Rengaspaineet, 225/40/18

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

weasel
-
Viestit: 3392
Liittynyt: 23.7.2003 15:37

Rengaspaineet, 225/40/18

ViestiKirjoittaja weasel » 19.4.2007 10:45

Millaisia paineita noissa kesärenkaissa kannattaisi pitää? Koko tosiaan 225/40/18" vanteet 8,5" ja 9,5" leveät, ympäristönä isompi auto, eli Lötkö joka myöskin on quattro.
Viimeksi muokannut weasel, 19.4.2007 11:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Juhop
-
Viestit: 96
Liittynyt: 26.2.2004 15:02

ViestiKirjoittaja Juhop » 19.4.2007 11:44

2,8-3bar

Amideus
-
Viestit: 580
Liittynyt: 23.7.2003 12:56
Viesti:

ViestiKirjoittaja Amideus » 19.4.2007 17:04

Lainataan vähän, entäs 215/40/17?

Ipe
-
Viestit: 889
Liittynyt: 23.7.2003 11:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja Ipe » 19.4.2007 17:12

2,5-3 bar kaikkiin alle 50-profiilin kumeihin. 40 ja alle korkeisiin tuo 2,8 on aika hyvä. Liian matalat paineet syö jäykkärunkoista matalaprofiilirengasta keskeltä (vastoin mitään logiikkaa).

tos
-
Viestit: 2001
Liittynyt: 26.2.2004 15:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja tos » 7.4.2008 14:53

Mites vitoskoppanen golohvi?
Sama koko kun ekas viestissä.

8866
-
Viestit: 515
Liittynyt: 24.6.2004 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja 8866 » 7.4.2008 15:18

Lue neljäs postaus tarkemmin..

tos
-
Viestit: 2001
Liittynyt: 26.2.2004 15:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja tos » 7.4.2008 16:01

^Juu mut mitäkö paineita muut on käyttäneet kyseisessä kulkineessa...

Variantdi
-
Viestit: 17
Liittynyt: 3.4.2008 16:45

ViestiKirjoittaja Variantdi » 7.4.2008 19:15

Kiitos Ipe.
Entinen omistaja oli pilannut kaksi 225/45/18" -rengasta. Renkaat oli keskeltä kuluneet merkkeihin, mutta reunat oli kuin uudet. Ja tämä on siis epäloogisesti liian pienen rengaspaineen syytä. Hyvä tietää, etten tee samaa virhettä.
Miten akselimassa vaikuttaa rengaspaineisiin eli tuleeko edessä ja takana olla paljon eroa paineissa?

jekku
-
Viestit: 1009
Liittynyt: 23.7.2003 20:53

ViestiKirjoittaja jekku » 7.4.2008 19:38

Periaatteessa vetävällä akselilla enempi ilmaa kompensoimaan juurikin tuota keskeltä kulumista. etuvetoisessa autossa kaikkiin sama, tai taakse enempi (parempi ajotuntuma)

tos
-
Viestit: 2001
Liittynyt: 26.2.2004 15:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja tos » 7.4.2008 21:59

Pistin ny aluks 2.8 joka nurkkaan...
Hyvält tuntuu.

GolfViitonen
-
Viestit: 367
Liittynyt: 7.8.2007 11:37
Viesti:

ViestiKirjoittaja GolfViitonen » 8.4.2008 10:24

ihan loogisesti se keskeltä kuluu, kun reunat on kokoajan tiessä ja keskiosa "sutii/pomppii" tiehen ja ilmaan niin kuluttaahan se.

edit. mulla 2.8 edessä, 2.5 takana 225/40/18
Viimeksi muokannut GolfViitonen, 8.4.2008 18:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Habbo
-
Viestit: 397
Liittynyt: 13.9.2005 19:48

ViestiKirjoittaja Habbo » 8.4.2008 11:14

Hyvä perussääntö, jonka olen itse rengasmiehenä oppinut menee
13" 2,2 bar
14" 2,3 bar
15" 2,4 bar
16" 2,5-2,6 bar
17"- " 2,7- bar

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 8.4.2008 12:43

Ja profiii ja akselimassat ei vaikuta mitenkään?

Habbo
-
Viestit: 397
Liittynyt: 13.9.2005 19:48

ViestiKirjoittaja Habbo » 8.4.2008 18:40

Kyllä sekin vaikuttaa, mutta tolla kaavalla pääsee lähelle, rengasliikkeet ihan mieluusti kyllä auttavat paine kysymyksissä, ainakin Turun Helsinginkadun Euromasteri

TerZi1982
-
Viestit: 1631
Liittynyt: 1.3.2004 0:17
Viesti:

ViestiKirjoittaja TerZi1982 » 8.4.2008 20:10

itellä aika liki samaa kaavaa... ehkä 0.2 kaikista pois... mut totkai riippuu autosta, porukka usei kattelee noita silti huoltsikoilla ja harvas paikas mittari edes pitää paikkaansa

keranen86
-
Viestit: 236
Liittynyt: 25.3.2005 17:35
Viesti:

ViestiKirjoittaja keranen86 » 9.4.2008 17:45

mites tälläiseen rengas/vanne yhdistelmään rengaspaineet:

eli siis renkaat 235+225/35 ja vanteet 19*10+8,5

tohon eteen vissiinki joku 2.8-3 bar mutta mites ton takaosan kanssa ?

Habbo
-
Viestit: 397
Liittynyt: 13.9.2005 19:48

ViestiKirjoittaja Habbo » 9.4.2008 19:18

Sama paineet kuin eteenkin

upi384
-
Viestit: 42
Liittynyt: 28.1.2008 20:50

ViestiKirjoittaja upi384 » 13.4.2008 12:17

Itse kannatan tuota 2.8bar 225/40-18 gummeihin. Ajoin eilen kokeeksi 100km reissun 2.4bar paineilla ja takaisin 2.8bar paineilla. Aivan suunnaton ero ajettavuudessa 2.8 bar hyväksi. 2.4bar paineilla auto oli todella kankea ja raskas ajaa, eikä totellut ohjausta vaan haki kaikki urat tiestä.

pagiboy
-
Viestit: 47
Liittynyt: 13.8.2005 19:25

ViestiKirjoittaja pagiboy » 13.4.2008 14:15

itsekkin olen rengasalalla ja voin vahvistaa Habbo:n tekemän listan itsekkin käytän ko. listan mukaisia paineita täytettäessä renkaita asiakkaille..

tosiaan kun täyttelette niitä matalia 17",18" ja 19" kumeja niin laittakaa vaan mieluummin liikaa kun liian vähän ilmaa, liian usein tulee töissä nähtyä kun ihmiset pilaavat kalliit renkaat ajamalla iianpienillä paineilla!!!

aika hyvänä nyrkkisääntönä olen pitänyt noissa 18" ja 19" renkaissa että 2.8 - 3.2 bar.

ton alle ei missään tapauksessa tai saa kohta painella kumikauppaan ostamaan renkaita kun on keskeltä kaljut renkaat..!!

itsellä IV golf ja renkaat 225/40-18" paineet joka nurkassa 2.8bar

Habbo
-
Viestit: 397
Liittynyt: 13.9.2005 19:48

ViestiKirjoittaja Habbo » 14.4.2008 9:29

Eikä se suuri ilmanpaine pelkästään renkaiden kulumisen vuoksi niihin laiteta vaan sillä myös saadaan vannetta suojattue näillä Suomen tasaisilla kuopattomilla teillä, millä ei vanteita taho millään kieroksi saada vaikka yrittämällä yrittää

tuubiaas
-
Viestit: 158
Liittynyt: 4.3.2007 23:56

ViestiKirjoittaja tuubiaas » 15.4.2008 16:07

lainataan vähän eli käykö 235/40 18" vanteet golf 4.. viime kesänä oli takana 225/40 18" ja mahtu hyvin pyörimään eikä ottanut mistään kiinni, ja nyt pitäis hommata 235/40 18" niin onko mahdollista että nuokin pystyy pyörimään vaivatta eikä ota reunoihin kiinni vai pitääkö ostaa levitys palat taakse? apua kaivataan nopeasti! :)

pagiboy
-
Viestit: 47
Liittynyt: 13.8.2005 19:25

ViestiKirjoittaja pagiboy » 15.4.2008 17:06

kerroppa toki vanteidesi ET muuten kukaan ei voi vastata sun kysymykseen..

tuubiaas
-
Viestit: 158
Liittynyt: 4.3.2007 23:56

ViestiKirjoittaja tuubiaas » 15.4.2008 17:32

ai niin joo se unohtu:D eli ET on 50..leveys 8 ja laitetaan vielä jakokin 5x112 eli kyseessä on ATP inox SCR :)

Heikki J.
admin
Viestit: 8315
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 15.4.2008 17:42

Täälläpäin nämä rengasliikkeet ovat lähes aina inttäneet vastaan kun olen vaatinut pistämään 2,8 baria otsikon mukaisiin renkaisiini. Yleensä ovat tarjonneet jotain 2,5 barin paineita... viimeksi viime viikonloppuna kun hain uudet Good Yearit Audiini.

Ja lisätääs nyt sen verran, että jätetään nuo "sopiiko ne ja nämä siihen ja siihen" muihin keskusteluihin, niitäkin topiceja on täällä jo vaikka kuinka paljon. Tarvinnee tehdä joku yksi topic, missä kaikki saavat kysellä noita sopimisia.

Eli keskitytään tässä nyt vaan noihin paineisiin.

Edit: Golfeihin liittyen tuolla olikin jo, ja ihan stickynä:
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=56721

opa
-
Viestit: 491
Liittynyt: 23.7.2003 21:32

ViestiKirjoittaja opa » 15.4.2008 18:24

Jatketaan nyt tähän topiciin sen verran et millasia paineita tulis pitää tollasessa yhdistelmässä kun on 9 x 16 vanne ja siinä 215/40 kumi? Kumihan on vähän venutettu eli olettamukseni on et paineet pitäis olla liki kolmea? Olenko yhtään jäljillä? Ei todellakaan vaan huivttais pilata samantein uusia kumeja väärillä rengaspaineilla.

Habbo
-
Viestit: 397
Liittynyt: 13.9.2005 19:48

ViestiKirjoittaja Habbo » 15.4.2008 19:55

Opalle
Sellanen 2,6-2,7bar paine on varsin hyvä.
Tuubiakselle
235/40-18 renkaat kyllä sopivat pyörimään kunhan ne vanteet ovat autoon sopivat, jos noilla setupeilla olevia vanteita aiot alle laittaa, niin tarviit ainakin 15mm jaon muuttavan spacerin, jollaisia ei tietääksini valmisteta, jää materiaali liian ohueksi

T.Hell
-
Viestit: 579
Liittynyt: 11.3.2005 9:02

ViestiKirjoittaja T.Hell » 15.4.2008 20:16

Yleensä ovat tarjonneet jotain 2,5 barin paineita...

Täällä sama juttu. Vianorilla kävin renkaita laitattamassa vanteille, niin kaikissa oli 2.5bar painetta. Ja koot oli 235/40-18 ja 225/40-18. Kyllä joutu paineet nostamaan juuri tonne 2.8 ja 2.9 bar:iin. Selkeästi tuntuu rengas paremmalta noilla paineilla.

Murre
-
Viestit: 1761
Liittynyt: 23.7.2003 10:31

ViestiKirjoittaja Murre » 20.4.2008 11:41

Mulle on aina sanottu useimmissa rengasasentamoissa, että tuolla 225/40*18" koolle sopiva paine on 2,7bar. Ja samaa ovat tarjonneet myös 235/35*19" kumillekkin!
Ja näillä on menty...

M.H.
-
Viestit: 289
Liittynyt: 20.11.2003 0:41

ViestiKirjoittaja M.H. » 20.4.2008 11:55

Ihan käytännön vinkkinä kannattaa käydä tarkistuttamassa paineet mahdollisuuksien mukaan rengasliikkeessä tai useamman huoltoaseman mittarilla. Huoltoasemien mittareita kohdellaan usein aika karusti, joten mittari saattaa heittää aika paljon. Jossain (Moottori -lehti tms.) on sanottu, että huoltoasemien mittareita kannattaa käyttää ainoastaan renkaiden välisten paine-erojen tarkkailuun. Ellei sitten varmasti tiedä, että mittari näyttä oikein. Voihan tietty hankkia sellaisen "taskumittarin" - ei ole kallis investointi, mutta sitäkin kätevämpi.

Nimim. kokemusta on :)

Tuomas
admin
Viestit: 6966
Liittynyt: 16.7.2003 18:09
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tuomas » 20.4.2008 15:29

Joo, noihin huoltoasemien mittareihin ei tosiaan voi luottaa, kaksi kertaa tullu vastaan tilanne että mittari näyttää selkeesti omiaan.

Viime kesänä Jyväskylän keskustan Shellin mittari näytti noin puoli baaria enemmän mitä kahden muun aseman mittarit (tuli käytyä yhteensä kolmella asemalla kattomassa paineet kun rupes ihmetyttään se Shellin lukema, näytti siis liian vähän).

Tänä keväänä kotia lähinnä olevan huoltoaseman mittari näytti 4 baaria liikaa :) Mittarin viisari huiteli jossain 6 barissa kun renkaassa oli pari baaria painetta, päällisin puolin mittarin kunto yms. näytti ihan ok:lta. Kävin mainitsemassa myyjälle asiasta ja ajelin toiselle asemalle.

Näiden parin kokemuksen jälkeen on kyllä menny täysin luottamus huoltoasemien mittareihin, mistä sitä tietää onko renkaassa vain 2,4 vai jopa 2,8 baaria painetta kun mittari näyttää 2,6 baaria.. noh, ehkä se ei ole niin tarkkaa.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 17 vierailijaa