Octaviaan paremmat valot?

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Petteri
-
Viestit: 1344
Liittynyt: 1.1.2004 15:46
Viesti:

Octaviaan paremmat valot?

ViestiKirjoittaja Petteri » 11.6.2007 10:43

Löytyykö mitään vaihtoehtoja ykkösoctaviaan vai onko releytys ja lisärit ainoa vaihtoehto?

Harjula
-
Viestit: 244
Liittynyt: 27.7.2003 23:21

ViestiKirjoittaja Harjula » 11.6.2007 14:15

OEM-xenonit ois yks vaihtoehto.

LauriJT
-
Viestit: 1480
Liittynyt: 17.9.2004 11:14

ViestiKirjoittaja LauriJT » 11.6.2007 18:08

releillä ja paksumalla johdolla mulla pomppasi jännite lähes voltin ja valot parani huomattavasti. periaatteessa jopa sen verran ettei lisäreitä välttämättä tarviis enää keulalla. oon vaan liian laiska purkamaan niitä kun oli niin työläät laittaa =)

jos releytät, vedä yhtäpitkät johdot molemmille umpioille. mulla tuli eripituiset valmiissa sarjassa ja pitemmässä johdosa oikean puolen umpiolle tulee häviötä sen verran että näkee selvästi kumpi palaa himmeämmin. ja kannattaa vaihtaa polttimot tavallisiin ja välttää noita +60% ja vastaavia polttimoita. ne ei kestä jännitteen noston jälkeen juuri paria kuukautta enempää.

ennen jännite vähän yli 10V ja nyt vähän päälle 11V. pieni nosto ja iso ero. ei oo edes kovin kallista kokeilla ensin tuota releytystä ennenkun päätät vaihtaa umpiot.

E: lieneekö ykkös-okuun edes oem xenoneita?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 11.6.2007 18:33

Jos tuo jännite on mitattu auton ollessa käynnissä niin lukemista päätellen jotain on mennyt vähän pieleen.

Oottehan ottaneet huomioon mahdollisen alannetun jännitteen päiväasennon valoissa?

Petteri
-
Viestit: 1344
Liittynyt: 1.1.2004 15:46
Viesti:

ViestiKirjoittaja Petteri » 11.6.2007 18:43

Tuota minäkin mietin, että pitäshän tuon jännitteen nyt olla yli 13 voltin jos valot on releytetty... Niin ainakin tuossa edellisessä caravellessani oli.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 11.6.2007 19:27

Kolmoskoppasessa farkussa alkuperäisen järjestelmän kokonaisjännitehäviö polttimolle oli 1.3V. Releytyksen tuloksena jännitehäviö putosi 0.15 volttiin, eli lampun kannalle tulee nyt noin 13.8V.

Harjula
-
Viestit: 244
Liittynyt: 27.7.2003 23:21

ViestiKirjoittaja Harjula » 11.6.2007 21:23

Eikös ykköskopan Octaviaan ole ainakin RS:ään ollut saatavilla xenonit, liekö sitten muihinkin optiona. Näin ainakin itse muistelen.

LauriJT
-
Viestit: 1480
Liittynyt: 17.9.2004 11:14

ViestiKirjoittaja LauriJT » 11.6.2007 21:31

joo siis se oli mitattu auto sammuksissa, valot päällä. sai siitäkin kyllä aika hyvän käsityksen millaisia jännitehäviöitä siellä on. vertasin lukemia akulta ja lampun pistokkeesta.

MarcusS
-
Viestit: 358
Liittynyt: 11.2.2004 22:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja MarcusS » 11.6.2007 23:17

Laurin & Klement mallissa on oem xenonit, joiden fyysinen koko vastaa saman ikäisiä halogeeneja.
Itsehän laittaisin vanhaan malliin uudemman facelift keulan, johon saattaa hyvällä tuurilla iibeistä löytää orkkis xenonit. Tiedän yhden hölmön joka sellaset hommasi ja laittoi paikoilleen..

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 12.6.2007 7:56

^ keneenkähän viittaat :D

Petteri
-
Viestit: 1344
Liittynyt: 1.1.2004 15:46
Viesti:

ViestiKirjoittaja Petteri » 12.6.2007 8:13

^^ Eikös tuossa mene uusiksi sitten valojen lisäksi konepelti, puskuri ja jotain muuta, mitä?

LauriJT
-
Viestit: 1480
Liittynyt: 17.9.2004 11:14

ViestiKirjoittaja LauriJT » 12.6.2007 22:08

konepelti, puskuri, maski, loksut, keulakehikko, ehkä kehikon vaihdosta johtuen kennotkin, valojen pistokkeet, pesurit, puskurin palkki, sisälokarit, pohjamuovit ja huikea määrä pikkusälää millä välttämättä ole niin väliä.

voi tulla kalliit xenonit =) ei ehkä ole oem enää vaihtoehto, kun vanhan malliseen keulaan ei mahda olla oem xenoneita. ja aloittajalla on tuosta varusteversion nimestä pääteltynä juurikin se vanhempi keulanen. RS: hän on uudempikeulanen. tosin jos saat jostakin uudempikeulasen romuauton/pelkät keulan osat romikselta edukkaasti niin mikä jottei olisi vaihtoehto. sillon kyllä vaihtasin jo takapuskimen ja takavalotkin samointein.

Edit: oishan noitapurkuautonakin. löytyy jopa yksi RS.
Viimeksi muokannut LauriJT, 12.6.2007 22:24. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 12.6.2007 22:18

Latausjännitteen pitäisi olla vähintään 13,6V jotta akku yleensä lataantuu. Mulla releytetyille valoille tulee auton käydessä yli 14V (riippuu ulkoilman lämpötilasta), häviötä noin 0,1V laturilta mitattuna. Tosin johdotkin vedin suoraan laturin virtaliittimeltä valoille.

Edit: Tosiaan samaa luokkaa oli parannus kakkosgolfissa näemmä kuin uudemmissakin, reilun voltin nousi jännite releytyksellä.

MarcusS
-
Viestit: 358
Liittynyt: 11.2.2004 22:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja MarcusS » 12.6.2007 22:22

Olen kuopiossa nähnyt hopeisen L&K mallin "vanhalla" keulalla jossa siis OEM-xenonit. Eri juttu onkin mistä sellaiset voisi edullisesti saada. uudemmatkin maksaa helposti maltaita, eikä esim. korkeussäädön moottoreita tahdo saada rahallakaan.

Eräs idea voisi olla muuntaa sumuvalot lähivaloiksi (en tiedä miten) ja varustaa ne jälkiasennus xenoneilla. Harkitsin tuota vaihtoehtoa aika pitkään, kunnes ebay.de löytyi oikeat umpiot kohtuullisella hinnalla

LauriJT
-
Viestit: 1480
Liittynyt: 17.9.2004 11:14

ViestiKirjoittaja LauriJT » 12.6.2007 22:27

ai. olin aina luullut että L&K tuli vasta uusikeulaseen malliin. no myönnän virheeni.

MarcusS
-
Viestit: 358
Liittynyt: 11.2.2004 22:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja MarcusS » 12.6.2007 23:30

samassa uskossa itsekkin olin, kunnes..

Petteri
-
Viestit: 1344
Liittynyt: 1.1.2004 15:46
Viesti:

ViestiKirjoittaja Petteri » 13.6.2007 8:29

Kumma ettei mikään valmistaja tarjoa näihin kirkasoptiikkavaloja...

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 13.6.2007 11:51

Kumma ettei mikään valmistaja tarjoa näihin kirkasoptiikkavaloja...
Pääsääntöisestihän noiden valoteho on alkuperäisiä huonompi :(

Edit: Poislukien "merkkivalot"
Viimeksi muokannut SS, 13.6.2007 15:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 13.6.2007 14:27

Löytyisikö noista jotain?
Kolmosgolffiin tarjolla olevat kirkaslasi nelivalo-Hellat ovat ainakin valoteholtaan aivan "loistavat". Talvimyräkässä voi turvallisesti ajella satoja kilometrejä lähivaloilla (kun ei ole sumareita).

Petteri
-
Viestit: 1344
Liittynyt: 1.1.2004 15:46
Viesti:

ViestiKirjoittaja Petteri » 13.6.2007 14:58

Ei taida olla kuin facelift -malliin tuolla kirkasta lasia...

Donitsi
-
Viestit: 1052
Liittynyt: 10.5.2004 23:18

ViestiKirjoittaja Donitsi » 14.6.2007 10:15

Jos ykköskopan vanhasta Octaviasta haluaa faceliftatun ykköskopan niin eihän tuo vaadi kuin maskin, valot, vilkut ja puskurin.

Mitäs RS:ää se Lauri oikein rakentaa kun keulan kokonaan laittaa uusiksi? Vanhaan on OEM xenonit kyllä tarjolla. Löytyy jopa vintistä yhdet.

LauriJT
-
Viestit: 1480
Liittynyt: 17.9.2004 11:14

ViestiKirjoittaja LauriJT » 14.6.2007 17:50

eikäky arvelin että uudemmassa voi olla erilainen keulakehikko jos valojen kiinnitystä ovat menneet muuttamaan umpiomallin vaihtuessa. sillonhan sitä sälää alkaa menemään uusiksi. onko siinä muuten sitten se konepelti sama kun vanhassa ja maski vaan vähän korkeempi? se puskurihan on syvemmäksi uurrettu siitä keskeltä kun tuossa vanhemmassa.

mikähän siinä muuten oli ideana kun niitä siinä yhdessä välissä sai semmosina välikoppaversioina. niitä kun oli uusisisustaisia vanhalla ja uudella keulalla ja eikö löytynyt vielä vanhasisustaistakin uudella keulalla.

Donitsi
-
Viestit: 1052
Liittynyt: 10.5.2004 23:18

ViestiKirjoittaja Donitsi » 15.6.2007 17:06

Konepelti on sama, maskin muoto ja valojen muoto on erilainen. Ja sitten se puskuri mutta muuten osissa ei ole eroja.

Tuossa ohjeet jos kieli taipuu :) Sivuilta löytyy valtavasti muitakin ohjeita mutta vaatii päättelyä.

http://www.skodaoctavia.cz/Exteriernavody/Facelift.htm

Petteri
-
Viestit: 1344
Liittynyt: 1.1.2004 15:46
Viesti:

ViestiKirjoittaja Petteri » 15.6.2007 17:23

Ihan selkeää mutten, mutta tämä yksi kohta ihmetyttää: kabeláž př. světel Důležitým krokem je výměna svorkovnic kabeláže a to z 6.

Voisiko joku kääntää?

liteFun
-
Viestit: 823
Liittynyt: 28.3.2006 20:36

ViestiKirjoittaja liteFun » 16.6.2007 14:01

"kabeláže a to z 6 + 3 pinů na 8 pinů"
Veikkaan että toisessa 6+3 piuhaa, toisessa vain 8?
Eli liekö vanhemmassa mallissa 6+3 piuhan viritys, uudessa 8 piuhan viritys ja ne tarttis kytkeä oikeisiin paikkoihin tai hommata adapteri (saakohan semmosta mistään?).

Donitsi
-
Viestit: 1052
Liittynyt: 10.5.2004 23:18

ViestiKirjoittaja Donitsi » 23.6.2007 15:09

Noin 550€ uutukainen xenon pari Ocu I:en ilman polttimoja ja johtoadapteria Slovakiasta.

prinne
-
Viestit: 120
Liittynyt: 17.1.2004 11:22

ViestiKirjoittaja prinne » 26.6.2007 19:16

Jos autoon on tarjolla alkuperäisiä Xenon umpioita, niin riittääkö että ostaa umpiot, polttimot ja ilmeisesti tarvittavan johto adapterin? Onko asennus vastaava myös uusissa autoissa tehtaalla, vai onko johdostus hoidettu kokonaan erilailla, eli ilman adapteria?

Donitsi
-
Viestit: 1052
Liittynyt: 10.5.2004 23:18

ViestiKirjoittaja Donitsi » 26.6.2007 21:01

Ilman adapteria. Jos tuon vielä lailliseksi haluaa niin automaattinenkorkeudensäätö pitää viritellä. Muuten tuo osakasa riittää.

prinne
-
Viestit: 120
Liittynyt: 17.1.2004 11:22

ViestiKirjoittaja prinne » 27.6.2007 8:41

Onko siis automaattikorkeudensäätö erillinen laite? Olin siinä luulossa että sekin on toteutettu umpion sisällä, vai tarkoititko että ainoastaan sen toimintaan saaminen vaatii virittielyä? Minkälaisesta virittelystä on kysymys?

jad
-
Viestit: 2019
Liittynyt: 3.11.2003 18:56
Viesti:

ViestiKirjoittaja jad » 27.6.2007 11:08

Vaatii luonnollisesti auton asentoanturit ja ohjaimen. Sekä ajovalopesurit jos ei ole.

Donitsi
-
Viestit: 1052
Liittynyt: 10.5.2004 23:18

ViestiKirjoittaja Donitsi » 27.6.2007 15:01

Itse asentaisin vain uudet umpiot johtoadaptereilla.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 24 vierailijaa