Vanteen kiillotukseen apua...
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viestit: 572
- Liittynyt: 20.4.2004 22:11
Vanteen kiillotukseen apua...
Huokaus... Sitä ei pieni ihminen sitten näemmä usko vaikka kaikki varoittavat vanteen kiillotuksen olevan työn ja tuskan takana...
Eli aloin kiillottamaan kaverini yllyttämänä omia Fondmetalin 6200 vanteita... Homma tyssäsi jo ensimmäiseen työvaiheeseen eli maalin irroitukseen. Käytin maalin poistoon paikallisen rautakaupan maalinpoistoainetta mutta yllätys oli että vaikka pintamaali lähti, niin pohjamaali jäi koskemattomaksi... Ja tämä pohjamaali tosiaan on tiukassa ja sen poistamiseen on kokeiltu kaikkea mitä pajasta löytyi (tärpättiä, kahden eri valmistajan maalinpoistajaa, jarrunestettä, rukousta, itkua jne) mutta ainoa mikä jotenkin tehoaa on hiekkapaperi...
Kertokaapa hyvät ihmiset että mikä olisi semmoista myrkkyä että maali varmasti lähtisi? Entä tekeekö kukaan lasipuhallusta vanteisiin Pohjois-pohjanmaalla ja paljonko moiselle tulisi hintaa?
Ei huvittaisi käsipelillä hinkata kaikkia vanteita pelkästään maaleista eroon pääsemiseksi...
Eli aloin kiillottamaan kaverini yllyttämänä omia Fondmetalin 6200 vanteita... Homma tyssäsi jo ensimmäiseen työvaiheeseen eli maalin irroitukseen. Käytin maalin poistoon paikallisen rautakaupan maalinpoistoainetta mutta yllätys oli että vaikka pintamaali lähti, niin pohjamaali jäi koskemattomaksi... Ja tämä pohjamaali tosiaan on tiukassa ja sen poistamiseen on kokeiltu kaikkea mitä pajasta löytyi (tärpättiä, kahden eri valmistajan maalinpoistajaa, jarrunestettä, rukousta, itkua jne) mutta ainoa mikä jotenkin tehoaa on hiekkapaperi...
Kertokaapa hyvät ihmiset että mikä olisi semmoista myrkkyä että maali varmasti lähtisi? Entä tekeekö kukaan lasipuhallusta vanteisiin Pohjois-pohjanmaalla ja paljonko moiselle tulisi hintaa?
Ei huvittaisi käsipelillä hinkata kaikkia vanteita pelkästään maaleista eroon pääsemiseksi...
-
- -
- Viestit: 572
- Liittynyt: 20.4.2004 22:11
Laikat on 50km päässä minusta ja merkkiäkin on monia,ja kaikissa ei edes lue minkä merkkisiä ne on,koska ovat niin pieniä ettei niihin muuta mahdu ku se karkeus siihen laikan keskelle.
Varmaan osaavat auttaa paikallisessa työkalu liikkeessä,etsi http://industriacenter.fi/ tai vastaava liike.
edit.Palojoellakin on näköjään ihan karaliuskalaikka nimike :)
Varmaan osaavat auttaa paikallisessa työkalu liikkeessä,etsi http://industriacenter.fi/ tai vastaava liike.
edit.Palojoellakin on näköjään ihan karaliuskalaikka nimike :)
-
- -
- Viestit: 572
- Liittynyt: 20.4.2004 22:11
Käväisinpä tänään Ylivieskan Kärkkäisellä ja sieltä löytyi tuommoinen näpsäkän oloinen teräsarja jossa oli mm. eri vahvuisia hiomapaperiholkkeja.
Jospa noilla saisi vähän nopeampaa jälkeä kuin käsipelillä... Vanteethan oli todellakin hieman tympeän muotoiset kiillotusta ajatellen...
No jospa nuo saisi kuntoon kesään mennessä...

Jospa noilla saisi vähän nopeampaa jälkeä kuin käsipelillä... Vanteethan oli todellakin hieman tympeän muotoiset kiillotusta ajatellen...

No jospa nuo saisi kuntoon kesään mennessä...
Muistuttaa kovasti Dremelin all-in-one sarjaa. Yksitellenhän esim. Dremelin teräsharjat maksavat ihan mahdottomia ja silti ne kuluvat käytössä ihan silmissä. Mitenkähän tuollainen sarja sitten?
Viimeksi muokannut lukkari, 20.3.2007 13:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Nuo H.Leinosen kiillotukseen valitsemat vanteet ovat kyllä sen muotoiset, että allekirjoittanut olisi vetämässä ranteita auki, jos olisi hommaan ryhtynyt. ;)
Tsemppiä, juhannukseen on vielä aikaa!
(Itse aloitin valupinnan/viimeisten maalinrippeiden puhdistuksen 80 karaliuskalaikalla, mutta 100 tai 120 olisi varmaan ollut parempi, mutta Motonet- tarjonta ei jättänyt vaihtoehtoja. Vesihiontaa oli sitten tarjolla jonkin verran.)
Tsemppiä, juhannukseen on vielä aikaa!
(Itse aloitin valupinnan/viimeisten maalinrippeiden puhdistuksen 80 karaliuskalaikalla, mutta 100 tai 120 olisi varmaan ollut parempi, mutta Motonet- tarjonta ei jättänyt vaihtoehtoja. Vesihiontaa oli sitten tarjolla jonkin verran.)
Ite hioin 4 päivää per vanne omiani viimekesänä ja talvella hapettu tänään vanteet maalarille :) ja maalipintaan :P kannattaa sitte muistaa talvellakin hoitaa niitä jotenki ne ei meinaan kestä pakkasta ja automaaliliikkessä sanottiin että on tullu jotakin uutta "vahaa" joka on tarkoitettu kiilloitetulle alumiinille alumiinista tulee kai jotenkin kovempi ja se kai ehkäisee oksidikalvon muodostumista alumiinin päälle eli suosittelen ostamaan sitä jos haluat niiden säilyvän hienoina. :)
-
- -
- Viestit: 572
- Liittynyt: 20.4.2004 22:11
Muistuttaa kovasti Dremelin all-in-one sarjaa.
Saattapa hyvinkin muistuttaa... Dremelin masinoiden vierestä minä tuon löysin...
Joo onhan nuo kyllä aika konstikkaan muotoiset, mutta kun tuli tuohon hommaan ryhdyttyä niin pakkohan nuo on loppuun asti tehdä... Ja eipähän tule samanlaisia toisia vastaan ihan heti kun kukaan toinen ole tarpeeksi tyhmä tuon mallisia aluja kiillotellakseen... Ja tosiaan ensimmäistä kertaa eläissäni vanteita olen kiillottelemassa...
Ja eipähän tule samanlaisia toisia vastaan ihan heti kun kukaan toinen ole tarpeeksi tyhmä tuon mallisia aluja kiillotellakseen...
Onpas juurikin samanlaisia tullu tovi hinkattua:) ja ei oo täys järkisen hommaa.... saattaa olla ,että mun vanteet on myös ihan hienot mustina meinaa nimittäin loppua usko ja motivaatio itellä:)
Itse kokeilisin kyllä maalinpoistoainetta niin pitkään, että kaikki kerrokset irtoavat. Motonetin halppisainetta meni yhteen satsiin tosi paljon. Muutaman päivän kärsivällisen käsittelyn ja painepesurin avustuksen jälkeen irtosi myös musta pohjamaali.
Jos tuo pinta on edes osin tasainen, mahdollisimman isolla rättilaikalla saa ihmeitä aikaan -jos ei muuta, niin ainakin kovavahan kanssa käsivarret ja naaman mustaksi 8)
Jos tuo pinta on edes osin tasainen, mahdollisimman isolla rättilaikalla saa ihmeitä aikaan -jos ei muuta, niin ainakin kovavahan kanssa käsivarret ja naaman mustaksi 8)
Niinkuin Jone jo mainitsi, maalinpoisto on paras toteuttaa hiomalla. Pinnan kun joutuu joka tapauksessa hiomaan, miksi siis ottaa yksi ylimääräinen työvaihe. Hioo sitten käsin tai vingulla, se riippuu kappaleen muodoista. Kärsivällisyyttä ja sormenpäitä kyllä vaaditaan, mitä monimutkaisempi muoto. H.Leinosen vanteet itse kiillottaisin käsin hiomalla, ilman maalinpoistoaineita ja vingun käyttökin on tuon mallisissa aika rajotettua.
Tällästä jälkeä tulee pelkästään käsin hiomalla tehtaalla maalatusta, kaadututusta ja erittäin karkeasta valujäljestä kiillotetusta moottoripyörän sivuposkesta. Poski siis hiottu 1200 asti, jonka jälkeen kiillotettu rättilaikalla ja Norpolin kiillotusvahalla, sekä lopuksi autosolilla. Kuva vähän suttuinen, mutta idea tulee selväksi. Ja kyllä, sormenpäistä tuli verta.
[
Talvena 05-06 projektina oli siis moottoripyörän osat. Kokeilin "huhupuheiden" perusteella lopuksi valella kiillotetut osat sinolilla. Sen pitäisi muodostaa jonkin sortin kalvo pinnalle. Kalvosta en tiedä, mutta kiilto säilyi vaikka mopo seisoi pihalla syksyn/talven pesemättömänä 4-5kk 650km:n peräkärrymatkan jälkeenkin. Tulvinut kaasari tosin valutti pensaa moottorin poskille, jotka joutuu nyt Autosolilla uudestaan puunaamaan. Liekkö liuottanut kalvon pois, tai muuten vaan nopeuttanut hapettumista. Muut osat kiiltää vieläkin. Onko joku kokeillut Alumagic nimistä ainetta? Olisi kukava kuulla kokemuksia aineesta.
Tällä hetkellä työn alla puhelinvanteet. Lumien sulaminen antaa kummasti motivaatiota. Työn iloa.
Tällästä jälkeä tulee pelkästään käsin hiomalla tehtaalla maalatusta, kaadututusta ja erittäin karkeasta valujäljestä kiillotetusta moottoripyörän sivuposkesta. Poski siis hiottu 1200 asti, jonka jälkeen kiillotettu rättilaikalla ja Norpolin kiillotusvahalla, sekä lopuksi autosolilla. Kuva vähän suttuinen, mutta idea tulee selväksi. Ja kyllä, sormenpäistä tuli verta.
[

Talvena 05-06 projektina oli siis moottoripyörän osat. Kokeilin "huhupuheiden" perusteella lopuksi valella kiillotetut osat sinolilla. Sen pitäisi muodostaa jonkin sortin kalvo pinnalle. Kalvosta en tiedä, mutta kiilto säilyi vaikka mopo seisoi pihalla syksyn/talven pesemättömänä 4-5kk 650km:n peräkärrymatkan jälkeenkin. Tulvinut kaasari tosin valutti pensaa moottorin poskille, jotka joutuu nyt Autosolilla uudestaan puunaamaan. Liekkö liuottanut kalvon pois, tai muuten vaan nopeuttanut hapettumista. Muut osat kiiltää vieläkin. Onko joku kokeillut Alumagic nimistä ainetta? Olisi kukava kuulla kokemuksia aineesta.
Tällä hetkellä työn alla puhelinvanteet. Lumien sulaminen antaa kummasti motivaatiota. Työn iloa.
Mitenkäs ton ite kiillotusvaiheen kans, kuin kauan siinä menee? Yhtä vannetta kokeiltiin vähä kiillottaa, mutta ei siihen mitään hullunkiiltoa tullu. A.Palojoen joku kiillotussatsi se oli, millä kokeiltiin. Vesihionta tehtiin 2000 asti... Että saako tuohon ite kiillotukseenki (rättilaikalla) varata useamman tunnin/vanne?
Onneksi omat vanteet on paljo yksinkertasemmat ku H.Leinosen. Pohjamaalikin lähti maalinpoistoaineella liottamalla ja sitten kaapimalla ja painepesurilla.
Onneksi omat vanteet on paljo yksinkertasemmat ku H.Leinosen. Pohjamaalikin lähti maalinpoistoaineella liottamalla ja sitten kaapimalla ja painepesurilla.
-
- -
- Viestit: 572
- Liittynyt: 20.4.2004 22:11
Nitromorssia ilmeisesti olisi ensi viikonloppuna tarkoitus kokeilla... Jos sillä saisi edes vähän sitä pintaa puhtaammaksi maalista.
No perhanan perhana... Olisit jättäny tuon mainittematta tai ainakin olisit sanonu että homma oli helppoa kuin mikä...
Onpas juurikin samanlaisia tullu tovi hinkattua:) ja ei oo täys järkisen hommaa....
No perhanan perhana... Olisit jättäny tuon mainittematta tai ainakin olisit sanonu että homma oli helppoa kuin mikä...
-
- -
- Viestit: 572
- Liittynyt: 20.4.2004 22:11
Jahas... Pieni väliaikakatsaus elikkä viimeiset 4 viikonloppua olen vietellyt rattoisasti pajassa hinkkaillen noita vanteita kiiltäviksi. Johtuen vanteiden vittumaisesta muodosta, on työ pitänyt suorittaa pääasiallisesti käsin.
Peilikirkkaiksi en noita jaksa kiillottaa sillä usko on vähissä, mutta otin päämääräksi saada ne yhtä kirkkaiksi kuin nuo keskiökupit. Mutta kyllä nuokin auringossa aika nätisti kimaltelevat että työ ei täysin ole hukkaan mennyt...
Surullista asiassa on se, että pajassa on vielä yksi vanne kiillottamatta josta mm. jokaisesta pikkuisesta kolosta löytyy läntit pohjamaalia, mutta ensi viikonloppuna aion saada vanteet auton alle...

Peilikirkkaiksi en noita jaksa kiillottaa sillä usko on vähissä, mutta otin päämääräksi saada ne yhtä kirkkaiksi kuin nuo keskiökupit. Mutta kyllä nuokin auringossa aika nätisti kimaltelevat että työ ei täysin ole hukkaan mennyt...
Surullista asiassa on se, että pajassa on vielä yksi vanne kiillottamatta josta mm. jokaisesta pikkuisesta kolosta löytyy läntit pohjamaalia, mutta ensi viikonloppuna aion saada vanteet auton alle...
Itsellä on ollut käytössä noita liuskalaikkoja eri karkeuksilla ihan tavallisessa porakoneessa. Tarpeeksi kierroksia ja hyvä laikka niin kyllähän tollasella hyvin hioo. Itse myös kiillotellut jos jonkinlaista palikkaa ja vannetta mutta kyllä mä sanon että nyt alkaa pikku hiljaa riittää kiillottelut. Ei ainakaan mitään kovin monimutkaista pintaa lähtisi enää hinkkaamaan.
Huomattava apu on myös jos kiillottaa vanteiden kehiä niin laittaa ne vaikka renkaan tasapainotuskoneeseen niin tulosta syntyy huomattavasti nopeammin ja kivuttomammin. Itsellä juuri yhdet BBS:t työn alla joiden kehät oli hienolla hiekalla puhallettu, voin sanoa että pinta oli todella karkea ja alun joutui hiomaan ihan kuivana 80 paperilla. Mutta nopeasti tuostakin selvisi kun laittoi vanteen napaan kiinni ja vanne pyörimään.
Huomattava apu on myös jos kiillottaa vanteiden kehiä niin laittaa ne vaikka renkaan tasapainotuskoneeseen niin tulosta syntyy huomattavasti nopeammin ja kivuttomammin. Itsellä juuri yhdet BBS:t työn alla joiden kehät oli hienolla hiekalla puhallettu, voin sanoa että pinta oli todella karkea ja alun joutui hiomaan ihan kuivana 80 paperilla. Mutta nopeasti tuostakin selvisi kun laittoi vanteen napaan kiinni ja vanne pyörimään.
Itse en pyri kiillottamaan vannetta vaan vanhat maalit vain pois ja uutta päälle, koska entiset maalit olivat halkeilleet. Tuota pikkuporaa tarvisin ahtaiden välien putsaamiseen kun vanteet ovat pienellä huulella. Muihin reunoihin nuo porakoneeseen saatavat hiomakiekot voisivat olla käypä vaihtoehto.
Täällä on meneillää näin hienojen vanteiden kiillotus:
Maalin alla näytti tältä:
Ja 70 vuoden hankaamisen jälkeen:
Tyhmä valitsee ensimmäiseksi kiillotustyökseen tällaiset aina muodikkaat ja vähäkoperoiset p*llumagneetit. Saattaa tulla tehtyä jopa loppuun astikin? :)
Saa olla kateellinen.
(Nyt ois hymiö tarpeen) :D
(Töitä vielä piisaa, kiilto ei tyydytä tuollaisenaan.)
Maalin alla näytti tältä:

Ja 70 vuoden hankaamisen jälkeen:

Tyhmä valitsee ensimmäiseksi kiillotustyökseen tällaiset aina muodikkaat ja vähäkoperoiset p*llumagneetit. Saattaa tulla tehtyä jopa loppuun astikin? :)
Saa olla kateellinen.
(Nyt ois hymiö tarpeen) :D
(Töitä vielä piisaa, kiilto ei tyydytä tuollaisenaan.)
Ei jää... ;)
Keskiöön voi jopa tulla jotain jännää - katotaan nyt jos saadaan metallimieheen vauhtia. ;)
No se on ainakin varmaa, että vanteista tulee juuri niin "kauniit" kaikkine yksityiskohtineen kuin ne valkoisen valtaväestön mielestä nytkin ovat. Asioita kun voi tehdä myös huumorilla, muistutan. :)
Keskiöön voi jopa tulla jotain jännää - katotaan nyt jos saadaan metallimieheen vauhtia. ;)
No se on ainakin varmaa, että vanteista tulee juuri niin "kauniit" kaikkine yksityiskohtineen kuin ne valkoisen valtaväestön mielestä nytkin ovat. Asioita kun voi tehdä myös huumorilla, muistutan. :)
Tässä helpohko konsti ainakin kehän työstämiseen ;): http://forums.vwvortex.com/zerothread?id=3680224
Tuolla menetelmällä olen kädin alla nämä Speedlinen vanteet kiillottanut. Pidemmän päälle tuollainen ei varmaankaan ole auton tasauspyörästölle hyvästä.
Tässä helpohko konsti ainakin kehän työstämiseen ;): http://forums.vwvortex.com/zerothread?id=3680224
Tuli mieleen vanha vitsi kun opetellaan ajamaan polkupyörällä, "Äiti, äiti kato. Ilman Käsiä. Äiti, äiti. Ilman Hampaita. :D
Kipeetä touhua, mutta kätevää.
Klläpä on hirveätä hommaa. Yhden vanteen hioin ja nyt ovat kädet ja selkä jumissa ja tunteja meni kymmenen ainakin pelkkään työhön että sai vanteen semmoiseen kuntoon että sen voi maalata uudestaa. maalinpoistoaine vain teki maalista semmosta limaa mikä oli vielä hankalampi irroittaa kuin pelkästään hiomalla vannetta. Nuilla porakoneeseen tulevilla hiomarullilla sai lähens kaiken mutta tunteja kului reilusti pienten kolojen hinkkaamiseen sekä vesihiontaan tuossa lopussa. Mutta mikäs tällä kelillä lutratessa ulkosalla.
Mikähän mättää kun en saa kaikista vanteista yhtä kiiltäviä? Yhdessä peilikuva on kirkas ja terävä, mutta toisessa sitten sumea, vaikka samalla tavalla olen yrittänyt kiillottaa. Metal polishilla hinkkaaminen ei tunnu auttavan juuri ollenkaan. Voiko vanteiden alumiinin laadussa olla eroja, että toinen kiillottuu paremmin? vai täytyykö vain jatkaa hinkkaamista?
No ainakin Motonetin Joensuun myymälästä löytyy noin hyllykilometri näitä mielenterveyden vieviä kiillotusvälineitä, muista myymälöistä en osaa mennä sanomaan.
Mutta usko pois tulet järkyttymään jäljen erilaisuudesta, kun löydät hommaan oikeat välineet ja hoksaat tekniikan. :)
Tahnalla ja lumppulaikalla sitä itekin alkuun yritti, ja ei siitä tule lasta ei p*skaa... :/
Mutta usko pois tulet järkyttymään jäljen erilaisuudesta, kun löydät hommaan oikeat välineet ja hoksaat tekniikan. :)
Tahnalla ja lumppulaikalla sitä itekin alkuun yritti, ja ei siitä tule lasta ei p*skaa... :/
Itsellä myös vanteen kiillotusprojekti alkamassa ja tietoa ja ohjeita etsiessä löysin tämän vanhan keskustelunkin. Tarvikkeet olen hankkinut jo valmiiksi Laikat.com verkkokaupasta www.laikat.com Kaverit kehui tuota erityisesti alumiinin kiillotukseen tarkoitettua vahaa. Itse en ole vielä päässyt käytännössä kokeilemaan. Miten hienoksi olette hioneet ennen kiillotuksen aloittamista. Ostin vain hiomapapereita karkeuksia 400-2000. Meinasin että jätän tuon sisal laikalla tapahtuvan esikiillotuksen väliin ja hion pinnan asteittain aina 2000 hiomapaperiin asti ja sitten aloitan kiillotuksen suoraan flanellilaikalla, kangaslaikalla ja kiillotusvahalla. Mitä olette mieltä että kannattaisiko tuota esikiillotusvahaa kumminkin käyttää tuossa hiomapaereiden ja kiillotuksen välissä jottei tulisi tehtyä turhaa työtä ja epäonnistunutta kiillotusta.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 23 vierailijaa