Hydraulinen käsijarru (G2)
Valvoja: ffp jäsenet
Hydraulinen käsijarru (G2)
Nyt on tullu mitta täyteen tuon surullisen kuuluisan Girling satulan käsijarrun kanssa ja mieleeni juolahtikin, että minkähänlainen homma tuo olisi korvata vaijeri hydrauliikalla:)...?Kun näin maalaisjärellä ajattelee, niin eihän se tarvitsisi kuin käsijarrukahvan päähän tulevan työsylinterin,putket jarrujen työsylintereille, haaroituksen normijarrujen pääsylinteriltä nestekierron aikaansaamiseksi, sekä takaiskuventtiilit molempiin päihin...leikkeö käytännössä noin helppo toteuttaa, on eri asia:)...olen kuitenkin ajatellut valmiita paketteja, joita myyvät ralliautoihin...onko tällaisen systeemin toteutukseen lakipykälissä mitään esteitä, ts. voiko katsastusmies alkaa inttämään asiasta?Kunpa saiskin joskus kakkiseen sellaisen käsijarrun joka tosissaan toppaa:)...
Näin asian toteutuksen oli ilmaissut eräs käyttäjä toisella foorumilla: "Siihen riittää että hankit palopeltiin pultattavaksi tarkoitetun kytkinsylinterin. Myös oikeat pedal-box sylinterit käy. Siihen putkeen joka menisi säiliölle laitat putken pääsylinteriltä, ja siihen josta lähtisi kytkimelle, laitat putken takajarruille. Helppoa. Mutta ilmaaminen joskus hieman konstikasta, pitää pumpata jalkajarrua, ja vetää jokatoisella käsijarrua."...kävin jo kattelemassa valmiita sarjoja : http://eshop.jatekimport.fi/Tuotteet/Au ... steet/1315 ...ainut ongelma on tietenki tuon laillisuuden kanssa...mitenkä lie jos jättää vaijerivirityksen vielä lisäksi paikoilleen...täytynee alkaa tutkimaan lakipykäliä:)...
Satulat ja vaijerit on vaihdettu jo pari vuotta sitten uusiin tehdaskorjattuihin, ja juuri vaihdoin uudet korjaussarjat vielä ko. satuloihin ja silti meinaa toimia nihkeesti...tämän operaation tein juurikin vain sen takia, koska käsijarru heitti taas toimimasta...ja rasvanipat on, tiedän kyllä;)...vaikka käsijarru toimiikin nyt jotenkuten, niin sama urakka on kuitenkin edessä viimeistään parin vuoden päästä, eikä oo kyllä remontti hauskimmasta päästä..ja loppejuenlopulta halvemmaksi tulisi toteuttaa tää hydraulinen järjestelmä ku tilata uudet satulat (on meinaan melko hinnoissaan!)...
Levyjarru systeemissä on tasan kaksi vikaantuvaa kohdetta: satula ja vaijeri. Jos nämä ovat kunnossa, jarrut taatusti toimivat oli siellä etupäässä sitten mekaaninen tai hydraulinen käyttis.
Yhdessä levyjarrullisessa vaijeri jäätyi kiinni, kun kuori oli hankautunut rikki, sen lisäksi jämähti satula, kun suojakumi oli rikki. Toisesta, jossa oli ehjät vaijerit, jumittivat satulat kaiketi käytön puutteesta.
Yhdessä levyjarrullisessa vaijeri jäätyi kiinni, kun kuori oli hankautunut rikki, sen lisäksi jämähti satula, kun suojakumi oli rikki. Toisesta, jossa oli ehjät vaijerit, jumittivat satulat kaiketi käytön puutteesta.
Levyjarru systeemissä on tasan kaksi vikaantuvaa kohdetta: satula ja vaijeri. Jos nämä ovat kunnossa, jarrut taatusti toimivat oli siellä etupäässä sitten mekaaninen tai hydraulinen käyttis.
...ja putket, joihin voi tulla vuoto. Sen takia vaaditaan mekaaninen hydraulisen rinnalle.
Uudessa Passatissa on servomoottorit takajarrusatuloissa. Ei siis ole pelkästään (ABS-)pumpulla ja hydrauliikalla toteutettu.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 23 vierailijaa