Golf III Taka-akselin puslat

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

EscMk3
-
Viestit: 2140
Liittynyt: 30.1.2006 17:36
Viesti:

Golf III Taka-akselin puslat

ViestiKirjoittaja EscMk3 » 9.10.2007 17:32

Alkaa olla tuossa golffissa taka-akselin puslat olla niin heikossa hapessa, että uutta pitää vaihtaa tilalle. Minkälainen homma noiden vaihto on, ja kannattaisiko sinne laittaa vaikka Powerflexin puslat tilalle?
Slamit.netistä saisi tuommoiset puslat, vai kannattaako sinne laittaa vain uudet orggikset? Kannattaako siinä vaihtaa jotain muuta samalla?

Mikhauta
-
Viestit: 3845
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 9.10.2007 18:01

Viikonloppuna tuli tutkittua taka-akselin rakennetta ja katsoin että jarruputkia ja ehkä jarrupaineen säätäjän joutuu irroittamaan. Näytti siltä että kuskin puolella iso pultti ei mahdu tulemaan pois ilman että ottaa säätäjän irti.

Muuten ajattelin antaa olla iskareiden alapäät kiinni ja yritän vaihtaa puslat alle päin, ehkä.

Mitähän puslat maksaa marmoritiskillä ?

Rasvanakki
-
Viestit: 248
Liittynyt: 18.9.2007 20:46

ViestiKirjoittaja Rasvanakki » 9.10.2007 19:47

Eikös tällä sivulla ollu joskus teksteissä kakkisen takapuslien vaihto? eli siis melko sama homma kolmosessa tiettävästi ja kai ne tekstit joku päivä saadaan tälle uudelle hienolle foorumillekkin. :). Niin ja oon kuullu et lisäisivät melua jotku kovemmat puslat en sit tiedä onko siinä mitään perää.

Tero P
-
Viestit: 331
Liittynyt: 18.1.2005 11:21
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tero P » 9.10.2007 21:33

Jarrupaineen säätimen tosiaan joutuu irrottamaan et saa sen taka-akselin pultin pois.
Säätimen kiinnitys ruuvit saattaa olla lujassa.

TerZi1982
-
Viestit: 1631
Liittynyt: 1.3.2004 0:17
Viesti:

ViestiKirjoittaja TerZi1982 » 9.10.2007 21:45

juu vamraan yhdestä lähteny irti mistä oon puslat vaihtanu... nykyään vedän suoraa rälläkällä irti sen säätimen kiinnityksraudan ja hitsaan lopuks takasi, jos ei suoraa irti lähde, ei jaksa turhaan niitten kans nysvätä :D

Ilipo
-
Viestit: 111
Liittynyt: 12.10.2004 12:07

ViestiKirjoittaja Ilipo » 10.10.2007 15:07

Myö vedettiin isolaikkasella rälläkällä se pultin kanta irti. Tätä ennen tietenkin varmistimme että löytyi samanlainen pultti "romulaatikoista". Uuden pultin tietty joutui laittamaan toisin päin kuin alkuperäinen on ollu, mutta ajanee niin päin saman asian...:) Menetelmän etuna oli se että ei tarvinu koskea jarrupaineen säätimeen ollenkaan.

arko
-
Viestit: 46
Liittynyt: 22.6.2007 22:54

ViestiKirjoittaja arko » 10.10.2007 15:33

Jos ja kun otat paineen säätäjän irti itellä `kuusiokolo` niin vaihda ne tavallisiin kuuskantapultteihin. Seuraavalla kerralla helpompi irrottaa:) Puhuvat että uretaanipuslat pahaääniset en sit tiedä. Ite laitoin tavalliset, siihen tein työkalun niin pusla oli paikallaan vajaassa vartissa.

Mikhauta
-
Viestit: 3845
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 10.10.2007 15:50

Mitäs ainetta se paineensäädin on ? Alumiinia ? Meinaan vaan, että kuinka jumissa siinä ne putket on.

arko
-
Viestit: 46
Liittynyt: 22.6.2007 22:54

ViestiKirjoittaja arko » 10.10.2007 16:03

kyllä itse uskon et hyvin lähtee irti. Säädin on alumiini seosta.

juhema
-
Viestit: 162
Liittynyt: 23.7.2003 12:28

ViestiKirjoittaja juhema » 10.10.2007 16:47

Täältä myös yksi ääni tuohon pultin katkaisemiseen ja takaisinlaittoon toiselta puolelta. Itse tein tuolla tavalla ja nopeasti kävi puslien vaihto. Onpahan yksi asia vähemmän murehdittavana.

AKN
-
Viestit: 39
Liittynyt: 19.6.2005 22:09

ViestiKirjoittaja AKN » 10.10.2007 17:22

Vääntää säätimen isolla jakoavaimella syrjään ni saa pultinki pois katkomatta, ite tein niin ku oli niin prkl tiukkaan jumahtanu ne kuusiokolopultit.
Viime vaihdosta on 130tkm ja taas pitäs puslat taakse vaihtaa, aika kulutustavaraa tuntuvat olevan..

arko
-
Viestit: 46
Liittynyt: 22.6.2007 22:54

ViestiKirjoittaja arko » 10.10.2007 18:21

Kun vakiopuslat on paikallaan ja rupeat niitä akselin pultteja kiristään niin elä kiristä pultteja kokonaan kiinni vaan jätä löysälle. Kun olet laittanut renkaan kiinni ja laskenut auton niin sitten loppu kiristys. Tämä toimenpide pidentää vakiopuslan ikää. Puslan pitäisi kestää noin 100tkm. Olen vaan kuullut tollaisen jutun en sitte tiedä onko siinä perää.?

samza
ffp jäsen
Viestit: 1618
Liittynyt: 29.5.2004 15:40
Viesti:

ViestiKirjoittaja samza » 10.10.2007 18:54

Pitää paikkansa. Ja sama puslien löysäys kannatta tehdä alustan madaltamisen yhteydessä, ettei pusliin jää turhia jännityksiä. Niin edessä kuin takanakin. Yleensähän vaihdetaan ensin alusta ja vähänajan päästä puslat ovat loppu, tuolla em puslien löysäyksellä tästä päästään eroon lähes aina.

EscMk3
-
Viestit: 2140
Liittynyt: 30.1.2006 17:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja EscMk3 » 10.10.2007 19:07

Puslan pitäisi kestää noin 100tkm

320tkm vasta olleet nuo puslat, kai se on aika vaihtaa pikkuhiljaa =)
Voisi kokeilla noita Powerflexejä. Jos ne on helpompi asentaakkin....

Mikhauta
-
Viestit: 3845
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 10.10.2007 19:45

Uskoisin että vakiopusla menee ihan hyvin paikalleen, kunhan putsaa sen akselin hyvin. Apuna voi ilmeisesti käyttää kierretangosta ja sopivista prikoista tehtyä sisäänpainajaa.
Onko muuten puslan sisä- vai ulkokehä metallirunkoinen ?

arko
-
Viestit: 46
Liittynyt: 22.6.2007 22:54

ViestiKirjoittaja arko » 10.10.2007 19:52

ulkokehä metallia.

Tero P
-
Viestit: 331
Liittynyt: 18.1.2005 11:21
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tero P » 10.10.2007 20:14

Mitäs ainetta se paineensäädin on ? Alumiinia ? Meinaan vaan, että kuinka jumissa siinä ne putket on.

Ainakaan kolmosvariantis ei tarvinnu irroottaa jarruputkia säätimestä. Riittää ku irrottaa sen säätimen pidikkeestään. Kyllä ne putket sen verra myötää et ei tartte niitä irrotella.

Ghidrah
-
Viestit: 72
Liittynyt: 8.12.2005 5:30

ViestiKirjoittaja Ghidrah » 12.10.2007 15:28

Köh, omassa kolmospallossa puslat pyörineet koko matkan mukana, uudesta tähän päivään. Kilometrejä 450 tkm..hupsistakeikkaa. Ilmankos se taka-akseli paukutteleekin jo montuissa hieman.

Mikhauta
-
Viestit: 3845
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 15.10.2007 20:54

Alkuperäiset puslat http://www.slamit.net tai http://www.modificars.fi/ maksavat 40€ kpl.
Eli tilaus lähtee jompaan kumpaan ;)

Tietääkö kukaan mitä kovuusluokkaa ne pultit siinä puslan ympärillä on ? Riittääkö 8.8 tai taytyykö olla kovempi ? Pultin kokohan on M12*122

tobi
-
Viestit: 39
Liittynyt: 15.10.2007 20:24

ViestiKirjoittaja tobi » 13.3.2008 8:40

Taitaa noiden juttujen perusteella, että tuossa hommassa on säkästä ja korjaajasta kiinni meneekö hommaan 2 tuntia vai 8. Osaako joku suositella korjaamoa Turussa missä tekniikka on hallussa ja tuntiveloitus kohtuullinen (sen tiedän VV-autosta että helposti ne pistää suositusmäärän tunteja laskuun vaikka työtunteja kuluisi paljon vähemmän todellisuudessa).

taggis
-
Viestit: 1691
Liittynyt: 8.8.2006 20:55

ViestiKirjoittaja taggis » 13.3.2008 9:23

LMS tai sitten pienemmistä pajoista P. Huttu, niillä on piha täynnä volkkareita ja audeja.

Itse korjautin vuotaneen pakoputken siellä, niin hinta oli kohtuullinen 15€ :D No joo, vika olikin odotettua pienempi, mutta silti.

tobi
-
Viestit: 39
Liittynyt: 15.10.2007 20:24

ViestiKirjoittaja tobi » 20.3.2008 9:53

Menin sitten lopulta naapuripajalle M Jokiselle, kun Huttu oli täyteen buukattu. Ilmeisesti hommaan oli erikoisniksit, sillä 2,5 tunnissa saatiin puslat vaihdettua, pakoputken osa vaihdettua, ovilukon vastakappale vaihdettua ja ovi kunnolla säädettyä (no, noi viimeiset olisin saanut itsekin tehtyä, mutta en jaksanut tapella liimattujen pulttien kanssa).

taggis
-
Viestit: 1691
Liittynyt: 8.8.2006 20:55

ViestiKirjoittaja taggis » 20.3.2008 10:33

Kohtalaisen ripeää toimintaa.

peni
-
Viestit: 266
Liittynyt: 24.1.2005 22:12

ViestiKirjoittaja peni » 9.2.2009 23:20

Onko siitä haittaa jos irrottaa ne kiinnityskorvakkeet korista? Lähinnä mietin sitä että onko mahdollisuus että akseli menee vinoon... Korvakkeet irrottamalla saisi lisää tilaa työskennellä siten, etteivät jaruputket/letkut väänny rikki niin helposti.
Edit:
Nyt on puslat vaihdettu. En irroittanut akseli autosta. Sen sijaan jarruputkia piti irroittaa yksi pelkääjän puolelta ja kaksi sieltä paineensäätäjän luota. Lisäksi paineensäätäjän jousi piti ottaa irti taka-akselista ja tietenkin se paineensäätäjä piti irrottaa myös. Kun puslien kiinnityskorvakkeet otti irti korista sai tilaa sopivasti jotta puslat oli helpompi irrottaa. Ensin porailin reikiä siihen puslan kumiosaan ja sitten kierretangolla vedin puslan keskiosan pois. Auton keskilinjaa kohti tietenkin, ulospäin se ei lähde. Sitten vaan rautasahalla se metallirunko halki kahdesta kohtaa ja meisselillä ja vasaralla loputkin pois. Kun keksi miten homma kannattaa tehdä ja malttoi purkaa tarpeeksi, ei projekti ollut kovin vaikea. Aikaa meni kyllä paljon, kokonaisuudessaan ehkä n. 6 tuntia. Nyt menisi varmaan puolessa tuosta. Huomenna nähdään tuliki se taka-akseli suoraan ja jos ei tullut niin saako Lakalaivan Euromaster sen kohdalleen.

Miikhail
-
Viestit: 36
Liittynyt: 21.1.2009 14:54

ViestiKirjoittaja Miikhail » 10.3.2009 22:55

Kuinka mahtoi käydä...
...Eli kulkeeko kolffi vielä suoraan... ? -:)

Waggine
-
Viestit: 3
Liittynyt: 10.4.2009 13:22

ViestiKirjoittaja Waggine » 17.6.2009 17:21

Tässä pitäisi omaan kolmoskoppaseen vissiinkin nuo puslat myöskin vaihtaa, sen verran paukuttelee jo ja 200k melkein mittarissakin jo. Nyt saa antaa vinkkejä operaatioon _ensikertalaiselle_ eli rautalangastakin saa vääntää. Sen verran mitä olen foorumia tutkinut pitäisi olla melko helppo projekti eli perä ilmaan, ja jättää taka-akselin roikkumaan iskareista, sitten pultit auki, vanhat puslat sahailemalla/porailemalla/väkivallalla pois, ja uudet sisään omatekoisella kierretankoprässillä. Mitä asioita minun tulisi huomioida? Pitääkö ko. pultit vaihtaa operaation yhteydessä, ja mitkähän niiden tarkat speksit ovat? Pitääkö mutterit kiristää johonkin tiettyyn momenttiin?

Polyuretaanipuslat olisivat siis ilmeisesti kestävämmät, mutta ajattelin heittää alle orggikset, hintaa kun motonetissä on vain reilu parikymppiä. Onko orggispuslat hankalammat saada paikalleen?

mertsi1
uusi tulokas
Viestit: 1
Liittynyt: 27.8.2013 17:44

ViestiKirjoittaja mertsi1 » 27.8.2013 17:45

millähän nuo puslat saa painettua paikalleen? helppoahan se olis, jos ne olisi pyöreät mutta ovat sellaiset erikoisen muotoiset...


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 27 vierailijaa