Xenonsarja ja nyt herjaa valoja

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

dr_ink
-
Viestit: 877
Liittynyt: 16.8.2005 18:51
Viesti:

Xenonsarja ja nyt herjaa valoja

ViestiKirjoittaja dr_ink » 8.12.2006 19:54

ei varmaan tullut kellekkään "puun takaa"`tää ongelma eli, lykkäsin tollaseen -99 a3:n jälkiasennusxenonit ja nyt herjaa lamppua mittaristossa.
MIKÄ NEUVOKSI?

Kytkentä seuraavanlainen. Vasemmanpuolenajovalolta releelle ohjaus, + ja - akusta releelle ja releeltä ballasteille.

Mainittakoon nyt että kokoonpano pitäis olla laillinen eli, e-hyväksytty xenonsarja, xenon "hyväksytyt" orkkis umpiot ja manuaalinen korkeudensäätö (kelpaa ennen 1.1.2000 käyttöönotetuissa.)

Ja kyllä, kokeilin searchia muttei auttanut.
Luin jopa kaikki "koottu xenon pläjäys" threadin jutut läpi muttei silti.

Ville R
-
Viestit: 1225
Liittynyt: 23.7.2003 15:34

ViestiKirjoittaja Ville R » 8.12.2006 20:55

Veikkaisin, että vika on siinä että ksenonit kun tarvitsee vain 30W toimiakseen ja normaali polttimo sen 60W, luulee auton diagnostiikka polttimon olevan rikki.

VWVortexilla oli muistaakseni juttua ongelman korjaamiseksi.

dr_ink
-
Viestit: 877
Liittynyt: 16.8.2005 18:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja dr_ink » 8.12.2006 21:09

jeps, yritin tuoltakin mielestäni katsella-tuloksetta. Saatoin toki eksyä suuressa foorumissa, jos joku muistaa/löytää ko. threadin niin kiitollisena otan linkin vastaan.

Joo toi syy on tiedossa, tosin konstia sen poistamiseksi ei.
Kuten mainitsin, on vasemmalta otettu ohjaus releelle, joten se tuskin vie edes tota mainitsemaasi 30w.

b0bb0
-
Viestit: 87
Liittynyt: 4.6.2006 15:15

ViestiKirjoittaja b0bb0 » 9.12.2006 0:41

http://forums.vwvortex.com/zerothread?id=2954895
http://www.mbworld.org/forums/showthread.php?t=48247
http://www.mbworld.org/forums/attachmen ... 1060624757

Eli näyttäisi perustuvan resistanssin kyttäilyyn kuten ainakin vanhemmissa bemareissa..

BTW Suomessa kai ainoat lailliset xenonit on D2x kannalla olevat(?)

Kv
ffp jäsen
Viestit: 602
Liittynyt: 17.7.2003 11:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja Kv » 9.12.2006 9:39

AutoGauge HID Xenon sarjaan saa johtosarjaa jonka pitäisi auttaa tuohon ongelmaan.
Xenon HID wire kit for ECU car lukee pakkauksessa. Kokemusta siitä meillä ei vielä ole. Niitä on kuitenkin varastossamme

dr_ink
-
Viestit: 877
Liittynyt: 16.8.2005 18:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja dr_ink » 9.12.2006 10:55

no niin nyt rupes löytyy, eli tota vähän veikkailinkin että, täytyy jonkunmoinen keinokuorma sinne kehittää, ainut vaan et tollanen vastus saattaa ottaa jonkun verran lämpöä. Jatketaan ihmettelyä ja palataan asiaan. Edelleen vinkit ovat tervetulleita.

jad
-
Viestit: 2019
Liittynyt: 3.11.2003 18:56
Viesti:

ViestiKirjoittaja jad » 9.12.2006 14:32

Nuo tuon ikäiset Audit olen kytkenyt Plug N Play tyyppisesti. Eli alkuperäiselle polttimolle tulevat johdot suoraan ballastille. Tuon ikäisissä Audeissa valojen ohjain on sama halogeeneillä ja Xenoneilla, eli ymmärtää molempia.
Muutamissa tapauksissa joissa ollut syttymis ongelmia, niin lisä maadoitus johto ballastin maalle.

jad
-
Viestit: 2019
Liittynyt: 3.11.2003 18:56
Viesti:

ViestiKirjoittaja jad » 9.12.2006 14:36

Ja ihan uusissa esim. A3:ssa joutuu laittamaan jäähdytetyn tehovastuksen polttimon tilalle. Yleensä 25W 10 ohminen korjaa tilanteen, tuollainen vastus lämpiää "vapaana" noin 100 asteiseksi. Siksi se tulee kiinnittää hyvin koriin ja kauas muoveista. Tällöin lämpötila jää johonkin 60-70 asteeseen.

dr_ink
-
Viestit: 877
Liittynyt: 16.8.2005 18:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja dr_ink » 9.12.2006 15:53

Hain pari tollasta 50w 4,7ohmista jäähdytettyä tehovastusta. Täytyy testailla noilla, pitäs riittää ton 4,7ohm. Huomenna selvinnee.

Yritin leikkiä fiksua ja laskeskelin (korjatkaa jos/kun olen väärässä)

12v
55w

Virta= teho/jännite eli 5.5A
Vastus = jännite/virta eli ~2.2 Ohm

On toki typerää lämmittää konehuonetta 110w edestä mut ei nyt muutakaan tullu mieleen.

LauriJT
-
Viestit: 1480
Liittynyt: 17.9.2004 11:14

ViestiKirjoittaja LauriJT » 9.12.2006 18:45

eihän se toki typerää ole. jotkuthan maksavat lisälämppäristä jopa toista tonnia. :)

Matti M
-
Viestit: 1410
Liittynyt: 23.7.2003 11:52

ViestiKirjoittaja Matti M » 9.12.2006 20:28

Laittaa nuo vastukset raitisilma suodattimen koteloon ja vetää johdot valoille. Ei mene lämpö hukkaan. ;) Kesällä kyllä sitten lämmittäis kyllä turhaa.

jad
-
Viestit: 2019
Liittynyt: 3.11.2003 18:56
Viesti:

ViestiKirjoittaja jad » 9.12.2006 21:01

Koita kuitenkin ensin ilman releitä.

dr_ink
-
Viestit: 877
Liittynyt: 16.8.2005 18:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja dr_ink » 10.12.2006 0:16

^ joo, huomenna olis tarkoitus testata et vedän suoraan liittimiltä johdot ballasteille... ilmoittelen kuin käy.

dr_ink
-
Viestit: 877
Liittynyt: 16.8.2005 18:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja dr_ink » 11.12.2006 8:36

No niin, nyt on sit suoraan orkkisliittimiltä vedetty virta ballastien "inputteihin" ja pöhää oikein.
Eli ratkaisu oli liian yksinkertainen. Seuraavaksi täytyy miettiä tota valoautomatiikan pois kytkemistä rasittanee lamppuja/ballasteja koska, kun laittaa virrat päälle niin syttyy ja ku starttaa niin sammuu ja syttyy taas. Jollain konkalla tän sais ratkaistua mut ei kiinnosta alkaa virittämään mitään ylimääräistä tonne.
Kiitoksia kaikille jeesanneille! Jos jollain tulee jotain kysymyksiä mieleen a3:n xenon "päivityksestä" niin kysykää ihmeessä - nytkun sellaisen olen onnistuneesti suorittanut ;)
Kiitos!

Edit. Tuli testattua myös tota vastushommaa ihan mielenkiinnosta. Heitin sinne noi 50w 4,7ohmiset ja herjaus oli tiessään. Eli molempi parempi? Ajotietokone ei niin fiksu ole että, vaatisi kovinkaan tarkan virrankulutuksen. epäilen että,sille riittää varmaan jo amppeerinkin kulutus, kai se on pääasia et se jotain virrankulutusta havaitsee.

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 11.12.2006 8:49

Onkohan A3:ssa samanlainen valokytkin kuin muissakin vastaavan ikäisissä VAGgineissa. Itse teippasin RS Fabiasta valokytkimen liittimestä TFL-pinnin ja valot eivät enää syty 0 asennossa. Tein tämän, jottei xenonit räpsi päälle/pois/päälle startin yhteydessä. Nyt tosin täytyy aina muistaa laittaa ne valot päälle.

Pasaatti
-
Viestit: 1424
Liittynyt: 26.1.2005 22:12

ViestiKirjoittaja Pasaatti » 11.12.2006 10:14

TFL todennäköisesti audissakin auttaa asiaan. Hieman ikävähkö irroittaa liitosrakennelmasta. Toinen et katkaisija parkit asentóon joka kerta ku meinaa auton käynnistää.

Harjula
-
Viestit: 244
Liittynyt: 27.7.2003 23:21

ViestiKirjoittaja Harjula » 11.12.2006 10:19

Jos se ajovaloautomatiikka kerran rasittaa xenoneita, mistä johtuen esim. Borassa/IV Golfissa sitä ei xenonien yhteydessä ole, niin kuitenkin näissä uudemmissa vageissa, esim Octavia II:ssa, Suberb:ssä sun muissa valot syttyvät automaattisesti, kuten halogeeneissakin? Onko valoihin tullut jotain isompia muutoksia, jotta kestää käyttää myös ajovaloautomatiikkaa, vai käytetäänkö sitä vain mukavuuden takia ja toivotaan parasta, että valot kestää?

jad
-
Viestit: 2019
Liittynyt: 3.11.2003 18:56
Viesti:

ViestiKirjoittaja jad » 11.12.2006 16:13

Tuli testattua myös tota vastushommaa ihan mielenkiinnosta. Heitin sinne noi 50w 4,7ohmiset ja herjaus oli tiessään. Eli molempi parempi? Ajotietokone ei niin fiksu ole että, vaatisi kovinkaan tarkan virrankulutuksen. epäilen että,sille riittää varmaan jo amppeerinkin kulutus, kai se on pääasia et se jotain virrankulutusta havaitsee.


Ilman vastuksia diagnostiikka toimii, vastuksilla diagnostiikka hiljennetään.

jad
-
Viestit: 2019
Liittynyt: 3.11.2003 18:56
Viesti:

ViestiKirjoittaja jad » 11.12.2006 16:16

Uudemmissa on tod.näköisesti siirrytty uudemman sukupolven xenoneihin.
Eli D1S, ja niissä on hieman älykkäämmät jännitteen "vakaajat" valoille.
Ja noissahan (muistaakseni) valot ei sammu starttaus vaiheessa.

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 17.12.2006 1:35

[quote="Uudemmissa on tod.näköisesti siirrytty uudemman sukupolven xenoneihin.
Eli D1S, ja niissä on hieman älykkäämmät jännitteen "vakaajat" valoille.
Ja noissahan (muistaakseni) valot ei sammu starttaus vaiheessa"][/quote]

Mielenkiintoinen threadi joten nostetaampa ylös, tässäpä yksi versio tapahtuneesta:

Auto on Skoda Octavia2 ´06 TDI normaaleilla H7-halogen ajovalopolttimoilla. AMP:n muutossarja paikalleen jonka jälkeen valot päälle, kaikki toimii hyvin ilman ongelmia: yllätti todellakin ja hyvillä mielin toinenkin puoli paikalleen ja kaikki läjään, eikä tietenkään tullut mieleenkään käynnistää autoa kesken asennuksen.

Pelti kiinni ja peruuttamaan ulos tallista, ja tulihan se sieltä: aiemmin kaivattu valojen hurja vilkkuminen ja merkkivalo tauluun, ongelmaa ei edelleenkään ole jos auto ei ole käynnissä eikä ole merkitystä sytyttääkö ajovalot ennen käynnistämistä tai käynnistämisen jälkeen vaan lopputulos on aina sama eli auton käynnissä ollessaan valot vilkkuvat hurjaa tahtia, joka kielii siitä että ballasti ei saa tarpeeksi virtaa jotta polttimot pysyisivät syttyneenä: kuitenkin sen verran että sytytystä yrittää koko ajan (eli tarpeeksi virtaa jotta parkkivalopoltin palaa?, järjestelmähän ilmeisesti voi rajoittaa lampuille menevää VIRTAA ilman että parkkivalo himmenee, tästä seuraavassa -->).

Tuossahan on mm. ominaisuutena takavaloissa, että mikäli jompikumpi poltin menee pimeäksi, alkaa auton järjestelmä polttamaan jarruvaloa alennetulla jännitteellä (tai ilmeisesti rajoitus tapahtuu VIRTAA rajoittamalla) --> sama homma ilmeisesti ajovaloissa -->

Sulakeboksissa on kaksi sulaketta ajovaloille: kun toisen poistaa sammuu vasen ajovalo, sekä oikeanpuoleinen parkki --> jos esim. vasemman puolen valaisimen sulake palaa, jää sen puolen parkki palamaan edelleenkin joten autoon ei jää "pimeää nurkkaa". Jotenkin tuntuisi että kun tuo (ajo)valojen ohjausjärjestelmä osaa reguloida tuon ajovalopolttimolle menevän virran niin tarkasti kohdalleen, niin tuollainen vastushässäkkä ei välttämättä toimi näin uudessa autossa/järjestelmässä koska ballasti ei ole samanlainen kuorma kuin vastaavantehoinen normaali lamppu.

1. Mitähän tapahtuisi vaikka tehokkaammalla 80-100W polttimolla, tai esim. 45W Xenon muutossarjalla? Kokemuksia lähinnä tuosta ekasta vaihtoehdosta?

2. Onko kukaan saanut toimivaa Xenon-muutosta uudempaan ajoneuvoon, tai sellaiseen missä on tuo älykkäämpi jännitteen/virranvakaussysteemi niinkuin jad kirjoitti (tosin tapauksessa on halogen-polttimot mut ideahan tuossa on kuitenkin lähes sama).

3. Ajatuksia miten tästä päästäisiin yli ilman vastusvirittelyjä, ettei menisi bittien ronklaamiseksi ja varmaan aika syvälliseksi semmoiseksi.

edit: Jos kuitenkin.... Jos polttimo, tai polttimon sijasta 2.6ohm vastus joka matkisi polttimon resistanssia, olisi paikallaan alkuperäisessä johtosarjassa ja sen rinnalle tehtäisiin relekytkentä joka ohjaisi Xenon-valoja, niin tuntuisi että tällanen ainakin toimisi, mutta tollaset kytkennät jättäisin kuitenkin suosiolla tekemättä... alempana mainittu 20W on jo aika paljon lämpöä, saatika sitten kokonaiset 55W. Ehkä 20W kuorma riittäisi tuon ballastin syöttöjännitejohtojen rinnalle, ts. resistanssiltaan 7.2ohm ja tehonkestoltaan iso ja jäähdytetty vastus, mutta jotenkin epäilen toimintaa silti koska tuo jälkiasennusballasti "näkyy" ajovalojen ohjausjärjestelmälle aivan erilaisena kuormana kuin normaali ajovalopolttimo jonka resistanssi pysyy koko ajan lähes vakiona.

Helpoin tapa liene testata on laittaa yksinkertaisesti vaikka 21W jarruvalopoltin rinnan tuon ballastin kanssa, jotenka itse itselleni vastaten: tätäpä taidankin testata seuraavaksi kun auton äärelle pääsen. Tikusta asiaa siis ja ratkaisu voi olla edellämainittu, mutta jostain ihmeen syystä kuitenkin epäilen. Pääsisipä tuollaisen vastusvirittelyn kiertämään jotenkin, ei ole oikein fiksu tapa toteuttaakaan käytännössä..

Suurinosa oli allekirjoittaneen päässä mietittyä MUTU:a joten lukekaa varauksella.

/kimmo
Viimeksi muokannut p0wer, 16.2.2007 12:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

rasanttu
-
Viestit: 8
Liittynyt: 17.12.2006 13:20

ViestiKirjoittaja rasanttu » 17.12.2006 13:23

Tässä videota ongelmasta:

http://www.youtube.com/watch?v=qUDWVrraqYM

jad
-
Viestit: 2019
Liittynyt: 3.11.2003 18:56
Viesti:

ViestiKirjoittaja jad » 17.12.2006 19:05

Useissa autoissa voidaan ohjelmaa "vaihtamalla" kertoa autolle että nyt siinä on xenonvalot, ongelmaksi usein tulee tämän myötä "väärästä" laitekokoonpanosta.
Eli auto alkaa ihmetellä missä automaattinen korkeudensäätö on.



Pakko mainita tässä välissä, että CAN-väylän olemassaololla ei ole mitään tekemistä esim. jälkiasennus xenoneiden kanssa.
Erilaiset ohjainlaitekomponentit ovat voimakkaasti kehittyneet samalla kun CAN-väylä järjestelmät ovat yleistyneet.
Viimeksi muokannut jad, 17.12.2006 20:44. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Pasaatti
-
Viestit: 1424
Liittynyt: 26.1.2005 22:12

ViestiKirjoittaja Pasaatti » 17.12.2006 19:19

^Mitä mahtanet tuolla tarkoittaa, rautalankaa kiitos.

jad
-
Viestit: 2019
Liittynyt: 3.11.2003 18:56
Viesti:

ViestiKirjoittaja jad » 17.12.2006 20:45

Rautalankaa mistä?

Pasaatti
-
Viestit: 1424
Liittynyt: 26.1.2005 22:12

ViestiKirjoittaja Pasaatti » 17.12.2006 21:58

Tällä: "Pakko mainita tässä välissä, että CAN-väylän olemassaololla ei ole mitään tekemistä esim. jälkiasennus xenoneiden kanssa.
Erilaiset ohjainlaitekomponentit ovat voimakkaasti kehittyneet samalla kun CAN-väylä järjestelmät ovat yleistyneet."

jad
-
Viestit: 2019
Liittynyt: 3.11.2003 18:56
Viesti:

ViestiKirjoittaja jad » 18.12.2006 8:17

Niin siis kun nykyään usein kuuluu että syntyy "ongelmia" CAN-väylän takia.
Tai autoon ei voi tehdä mitään koska siinä on CAN-väylä, tai se menee sekaisin koska siinä on CAN-väylä.
Näin siis ei ole kun laitteita kytketään auton sähköjärjestelmään (ei siis CAN-väylään).

CAN-väylä on vain tapa siirtää tietoa ja pyyntöjä ympäri autoa.
Nyt kun autoihin on tullut tämä "mystinen" väylä, niin samalla on suuressa viisaudessa keksitty: Nyt voidaan erilaisia ohjainlaitteita kehittää.

Esim. Ajovalojen ohjainlaite voidaan (ennen oli rele jota vaan ohjattiin sähköllä)
nyt toteuttaa omana ohjaimena ja diagnoosi komponenttina. Joka kyllä välittää tietoa vaikka mittaristolle CAN-väylää pitkin.
Käännät valokatkaisijasta ja katkaisijalta lähtee pyyntö. Valojenohjainlaite käsittelee pyynnön ja laittaa valot päälle jos haluaa.
No nyt päästään siis asiaan, valojen ohjainlaite havaitsee virheen mittauksissaan
(koska autoon on asennettu jälkiasennus xenonit) ja päättää olla kytkemättä valoja. Ja lähettää virhe ilmoituksen väylää pitkin mittaristolle.
Siis tiedot ja pyynnöt kulkevat väylässä, mutta ei itse toiminta.

B: ohjelmoidaan valojen ohjainlaitteelle xenonit, ohjainlaite havaitsee puutteen.
Missä on mun auton asento anturit? Ja taas vikakoodia pukkaa.

Näin "autosähkö" henkilönä itse pidän täysin kelvollisena ratkaisuna, käyttää teho vastuksia polttimon tilalla. Ja releillä ohjauksen. Selkeää ja varmaa.

8866
-
Viestit: 515
Liittynyt: 24.6.2004 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja 8866 » 18.12.2006 12:05

Ihan mielenkiinnosta, vilkkuuko valot ns.normaaleilla ajovaloilla (pitkät+sumaritkin toimii), vai pelkästään ns. päivävaloilla?

rasanttu
-
Viestit: 8
Liittynyt: 17.12.2006 13:20

ViestiKirjoittaja rasanttu » 18.12.2006 21:51

Valot vilkkuu vain kun moottori käy. Valokytkimen asento "0" TAI "Päällä" ei vaikuta vilkkumiseen.

Ennen starttausta valot toimivat ongelmitta molemmissa asennoissa.

Oudoksuttaa tuo että auton käynnistys laukausee tuon välkkymisen ja lampun kuvan mittaristoon.

dr_ink
-
Viestit: 877
Liittynyt: 16.8.2005 18:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja dr_ink » 18.12.2006 23:27

Jos joku tarvii noista vastuksia niin privaa...
Löytyy 2kpl 50w 4,7ohmista jäähdytettyä tehovastusta, joilla ainakin -99 A3:sta herja katosi.

malfean
-
Viestit: 305
Liittynyt: 9.7.2004 12:13

ViestiKirjoittaja malfean » 19.12.2006 1:08

Mulla on Ocu2 ja pitkien h1:en tilalle vaihdettu xenonit.
Ei vilkkumista tms. Ainoa huonopuoli on oikeastaan xenon
valojen hidahko syttyminen. Yksi ballasti on hajonnut ja
johtojen kiinnityksissä vikaa. Senjälkeen ei mitään ongelmia.

jad
-
Viestit: 2019
Liittynyt: 3.11.2003 18:56
Viesti:

ViestiKirjoittaja jad » 19.12.2006 10:51

Vaikka xenonilla menee joitain sekunteja ennen kuin se palaa täydellä teholla. Niin heti sytyttyäänkin se on kirkkaampi/tehokkaampi kuin halogen.

rasanttu
-
Viestit: 8
Liittynyt: 17.12.2006 13:20

ViestiKirjoittaja rasanttu » 20.12.2006 16:05

Ei taida tähän ongelmaan järjellistä ratkaisua löytyä (vilkkuminen). Nuo vastuksien asentamisen menee jo minusta järjettömäksi.

jad
-
Viestit: 2019
Liittynyt: 3.11.2003 18:56
Viesti:

ViestiKirjoittaja jad » 20.12.2006 21:07

^Minkä merkkiset ballastit on muuten kyseessä?
Oletko mitannut miten jännite käyttäytyy valojensyöttö johdolla?
Ja kyllä nyky autoissa on vastuksia niin paljon ettei muutama lisää sen ihmeempiä haittaa...

rasanttu
-
Viestit: 8
Liittynyt: 17.12.2006 13:20

ViestiKirjoittaja rasanttu » 28.12.2006 13:18

Noniin,

Kokeiltiin laittaa hehkulamppua rinnalle. Eri tehoisia, mm. 20W. Ei vaikuttanut välkkymiseen.

Itseasiassa 20W lamppu yksinään riittää tehonkulutukseltaan, ei syty vikavaloa mittariin. Epäilemme vian johtuvan siis pulssitekniikasta joka katkoo virtaa tietyllä taajuudella kun auto on käynnissä. Tämän vuoksi ballasti ei saa valoja palamaan kun moottori käy. Ratkaisu on käyttää konkkaa joka suodattaa virran katkeet tai ottaa virta suoraan akulta ja laittaa releillä kytkentä.

Kokeilemme myös meronetin piuhanpätkää onko sillä vaikutusta. http://www.meronet.com/catalog/popup_image.php?pID=268

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 28.12.2006 19:35

Jotain hämärää tossa firmassa on kun ne myy kuuden euron vastusta kontrollerina.... Olisko toi linkin tuotekin vastus?

Pätkitäänkö tuota jännitettä että saadaan tehoa pudotettua vai? Käykö pätkimättä valokytkimen asennosta riippuen?

rasanttu
-
Viestit: 8
Liittynyt: 17.12.2006 13:20

ViestiKirjoittaja rasanttu » 28.12.2006 23:03

Nimikkeet on myyvämpiä =)

Tuota piuhaa en usko vastukseksi koska materiaalit eivät näytä lämmönkestäviltä, tuollainen vastus joka pitäisi kuluttaa noin 10-20W lämpenee jopa 100'c. Tavallinen vastus kadottaa lämmön ritilöiden kautta, sekä kiinnityksestään runkoon.

Pulssisähkön käytön syyn tietävät vain Skodan insinöörit. Epäilen tällä kuitenkin haettavan pienempää virrankulutusta, pidempää käyttöikää lampuille, sekä parempaa kontrolloitavuutta. Ratkaisu saattaa olla myös edullisempi toteuttaa, kuin muut vastaavat.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 29.12.2006 9:31

Niin onkos tuossa vehkeessä elektronisesti tuotettu valojen käyttöjännite? Siis valojen jännite pidetään hakkurin avulla vakiona?

Jos näin on, niin sopivan kokoinen konkka vaan valojohtoon.

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 1.1.2007 22:04

Noniin, lisätietoa saadaan asiaan varmastikin piakkoin. Keskustelin AMP-valojen valmistajan kanssa kyseisestä ongelmasta ja Tammikuun loppupuolesta pitäisikin saapua erilaisia näitä ns. "huijauspiuhoja" ja muitakin tarvikkeita tuollaisen ongelman korjaamiseksi. Näitä johtoja on olemassa tosiaankin eri malleihin ja merkkeihin useita erilaisia: luonnollisestikin koska eri autoissa on kuitenkin erilaiset seurannat noille ajovalopolttimoille.

Meronetissä tuota johtoa näyttää olevan vain yhtä sorttia, joka on sopiva vain joihinkin autoihin.

SS: Jos tarkoitat tuota Ocu2:sta niin erittäin suurella todennäköisyydellä on kyllä. Aika ärsyttävä ominaisuus myös tuo valojen kokoaikanen vilkkuminen: ajotietokone säätelee kokoajan tuota lampulle menevää virtaa joka aiheuttaa valojen kokoaikaisen humpailemisen, voisi äkkiä luulla viaksi mutta on huollon mukaan "ominaisuus".

Tuo jännitteen muuttuminenhan ei xenoneita niin haittaa. Ballasti ottaa jännitteen aletessa enemmän virtaa jotta se saisi tuotettua lampulle saman verran tehoa, ja vastaavasti laskee virrankulutusta kun jännite nousee ylemmäksi, tämähän on siis päinvastoin kuin mitä halogen-polttimossa tapahtuu. Kun noissa uudemmissa autoissa on noita pulssihommia ja virrankulutuksen seurantaa niin tuo varmasti omalta osaltaan osaa pistää tietokoneen hämilleen.

janilind
-
Viestit: 6
Liittynyt: 14.2.2007 13:06

ViestiKirjoittaja janilind » 14.2.2007 14:30

Tapellu kans samaisen Ocu2 ongelman kanssa. Nyt vaikuttas, että ongelmat alkaa hiljalleen ratkeavan ja xenonit saa vihdoin käyttöön pitkillekin. Alla hieman selvitystä asiasta.

Ton PWM:n takia tarvitsee Ballastien syötöt ottaa akulta sulakkeen ja releen kautta. Releitä ohjaamaan pitää rakentaa suodatuspiiri. Itse väkästelin kummallekin etupitkälle oman kytkennän sulakkeineen, releineen päivineen.
Etupitkän johdot kytketään tasasuuntaussillan kautta sarjavastuksen(5ohm) kautta 1000uF/25V Elkolle, elkon piikeistä sitten johtimet tuonne releen käämille. Tasasuuntaussillalla aikaansaadaan erotus kuormavastuksien(selit myöh) ja viivepiirin välille. Elkoon saadaan varastoitua riittävästi energiaa, jotta rele pysyy päällä silloinkin kun PWM ei syötä virtaa pitkien johtoihin.

Edellä mainitun lisäksi pitää noihin pitkien johtoihin saada kuormaa, jotta toi auton valodiagnostiikka saadaan tyytyväiseksi. Kyhäsin molemmille puolille 7,5ohm keinokuormat tehovastuksista(2*15ohm/25W rinnan). Tehoa noissa vastuksissa kuluu n.25W per puoli eli lämpöäkin tulee sivutuotteena, kannattaa pitää huoli muoviosista:)

Mulla olis ollu tästä kytkennästä ihan kelpo skemakin, mutta eihän tänne mitään kuvaa pystykkään lähettämään - vai pystyykö?

Olis hyvä, että rekentaja sitten tietäisi jotain elektroniikasta niin välttyy vahingoilta. Itse en tähän hommaan enää ryhtyisi - oli meinaan aikas työläs hommeli saada noi kaikki vastaantulleet ongelmat siliteltyä.

Toivottavasti on edes jotenkin ymmärrettävissä oleva kuvaus yllä. Kuvan tosta skemasta voin lähettää tarvitsijoille.

Pasaatti
-
Viestit: 1424
Liittynyt: 26.1.2005 22:12

ViestiKirjoittaja Pasaatti » 14.2.2007 18:13

Tänne ei suoraan voi uppia kuvia, mutta esim photobucket:n kautta voi laittaa linkin esmes kaaviokuvaan. http://s47.photobucket.com/

janilind
-
Viestit: 6
Liittynyt: 14.2.2007 13:06

ViestiKirjoittaja janilind » 15.2.2007 13:13

Tuolta löytys nyt sitten kuva skemasta. Molemmille puolille siis samanlainen kytkentä.

http://i157.photobucket.com/albums/t65/ ... 007074.jpg

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 15.2.2007 20:42

Ei sentään tuo tasasuuntaus ole tuolle releen kelalle ole tarpeellinen, vai onko? Mikälaista "käppyrää" olet tuolta liittimestä saanut irti? Minun kuuppaani ainut järkevä selitys tuolle kytkennälle on, että olet törmännyt ongelmaan että rele alkaa "pomppimaan" pulssien tahdissa ilman tuota kondensaattoria, mutta tuota tasasuuntausta tuossa en ihan suoralta kädeltä ymmärrä. En kyllä tyrmää tuota kytkentää ja mielestäni tuon pitäisi toimia varmasti, mutta tartteeko välttämättä noin paljon komponentteja?

Ocu2:ssa tuntui (lyhyet) valot toimivan tarpeellisella määrällä kondensaattoreita (siis tarpeellisella määrällä kapasitanssia) ballastin sisäänmenojohtimessa, johon löytyy myös valmis johtosarja. Ajotietokoneen virheilmoituksen alarajakuormaksi riitti noin 20W per puoli, ja näinollen luulisin että allaolevalla johdolla tämän saisi korjattua suoraan mikäli rele pysyy kokoajan vetäneenä tuolla auton antamalla pulssisähköllä (ja jos ei niin konkkaa väliin).

Seuraavaa johtoa ei testattu kyseisessä autossa yllättävän omistuksenvaihdon takia, mutta en alustavien monituntisten mittailujen ja testailujen jälkeen mielestäni näkisi mitään estettä että valot ei tuolla toimisi.

Valmis johtosarja *KLIK*

Janilind: kommentteja?

janilind
-
Viestit: 6
Liittynyt: 14.2.2007 13:06

ViestiKirjoittaja janilind » 15.2.2007 21:25

Juu, ei ole välttämättä tarpeellinen toi tasasuuntaussilta, pelkällä diodillakin tuo tod.näk hoituisi aivan hyvin. tasurilla saadaan kuitenkin se hyöty, että herätepiuhat voidaan kytkeä kummin päin vaan. No kuitenkin, tuo tasuri on tuossa välissä siksi, että muuten noi keinokuormavastukset purkaisivat varauksen tuolta kondensaattorilta. Ilman tuota konkkaa taas rele alkaa pätkimään tuon PWM:n tahdissa ja xenonit välkkyy villisti.

Toi 5ohmin vastus taas on kytkennässä siitä syystä, että ilman sitä xenonit välähtivät muutaman kerran autoa käynnistettäessä - olettaisin, että syynä valodiagnostiikan aikaansaamat pulssit. Tuo vastus ja konkka hidastavat releen käämille tulevan jännitteen nousua sen verran, että rele ei noiden pulssien tullessa vedä. Releenä mulla Bilteman 12V/30A releet, jotka syövät n. 100mA virtaa kiinni ollessaan - toisenlaisella releellä juotunee noita konkan ja vastuksen arvoja hiukan säätämään.

Parina päivänä tässä nyt noita valoja testaillu ja vielä en ole tuossa kytkennässäni mitään puutteita havainnut - toimii ku junan vessa.

Epäilisin juu tuon AMPin johtosarjan toimivan konkkaa lisäämällä ihan jees, mutta jos tuota keinokuormavastusta ei mitenkään eroteta konkista niin saa kyllä laittaa melko paljon kapasitanssia..

Iso konkka releen jälkeen ballastin johdoissa taas saattaa aiheuttaa sen, että konkan suuri latausvirta polttaa tuon releen kontaktit pilalle ajan mittaan.

Aikas mielenkiintoinen harjoitus ollut kuitenkin.. Xenonien asennuksen piti sujua parissa tunnissa, mutta taisi mennä 30-40h noiden ongelmien kanssa painiessa:)

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 16.2.2007 0:05

janilind kirjoitti:Tasurilla saadaan kuitenkin se hyöty, että herätepiuhat voidaan kytkeä kummin päin vaan. No kuitenkin, tuo tasuri on tuossa välissä siksi, että muuten noi keinokuormavastukset purkaisivat varauksen tuolta kondensaattorilta.


Tottakai, empä aatellu ihan loppuun asti taas. Tuo napaisuusasia tosin ei liene kovin oleellista, oletettaneen että valoja ei kuiteskaan irrotella jokaviikko ja että johtojen värejä ei muistaisi ;)
janilind kirjoitti:Ilman tuota konkkaa taas rele alkaa pätkimään tuon PWM:n tahdissa ja xenonit välkkyy villisti.
Testattu ja?

janilind kirjoitti: Toi 5ohmin vastus taas on kytkennässä siitä syystä, että ilman sitä xenonit välähtivät muutaman kerran autoa käynnistettäessä - olettaisin, että syynä valodiagnostiikan aikaansaamat pulssit.


Eikös nuo myös ehkäise valodiagnostiikan vikavalon syttymisen? Tuossa johtosarjassahan on vastaava kuorma myös, mutta toteutettuna yhdella isommalla jäähdytetyllä tehovastuksella.

janilind kirjoitti:Tuo vastus ja konkka hidastavat releen käämille tulevan jännitteen nousua sen verran, että rele ei noiden pulssien tullessa vedä. Releenä mulla Bilteman 12V/30A releet, jotka syövät n. 100mA virtaa kiinni ollessaan - toisenlaisella releellä juotunee noita konkan ja vastuksen arvoja hiukan säätämään.


Luonnollisesti. Mittaamatta on tuon valmiin johtosarjan releen sähkönsyönti, oletettavasti liene kuitenkin samaa luokkaa.

janilind kirjoitti: Epäilisin juu tuon AMPin johtosarjan toimivan konkkaa lisäämällä ihan jees, mutta jos tuota keinokuormavastusta ei mitenkään eroteta konkista niin saa kyllä laittaa melko paljon kapasitanssia..

Heh... todellakin, ei siis välttämättä pelaakaan suoraan kuten ajattelin ellei tuo sarjan mukana tuleva rele ole senverran sopiva(mpi B-tuotetta) tuolle PWM:lle. Tuollanen konkka olisi kyllä täysin järjetön mutta asia korjaantuisi kyllä varmastikin parilla diodilla ennen kondensaattoria.

janilind kirjoitti:Iso konkka releen jälkeen ballastin johdoissa taas saattaa aiheuttaa sen, että konkan suuri latausvirta polttaa tuon releen kontaktit pilalle ajan mittaan.

Juup. Pikkukonkat nyt ei vielä niitä polta kovin herkästi onneksi.
janilind kirjoitti:Aikas mielenkiintoinen harjoitus ollut kuitenkin.. Xenonien asennuksen piti sujua parissa tunnissa, mutta taisi mennä 30-40h noiden ongelmien kanssa painiessa:)

Tuttu juttu :D Harmittaa ihan miten on hyvät autot pilattu turhanpäiväsillä, tai sanotaanko että vähäpätöisillä eko- ja virransäästöhömpötyksillä.

imj
-
Viestit: 24
Liittynyt: 3.10.2006 12:56

ViestiKirjoittaja imj » 16.2.2007 9:12

Minkäslaista ocu2 nämä valo-ongelmat nyt koskivat? Oliko vakiona lyhyissä xenonit?

Tuossa aiemmin tosiaan malfean kirjotti että ilman mitään ongelmia ocu2:een pitkien tilalle laitettu xenonit, samantapaista kuullut muualtakin. Ja koskien nimenomaan elegance-varusteltuja autoja missä vakiona ollut jo lähixenonit.

janilind
-
Viestit: 6
Liittynyt: 14.2.2007 13:06

ViestiKirjoittaja janilind » 16.2.2007 9:48

Elegance -06, eli lähixenoneilla. Tiiä sitten olisko noissa bensa ja diesel malleissa eroa noiden pitkien suhteen. No mulla kuitenkin ongelmia oli ihan riittämiin ja nimen omaan tuon pulssituksen takia.

imj
-
Viestit: 24
Liittynyt: 3.10.2006 12:56

ViestiKirjoittaja imj » 16.2.2007 9:59

Mielenkiintoista. Noh odotellaan josko malfean vastailee että kumpi sillä oli. Itelle tulossa bensa.

Vai tietääkö p0wer asiasta?

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 16.2.2007 12:19

Auto "rasanttu":n tapauksessa eli siinä josta kirjoitin, oli Skoda Octavia2 ´06 TDI normaaleilla H7-halogen ajovalopolttimoilla. Tämä kävi ilmi jo aikaisemmissakin postauksissa 17.12.2007 -->

En tiedä tuosta malfean:n autosta, varmaan jossain vaiheessa vastailee kun ja jos huomaa keskustelut :)

renttu72
-
Viestit: 3
Liittynyt: 15.1.2007 13:33

ViestiKirjoittaja renttu72 » 1.3.2007 18:44

Moro kaikille. Muiden kokemuksista huolimatta ajattelin itsekin kuitenkin kokeilla asiaa. Itsellä -07 Ocu rs, jossa siis vakiona lyhyet xenon ja pitkät halogeenit valot.
Ensimmäinen kokeilu ballastit suoraan orggis johtoihin kiinni (tämä oli Malfeanilla toiminut), niin ei toiminut. Xenonit vilkkui.
Toinen kokeilu releen avulla eli virta akulta ja ohjaus orggis johdoista. Ei hyvä, rele surisi, xenonit vilkkui ja lamppujen vika valo syttyi.
Kolmas kokeilu, vag-comilla asetusten muuttelua ja ballastit suoraan orggis johtoihin. Ei hyvä, xenonit vilkkui mutta vika valo hävisi.
Neljäs kokeilu. Samat vag-com säädöt mutta rele väliin. Xenonit palaa oikein, mutta vika valo syttyi.
Viides kokeilu. Tilasin yllä mainitun johtosarjan, jossa siis tulee tehovastukset mukana. Nyt toimii xenonit pitkissäkin oikein ja vika valo sammui. Saattaa olla että tuon vikavalon saisi sammumaan vag-comin avulla, mutta itse en siinä onnistunut.

jad
-
Viestit: 2019
Liittynyt: 3.11.2003 18:56
Viesti:

ViestiKirjoittaja jad » 1.3.2007 19:21

Mitäs itse asiassa säädit VAG-COM:lla tarkalleen ottaen?

renttu72
-
Viestit: 3
Liittynyt: 15.1.2007 13:33

ViestiKirjoittaja renttu72 » 2.3.2007 11:04

Lainaus http://de.openobd.org/skoda/octavia_1z.htm:

Select 09 (Central Electronics)
Long Coding -> Function 07
Byte 00 Bit 1 Xenonscheinwerfer mit Shutter verbaut -> tämä vakiona minulla, täppä pois.
Byte 03 Bit 4 Xenonscheinwerfer ohne Shutter verbaut -> tämä päälle.

Itse ihmettelin asiaa aikas pitkään ennenkuin huomasin että jos ensimmäisen jättää päälle niin toinen kohta ei tule aktiiviseksi kun kirjoittaa asetukset autoon.

imj
-
Viestit: 24
Liittynyt: 3.10.2006 12:56

ViestiKirjoittaja imj » 5.3.2007 8:14

Täytyy varmaan tota rentun menetelmää soveltaa omaankin. Tietääkös joku muuten monenko kelvinin lamput ocu2:ssa on nuo xenonit tossa lähipuolella? Ainakin mutulla näyttää valkosemmilta kuin kaverin kuustonniset.

janilind
-
Viestit: 6
Liittynyt: 14.2.2007 13:06

ViestiKirjoittaja janilind » 5.3.2007 14:12

Ite laitoin ocuun 5000K pitkät ja ovat mielestäni vieläkin hieman sinisemmät kuin noi orkkis lähixenonit. Kuitenkin aikas hyvä lopputulos.

imj
-
Viestit: 24
Liittynyt: 3.10.2006 12:56

ViestiKirjoittaja imj » 5.3.2007 14:40

renttu72: Otetaas nyt vielä kerran rautalangasta kun tuo viiden kohdan juttu jäi vähän hämäräksi ;) Saitko siis valot pelaamaan oikein pelkällä tuolla vastuksen sisältävällä relejohtosarjalla, vai vaatiko sen lisäksi vag-comista tuon säädön?

Joku kielimies (tm) voisi muuten mielenkiinnosta suomentaa nuo pari optiota saksankielentaidottomalle ;)

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 5.3.2007 14:52

Baabelinkala sanoo jotta: "Xenon headlight with Shutter blocks"

Onko tuo suljin -sana ihan ok? Kuulostaa kameralta :)

Minkä kokoinen se vastus on arvoltaan mitä tonne on laitettu? Aattelin että ei kuulosta järkevältä jos joutuu 60 W teholla lämmittämään vastusta aina kun valot palaa...

renttu72
-
Viestit: 3
Liittynyt: 15.1.2007 13:33

ViestiKirjoittaja renttu72 » 5.3.2007 15:44

Moro. Kyllä minulla ainakin vaati vag-com säädöt tehdä. Jos laittoi ilman säätöjä niin rele "surisee" eikä anna tarpeeksi sähköä että xenonit palaisi.
Ilmeisesti tuo suljin tarkoittaa että jossain vw:n malleissa on pitkät toteutettu niin että sama xenon lamppu on sekä pitkillä että lyhyillä ja kun laitetaan pitkät päälle niin aukaistaan "läppä" joka säätelee valonkantamaa. Kertokaa joku tarkemmin joka tietää.

En tullut mitanneeksi vastusta minkä kokoinen on. laitoin itse tiukasti kiinni auton koriin että jäähdytys vastuksilla riittää.

imj
-
Viestit: 24
Liittynyt: 3.10.2006 12:56

ViestiKirjoittaja imj » 6.3.2007 11:48

Jos se on tuo AMPin relejohtosarja tehovastuksilla niin katuauto.fi sanoo:

"Tehovastus: 5.6ohm +/- 1%, max. tehonkesto 50W "

JePPaa
-
Viestit: 32
Liittynyt: 18.5.2004 18:37
Viesti:

ViestiKirjoittaja JePPaa » 6.3.2007 13:51

Tilasin tuossa audiin myöskin tollasen AMP:n xenonisetin ja varmuudeksi tuon relejohtosarjankin vielä. Ymmärsinkö nyt oikein vai pitääkö munkin alkaa vielä tuolla vag-com- softalla rukkailemaan auton asetuksia??? Autossa ei siis vakiona ole xenoneita...

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 6.3.2007 18:46

"Tehovastus: 5.6ohm +/- 1%, max. tehonkesto 50W "
Tsiisus... 35 W harakoille kun valot palaa. Eikö tota todellakaan yhtään fiksummin saa hoidettua?

Mites se on alkuperäisissä kaasupurkausjärjestelmissä...

jad
-
Viestit: 2019
Liittynyt: 3.11.2003 18:56
Viesti:

ViestiKirjoittaja jad » 6.3.2007 20:01

Mites se on alkuperäisissä kaasupurkausjärjestelmissä...


Periaatteessa eri ohjelma. Halogeeni valolliseen ei ihan heittämällä voi samoja koodeja työntää kuin xenonillisessa, puuttuu näet erinäisiä komponentteja. Esim. automaattinen korkeuden säätö.

Vaikkakin 35W hukkaan on pieni harmi siihen verrattuna että näkee :)

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 6.3.2007 20:08

Jeps, eli varmaankin puuttuu tonnin edestä ohjainlaitteita ja sen takia tarvii tehdä purkkaviritys. Ei ihme että alkuperäiset kaasupurkausvalot maksaa :)

Ei kukaan oo kokeillu isommalla vastuksella tota diagnostiikan juksaamista? Jos sais vähän järkevämmäks ton hukkatehon.

jad
-
Viestit: 2019
Liittynyt: 3.11.2003 18:56
Viesti:

ViestiKirjoittaja jad » 6.3.2007 20:38

Tilasin tuossa audiin myöskin tollasen AMP:n xenonisetin ja varmuudeksi tuon relejohtosarjankin vielä. Ymmärsinkö nyt oikein vai pitääkö munkin alkaa vielä tuolla vag-com- softalla rukkailemaan auton asetuksia? Autossa ei siis vakiona ole xenoneita...

B6 koriseen ei tarvita vastuksia eikä releitä. Se on Plug'N Play tyyppinen asennus ajovalojen osalta. Jos tempuilee, niin laadukkaampaa sarjaa tilalle.

janilind
-
Viestit: 6
Liittynyt: 14.2.2007 13:06

ViestiKirjoittaja janilind » 6.3.2007 20:40

On kokeillu. 15 ohmilla ei vielä hiljene diagnostiikka, mutta kun laittaa rinnan tommoset molemmille puolille niin diagnostiikka on tyytyväinen. Eli 7.5ohm on ainaskin ok - tuolloinkin menee hiukka yli 20W per puoli harakoille.

JePPaa
-
Viestit: 32
Liittynyt: 18.5.2004 18:37
Viesti:

ViestiKirjoittaja JePPaa » 6.3.2007 22:12

Jad: joo tuli huomattua, että nätisti pelittää ilman ihmekikkailuja =) Koskeeko nuo releet ja muut sitten vasta esim. B7-korisia, uudempia autoja? Ainoa mitä itsellä tuli, ni oli led-parkkipolttimot vilkkuivat palamisen sijasta, mutta siihen taisikin olla ohjeet jo toisessa ketjussa =)

PS, nyt olis sitten tollanen rele- vastus- johtosarja kaupan jos joku tarvii ;)

jad
-
Viestit: 2019
Liittynyt: 3.11.2003 18:56
Viesti:

ViestiKirjoittaja jad » 7.3.2007 21:58

Jep. Eli perin yleistävä ohje nuora tässä:
- Autoa johon jälki asentaa xenonit on valmistettu D2 sarjan xenoneilla, niin
PlugNPlay
- Autoa on valmistettu D1 sarjan xenoneilla, on edessä vastuksia/releitä, elkoja,
tasasuuntajia ja VAG-COM koodauksia.

imj
-
Viestit: 24
Liittynyt: 3.10.2006 12:56

ViestiKirjoittaja imj » 15.3.2007 13:18

Tulipa räppästyä tämmönen http://kuvablogi.com/nayta/271826/.

Eli ocu2 vakiot lähixenonit. Mittasuhteet vähän hukkuu, mutta lentokentän huoltobaanaa alla, tuosta helposti 3 auton vierekkäin ajettavaa.

liteFun
-
Viestit: 823
Liittynyt: 28.3.2006 20:36

ViestiKirjoittaja liteFun » 15.3.2007 14:02

dr_ink kirjoitti:Seuraavaksi täytyy miettiä tota valoautomatiikan pois kytkemistä rasittanee lamppuja/ballasteja koska, kun laittaa virrat päälle niin syttyy ja ku starttaa niin sammuu ja syttyy taas. Jollain konkalla tän sais ratkaistua mut ei kiinnosta alkaa virittämään mitään ylimääräistä tonne.

Saisko sen valoautomatiikalle tulevan ohjausvirran vaihettua virtalukolta laturin D+ liitäntään kuinka helposti? Silloin valot syttyis vasta kun laturi lataa eli auto käynnissä ;)
Sellanen riski voi olla että esim. kylminä pakkasaamuina saattais vähän vaikeasti startata ja sitten siinä startatessa vilkuttelis valoja mikä ei sekään hyvä ole, eli jonkunlaisen viiveen tarvis siihen.

imj
-
Viestit: 24
Liittynyt: 3.10.2006 12:56

ViestiKirjoittaja imj » 15.3.2007 15:09

Ratkeaa kätevästi myös kytkemällä hanikasta valot parkeille ennenkuin kääntää virta-avaimesta. Siitä sitten mihin asentoon haluaa, jos mihinkään. No ok, enemmän "vaivaa" toki, mutta piti ne valot ennenkin kääntää päälle ;)

toniha
-
Viestit: 1385
Liittynyt: 25.7.2003 15:05

ViestiKirjoittaja toniha » 16.3.2007 8:48

Ei laturi starttaus pyörintänopeudella lataa. Oon käyttänut ohjaukseen sekä latausta että öljynpainetta.

vwpassat1.8t
-
Viestit: 117
Liittynyt: 21.9.2006 18:04

ViestiKirjoittaja vwpassat1.8t » 25.7.2007 14:34

mites semmonen vika kun asensin muutos sarjan ja mun ajotietokone pimeni? ja kilometri näyttö? passat -98 3b. pienellä ajotietokoneella. ei se keskellä oleva isompi. sitä kun ei väärin ssaa asennettua edes. joten mitä pitää tehdä jotta saan ajotietokoneen pelittämään samaa aikaan? xenonit kyllä toimi ihan täydellisesti? pistäkää vaikka neuvoja yksityis viestinä tai tähän topicciin

edit
elikkäs otin kaikki irti ja uudestaan kiinni nyt toimii valot ja ajotietokone ja kilometri näyttö, mutta jos pitää valo katkasimen 0 asennossa niin vilkuttaa nopeasti valoja kiinni päälle kiinni päälle..... mutta jos laitta valo asentoon niin toimii. miten saisi ton 0 asennon korjattua?

rasanttu
-
Viestit: 8
Liittynyt: 17.12.2006 13:20

ViestiKirjoittaja rasanttu » 9.8.2007 12:54

Se miksi se vilkuttaa valoja 0-asennossa johtuu siitä että nuo vagit taitaa syöttää 0-asenossa pienempää virtaa polttimoita säästääkseen. Vasta kun valot todella kytketään syötetään niille täysi teho.

jad
-
Viestit: 2019
Liittynyt: 3.11.2003 18:56
Viesti:

ViestiKirjoittaja jad » 10.8.2007 18:16

syöttää 0-asenossa pienempää virtaa

Ei kun alennettua jännitettä.

Matti M
-
Viestit: 1410
Liittynyt: 23.7.2003 11:52

ViestiKirjoittaja Matti M » 10.8.2007 21:18

Mistä olette nuita tehovastuksia hankkineet?

Itsellä on c-mallin mersussa tarvike xenon sarja lähivaloilla ohjattuna releen kautta. Nyt tietenkin palaa palaneenpolttimon merkkivalo aina. Kokeilin laittaa kuormaa niin 10W lampuilla merkkivalo ei sammunut mutta 21W riitti.

jad
-
Viestit: 2019
Liittynyt: 3.11.2003 18:56
Viesti:

ViestiKirjoittaja jad » 12.8.2007 14:29

Noita vastuksia saa elektroniikka tukku myymälöistä. Esim. Partco, ELFA , YleisElektroniikka jne.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 22 vierailijaa