Pintaruosteen korjaus

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Entris
-

Pintaruosteen korjaus

ViestiKirjoittaja Entris » 31.8.2007 12:57

Alkaa kakkapallon helmat ja kaaret vähän kukkimaan (ylllätys yllätys). Ajattelin että jotain niille pitää tehdä, joten mikä on siis oikea prosessi että saadaan ruosteen leviäminen estettyä? Olen aivan aloittelija asiassa. Jostakin olen saanut käsityksen että ensin rapsutellaan enimmät ruosteet pois mitä lähtee ja sen jälkeen hiotaan hiekkapaperilla ruoste pois jonka jälkeen päälle laitetaan jonkinlainen maali. Kuinka karkeaa paperia pitää käyttää? Mitä maalia korjatun kohdan päälle pitää laittaa? Auton kori on LY3D-värissä, jostain varmaankin saa hankittua maalia jolla voisi sitten koittaa maalata paikatun kohdan päälle korin omaa väriä?

Onko tässä ylipäänsä mitään järkeä? Jos ei ole niin mikä on oikea tapa?

Olkaapa sitten ystävällisiä ja jättäkää ne "vie se paaliin" -tyyliset vastaukset kokonaan pois, ne ei kiinnosta ketään.

SS
-

ViestiKirjoittaja SS » 31.8.2007 20:31

Ainoa kunnoon tapa on poistaa ruostunut pelti ja hitsata sen tilalle ruosteetonta :)

Itse olen puhallellut ruostetäplät sellaisella pistehiekkapuhaltimella puhtaaksi. Sen jälkeen päälle joku kunnon pohjamaali (Inerta tai joku sinkkimaali) ja pintamaali. Jos paikka on hyvin näkyvillä ja jäljen pitää olla priimaa, niin sitten tuo jälki täytyy vielä hienotäytteellä siloittaa.

Jos ruostetta ei saa kokonaan pois, puskee se taatusti pian uudestaan maalin läpi.

Helmoissa myös itselläni ruosteen alkua, lähinnä siinä alasaumassa. Noille tein tänä kesänä niin, että vedin rälläkkään kiinnitetyllä teräsharjalaikalla ruostekohdat puhtaiksi ja päälle kotelosuoja ja sen päälle alustamassaa muutama kerros (massaruiskulla). Ehkä jonkin maalinkin tuonne olisi voinut laittaa, mutta koska putsaus oli melko pikaista, ajattelin että notkea kotelosuoja toimisi paremmin.

Lisäksi painoin koteloihin kunnolla kotelosuojaa, tuon pitäisi imeytyä sinne saumaan sisältä päin.

Flashmn
-

ViestiKirjoittaja Flashmn » 31.8.2007 21:01

kitit ennen maalia tai irtoaa.

SS
-

ViestiKirjoittaja SS » 31.8.2007 22:16

^Molemmin päin olen noita fiksaillut eikä ikinä ole kitti irronnut mistään. Se pinta jää kuitenkin aika röpelöiseksi pistehiekkapuhalluksen ja mattamaalilla maalauksen jäljiltä.

Tosin maalaus ennen kittausta on osittain turhaa, kitattua kohtaa siloitellessa pelti tulee kuitenkin jostain kohtaa näkyviin ja joka tapauksessa siihen kitin päälle joutuu vetämään uuden pohjamaalin.

gtikolffi
-

ViestiKirjoittaja gtikolffi » 31.8.2007 22:41

Sanokaas asiantuntijat, että mites tämän pohjamaalin laitto kitin alle, täytyykö laittaa vai ei?Tästä asiasta on nimittäin kaveriporukassa kiistelty kautta aikojen...osa on laittanut jonkun happopohjamaalin tms. puhtaan pellin päälle ennen kittausta...Miten ammattimiehet hoitavat homman???

Frank_Drebin
-

ViestiKirjoittaja Frank_Drebin » 14.10.2007 10:35

Kitti paljaalle pellille ja sitten happopohjamaali päälle, näin tekee ammattilaiset..

Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”