Vaihdelaatikon ja jakopään ajoitusmerkit eivät täsmää...?
Valvoja: ffp jäsenet
Vaihdelaatikon ja jakopään ajoitusmerkit eivät täsmää...?
Tuota konetta kasaillessani huomasin kyseisen ilmiön...elikkäs jakopää on kasassa, ja siellä on merkit kohillaan, mutta kun laitoin laatikon paikalleen, niin vauhtipyörän merkki ei tullut aivan kohalleen vaihdelaatikossa olevan vastamerkin kanssa...?heittoa on noin 1-2cm, eli merkki kyllä näkyy reiästä, mutta ei ole "osoitinnuolen" kanssa samalla kohdalla...mikä mahtaa olla vikana?vaihdoin autoon volkkarin vauhtipyörän, josta ei ole tietoa, mistä volkkarin koneesta se on, mutta 027-alkuinen numero oli sama kuin vanhassakin vauhtipyörässä...onkos nuissa volkkarin vauhtipyörissä kaikissa samalla kohdalla prikulleen tuo ajoitusmerkki?Niin ja autohan oli G2 Gti 16V...
Viimeksi muokannut gtikolffi, 18.12.2007 12:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Käytin laatikon vielä irti ja mallasin vanhaa vauhtipyörää tämän uuden päälle ja merkit näyttivät olevan kutakuinkin kohikkain...tilasin vauhtipyörän etelästä matkahuollolla, koska se oli valmiiksi kevennetty ja sopi projektiini hyvin...eihän tuota vauhtipyörää voi kuitenkaan asentaa väärin, koska siinä on nämä kohdistustapit, jotka pitää osua paikoilleen...?
yleensähän vauhtipyörä ja kampiakseli on tasapainotettu keskenään että en välttämättä itse ainakaan menisi ihan minkä auton tahtojaan vauhtipyörää asenteleen. ja eihän ne merkit aina välttämätä joka mallissa ole samalla kohdin, sehän vaikuttaa ajoitukseen joka eri autoissa vaihtelee melko paljonki.
ja tosiaan ne merkithän meinaa 1sylinterin ykk:ta eli sen etsit ja ja nokka-akselin ajotus kohileen ja remmi paikalleen, jos nyt et niitä merkkejä saa täsmäämään.
ja tosiaan ne merkithän meinaa 1sylinterin ykk:ta eli sen etsit ja ja nokka-akselin ajotus kohileen ja remmi paikalleen, jos nyt et niitä merkkejä saa täsmäämään.
Eli ykkös pytystä tulppa pois ja sitä kautta etsit sen oikean YKK, muuten se voi heittää, tosiaan vauhtipyörässä se merkki voi olla 4-12° ajotusmerkki eikä YKK.
Älä luota mihinkään ennenkuin olet sen itse mitannut.
Nimimerkillä, Nokkapyörä väärinpäin ja nokan ajotusheitti 180° :) Prkle mitäs merkaileevat molemminpuolin nokkapyörää merkkejä xD
Älä luota mihinkään ennenkuin olet sen itse mitannut.
Nimimerkillä, Nokkapyörä väärinpäin ja nokan ajotusheitti 180° :) Prkle mitäs merkaileevat molemminpuolin nokkapyörää merkkejä xD
Joo siis jakopään ajoitusmerkit on kohillaan ja remmi on jo paikoillaan...mutta kun jakopään merkit on kohillaan, niin vauhtipyörän merkki heittää noin. 1cm merkistä...pitää tosiaan kattoa vielä tulpanreijästä, että ykkösen mäntä on YKK:ssa...olihan se niin, että 1.sylinteri on lähimpänä jakopäätä...?Vauhtiåyörä on kyllä Golffista, mutta ei mahda olla GTI mallista...samat sarjanumerot siinä oli, mitä alkuperäisessä vauhtipyörässäkin....
Juu ja tätä vauhtipyörää on kyllä sorvattu jälkeenpäin (painonsäästöä:)), että pitäs olla ihan balanssissa...tuossa vauhtipyörässä näkyy olevan kaksi muutakin merkkiä sen ajoitusmerkin lisäksi, ovat sellaisia pieniä neliskanttisia kohoumia, toisin kun toi nollakohta on sellainen lovi...mitähän merkkejä ne mahtaa olla...?
Meinaatkos MJF, että sulla on ollut samanlainen tilanne, että jakopäästä on kyllä nokka-akselin ja kampuran merkit kohillaan, mutta tosiaan vauhtipyörän merkki silti heittää...?
~sentin ero oli noilla sytkän ja nollakohdan merkeillä tuossa mun vauhtipyörässäkin. Siinä oli kyllä molemmat, mutta meni hetki ennen ku älysi :)
Meinaatkos MJF, että sulla on ollut samanlainen tilanne, että jakopäästä on kyllä nokka-akselin ja kampuran merkit kohillaan, mutta tosiaan vauhtipyörän merkki silti heittää...?
Aina välillä tulee väitteitä että olisi painotettu yhdessä, hiukan logistiikkaa/yms lukeneena en kyllä ymmärrä miten moinen olisi järkevää kun tehdään kymmeniä/satoja tuhansia moottoreita. Kampiakselit ja vauhtipyörät pitäisi tuossa tapauksessa aina pitää parina kokoonpanossa, enkä usko että useinkaan ne on peräkkäin asennusjärjestyksessä. Roverilla ainakin 100% varmuudella kummatkin on painotettu erikseen. Tämän olettamuksen pidän itselläni muissakin moottorin valmistajilla, ellei joku oikeasti jotain muuta faktaa esitä.
Lovi on ennakkomerkki ruiskukoneelle, nolla kohta on todella pieni nolla vauhtipyörässä.
Aiwan, sitten olen kytännyt aivan väärää merkkiä:D...elikkäs nyt kun tuo lovi heittää n.1-1,5cm vaihdelaatikon merkistä, niin eikös sillon ennakon pitäisi olla luokkaa 6-9 astetta...?Eli juuri sen mitä kärsii laittaa tuolle koneelle ennakkoa, ennen kun alkaa nakuttaan...?Sitä nollaa en kyllä vauhtipyörästä huomannut, mutta pitänee tarkastella vielä lähempää:)...
VW:n vauhtipyörissä on muuten tolkuttomat painoerot, kun puntaroitiin mielen kiinnosta niitä.
Tuo Gti:n vakio vauhtipyörä painoi 4959g, kun taas tämä kevennetty malli, jota olen sovittanut paikoilleen 4494g...
Niin ja kyllähän jotkut humut vievät kampura-vauhtipyöräpaketin tasapainotettavaksi kytkinasetelma paikallaan...mutta en tiedä, että onko tuossa enään mitään järkeä, kun eivät ne koneet kuitenkaan kierrä yli 8000rpm...Sitten tilanteen kyllä ymmärtäisi, kun moottori kiertäisi sen yli 10000, niin alkaisi olla pyöriviä massavoimia sen verran, että koko setti kannattaisi tasapainottaa...
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 29 vierailijaa