Miten tapahtuu ikkunalasien irroitus vanhasta volkkarista?
Kyseessä ei ole liimattu lasi, vaan tiivisteen malli on sellainen että kromilista tungetaan omaan uraansa jolloin lasi tavallaan lukittuu paikalleen. Kromilistojen irroituksen jälkeen lasi on toki hieman löyhässä, mutta miten sen saa ehjänä pois?
Harjoittelin jo valmiiksi hieman rikkinäisen tuulilasin irroitusta (haluan vain kromilistan uralla varustetut tiivisteet talteen) kampeamalla sitä nurkasta parilla talttapäämeisselillä, ja siinähän kävi juuri niinkuin kädettömältä saattoi odotta, eli koko lasi halkesi! :D
Lämmintä saippuavettä jotta tiivisteet pehmenee/liukastuu, ja sitten vaan kammetaan lasi irti asentamalla about 10cm välein jotain meisseleitä?! Voisin kuvitella että asennus on helpompi kuin irroitus.
Ikkunoiden irroitus ja asennus?
Valvoja: ffp jäsenet
En tiedä onko samanlainen operaatio mutta kerran kattelin vierestä kun Saab 99:n takalasi vaihdettiin. Lista irti, imukupit kiinni ulkopuolelle ja toinen kaveri sisäpuolelta kenkäs lasin irti. Uusi paikalleen, semmonen naruviritys sinne lasin ja tiivisteen väliin, sisäpuolelta narusta vetämällä lasi paikalleen ja lista takasin uraan.
Passatista lähti ikkunat varsin helposti kun vaan oivalsi oikean tekniikan: sisäpuolelta lipsuttelin talttapäämeisselillä tiivisteen reunan korissa olevan "lipareen" toiselle puolelle, niin lasi lähti tiivisteineen ulkokautta pois. Meniköhän takasivuikkunoihinkin aikaa pari minuuttia per puoli. En tiedä sitten, minkälaiset tiivisteet on uudemmissa vageissa.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 20 vierailijaa