Lämpöä ei tule sisälle kun moottori on hieman lämmennyt.

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Puzkis
-
Viestit: 173
Liittynyt: 15.8.2006 20:57

Lämpöä ei tule sisälle kun moottori on hieman lämmennyt.

ViestiKirjoittaja Puzkis » 1.11.2007 16:29

Lämppärin säädin on punaisella ja lämpimän ilman tulo sisälle lakkaa kun moottori on lämmennyt jonkin aikaa. Eli aluksi ei tietenkään tule lämmintä, koska kone on ihan kylmä. Melkoisen pian alkaa lämmintä jo tulemaan. Sitten muuttuu jo kuumaksi ja sitten se pikkuhiljaa muuttuu _viileäksi_. Kylmempää ilmaa saa tulemaan kun siirtää sinisen puolelle, joten ei se ihan _kylmää_ ole se ilma mitä sieltä tulee kun säädin on punaisella (ei se viileäkään ole kiva talvella).

Molemmat putket, jotka johtavat tulipellin läpi säätimelle, ovat mielestäni lämpimät. Jäähdytysnestettä on tarpeeksi.

Eli mitä nyt haulla löysin, mahdollisuuksia olisi termostaatti, lämppärin kenno tai tukos järjestelmässä? Kenties muitakin?

Olisi erittäin hyvä juttu, jos listan saisi supistettua yhteen. Liekö mahdollista? Ei todellakaan viitsisi lähteä ostamaan kennoa, termostaattia ja litratolkulla glykolia turhan vuoksi.

Tosiaan, jos järjestelmää joutuu useamman kerran _uusilla_ nesteillä tyhjentämään ja täyttämään (esim. hakiessa vikaa) niin voiko tyhjennetyt nesteet laittaa uudestaan järjestelmään, jos pitää huolta puhtaudesta?

Watercooler
-
Viestit: 25
Liittynyt: 13.3.2007 22:09

ViestiKirjoittaja Watercooler » 1.11.2007 20:08

Entäs jos irrotat lämppärille menevät letkut ja lasket vettä läpi, ainakin tukos selviäisi, jos siellä.

LH
-
Viestit: 323
Liittynyt: 7.5.2004 9:46

ViestiKirjoittaja LH » 1.11.2007 20:17

Termostaatti vaikuttaa vain moottorin lämpöihin. Eli jos moottori lämpiää ajossa normaaliin lämpöön niin se on ok.
Nesteet voi käyttää useamman kerran jos vain pysyvät puhtaina.
Varmuutta hankala sanoa mutta, yksivaihtoehtohan voisi olla juuri tuo tukkoon meneminen.
Jos kennonpäädyn pohjalle kiertynyt jotain kakkaa, joka virtauksen vaikutuksesta siirtyy kanavien tukkeeksi.

Ferrety
uusi tulokas
Viestit: 1
Liittynyt: 2.11.2007 13:14

ViestiKirjoittaja Ferrety » 2.11.2007 13:40

Minulla oli samalta kuulostava vika 1.6 Jetassa (oisko -89). Lämpöä tuli alta vartin matkoilla, mutta pidemmillä matkoilla puhina muuttui viileäksi. Lämppärille vievät letkut olivat kuumat, joten kennonhan siinä kaikki arveli olevan tukossa -> kauhee riesa.

Revin kuitenkin ensin ne letkut irti ja tarkemmalla syynäyksellä todettiin niiden olevan kiinni jossain termarihässäkkässä. Tuo ei päästänyt vettä kunnolla kennolle, vaan kierrätti veden kennon ohitse. Korvasin hässäkän suorilla putkilla ja lämpöä on sen jälkeen riittänyt kabiininkin puolelle.

Nyttemmin olen kuullut että hässäkkä olisi jälkikäteen asennettu paineentaus-systeemi, joka estää kennoa räjähtämästä. Pitäs varmaan korvike jostain etsiä.

Puzkis
-
Viestit: 173
Liittynyt: 15.8.2006 20:57

ViestiKirjoittaja Puzkis » 3.11.2007 10:05

Jaha, uutta näkökulmaa. Hienoa! En ole vielä kerinnyt yrittää putsata järjestelmää. Kun nyt mietin niin letkuissa, jotka menevät lämppärille, juuri ennen tulipeltiä on kummassakin, meno- ja tuloputkissa, on joku "mötti" ja nämä "mötit" on yhdistetty ohuemmalla letkulla. Onko tämä normaalia vai kenties juuri mainitsemasi paineentasausjärjestelmä? Voisin kuitenkin ensin yrittää puhdistaa koko järjestelmän, tätä kun ei tietääkseni ole tehty aikoihin ko. autolla.

Oliko tästä paineentasaussysteemistäsi sitten se termostaatti rikki tai jotain?

Kiitos tästä infosta!

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 3.11.2007 10:29

Uudemmissa kakkoskopissahan tuota paineentasaussysteemiä ei ole kun kennon kestoa on parannettu. Voisi olla paras vaihtoehto hakea kaupasta uusi kenno ja poistaa ne ylimääräiset tilpehöörit.

Puzkis
-
Viestit: 173
Liittynyt: 15.8.2006 20:57

ViestiKirjoittaja Puzkis » 3.11.2007 15:41

LÄMMITYSLAITTEEN KENNOSTO VOLKSWAGEN GOLF I/II 74--92
Golf-I 74--83. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30-8524 33.90 ?
Golf-II 84--91. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30-8500 34.50 ?

Näin sanoo motonet. Saako sieltä silti uudemman ja kestävämmän kennon?

Ike
-
Viestit: 3225
Liittynyt: 7.11.2003 17:00

ViestiKirjoittaja Ike » 3.11.2007 15:50

Saako sieltä silti uudemman ja kestävämmän kennon?

Itselleni ainakin sattui jokin kiinalaisen käsityötaidon tulos ja sekin puolivalmiste, eli piti vielä vähän "hioa" viimeistylyjälkeä, eiköhän ne kaikki ole tätä "uudempaa ja kestävämpää" -lujaa laatua.

[E:] Eipä tuossa omassa -88 16v PL:ssä mitään mutkia ollut matkassa, eli suoraa kierros kennolla[/E:]

Puzkis
-
Viestit: 173
Liittynyt: 15.8.2006 20:57

ViestiKirjoittaja Puzkis » 3.11.2007 17:32

Selvä! Kiitos paljon! Käyn hakemassa tuon uuden kennon ja otan sen paineentasausjärjestelmän pois sekä puhdistan koko jäähdytysjärjestelmän. Ilmoittelen, saanko lämmintä tulemaan!
Viimeksi muokannut Puzkis, 9.11.2007 16:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Puzkis
-
Viestit: 173
Liittynyt: 15.8.2006 20:57

ViestiKirjoittaja Puzkis » 9.11.2007 16:25

Nyt on nesteet tyhjennetty ja alkoi paineentasausjärjestelmän poisto. Varmistetaan nyt vielä, että kyse on tästä:
http://kotisivu.dnainternet.net/mlindro3/muut/MyAlbum/index.html
Eli nuo "mötit" otan pois ja korvaan suorilla putkilla? Tuon pienen putken joka yhdistää noita voi myös poistaa?

Mulle selitettiin ettei autoa voi pitää ilman jäähdytysnesteitä. Kuulemma kone jäätyy ja on sitä myötä entinen. Onko tässä perää? Auto kun pitäs vielä olla tuolla ilman nesteitä päivän kaks..
Viimeksi muokannut Puzkis, 9.11.2007 18:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Una
-
Viestit: 992
Liittynyt: 15.2.2004 16:58

ViestiKirjoittaja Una » 9.11.2007 16:45

Niin tuo jäätyminen siis tarkoittaa sitä että siellä olisi pelkkää vettä.. kuivana ei mitään hätää, paitsi ehkä rautalohkossa ruostuminen pidemmän ajan kuluessa jos sinne kanaviin jää kosteutta.

Puzkis
-
Viestit: 173
Liittynyt: 15.8.2006 20:57

ViestiKirjoittaja Puzkis » 9.11.2007 18:02

Pesin järjestelmän pelkällä vedellä. Jääkö lohkoon vettä vaarallisen paljon?

JS Lehto
-
Viestit: 107
Liittynyt: 13.2.2006 14:57

ViestiKirjoittaja JS Lehto » 9.11.2007 18:35

Ei varmaankaan, jos olet alimman vesiletkun kautta laskenut vedet pihalle. Itse ihmettelin joitain talvia sitten samaa, eli auto ei lämmennyt sisältä. Irroitin putket ja päästin letkulla vettä lämppärin kennon kautta ja sen jälkeen toimi kuin unelma.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 9.11.2007 21:39

Alavesiletku ja termostaatin kotelosta yks letku irti ni tulee ihan desejä vaille kaikki ulos.

Todistetusti KR-moottori voi hyvinkin kestää nesteiden jäätymisen. Tai sitten ne oli vaan semmoista loskaa kun ei neste kiertänyt. Kuumalla koneella kymmenisen minuuttia huilia motarin liittymässä ni lähti neste kiertämään syylärissäkin :)

Unohtu huuhteluvedet koneeseen ja laitoin vaan pikkusen glykolia.

Puzkis
-
Viestit: 173
Liittynyt: 15.8.2006 20:57

ViestiKirjoittaja Puzkis » 12.11.2007 18:12

Nonni. Paineentasausjärjestelmä (http://kotisivu.dnainternet.net/mlindro3/muut/MyAlbum/index.html) purettu pois ja vaihdettu uusi, vahvempi tarvikekenno motonetistä, sekä koko järjestelmä huuhdeltu. Toistaiseksi kaikki pelittää ja golffissa on kuin saunassa jo melko pian käynnistyksestä jos lämppäri on kuuma asennossa :) Ainut miinuspuoli on hirvittävä motonetin haju kun puskee kuumaa ilmaa :D Kai se siitä ajan myötä katoaa.

Jak3
-
Viestit: 2766
Liittynyt: 16.8.2004 8:39

ViestiKirjoittaja Jak3 » 12.11.2007 18:41

Se haju on muuten aika karsea uudella kennolla :D Mutta nyt 2kk myöhemmin niin eipä onneksi haise enää tuossa omassa. Ja lämmintä puskee :)

Minkä merkkinen kenno? Itsellä oli Febin valmistama ja vähän vajaa 40€ maksoi. Edellinen näkyi olevan Valeo.

Puzkis
-
Viestit: 173
Liittynyt: 15.8.2006 20:57

ViestiKirjoittaja Puzkis » 17.11.2007 10:55

Ossca oli tämä kyseinen kenno.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 49 vierailijaa