IV koppaisen Golfin laatikon tahmominen.
Valvoja: ffp jäsenet
IV koppaisen Golfin laatikon tahmominen.
Yritin käyttää hakua ja löysin olevinaan jotain...
Mikä aiheuttaa 2. vaihteen takertelun, kylmänä sen huomaa parhaiten.
Auto on ASZ koneinen -04 Golf aj..116Tkm.
Vaihdoin uudet öljyt laatikkoon(Mobil SV 200) ja sillä ainakaan ei tuntunut olevan merkitystä.
Mikä aiheuttaa 2. vaihteen takertelun, kylmänä sen huomaa parhaiten.
Auto on ASZ koneinen -04 Golf aj..116Tkm.
Vaihdoin uudet öljyt laatikkoon(Mobil SV 200) ja sillä ainakaan ei tuntunut olevan merkitystä.
Vähän samaa "ominaisuutta" täälläkin. Tuntuu tökkivän lähinnä silloin kun vaihtaa rauhallisesti kiihdyttäessä ja sille "löysäsästi" vaihtaessa. Kun kiihdyttää rivakammin ja vaihtaa jämäkämmin niin menee vähä paremmin. Mulla -01 1.6l azd ja ajettu pikkusen yli 90tkm, öljyt myös vaidettu uusiin. Mopilit oli ne uudetkin.
Itellä kans vastaava ongelma, kakkoselle vaihdettaessa "takertelee", ei rusahda eikä mitään muutakaan hälyääntä kuulu.. Jos heilauttaa vapaalla ennen kakkoselle laittoa, niin menee sujuvasti, samoin jos antaa olla vapaalla hetken ennen kakkoselle laittoa.. Myös ripeissä vaihdoissa menee sulavasti, mutta sellainen puolinopea vaihto takertelee..
Itsellä on vaijerikäyttöinen loora, ja vaijerit on nyt "perussäädetty", ja öljyt on vaihdettu kaksi kertaa, eipä oikeastaan ole ollut liiemmin apuja.. Toisella kerralla laitettiin jotkin volkkarin omat öljyt, jotka on kai kehitetty juuri noihin ongelmiin(?) ja luulin jo päässeeni ongelmista, mutta näin kylmemmillä keleillä sama "vika" palasi..
Lämpimänä tuo ei niin paljoa kiusaa, josta tuli joku aamu idea: Jos laittaisi lohkolämmittimeen haaroituksen, ja laatikon kylkeen sellainen säteilijä lämmitin? Onkohan tuosta harmia? Etuja olisi ainakin se että laatikko öljy olisi aina roikasta lähdettäessä lämmintä = toimisi ehkä paremmin..
Itsellä on vaijerikäyttöinen loora, ja vaijerit on nyt "perussäädetty", ja öljyt on vaihdettu kaksi kertaa, eipä oikeastaan ole ollut liiemmin apuja.. Toisella kerralla laitettiin jotkin volkkarin omat öljyt, jotka on kai kehitetty juuri noihin ongelmiin(?) ja luulin jo päässeeni ongelmista, mutta näin kylmemmillä keleillä sama "vika" palasi..
Lämpimänä tuo ei niin paljoa kiusaa, josta tuli joku aamu idea: Jos laittaisi lohkolämmittimeen haaroituksen, ja laatikon kylkeen sellainen säteilijä lämmitin? Onkohan tuosta harmia? Etuja olisi ainakin se että laatikko öljy olisi aina roikasta lähdettäessä lämmintä = toimisi ehkä paremmin..
Taitaapi olla jonkunsorttinen ominasuus siis, täälläkin samaa "vikaa" paitsi että mulla takkuaa myös tuo kakkoselta kolmoselle vaihto ja alaspäinvaihto kolmoselle.. Joskus sujuu vaihdot ihan ok, joskus taas ihan rusahtaa.
Eikö tuohon oikeasti auta mikään? Jotain vaihdevivustoja ne oli kait korjaamolla koittanu säätää mutta ei se miksikään muuttunut.
Eikö tuohon oikeasti auta mikään? Jotain vaihdevivustoja ne oli kait korjaamolla koittanu säätää mutta ei se miksikään muuttunut.
Vaikuttaisi kyllä siltä, että kyseessä on suunnitteluvirhe/materiaalivika/käyttövirhe/vag ominaisuus (valitse omasi), josta aiheutuu synkronirenkaan nopea kuluminen. Osoitteessa http://members.cox.net/elans4/Transmission.htm on hyvät kuvat noista osista ja volsussa on ihan vastaavanlaiset. Etenkin kuvanumerot 14, 15 ja 17.
Vika 1.
Jos synkronirengas kuluu/siitä lohkeaa pala ns. lukkojen reunoilta, se ei enää välttämättä asetu siten, että sen "hahlot" ovat lähes samansuuntaisesti sen siirtoholkin hahlojen kanssa. Tällöin siirtoholkki liukuu varsin huonosti siihen synkronirenkaan hahloihin. Jos synkka on pahasti rikki lukkojen reunoilta, niin synkroni pääsee kääntymään liikaa, jolloin lukot nousevat vaihdetta kytkettäessä omasta lovestaan ylös ja estävät koko siirtoholkin liikkumisen, jolloin vaihdetta ei yksinkertaisesti löydy, kun siirtohokki&vaihdekeppi ei liiku riittävän pitkälle ja vaihde ei mene päälle. Tämä on kyseessä jos vaihde ei mene esim. 2->3, mutta menee hyvin 4->3.
Vika 2.
Synkronirenkaan hahlojen välissä on pienet terävät kärjet, hampaat, jotka auttavat sen synkronin kohdistumista niihin siirtoholkin hahloihin, mutta nämäkin hampaat kuluvat tylpiksi, jolloin vaihdekepistä pienellä voimalla/hitaasti vaihtaessa tuntuu takertelua, mutta vähän ripeämmin vaihdettuna ne hahlot sattuvat sieltä kohdalleen. Tällöin voi tietysti rusahtaa, etenkin jos (Vika 3.) synkan kitkapinta on kulunut ja pyörimiserot eivät ole vielä ehtineet tasoittua.
Veikkaan 2. ja 3. vikoja, eli normaalia kulumaa, osin saattaa helpottua hetkellisesti toisenlaisella öljyllä, apu lienee kuitenkin korkeintaan hetkellinen. Kiinnostaisi kuitenkin kuulla onko nämä oireet korjaantuneet sillä RedLine -öljyllä ja onko ollu pysyvä parannus.
*Edit
Toki jos synkan kitkapinta ei ole lopussa ja öljyt ovat aikansa eläneet, niin uusilla öljyillä voisi saada aikaan parannuksen, joka kestäisi jonkun vuoden. Paljonkos vaihdelaatikoillanne on kilsoja takana? Omalla loodalla 145 TKm (pääosin kaupunkiajoa), laatikkoöljyt on vaihdettu kertaalleen sadantuhannen tietämillä, silloin auttoi kyllä ihan selvästi.
Vika 1.
Jos synkronirengas kuluu/siitä lohkeaa pala ns. lukkojen reunoilta, se ei enää välttämättä asetu siten, että sen "hahlot" ovat lähes samansuuntaisesti sen siirtoholkin hahlojen kanssa. Tällöin siirtoholkki liukuu varsin huonosti siihen synkronirenkaan hahloihin. Jos synkka on pahasti rikki lukkojen reunoilta, niin synkroni pääsee kääntymään liikaa, jolloin lukot nousevat vaihdetta kytkettäessä omasta lovestaan ylös ja estävät koko siirtoholkin liikkumisen, jolloin vaihdetta ei yksinkertaisesti löydy, kun siirtohokki&vaihdekeppi ei liiku riittävän pitkälle ja vaihde ei mene päälle. Tämä on kyseessä jos vaihde ei mene esim. 2->3, mutta menee hyvin 4->3.
Vika 2.
Synkronirenkaan hahlojen välissä on pienet terävät kärjet, hampaat, jotka auttavat sen synkronin kohdistumista niihin siirtoholkin hahloihin, mutta nämäkin hampaat kuluvat tylpiksi, jolloin vaihdekepistä pienellä voimalla/hitaasti vaihtaessa tuntuu takertelua, mutta vähän ripeämmin vaihdettuna ne hahlot sattuvat sieltä kohdalleen. Tällöin voi tietysti rusahtaa, etenkin jos (Vika 3.) synkan kitkapinta on kulunut ja pyörimiserot eivät ole vielä ehtineet tasoittua.
Veikkaan 2. ja 3. vikoja, eli normaalia kulumaa, osin saattaa helpottua hetkellisesti toisenlaisella öljyllä, apu lienee kuitenkin korkeintaan hetkellinen. Kiinnostaisi kuitenkin kuulla onko nämä oireet korjaantuneet sillä RedLine -öljyllä ja onko ollu pysyvä parannus.
*Edit
Toki jos synkan kitkapinta ei ole lopussa ja öljyt ovat aikansa eläneet, niin uusilla öljyillä voisi saada aikaan parannuksen, joka kestäisi jonkun vuoden. Paljonkos vaihdelaatikoillanne on kilsoja takana? Omalla loodalla 145 TKm (pääosin kaupunkiajoa), laatikkoöljyt on vaihdettu kertaalleen sadantuhannen tietämillä, silloin auttoi kyllä ihan selvästi.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 45 vierailijaa