Akun ylläpitolataus
Valvoja: ffp jäsenet
Akun ylläpitolataus
Autossani on webasto jota käyttelen päivittäin. Ainoa ongelma on se, että ajomatkat eivät aina ole riittävän pitkiä jotta voisi huoletta olettaa että akku kerkiäisi ajon aikana kunnolla latautumaan. Vielä ei ole näin alkutalvesta tarvinnut käynnistyskaapeleita kaivaa esiin. Mielelläni akkua latailisin tolpasta, jotta varaustila olisi varmasti riittävä ja käynnistyskaapelit saisivat jäädä jatkossakin kontin pohjalle.
Ajatuksissa on ollut ostaa vaikkapa CTEK 3600 -mallinen laturi, jonka kytkisin defan minipistokkeeseen käytön helpottamiseksi (ei johtoja konepellin raosta). Onko kellään kokemuksia kyseisestä virityksestä?!
Vaihtoehtona on tietty ostaa defan akkulaturi, mutta tällöin hintakin pompsahtaa jonkun verran.
Ajatuksissa on ollut ostaa vaikkapa CTEK 3600 -mallinen laturi, jonka kytkisin defan minipistokkeeseen käytön helpottamiseksi (ei johtoja konepellin raosta). Onko kellään kokemuksia kyseisestä virityksestä?!
Vaihtoehtona on tietty ostaa defan akkulaturi, mutta tällöin hintakin pompsahtaa jonkun verran.
Itsellä oli sama idea Multivaniin kun kävin Motonetistä Bentonin laturin 39€:lla. Bentonin laturi muistuttaa tuota CTEKin mallia melko paljon ainakin ulkoisesti. Idea päätyi kuitenkin roskiin kun ovat tehneet ainakin tuosta Bentonista semmoisen että aina kun irroitat sen verkkovirrasta niin menee 'lepotilaan' ja siitä pääsee pois vain valitsemalla lataustilan joka kerran kun haluaa akkua ladata. Eli pitäisi aina joka latauskerralla avata nokkapelti ja kytkeä lataustoiminto päälle - liian hidasta omasta mielestäni joten ei tullut otettua tuota käyttöön.
Defalla on noita lohkolämmittimen rinnalle (tai myös yksinään) asennettavia latureita ja niissä riittää kun pistää piuhan seinään. No hintaa toki tuolla on enemmän, mutta käyttömukavuus on paljon parempi kuin tuossa Bentonissa. Siitä en ole varma toimiiko tuo CTEK samalla logiikalla eli 'turvallisuuden' vuoksi aina 'nollaa' lataustilan lepotilaksi. Veikkaisin että tekee saman.
Tosin ei tuo CTEK paljoa halvemmaksi tule kuin DEFA jos ostaa DEFAn johtosarjat autoon tuota CTEKiä varten. Itse maksoin Defan laturista asennettuna 10m kytkentäjohdolla 190€ ja ainakin tuon 10m johdon listahinta on usein ollut 60-70€ hujakoilla, joten tuntuu hinnoissa olevan ilmaa sopivissa paikoissa.
Defalla on noita lohkolämmittimen rinnalle (tai myös yksinään) asennettavia latureita ja niissä riittää kun pistää piuhan seinään. No hintaa toki tuolla on enemmän, mutta käyttömukavuus on paljon parempi kuin tuossa Bentonissa. Siitä en ole varma toimiiko tuo CTEK samalla logiikalla eli 'turvallisuuden' vuoksi aina 'nollaa' lataustilan lepotilaksi. Veikkaisin että tekee saman.
Tosin ei tuo CTEK paljoa halvemmaksi tule kuin DEFA jos ostaa DEFAn johtosarjat autoon tuota CTEKiä varten. Itse maksoin Defan laturista asennettuna 10m kytkentäjohdolla 190€ ja ainakin tuon 10m johdon listahinta on usein ollut 60-70€ hujakoilla, joten tuntuu hinnoissa olevan ilmaa sopivissa paikoissa.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Näissä sähköasioissa kannattaa muistaa että vakuutusehdot ja katsastuksen läpäisy todennäköisesti rajoittaa purkkavirityksien tekoja.
...Jos sellainen nyt jotain kiinnostaa...
Ehkä kannattaa koittaa riittäiskö joku kerran kuussa erillisellä laturilla lataus yön yli. Olis paljon halvempi jos vaan homma toimii.
...Jos sellainen nyt jotain kiinnostaa...
Ehkä kannattaa koittaa riittäiskö joku kerran kuussa erillisellä laturilla lataus yön yli. Olis paljon halvempi jos vaan homma toimii.
Vaimon Primeraan laitoin noin 3v sitten 12VDC töpselin josta voi helposti ladata akkua talvipakkasilla yön yli. Akkulaturi on autokatoksessa talvet 'kiinteästi'. Homma on yhtä plug'n'play kuin lohkolämmittimen kytkeminen.
Kun ajoa tulee liian vähän, ei mikään akku kestä webaston käyttöä ja starttaamista. Ei ole enää auto jäänyt käynnistymättä yhtenäkään aamuna.
Kun ajoa tulee liian vähän, ei mikään akku kestä webaston käyttöä ja starttaamista. Ei ole enää auto jäänyt käynnistymättä yhtenäkään aamuna.
Tjooh...Mulla oli edellisessä rakkineessa lohko,defan laturi ja sisätilanlämmitin joita käytin,kun kuitenkin on tolppapaikka.webastokin oli jonka löin tulille vähän ennen kotoa lähtöä sekä käytin webastoa tietysti töistä tai kyliltä lähtiessä.
Ajot on ollut välillä hyvinkin lyhyitä joten tuo akun lataus lähes päivittäin täyteen tekee kyllä akulle hyvää.
Uudessa kulkineessa sama kokoonpano,paitsi webasto odottaa vielä asennusta.
Ajot on ollut välillä hyvinkin lyhyitä joten tuo akun lataus lähes päivittäin täyteen tekee kyllä akulle hyvää.
Uudessa kulkineessa sama kokoonpano,paitsi webasto odottaa vielä asennusta.
jos autossa on iso akku >80ah, ja haluaa akun täyteen kohtuullisessa ajassa, niin kannattaaa unohtaa toi Ctekin 3600 ja ostaa suoraan isompi xs7000 malli.
Itellä on 90ah:n akku ja ostin Ctekin 3600 laturin kun Eberi sammutti ittensä low voltage herjalla, no latailin vuorokauden ja akku ei ollut vielä täysi. Sain onneksi vaihdettua laturin liikkeessä isompaan malliin ja sekin lataili vielä yön yli akkua täyteen.
Itellä on 90ah:n akku ja ostin Ctekin 3600 laturin kun Eberi sammutti ittensä low voltage herjalla, no latailin vuorokauden ja akku ei ollut vielä täysi. Sain onneksi vaihdettua laturin liikkeessä isompaan malliin ja sekin lataili vielä yön yli akkua täyteen.
-
- -
- Viestit: 408
- Liittynyt: 3.1.2004 22:24
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Noita Ctekkejä on luokiteltu ulkokäyttöönkin. Onkohan ne kaikki?
Sekin kannattaa ottaa huomioon että jos melkein joka yö on letkussa niin pärjää pienemmällä laturilla ja jos kerran vuodessa pistää letkuun niin ei varmasti pieni laturi riitä.
Tuo on mielestäni erittäin hyvä idea että ostaa valmiin töpselin / pistokkeen jota kautta lataa ulkoisella laturilla joskus. Erittäin kustannustehokas ratkaisu ja laturi vielä jää käytettäväksi muissakin kohdeissa tarpeen tullen.
Sekin kannattaa ottaa huomioon että jos melkein joka yö on letkussa niin pärjää pienemmällä laturilla ja jos kerran vuodessa pistää letkuun niin ei varmasti pieni laturi riitä.
Tuo on mielestäni erittäin hyvä idea että ostaa valmiin töpselin / pistokkeen jota kautta lataa ulkoisella laturilla joskus. Erittäin kustannustehokas ratkaisu ja laturi vielä jää käytettäväksi muissakin kohdeissa tarpeen tullen.
Jotenkin ketjuun liittyen kysyisin kun akkulaturien opastuksissa kehotetaan akku irroitettavaksi autosta ja vieläpä pois konetilasta ennen latausta.
Onko järkeä?
Itseäkin on kiinnostanut akun lataus ulkopuolisilla laitteilla silloin tällöin, mutta ei kiinnosta aina irroittaa akkua johdoista/konetilasta.
Voiko siis akun ladata ulkopuolisella latauslaitteella akun ollessa kiinni autossa ja johdot navoissa? En näe mitään ongelmaa, mutta olen niin sinisilmäinen että uskon laturien turvallisuusmääräyksiä.
Onko järkeä?
Itseäkin on kiinnostanut akun lataus ulkopuolisilla laitteilla silloin tällöin, mutta ei kiinnosta aina irroittaa akkua johdoista/konetilasta.
Voiko siis akun ladata ulkopuolisella latauslaitteella akun ollessa kiinni autossa ja johdot navoissa? En näe mitään ongelmaa, mutta olen niin sinisilmäinen että uskon laturien turvallisuusmääräyksiä.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Lataahan se auton laturikin sitä konetilassa ja johdot kiinni :)
Se on sellainen "varmuuden vuoksi"-juttu. Laturi voi antaa vikatilanteissa erikoista jännitettä joka rikkoo laitteita. Toi akun ulosottaminen vois juontua vedyn tuottamisesta, mutta ei sitäkään toimivalla latturilla juurikaa muodostu.
En oo ikinä irroittanut akkua lataamisen takia ja vielä on kaikki autot toiminu...
Se on sellainen "varmuuden vuoksi"-juttu. Laturi voi antaa vikatilanteissa erikoista jännitettä joka rikkoo laitteita. Toi akun ulosottaminen vois juontua vedyn tuottamisesta, mutta ei sitäkään toimivalla latturilla juurikaa muodostu.
En oo ikinä irroittanut akkua lataamisen takia ja vielä on kaikki autot toiminu...
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 31 vierailijaa