T4 väliseinä-kysymys?

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

paerikss
-
Viestit: 471
Liittynyt: 4.9.2003 20:34
Viesti:

T4 väliseinä-kysymys?

ViestiKirjoittaja paerikss » 28.8.2006 23:17

Noniin, päästiinpä tuosta perheen viimeisestä bensakelkasta eroon ja tilalle hankittiin pitkä T4:nen.

Autossa ei ole väliseinää laisinkaan, sellaisen kuitenkin haluisin, mitä siis kannattaisi tehdä? Ennenkuin joku neropatti sanoo että rakenna, niin se tässä on idea, ensiksi kalastan hieman vinkkejä :)

Auto on siis pitkä, matala ja ikkunamallinen paku. Itse olen pitkä (reilusti yli 190), eli tilaa on nyt ruhtinaallisesti kun penkin saa todella taaks. Orginaalilla seinällä ei tätä luksusta ole. Kiinnostaisi siis tietää että kannattaako rakentaa itse kokonaan vai mahtaako jostain kannattaa etsiä jotain sopivaa?

Alkuperäinen lienee pistehitsattu paikalleen?

Autossa tullaan kuljettaamaan myös kohtuu painavia tavaroita, mutta toisaalta ne voidaan kiinnittää hyvin, seinän ei sinänsä siis tarvitse olle mikään panssarimallinen.

Kaikki vinkit otetaan vastaan ja jos jollakulla on ylimääräinen seinä joka suoraan tai modaalla kävisi olen pelkkänä korvana (osto mielessä siis)!

Dopi
ffp jäsen
Viestit: 1036
Liittynyt: 18.7.2003 20:26
Viesti:

ViestiKirjoittaja Dopi » 29.8.2006 8:54

alkuperäinen on tosiaan pistehitsattu ja poraamalla hitsit auki saa esim romikselta väliseiniä... pyytävät yleensä jotain 200-250e tuosta. Tuon irroitetun seinän saa sitten suoraan ruuveilla tai sialla kiinnitettyä omaan autoonsa...

Petri
ffp jäsen
Viestit: 2079
Liittynyt: 17.7.2003 19:02
Viesti:

ViestiKirjoittaja Petri » 29.8.2006 13:49

Topiccia hieman lainaten. Jos tuo tuontiautona T4:sen ja haluaisi rakentaa takapenkit siihen niin onko se silloin henkilöauto (prkl. dieselvero) vai saako pakettiautoon kikkailtua penkit turvavöillä esim. vaikka Caravellen yksi istuinrivi pultaten kiinni.

Tällöin jäisi pakettiautomainen takatila mutta autossa kulkisi viisi henkilöä.

Kellään faktatietoa tälläisen muutoksen mahdollisuudesta?

maspe
-
Viestit: 433
Liittynyt: 5.9.2003 14:59

ViestiKirjoittaja maspe » 29.8.2006 14:02

On noita pikkubusseja rekisteröity matkailuautoiksi (vai oliko retkeilyauto), siten että niissä pystyy tarvittaessa nukkumaan ja syömään, eli kallistettavat tietyn kokoset penkit, pöytä, kaappi ja kiinteä keitin. Dieselvero n. 90e/vuosi. Tuontiverot menee kuitenkin ihan henkilöauton mukaan, koska ei ole "virallinen" mitat täyttävä matkailuauto.

Wille
-
Viestit: 921
Liittynyt: 23.7.2003 10:52

ViestiKirjoittaja Wille » 29.8.2006 14:44

Olen miettiny vähän vastaavaa systeemiä kuin Petri. Mutta onko mahdollista siirtää alkuperäistä väliseinää puoleen väliin autoa ja siihen rakentaa Chevy Vaneissa yleistä "kovaa" penkkiä ja tälläisellä systeemillä rekisteröidä 2+3 hlö pakuksi?

Petri
ffp jäsen
Viestit: 2079
Liittynyt: 17.7.2003 19:02
Viesti:

ViestiKirjoittaja Petri » 29.8.2006 14:48

Tarvitsisin nimenomaan T4:sta sen vetokyvyn ja kuljetuskapasiteetin takia.

Mutta perheenkin pitäisi mahtua mukaan ja henkilöauton dieselveroa ei huvittaisi maksaa.

Jos olen siis ymmärtänyt oikein esim. tuonti Caravellen voi rekisteröidä henkilöautoksi (täys vero) ja sitten muuttaa matkailu/retkeilyautoksi jolloin dieselvero olisi jotain ihan muuta..?

Tälläinen löytyi.
http://www.ake.fi/AKE/Katsastus_ja_ajon ... luauto.htm

justus
ffp jäsen
Viestit: 2532
Liittynyt: 18.7.2003 15:40

ViestiKirjoittaja justus » 29.8.2006 15:06

Mitäs ne posliinien entiset maijat on? Jotain erikoista niissä oli mutta kun ei muista

vrt http://iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/u ... id=1225952

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 29.8.2006 15:09

Eikös posliinien maijat ole jollain erikoisajoneuvo/vast. pohjalla tehtyjä. Voi olla yksityisen hitusen hankala saada samanlaista tehtyä, tai ainakin täytyy olla todella hyvät perusteet.

paerikss
-
Viestit: 471
Liittynyt: 4.9.2003 20:34
Viesti:

ViestiKirjoittaja paerikss » 30.8.2006 10:05

palataanpa vähän takaisin alkuperäiseen aiheeseen, eli väliseinään. Onko kellään kokemusta siitä onko vakioseinää mahdollista saada kiinnitettyä hieman taaemmaksi vai onko mitään kikkaa tuolle, edes muutamalle sentille. (saisi sitä penkkiä pidettyä vähän taaempana).

En ole vielä autoa saanut, joten en pysty itse mittailemaan vielä.

Pasaatti
-
Viestit: 1424
Liittynyt: 26.1.2005 22:12

ViestiKirjoittaja Pasaatti » 30.8.2006 10:13

Yx keinohan on näyttää peltisahaa penkin kohdalla (mikäli lisätarve vain kuskinkohdalla) olevalle väliseinälle ja siirtää sitä kohtaa taaksepäin lisäsuikaleiden kanssa. On vain reilusti työläämpi (sahausta, sovittamista, hitsausta, hiomista, tinaamista, hiomista, maalausta) mutta saapi ainakista sopivan varsinaista seinää siirtelemättä.

Petteri
-
Viestit: 1344
Liittynyt: 1.1.2004 15:46
Viesti:

ViestiKirjoittaja Petteri » 30.8.2006 10:16

Nimimerkillä "Lurjus" oli väliseinä, joka liikkui muistaakseni alumiiniprofiilikiskoilla haluttuun paikkaan...

Vesku
ffp jäsen
Viestit: 7374
Liittynyt: 16.7.2003 23:55

ViestiKirjoittaja Vesku » 30.8.2006 13:01

Petri: Aikoinaan kyselin kun vaihdoin 1+2penkit 1+1penkkeihin et voiko laittaa yhden takaperin olevan penkin tavaratilaan mut ei onnistu jos haluun auton olevan pakettiauto.

Pasaatti
-
Viestit: 1424
Liittynyt: 26.1.2005 22:12

ViestiKirjoittaja Pasaatti » 30.8.2006 13:05

Niin, se on verottajalle kerrassaan mahdoton yhtälö ymmärtää et 1+2 etupenkeillä kulkee tasan sama määrä immeisiä kuin 1+1 sekä yx penkinpaikka kopissa :-)

Petri
ffp jäsen
Viestit: 2079
Liittynyt: 17.7.2003 19:02
Viesti:

ViestiKirjoittaja Petri » 30.8.2006 18:17

Ilmeisesti pystyy hoitaan niin että autosta maksetaan täysi autovero ja rekisteröidään matkailuautoksi. Silloin saa olla immeisiä enemmän kyydissä mutta dieselvero ei päätä huimaa :)

Meen kyselemään tyhmiä konttorille kunhan kerkeen ;)

Vesku
ffp jäsen
Viestit: 7374
Liittynyt: 16.7.2003 23:55

ViestiKirjoittaja Vesku » 30.8.2006 18:47

Matkailuautona vaatii retkeilyvarustuksen eli vaatekomero, vesipiste, keittovehkeet, istumen josta muokattavissa vuode tai jotain sellasta, mut kun tekee pitkästä niin kyllä sinne tavaratilaakin jää jonkun verran.

paerikss
-
Viestit: 471
Liittynyt: 4.9.2003 20:34
Viesti:

ViestiKirjoittaja paerikss » 30.8.2006 21:43

Pasaatti:näinhän se on, mutta modamista siinäkin on.

Toinnen ajatus on sellainen että tekisi noin 1m korkeuteen erittäin vahvasta, esim 22mm vesivanerista kiinteän seinän, vaikka metalliprofiililla vahvistettuna. yläosan sitten askartelis sopivilla paloilla ohuemmasta niin että penkeille jäis enemmän tilaa. Työtä tuossakin tietysti on paljon, mutta saisi haluamansa. Sivu-ovi on tietysti sitten oma lukunsa.

No, onneksi saa rakentaa muuten, ihan tusina autoa ei varmasti tule. Maalaus on nytkin jo hyvin persoonallinen (maalaamon/autokorjaamon ex auto), madallusta, tupla aluja, karjapuskuria yms on valmiina. Kylkiputket, pakoputket, sisuta, popit yms olis tarkoitus ainakin ensihätään laittaa lisäksi :)

Wille
-
Viestit: 921
Liittynyt: 23.7.2003 10:52

ViestiKirjoittaja Wille » 30.8.2006 22:06

palataanpa vähän takaisin alkuperäiseen aiheeseen, eli väliseinään. Onko kellään kokemusta siitä onko vakioseinää mahdollista saada kiinnitettyä hieman taaemmaksi vai onko mitään kikkaa tuolle, edes muutamalle sentille. (saisi sitä penkkiä pidettyä vähän taaempana).


Keväällä oli nettiautossa myynnissä yksi T4 jossa oli väliseinää siirretty ~30cm taaksepäin. Muistaakseni se oli ihan se alkuperäinen väliseinä. Ja se oli vielä niin tehty, että liukuovesta pysty laittamaan tavaraa etupenkkien ja seinän väliin. Oisko siinä ollu vielä hitsattu pysty palkki liukuoven kohdalle tukevoittamaan seinää. Harmi ettei tullut otettua kuvia talteen. :(

paerikss
-
Viestit: 471
Liittynyt: 4.9.2003 20:34
Viesti:

ViestiKirjoittaja paerikss » 31.8.2006 21:13

tuota kun saisi vaikka 5cm taaksepäin niin ihmeesti helpottaisi istumista. Työmatkaa kun kertyy 292km edestakaisin niin siinä sitten vähän tulee istuttua, vaikkei sitä ihan joka päivä joudukaan ajamaan sentään.

Jos muuten löytyy ylimääräistä caravelle (tjms suoraan sopivaa) käsinojallista kuskinpallia niin sellainenkin kiinnostaisi!

justus
ffp jäsen
Viestit: 2532
Liittynyt: 18.7.2003 15:40

ViestiKirjoittaja justus » 31.8.2006 21:34

Joskus tuli rakennettua erääseenkin kulkineeseen paksusta vanerista väliseinä joka on siirretty alareunastaan about 20cm normaalia väliseinän paikkaa taaemmaksi ja noin selkänojan/niskatuen tasalta alkaen noin 20cm taaempana jolloin em rakenne muodostaa ikäänkuin hyllyn. Koko komeus verhoiltu ja sivuovesta voi viskata tavaraa hyllylle, penkkien takana subbarille tilaa yms.

paerikss
-
Viestit: 471
Liittynyt: 4.9.2003 20:34
Viesti:

ViestiKirjoittaja paerikss » 4.9.2006 13:33

Joskus tuli rakennettua erääseenkin kulkineeseen paksusta vanerista väliseinä joka on siirretty alareunastaan about 20cm normaalia väliseinän paikkaa taaemmaksi ja noin selkänojan/niskatuen tasalta alkaen noin 20cm taaempana jolloin em rakenne muodostaa ikäänkuin hyllyn. Koko komeus verhoiltu ja sivuovesta voi viskata tavaraa hyllylle, penkkien takana subbarille tilaa yms.


Mitenkäs tuo kiinnitys tuli suoriettua, eikös alapuolella ainakin ole tankki ja polttaineputket (kuskin puolella), eli ihan surutta ei viitsi läpi vetää. Onkos katossa palkkia sopivalla kohdalla? La saa auton (askartelevat vielä keskuslukkoa, koukun sähköjä yms), helpottaa hieman tuota pähkäilyä kun pääsee mittaamaan.

Vesku
ffp jäsen
Viestit: 7374
Liittynyt: 16.7.2003 23:55

ViestiKirjoittaja Vesku » 4.9.2006 13:44

Tarviiko sen seinän olla täyskorkea,voisko se olla vain 70-100cm jolloin selkänojalle jäisi tilaa.

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 4.9.2006 13:46

^ tuossa on vain se, että vaatii jonkin verran vaimennusta enemmän tavaratilaan, jos aikoo pitkiäkin matkoja taittaa.

paerikss
-
Viestit: 471
Liittynyt: 4.9.2003 20:34
Viesti:

ViestiKirjoittaja paerikss » 4.9.2006 14:07

Ei sen välttämättä tarvitse olla täyskorkea, mutta matka-ajoa tuolla tulee paljon. Mutta kohtuu tukeva ala-osa on suotava kun kyydissä kulkee hydraulisylkkyjä, kauhaa, pumppuja yms mötikkää (toki muutenkin hyvä kiinnittää kunnolla). Sellainenkin kävi mielessä että kiinteä vahva alaosa ja kevytrakenteinen ylä-osa, esimerkiksi paksusta huovasta. Toisaalta on se kätevä että uloskin näkee kun ikkunamallinen auto on kyseessä.

Vahvaan alaosaan voisi myös vääntää parista vanerinkappaleesta kiinnikkeillä sopivan "pokatunkin" mallin. Verhoilu meikäläiseltä onnistuu ihan mukavasti, sillähän saa ihan fiksun näköisen. Ääntähän autossa muutenkin on vähän enempi kun on tuossa vaparissa (shock) on enemmän kierroksia maantiellä.

Orkkispaikalle tuleva olisi helppo, mutta tuo lähes 195cm on sen kanssa vähän nihkeä.

http://www.hakala-yhtiot.com/user_image ... porter.JPG

Vesku
ffp jäsen
Viestit: 7374
Liittynyt: 16.7.2003 23:55

ViestiKirjoittaja Vesku » 4.9.2006 16:23

tuossa on vain se, että vaatii jonkin verran vaimennusta enemmän tavaratilaan, jos aikoo pitkiäkin matkoja taittaa


Käsittäisin näin et kyseinen auto on ns. bussiverhoiltu koska siinä ei tuota väliseinää ole vai onko tämä peltiversio? Jos bussiverhoiltu niin kyllä sillä maantiellä ajelee pitkiä matkoja miellyttävästi ainakin noin TDI:llä.

Mittasin tuosta omasta ja näköjään tuollainen 50-60cm olis hyvä korkeus silloin ei selkänoja ota kiinni kun seinä on heti penkkien takana.

justus
ffp jäsen
Viestit: 2532
Liittynyt: 18.7.2003 15:40

ViestiKirjoittaja justus » 4.9.2006 23:10

Mitenkäs tuo kiinnitys tuli suoritettua, eikös alapuolella ainakin ole tankki ja polttaineputket (kuskin puolella), eli ihan surutta ei viitsi läpi vetää. Onkos katossa palkkia sopivalla kohdalla?


Semmoista alumiini kulmalistaa, wronicciruuveilla (lyhyet) kiinni lattiaan ja sitten levy siihen, katossa kulmissa (palkeissa) on vaan pienet palat molemmin puolin levyä, leikattiin levy katon muodon mukaan tiukaksi ja on tähän mennessä pysynyt. Ajokki on japanialainen.

paerikss
-
Viestit: 471
Liittynyt: 4.9.2003 20:34
Viesti:

ViestiKirjoittaja paerikss » 5.9.2006 0:19

Käsittäisin näin et kyseinen auto on ns. bussiverhoiltu koska siinä ei tuota väliseinää ole vai onko tämä peltiversio? Jos bussiverhoiltu niin kyllä sillä maantiellä ajelee pitkiä matkoja miellyttävästi ainakin noin TDI:llä.


Kyllä kyseessä on peltiversio, eli kuminaa ja kolinaa riittää :) eli eristystä kyllä vaatii (löysät vaneroinnit, sekä muu resonointi, ainoa äänieriste on äänieristematto lattialla).

Vesku
ffp jäsen
Viestit: 7374
Liittynyt: 16.7.2003 23:55

ViestiKirjoittaja Vesku » 5.9.2006 17:26

Nositten kannattaa kyl kokonainen väliseinä rakentaa niin saa melua pienemmäksi.

Petri
ffp jäsen
Viestit: 2079
Liittynyt: 17.7.2003 19:02
Viesti:

ViestiKirjoittaja Petri » 5.9.2006 21:18

Saako muuten siihen täysverolliseen pakuun lyödä niitä lisä penkkejä (naama menosuuntaan) vai nöy? Ja mikä sen vuotuinen dieselvero on? Näitä koittanut googlettaa tuloksetta :(

Ettei turhaan tarttis matkailuautoks alkaa kikkailemaan.

paerikss
-
Viestit: 471
Liittynyt: 4.9.2003 20:34
Viesti:

ViestiKirjoittaja paerikss » 12.9.2006 20:02

Pitkällisen tutkinnan ja pähkäilyn seurauksena paikalleen etsiytyy alkuperäinen seinä, kiitos sitä tarjonneelle herralle.

Pienet modifikaatiot vain vaaditaan, lämppärin läpivienti taakse, verhoilu kummaltakin puolelta ja mahdollisuuksien varassa hieman eri kiinnityspisteet, ala popniitit ja sikafleks.

paerikss
-
Viestit: 471
Liittynyt: 4.9.2003 20:34
Viesti:

ViestiKirjoittaja paerikss » 2.10.2006 19:20

Voiko tuohon palkkiin joka erottaa matkustamon ja tavaratilan lattiat vetää reikää ihan huoletta? Ei mene johtoja yms sisällä? Tuota seinän kiinnittämistä lähinnä ajattelen.

juhis
-
Viestit: 247
Liittynyt: 23.7.2003 9:05
Viesti:

ViestiKirjoittaja juhis » 21.8.2007 12:17

Mites nyt sit et jos haluis T4:sen pakuna ja ilman väliseinää niin sit se ois niinkun caravelle ? Eli ilmeisesti esim multivania ei saa rekisteröityä pakuksi vaikka siitä ottaa penkit pois ? Tuntuis olevan noita paku caravellejä aika niheesti vaan suomessa myynnissä.

juksii
-
Viestit: 331
Liittynyt: 11.8.2005 17:12

ViestiKirjoittaja juksii » 21.8.2007 12:31

Kyllähän multivan ilman penkkejä pitäis mennä pakuksi ihan helposti.

Vesku
ffp jäsen
Viestit: 7374
Liittynyt: 16.7.2003 23:55

ViestiKirjoittaja Vesku » 21.8.2007 14:37

Miksei Multivania sais katsastettua pakuksi kun takapenkit poistaa?

dr_ink
-
Viestit: 877
Liittynyt: 16.8.2005 18:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja dr_ink » 21.8.2007 15:29

Löytyiskö jostain kuvia miten noita väliseinän siirtoja on toteutettu?
Saattais itselläkin olla edessä. Millanen homma saada siististi irti?

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 21.8.2007 15:36

Joskus muinoin -90luvulla kun oli itsellä tuollainen Dodge Caravan paku mikä oli tehty pikkubussista, niin väliseinävaatimus oli joku 10senttiä korkea. Eli toteutettu pokatulla peltilevyllä mikä oli parilla ruuvilla pohjassa kiinni.

trp.freak
-
Viestit: 496
Liittynyt: 6.10.2006 18:26

ViestiKirjoittaja trp.freak » 21.8.2007 16:37

ohjaamohan on noin 10cm korkeammalla kuin tavaratila...

santtu1.8t
-
Viestit: 36
Liittynyt: 18.8.2006 23:37
Viesti:

ViestiKirjoittaja santtu1.8t » 22.3.2008 19:30

Itseäni myös kiinnostaa tuo väliseinä asia. tänään lueskelin ettei saadakkaan tehtyä tuosta meidän caravellestä matkailuautoa koska on ollut aina N1 luokan auto ja penkkejä ( eikä väliseinää ) ole koskaan ollut. ei huvittaisi maksaa "pikku" veroja siiä että saisi muutaman paikan ja punkan konttiin. onko siis muita mahdollisuuksia saada lisäpenkit tuonne kyytiin? saakohan tuon väliseinän rakentaa liukuoven taakse?

Wille
-
Viestit: 921
Liittynyt: 23.7.2003 10:52

ViestiKirjoittaja Wille » 20.1.2010 0:18

Nostetaas tämä keskustelu ylöspäin, ettei pääse suotta katoamaan.

Omaan ikkunapakuun väliseinä suunnitteilla, mutta se ei Recaron etupenkeistä johtuen voi olla alkuperäisellä paikalla. Siispä laittakaahan kuvia te jotka olette väliseiniä siirrelleet taaksepäin tai jos olette rakentaneet oman väliseinän.

Erityisen kiinnostava olisi tuo kiskoilla liikkuva väliseinä (koska autoni on lyhyt), onko siitä kenelläkään kuvaa tai enemmän tietoa?

wertt
-
Viestit: 85
Liittynyt: 28.4.2008 17:34

ViestiKirjoittaja wertt » 29.9.2010 20:57

t5:ssä onnistuu väliseinän siirto aika simppelisti. Tuttava on kans pitkä, eikä mahtunut istumaan kunnolla ohjaamossa, joten jotain oli tehtävä. Väliseinä irrotettiin ylälaidasta ja sitä taitettiin taaksepäin niin paljon, että penkki mahtui liikkumaan taaksepäin tarpeeksi. Ohjaamon puolelle jäi toki rumat rakoset, kun verhoilu loppui kuin seinään. Ongelma ratkaistiin laittamalla sopivan väristä huopaa alkuperäisen verhoilun jatkoksi. Nyt autolla mahtuu kurvaamaan pidempikin sälli.

Olettaisin että sama onnistuu t4:ssä samalla tavalla. Yläosa irti kiinnityksestään ja taitos penkkien alapuolelle, jotta penkki liukuisi hieman taaksepäin.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 24 vierailijaa