Hydraulinen käsijarru (G2)

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

gtikolffi
-
Viestit: 747
Liittynyt: 10.5.2005 17:43

Hydraulinen käsijarru (G2)

ViestiKirjoittaja gtikolffi » 5.10.2007 12:07

Nyt on tullu mitta täyteen tuon surullisen kuuluisan Girling satulan käsijarrun kanssa ja mieleeni juolahtikin, että minkähänlainen homma tuo olisi korvata vaijeri hydrauliikalla:)...?Kun näin maalaisjärellä ajattelee, niin eihän se tarvitsisi kuin käsijarrukahvan päähän tulevan työsylinterin,putket jarrujen työsylintereille, haaroituksen normijarrujen pääsylinteriltä nestekierron aikaansaamiseksi, sekä takaiskuventtiilit molempiin päihin...leikkeö käytännössä noin helppo toteuttaa, on eri asia:)...olen kuitenkin ajatellut valmiita paketteja, joita myyvät ralliautoihin...onko tällaisen systeemin toteutukseen lakipykälissä mitään esteitä, ts. voiko katsastusmies alkaa inttämään asiasta?Kunpa saiskin joskus kakkiseen sellaisen käsijarrun joka tosissaan toppaa:)...

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 5.10.2007 12:15

Hydraulinen käsijarru ei ole laillinen. Varmana alkaa katsuri inttämään asiasta.

e: tosin on kait mahdollista tehdä hydraulinen käsijarru mekaanisen rinnalle lisäksi.
Viimeksi muokannut kilpijoki, 5.10.2007 12:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

AMI
-
Viestit: 251
Liittynyt: 7.4.2005 18:45

ViestiKirjoittaja AMI » 5.10.2007 12:15

Jostain on jäänyt sellainen mututuntuma päähän pyörimään, että laitonhan se hydraulinen käsijarru on. Korjatkaa jos höpötän omiani.

- Mikko -
-
Viestit: 705
Liittynyt: 19.1.2004 17:23

ViestiKirjoittaja - Mikko - » 5.10.2007 12:19

Onkos nämä uudet sähköiset käsijarrut kuitenkin vaijerivälitteisiä, eli ts. satulassa ei tapahdu muutoksia?

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 5.10.2007 12:21

^ uskoisin, että uusilla sähköjarruilla on hyväksynnät toteutukselle.

gtikolffi
-
Viestit: 747
Liittynyt: 10.5.2005 17:43

ViestiKirjoittaja gtikolffi » 5.10.2007 12:39

Näin asian toteutuksen oli ilmaissut eräs käyttäjä toisella foorumilla: "Siihen riittää että hankit palopeltiin pultattavaksi tarkoitetun kytkinsylinterin. Myös oikeat pedal-box sylinterit käy. Siihen putkeen joka menisi säiliölle laitat putken pääsylinteriltä, ja siihen josta lähtisi kytkimelle, laitat putken takajarruille. Helppoa. Mutta ilmaaminen joskus hieman konstikasta, pitää pumpata jalkajarrua, ja vetää jokatoisella käsijarrua."...kävin jo kattelemassa valmiita sarjoja : http://eshop.jatekimport.fi/Tuotteet/Au ... steet/1315 ...ainut ongelma on tietenki tuon laillisuuden kanssa...mitenkä lie jos jättää vaijerivirityksen vielä lisäksi paikoilleen...täytynee alkaa tutkimaan lakipykäliä:)...

AMI
-
Viestit: 251
Liittynyt: 7.4.2005 18:45

ViestiKirjoittaja AMI » 5.10.2007 13:16

Vahva veikkaus on, että jos laitat hydraulijarrun ja käyttelet sitä niin voi olla, että mielenkiintoinen homma joka katsastukseen saada se vaijerijarru pelaamaan, kun vuoden ollut käyttämättä ja varmasti jumittaa.

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 5.10.2007 13:23

Olisko liian helppo vaihtoehto laittaa uudet satulat+vaijerit?

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 5.10.2007 13:24

Todistetusti uusilla rumpujarrukamoilla sai ainakin Jurvassa märällä radalla takapään lukkoon :D (piti pelleillä jonkun drifteri bemun perässä...)

gtikolffi
-
Viestit: 747
Liittynyt: 10.5.2005 17:43

ViestiKirjoittaja gtikolffi » 5.10.2007 13:33

Satulat ja vaijerit on vaihdettu jo pari vuotta sitten uusiin tehdaskorjattuihin, ja juuri vaihdoin uudet korjaussarjat vielä ko. satuloihin ja silti meinaa toimia nihkeesti...tämän operaation tein juurikin vain sen takia, koska käsijarru heitti taas toimimasta...ja rasvanipat on, tiedän kyllä;)...vaikka käsijarru toimiikin nyt jotenkuten, niin sama urakka on kuitenkin edessä viimeistään parin vuoden päästä, eikä oo kyllä remontti hauskimmasta päästä..ja loppejuenlopulta halvemmaksi tulisi toteuttaa tää hydraulinen järjestelmä ku tilata uudet satulat (on meinaan melko hinnoissaan!)...

gtikolffi
-
Viestit: 747
Liittynyt: 10.5.2005 17:43

ViestiKirjoittaja gtikolffi » 5.10.2007 20:39

Mitä olen tänä päivänä asiasta tiedustellut, niin näyttäisi, että systeemi on laiton katsastusmiehen silmissä (yhdelle konttorille soitin)...eli se siittä hienosta ideasta:(....täytynee vaan jatkaa Girlinkien rassailua...

hb81
-
Viestit: 1748
Liittynyt: 31.8.2003 17:41
Viesti:

ViestiKirjoittaja hb81 » 6.10.2007 8:06

Eikös kilpijoki sanonu asiasta jo 8 minuuttia postauksesi jälkeen.
Laitonhan se yksinään on.
Jos saat vaijerin toimimaa samaan aikaan niin sitten on laillinen.
Tekee vaa lisää hallaa vaijeri toiminnalle kun vetelet hydrauli jarrua pelkästään.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 6.10.2007 15:41

Levyjarru systeemissä on tasan kaksi vikaantuvaa kohdetta: satula ja vaijeri. Jos nämä ovat kunnossa, jarrut taatusti toimivat oli siellä etupäässä sitten mekaaninen tai hydraulinen käyttis.
Yhdessä levyjarrullisessa vaijeri jäätyi kiinni, kun kuori oli hankautunut rikki, sen lisäksi jämähti satula, kun suojakumi oli rikki. Toisesta, jossa oli ehjät vaijerit, jumittivat satulat kaiketi käytön puutteesta.

malandio
-
Viestit: 237
Liittynyt: 11.9.2005 23:34

ViestiKirjoittaja malandio » 9.10.2007 1:37

Itse saan omasta käyttö pelistäni 2 kertaa vuodessa purkaa takajarrut, alkaa vaan jumittamaan, etenkin liukutapit.
Aikaa menee sen tunti kun purkaa atomeihin nuo takajarrut. Tuon kun kehtaa tehdä niin ei tarvitse ostella uusia osia pahemmin sinne.

panu
-
Viestit: 473
Liittynyt: 29.7.2003 10:54
Viesti:

ViestiKirjoittaja panu » 9.10.2007 8:26

Levyjarru systeemissä on tasan kaksi vikaantuvaa kohdetta: satula ja vaijeri. Jos nämä ovat kunnossa, jarrut taatusti toimivat oli siellä etupäässä sitten mekaaninen tai hydraulinen käyttis.

...ja putket, joihin voi tulla vuoto. Sen takia vaaditaan mekaaninen hydraulisen rinnalle.

Uudessa Passatissa on servomoottorit takajarrusatuloissa. Ei siis ole pelkästään (ABS-)pumpulla ja hydrauliikalla toteutettu.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 23 vierailijaa