Rutina liukkaalla sutiessa ja nykiminen kaasua nostettaessa
Valvoja: ffp jäsenet
Rutina liukkaalla sutiessa ja nykiminen kaasua nostettaessa
Nykiminen vaikuttaa siltä, että sytytysennakossa olisi jotain häikkää, sillä paikallaan paukuttaa hieman putkessa.. Jos joku paremmin tietävä voisi selventää hommaa niin olisi hieno juttu, auto menee kuitenkin vw-huoltoon, mutta mielellään olisin itsekin ajan tasalla.
Muuten kulkee hienosti, mutta jotain kummaa sirinää / rutinaa kuuluu kun renkaat lyö tyhjää lumella, jäällä tai muuten liukkaalla. Normaalisti märällä tai kuivalla asfaltilla ei ääntä kuulu vaikka antaisi sutia. Ei lähde myöskään nastoista, enemmänkin kuulostaa kuin joku raapisi maahan, mutta tosiaan normaaliolosuhteissa ko. ääntä ei ilmene. Onko kellään hajuakaan mistä voisi johtua?
Kiitokset jo etukäteen avusta! Auto siis Golf GTI -98 1.8T
Muuten kulkee hienosti, mutta jotain kummaa sirinää / rutinaa kuuluu kun renkaat lyö tyhjää lumella, jäällä tai muuten liukkaalla. Normaalisti märällä tai kuivalla asfaltilla ei ääntä kuulu vaikka antaisi sutia. Ei lähde myöskään nastoista, enemmänkin kuulostaa kuin joku raapisi maahan, mutta tosiaan normaaliolosuhteissa ko. ääntä ei ilmene. Onko kellään hajuakaan mistä voisi johtua?
Kiitokset jo etukäteen avusta! Auto siis Golf GTI -98 1.8T
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
EDS
Elektronische Differential Sperre Tasauspyörästön elektroninen "lukitus" Toiminta perustuu ABS-pyöränantureiden välittämiin signaaleihin. Mikäli jokin vetävistä pyöristä pyörii nopeammin kuin muut, niin se sutii. Tällöin ABS-ohjainyksikkö käyttää ABS-hydraulipumppua ja ohjaa paineenalaista jarrunestettä sutivalle pyörälle. Pyörän jarru aktivoituu ja tasaa pyörien pyörimisnopeuseroa samalla akselilla, aikaansaaden tasauspyörästön lukkoefektin. Toimii nykyisin (alk. 9/98) aina n. 80 km/h ajonopeuteen asti. EDS vaatii huolellisuutta jarrunesteen vaihdon yhteydessä!
Lähde:
http://www.volkswagen.fi/
Elektronische Differential Sperre Tasauspyörästön elektroninen "lukitus" Toiminta perustuu ABS-pyöränantureiden välittämiin signaaleihin. Mikäli jokin vetävistä pyöristä pyörii nopeammin kuin muut, niin se sutii. Tällöin ABS-ohjainyksikkö käyttää ABS-hydraulipumppua ja ohjaa paineenalaista jarrunestettä sutivalle pyörälle. Pyörän jarru aktivoituu ja tasaa pyörien pyörimisnopeuseroa samalla akselilla, aikaansaaden tasauspyörästön lukkoefektin. Toimii nykyisin (alk. 9/98) aina n. 80 km/h ajonopeuteen asti. EDS vaatii huolellisuutta jarrunesteen vaihdon yhteydessä!
Lähde:
http://www.volkswagen.fi/
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 449
- Liittynyt: 12.1.2007 20:50
Pystyykö tuota EDS:ää mitenkään poistamaan käytöstä,muuten kuin ottamalla ABS:n sulakkeen pois?
On sen verran vitt..maista rutinaa,kun tulee noita liikkellelähtöjä sentään satoja viikossa.
Olen nyt ajellut ilman sulaketta,niin on paljo mukavemmat noi lähdöt,hyvin toi nelikko lähtee ilman rutinaakin.
On sen verran vitt..maista rutinaa,kun tulee noita liikkellelähtöjä sentään satoja viikossa.
Olen nyt ajellut ilman sulaketta,niin on paljo mukavemmat noi lähdöt,hyvin toi nelikko lähtee ilman rutinaakin.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 449
- Liittynyt: 12.1.2007 20:50
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
EDS auttaa parhaiten silloin kun kitka on epätasainen ja kuski osaa lähteä oikein. Eli EDS jarruttaa sopivasti. Turha odottaa, että elektroniikka tekee ihmeitä jos yrittää liikennevaloista lähteä jääkelillä talla pohjassa. EDS kun vain tasaa niitä pyörimiseroja jarrun avulla. Kaasupohjaan - ja molemmat pyörät sutivat yhtä paljon. Nätti lähtö - ja jos toinen pyörä sutaisee, niin sitä jarrutetaan, jotta voima siirtyisi sutimattomalle puolelle.
-
- -
- Viestit: 449
- Liittynyt: 12.1.2007 20:50
Joo kyllä ymmärrän täysin ton toimintaperiaatteen,toi rutina vaan ärsyttää.
Etuvetosessa tosta EDS:stä on paljon enempi hyötyä,nelikossa löytyy sitä pitoa paremmin.
Kuskikin varmaan osaa noi liikkeellelähdöt yli miljoonan kilometrin kokemuksella.
Tarkoitit varmaan autoa, jossa vetää yksi pyörä edessä ja yksi takana ;-)
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 449
- Liittynyt: 12.1.2007 20:50
Jees, omaa laiskuutta, tulin tossa jutelleeksi kaverin kanssa ja todettiin ettei oikeen muusta voi olla kysymys (vilkaisin vielä auton allekin ettei siellä mikään repsota) kuin luistonestosta... Vähän maalaisjärkeä peliin niin tästäkin olisi selvitty enempiä ihmettelemättä...
Tämä menee jo tonne moottoriosastolle, mutta jatketaan nyt täällä kun on kerran aloitettu.
Auto on siis lastutettu, tuo hieman epätasainen käynti ja kevyehkö paukutus vielä mietityttää... Varmasti softassa on nostettu ahtoja ja bensakartat muokattu, mutta kannattaako lähteä kokeilemaan tulppien vaihtoa (auton määräaikaishuollot on tehty ainakin huoltokirjan mukaan ajallaan) tai tuota sytkän säätöä?
Tämä menee jo tonne moottoriosastolle, mutta jatketaan nyt täällä kun on kerran aloitettu.
Auto on siis lastutettu, tuo hieman epätasainen käynti ja kevyehkö paukutus vielä mietityttää... Varmasti softassa on nostettu ahtoja ja bensakartat muokattu, mutta kannattaako lähteä kokeilemaan tulppien vaihtoa (auton määräaikaishuollot on tehty ainakin huoltokirjan mukaan ajallaan) tai tuota sytkän säätöä?
-
- -
- Viestit: 3
- Liittynyt: 26.11.2008 11:29
Minkälaista tuo aiheen "Rutina liukkaalla sutiessa " rutina on.
Itsellä on tuota kanssa Golf IV variant -02. Ja koska on esimmäinen autoni niin ei ole verrokkia. Eli todella häiritsevän voimakasta rutinaa ja hakkausta (tuntuu auton pohjassa) kun renkaat sutasee. Toki joo ABSit varmaan laittaa hanttiin, mutta tuo hakkaus tuntuu todella väkivaltaiselta. Voisikos tässä olla jotain lisä mausteita kuten kuluneet jarrut tai löysät vetonivelet?
Itsellä on tuota kanssa Golf IV variant -02. Ja koska on esimmäinen autoni niin ei ole verrokkia. Eli todella häiritsevän voimakasta rutinaa ja hakkausta (tuntuu auton pohjassa) kun renkaat sutasee. Toki joo ABSit varmaan laittaa hanttiin, mutta tuo hakkaus tuntuu todella väkivaltaiselta. Voisikos tässä olla jotain lisä mausteita kuten kuluneet jarrut tai löysät vetonivelet?
Minkälaista tuo aiheen "Rutina liukkaalla sutiessa " rutina on.
Itsellä on tuota kanssa Golf IV variant -02. Ja koska on esimmäinen autoni niin ei ole verrokkia. Eli todella häiritsevän voimakasta rutinaa ja hakkausta (tuntuu auton pohjassa) kun renkaat sutasee. Toki joo ABSit varmaan laittaa hanttiin, mutta tuo hakkaus tuntuu todella väkivaltaiselta. Voisikos tässä olla jotain lisä mausteita kuten kuluneet jarrut tai löysät vetonivelet?
Kyllä siihen tottuu, ihan samat tuntemukset oli Skodallakin ekaa kertaa liukkaalla ajettaessa. Hokasin vaan yhteyden rutinan ja lisääntyneen pidon välillä hyvinkin nopeasti :)
Tietty paksu kerros jäätä lokarin takaosassa voi aiheuttaa renkaan hankautumista ja ylimääräistä rutinaa rungon kautta (jarrutettaessa/ EDS:n toimiessa), mutta tuskinpa muussa tapauksessa mitää hätään on. Mitä väljemmät puslat on tukivarsissa niin sitä enemmän rengas liikkuu jarrun toimiessa.
Vetonivelet kyllä paukuttas muutenkin, kuin vain sutiessa , aina kun on renkaat käännettynä suorasta linjasta ja etujarruiltakin (joissain autoissa takajarruiltakin? ) tulee viestiä ohjaamoon palojen alkaessa olla lopuillaan.
-
- -
- Viestit: 3
- Liittynyt: 26.11.2008 11:29
Kesällä tuota ilmeni jonkun verran, etenkin käätäessä ja samalla liikkeelle lähteissä.
Noh en sitä silloin paljoa ajatellut. Mutta nyt talvella sitä tulee päivittäin.
Ääni on vain todella voimakas ja hakkaava niin se pistii pienen autoilijan pasmat sekaisin.
Keväällä olen ajatellut pulsat ja tukivarret tarkistuttaa.
Noh en sitä silloin paljoa ajatellut. Mutta nyt talvella sitä tulee päivittäin.
Ääni on vain todella voimakas ja hakkaava niin se pistii pienen autoilijan pasmat sekaisin.
Keväällä olen ajatellut pulsat ja tukivarret tarkistuttaa.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Kuka vatipää tuon idean jarruttamisesta liikkellelähdettäessä on keksinyt? Vissiin sama kaveri sahaa vasaralla.
Kitkat ja jarruttelu on toivoton yhdistelmä ja siinäpä sitten saa painellä luistonestoa pois, että pääsee lumisella tiellä liikkeelle.
Jotenkin saabissa käytössäolevan moottorin tehojen rajoittaminen toimi paremmin. Eikä tarvinnu kikkailla.
Kitkat ja jarruttelu on toivoton yhdistelmä ja siinäpä sitten saa painellä luistonestoa pois, että pääsee lumisella tiellä liikkeelle.
Jotenkin saabissa käytössäolevan moottorin tehojen rajoittaminen toimi paremmin. Eikä tarvinnu kikkailla.
Moottoritehoa tiputtamalla ei pal siirretä voimaa pitävälle pyörälle, ja moottoritehoa rajoitetaan kaikissa sutimisenestojärjestelmissä mitä mä tiedän, myös volkkarin. Moottoritehon tiputtaminen ja jarruttaminen ei liity toisiinsa mitenkään. Yhdessä niiden kanssa saadaan ripein liikkeellelähtö mitä nyt ilman oikeeta lukkoperää pystytään saamaan. EDS ei rajoita sutimista, yrittää vaan tasoitella vetävien pyörien pyörimiseroa.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 88 vierailijaa