Hella Raintronic...
Valvoja: ffp jäsenet
Hella Raintronic...
Istuskelin taannoin googlessa ja moinen himmeli osu silmiin, eli jälkiasennettava sadetunnistin.
Google kertoi että tuotetta saa varsin sopivaan hintaan suomesta, niin en malttanut olla tilaamatta.
Kusti toi tänään paketin, tsekkasin pakaasin takaa ja manuskasta että cordyyn ei tarvi aiheen tiimoilta tehdä kummia. Manuskassakin puhuttiin suomea...
Käytännössä siis putsasin ikkunan, lämmitin tutkan liimoja ja lasia eeberillä kuumaksi, lätkäsin tutkan lasiin, sitten nykyinen säädettävä tihkurele taulusta irti, raintronicin rele pesään, johto tutkalta releelle ja sitten sulloin johdon muovien alle piiloon.
Ainut näkyvä johto on tuo tutkalta kattoverhoiluun menevä.
Kelistä johtuen en livenä päässyt testaamaan, mutta emännän kukkienkastelu pumpparilla testattuna tuntuisi pelaavan ihan järkeen käyvästi.
Boonuksena paljon kaivattu jälkipyyhkäisy, jos esim pesurin jäljiltä vettä valuu lasia pitki alaspäin.
http://jesi.5cyl.net/cordy/110407-hella_raintronic/
Nytten huonoja kelejä odottaen, raportoin lisää.
edit:
Pastesin irkkiin manuskasta apinoitua tekstiä...
"
toiminnan kuvaus:
Sadetunnistin huolehtii siitä että pyyhkimen sulat toimivat sateen voimakkuuden vaatimissa jaksoissa (kuitenkin pyyhintävaiheen 1 suurimmalla nopeudella).
sadetunnistin on ohjelmoitu mukautumaan tuulilasin ja kyyhkimien sulkien kulumiseen. Hämärässä sadetunnistin lisäksi nopeuttaa pyyhintätiheyttä (komensoidakseen silmien huonontuneen näkökyvyn hämärässä
sadetunnistin on myös lämmitetty, mikä takaa varman ja turvallisen toimivuuden talvellakin.
"
Google kertoi että tuotetta saa varsin sopivaan hintaan suomesta, niin en malttanut olla tilaamatta.
Kusti toi tänään paketin, tsekkasin pakaasin takaa ja manuskasta että cordyyn ei tarvi aiheen tiimoilta tehdä kummia. Manuskassakin puhuttiin suomea...
Käytännössä siis putsasin ikkunan, lämmitin tutkan liimoja ja lasia eeberillä kuumaksi, lätkäsin tutkan lasiin, sitten nykyinen säädettävä tihkurele taulusta irti, raintronicin rele pesään, johto tutkalta releelle ja sitten sulloin johdon muovien alle piiloon.
Ainut näkyvä johto on tuo tutkalta kattoverhoiluun menevä.
Kelistä johtuen en livenä päässyt testaamaan, mutta emännän kukkienkastelu pumpparilla testattuna tuntuisi pelaavan ihan järkeen käyvästi.
Boonuksena paljon kaivattu jälkipyyhkäisy, jos esim pesurin jäljiltä vettä valuu lasia pitki alaspäin.
http://jesi.5cyl.net/cordy/110407-hella_raintronic/
Nytten huonoja kelejä odottaen, raportoin lisää.
edit:
Pastesin irkkiin manuskasta apinoitua tekstiä...
"
toiminnan kuvaus:
Sadetunnistin huolehtii siitä että pyyhkimen sulat toimivat sateen voimakkuuden vaatimissa jaksoissa (kuitenkin pyyhintävaiheen 1 suurimmalla nopeudella).
sadetunnistin on ohjelmoitu mukautumaan tuulilasin ja kyyhkimien sulkien kulumiseen. Hämärässä sadetunnistin lisäksi nopeuttaa pyyhintätiheyttä (komensoidakseen silmien huonontuneen näkökyvyn hämärässä
sadetunnistin on myös lämmitetty, mikä takaa varman ja turvallisen toimivuuden talvellakin.
"
Kerpele, tuohan on pakko-ostos. Harmittaa kun ei tihkua ole muutoin niin varustellussa volvottimessani ;)
Mutta, mitähän tuo käytännössä tarkoittaa kun S40/V40 kohdalla on tähti, ja tähden selitys että "Additional on/off switch required", eli täytyykö tuolle toiminnolle vielä asettaa joku erillinen kytkin mistä sen voi laittaa päälle, vai mitä tuo tarkoittaa?
Mutta, mitähän tuo käytännössä tarkoittaa kun S40/V40 kohdalla on tähti, ja tähden selitys että "Additional on/off switch required", eli täytyykö tuolle toiminnolle vielä asettaa joku erillinen kytkin mistä sen voi laittaa päälle, vai mitä tuo tarkoittaa?
Tilasin myös raintronicin tuohon neloseen. Pari ongelmaa:
No tuohon avokkaaseen menisi ihan heittämällä;)
- 1. Auton tihkuautomaatti on hightech
->Pitää patentoida sadetunnistimen rele jotenkin auton oman kaksoisreleen rinnalle. (Nykyisinkin huomioi auton nopeuden ja säätää viivettä)
2. Valtaisan iso tunnistin mokkula ei mahdu särmästi keskelle, peilin yläpuolelle.
(ellei käännä peiliä väärinpäin)
No tuohon avokkaaseen menisi ihan heittämällä;)
Petri R. kirjoitti:Harmittaa kun ei tihkua ole muutoin niin varustellussa volvottimessani ;)
Mutta, mitähän tuo käytännössä tarkoittaa kun S40/V40 kohdalla on tähti, ja tähden selitys että "Additional on/off switch required", eli täytyykö tuolle toiminnolle vielä asettaa joku erillinen kytkin mistä sen voi laittaa päälle, vai mitä tuo tarkoittaa?
Tuo sadetunnistin tosiaan korvaa pyyhkimien entisen tihkuasennon.
Muut pyyhkimien asennot jäävät tuon asentamisen jälkeen käytännössä tarpeettomiksi.
Ainoastaan rankkasateella voi tarvita nopeimpia asentoja, koska tuo tunnistin säätelee pyyhkäisyvälejä ns. 0 ja 1 asennon välillä.
Parhaimmillaan laite on silloin kun taivaalta tulee vähän väliä eri voimakkuuksisia sadekuuroja ja välillä ei sada ollenkaan.
Tarvitsee vain ajella ja laite toimii kuin ajatus, eli pyykäisee silloin kun itse on vasta miettimässä että pitäisiköhän ikkuna pyyhkäistä. :) Tai käytännössä ei ehdi edes miettiä.
Huonoimpana puolena taas on tilanne jolloin tuulilasille tulee vettä vain ja ainoastaan sen verran ettei tunnistin reagoi,
mutta itse alkaa jo kaipailemaan kuivattua lasia.
Alotin tänään (tai no oikeestaan jo paripäivääsitten) asentamaan...
No johtojen kans sai pähkäillä mut löytyi lopulta.
Ne ohjeet on aikas sekavat.
Heräte löytyi ja sit katkaistiin yksi piuha ja rele väliin, virta ja maapiuhat.
No jotenkin se liimaus meni pilalle ja piti repiä anturi pois.
Ei reagoinut märkyyteen.
Saakohan sitä jotenkin, esim kaksipuoliteipillä viel takasin.
Kokeiltiin tuohon avokkaaseen ja ei reagoinut siinäkään muuta kuin heilautukseen.
Miten on.. ohjeissa mainittiin jostain 15 min kalibrointi ajasta sateessa tms... alkasko tuo ehkä sittenkin toimimaan.
edit:
Pitää hankkia uus "lasi" siihen tunnistimeen niin alkaa pelittään
No johtojen kans sai pähkäillä mut löytyi lopulta.
Ne ohjeet on aikas sekavat.
Heräte löytyi ja sit katkaistiin yksi piuha ja rele väliin, virta ja maapiuhat.
No jotenkin se liimaus meni pilalle ja piti repiä anturi pois.
Ei reagoinut märkyyteen.
Saakohan sitä jotenkin, esim kaksipuoliteipillä viel takasin.
Kokeiltiin tuohon avokkaaseen ja ei reagoinut siinäkään muuta kuin heilautukseen.
Miten on.. ohjeissa mainittiin jostain 15 min kalibrointi ajasta sateessa tms... alkasko tuo ehkä sittenkin toimimaan.
edit:
Pitää hankkia uus "lasi" siihen tunnistimeen niin alkaa pelittään
Voi viddu kun on sekava tuo tunnistimen liimausohje.
Vääntäkää nyt joku kädettömälle insinöörille rautalangasta selkokielinen ohje.
Sekava osuus ohjeesta kuuluu näin:
"Lämmitä liimakerrosta kuumailmapuhaltimella noin 80-90 asteeseen. Poista suojakalvo. Aseta sen jälkeen liimakalvo tuulilasiin, leveä puoli ylhäällä, ja paina sitte loppuosa pyörivällä liikkeellä lujasti paikalleen."
Kysymys 1: Mitä tarkoitetaan liimakalvolla? Tuossa tunnistimessa on noi kaksi raitaa tota liimaa, jonka päällä on tuo punainen kalvo (oletettaisin suojakalvoksi?), ja sen päällä näyttäis olevan vielä jokin kirkas kalvo, niin onko se tämä liimakalvo?
Kysymys 2: Mikä h*lvetin leveä puoli? Tuossahan on kaikki joka suuntaa yhtälailla kantikasta ja tasapaksua/leveetä...
Jos tosiaan joku viittis selventää hieman, ennenkö saan tuohottua koko mötikän :) Kiitos!
Vääntäkää nyt joku kädettömälle insinöörille rautalangasta selkokielinen ohje.
Sekava osuus ohjeesta kuuluu näin:
"Lämmitä liimakerrosta kuumailmapuhaltimella noin 80-90 asteeseen. Poista suojakalvo. Aseta sen jälkeen liimakalvo tuulilasiin, leveä puoli ylhäällä, ja paina sitte loppuosa pyörivällä liikkeellä lujasti paikalleen."
Kysymys 1: Mitä tarkoitetaan liimakalvolla? Tuossa tunnistimessa on noi kaksi raitaa tota liimaa, jonka päällä on tuo punainen kalvo (oletettaisin suojakalvoksi?), ja sen päällä näyttäis olevan vielä jokin kirkas kalvo, niin onko se tämä liimakalvo?
Kysymys 2: Mikä h*lvetin leveä puoli? Tuossahan on kaikki joka suuntaa yhtälailla kantikasta ja tasapaksua/leveetä...
Jos tosiaan joku viittis selventää hieman, ennenkö saan tuohottua koko mötikän :) Kiitos!
Kysäisin hellalta; että miten menetellään jos vaihtaa tuulilasin.
Tässä vastaus:
Tässä vastaus:
Päivää,
Lasia vaihdettaessa on tunnistin uusittava, sitä tuskin ehjänä saa irti.
Tuulilasiliikkeillä on tähän työhön soveltuvaa liimaa, ja myös usein näitä tunnistimiakin
Oman Hellan sarjasi tunnistimen varaosanumero on 9XB 733 069-011 Toimitusaika 3vkoa tilauksesta, toimitus paikallisen varaosaliikkeenne tai tuulilasivaihtopalvelun kautta Suositushinta tunnistimelle on 65,30eur, sis ALV22%
Terveisin
XXX
Product Manager
^^ Noinhan se maalaisjärjen mukaan meniskin. Miksi hitossa se pitää tuossa ohjeessa noin vaikeesti sanoa!
Sulaako se liima kun sitä lämmittää? Vai jääkö se tollee kahdeksi raidaksi?
^Näköjään vähän kiskotaan katetta noilla tunnistimilla, kun tolla hintaa saa koko paketin. Vai tuleeko tuossa koko mötikkä mukana vai pelkästään se osa mikä varsinaisesti liimataan lasiin ja jonka ohjeen mukaan saa siitä mötikästä erikseen irti?
Paljos se myyntihinta oli tuolle tunnistimelle?
Sulaako se liima kun sitä lämmittää? Vai jääkö se tollee kahdeksi raidaksi?
^Näköjään vähän kiskotaan katetta noilla tunnistimilla, kun tolla hintaa saa koko paketin. Vai tuleeko tuossa koko mötikkä mukana vai pelkästään se osa mikä varsinaisesti liimataan lasiin ja jonka ohjeen mukaan saa siitä mötikästä erikseen irti?
Paljos se myyntihinta oli tuolle tunnistimelle?
Sain vain asennettua. Ja toimiikin vielä :)
Ajoin auton aurinkoa vasten ja viskasin mökkylän kojelaudalle lämpenemään siks aikaa kun laitoin "asemointiteipin" paikalleen. Sitte vielä hiustenkuivaimella lämmitin liiman niin kuumaksi kuin sillä saa ja sitte suojakalvo pois ja mötikkä lasiin kiinni. Kuumailmapuhaltimella en arvannut ruveta lämmittelemään, kun "viilein" asento näytti olevan 350 astetta.
Sateita odotellessa. Ei muuten varmaan sada koko kesänä :)
Ajoin auton aurinkoa vasten ja viskasin mökkylän kojelaudalle lämpenemään siks aikaa kun laitoin "asemointiteipin" paikalleen. Sitte vielä hiustenkuivaimella lämmitin liiman niin kuumaksi kuin sillä saa ja sitte suojakalvo pois ja mötikkä lasiin kiinni. Kuumailmapuhaltimella en arvannut ruveta lämmittelemään, kun "viilein" asento näytti olevan 350 astetta.
Sateita odotellessa. Ei muuten varmaan sada koko kesänä :)
Kyllä sen pitäisi toimia.
Ohjeissa luki jotenkin näin, että jos on tummennettu yläreuna, niin tunnistimen täytyy olla joko kokonaan tummennetulla tai kokonaan kirkkaalla lasin osalla. Ja sitten oli käyttöönoton kohdalla, että se tutkii lasin valonläpäisikyvyn, kun ensimmäisellä kertaa laitetaan viiksi ensin tihkuasentoon ja sitten virrat päälle.
Ohjeissa luki jotenkin näin, että jos on tummennettu yläreuna, niin tunnistimen täytyy olla joko kokonaan tummennetulla tai kokonaan kirkkaalla lasin osalla. Ja sitten oli käyttöönoton kohdalla, että se tutkii lasin valonläpäisikyvyn, kun ensimmäisellä kertaa laitetaan viiksi ensin tihkuasentoon ja sitten virrat päälle.
No tulihan se linssi uus, vain kolme viikkoa kesti.
Mut puolen sentin kupla jäi väkisin sinne väliin! prkle!
Aurinko polttaa kuumasti lasiin, ja lisäks lämmitin sitä.
Vaan EI!
Saas nähä pelaako, tuskin.
Ohjeis kyl luki ettei toimi yli 65 asteen. Saattaa hyvinki olla liian kuuma toi lasi
kun aurinko siihe loistaa.
Pilalla... hajotan kohta ton koko lasin.
Mut puolen sentin kupla jäi väkisin sinne väliin! prkle!
Aurinko polttaa kuumasti lasiin, ja lisäks lämmitin sitä.
Vaan EI!
Saas nähä pelaako, tuskin.
Ohjeis kyl luki ettei toimi yli 65 asteen. Saattaa hyvinki olla liian kuuma toi lasi
kun aurinko siihe loistaa.
Pilalla... hajotan kohta ton koko lasin.
No nyt tunnistin reagoi suihkupulloon.. jee jee.
Mutta jonkun ajan kuluttua auton oma systeemi jotenkin katkaisee virrat ja pyyhkimet jämähtää ylös.
Kun käyttää kertapyyhkäisyä ja uudestaan tihku, toimii yhtä kauan.
Pitäis jotenki kertoa autolle että pyyhkimien tihkun pitää olla päällä.
edit: elikkäs auton oma rele tarttee sen herätteen/signaalin viikseltä. Muutoin siel joku systeemi pysäyttää pyyhkiät.
Eli ei siis kovin helppoa ole uudempiin laittaa tuota.
Mutta jonkun ajan kuluttua auton oma systeemi jotenkin katkaisee virrat ja pyyhkimet jämähtää ylös.
Kun käyttää kertapyyhkäisyä ja uudestaan tihku, toimii yhtä kauan.
Pitäis jotenki kertoa autolle että pyyhkimien tihkun pitää olla päällä.
edit: elikkäs auton oma rele tarttee sen herätteen/signaalin viikseltä. Muutoin siel joku systeemi pysäyttää pyyhkiät.
Eli ei siis kovin helppoa ole uudempiin laittaa tuota.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 44 vierailijaa