Lisäjarruvalon kytkeminen myös takavaloksi?
Valvoja: ffp jäsenet
Lisäjarruvalon kytkeminen myös takavaloksi?
Bongasin tuossa viikolla Stadissa liikenteessä V40 Volvon jossa oli taakse kytketty lisäjarruvalo kaksitoimiseksi, siis siten että siinä toimi normaalisti takavalot ja jarrua poljettaessa jarruvalot.
Ilmeisesti toteutus on tehty kaksi kanta lampuilla, mutta olisin nyt kysellyt onko tuolle mitään estettä lain puitteissa?
Ja sitten toinen kysymys, onko kellään mitään tarkempaa tietoa miten tuo on toteutettu?
Ilmeisesti toteutus on tehty kaksi kanta lampuilla, mutta olisin nyt kysellyt onko tuolle mitään estettä lain puitteissa?
Ja sitten toinen kysymys, onko kellään mitään tarkempaa tietoa miten tuo on toteutettu?
Voi tosiaan olla laiton kytkentä, pitäisi perehtyä varmaan tarkemmin noihin säädöksiin ajan kanssa.
Eihän siinä itse asiassa ole mistään muusta kyse kuin valotehon ja valojen määrän lisääminen taakse päin.
Eikä tuossa kytkennässä oltu poistettu lisäjarruvalon toimintaa ollenkaan, toimi edelleenkin jarruvalona myös.
Kyllä mielestäni 3 valoa huomataan paremmin kuin kaksi tai yksi, eikö?
Muistan kyllä joskus nähneeni jossain neloskoppasessa Golffissa sellaisen kytkennän, missä lisäjarruvalon reunimmaiset valot oli kytketty toimimaan myös takavaloina.
Eihän siinä itse asiassa ole mistään muusta kyse kuin valotehon ja valojen määrän lisääminen taakse päin.
Eikä tuossa kytkennässä oltu poistettu lisäjarruvalon toimintaa ollenkaan, toimi edelleenkin jarruvalona myös.
Kyllä mielestäni 3 valoa huomataan paremmin kuin kaksi tai yksi, eikö?
Muistan kyllä joskus nähneeni jossain neloskoppasessa Golffissa sellaisen kytkennän, missä lisäjarruvalon reunimmaiset valot oli kytketty toimimaan myös takavaloina.
AKE Valomääräyksiä kirjoitti:5. Valaisimet takana
5.1 Takavalaisimet
Autossa pitää olla kaksi taaksepäin suunnattua punaista valoa lähettävää takavalaisinta
asennettuna siten, että valaisimen etäisyys auton ulkoreunasta on korkeintaan 400mm.
Ettei vain olis volvossa ollut pientää vikaa vikaa. :D Ainakin tutuilla on ollut 40 sarjalaisessa volvossa vaikka millaista sähkö vikaa.
Joissain mersuissa on automatiikka joka polttaa jarruvaloja himmeästi jos toisen puolen parkki on kärähtänyt. Sitten jarrua painaessa täydellä kirkkaudella. W203 mallista tuo ilmeisesti ainakin löytyy, mutta mahtaakohan volvoissa tuollaisia olla.
Lisäjarruvalo on kyllä niin hyödyllinen kampe ettei sen tarkoitusta kannata alkaa nuin sotkemaan.
Joissain mersuissa on automatiikka joka polttaa jarruvaloja himmeästi jos toisen puolen parkki on kärähtänyt. Sitten jarrua painaessa täydellä kirkkaudella. W203 mallista tuo ilmeisesti ainakin löytyy, mutta mahtaakohan volvoissa tuollaisia olla.
Lisäjarruvalo on kyllä niin hyödyllinen kampe ettei sen tarkoitusta kannata alkaa nuin sotkemaan.
Kyllä mielestäni 3 valoa huomataan paremmin kuin kaksi tai yksi, eikö?
Varmasti huomataan mut väärässä mielessä, kuulostaa erittäin typerältä kytkennältä jos tehty tarkoituksella, kiva ajella jonossa kun yhtäkkiä huomaan autojen välistä takalasissa hehkuvan punaista eli joku jarruttaa vaikka oikeesti sillä palaakin takavalo, eli aiheuttaa helposti väärinkäsitystä ja jonossa haitari ilmiötä josta yleensä seurauksena on ketjukolarit.
Defeat näköjään kaivoi AKE:n määräyksen, miten nuo takavalot saa olla.
Huomioikaa nyt vielä se, ettei se lisäjarruvalo palanut yhtä kirkkaana kuin normaali jarruvalo, vaan samalla teholla kuin takavalo ja valo oli kirkkaampi kun jarrua poljettiin.
Joka tapauksessa tuo oli laiton ratkaisu ihan selkeästi. Kummastelin vain itsekin tuota, kun auton liikenteessä näin, että voiko noin tehdä.
Eikä mielestäni tuon Volvon takavaloissa ollut mitään muita ongelmia tai lamppuja palanut.
Huomioikaa nyt vielä se, ettei se lisäjarruvalo palanut yhtä kirkkaana kuin normaali jarruvalo, vaan samalla teholla kuin takavalo ja valo oli kirkkaampi kun jarrua poljettiin.
Joka tapauksessa tuo oli laiton ratkaisu ihan selkeästi. Kummastelin vain itsekin tuota, kun auton liikenteessä näin, että voiko noin tehdä.
Eikä mielestäni tuon Volvon takavaloissa ollut mitään muita ongelmia tai lamppuja palanut.
Kyllähän tuolla liikenteessä kaikkea näkee. Ainakin Bitlema on joskus myynyt lisäjarruvaloa (led) jonka päädyt saa toimimaan suuntavilkkuina. Jossain olen myös nähnyt himmeillä Ritari-Ässä-efekteillä varustetut valot (2kpl) takaikkunalla.
OT: Myös 2 sumaria takana on melko hämäävä, vaikkain laillinen viritys. Voisi ottaa vaikka oikean puolen polttimon irti, että jarruvalokin erottuisi. Tai asentaa lisäjarruvalon jos moista ei ole.
OT: Myös 2 sumaria takana on melko hämäävä, vaikkain laillinen viritys. Voisi ottaa vaikka oikean puolen polttimon irti, että jarruvalokin erottuisi. Tai asentaa lisäjarruvalon jos moista ei ole.
Bitlema on joskus myynyt lisäjarruvaloa (led) jonka päädyt saa toimimaan suuntavilkkuina.
Nuo hökötykset on kyllä todella sekavan ja häiritsevän näköisiä liikenteessä, kun vilkku saa lisäjarruvalon päädystä ~5cm pätkän vilkkumaan.
Suuntavilkuksi sitä ei kuitenkaan osaa ihan heti arvata, koska ledit on punaisia ja kuitenkin aika keskellä autoa.
Sitten kun samaan aikaan painaa jarrua, niin koko kompleksi vilkkuu kuin mikäkin discovalo.
-
- -
- Viestit: 17
- Liittynyt: 21.8.2003 11:20
Itse ihmettelin tässä yhtenä päivänä Tampereella jonkun jenkkivanin (olisko ollu Astro) spoileriin kytketyn lisäjarruvalon toimintaa. Se näet vilkkui suuntavilkun tahdissa...tosi hämäävän näköinen.
Kytkentä saattaa juontaa juurensa jotenkin siihen, kun sivuvilkku on tossa punainen, olisko näin että jarruvalo- ja vilkkupolttimo on suuntavilkussa sama...
Kytkentä saattaa juontaa juurensa jotenkin siihen, kun sivuvilkku on tossa punainen, olisko näin että jarruvalo- ja vilkkupolttimo on suuntavilkussa sama...
Oisko tuossa alussa mainitussa Volvossa ollu maavika. Virta pyrkii etsimään vaihtoehtosen reitin sellasten polttimoiden kautta, jotka ei ole käytössä. Tilanteesta riippuen maadottava potin saattaa hehkua havaittavasti tai olla hehkumatta. Jos kaikki valot on yhtä aikaa käytössä maadotus katoaa ja maavikanen valoryhmä pimenee kokonaan.
Sinänsä ei olis laitonta että lisäjarruvalo oliskin lisä taka/jarruvalo.
Ainoa laittomuus sen suhteen juontuu lakitekstiin valojen kahdentamisesta (luulisin?).
Lisäjarruvalot on sallittu, mutta lisätaka/jarruvaloista ei oo missään mitään sen tarkemmin, elikkä jos lisäjarruvalossa toimis takavalot, niin ne lakitekstin mukaan katottais kahdennetuks... luulisin :)
Pakko tämäki vielä mainita:
Ah miten ihanaa oiskaan jostain uudesta autosta poistaa rumasti sijotettu keskijarruvalo... :)
Mutta, tutkimusten mukaan suurempi peräänajoriski on autoilla joissa on takavalo ja jarruvalo samassa. Aion kyllä kitistä vastaan jos joskus lisätaka/jarruvalot tulee laillisiks tjsp ;)
Ainoa laittomuus sen suhteen juontuu lakitekstiin valojen kahdentamisesta (luulisin?).
Katsastajan käsikirja kirjoitti:01.04.1979 tuli voimaan kahdennussääntö, koskien
- seisonta-, taka-, jarru- ja suuntavaloja.
-valaisevien pintojen pinta-ala vähintään 50 % valojen ympäri piirretyn pienimmän mahdollisen suorakulmion pinta-alasta. Ei kuitenkaan rajoita valojen lukumäärää.
01.03.1983 tai sen jälkeen käyttöön otetuissa ajoneuvoissa
-seisonta-, taka-, jarru- ja suuntavalojen kahdennussääntö kuten edellä, mutta raja-arvo 60 %. ANA Tpp 10 §, 150/83
-valojen ominaisuuksia koskevat vaatimukset katsotaan täytetyksi, jos ne on hyväksytty ja merkitty E- säännön nro 7 tai e- hyväksytty ohjeen nro 76/758/EEC mukaisesti, pl. suuntavalo, jonka osalta E- sääntö nro 6 tai e- ohje 76/759/EEC.
ANA Tpp 10, 20, 21, 23 ja 26 §.
Lisäjarruvalot on sallittu, mutta lisätaka/jarruvaloista ei oo missään mitään sen tarkemmin, elikkä jos lisäjarruvalossa toimis takavalot, niin ne lakitekstin mukaan katottais kahdennetuks... luulisin :)
Pakko tämäki vielä mainita:
01.10.2000 tai sen jälkeen käyttöön otettavassa
- M1-luokan autossa keskijarruvalaisin pakollinen
Ah miten ihanaa oiskaan jostain uudesta autosta poistaa rumasti sijotettu keskijarruvalo... :)
Mutta, tutkimusten mukaan suurempi peräänajoriski on autoilla joissa on takavalo ja jarruvalo samassa. Aion kyllä kitistä vastaan jos joskus lisätaka/jarruvalot tulee laillisiks tjsp ;)
liteFun kirjoitti:Sinänsä ei olis laitonta että lisäjarruvalo oliskin lisä taka/jarruvalo.
Tämä ehto tuskin täyttyy kovinkaan monessa lisäjarruvalossa.
Autossa pitää olla kaksi taaksepäin suunnattua punaista valoa lähettävää takavalaisinta
asennettuna siten, että valaisimen etäisyys auton ulkoreunasta on korkeintaan 400mm.
Tuo löytyy kohdasta pakolliset valaisimet. Sallituissa valaisimissa taas on lisäjarruvalo, jonka tulee sijaita auton "keskiviivalla", tai mikäli esim. pakettiautossa ovet edessä niin toiseen takalasinreunaan.
Mutta eipä ole tullut lisäjarruvalojakaan vastaan jossa olisi merkintä että taka(parkki)valoksi sopisi (eli oisko merkintä jotain tyyliin RS3, R/S3 tai R+S3?).
Mutta eipä ole tullut lisäjarruvalojakaan vastaan jossa olisi merkintä että taka(parkki)valoksi sopisi (eli oisko merkintä jotain tyyliin RS3, R/S3 tai R+S3?).
Kippis!
Kyllä noista opuksista löytyy tarkkakin vastaus eli taka(parkki)valoja pitää olla aina parillinen määrä, fiksu tekisi lisäjarruvaloon parkin etuvastuksella, mutta jättäisi sen kytkemättä ;) -show meininki?
Ja kerrotaan taas kerran että kaikki valoihin tehtävät omatoimiset modit on laittomia, koska nämä muutokset eivät sisälly valojen E-hyväksyntään eli niitä muutoksia ei ole hyväksytty. Vähän kuin kopioitu raha ei kelpaa pankissa, koska se nyt vaan ei ole alkuperäinen vaikka kuinka se näyttäisi alkuperäiseltä ja vaikka se kerran kelpaisikin niin se ei tarkoita että lain puitteessa mennään tarkoitetulla tavalla...
BtW: Eturekisterikilven valokin on muuten "kiellettyjen listalla", eikä perävaunun tunnusvalokaan kuulu aivan jokaiseen ajoneuvoon...
Ja kerrotaan taas kerran että kaikki valoihin tehtävät omatoimiset modit on laittomia, koska nämä muutokset eivät sisälly valojen E-hyväksyntään eli niitä muutoksia ei ole hyväksytty. Vähän kuin kopioitu raha ei kelpaa pankissa, koska se nyt vaan ei ole alkuperäinen vaikka kuinka se näyttäisi alkuperäiseltä ja vaikka se kerran kelpaisikin niin se ei tarkoita että lain puitteessa mennään tarkoitetulla tavalla...
BtW: Eturekisterikilven valokin on muuten "kiellettyjen listalla", eikä perävaunun tunnusvalokaan kuulu aivan jokaiseen ajoneuvoon...
Sen sijaan että alkais omia virityksiä tekemään, pitäs vinkata autovalmistajille että tekisivät valmiiks kaikkia hienouksia.
Nykysissä kotteroissa alkaa olla valot takana sivuilla takalasin suuntaisesti melko ylhäällä, eikö autonvalmistajat vois suunnitella niin että lasin yläreunaan (ainaki pikkusissa viistoperissä vai mitä ne on) tulis auton levyinen lisäjarruvalo, jonka reunat toimis ihan takaparkkeina?
Eli oikeammin niin että ku ne valot pukkaa ylöspäin, niin ylimpänä takaparkit, sitten oliski takalasin yläpuolelle leveä (nykyään kai pakollinenki) erillinen lisäjarruvalo joka kuitenkin näyttäisi olevan samaa sarjaa niiden parkkien kanssa, tollasessa munamallin pirssissä samalla jopa spoilerina valon yläosan muovi antamassa sporttisuuden tuntua.
Ja sivusta takaparkin alle vilkku, sen alle sumuvalot ja pakki.
Ja sitten alimmaksi, takalasin alle taikka puskuriin, ne auton vakiojarruvalot auton levyisenä elementtinä.
Nykysissä kotteroissa alkaa olla valot takana sivuilla takalasin suuntaisesti melko ylhäällä, eikö autonvalmistajat vois suunnitella niin että lasin yläreunaan (ainaki pikkusissa viistoperissä vai mitä ne on) tulis auton levyinen lisäjarruvalo, jonka reunat toimis ihan takaparkkeina?
Eli oikeammin niin että ku ne valot pukkaa ylöspäin, niin ylimpänä takaparkit, sitten oliski takalasin yläpuolelle leveä (nykyään kai pakollinenki) erillinen lisäjarruvalo joka kuitenkin näyttäisi olevan samaa sarjaa niiden parkkien kanssa, tollasessa munamallin pirssissä samalla jopa spoilerina valon yläosan muovi antamassa sporttisuuden tuntua.
Ja sivusta takaparkin alle vilkku, sen alle sumuvalot ja pakki.
Ja sitten alimmaksi, takalasin alle taikka puskuriin, ne auton vakiojarruvalot auton levyisenä elementtinä.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 22 vierailijaa