Rutina liukkaalla sutiessa ja nykiminen kaasua nostettaessa

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Jimme
-
Viestit: 730
Liittynyt: 8.1.2006 16:04

Rutina liukkaalla sutiessa ja nykiminen kaasua nostettaessa

ViestiKirjoittaja Jimme » 5.2.2008 21:29

Nykiminen vaikuttaa siltä, että sytytysennakossa olisi jotain häikkää, sillä paikallaan paukuttaa hieman putkessa.. Jos joku paremmin tietävä voisi selventää hommaa niin olisi hieno juttu, auto menee kuitenkin vw-huoltoon, mutta mielellään olisin itsekin ajan tasalla.

Muuten kulkee hienosti, mutta jotain kummaa sirinää / rutinaa kuuluu kun renkaat lyö tyhjää lumella, jäällä tai muuten liukkaalla. Normaalisti märällä tai kuivalla asfaltilla ei ääntä kuulu vaikka antaisi sutia. Ei lähde myöskään nastoista, enemmänkin kuulostaa kuin joku raapisi maahan, mutta tosiaan normaaliolosuhteissa ko. ääntä ei ilmene. Onko kellään hajuakaan mistä voisi johtua?

Kiitokset jo etukäteen avusta! Auto siis Golf GTI -98 1.8T

Petteri
-
Viestit: 1344
Liittynyt: 1.1.2004 15:46
Viesti:

ViestiKirjoittaja Petteri » 5.2.2008 21:38

Vetoluistonesto. ABSit jarruttaa luistavaa pyörää.

Ei rutise kuin silloin kun pyörien pyörimisnopeuden ero on riittävä (eräänlainen sähköinen tasauspyörästön lukko).

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 5.2.2008 21:53

Eli EDS.

Onko tässäkin käynyt niin että on saksankielinen ohjekirja? :)

Liyno
-
Viestit: 244
Liittynyt: 28.3.2006 22:06

ViestiKirjoittaja Liyno » 5.2.2008 21:57

EDS

Elektronische Differential Sperre Tasauspyörästön elektroninen "lukitus" Toiminta perustuu ABS-pyöränantureiden välittämiin signaaleihin. Mikäli jokin vetävistä pyöristä pyörii nopeammin kuin muut, niin se sutii. Tällöin ABS-ohjainyksikkö käyttää ABS-hydraulipumppua ja ohjaa paineenalaista jarrunestettä sutivalle pyörälle. Pyörän jarru aktivoituu ja tasaa pyörien pyörimisnopeuseroa samalla akselilla, aikaansaaden tasauspyörästön lukkoefektin. Toimii nykyisin (alk. 9/98) aina n. 80 km/h ajonopeuteen asti. EDS vaatii huolellisuutta jarrunesteen vaihdon yhteydessä!

Lähde:
http://www.volkswagen.fi/

Petteri
-
Viestit: 1344
Liittynyt: 1.1.2004 15:46
Viesti:

ViestiKirjoittaja Petteri » 5.2.2008 21:58

ohjaa paineenalaista jarrunestettä sutivalle pyörälle.


Voi hemeletti! Jarrujärjestelmä vuotaa! :-D

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 5.2.2008 22:13

Mikäköhän tuossa nyt niin erityisesti edellyttää huolellisuutta jarrunesteen vaihdossa?

markoantero
-
Viestit: 449
Liittynyt: 12.1.2007 20:50

ViestiKirjoittaja markoantero » 5.2.2008 22:30

Pystyykö tuota EDS:ää mitenkään poistamaan käytöstä,muuten kuin ottamalla ABS:n sulakkeen pois?
On sen verran vitt..maista rutinaa,kun tulee noita liikkellelähtöjä sentään satoja viikossa.

Olen nyt ajellut ilman sulaketta,niin on paljo mukavemmat noi lähdöt,hyvin toi nelikko lähtee ilman rutinaakin.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 5.2.2008 22:35

Oothan tietoinen että jarrutasapainon säätö menee pieleen ilman sähköjä?

Ensimmäinen kerta kun kuulen että joku haluaa heikentää liikkeellelähtöä, monet näkee sen eteen paljon vaivaakin :)

markoantero
-
Viestit: 449
Liittynyt: 12.1.2007 20:50

ViestiKirjoittaja markoantero » 5.2.2008 22:48

Kyllä se niin tasasesti jarruttaa ja lyhyemmällä matkalla pysähtyy ilman abseja.

Ihan yhtä hyvin lähtee oli eds käytössä tai ei,no tietysti kun on jäätä joka pyörän alla niin sitte toi eds auttaa kyllä.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 5.2.2008 22:58

Toihan auttaa enemmän silloin kun on epätasainen kitka tiessä...

Petteri
-
Viestit: 1344
Liittynyt: 1.1.2004 15:46
Viesti:

ViestiKirjoittaja Petteri » 5.2.2008 23:04

EDS auttaa parhaiten silloin kun kitka on epätasainen ja kuski osaa lähteä oikein. Eli EDS jarruttaa sopivasti. Turha odottaa, että elektroniikka tekee ihmeitä jos yrittää liikennevaloista lähteä jääkelillä talla pohjassa. EDS kun vain tasaa niitä pyörimiseroja jarrun avulla. Kaasupohjaan - ja molemmat pyörät sutivat yhtä paljon. Nätti lähtö - ja jos toinen pyörä sutaisee, niin sitä jarrutetaan, jotta voima siirtyisi sutimattomalle puolelle.

LauriJT
-
Viestit: 1480
Liittynyt: 17.9.2004 11:14

ViestiKirjoittaja LauriJT » 6.2.2008 6:08

Lainaus:
ohjaa paineenalaista jarrunestettä sutivalle pyörälle.


Voi hemeletti! Jarrujärjestelmä vuotaa! :-D


Heittäis mieluumin sepeliä sinne pyörälle eikä kallista jarrunestettä =)

markoantero
-
Viestit: 449
Liittynyt: 12.1.2007 20:50

ViestiKirjoittaja markoantero » 6.2.2008 15:24

Joo kyllä ymmärrän täysin ton toimintaperiaatteen,toi rutina vaan ärsyttää.
Etuvetosessa tosta EDS:stä on paljon enempi hyötyä,nelikossa löytyy sitä pitoa paremmin.

Kuskikin varmaan osaa noi liikkeellelähdöt yli miljoonan kilometrin kokemuksella.

Petteri
-
Viestit: 1344
Liittynyt: 1.1.2004 15:46
Viesti:

ViestiKirjoittaja Petteri » 6.2.2008 16:37

Joo kyllä ymmärrän täysin ton toimintaperiaatteen,toi rutina vaan ärsyttää.
Etuvetosessa tosta EDS:stä on paljon enempi hyötyä,nelikossa löytyy sitä pitoa paremmin.

Kuskikin varmaan osaa noi liikkeellelähdöt yli miljoonan kilometrin kokemuksella.


Tarkoitit varmaan autoa, jossa vetää yksi pyörä edessä ja yksi takana ;-)

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 6.2.2008 16:41

Eihän kuski mahda mitään jos on akseleilta toinen pyörä liukkaalla ja toinen pitävällä.

markoantero
-
Viestit: 449
Liittynyt: 12.1.2007 20:50

ViestiKirjoittaja markoantero » 6.2.2008 16:41

Tarkoitit varmaan autoa, jossa vetää yksi pyörä edessä ja yksi takana ;-)[/quote]

No sellasta juuri.

Jimme
-
Viestit: 730
Liittynyt: 8.1.2006 16:04

ViestiKirjoittaja Jimme » 7.2.2008 7:35

Jees, omaa laiskuutta, tulin tossa jutelleeksi kaverin kanssa ja todettiin ettei oikeen muusta voi olla kysymys (vilkaisin vielä auton allekin ettei siellä mikään repsota) kuin luistonestosta... Vähän maalaisjärkeä peliin niin tästäkin olisi selvitty enempiä ihmettelemättä...

Tämä menee jo tonne moottoriosastolle, mutta jatketaan nyt täällä kun on kerran aloitettu.

Auto on siis lastutettu, tuo hieman epätasainen käynti ja kevyehkö paukutus vielä mietityttää... Varmasti softassa on nostettu ahtoja ja bensakartat muokattu, mutta kannattaako lähteä kokeilemaan tulppien vaihtoa (auton määräaikaishuollot on tehty ainakin huoltokirjan mukaan ajallaan) tai tuota sytkän säätöä?

Henu123456
-
Viestit: 3
Liittynyt: 26.11.2008 11:29

ViestiKirjoittaja Henu123456 » 26.11.2008 11:51

Minkälaista tuo aiheen "Rutina liukkaalla sutiessa " rutina on.

Itsellä on tuota kanssa Golf IV variant -02. Ja koska on esimmäinen autoni niin ei ole verrokkia. Eli todella häiritsevän voimakasta rutinaa ja hakkausta (tuntuu auton pohjassa) kun renkaat sutasee. Toki joo ABSit varmaan laittaa hanttiin, mutta tuo hakkaus tuntuu todella väkivaltaiselta. Voisikos tässä olla jotain lisä mausteita kuten kuluneet jarrut tai löysät vetonivelet?

MJ
-
Viestit: 471
Liittynyt: 24.1.2008 11:27

ViestiKirjoittaja MJ » 27.11.2008 8:12

Minkälaista tuo aiheen "Rutina liukkaalla sutiessa " rutina on.

Itsellä on tuota kanssa Golf IV variant -02. Ja koska on esimmäinen autoni niin ei ole verrokkia. Eli todella häiritsevän voimakasta rutinaa ja hakkausta (tuntuu auton pohjassa) kun renkaat sutasee. Toki joo ABSit varmaan laittaa hanttiin, mutta tuo hakkaus tuntuu todella väkivaltaiselta. Voisikos tässä olla jotain lisä mausteita kuten kuluneet jarrut tai löysät vetonivelet?


Kyllä siihen tottuu, ihan samat tuntemukset oli Skodallakin ekaa kertaa liukkaalla ajettaessa. Hokasin vaan yhteyden rutinan ja lisääntyneen pidon välillä hyvinkin nopeasti :)

Tietty paksu kerros jäätä lokarin takaosassa voi aiheuttaa renkaan hankautumista ja ylimääräistä rutinaa rungon kautta (jarrutettaessa/ EDS:n toimiessa), mutta tuskinpa muussa tapauksessa mitää hätään on. Mitä väljemmät puslat on tukivarsissa niin sitä enemmän rengas liikkuu jarrun toimiessa.

Vetonivelet kyllä paukuttas muutenkin, kuin vain sutiessa , aina kun on renkaat käännettynä suorasta linjasta ja etujarruiltakin (joissain autoissa takajarruiltakin? ) tulee viestiä ohjaamoon palojen alkaessa olla lopuillaan.

Henu123456
-
Viestit: 3
Liittynyt: 26.11.2008 11:29

ViestiKirjoittaja Henu123456 » 27.11.2008 11:53

Kesällä tuota ilmeni jonkun verran, etenkin käätäessä ja samalla liikkeelle lähteissä.
Noh en sitä silloin paljoa ajatellut. Mutta nyt talvella sitä tulee päivittäin.
Ääni on vain todella voimakas ja hakkaava niin se pistii pienen autoilijan pasmat sekaisin.
Keväällä olen ajatellut pulsat ja tukivarret tarkistuttaa.

heller
-
Viestit: 465
Liittynyt: 15.2.2008 17:07

ViestiKirjoittaja heller » 27.11.2008 18:39

Onkohan toi mullakin (-99 passatti) sama EDS mikä valoja vilkuttelee? Jotenkin kun jos lähtee liikkeelle niin kuuluu vaimea rutina ja tuntus et pito siirtys renkaalta toiselle. Aina kun näin käy niin valot käyvät himmeinä.

Hese
-
Viestit: 409
Liittynyt: 23.7.2003 8:24

ViestiKirjoittaja Hese » 28.11.2008 12:57

Voiko 96/97 Golf Gti 16v:ssä ABS:llä olla jo EDS? Ainakin siltä kuulostaa, on tosin aika laimea verrattuna uudempiiin?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 28.11.2008 13:04

Ohjekirjan mukaan ainakin jo -90 kakkosgolfeihinkin on saanut kyseisen järjestelmän...

Petteri
-
Viestit: 1344
Liittynyt: 1.1.2004 15:46
Viesti:

ViestiKirjoittaja Petteri » 28.11.2008 18:08

Mikäs ero se nyt on EDS:llä ja ASR:llä?

Beni
-
Viestit: 66
Liittynyt: 15.6.2011 3:01

ViestiKirjoittaja Beni » 7.2.2012 2:14

EDS=Sähköinen tasauspyörästön lukko. ASR= Luistonesto

Jos en nyt aivan väärin muista.

lasses
-
Viestit: 607
Liittynyt: 25.8.2003 15:27

ViestiKirjoittaja lasses » 7.2.2012 21:06

Kuka vatipää tuon idean jarruttamisesta liikkellelähdettäessä on keksinyt? Vissiin sama kaveri sahaa vasaralla.

Kitkat ja jarruttelu on toivoton yhdistelmä ja siinäpä sitten saa painellä luistonestoa pois, että pääsee lumisella tiellä liikkeelle.

Jotenkin saabissa käytössäolevan moottorin tehojen rajoittaminen toimi paremmin. Eikä tarvinnu kikkailla.

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 7.2.2012 21:35

Moottoritehoa tiputtamalla ei pal siirretä voimaa pitävälle pyörälle, ja moottoritehoa rajoitetaan kaikissa sutimisenestojärjestelmissä mitä mä tiedän, myös volkkarin. Moottoritehon tiputtaminen ja jarruttaminen ei liity toisiinsa mitenkään. Yhdessä niiden kanssa saadaan ripein liikkeellelähtö mitä nyt ilman oikeeta lukkoperää pystytään saamaan. EDS ei rajoita sutimista, yrittää vaan tasoitella vetävien pyörien pyörimiseroa.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 88 vierailijaa