T4 väliseinä-kysymys?
Valvoja: ffp jäsenet
T4 väliseinä-kysymys?
Noniin, päästiinpä tuosta perheen viimeisestä bensakelkasta eroon ja tilalle hankittiin pitkä T4:nen.
Autossa ei ole väliseinää laisinkaan, sellaisen kuitenkin haluisin, mitä siis kannattaisi tehdä? Ennenkuin joku neropatti sanoo että rakenna, niin se tässä on idea, ensiksi kalastan hieman vinkkejä :)
Auto on siis pitkä, matala ja ikkunamallinen paku. Itse olen pitkä (reilusti yli 190), eli tilaa on nyt ruhtinaallisesti kun penkin saa todella taaks. Orginaalilla seinällä ei tätä luksusta ole. Kiinnostaisi siis tietää että kannattaako rakentaa itse kokonaan vai mahtaako jostain kannattaa etsiä jotain sopivaa?
Alkuperäinen lienee pistehitsattu paikalleen?
Autossa tullaan kuljettaamaan myös kohtuu painavia tavaroita, mutta toisaalta ne voidaan kiinnittää hyvin, seinän ei sinänsä siis tarvitse olle mikään panssarimallinen.
Kaikki vinkit otetaan vastaan ja jos jollakulla on ylimääräinen seinä joka suoraan tai modaalla kävisi olen pelkkänä korvana (osto mielessä siis)!
Autossa ei ole väliseinää laisinkaan, sellaisen kuitenkin haluisin, mitä siis kannattaisi tehdä? Ennenkuin joku neropatti sanoo että rakenna, niin se tässä on idea, ensiksi kalastan hieman vinkkejä :)
Auto on siis pitkä, matala ja ikkunamallinen paku. Itse olen pitkä (reilusti yli 190), eli tilaa on nyt ruhtinaallisesti kun penkin saa todella taaks. Orginaalilla seinällä ei tätä luksusta ole. Kiinnostaisi siis tietää että kannattaako rakentaa itse kokonaan vai mahtaako jostain kannattaa etsiä jotain sopivaa?
Alkuperäinen lienee pistehitsattu paikalleen?
Autossa tullaan kuljettaamaan myös kohtuu painavia tavaroita, mutta toisaalta ne voidaan kiinnittää hyvin, seinän ei sinänsä siis tarvitse olle mikään panssarimallinen.
Kaikki vinkit otetaan vastaan ja jos jollakulla on ylimääräinen seinä joka suoraan tai modaalla kävisi olen pelkkänä korvana (osto mielessä siis)!
Topiccia hieman lainaten. Jos tuo tuontiautona T4:sen ja haluaisi rakentaa takapenkit siihen niin onko se silloin henkilöauto (prkl. dieselvero) vai saako pakettiautoon kikkailtua penkit turvavöillä esim. vaikka Caravellen yksi istuinrivi pultaten kiinni.
Tällöin jäisi pakettiautomainen takatila mutta autossa kulkisi viisi henkilöä.
Kellään faktatietoa tälläisen muutoksen mahdollisuudesta?
Tällöin jäisi pakettiautomainen takatila mutta autossa kulkisi viisi henkilöä.
Kellään faktatietoa tälläisen muutoksen mahdollisuudesta?
On noita pikkubusseja rekisteröity matkailuautoiksi (vai oliko retkeilyauto), siten että niissä pystyy tarvittaessa nukkumaan ja syömään, eli kallistettavat tietyn kokoset penkit, pöytä, kaappi ja kiinteä keitin. Dieselvero n. 90e/vuosi. Tuontiverot menee kuitenkin ihan henkilöauton mukaan, koska ei ole "virallinen" mitat täyttävä matkailuauto.
Tarvitsisin nimenomaan T4:sta sen vetokyvyn ja kuljetuskapasiteetin takia.
Mutta perheenkin pitäisi mahtua mukaan ja henkilöauton dieselveroa ei huvittaisi maksaa.
Jos olen siis ymmärtänyt oikein esim. tuonti Caravellen voi rekisteröidä henkilöautoksi (täys vero) ja sitten muuttaa matkailu/retkeilyautoksi jolloin dieselvero olisi jotain ihan muuta..?
Tälläinen löytyi.
http://www.ake.fi/AKE/Katsastus_ja_ajon ... luauto.htm
Mutta perheenkin pitäisi mahtua mukaan ja henkilöauton dieselveroa ei huvittaisi maksaa.
Jos olen siis ymmärtänyt oikein esim. tuonti Caravellen voi rekisteröidä henkilöautoksi (täys vero) ja sitten muuttaa matkailu/retkeilyautoksi jolloin dieselvero olisi jotain ihan muuta..?
Tälläinen löytyi.
http://www.ake.fi/AKE/Katsastus_ja_ajon ... luauto.htm
Mitäs ne posliinien entiset maijat on? Jotain erikoista niissä oli mutta kun ei muista
vrt http://iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/u ... id=1225952
vrt http://iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/u ... id=1225952
palataanpa vähän takaisin alkuperäiseen aiheeseen, eli väliseinään. Onko kellään kokemusta siitä onko vakioseinää mahdollista saada kiinnitettyä hieman taaemmaksi vai onko mitään kikkaa tuolle, edes muutamalle sentille. (saisi sitä penkkiä pidettyä vähän taaempana).
En ole vielä autoa saanut, joten en pysty itse mittailemaan vielä.
En ole vielä autoa saanut, joten en pysty itse mittailemaan vielä.
Yx keinohan on näyttää peltisahaa penkin kohdalla (mikäli lisätarve vain kuskinkohdalla) olevalle väliseinälle ja siirtää sitä kohtaa taaksepäin lisäsuikaleiden kanssa. On vain reilusti työläämpi (sahausta, sovittamista, hitsausta, hiomista, tinaamista, hiomista, maalausta) mutta saapi ainakista sopivan varsinaista seinää siirtelemättä.
Pasaatti:näinhän se on, mutta modamista siinäkin on.
Toinnen ajatus on sellainen että tekisi noin 1m korkeuteen erittäin vahvasta, esim 22mm vesivanerista kiinteän seinän, vaikka metalliprofiililla vahvistettuna. yläosan sitten askartelis sopivilla paloilla ohuemmasta niin että penkeille jäis enemmän tilaa. Työtä tuossakin tietysti on paljon, mutta saisi haluamansa. Sivu-ovi on tietysti sitten oma lukunsa.
No, onneksi saa rakentaa muuten, ihan tusina autoa ei varmasti tule. Maalaus on nytkin jo hyvin persoonallinen (maalaamon/autokorjaamon ex auto), madallusta, tupla aluja, karjapuskuria yms on valmiina. Kylkiputket, pakoputket, sisuta, popit yms olis tarkoitus ainakin ensihätään laittaa lisäksi :)
Toinnen ajatus on sellainen että tekisi noin 1m korkeuteen erittäin vahvasta, esim 22mm vesivanerista kiinteän seinän, vaikka metalliprofiililla vahvistettuna. yläosan sitten askartelis sopivilla paloilla ohuemmasta niin että penkeille jäis enemmän tilaa. Työtä tuossakin tietysti on paljon, mutta saisi haluamansa. Sivu-ovi on tietysti sitten oma lukunsa.
No, onneksi saa rakentaa muuten, ihan tusina autoa ei varmasti tule. Maalaus on nytkin jo hyvin persoonallinen (maalaamon/autokorjaamon ex auto), madallusta, tupla aluja, karjapuskuria yms on valmiina. Kylkiputket, pakoputket, sisuta, popit yms olis tarkoitus ainakin ensihätään laittaa lisäksi :)
palataanpa vähän takaisin alkuperäiseen aiheeseen, eli väliseinään. Onko kellään kokemusta siitä onko vakioseinää mahdollista saada kiinnitettyä hieman taaemmaksi vai onko mitään kikkaa tuolle, edes muutamalle sentille. (saisi sitä penkkiä pidettyä vähän taaempana).
Keväällä oli nettiautossa myynnissä yksi T4 jossa oli väliseinää siirretty ~30cm taaksepäin. Muistaakseni se oli ihan se alkuperäinen väliseinä. Ja se oli vielä niin tehty, että liukuovesta pysty laittamaan tavaraa etupenkkien ja seinän väliin. Oisko siinä ollu vielä hitsattu pysty palkki liukuoven kohdalle tukevoittamaan seinää. Harmi ettei tullut otettua kuvia talteen. :(
tuota kun saisi vaikka 5cm taaksepäin niin ihmeesti helpottaisi istumista. Työmatkaa kun kertyy 292km edestakaisin niin siinä sitten vähän tulee istuttua, vaikkei sitä ihan joka päivä joudukaan ajamaan sentään.
Jos muuten löytyy ylimääräistä caravelle (tjms suoraan sopivaa) käsinojallista kuskinpallia niin sellainenkin kiinnostaisi!
Jos muuten löytyy ylimääräistä caravelle (tjms suoraan sopivaa) käsinojallista kuskinpallia niin sellainenkin kiinnostaisi!
Joskus tuli rakennettua erääseenkin kulkineeseen paksusta vanerista väliseinä joka on siirretty alareunastaan about 20cm normaalia väliseinän paikkaa taaemmaksi ja noin selkänojan/niskatuen tasalta alkaen noin 20cm taaempana jolloin em rakenne muodostaa ikäänkuin hyllyn. Koko komeus verhoiltu ja sivuovesta voi viskata tavaraa hyllylle, penkkien takana subbarille tilaa yms.
Joskus tuli rakennettua erääseenkin kulkineeseen paksusta vanerista väliseinä joka on siirretty alareunastaan about 20cm normaalia väliseinän paikkaa taaemmaksi ja noin selkänojan/niskatuen tasalta alkaen noin 20cm taaempana jolloin em rakenne muodostaa ikäänkuin hyllyn. Koko komeus verhoiltu ja sivuovesta voi viskata tavaraa hyllylle, penkkien takana subbarille tilaa yms.
Mitenkäs tuo kiinnitys tuli suoriettua, eikös alapuolella ainakin ole tankki ja polttaineputket (kuskin puolella), eli ihan surutta ei viitsi läpi vetää. Onkos katossa palkkia sopivalla kohdalla? La saa auton (askartelevat vielä keskuslukkoa, koukun sähköjä yms), helpottaa hieman tuota pähkäilyä kun pääsee mittaamaan.
Ei sen välttämättä tarvitse olla täyskorkea, mutta matka-ajoa tuolla tulee paljon. Mutta kohtuu tukeva ala-osa on suotava kun kyydissä kulkee hydraulisylkkyjä, kauhaa, pumppuja yms mötikkää (toki muutenkin hyvä kiinnittää kunnolla). Sellainenkin kävi mielessä että kiinteä vahva alaosa ja kevytrakenteinen ylä-osa, esimerkiksi paksusta huovasta. Toisaalta on se kätevä että uloskin näkee kun ikkunamallinen auto on kyseessä.
Vahvaan alaosaan voisi myös vääntää parista vanerinkappaleesta kiinnikkeillä sopivan "pokatunkin" mallin. Verhoilu meikäläiseltä onnistuu ihan mukavasti, sillähän saa ihan fiksun näköisen. Ääntähän autossa muutenkin on vähän enempi kun on tuossa vaparissa (shock) on enemmän kierroksia maantiellä.
Orkkispaikalle tuleva olisi helppo, mutta tuo lähes 195cm on sen kanssa vähän nihkeä.
http://www.hakala-yhtiot.com/user_image ... porter.JPG
Vahvaan alaosaan voisi myös vääntää parista vanerinkappaleesta kiinnikkeillä sopivan "pokatunkin" mallin. Verhoilu meikäläiseltä onnistuu ihan mukavasti, sillähän saa ihan fiksun näköisen. Ääntähän autossa muutenkin on vähän enempi kun on tuossa vaparissa (shock) on enemmän kierroksia maantiellä.
Orkkispaikalle tuleva olisi helppo, mutta tuo lähes 195cm on sen kanssa vähän nihkeä.
http://www.hakala-yhtiot.com/user_image ... porter.JPG
tuossa on vain se, että vaatii jonkin verran vaimennusta enemmän tavaratilaan, jos aikoo pitkiäkin matkoja taittaa
Käsittäisin näin et kyseinen auto on ns. bussiverhoiltu koska siinä ei tuota väliseinää ole vai onko tämä peltiversio? Jos bussiverhoiltu niin kyllä sillä maantiellä ajelee pitkiä matkoja miellyttävästi ainakin noin TDI:llä.
Mittasin tuosta omasta ja näköjään tuollainen 50-60cm olis hyvä korkeus silloin ei selkänoja ota kiinni kun seinä on heti penkkien takana.
Mitenkäs tuo kiinnitys tuli suoritettua, eikös alapuolella ainakin ole tankki ja polttaineputket (kuskin puolella), eli ihan surutta ei viitsi läpi vetää. Onkos katossa palkkia sopivalla kohdalla?
Semmoista alumiini kulmalistaa, wronicciruuveilla (lyhyet) kiinni lattiaan ja sitten levy siihen, katossa kulmissa (palkeissa) on vaan pienet palat molemmin puolin levyä, leikattiin levy katon muodon mukaan tiukaksi ja on tähän mennessä pysynyt. Ajokki on japanialainen.
Käsittäisin näin et kyseinen auto on ns. bussiverhoiltu koska siinä ei tuota väliseinää ole vai onko tämä peltiversio? Jos bussiverhoiltu niin kyllä sillä maantiellä ajelee pitkiä matkoja miellyttävästi ainakin noin TDI:llä.
Kyllä kyseessä on peltiversio, eli kuminaa ja kolinaa riittää :) eli eristystä kyllä vaatii (löysät vaneroinnit, sekä muu resonointi, ainoa äänieriste on äänieristematto lattialla).
Pitkällisen tutkinnan ja pähkäilyn seurauksena paikalleen etsiytyy alkuperäinen seinä, kiitos sitä tarjonneelle herralle.
Pienet modifikaatiot vain vaaditaan, lämppärin läpivienti taakse, verhoilu kummaltakin puolelta ja mahdollisuuksien varassa hieman eri kiinnityspisteet, ala popniitit ja sikafleks.
Pienet modifikaatiot vain vaaditaan, lämppärin läpivienti taakse, verhoilu kummaltakin puolelta ja mahdollisuuksien varassa hieman eri kiinnityspisteet, ala popniitit ja sikafleks.
-
- -
- Viestit: 36
- Liittynyt: 18.8.2006 23:37
- Viesti:
Itseäni myös kiinnostaa tuo väliseinä asia. tänään lueskelin ettei saadakkaan tehtyä tuosta meidän caravellestä matkailuautoa koska on ollut aina N1 luokan auto ja penkkejä ( eikä väliseinää ) ole koskaan ollut. ei huvittaisi maksaa "pikku" veroja siiä että saisi muutaman paikan ja punkan konttiin. onko siis muita mahdollisuuksia saada lisäpenkit tuonne kyytiin? saakohan tuon väliseinän rakentaa liukuoven taakse?
Nostetaas tämä keskustelu ylöspäin, ettei pääse suotta katoamaan.
Omaan ikkunapakuun väliseinä suunnitteilla, mutta se ei Recaron etupenkeistä johtuen voi olla alkuperäisellä paikalla. Siispä laittakaahan kuvia te jotka olette väliseiniä siirrelleet taaksepäin tai jos olette rakentaneet oman väliseinän.
Erityisen kiinnostava olisi tuo kiskoilla liikkuva väliseinä (koska autoni on lyhyt), onko siitä kenelläkään kuvaa tai enemmän tietoa?
Omaan ikkunapakuun väliseinä suunnitteilla, mutta se ei Recaron etupenkeistä johtuen voi olla alkuperäisellä paikalla. Siispä laittakaahan kuvia te jotka olette väliseiniä siirrelleet taaksepäin tai jos olette rakentaneet oman väliseinän.
Erityisen kiinnostava olisi tuo kiskoilla liikkuva väliseinä (koska autoni on lyhyt), onko siitä kenelläkään kuvaa tai enemmän tietoa?
t5:ssä onnistuu väliseinän siirto aika simppelisti. Tuttava on kans pitkä, eikä mahtunut istumaan kunnolla ohjaamossa, joten jotain oli tehtävä. Väliseinä irrotettiin ylälaidasta ja sitä taitettiin taaksepäin niin paljon, että penkki mahtui liikkumaan taaksepäin tarpeeksi. Ohjaamon puolelle jäi toki rumat rakoset, kun verhoilu loppui kuin seinään. Ongelma ratkaistiin laittamalla sopivan väristä huopaa alkuperäisen verhoilun jatkoksi. Nyt autolla mahtuu kurvaamaan pidempikin sälli.
Olettaisin että sama onnistuu t4:ssä samalla tavalla. Yläosa irti kiinnityksestään ja taitos penkkien alapuolelle, jotta penkki liukuisi hieman taaksepäin.
Olettaisin että sama onnistuu t4:ssä samalla tavalla. Yläosa irti kiinnityksestään ja taitos penkkien alapuolelle, jotta penkki liukuisi hieman taaksepäin.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 24 vierailijaa