Xenonsarja ja nyt herjaa valoja
Valvoja: ffp jäsenet
Xenonsarja ja nyt herjaa valoja
ei varmaan tullut kellekkään "puun takaa"`tää ongelma eli, lykkäsin tollaseen -99 a3:n jälkiasennusxenonit ja nyt herjaa lamppua mittaristossa.
MIKÄ NEUVOKSI?
Kytkentä seuraavanlainen. Vasemmanpuolenajovalolta releelle ohjaus, + ja - akusta releelle ja releeltä ballasteille.
Mainittakoon nyt että kokoonpano pitäis olla laillinen eli, e-hyväksytty xenonsarja, xenon "hyväksytyt" orkkis umpiot ja manuaalinen korkeudensäätö (kelpaa ennen 1.1.2000 käyttöönotetuissa.)
Ja kyllä, kokeilin searchia muttei auttanut.
Luin jopa kaikki "koottu xenon pläjäys" threadin jutut läpi muttei silti.
MIKÄ NEUVOKSI?
Kytkentä seuraavanlainen. Vasemmanpuolenajovalolta releelle ohjaus, + ja - akusta releelle ja releeltä ballasteille.
Mainittakoon nyt että kokoonpano pitäis olla laillinen eli, e-hyväksytty xenonsarja, xenon "hyväksytyt" orkkis umpiot ja manuaalinen korkeudensäätö (kelpaa ennen 1.1.2000 käyttöönotetuissa.)
Ja kyllä, kokeilin searchia muttei auttanut.
Luin jopa kaikki "koottu xenon pläjäys" threadin jutut läpi muttei silti.
jeps, yritin tuoltakin mielestäni katsella-tuloksetta. Saatoin toki eksyä suuressa foorumissa, jos joku muistaa/löytää ko. threadin niin kiitollisena otan linkin vastaan.
Joo toi syy on tiedossa, tosin konstia sen poistamiseksi ei.
Kuten mainitsin, on vasemmalta otettu ohjaus releelle, joten se tuskin vie edes tota mainitsemaasi 30w.
Joo toi syy on tiedossa, tosin konstia sen poistamiseksi ei.
Kuten mainitsin, on vasemmalta otettu ohjaus releelle, joten se tuskin vie edes tota mainitsemaasi 30w.
http://forums.vwvortex.com/zerothread?id=2954895
http://www.mbworld.org/forums/showthread.php?t=48247
http://www.mbworld.org/forums/attachmen ... 1060624757
Eli näyttäisi perustuvan resistanssin kyttäilyyn kuten ainakin vanhemmissa bemareissa..
BTW Suomessa kai ainoat lailliset xenonit on D2x kannalla olevat(?)
http://www.mbworld.org/forums/showthread.php?t=48247
http://www.mbworld.org/forums/attachmen ... 1060624757
Eli näyttäisi perustuvan resistanssin kyttäilyyn kuten ainakin vanhemmissa bemareissa..
BTW Suomessa kai ainoat lailliset xenonit on D2x kannalla olevat(?)
Nuo tuon ikäiset Audit olen kytkenyt Plug N Play tyyppisesti. Eli alkuperäiselle polttimolle tulevat johdot suoraan ballastille. Tuon ikäisissä Audeissa valojen ohjain on sama halogeeneillä ja Xenoneilla, eli ymmärtää molempia.
Muutamissa tapauksissa joissa ollut syttymis ongelmia, niin lisä maadoitus johto ballastin maalle.
Muutamissa tapauksissa joissa ollut syttymis ongelmia, niin lisä maadoitus johto ballastin maalle.
Hain pari tollasta 50w 4,7ohmista jäähdytettyä tehovastusta. Täytyy testailla noilla, pitäs riittää ton 4,7ohm. Huomenna selvinnee.
Yritin leikkiä fiksua ja laskeskelin (korjatkaa jos/kun olen väärässä)
12v
55w
Virta= teho/jännite eli 5.5A
Vastus = jännite/virta eli ~2.2 Ohm
On toki typerää lämmittää konehuonetta 110w edestä mut ei nyt muutakaan tullu mieleen.
Yritin leikkiä fiksua ja laskeskelin (korjatkaa jos/kun olen väärässä)
12v
55w
Virta= teho/jännite eli 5.5A
Vastus = jännite/virta eli ~2.2 Ohm
On toki typerää lämmittää konehuonetta 110w edestä mut ei nyt muutakaan tullu mieleen.
No niin, nyt on sit suoraan orkkisliittimiltä vedetty virta ballastien "inputteihin" ja pöhää oikein.
Eli ratkaisu oli liian yksinkertainen. Seuraavaksi täytyy miettiä tota valoautomatiikan pois kytkemistä rasittanee lamppuja/ballasteja koska, kun laittaa virrat päälle niin syttyy ja ku starttaa niin sammuu ja syttyy taas. Jollain konkalla tän sais ratkaistua mut ei kiinnosta alkaa virittämään mitään ylimääräistä tonne.
Kiitoksia kaikille jeesanneille! Jos jollain tulee jotain kysymyksiä mieleen a3:n xenon "päivityksestä" niin kysykää ihmeessä - nytkun sellaisen olen onnistuneesti suorittanut ;)
Kiitos!
Edit. Tuli testattua myös tota vastushommaa ihan mielenkiinnosta. Heitin sinne noi 50w 4,7ohmiset ja herjaus oli tiessään. Eli molempi parempi? Ajotietokone ei niin fiksu ole että, vaatisi kovinkaan tarkan virrankulutuksen. epäilen että,sille riittää varmaan jo amppeerinkin kulutus, kai se on pääasia et se jotain virrankulutusta havaitsee.
Eli ratkaisu oli liian yksinkertainen. Seuraavaksi täytyy miettiä tota valoautomatiikan pois kytkemistä rasittanee lamppuja/ballasteja koska, kun laittaa virrat päälle niin syttyy ja ku starttaa niin sammuu ja syttyy taas. Jollain konkalla tän sais ratkaistua mut ei kiinnosta alkaa virittämään mitään ylimääräistä tonne.
Kiitoksia kaikille jeesanneille! Jos jollain tulee jotain kysymyksiä mieleen a3:n xenon "päivityksestä" niin kysykää ihmeessä - nytkun sellaisen olen onnistuneesti suorittanut ;)
Kiitos!
Edit. Tuli testattua myös tota vastushommaa ihan mielenkiinnosta. Heitin sinne noi 50w 4,7ohmiset ja herjaus oli tiessään. Eli molempi parempi? Ajotietokone ei niin fiksu ole että, vaatisi kovinkaan tarkan virrankulutuksen. epäilen että,sille riittää varmaan jo amppeerinkin kulutus, kai se on pääasia et se jotain virrankulutusta havaitsee.
Onkohan A3:ssa samanlainen valokytkin kuin muissakin vastaavan ikäisissä VAGgineissa. Itse teippasin RS Fabiasta valokytkimen liittimestä TFL-pinnin ja valot eivät enää syty 0 asennossa. Tein tämän, jottei xenonit räpsi päälle/pois/päälle startin yhteydessä. Nyt tosin täytyy aina muistaa laittaa ne valot päälle.
Jos se ajovaloautomatiikka kerran rasittaa xenoneita, mistä johtuen esim. Borassa/IV Golfissa sitä ei xenonien yhteydessä ole, niin kuitenkin näissä uudemmissa vageissa, esim Octavia II:ssa, Suberb:ssä sun muissa valot syttyvät automaattisesti, kuten halogeeneissakin? Onko valoihin tullut jotain isompia muutoksia, jotta kestää käyttää myös ajovaloautomatiikkaa, vai käytetäänkö sitä vain mukavuuden takia ja toivotaan parasta, että valot kestää?
Tuli testattua myös tota vastushommaa ihan mielenkiinnosta. Heitin sinne noi 50w 4,7ohmiset ja herjaus oli tiessään. Eli molempi parempi? Ajotietokone ei niin fiksu ole että, vaatisi kovinkaan tarkan virrankulutuksen. epäilen että,sille riittää varmaan jo amppeerinkin kulutus, kai se on pääasia et se jotain virrankulutusta havaitsee.
Ilman vastuksia diagnostiikka toimii, vastuksilla diagnostiikka hiljennetään.
[quote="Uudemmissa on tod.näköisesti siirrytty uudemman sukupolven xenoneihin.
Eli D1S, ja niissä on hieman älykkäämmät jännitteen "vakaajat" valoille.
Ja noissahan (muistaakseni) valot ei sammu starttaus vaiheessa"][/quote]
Mielenkiintoinen threadi joten nostetaampa ylös, tässäpä yksi versio tapahtuneesta:
Auto on Skoda Octavia2 ´06 TDI normaaleilla H7-halogen ajovalopolttimoilla. AMP:n muutossarja paikalleen jonka jälkeen valot päälle, kaikki toimii hyvin ilman ongelmia: yllätti todellakin ja hyvillä mielin toinenkin puoli paikalleen ja kaikki läjään, eikä tietenkään tullut mieleenkään käynnistää autoa kesken asennuksen.
Pelti kiinni ja peruuttamaan ulos tallista, ja tulihan se sieltä: aiemmin kaivattu valojen hurja vilkkuminen ja merkkivalo tauluun, ongelmaa ei edelleenkään ole jos auto ei ole käynnissä eikä ole merkitystä sytyttääkö ajovalot ennen käynnistämistä tai käynnistämisen jälkeen vaan lopputulos on aina sama eli auton käynnissä ollessaan valot vilkkuvat hurjaa tahtia, joka kielii siitä että ballasti ei saa tarpeeksi virtaa jotta polttimot pysyisivät syttyneenä: kuitenkin sen verran että sytytystä yrittää koko ajan (eli tarpeeksi virtaa jotta parkkivalopoltin palaa?, järjestelmähän ilmeisesti voi rajoittaa lampuille menevää VIRTAA ilman että parkkivalo himmenee, tästä seuraavassa -->).
Tuossahan on mm. ominaisuutena takavaloissa, että mikäli jompikumpi poltin menee pimeäksi, alkaa auton järjestelmä polttamaan jarruvaloa alennetulla jännitteellä (tai ilmeisesti rajoitus tapahtuu VIRTAA rajoittamalla) --> sama homma ilmeisesti ajovaloissa -->
Sulakeboksissa on kaksi sulaketta ajovaloille: kun toisen poistaa sammuu vasen ajovalo, sekä oikeanpuoleinen parkki --> jos esim. vasemman puolen valaisimen sulake palaa, jää sen puolen parkki palamaan edelleenkin joten autoon ei jää "pimeää nurkkaa". Jotenkin tuntuisi että kun tuo (ajo)valojen ohjausjärjestelmä osaa reguloida tuon ajovalopolttimolle menevän virran niin tarkasti kohdalleen, niin tuollainen vastushässäkkä ei välttämättä toimi näin uudessa autossa/järjestelmässä koska ballasti ei ole samanlainen kuorma kuin vastaavantehoinen normaali lamppu.
1. Mitähän tapahtuisi vaikka tehokkaammalla 80-100W polttimolla, tai esim. 45W Xenon muutossarjalla? Kokemuksia lähinnä tuosta ekasta vaihtoehdosta?
2. Onko kukaan saanut toimivaa Xenon-muutosta uudempaan ajoneuvoon, tai sellaiseen missä on tuo älykkäämpi jännitteen/virranvakaussysteemi niinkuin jad kirjoitti (tosin tapauksessa on halogen-polttimot mut ideahan tuossa on kuitenkin lähes sama).
3. Ajatuksia miten tästä päästäisiin yli ilman vastusvirittelyjä, ettei menisi bittien ronklaamiseksi ja varmaan aika syvälliseksi semmoiseksi.
edit: Jos kuitenkin.... Jos polttimo, tai polttimon sijasta 2.6ohm vastus joka matkisi polttimon resistanssia, olisi paikallaan alkuperäisessä johtosarjassa ja sen rinnalle tehtäisiin relekytkentä joka ohjaisi Xenon-valoja, niin tuntuisi että tällanen ainakin toimisi, mutta tollaset kytkennät jättäisin kuitenkin suosiolla tekemättä... alempana mainittu 20W on jo aika paljon lämpöä, saatika sitten kokonaiset 55W. Ehkä 20W kuorma riittäisi tuon ballastin syöttöjännitejohtojen rinnalle, ts. resistanssiltaan 7.2ohm ja tehonkestoltaan iso ja jäähdytetty vastus, mutta jotenkin epäilen toimintaa silti koska tuo jälkiasennusballasti "näkyy" ajovalojen ohjausjärjestelmälle aivan erilaisena kuormana kuin normaali ajovalopolttimo jonka resistanssi pysyy koko ajan lähes vakiona.
Helpoin tapa liene testata on laittaa yksinkertaisesti vaikka 21W jarruvalopoltin rinnan tuon ballastin kanssa, jotenka itse itselleni vastaten: tätäpä taidankin testata seuraavaksi kun auton äärelle pääsen. Tikusta asiaa siis ja ratkaisu voi olla edellämainittu, mutta jostain ihmeen syystä kuitenkin epäilen. Pääsisipä tuollaisen vastusvirittelyn kiertämään jotenkin, ei ole oikein fiksu tapa toteuttaakaan käytännössä..
Suurinosa oli allekirjoittaneen päässä mietittyä MUTU:a joten lukekaa varauksella.
/kimmo
Eli D1S, ja niissä on hieman älykkäämmät jännitteen "vakaajat" valoille.
Ja noissahan (muistaakseni) valot ei sammu starttaus vaiheessa"][/quote]
Mielenkiintoinen threadi joten nostetaampa ylös, tässäpä yksi versio tapahtuneesta:
Auto on Skoda Octavia2 ´06 TDI normaaleilla H7-halogen ajovalopolttimoilla. AMP:n muutossarja paikalleen jonka jälkeen valot päälle, kaikki toimii hyvin ilman ongelmia: yllätti todellakin ja hyvillä mielin toinenkin puoli paikalleen ja kaikki läjään, eikä tietenkään tullut mieleenkään käynnistää autoa kesken asennuksen.
Pelti kiinni ja peruuttamaan ulos tallista, ja tulihan se sieltä: aiemmin kaivattu valojen hurja vilkkuminen ja merkkivalo tauluun, ongelmaa ei edelleenkään ole jos auto ei ole käynnissä eikä ole merkitystä sytyttääkö ajovalot ennen käynnistämistä tai käynnistämisen jälkeen vaan lopputulos on aina sama eli auton käynnissä ollessaan valot vilkkuvat hurjaa tahtia, joka kielii siitä että ballasti ei saa tarpeeksi virtaa jotta polttimot pysyisivät syttyneenä: kuitenkin sen verran että sytytystä yrittää koko ajan (eli tarpeeksi virtaa jotta parkkivalopoltin palaa?, järjestelmähän ilmeisesti voi rajoittaa lampuille menevää VIRTAA ilman että parkkivalo himmenee, tästä seuraavassa -->).
Tuossahan on mm. ominaisuutena takavaloissa, että mikäli jompikumpi poltin menee pimeäksi, alkaa auton järjestelmä polttamaan jarruvaloa alennetulla jännitteellä (tai ilmeisesti rajoitus tapahtuu VIRTAA rajoittamalla) --> sama homma ilmeisesti ajovaloissa -->
Sulakeboksissa on kaksi sulaketta ajovaloille: kun toisen poistaa sammuu vasen ajovalo, sekä oikeanpuoleinen parkki --> jos esim. vasemman puolen valaisimen sulake palaa, jää sen puolen parkki palamaan edelleenkin joten autoon ei jää "pimeää nurkkaa". Jotenkin tuntuisi että kun tuo (ajo)valojen ohjausjärjestelmä osaa reguloida tuon ajovalopolttimolle menevän virran niin tarkasti kohdalleen, niin tuollainen vastushässäkkä ei välttämättä toimi näin uudessa autossa/järjestelmässä koska ballasti ei ole samanlainen kuorma kuin vastaavantehoinen normaali lamppu.
1. Mitähän tapahtuisi vaikka tehokkaammalla 80-100W polttimolla, tai esim. 45W Xenon muutossarjalla? Kokemuksia lähinnä tuosta ekasta vaihtoehdosta?
2. Onko kukaan saanut toimivaa Xenon-muutosta uudempaan ajoneuvoon, tai sellaiseen missä on tuo älykkäämpi jännitteen/virranvakaussysteemi niinkuin jad kirjoitti (tosin tapauksessa on halogen-polttimot mut ideahan tuossa on kuitenkin lähes sama).
3. Ajatuksia miten tästä päästäisiin yli ilman vastusvirittelyjä, ettei menisi bittien ronklaamiseksi ja varmaan aika syvälliseksi semmoiseksi.
edit: Jos kuitenkin.... Jos polttimo, tai polttimon sijasta 2.6ohm vastus joka matkisi polttimon resistanssia, olisi paikallaan alkuperäisessä johtosarjassa ja sen rinnalle tehtäisiin relekytkentä joka ohjaisi Xenon-valoja, niin tuntuisi että tällanen ainakin toimisi, mutta tollaset kytkennät jättäisin kuitenkin suosiolla tekemättä... alempana mainittu 20W on jo aika paljon lämpöä, saatika sitten kokonaiset 55W. Ehkä 20W kuorma riittäisi tuon ballastin syöttöjännitejohtojen rinnalle, ts. resistanssiltaan 7.2ohm ja tehonkestoltaan iso ja jäähdytetty vastus, mutta jotenkin epäilen toimintaa silti koska tuo jälkiasennusballasti "näkyy" ajovalojen ohjausjärjestelmälle aivan erilaisena kuormana kuin normaali ajovalopolttimo jonka resistanssi pysyy koko ajan lähes vakiona.
Helpoin tapa liene testata on laittaa yksinkertaisesti vaikka 21W jarruvalopoltin rinnan tuon ballastin kanssa, jotenka itse itselleni vastaten: tätäpä taidankin testata seuraavaksi kun auton äärelle pääsen. Tikusta asiaa siis ja ratkaisu voi olla edellämainittu, mutta jostain ihmeen syystä kuitenkin epäilen. Pääsisipä tuollaisen vastusvirittelyn kiertämään jotenkin, ei ole oikein fiksu tapa toteuttaakaan käytännössä..
Suurinosa oli allekirjoittaneen päässä mietittyä MUTU:a joten lukekaa varauksella.
/kimmo
Viimeksi muokannut p0wer, 16.2.2007 12:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Useissa autoissa voidaan ohjelmaa "vaihtamalla" kertoa autolle että nyt siinä on xenonvalot, ongelmaksi usein tulee tämän myötä "väärästä" laitekokoonpanosta.
Eli auto alkaa ihmetellä missä automaattinen korkeudensäätö on.
Pakko mainita tässä välissä, että CAN-väylän olemassaololla ei ole mitään tekemistä esim. jälkiasennus xenoneiden kanssa.
Erilaiset ohjainlaitekomponentit ovat voimakkaasti kehittyneet samalla kun CAN-väylä järjestelmät ovat yleistyneet.
Eli auto alkaa ihmetellä missä automaattinen korkeudensäätö on.
Pakko mainita tässä välissä, että CAN-väylän olemassaololla ei ole mitään tekemistä esim. jälkiasennus xenoneiden kanssa.
Erilaiset ohjainlaitekomponentit ovat voimakkaasti kehittyneet samalla kun CAN-väylä järjestelmät ovat yleistyneet.
Viimeksi muokannut jad, 17.12.2006 20:44. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Niin siis kun nykyään usein kuuluu että syntyy "ongelmia" CAN-väylän takia.
Tai autoon ei voi tehdä mitään koska siinä on CAN-väylä, tai se menee sekaisin koska siinä on CAN-väylä.
Näin siis ei ole kun laitteita kytketään auton sähköjärjestelmään (ei siis CAN-väylään).
CAN-väylä on vain tapa siirtää tietoa ja pyyntöjä ympäri autoa.
Nyt kun autoihin on tullut tämä "mystinen" väylä, niin samalla on suuressa viisaudessa keksitty: Nyt voidaan erilaisia ohjainlaitteita kehittää.
Esim. Ajovalojen ohjainlaite voidaan (ennen oli rele jota vaan ohjattiin sähköllä)
nyt toteuttaa omana ohjaimena ja diagnoosi komponenttina. Joka kyllä välittää tietoa vaikka mittaristolle CAN-väylää pitkin.
Käännät valokatkaisijasta ja katkaisijalta lähtee pyyntö. Valojenohjainlaite käsittelee pyynnön ja laittaa valot päälle jos haluaa.
No nyt päästään siis asiaan, valojen ohjainlaite havaitsee virheen mittauksissaan
(koska autoon on asennettu jälkiasennus xenonit) ja päättää olla kytkemättä valoja. Ja lähettää virhe ilmoituksen väylää pitkin mittaristolle.
Siis tiedot ja pyynnöt kulkevat väylässä, mutta ei itse toiminta.
B: ohjelmoidaan valojen ohjainlaitteelle xenonit, ohjainlaite havaitsee puutteen.
Missä on mun auton asento anturit? Ja taas vikakoodia pukkaa.
Näin "autosähkö" henkilönä itse pidän täysin kelvollisena ratkaisuna, käyttää teho vastuksia polttimon tilalla. Ja releillä ohjauksen. Selkeää ja varmaa.
Tai autoon ei voi tehdä mitään koska siinä on CAN-väylä, tai se menee sekaisin koska siinä on CAN-väylä.
Näin siis ei ole kun laitteita kytketään auton sähköjärjestelmään (ei siis CAN-väylään).
CAN-väylä on vain tapa siirtää tietoa ja pyyntöjä ympäri autoa.
Nyt kun autoihin on tullut tämä "mystinen" väylä, niin samalla on suuressa viisaudessa keksitty: Nyt voidaan erilaisia ohjainlaitteita kehittää.
Esim. Ajovalojen ohjainlaite voidaan (ennen oli rele jota vaan ohjattiin sähköllä)
nyt toteuttaa omana ohjaimena ja diagnoosi komponenttina. Joka kyllä välittää tietoa vaikka mittaristolle CAN-väylää pitkin.
Käännät valokatkaisijasta ja katkaisijalta lähtee pyyntö. Valojenohjainlaite käsittelee pyynnön ja laittaa valot päälle jos haluaa.
No nyt päästään siis asiaan, valojen ohjainlaite havaitsee virheen mittauksissaan
(koska autoon on asennettu jälkiasennus xenonit) ja päättää olla kytkemättä valoja. Ja lähettää virhe ilmoituksen väylää pitkin mittaristolle.
Siis tiedot ja pyynnöt kulkevat väylässä, mutta ei itse toiminta.
B: ohjelmoidaan valojen ohjainlaitteelle xenonit, ohjainlaite havaitsee puutteen.
Missä on mun auton asento anturit? Ja taas vikakoodia pukkaa.
Näin "autosähkö" henkilönä itse pidän täysin kelvollisena ratkaisuna, käyttää teho vastuksia polttimon tilalla. Ja releillä ohjauksen. Selkeää ja varmaa.
Noniin,
Kokeiltiin laittaa hehkulamppua rinnalle. Eri tehoisia, mm. 20W. Ei vaikuttanut välkkymiseen.
Itseasiassa 20W lamppu yksinään riittää tehonkulutukseltaan, ei syty vikavaloa mittariin. Epäilemme vian johtuvan siis pulssitekniikasta joka katkoo virtaa tietyllä taajuudella kun auto on käynnissä. Tämän vuoksi ballasti ei saa valoja palamaan kun moottori käy. Ratkaisu on käyttää konkkaa joka suodattaa virran katkeet tai ottaa virta suoraan akulta ja laittaa releillä kytkentä.
Kokeilemme myös meronetin piuhanpätkää onko sillä vaikutusta. http://www.meronet.com/catalog/popup_image.php?pID=268
Kokeiltiin laittaa hehkulamppua rinnalle. Eri tehoisia, mm. 20W. Ei vaikuttanut välkkymiseen.
Itseasiassa 20W lamppu yksinään riittää tehonkulutukseltaan, ei syty vikavaloa mittariin. Epäilemme vian johtuvan siis pulssitekniikasta joka katkoo virtaa tietyllä taajuudella kun auto on käynnissä. Tämän vuoksi ballasti ei saa valoja palamaan kun moottori käy. Ratkaisu on käyttää konkkaa joka suodattaa virran katkeet tai ottaa virta suoraan akulta ja laittaa releillä kytkentä.
Kokeilemme myös meronetin piuhanpätkää onko sillä vaikutusta. http://www.meronet.com/catalog/popup_image.php?pID=268
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Nimikkeet on myyvämpiä =)
Tuota piuhaa en usko vastukseksi koska materiaalit eivät näytä lämmönkestäviltä, tuollainen vastus joka pitäisi kuluttaa noin 10-20W lämpenee jopa 100'c. Tavallinen vastus kadottaa lämmön ritilöiden kautta, sekä kiinnityksestään runkoon.
Pulssisähkön käytön syyn tietävät vain Skodan insinöörit. Epäilen tällä kuitenkin haettavan pienempää virrankulutusta, pidempää käyttöikää lampuille, sekä parempaa kontrolloitavuutta. Ratkaisu saattaa olla myös edullisempi toteuttaa, kuin muut vastaavat.
Tuota piuhaa en usko vastukseksi koska materiaalit eivät näytä lämmönkestäviltä, tuollainen vastus joka pitäisi kuluttaa noin 10-20W lämpenee jopa 100'c. Tavallinen vastus kadottaa lämmön ritilöiden kautta, sekä kiinnityksestään runkoon.
Pulssisähkön käytön syyn tietävät vain Skodan insinöörit. Epäilen tällä kuitenkin haettavan pienempää virrankulutusta, pidempää käyttöikää lampuille, sekä parempaa kontrolloitavuutta. Ratkaisu saattaa olla myös edullisempi toteuttaa, kuin muut vastaavat.
Noniin, lisätietoa saadaan asiaan varmastikin piakkoin. Keskustelin AMP-valojen valmistajan kanssa kyseisestä ongelmasta ja Tammikuun loppupuolesta pitäisikin saapua erilaisia näitä ns. "huijauspiuhoja" ja muitakin tarvikkeita tuollaisen ongelman korjaamiseksi. Näitä johtoja on olemassa tosiaankin eri malleihin ja merkkeihin useita erilaisia: luonnollisestikin koska eri autoissa on kuitenkin erilaiset seurannat noille ajovalopolttimoille.
Meronetissä tuota johtoa näyttää olevan vain yhtä sorttia, joka on sopiva vain joihinkin autoihin.
SS: Jos tarkoitat tuota Ocu2:sta niin erittäin suurella todennäköisyydellä on kyllä. Aika ärsyttävä ominaisuus myös tuo valojen kokoaikanen vilkkuminen: ajotietokone säätelee kokoajan tuota lampulle menevää virtaa joka aiheuttaa valojen kokoaikaisen humpailemisen, voisi äkkiä luulla viaksi mutta on huollon mukaan "ominaisuus".
Tuo jännitteen muuttuminenhan ei xenoneita niin haittaa. Ballasti ottaa jännitteen aletessa enemmän virtaa jotta se saisi tuotettua lampulle saman verran tehoa, ja vastaavasti laskee virrankulutusta kun jännite nousee ylemmäksi, tämähän on siis päinvastoin kuin mitä halogen-polttimossa tapahtuu. Kun noissa uudemmissa autoissa on noita pulssihommia ja virrankulutuksen seurantaa niin tuo varmasti omalta osaltaan osaa pistää tietokoneen hämilleen.
Meronetissä tuota johtoa näyttää olevan vain yhtä sorttia, joka on sopiva vain joihinkin autoihin.
SS: Jos tarkoitat tuota Ocu2:sta niin erittäin suurella todennäköisyydellä on kyllä. Aika ärsyttävä ominaisuus myös tuo valojen kokoaikanen vilkkuminen: ajotietokone säätelee kokoajan tuota lampulle menevää virtaa joka aiheuttaa valojen kokoaikaisen humpailemisen, voisi äkkiä luulla viaksi mutta on huollon mukaan "ominaisuus".
Tuo jännitteen muuttuminenhan ei xenoneita niin haittaa. Ballasti ottaa jännitteen aletessa enemmän virtaa jotta se saisi tuotettua lampulle saman verran tehoa, ja vastaavasti laskee virrankulutusta kun jännite nousee ylemmäksi, tämähän on siis päinvastoin kuin mitä halogen-polttimossa tapahtuu. Kun noissa uudemmissa autoissa on noita pulssihommia ja virrankulutuksen seurantaa niin tuo varmasti omalta osaltaan osaa pistää tietokoneen hämilleen.
Tapellu kans samaisen Ocu2 ongelman kanssa. Nyt vaikuttas, että ongelmat alkaa hiljalleen ratkeavan ja xenonit saa vihdoin käyttöön pitkillekin. Alla hieman selvitystä asiasta.
Ton PWM:n takia tarvitsee Ballastien syötöt ottaa akulta sulakkeen ja releen kautta. Releitä ohjaamaan pitää rakentaa suodatuspiiri. Itse väkästelin kummallekin etupitkälle oman kytkennän sulakkeineen, releineen päivineen.
Etupitkän johdot kytketään tasasuuntaussillan kautta sarjavastuksen(5ohm) kautta 1000uF/25V Elkolle, elkon piikeistä sitten johtimet tuonne releen käämille. Tasasuuntaussillalla aikaansaadaan erotus kuormavastuksien(selit myöh) ja viivepiirin välille. Elkoon saadaan varastoitua riittävästi energiaa, jotta rele pysyy päällä silloinkin kun PWM ei syötä virtaa pitkien johtoihin.
Edellä mainitun lisäksi pitää noihin pitkien johtoihin saada kuormaa, jotta toi auton valodiagnostiikka saadaan tyytyväiseksi. Kyhäsin molemmille puolille 7,5ohm keinokuormat tehovastuksista(2*15ohm/25W rinnan). Tehoa noissa vastuksissa kuluu n.25W per puoli eli lämpöäkin tulee sivutuotteena, kannattaa pitää huoli muoviosista:)
Mulla olis ollu tästä kytkennästä ihan kelpo skemakin, mutta eihän tänne mitään kuvaa pystykkään lähettämään - vai pystyykö?
Olis hyvä, että rekentaja sitten tietäisi jotain elektroniikasta niin välttyy vahingoilta. Itse en tähän hommaan enää ryhtyisi - oli meinaan aikas työläs hommeli saada noi kaikki vastaantulleet ongelmat siliteltyä.
Toivottavasti on edes jotenkin ymmärrettävissä oleva kuvaus yllä. Kuvan tosta skemasta voin lähettää tarvitsijoille.
Ton PWM:n takia tarvitsee Ballastien syötöt ottaa akulta sulakkeen ja releen kautta. Releitä ohjaamaan pitää rakentaa suodatuspiiri. Itse väkästelin kummallekin etupitkälle oman kytkennän sulakkeineen, releineen päivineen.
Etupitkän johdot kytketään tasasuuntaussillan kautta sarjavastuksen(5ohm) kautta 1000uF/25V Elkolle, elkon piikeistä sitten johtimet tuonne releen käämille. Tasasuuntaussillalla aikaansaadaan erotus kuormavastuksien(selit myöh) ja viivepiirin välille. Elkoon saadaan varastoitua riittävästi energiaa, jotta rele pysyy päällä silloinkin kun PWM ei syötä virtaa pitkien johtoihin.
Edellä mainitun lisäksi pitää noihin pitkien johtoihin saada kuormaa, jotta toi auton valodiagnostiikka saadaan tyytyväiseksi. Kyhäsin molemmille puolille 7,5ohm keinokuormat tehovastuksista(2*15ohm/25W rinnan). Tehoa noissa vastuksissa kuluu n.25W per puoli eli lämpöäkin tulee sivutuotteena, kannattaa pitää huoli muoviosista:)
Mulla olis ollu tästä kytkennästä ihan kelpo skemakin, mutta eihän tänne mitään kuvaa pystykkään lähettämään - vai pystyykö?
Olis hyvä, että rekentaja sitten tietäisi jotain elektroniikasta niin välttyy vahingoilta. Itse en tähän hommaan enää ryhtyisi - oli meinaan aikas työläs hommeli saada noi kaikki vastaantulleet ongelmat siliteltyä.
Toivottavasti on edes jotenkin ymmärrettävissä oleva kuvaus yllä. Kuvan tosta skemasta voin lähettää tarvitsijoille.
Tänne ei suoraan voi uppia kuvia, mutta esim photobucket:n kautta voi laittaa linkin esmes kaaviokuvaan. http://s47.photobucket.com/
Tuolta löytys nyt sitten kuva skemasta. Molemmille puolille siis samanlainen kytkentä.
http://i157.photobucket.com/albums/t65/ ... 007074.jpg
http://i157.photobucket.com/albums/t65/ ... 007074.jpg
Ei sentään tuo tasasuuntaus ole tuolle releen kelalle ole tarpeellinen, vai onko? Mikälaista "käppyrää" olet tuolta liittimestä saanut irti? Minun kuuppaani ainut järkevä selitys tuolle kytkennälle on, että olet törmännyt ongelmaan että rele alkaa "pomppimaan" pulssien tahdissa ilman tuota kondensaattoria, mutta tuota tasasuuntausta tuossa en ihan suoralta kädeltä ymmärrä. En kyllä tyrmää tuota kytkentää ja mielestäni tuon pitäisi toimia varmasti, mutta tartteeko välttämättä noin paljon komponentteja?
Ocu2:ssa tuntui (lyhyet) valot toimivan tarpeellisella määrällä kondensaattoreita (siis tarpeellisella määrällä kapasitanssia) ballastin sisäänmenojohtimessa, johon löytyy myös valmis johtosarja. Ajotietokoneen virheilmoituksen alarajakuormaksi riitti noin 20W per puoli, ja näinollen luulisin että allaolevalla johdolla tämän saisi korjattua suoraan mikäli rele pysyy kokoajan vetäneenä tuolla auton antamalla pulssisähköllä (ja jos ei niin konkkaa väliin).
Seuraavaa johtoa ei testattu kyseisessä autossa yllättävän omistuksenvaihdon takia, mutta en alustavien monituntisten mittailujen ja testailujen jälkeen mielestäni näkisi mitään estettä että valot ei tuolla toimisi.
Valmis johtosarja *KLIK*
Janilind: kommentteja?
Ocu2:ssa tuntui (lyhyet) valot toimivan tarpeellisella määrällä kondensaattoreita (siis tarpeellisella määrällä kapasitanssia) ballastin sisäänmenojohtimessa, johon löytyy myös valmis johtosarja. Ajotietokoneen virheilmoituksen alarajakuormaksi riitti noin 20W per puoli, ja näinollen luulisin että allaolevalla johdolla tämän saisi korjattua suoraan mikäli rele pysyy kokoajan vetäneenä tuolla auton antamalla pulssisähköllä (ja jos ei niin konkkaa väliin).
Seuraavaa johtoa ei testattu kyseisessä autossa yllättävän omistuksenvaihdon takia, mutta en alustavien monituntisten mittailujen ja testailujen jälkeen mielestäni näkisi mitään estettä että valot ei tuolla toimisi.
Valmis johtosarja *KLIK*
Janilind: kommentteja?
Juu, ei ole välttämättä tarpeellinen toi tasasuuntaussilta, pelkällä diodillakin tuo tod.näk hoituisi aivan hyvin. tasurilla saadaan kuitenkin se hyöty, että herätepiuhat voidaan kytkeä kummin päin vaan. No kuitenkin, tuo tasuri on tuossa välissä siksi, että muuten noi keinokuormavastukset purkaisivat varauksen tuolta kondensaattorilta. Ilman tuota konkkaa taas rele alkaa pätkimään tuon PWM:n tahdissa ja xenonit välkkyy villisti.
Toi 5ohmin vastus taas on kytkennässä siitä syystä, että ilman sitä xenonit välähtivät muutaman kerran autoa käynnistettäessä - olettaisin, että syynä valodiagnostiikan aikaansaamat pulssit. Tuo vastus ja konkka hidastavat releen käämille tulevan jännitteen nousua sen verran, että rele ei noiden pulssien tullessa vedä. Releenä mulla Bilteman 12V/30A releet, jotka syövät n. 100mA virtaa kiinni ollessaan - toisenlaisella releellä juotunee noita konkan ja vastuksen arvoja hiukan säätämään.
Parina päivänä tässä nyt noita valoja testaillu ja vielä en ole tuossa kytkennässäni mitään puutteita havainnut - toimii ku junan vessa.
Epäilisin juu tuon AMPin johtosarjan toimivan konkkaa lisäämällä ihan jees, mutta jos tuota keinokuormavastusta ei mitenkään eroteta konkista niin saa kyllä laittaa melko paljon kapasitanssia..
Iso konkka releen jälkeen ballastin johdoissa taas saattaa aiheuttaa sen, että konkan suuri latausvirta polttaa tuon releen kontaktit pilalle ajan mittaan.
Aikas mielenkiintoinen harjoitus ollut kuitenkin.. Xenonien asennuksen piti sujua parissa tunnissa, mutta taisi mennä 30-40h noiden ongelmien kanssa painiessa:)
Toi 5ohmin vastus taas on kytkennässä siitä syystä, että ilman sitä xenonit välähtivät muutaman kerran autoa käynnistettäessä - olettaisin, että syynä valodiagnostiikan aikaansaamat pulssit. Tuo vastus ja konkka hidastavat releen käämille tulevan jännitteen nousua sen verran, että rele ei noiden pulssien tullessa vedä. Releenä mulla Bilteman 12V/30A releet, jotka syövät n. 100mA virtaa kiinni ollessaan - toisenlaisella releellä juotunee noita konkan ja vastuksen arvoja hiukan säätämään.
Parina päivänä tässä nyt noita valoja testaillu ja vielä en ole tuossa kytkennässäni mitään puutteita havainnut - toimii ku junan vessa.
Epäilisin juu tuon AMPin johtosarjan toimivan konkkaa lisäämällä ihan jees, mutta jos tuota keinokuormavastusta ei mitenkään eroteta konkista niin saa kyllä laittaa melko paljon kapasitanssia..
Iso konkka releen jälkeen ballastin johdoissa taas saattaa aiheuttaa sen, että konkan suuri latausvirta polttaa tuon releen kontaktit pilalle ajan mittaan.
Aikas mielenkiintoinen harjoitus ollut kuitenkin.. Xenonien asennuksen piti sujua parissa tunnissa, mutta taisi mennä 30-40h noiden ongelmien kanssa painiessa:)
janilind kirjoitti:Tasurilla saadaan kuitenkin se hyöty, että herätepiuhat voidaan kytkeä kummin päin vaan. No kuitenkin, tuo tasuri on tuossa välissä siksi, että muuten noi keinokuormavastukset purkaisivat varauksen tuolta kondensaattorilta.
Tottakai, empä aatellu ihan loppuun asti taas. Tuo napaisuusasia tosin ei liene kovin oleellista, oletettaneen että valoja ei kuiteskaan irrotella jokaviikko ja että johtojen värejä ei muistaisi ;)
Testattu ja?janilind kirjoitti:Ilman tuota konkkaa taas rele alkaa pätkimään tuon PWM:n tahdissa ja xenonit välkkyy villisti.
janilind kirjoitti: Toi 5ohmin vastus taas on kytkennässä siitä syystä, että ilman sitä xenonit välähtivät muutaman kerran autoa käynnistettäessä - olettaisin, että syynä valodiagnostiikan aikaansaamat pulssit.
Eikös nuo myös ehkäise valodiagnostiikan vikavalon syttymisen? Tuossa johtosarjassahan on vastaava kuorma myös, mutta toteutettuna yhdella isommalla jäähdytetyllä tehovastuksella.
janilind kirjoitti:Tuo vastus ja konkka hidastavat releen käämille tulevan jännitteen nousua sen verran, että rele ei noiden pulssien tullessa vedä. Releenä mulla Bilteman 12V/30A releet, jotka syövät n. 100mA virtaa kiinni ollessaan - toisenlaisella releellä juotunee noita konkan ja vastuksen arvoja hiukan säätämään.
Luonnollisesti. Mittaamatta on tuon valmiin johtosarjan releen sähkönsyönti, oletettavasti liene kuitenkin samaa luokkaa.
janilind kirjoitti: Epäilisin juu tuon AMPin johtosarjan toimivan konkkaa lisäämällä ihan jees, mutta jos tuota keinokuormavastusta ei mitenkään eroteta konkista niin saa kyllä laittaa melko paljon kapasitanssia..
Heh... todellakin, ei siis välttämättä pelaakaan suoraan kuten ajattelin ellei tuo sarjan mukana tuleva rele ole senverran sopiva(mpi B-tuotetta) tuolle PWM:lle. Tuollanen konkka olisi kyllä täysin järjetön mutta asia korjaantuisi kyllä varmastikin parilla diodilla ennen kondensaattoria.
janilind kirjoitti:Iso konkka releen jälkeen ballastin johdoissa taas saattaa aiheuttaa sen, että konkan suuri latausvirta polttaa tuon releen kontaktit pilalle ajan mittaan.
Juup. Pikkukonkat nyt ei vielä niitä polta kovin herkästi onneksi.
janilind kirjoitti:Aikas mielenkiintoinen harjoitus ollut kuitenkin.. Xenonien asennuksen piti sujua parissa tunnissa, mutta taisi mennä 30-40h noiden ongelmien kanssa painiessa:)
Tuttu juttu :D Harmittaa ihan miten on hyvät autot pilattu turhanpäiväsillä, tai sanotaanko että vähäpätöisillä eko- ja virransäästöhömpötyksillä.
Minkäslaista ocu2 nämä valo-ongelmat nyt koskivat? Oliko vakiona lyhyissä xenonit?
Tuossa aiemmin tosiaan malfean kirjotti että ilman mitään ongelmia ocu2:een pitkien tilalle laitettu xenonit, samantapaista kuullut muualtakin. Ja koskien nimenomaan elegance-varusteltuja autoja missä vakiona ollut jo lähixenonit.
Tuossa aiemmin tosiaan malfean kirjotti että ilman mitään ongelmia ocu2:een pitkien tilalle laitettu xenonit, samantapaista kuullut muualtakin. Ja koskien nimenomaan elegance-varusteltuja autoja missä vakiona ollut jo lähixenonit.
Moro kaikille. Muiden kokemuksista huolimatta ajattelin itsekin kuitenkin kokeilla asiaa. Itsellä -07 Ocu rs, jossa siis vakiona lyhyet xenon ja pitkät halogeenit valot.
Ensimmäinen kokeilu ballastit suoraan orggis johtoihin kiinni (tämä oli Malfeanilla toiminut), niin ei toiminut. Xenonit vilkkui.
Toinen kokeilu releen avulla eli virta akulta ja ohjaus orggis johdoista. Ei hyvä, rele surisi, xenonit vilkkui ja lamppujen vika valo syttyi.
Kolmas kokeilu, vag-comilla asetusten muuttelua ja ballastit suoraan orggis johtoihin. Ei hyvä, xenonit vilkkui mutta vika valo hävisi.
Neljäs kokeilu. Samat vag-com säädöt mutta rele väliin. Xenonit palaa oikein, mutta vika valo syttyi.
Viides kokeilu. Tilasin yllä mainitun johtosarjan, jossa siis tulee tehovastukset mukana. Nyt toimii xenonit pitkissäkin oikein ja vika valo sammui. Saattaa olla että tuon vikavalon saisi sammumaan vag-comin avulla, mutta itse en siinä onnistunut.
Ensimmäinen kokeilu ballastit suoraan orggis johtoihin kiinni (tämä oli Malfeanilla toiminut), niin ei toiminut. Xenonit vilkkui.
Toinen kokeilu releen avulla eli virta akulta ja ohjaus orggis johdoista. Ei hyvä, rele surisi, xenonit vilkkui ja lamppujen vika valo syttyi.
Kolmas kokeilu, vag-comilla asetusten muuttelua ja ballastit suoraan orggis johtoihin. Ei hyvä, xenonit vilkkui mutta vika valo hävisi.
Neljäs kokeilu. Samat vag-com säädöt mutta rele väliin. Xenonit palaa oikein, mutta vika valo syttyi.
Viides kokeilu. Tilasin yllä mainitun johtosarjan, jossa siis tulee tehovastukset mukana. Nyt toimii xenonit pitkissäkin oikein ja vika valo sammui. Saattaa olla että tuon vikavalon saisi sammumaan vag-comin avulla, mutta itse en siinä onnistunut.
Lainaus http://de.openobd.org/skoda/octavia_1z.htm:
Select 09 (Central Electronics)
Long Coding -> Function 07
Byte 00 Bit 1 Xenonscheinwerfer mit Shutter verbaut -> tämä vakiona minulla, täppä pois.
Byte 03 Bit 4 Xenonscheinwerfer ohne Shutter verbaut -> tämä päälle.
Itse ihmettelin asiaa aikas pitkään ennenkuin huomasin että jos ensimmäisen jättää päälle niin toinen kohta ei tule aktiiviseksi kun kirjoittaa asetukset autoon.
Select 09 (Central Electronics)
Long Coding -> Function 07
Byte 00 Bit 1 Xenonscheinwerfer mit Shutter verbaut -> tämä vakiona minulla, täppä pois.
Byte 03 Bit 4 Xenonscheinwerfer ohne Shutter verbaut -> tämä päälle.
Itse ihmettelin asiaa aikas pitkään ennenkuin huomasin että jos ensimmäisen jättää päälle niin toinen kohta ei tule aktiiviseksi kun kirjoittaa asetukset autoon.
renttu72: Otetaas nyt vielä kerran rautalangasta kun tuo viiden kohdan juttu jäi vähän hämäräksi ;) Saitko siis valot pelaamaan oikein pelkällä tuolla vastuksen sisältävällä relejohtosarjalla, vai vaatiko sen lisäksi vag-comista tuon säädön?
Joku kielimies (tm) voisi muuten mielenkiinnosta suomentaa nuo pari optiota saksankielentaidottomalle ;)
Joku kielimies (tm) voisi muuten mielenkiinnosta suomentaa nuo pari optiota saksankielentaidottomalle ;)
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Moro. Kyllä minulla ainakin vaati vag-com säädöt tehdä. Jos laittoi ilman säätöjä niin rele "surisee" eikä anna tarpeeksi sähköä että xenonit palaisi.
Ilmeisesti tuo suljin tarkoittaa että jossain vw:n malleissa on pitkät toteutettu niin että sama xenon lamppu on sekä pitkillä että lyhyillä ja kun laitetaan pitkät päälle niin aukaistaan "läppä" joka säätelee valonkantamaa. Kertokaa joku tarkemmin joka tietää.
En tullut mitanneeksi vastusta minkä kokoinen on. laitoin itse tiukasti kiinni auton koriin että jäähdytys vastuksilla riittää.
Ilmeisesti tuo suljin tarkoittaa että jossain vw:n malleissa on pitkät toteutettu niin että sama xenon lamppu on sekä pitkillä että lyhyillä ja kun laitetaan pitkät päälle niin aukaistaan "läppä" joka säätelee valonkantamaa. Kertokaa joku tarkemmin joka tietää.
En tullut mitanneeksi vastusta minkä kokoinen on. laitoin itse tiukasti kiinni auton koriin että jäähdytys vastuksilla riittää.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Mites se on alkuperäisissä kaasupurkausjärjestelmissä...
Periaatteessa eri ohjelma. Halogeeni valolliseen ei ihan heittämällä voi samoja koodeja työntää kuin xenonillisessa, puuttuu näet erinäisiä komponentteja. Esim. automaattinen korkeuden säätö.
Vaikkakin 35W hukkaan on pieni harmi siihen verrattuna että näkee :)
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Tilasin tuossa audiin myöskin tollasen AMP:n xenonisetin ja varmuudeksi tuon relejohtosarjankin vielä. Ymmärsinkö nyt oikein vai pitääkö munkin alkaa vielä tuolla vag-com- softalla rukkailemaan auton asetuksia? Autossa ei siis vakiona ole xenoneita...
B6 koriseen ei tarvita vastuksia eikä releitä. Se on Plug'N Play tyyppinen asennus ajovalojen osalta. Jos tempuilee, niin laadukkaampaa sarjaa tilalle.
Jad: joo tuli huomattua, että nätisti pelittää ilman ihmekikkailuja =) Koskeeko nuo releet ja muut sitten vasta esim. B7-korisia, uudempia autoja? Ainoa mitä itsellä tuli, ni oli led-parkkipolttimot vilkkuivat palamisen sijasta, mutta siihen taisikin olla ohjeet jo toisessa ketjussa =)
PS, nyt olis sitten tollanen rele- vastus- johtosarja kaupan jos joku tarvii ;)
PS, nyt olis sitten tollanen rele- vastus- johtosarja kaupan jos joku tarvii ;)
Tulipa räppästyä tämmönen http://kuvablogi.com/nayta/271826/.
Eli ocu2 vakiot lähixenonit. Mittasuhteet vähän hukkuu, mutta lentokentän huoltobaanaa alla, tuosta helposti 3 auton vierekkäin ajettavaa.
Eli ocu2 vakiot lähixenonit. Mittasuhteet vähän hukkuu, mutta lentokentän huoltobaanaa alla, tuosta helposti 3 auton vierekkäin ajettavaa.
dr_ink kirjoitti:Seuraavaksi täytyy miettiä tota valoautomatiikan pois kytkemistä rasittanee lamppuja/ballasteja koska, kun laittaa virrat päälle niin syttyy ja ku starttaa niin sammuu ja syttyy taas. Jollain konkalla tän sais ratkaistua mut ei kiinnosta alkaa virittämään mitään ylimääräistä tonne.
Saisko sen valoautomatiikalle tulevan ohjausvirran vaihettua virtalukolta laturin D+ liitäntään kuinka helposti? Silloin valot syttyis vasta kun laturi lataa eli auto käynnissä ;)
Sellanen riski voi olla että esim. kylminä pakkasaamuina saattais vähän vaikeasti startata ja sitten siinä startatessa vilkuttelis valoja mikä ei sekään hyvä ole, eli jonkunlaisen viiveen tarvis siihen.
-
- -
- Viestit: 117
- Liittynyt: 21.9.2006 18:04
mites semmonen vika kun asensin muutos sarjan ja mun ajotietokone pimeni? ja kilometri näyttö? passat -98 3b. pienellä ajotietokoneella. ei se keskellä oleva isompi. sitä kun ei väärin ssaa asennettua edes. joten mitä pitää tehdä jotta saan ajotietokoneen pelittämään samaa aikaan? xenonit kyllä toimi ihan täydellisesti? pistäkää vaikka neuvoja yksityis viestinä tai tähän topicciin
edit
elikkäs otin kaikki irti ja uudestaan kiinni nyt toimii valot ja ajotietokone ja kilometri näyttö, mutta jos pitää valo katkasimen 0 asennossa niin vilkuttaa nopeasti valoja kiinni päälle kiinni päälle..... mutta jos laitta valo asentoon niin toimii. miten saisi ton 0 asennon korjattua?
edit
elikkäs otin kaikki irti ja uudestaan kiinni nyt toimii valot ja ajotietokone ja kilometri näyttö, mutta jos pitää valo katkasimen 0 asennossa niin vilkuttaa nopeasti valoja kiinni päälle kiinni päälle..... mutta jos laitta valo asentoon niin toimii. miten saisi ton 0 asennon korjattua?
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 22 vierailijaa