Takapuskurin paklauksen pysyvyys?

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

tpv
-

Takapuskurin paklauksen pysyvyys?

ViestiKirjoittaja tpv » 29.5.2006 13:31

Ongelma on seuraavanlainen: Takaluukku silotettu, kilven syvennys otettu 01 -mallisesta pölöstä ja liitetty muovihitsaten alkuperäiseen g3:n takapuskimeen. Puskurin takana on saumakohdissa asianmukaiset vahvikkeet. Nyt on ilmaantunut kuitenkin semmonen ongelma että ensimmäinen kittaus ei onnistunut koska kitti lohkesi irti, ja tietty just siinä vaiheessa kun olin hiomassa sitä ja saamassa kitattua kohtaa muotoonsa. Halkeama ilmestyi muovin ja kitin saumakohtaan, josta puukolla avittaessa koko kittipala lohkesi irti. -Ei siis maksa vaivaa edes harkita jatkoa jos pakkeli halkeaa... Tässä ensimmäisellä kerralla palkattaessa oletin ongelman johtuvan siitä että olin tietämättömänä käyttänyt muoviin normaalia kittiä.

Seuraavaksi hommasin maalarilta nimenomaan muoville tarkoitettua kittiä ja tein homman uudestaan. Paklasin ja hiottaessa tapahtui taas sama homma: Pakkeli lohkesi saumasta! Muovipinta on hiomakoneen jäljiltä eli pinnan karhennuksesta ei liene kyse. Samoin pinta on ennen paklausta puhdistettu paineilmapistoolilla ja rasvanpoistoaineellakin kolmeen kertaan, ei siis liene enää likanenkaan.
Oonko mä siis tietämätön nyt jostain, vai oonko vaan unohtanu jotain tärkeetä?... :o Jos joku guru nyt hieman vihjasis että mistä tää kuvio mättää... Kiitos...

Levis
-

ViestiKirjoittaja Levis » 29.5.2006 13:42

Kokeiles käsin pyyhkästä 80 paperilla. Koneella ei kuitenkaan saa yhtä karheaa jälkeä aikaiseksi kun sen pyörimis/liike nopeudet ovat sitä luokkaa että pakosti silottaa enempi. 400 koneella on suunilleen sama kuin 800 käsin. Omien kokemusten ja käyttämieni paperien mukaan. 80 koneella on melkein 240 käsin pyoritellen. Omakohtaisia näkemyksiä siis.

Ps. kyllä mulla pysyy High Levelin valmistama pakkeli Golf 3 puskin muovissa. Saat sitä värifoorumista, sama mesta ku ostit vilkkumaalit.

Miksu.
-

ViestiKirjoittaja Miksu. » 29.5.2006 18:14

Ei ole tarpeeks tukeva se sauma puskuri venyy siitä kohti

liteFun
-

ViestiKirjoittaja liteFun » 30.5.2006 13:47

Ite tein Jetan maskin paikkaukseen muistaakseni sahalla tai puukolla muutamat viillot etu ja takapuolelle (reunasta pintaan) niin että pakkeli täytti ne tehdyt viillot myös, samoin ku eri suuntasia viiltoja ihan siihen lohjenneen reunaan.
Ja käsin hionta, puupalikan päälle jotain 80 paperia millä ensin karkeasti ja sen jälkeen jollain 240 tjsp tasasemmaks ja oliko vielä vähän hienompaaki vielä ennen pohjamaalausta, ei lohjennu. Pakla supermuovikittiä käytin siis eikä mitään ongelmaa.

Levis
-

ViestiKirjoittaja Levis » 30.5.2006 14:17

Noita puukolla naarmuttamisia olen itsekin harrastanut paremman tartunnan toivossa.

tpv
-

ViestiKirjoittaja tpv » 30.5.2006 21:27

Levis: Kiits! Nyt homma hoituu. Raapustelin 40:llä karhennukset ja nyt on kitit pysyny kiinni.

liteFun
-

ViestiKirjoittaja liteFun » 31.5.2006 17:05

Puukolla kun naarmuttelee ja tekee eri suuntasia siksak-kuvioita niin mutuna tuntus paremmin tarttuvan, pinta pitää kans olla sopivan karhea.

okkim
-

ViestiKirjoittaja okkim » 7.6.2006 14:38

Lasikuitupakkeli tuntuu pysyvän kuin tautli muovipuskurissa. Itse laitan sitä.

Levis
-

ViestiKirjoittaja Levis » 8.6.2006 23:49

Liekkö se lasikuitupakkeli sen parempaa tartunnan suhteen on? Kyllähän se varmasti pidempien sidosainesten takia kestää enempi vääntöä ja olisi helpompi leipoa reikiä umpeen, mutta luulisi että se tarttuisi isomman hiukkaskoon takia heikommin..? Vai onko se jotenkin muuten erilaista? Tartunnan kannalta lienee tärkeämpää onkin se riittävän raaka karhennus pohjalla.

Ja edelleen, kiteissä on suuria eroja tarttuvuudessa ja muovattavuudessa. Itse olen käyttänyt:

- Soudalia, ihan ok, mutta ei levity mitenkään erityisen helposti
- Dinitrol, levittyy helposti, mutta jostain syystä ajan myötä vetäytynyt/kutistunut (liekkö huono purkki) en toiste ostanut
- Pakla? jotain suomalaista kittiä kokeilin kerran ja ei tuntunut koskaan kuivuvan
- HighLevel, paras tähän mennessä. Aivan unelma levittää, hieno jakoista ja hyvä tartunta. Ei kokemusta vielä ajan kanssa miten vetäytyy.

Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”