Onko kukaan vaihtanut 3 Golffiin taakse rumpujarruliseen "napatappia"??
Elikkä omasta autosta leikkas taka pyörän laaakeri kiinni ja sen joutu sit irrottamaan vingulla kun ei millään saanut edes liikahtamaan.
siihen samaiseen kulmaan on nyt vaihettu kolme kertaa laakeri 40tkm aikana. ja kolme eri ihmistä sen on tehnyt. elikkä laakeri on kestänyt 10-15tkm.
Nyt sit viimeinen laakeri laitettiin pienellä väkivallalla paikoilleen ja auto liikenteeseen. 2000km ja laakerin kiristykseen.
Sisempi laakeri taitaa olla hieman vinossa joten se ottaa hieman kipeästi siihen.
kaupasta uus tappi ja sit ihmeteellään miten tapahtuu. tossa kiristellessä ulkona tutkailin sitä kiinnitystä niin en päässyt oikein jyvälle miten se oikein rakentuu. vai onko nyt varmasti väärä tappi.
Elikkä jos nyt joku on jos kus tehnyt kyseisen homman niin vois pistää neuvoja.
Räjäytys kuvakaan ei olisi pahitteeksi kun toi "vagcat" ei ilmeisemmin toimi enää.
Ongelmia pyörännavan kanssa
Valvoja: ffp jäsenet
Onko tappi ja rumpu vw orkkis kamaa vai jotain tarvike juttuja? Onko rumpu kuinka vanha?
Itse olen törmännyt tarviketappeihin, jotka on sen verran epätarkoissa mitoissa, että laakereita (rumpua) ei saa ulos tapista ilman ulosvetäjää.
Lisäksi tarvikerumpujen laakeri pesät saatta olla jotain muuta kuin pyöreät.
Mutta kait ne tarvike hilutkin suurinpiirtein toimii.
Jossain tässä palstalla oli juttua tarvikerummuista, joissa oli koneistus jäänyt puolitiehen tjsp ja laakerit ei asettuneet oikeille paikoille.
Itsellä oli sellanen juttu että kiristämällä uusilla laakereilla ja rummuilla ei laakerivälys kadonnut --> päättelin että tapin täytyi olla kulunut, koska edes kiristämällä välys ei hävinnyt.
Niinpä saattaa olla että tuon tapin vaihdon jälkeen ongelma katoaa.
Ei tuossa uusien asennus projektissa pitäs mitää erikoista väkivaltaa tarvita.
Uusien laakereiden ulkokoolien laitto on syytä kattoa tarkkaan, varsinkin että alku lähtee menee suoraan ja kooli tosiaan menee ihan pohjalle saakka. Mielummin tuurnalla naputellen, kuin tunnottomalla prässillä.
Katso että ulkokehien asennuksen jälkeen laakeri istuu suoraan paikallaan.
Reilusti rasvaa laakereihin, rumpuun ja rasvakuppiin.
Lisäksi olen itse uusien rumpujen ja laakereiden kanssa kiristänyt alkuksi navan yli tiukalle --> jos johonkin on jäänyt sinne kuulumatonta välystä sen pitäs kadota tässä ja sitten löysää ihan löysälle ja kiristää oikealle laakeri välykselle.
Niin monta tapaa kuin tekijää...
Itse olen törmännyt tarviketappeihin, jotka on sen verran epätarkoissa mitoissa, että laakereita (rumpua) ei saa ulos tapista ilman ulosvetäjää.
Lisäksi tarvikerumpujen laakeri pesät saatta olla jotain muuta kuin pyöreät.
Mutta kait ne tarvike hilutkin suurinpiirtein toimii.
Jossain tässä palstalla oli juttua tarvikerummuista, joissa oli koneistus jäänyt puolitiehen tjsp ja laakerit ei asettuneet oikeille paikoille.
Itsellä oli sellanen juttu että kiristämällä uusilla laakereilla ja rummuilla ei laakerivälys kadonnut --> päättelin että tapin täytyi olla kulunut, koska edes kiristämällä välys ei hävinnyt.
Niinpä saattaa olla että tuon tapin vaihdon jälkeen ongelma katoaa.
Ei tuossa uusien asennus projektissa pitäs mitää erikoista väkivaltaa tarvita.
Uusien laakereiden ulkokoolien laitto on syytä kattoa tarkkaan, varsinkin että alku lähtee menee suoraan ja kooli tosiaan menee ihan pohjalle saakka. Mielummin tuurnalla naputellen, kuin tunnottomalla prässillä.
Katso että ulkokehien asennuksen jälkeen laakeri istuu suoraan paikallaan.
Reilusti rasvaa laakereihin, rumpuun ja rasvakuppiin.
Lisäksi olen itse uusien rumpujen ja laakereiden kanssa kiristänyt alkuksi navan yli tiukalle --> jos johonkin on jäänyt sinne kuulumatonta välystä sen pitäs kadota tässä ja sitten löysää ihan löysälle ja kiristää oikealle laakeri välykselle.
Niin monta tapaa kuin tekijää...
Itsellä aikanaan polossa meni takalaakereita ihan solkenaan, kunnes minulle valistettiin, että jättäisit hieman vähemmälle nuo käsärikäännökset 8)
Alkuperäiset laakerit maksoivat silloin ihan miehekkäästi ja korjausta kokeilin sitten vain osittain ja tarvikkeilla. Monesti oli momenttikin väärä, kooli ei ollut paikoillaan jne. Joskus se sisäkoolikin oli syystä tai toisesta poikki, jolloin laakeri hajosi hetkessä.
Työ tekijäänsä opettaa ja käsärikäännökset ovat jääneet. Ei ole viime aikoina juuri vag -vehkeisiin takalaakereita tarvinnut vaihdella.
Alkuperäiset laakerit maksoivat silloin ihan miehekkäästi ja korjausta kokeilin sitten vain osittain ja tarvikkeilla. Monesti oli momenttikin väärä, kooli ei ollut paikoillaan jne. Joskus se sisäkoolikin oli syystä tai toisesta poikki, jolloin laakeri hajosi hetkessä.
Työ tekijäänsä opettaa ja käsärikäännökset ovat jääneet. Ei ole viime aikoina juuri vag -vehkeisiin takalaakereita tarvinnut vaihdella.
Se väkivallan käyttö johtu siitä kun oli perjantai ja viikon lopuks piti lähtee 300kilsan reissulle.
Rummut on noin 40tkm ajetut tosin tarvike rummut, käkkäri käännöksiä en kovin paljon tee ja laakerit on haettu tarvikkeena.
laakerin vaihossa on käytetty vain tuurna tappia ja kevyttä vasaraa. ja vaihon yhteydessä on puhdistettu hyvin kaikki tarpeelliset pinnat.
itse asennuksessa olen yrittänyt työntää kaiken sen rasvan sinne "pesään" ja napakuppiin (n.40g).
Laakerin kiristys siten että kiinni sitten pieni löysäys ja kiristystä niin paljon että se mutterin alla oleva rikka liikkuu vielä kankeesti
Rummut on noin 40tkm ajetut tosin tarvike rummut, käkkäri käännöksiä en kovin paljon tee ja laakerit on haettu tarvikkeena.
laakerin vaihossa on käytetty vain tuurna tappia ja kevyttä vasaraa. ja vaihon yhteydessä on puhdistettu hyvin kaikki tarpeelliset pinnat.
itse asennuksessa olen yrittänyt työntää kaiken sen rasvan sinne "pesään" ja napakuppiin (n.40g).
Laakerin kiristys siten että kiinni sitten pieni löysäys ja kiristystä niin paljon että se mutterin alla oleva rikka liikkuu vielä kankeesti
Ton navan vaihto onnistu aika kivuttomasti.
Rumpu pois, jarrut joutu purkamaan kun laakerin kanssa joutu hieman tappelemaan mutta ei välttämättä tarvii jos sisempi laakeri lähtee kivuttomasti irti.
neljä pulttia irti vähän vasaraa että saa tapin irti kilvestä ku hieman oli ruotetta.
varovasti vääntää jarru putkia, vanha tappi pois ja uusi tilalle --> kuitenkin puhdistus sinne pinnoille.
ja kasaan vastakaisessa järjestyksessä ja uudella laakerilla.
alle 2 tunnin homma.
Rumpu pois, jarrut joutu purkamaan kun laakerin kanssa joutu hieman tappelemaan mutta ei välttämättä tarvii jos sisempi laakeri lähtee kivuttomasti irti.
neljä pulttia irti vähän vasaraa että saa tapin irti kilvestä ku hieman oli ruotetta.
varovasti vääntää jarru putkia, vanha tappi pois ja uusi tilalle --> kuitenkin puhdistus sinne pinnoille.
ja kasaan vastakaisessa järjestyksessä ja uudella laakerilla.
alle 2 tunnin homma.
Reilusti rasvaa laakereihin, rumpuun ja rasvakuppiin.
Sanoisin, että liika rasva tekee enemmän vahinkoa kuin hyötyä: olen jonkun kerran joutunut siivomaan jarrurummun sisälmykset, kun sisempi stefa on korkannut. Muuta selitystä en ole keksinyt, kuin että rasva on lämmetessään kuumentunut ja pullauttanut tiivisteen pihalle, onhan tuo kuitenkin aika hermeettinen paketti.
Itse upotan laakerin rasvaan ja laitan paikalleen. Napaa ja rumpua on turha rasvata. Onhan noihin vissiin kehitelty jotain rasvauslaitteitakin. Napakuppi puolilleen rasvaa, liika tulee vain välistä pihalle.
nieminen kirjoitti:itse asennuksessa olen yrittänyt työntää kaiken sen rasvan sinne "pesään" ja napakuppiin (n.40g).
lukkari kirjoitti:Napakuppi puolilleen rasvaa, liika tulee vain välistä pihalle.
tuonne napakuppiin ei pitäisi laittaa ollenkaan rasvaa.. Rasvaa vaan laakereihin, ja kuppi on sitä varten että liika rasva kerääntyy sinne.. Jos rasvaa on liikaa, eikä se pääse pois (kuppiin), saattaa laakeri lämmetä liikaa, ja pahimmassa tapauksessa leikata kiinni..
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 39 vierailijaa