Golf IV Tdi katon tärinä

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

vagiiri
-
Viestit: 41
Liittynyt: 7.5.2006 14:01

Golf IV Tdi katon tärinä

ViestiKirjoittaja vagiiri » 29.1.2007 8:01

Joo elikkäs onko kukaan purkanut neloskorisen kattoverhoilua irti/ onko kellään muuten tietoa katon rakenteesta?

Omassa alkoi katto pitää aivan järkyttävää tärinää pari viikoa sitten, kuuluu sekä tyhjäkäynnillä että ajaessa tietyillä kierroksilla... muttei kokoajan kuitenkaan. Jotain siellä katon sisällä on irti koska hiljenee kun kädellä painaa verhoilun tiukasti kattopeltiä vasten. Räminä tulee aika keskeltä kattoa, about b-pilarien kanssa samalta linjalta, ja myöskin häviää siitä painamalla... tuntuu ikäänkuin siellä jotain olisi irti joka kuuluisi olla tiukasti kattopeltiä vasten.. Ja tämä ääni kuulu välillä _oikeasti_ kovaa.

Nyt kiinnostaisi siis tietää tuota katon rakennetta että onko siinä verhoilussa/(katon äänieristyksessä?) jotain sellaista mikä voisi kyseistä ääntä pitää vai onko se ihan selkeästi varsinainen katto joka rämisee... jollaintavalla peltisen oloinen se ääni kyllä on.

Ja sitten itse tuo katto niin lieköhän siellä sellainen profiilipeltinen tukiristikko jäykisteenä vai voiko itse kattopeltikin olla kaksikerroksinen? Kun ei yhtään muista noita kattojen rakenteita vaikka miljoona kertaa niitä nähnytkin ilman verhoiluja. Itselleni tuli esimmäinsenä mielikuva konepellistä kun siinähän on sellainen pellistä kantattu tukiristikko joka koriliimalla kiinni niin sellainen rakennehan voisi helposti tehdä tuollaisen äänen jos repsahtaisi irti liimauksesta.... mutta onkos tuota samanlaista systeemiä käytetty katon jäykisteenä...?

Olisi mukava saada jotain tietoa tuosta mitä verhoilun alta löytyy ja ehkäpä myös jotain veikkauksia mahdollisesta äänen aiheuttajasta kun kyseessä kuitenkin jokapäiväinen käyttöauto ja töissä pitäis päästä kulkemaan. Arveluttaa mennä ihan kylmiltään repimään verhoilut ym. alas kun siinä vaiheessa vika pitää sitten korjautua ja puretut rojut saada myös ehjänä takaisin paikoilleen... ei viiti ihan huvikseen jumppailla montaa kertaa. Huomioonottaen että tulen aamulla autolla töistä ja iltapäivällä pitäis olla takaisin ajokunnossa ja pitäis itsekin keretä vielä nukkumaan jossain välissä...

Tuo katon räminä ei tietysti paljoa vetäviin pyöriin vaikuta mutta kuskin mielentilaan alkaa pikkuhiljaa vaikuttamaan jos viimeset pari viikkoo tuntunut että ajelee 60-luvun puimurilla eikä laadukkaalla saksalaisella kansanvaunulla!


Niin no.. 40-vuotta sitten ei puimureissa ollut edes kattoa joka rämisisi, mutta paljon niissä on sellaista peltiosaa josta lähtee sivuääniä omiks tarpeiks.

jad
-
Viestit: 2019
Liittynyt: 3.11.2003 18:56
Viesti:

ViestiKirjoittaja jad » 29.1.2007 8:22

Varmana en muista oliko tuossa autossa kattopalkit liimattu kattopeltiin kiinni. Mutta useisiin autoihin olen kattopalkkeja uudelleen liimannut sialla kattopeltiin ja räminät ovat loppuneet.
Joissain autoissa kattopalkit ovat päistään pulteilla/muttereilla kiinni. Nekin saattavat löystyä.
Ei muutakuin kattoverhoilu alas ja tutkimaan :)

Pasaatti
-
Viestit: 1424
Liittynyt: 26.1.2005 22:12

ViestiKirjoittaja Pasaatti » 29.1.2007 8:26

Golffista ei ole kokemuksia, mutta mitä käytäntö on osoittanut, niin rakenteet ja ratkaisut menevät aikasta lailla yksiin mallisarjojen kanssa. Joten omassa 3b:ssä kattopellissä sisäpuolella oli kiinni (poistettu kesällä, sekä korvattu bitumilla ja vaahtomuovilla) sikamassan tapaisilla tahnasoiroilla n. 15 mm paksu uretaanilevy (finfoam:n tapainen). Levyssä paperi molemmin puolin, joten mahdollistahan on että levy olisi irronnut massasta ja pitäisi nyt siten ääntä. Tukirimoja kattopellissä ei ollut, joka oli yllätys itellekkin. Tokihan mahdollista on myös että sisäverhous on oireen aiheuttaja, oletko kokeillut painella reunoista ja ettiä sitäkautta resonanssin aiheuttajaa? Verhouksen poiskäyttö ja takaslaitto ei ole puolen päivän homma, eikä varsinkaan kylmän kelin puuhastelua. Pikakorjaus voisi olla, että irrottaisi joltain kulmalta verhousta sen verran, että tunkisi verhouksen ja korin väliin vaikka vaahtomuovia sen verran, että sisäverhouksen kasatessa, se osuisi resonanssin aiheuttajaan sen verran että oire korjaantuisi?

Pasaatti
-
Viestit: 1424
Liittynyt: 26.1.2005 22:12

ViestiKirjoittaja Pasaatti » 29.1.2007 8:29

edittiä vielä: Häviääkö oire, mikäli kädellä painottaa samalta kohtaa auton ulkopuolelta kuin sisäpuolelta? Silloin voisi mennä ton levyn piikkiin- oma veikkaus.

vagiiri
-
Viestit: 41
Liittynyt: 7.5.2006 14:01

ViestiKirjoittaja vagiiri » 29.1.2007 10:56

en ole vielä kokeillut että vaikuttaako tuo ulkopuolelta painaminen. pitäisi olla joku kaveri sitten siellä sisällä kuuntelemassa mitä tapahtuu... lämmin talli kyllä löytyy ja työkaluja, kunhan vaan olisi aikaa selvittää homma ja korjata kerralla kunnolla. voiphan tuota joku päivä tietysti käydä kaverin kyydillä töissä niin ei tarvii hätäillä että kerkeekö saada kasaan.

liekö siinä verhoilun irroittamisessa mitään jippoja tai helposti rikkoontuvia kiinnikkeitä joiden kanssa kannattaa hyvin varovasti touhuta?

siitä äänestä vielä sen verran että voimakkuus ja laatu on aika lähelle samaa luokkaa jos kuvitellaan että autossa on melko jämyt subbarit ja sitten kun on volat kaakossa niin laittaa kaljapullon hyppimään siihen katolle. tuntuu vaan että joku finfoamin tapainen aines ei ihan niin pahaa resonanssia saisi aikaiseksi, mutta tiedä häntä.

Pasaatti
-
Viestit: 1424
Liittynyt: 26.1.2005 22:12

ViestiKirjoittaja Pasaatti » 29.1.2007 11:36

Eipä siinä mitään ihmeempää ole, sulla todenäköisesti mahtuu verhous pois myös takakautta, kun taas ite sai taiteilla sen pois kartturin ovesta. Oli ahtaanlainen ku sai vielä varoa ettei taita verhousta... Pilarien verhoukset pois (a,b,c), aurinkolipat ja niiden kiinnikkeet, kahvat, sekä ovitiivisteitä joutuu raottaan yläreunasta. Tiivisteen kaverina tahmea massa, joka sotkee kiitettävästi, kannattanee varoa... Näiden jälkeen verhous onkin jo tulossa alaspäin ominvoimin. Verhouksen takapuolella on kuumaliimalla tms kiinni katon johtosarja (takalukuvalot, meikkipeilin ja kartanlukuvalon johdot) kiinni, yx ohje aiemmin oli et a-pilarista sarja poikki ja tinailee kasaan. Ite en lämpeäisi tuolle, vaan irrottasin johtosarjan verhouksesta mattoveitten avulla ratkomalla ja jättäisin ehjäksi, kiinni sit sikamassalla tai jeesusteipillä. Toki oireen pääset näkemään kunhan saa verhousta alaspäin.

verhous

finfoam1

finfoam2

kattopelti

EsaT
-
Viestit: 318
Liittynyt: 18.7.2004 17:44

ViestiKirjoittaja EsaT » 29.1.2007 13:36

IV Golfissa sen verran erilainen, että B-pilareiden välissä menee poikittaispalkki joka liimattu kattopeltiin. Itse veikkaisin kyseisen liimauksen aukeamista, jossain "liimaus" on ollut aika heikosti kiinni. Golfissa johdot on liittimellä kuskin a-pilarin alapäässä, josta ne muistaakseni saa auki ilman kojelaudan irroittamista.

Pasaatti
-
Viestit: 1424
Liittynyt: 26.1.2005 22:12

ViestiKirjoittaja Pasaatti » 29.1.2007 13:52

Eli kuten tässä 9-sarjan corollassa? Tuo peltilipare oli kanssa irti kattopellistä ja aiheutti aika räpätyksen popin soidessa, kuvassa näkyvä sikamassa auttoi asiaan paljon :-)

EsaT
-
Viestit: 318
Liittynyt: 18.7.2004 17:44

ViestiKirjoittaja EsaT » 29.1.2007 14:05


vagiiri
-
Viestit: 41
Liittynyt: 7.5.2006 14:01

ViestiKirjoittaja vagiiri » 29.1.2007 16:49

Joo nämä selvensi jo paljon asiaa, etenkin noista kuvista on paljon apua. Tattista vaan!

Tuo poikittais "palkki" vaikuttaisi hyvin todennäköiseltä vaihtoehdolta, ääni tulee juuri siltä kohtaa.

Eipä siinä muuta kun purkamaan kattoa auki niin siinähän sen näkee. Laittelen sitten tietoa mitä paljastuu, varmaan viikonlopulle menee.

Jaran
-
Viestit: 185
Liittynyt: 28.2.2006 15:23

ViestiKirjoittaja Jaran » 30.1.2007 13:50

Lainaan topicia.

Octaviassa rämisee myös jokin katossa. Räminää ei tule paikallaan ollessa, vaan ajossa kierroslukualueella >1700.

Ääni tulee jostakin repsikan puolelta takapenkin paikkeilta. Itse epäilin aluksi takamatkustajan kauhukahvaa, mutta se ei ollut syyn aiheuttaja. Kuljettajan paikalta on hankala tuonne takapenkille siirtyä painelemaan verhoiluja ym eikä matkustajien painelut ole syytä tuoneet esille. Itse en ikinä muista pyytää ketään kuskiksi ennen kuin räminä taas alkaa. :)

Kysyisinkin, onko octaviassa tuo kattoverhoilun purku minkälainen operaatio? A, B ja C (farkussa myös D -pilari) -pilarien verhoilut irti ja katto jollakin konstilla alas. Näinkö?!

Tässä en nyt vähään aikaan tee autolle perhesyiden takia muuta kuin ajan ja huollan huolloissa välttämättömät, mutta tuo ääni on ärsyttänyt jo jonkin aikaa ja jotain tarttis tehrä kunhan malttaa.

TDI
-
Viestit: 56
Liittynyt: 9.11.2003 21:19

ViestiKirjoittaja TDI » 30.1.2007 17:17

Oma kokemus on Octavia hb vm 2004:stä. Löysää irti turvavyön yläkiinnike ja pura b-pilarin verhous. En muista onko siinä ruuvia, mutta se lähtee helposti irti. Sen jälkeen voit longistaa kattoverhousta sen verran, että saat työnnettyä poikittaispalkin ja kattoverhouksen väliin esim. ohuen vaahtomuovin kappaleen. Itselläni katon resonointi loppui tällä tavalla. Aikaa koko operaatioon kului n. 10 min. Ääni johtui tosiaan siitä, että kattoverhous resonoi poikittaispalkin kanssa matkustajan puolella.

68Corvette
-
Viestit: 693
Liittynyt: 27.2.2005 20:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja 68Corvette » 10.2.2007 21:39

Oktaviassa takapenkin kiinnitys kitisee, korjaantuu taivuttelemalla takapenkin rautoja niin että ei hinkaa koukkuun.
Huollossa sanoivat minulle heti ensimmäisenä että koitas väännellä ja sillä hiljeni.

Mullakin on sellainen ihan pieni pärinä kuulunut keskeltä kattoa, hiljenee kun hieman koskettaa verhoilua.
Kesällä ja pakkasilla ääntä ei kuulu, pelkästään syksyllä ja keväällä juuri tietyssä lämpötilassa =)


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 19 vierailijaa