Vanteet T3 Transporteriin,mikä koko laillisesti?

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Waldo
-
Viestit: 34
Liittynyt: 7.5.2007 19:04

Vanteet T3 Transporteriin,mikä koko laillisesti?

ViestiKirjoittaja Waldo » 4.6.2007 22:08

Eli mikä on isoin koko laillisesti? oma on 84 mallia 14" vanteilla.. syncroissahan on kai ollut 16" vakiona voiko niitä käyttää jotenkin hyödyksi leimalla?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 4.6.2007 22:15

Tuuman muutos halkaisijassa siitä mitä on rengaskooksi merkattu otteeseen. Jos on merkitty vaihtoehtoinen rengaskoko niin se saa myös tietty olla mutta siitä ei saa enää muuttaa mitään.

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 4.6.2007 22:18

Koodi: Valitse kaikki

3 luku

Alustamuutokset

10 §

Vanteiden ja renkaiden muutokset

1. Autoon asennettavat vanteet eivät saa merkittävästi lisätä pyörän- laakereihin tai ohjauslaitteisiin kohdistuvia rasituksia verrattuina auton alkuperäisiin vanteisiin. Vanteiden vaihdon seurauksena auton kunkin akseliston raideväli saa muuttua enintään 30 mm alkuperäiseen verrattuna, ellei auton valmistaja muuta ilmoita. Vanteiden on asennusmitoiltaan oltava pyörännapaan sopivat. Vanteita, joissa on soikeat, eri jakoympyröille sopivat pultinreiät, ei saa käyttää. Vanteiden tulee olla auton akselimassoille ja teholle sopivat.

2. Auto on muutoskatsastettava, jos:

a) vanteen nimellishalkaisija poikkeaa alkuperäisestä yli 26 mm; tai

b) renkaan leveys poikkeaa alkuperäisestä yli 30 mm.

3. Renkaan ulkohalkaisijaa ei saa suurentaa enempää kuin 51 mm eikä leveyttä enempää kuin 102 mm alkuperäiseen renkaaseen nähden. Jos renkaan ulkohalkaisijaa suurennetaan, on nopeusmittarin näyttämä tarvittaessa korjattava.

4. Auton pyörännavan ja vanteen väliin ei saa asentaa sovituskappaleita.

5. Autoon saa vaihtaa sen rakenteellisesti sallitun suurimman nopeuden edellyttämää nopeusluokkaa alemman nopeusluokan renkaat. Vaihtaminen on sallittu ehdolla, että autoon vaihdettavat renkaat ovat vähintään nopeusluokkaa Q (160 km/h) ja että auton suurimman rakenteellisen nopeuden edellyttämää nopeusluokkaa alemman nopeusluokan kesärenkaista on ohjaamossa kuljettajalle helposti näkyvään paikkaan pysyvästi kiinnitetty kilpi tai tarra, josta selvästi ilmenee suurin sallittu renkaiden rajoittama ajonopeus.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 5.6.2007 8:54

Se, mitä lukee käyttöohjekirjassa vaihtoehtoiseksi rengaskooksi tai mikä on jossain sisarmallissa ollut vakiona, ei merkitse mitään, jos arvot ylittävät rekisteriotteessa mainitun/manitut speksit. Muutoskatsastushommiksi menee.

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 5.6.2007 9:09

Eikä tuota muutoskatsastamista tartte pelätä, kunhan renkaiden ominaisuudet vastaavat alkuperäisiä. Eli painovaatimukset ja nopeusluokka täyttyy, eivät ole ulkohalkaisijaltaan yli 51mm suuremmat jne. Myös vanteiden tulee soveltua kyseisille akselimassoille.

e1: eli voi laittaa vaikka 18", mutta rengasprofiilista tulee todella matala ja painoindeksin saavuttaaksesi joudut ostamaan 99/100 luokalla olevat kumit, jotka ovat kovin hinnakkaita. STRO normistoa tutkimalla löydät nykyistä rengastasi ulkokehältään vastaavan matalampiprofiilisen renkaan.

e2: itselleni on pritscheniin tulossa 205/55/16 rengastus, luultavasti 99V:t.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 22 vierailijaa