Uima-allas jetta
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viestit: 33
- Liittynyt: 16.8.2006 20:42
Uima-allas jetta
Onko muilla kokemuksia vesiongelmista lattialla? Lattiamatto on läpimärkä ja lisää on joka aamu kaukalomatolla. Että jos on jotain tyyppivika juttuja. Voi tietysti olla järkevin ottaa matot pois ja ruveta riehumaan sikapaskan kanssa. Jos vaikka sais mattojen poistosta hyvän tekosyyn aloitta vihdoin se turbon vaihto projekti...
-
- -
- Viestit: 146
- Liittynyt: 28.4.2006 10:59
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 33
- Liittynyt: 16.8.2006 20:42
^^ jos vaihdat kojetaulua, niin käytä ihmeessä se sisätilan (lämppärin)-kenno irti kans ja jos yhtään ei uutuuttaan kiillä, niin vaihda se samalla ihan suosiolla. Itellä se porsi aikoinaan kesken ajomatkan ja aiheutti suurta murhetta ja päänvaivaa, ja vanhaa irroittaessa kotelo oli multaa ja mätää koivunlehteä puolillaan...
Kaivetaanpas vähän vanhaa topikkia ylös. Itsellä oli tänä aamuna erittäin mieluinen ylläri kun lähdin Jetalla töihin. Ovi auki, perse penkkiin ja katsaus hanttarin jalkotilaan. Vettä kumimaton päällä ainakin 5cm!!! Öinen rankkasade oli todellakin tehnyt tehtävänsä. =/ Kiireessäini en sitä alkanut heti tyhjäämään, vaan lähdin ajamaan kohti duunipaikkaa. Ensimmäiseen risteykseen jarruttaessa vettä tulvi takajalkotilasta jumalattomasti lisää. Ei kun Jetta tien poskeen parkkiin, pikainen "äyskäröinti" hanttarin jalkotilasta ja matka jatkui. Duunin jälkeen auto hallille, veden poisto sisätiloista ja lattiamattoja kuivattelemaan. No siellähän oli tietysti äänieristematot kerrasta entisiä ja lattiamatto kuin uitettu koira. Tutkailin kaikki mahdolliset tiivarit ovista sun muista, mutta mitään ihmeempiä en löytänyt. Veden sisään tulopaikka jäi siis epäselväksi.
Noissa aikaisemmissa teksteissä oli vinkkejä, että mistä vesi sisään voi tulla, mutta onko noista kenties joku todennäköisin? Ja kun vettä oli todellakin niin paljon, oli sitä mahdoton paikantaa, että kummasta päästä autoa se on tullut sisään... =s Tuulilasin edessä olevan ilmanottokanavan otin auki, kuivattelin ja puhdistin kaikista suurimmista jämistä. Myös vesireikiä yritin ronkkia puhtaaksi, mut jäi kyllä sellanen tunne, et niitä pitää puhdistaa vielä paremmin. Mistäs kohtaa nuo takalasin tiivisteet sitten vuotaa jos niistä vuotaa? Pohjassa ei ollut reikiä, kun lattiamaton ja äänieristeet pois purin. Myöskään ikinä autoa pestessä (oon pessy sekä painepesurilla, vesiletkulla ja automaatissa) ei vettä ole jalkotiloihin tullut. Lämppärin kennokaan ei ole voinut olla, sillä vettä kun oli ihan sairaan paljon ja siks toiseks lämppäri toimii ihan normaalisti, eli lämmintä tulee sisään. Kaikki apu ois tarpeen, ku nää ilmat tuntuu pysyvän näin pirun sateisina.
Onkos muuten ideoita että millä ton lattiamaton saa helposti ja nopeasti kuivaksi? Kuumailmapuhaltimella yritin jo kuivatella, mutta on kyllä todella hidasta puuhaa... =/
Taidan vetää hanttarin puolelle vesieristykset, kaakelit ja viemäröinnin... =s Voipi olla varmin ja paras apu tähän asiaan...
Ja sit ihan muuta.
Täällä kun näkee näitä mk? mallimerkintöjä, niin mikäs tää mun Jetta on, kun on vuosimallia 1991? mk2?
Entä onkos yleensäkin jotain järkevää vaihtoehtoa vakio lattiamaton tilalle? Siis jotain kangasta, millä vois verhoilla lattian uudelleen? Ku ois tossa kakkos-autona tollanen -88 Suzuki Alto ja tarttis saada siihen uus matto ku vanha alkaa olee tullut jo tiensä päähän... Ja jos vaihtoehtoja löytyy, niin millä kiinnitys, että istuu nätisti pohjan muotoihin?
Kiitos!
- Jettisti
Noissa aikaisemmissa teksteissä oli vinkkejä, että mistä vesi sisään voi tulla, mutta onko noista kenties joku todennäköisin? Ja kun vettä oli todellakin niin paljon, oli sitä mahdoton paikantaa, että kummasta päästä autoa se on tullut sisään... =s Tuulilasin edessä olevan ilmanottokanavan otin auki, kuivattelin ja puhdistin kaikista suurimmista jämistä. Myös vesireikiä yritin ronkkia puhtaaksi, mut jäi kyllä sellanen tunne, et niitä pitää puhdistaa vielä paremmin. Mistäs kohtaa nuo takalasin tiivisteet sitten vuotaa jos niistä vuotaa? Pohjassa ei ollut reikiä, kun lattiamaton ja äänieristeet pois purin. Myöskään ikinä autoa pestessä (oon pessy sekä painepesurilla, vesiletkulla ja automaatissa) ei vettä ole jalkotiloihin tullut. Lämppärin kennokaan ei ole voinut olla, sillä vettä kun oli ihan sairaan paljon ja siks toiseks lämppäri toimii ihan normaalisti, eli lämmintä tulee sisään. Kaikki apu ois tarpeen, ku nää ilmat tuntuu pysyvän näin pirun sateisina.
Onkos muuten ideoita että millä ton lattiamaton saa helposti ja nopeasti kuivaksi? Kuumailmapuhaltimella yritin jo kuivatella, mutta on kyllä todella hidasta puuhaa... =/
Taidan vetää hanttarin puolelle vesieristykset, kaakelit ja viemäröinnin... =s Voipi olla varmin ja paras apu tähän asiaan...
Ja sit ihan muuta.
Täällä kun näkee näitä mk? mallimerkintöjä, niin mikäs tää mun Jetta on, kun on vuosimallia 1991? mk2?
Entä onkos yleensäkin jotain järkevää vaihtoehtoa vakio lattiamaton tilalle? Siis jotain kangasta, millä vois verhoilla lattian uudelleen? Ku ois tossa kakkos-autona tollanen -88 Suzuki Alto ja tarttis saada siihen uus matto ku vanha alkaa olee tullut jo tiensä päähän... Ja jos vaihtoehtoja löytyy, niin millä kiinnitys, että istuu nätisti pohjan muotoihin?
Kiitos!
- Jettisti
Ei tuohon ylempään oikein voi muuta sanoa, kuin että ensimmäisenä ottaa ovista verhoilut pois ja tsekkaa kosteussuojamuovien kunnon. Jos ovat kunnossa, niin sitten seuraavaksi hanttarin puolelta alin kotelo kojelaudasta irti, se pieni pehmeähkö suoja irti, ja tuulettimen moottori irti ja sitten vaikka kaveri ruutaamaan vettä letkulla konepellin aukoista sisään ja ihan käsikopelolla sieltä raitisilmasuodattimen tienoilta kokeilla, että tuleeko vettä sisälle sitä kautta. Jos ei, niin sitten kaikki läpiviennit. Ja kurkkia tuulilasin tiivisteiden alta pellin kunto. Ja ilmeisesti kyseessä on tosiaan neliovinen pirssi, niin takaovien kosteussuojamuovit on varmaan se kaikista suurin epäilyksen kohde.
Jos ne ovien muovit ei oo paikallaan, niin oviverhoilut on myös todennäköisesti alareunoistaan märät. Niiden muovien pitää tosiaan mennä silleen, että tiivisteen välistä valuva vesi ei pääse valumaan sieltä ovipahvin ja oven välistä sisään.
Jos sitä vettä tuli tosi paljon yhden yön aikana sisään, niin melkein veikkaisin että on tullut sieltä lämppärin kautta.
Ne nykyiset äänieristeet sun muut ei ole mitenkään pilalla, ne pitää vain kuivata. Helpoimmalla taidat päästä kun otat penkit, keskikonsolin ja kynnyksien listat irti ja irroitat kaikki lattiamatot, saat ne vaikka saunaan kuivumaan. Ne äänieristematot kun ei oikein millään tahdo muuten kuivua. Sisätilalämmitintä voi myös viritellä puhaltelemaan pidemmäksi aikaa, jos ei jaksa tuota purku- ja kasaushommaa.
Jos sitä vettä tuli tosi paljon yhden yön aikana sisään, niin melkein veikkaisin että on tullut sieltä lämppärin kautta.
Ne nykyiset äänieristeet sun muut ei ole mitenkään pilalla, ne pitää vain kuivata. Helpoimmalla taidat päästä kun otat penkit, keskikonsolin ja kynnyksien listat irti ja irroitat kaikki lattiamatot, saat ne vaikka saunaan kuivumaan. Ne äänieristematot kun ei oikein millään tahdo muuten kuivua. Sisätilalämmitintä voi myös viritellä puhaltelemaan pidemmäksi aikaa, jos ei jaksa tuota purku- ja kasaushommaa.
Jees. No tota lämppärin reittiä mäkin ajattelin, mut kun matto ei ollut märkä sieltä ihan ylhäältä jalkotilasta, niin vähän niinku tyrmäsin sen vaihtoehdon. Tosin en tiedä mistä kohtaa se sen sieltä lattialle valuttais, ni voihan se olla, ettei sen maton edes tarvii välttämättä kastua ihan ylhäältä asti!? No ovet tarvii muutenki ottaa auki, ku pitäis äänieristää ja verhoilla ne uudelleen. Samalla näkee sit ne muovitkin, että onko kunnossa ja kunnolla kiinni. Toi tekaoven suojamuovi vois olla kyllä hyvin tod.näköinen syy, kun siin on ikkunan veivi-nostimessaki jotain vikaa. Et jos sitä on joku edellinen omistaja vaikka yrittäny fiksata eikä oo viitsiny noita muoveja laittaa kunnolla takas.
No ne äänieristematot paiskisin jo roskiin, ku niiden kuivuminen kestää varmaa kuus vuotta. =/ Niin paljon olivat vettä imeneet sisuksiinsa. Tarvii hakea motonetistä uutta eristys mattoa ja jotain noise killerin tyylistä tavaraa... No joo, saunassahan noita sais kuivatateltua, mut enpä viitti kerrostalos yleiseen saunaan noita alkaa kantamaan. Ei taitais naapurit tykätä hyvää... =p
Mutta joo... Huomenissa tarvii tutkia tapausta lisää. Voin sitten vaikka raportoida tänne, jos vika selviää.
Kiitos vastanneille ja lisää saa vieläkin kertoa tästä aiheesta ja sit noihin pariin asiaan ei_niin_paljoa_tähän_aiheeseen_kuuluvaan kysymykseen...:)
- Jettisti
No ne äänieristematot paiskisin jo roskiin, ku niiden kuivuminen kestää varmaa kuus vuotta. =/ Niin paljon olivat vettä imeneet sisuksiinsa. Tarvii hakea motonetistä uutta eristys mattoa ja jotain noise killerin tyylistä tavaraa... No joo, saunassahan noita sais kuivatateltua, mut enpä viitti kerrostalos yleiseen saunaan noita alkaa kantamaan. Ei taitais naapurit tykätä hyvää... =p
Mutta joo... Huomenissa tarvii tutkia tapausta lisää. Voin sitten vaikka raportoida tänne, jos vika selviää.
Kiitos vastanneille ja lisää saa vieläkin kertoa tästä aiheesta ja sit noihin pariin asiaan ei_niin_paljoa_tähän_aiheeseen_kuuluvaan kysymykseen...:)
- Jettisti
no tuo ovien suojamuovien homma on täyttä asiaa.. kokemusta on... mutta itse tein sen vähän fiksummin "ainaskin omasta mielestä" eli siis kertomus.
otin ensin oviverhoilut pois koska purin sisutan parin ruostevaurion takia. ja huomasin sen suojamuovin olevan irti. kysyin tutulta neuvoa niin sano että taittaa se muovi sinne oven sisälle... mietin että vois tehä paremmin sit synty semmonen ahaaa elämys. ja tein seuraavasti. leikkasin n.10senttiä korkeamman muovisuikaleet siihen ovien alimpien "isojen" reikien kohtaan.. yläosan liimasin oven ja verhoilun väliin ja alaosan taitoin oven sisään eli siis sinne alas lerpattaan että ohjaa oven alaosaan vedet. ja leikkasin tietysti hienosti että mahdollisimman paljon suojaa.. ja sit leikkasin sen koko ovipahvin kokosen muovin ja liimailin sen kiinni oveen noin parin sentin liimasaumalla... ja testasin että toimiiko.. ei oo viel ainaskaan vuotanu.. tai en oo sit huomannu sitä... mut omasta mielestä toimiva ratkasu...
harmi ku ei ollu kuvia kyseisestä työvaiheesta. tosin vois ottaa muutaman kuvan jos käyttää joku päivä ovipahvin pois niin jonkulainen käsitys... jos joku tarvii tarkempia ohjeita niin pistäkää yv:nä niin selitän jotenki viisaammin ja ymmärrettävästi
otin ensin oviverhoilut pois koska purin sisutan parin ruostevaurion takia. ja huomasin sen suojamuovin olevan irti. kysyin tutulta neuvoa niin sano että taittaa se muovi sinne oven sisälle... mietin että vois tehä paremmin sit synty semmonen ahaaa elämys. ja tein seuraavasti. leikkasin n.10senttiä korkeamman muovisuikaleet siihen ovien alimpien "isojen" reikien kohtaan.. yläosan liimasin oven ja verhoilun väliin ja alaosan taitoin oven sisään eli siis sinne alas lerpattaan että ohjaa oven alaosaan vedet. ja leikkasin tietysti hienosti että mahdollisimman paljon suojaa.. ja sit leikkasin sen koko ovipahvin kokosen muovin ja liimailin sen kiinni oveen noin parin sentin liimasaumalla... ja testasin että toimiiko.. ei oo viel ainaskaan vuotanu.. tai en oo sit huomannu sitä... mut omasta mielestä toimiva ratkasu...
harmi ku ei ollu kuvia kyseisestä työvaiheesta. tosin vois ottaa muutaman kuvan jos käyttää joku päivä ovipahvin pois niin jonkulainen käsitys... jos joku tarvii tarkempia ohjeita niin pistäkää yv:nä niin selitän jotenki viisaammin ja ymmärrettävästi
Jetan ovien huolto.
Omakin Jetsoni välillä oli lattiat märkänä.
Syy: Ovien alimmassa alareunassa olevat vedenpoistoreiät tukossa. ja ovi puolillaan vettä.
No polkupyörän pinna käteen ja sorhoamaan vesireikiä..... hyvä etten hukkunut, lorinaa piisasi. Oven verhoilut pois ja sitten kunnollinen sisäpuolinen pesu oville. Kuivaus ja sit tiivistykset ja hilppeet paikalleen
Yleisin paikka mistä Jettaan runsaasti menee vettä on takaluukun rounoilla olevat muovikoristeet, joissa suora reikä, jos pyörän kaukalon pohjassa oleva vesireikä on tukossa, niin varapyörän kaukaloon mahtuu sellainen määrä vettä, että jousitus nousee runsaasti ylemmäksi, kun sen tyhjentää, varsinkin jos ei vararengas oo paikallaan.
Lämppärin luota myös tulee vettä sisään, jos viemärit ei oo siellä kaukalossa auki.
Perunaahan siihen keväällä saa hyvään multaan istuttaa, jos kaukaloa ei tule putsattua. Koivut kasvaa jo vuodessa jos auto tyypillisesti jätetään "puun alle odottamaan kovia ostajia" mainostetaan vielä "vähän ruosteinen auto myytävänä"
Syy: Ovien alimmassa alareunassa olevat vedenpoistoreiät tukossa. ja ovi puolillaan vettä.
No polkupyörän pinna käteen ja sorhoamaan vesireikiä..... hyvä etten hukkunut, lorinaa piisasi. Oven verhoilut pois ja sitten kunnollinen sisäpuolinen pesu oville. Kuivaus ja sit tiivistykset ja hilppeet paikalleen
Yleisin paikka mistä Jettaan runsaasti menee vettä on takaluukun rounoilla olevat muovikoristeet, joissa suora reikä, jos pyörän kaukalon pohjassa oleva vesireikä on tukossa, niin varapyörän kaukaloon mahtuu sellainen määrä vettä, että jousitus nousee runsaasti ylemmäksi, kun sen tyhjentää, varsinkin jos ei vararengas oo paikallaan.
Lämppärin luota myös tulee vettä sisään, jos viemärit ei oo siellä kaukalossa auki.
Perunaahan siihen keväällä saa hyvään multaan istuttaa, jos kaukaloa ei tule putsattua. Koivut kasvaa jo vuodessa jos auto tyypillisesti jätetään "puun alle odottamaan kovia ostajia" mainostetaan vielä "vähän ruosteinen auto myytävänä"
Minulla oli tuossa muutama viikko sitten sama onglema eli vettä oli lattiat täynnä!
Vika: vesi tuli sisään raitisilma suodattimen reijästä ja siten lämppärin moottorin tiivisteiden välistä repsikan jalkatilaan. Ongelma ratkesi sillä kun putsasin siinä rintapellin päällä olevan kaukalon molemmista päistä vesireijät. nyt vesi ei enään nouse niin ylös että valuisi sisälle. ei ollut iso vika.... mutta erittäin vittumainen!
Vika: vesi tuli sisään raitisilma suodattimen reijästä ja siten lämppärin moottorin tiivisteiden välistä repsikan jalkatilaan. Ongelma ratkesi sillä kun putsasin siinä rintapellin päällä olevan kaukalon molemmista päistä vesireijät. nyt vesi ei enään nouse niin ylös että valuisi sisälle. ei ollut iso vika.... mutta erittäin vittumainen!
-
- -
- Viestit: 2953
- Liittynyt: 23.7.2003 21:31
- Viesti:
Jos ne ovien muovit ei oo paikallaan, niin oviverhoilut on myös todennäköisesti alareunoistaan märät. Niiden muovien pitää tosiaan mennä silleen, että tiivisteen välistä valuva vesi ei pääse valumaan sieltä ovipahvin ja oven välistä sisään.
Totesin tänään että noi suojamuovit mulla ainakin aiheuti ton vesivahingon. Onneks löyty tukevaa mitälie-rakennusmuovia niin rakentelin niistä oven sisään suojan. En siis sillai kuten alkuperäsesti siihen oven pellin päälle auton sisäpuolelle. Nyt se kusee tiivisteen ravosta menevän veden oven pohjalle ja reiästä ulos niinku on suunniteltukin.
Itsellä ollut myös tuota veden tulvimis ongelmaa -93. 3 ov. Golfissa. Jäänyt mysteeriksi mistä vettä oikein tulee, mutta sadevesi ilmeisesti jostain pääsee vuotamaan. Alkuun luulin, että ongelma olisi kattoluukussa, mutta nyt sen pitäisi olla OK kun vähän tiivistelin ja putsasin ''rännejä".
Viimeksi eilen oli auton vasemmalle puolella valunut PALJON vettä, joten olisiko vasemman oven tiivisteet sitten lopussa? Mitenköhän tuota voisi korjata, uusimallako tiivistekumit?
Viimeksi eilen oli auton vasemmalle puolella valunut PALJON vettä, joten olisiko vasemman oven tiivisteet sitten lopussa? Mitenköhän tuota voisi korjata, uusimallako tiivistekumit?
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 21 vierailijaa