingossakaan itse vastus koske elementin runkoon. Paljon on ollut juttua miten nämä vastukset palaa, mutta itse tein näin ja hyvin on kestäny.

4Motioner
-
Viestit: 430
Liittynyt: 20.12.2007 12:05

ViestiKirjoittaja 4Motioner » 18.2.2008 9:51

Itseltä oli ostaessa palanut pakkastulppaan laitettava lämppäri juuri tuosta paikasta A, eli repsikan puolelta lohkosta.

Tilalle laitettiin letkulämppäri paikkaan C näin: http://www.hiflow.org/img/misc/audi/lamppari01.jpg

Tuokaan ei kestänyt ja viaksi osoittautui väärä asennusasento. Letkuja jatkettiin hieman ja nyt letkulämppäri on pystyssä kuten pitääkin lohkon ja öljysuodattimen jalan välissä. Lämppäri on ollut noin nyt 3kk ja hyvin on kestänyt. Tuntuu myös lämmittävän todella hyvin, sillä tuohan lämmittää nyt myös moottoriöljyä. Konepellissäkin on selvät sulat kohdat 2h lämmityksen jälkeen.

Lämppäri on Calixin letkulämmitin.

topi-
-
Viestit: 43
Liittynyt: 28.10.2007 18:40

ViestiKirjoittaja topi- » 18.2.2008 12:32

Olen kuullut kans juttua että lohkolämppäri ei näissä kestä. Itsellä kans AFN ja ostaessa lohkolämppäri rikki. Merkkiliikkeessä olisi uusi maksanut 280e, joka olisi luultavasti hajonnut hetken kulutta. Hankin sitten 130e Defan letkulämppärin ja hyvin on toiminut. Tehokas ja yksinkertainen asentaa.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 36 vierailijaa