Parkkivaloista kyselyä
Valvoja: ffp jäsenet
Parkkivaloista kyselyä
Eli golf3 ja FK:n kirkasoptiikka-vilkut joissa parkkivalopoltin vilkun "umpiossa". Onko lailliset eli parkit palaa vilkujen umpioissa ja vilkku on eri polttimolla. Suunnittelin asentaa polttimokannat noihin vilkun tyhjiin umpioihin jotka rekisterin sivuilla ja kytkeä parkit niihin.
Juu eli RL tai DRL merkintä pitäs lasista löytyä niin saa käyttää huomiovalona, täysin 100% varmuutta itellä ei tästä oo, tuo voi olla jenkkien käyttämä eri merkintä? ((Daytime) Running Lights, eli suomessa huomiovalot (mm. uusimmissä autoissa himmennetyt lyhyet pitäs olla huomiovalot?))
A on etuparkkivalo, IA heijastin, 1 etuvilkku (yli 40mm ajovaloista), 1a etuvilkku (20-40mm ajovaloista), 1b etuvilkku (alle 40mm ajovaloista)...
Ja ekaan kysymykseen:
Jos vilkun lasin takana ei oo keltasta levyä, ja merkitty vilkku+parkki (kts. yläpuolelta merkinnät), niin saa ja on laillinen riittävillä e-hyväksynnöillä.
Jos on keltanen/oranssi levy edessä ja merkintä vilkku+parkki, niin pitää ottaa levy pois ja laittaa vilkulle vaikka xenonled.comista sopiva kromipolttimo. (tämän laillisuuteen en ota kantaa, tuskinpa siitä moni huomautteleekaan kun valot ja varsinkin värit toimii oikein)
A on etuparkkivalo, IA heijastin, 1 etuvilkku (yli 40mm ajovaloista), 1a etuvilkku (20-40mm ajovaloista), 1b etuvilkku (alle 40mm ajovaloista)...
Ja ekaan kysymykseen:
Jos vilkun lasin takana ei oo keltasta levyä, ja merkitty vilkku+parkki (kts. yläpuolelta merkinnät), niin saa ja on laillinen riittävillä e-hyväksynnöillä.
Jos on keltanen/oranssi levy edessä ja merkintä vilkku+parkki, niin pitää ottaa levy pois ja laittaa vilkulle vaikka xenonled.comista sopiva kromipolttimo. (tämän laillisuuteen en ota kantaa, tuskinpa siitä moni huomautteleekaan kun valot ja varsinkin värit toimii oikein)
Hellan huomiovaloista löytyy RL merkintä. Suosittelen lämpimästi tuollaisia.
Kyllä volkkari pienenkin pakkasen aistii, omastakaan ei eka kerralla kuskin ovenlukko auennut, vaikka kesällä huolsin lukot aika perusteellisesti.
Kyllä volkkari pienenkin pakkasen aistii, omastakaan ei eka kerralla kuskin ovenlukko auennut, vaikka kesällä huolsin lukot aika perusteellisesti.
Kyllä lukot toimii ok kun tuota crc-aseöljyä niihin olen sumutellut mutta heti kun kosteasta pakastaa niin lämmittää saa, purkki pitää vaan olla aina mukana kun säät vaihtuu. Hellat on varmasti hyvät myös hinnaltaa. Pitää nyt kattella mitkä lamput noihin tyhjiin umpioihin kytkis vi antaako olla. Tuli tuossa eilen ajettua maantiellä pimeessä 100km heikossa lumipyryssä eikä juuri mitään nähnyt.
^^^ jaa, itellä nuo ovat ainakin sumuvalot, mikäli lukkari meinaa tuossa noita mitkä ovat tuossa kuvassa sisimmäiset ja palavat. jopa erittäin toimivat sellaiset
Viimeksi muokannut samza, 7.1.2007 19:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Hella huomiovalosysteemeissä on vilkut hopeanvärisillä polttimoilla (vilkun väri oranssi) ja huomiovalolyhdyt. Todella toimivat valot, ei jää epäilystä siitä, etteikö itse näkyisi tien päällä. Toisalta, eivät häikäise vastaantulijoita. Olen oikein odottanut, milloin joku vilkuttelee "häikäisevistä sumuvaloista", mutta eipä ole kukaan vissiin häikäistynyt.
Viimeksi muokannut lukkari, 19.12.2006 8:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ite väläyttelen valoja vain kun on sumuvalot vastaantulevalla.. Eli lyhyet + parkit + sumuvalot, huomiovalojen kanssahan ei saakkaan lyhyet/pitkät palaa (paitsi väläytys), eli jos nään vakio-umpioista erillään olevat sumuvalon tapaset lisävalot jotka on päällä vain parkkien kanssa, ajattelen niitten olevan huomiovalot.
Väläyttelenki lähinnä "laittomasta kytkennästä/käytöstä" :)
Tuollaset huomiovalot mun siis pitäs koittaa hommata, mk3 puskuri kans Jettaan väsäillä...
Väläyttelenki lähinnä "laittomasta kytkennästä/käytöstä" :)
Tuollaset huomiovalot mun siis pitäs koittaa hommata, mk3 puskuri kans Jettaan väsäillä...
No nyt olis kirkasoptiikka-vilkut paikallaan ja parkit kytketty. Vastustihan tämäkin projekti taas eli alkuperäiset vilkkuliittimet ei sopinut FK:n vilkunkantoihin vaan piti käyttää alkuperäiset kannat joihin ei taas sopinut "tavalliset" oranssipolttimot vaan piti hakea mallit joissa "tapit vastakkain". Tyhjät umpiot (alkuperäisten sumareiden paikalla) ei tahtoneet istua paikalleen millään, eli jos nämä umpiot ei istu kunnolla niin ei vilkkuosaakaan tahdo saada paikalleen pysyvästi. Paketin mukana tuli täysin väärät kiinnitysruuvitkin (m5 ja piti olla peltiruuvit) eli saako mistään enää laatua kun nuo JOM:min sivuvilkutkin piti koriliimalla kiinnittää kun asentaessa heti katkesi ne kiinnitysklivut. Katotaan nyt pysyykö kamat kiinni vai tippuuko pitkin katua.
Kaikesta huolimatta mielestäni tyylikkään näköiset illan hämärtyessä.
Kaikesta huolimatta mielestäni tyylikkään näköiset illan hämärtyessä.
Ei sitten konttorisetä pitänyt parkkikytkennöistä, lain mukaan parkkivaloja saa olla 2 paria, nyt on kolme, yhdet poistettava. Mitäköhän helkkarin väliä sillä on montako tuikkua nokalla palaa kunhan ne ei häikäise muita tiellä liikkujia. Onneksi vikalistaan ei tullut muuta kun noi parkit, 1 takajarruvalo pimeenä (senkin vaihtamiseen pitää subbariloota irrottaa) ja etujarrulevyt on alimitassa mutta leiman silti sain.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Ottaa pään pois perseestä niin ei tarvi niin paljon valoja :D
Ei vaan mitä vähempi valoja, sitä vähempi sähköä kuluu ja sitä myötä vähempi bensaaki ja lopputuloksena voi ajaa 100 metriä pitemmälle...
Näin ne viisaat valtion miehet on joskus 70-luvulla ajatellu ku autoihmisten kiusaks lakeja suunnitellu.
Niin siis etu- ja takaparkit saa olla, voihan eteen laittaa tuplaparkitki jos löytää sellaset parkkivaloumpiot missä on D.
Takavaloiks jotku Volvon tai Saabin, ne on hyväksytty tuplaparkeilla ;)
Ei vaan mitä vähempi valoja, sitä vähempi sähköä kuluu ja sitä myötä vähempi bensaaki ja lopputuloksena voi ajaa 100 metriä pitemmälle...
Näin ne viisaat valtion miehet on joskus 70-luvulla ajatellu ku autoihmisten kiusaks lakeja suunnitellu.
-jarkko- kirjoitti:Ei sitten konttorisetä pitänyt parkkikytkennöistä, lain mukaan parkkivaloja saa olla 2 paria, nyt on kolme, yhdet poistettava.
Niin siis etu- ja takaparkit saa olla, voihan eteen laittaa tuplaparkitki jos löytää sellaset parkkivaloumpiot missä on D.
Takavaloiks jotku Volvon tai Saabin, ne on hyväksytty tuplaparkeilla ;)
Edesssä noita parkkivaloja nyt liikaa onkin, ajovaloissa alkuperäiset + kirkasoptiikka-vilkuissa vilkku-umpiossa + "sumuvaloumpiossa" joka noissa vilkkusarjoissa on tyhjänä. Jännä vaan kuinka paljon näkee esim vaneja joissa 5 kpl lisävaloja nokalla ja kaikissa palaa myös parkit.
Kuvatusta parkit päällä:
http://s7.photobucket.com/albums/y275/a ... kit001.jpg
Kuvatusta parkit päällä:
http://s7.photobucket.com/albums/y275/a ... kit001.jpg
Viimeksi muokannut -jarkko-, 24.2.2007 19:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Juu, niissä vaneissa on laittomat valot. Aina ei kannata matkia muita.
Jos on epäselvyyttä valojen suhteen niin kysymällä katsastuskonttorila joltain inssiltä saa asiaan selvyyden, toisaalta jos epäilyttää niin käy jollain toisella konttorilla eri inssiltä kysymässä, ja sitte jos toinen sanooki että saa olla 5 parkkia edessä niin ei muuta ku pyytämään sama kirjallisena ja leimalla varustettuna ;)
Jos on epäselvyyttä valojen suhteen niin kysymällä katsastuskonttorila joltain inssiltä saa asiaan selvyyden, toisaalta jos epäilyttää niin käy jollain toisella konttorilla eri inssiltä kysymässä, ja sitte jos toinen sanooki että saa olla 5 parkkia edessä niin ei muuta ku pyytämään sama kirjallisena ja leimalla varustettuna ;)
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 31 vierailijaa