Vahashampoon hyöty?

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Misi
-
Viestit: 38
Liittynyt: 30.3.2005 22:05

Vahashampoon hyöty?

ViestiKirjoittaja Misi » 7.7.2005 14:40

Tommosta asiaa tossa mietin, että onko koskaan missään testattu tommosen vahashampoon hyötyä vahapinnan kestämisen suhteen?

Itse käytän monien valmistajien vahoja ja shampoita, mut jos esim. auto on vain vähän likainen, ja tulee puhtaaksi pelkällä vesipesulla, niin edesauttaisiko vahashampoon käyttö vahan kestoa? Itse epäilen, että pesuaine vain syö vahaa pois.

Tietysti joka vahapurkissa lukee, että jälkihoito tulee hoitaa saman valmistajan shampoolla, joka edesauttaa vahan kestoa ja kiiltoa, mut jos auto on vain vähän likanen, niin jotenkin tuntuu, et pelkkä vesi säilyttää vahan paremmin.

Tietysti jos auto on kovin likainen, niin pesuaine on ehdoton.

Ps. Nyt on Sonaxin Liquid wax testattu. Vaikutti hyvältä ja helppokäyttöiseltä vahalta. Aika paljon mielestäni samanlainen kun kultainen Autoglym. Kesto samaa luokkaa.

Mikhauta
-
Viestit: 3845
Liittynyt: 23.7.2003 10:18

ViestiKirjoittaja Mikhauta » 7.7.2005 14:45

Mulla on ainakin hyviä kokemuksia Korrekin Vahapesusta. Pari kertaa kesässä tulee vahattua auto Autoglymin punainen + kultainen -yhdistelmällä ja pesut tuolla Korrekilla.

Vesku
ffp jäsen
Viestit: 7374
Liittynyt: 16.7.2003 23:55

ViestiKirjoittaja Vesku » 7.7.2005 14:52

Kyl se kiilto on aivan eri pesun jälkeen jos käyttää noita hoitoshampoita kuin pelkällä vedellä pestynä, ne on tehty niin ettei ne kuluta sitä vahaa pois kuten jotkut tavalliset pesuaineet.

jala
-
Viestit: 334
Liittynyt: 23.7.2003 12:26

ViestiKirjoittaja jala » 7.7.2005 15:39

Onko kokemuksia Turtle Wax Big Orange pesuaineesta? Tuommoinen pönttö maksaa alle 8€ joten olisi ainakin edullista.

reynolds
-
Viestit: 922
Liittynyt: 23.7.2003 16:35

ViestiKirjoittaja reynolds » 7.7.2005 15:48

Ja ainakin täälä tuolla Turtlella on tullut/jäänyt hyvä kiilto.

Misi
-
Viestit: 38
Liittynyt: 30.3.2005 22:05

ViestiKirjoittaja Misi » 7.7.2005 16:00

Juu itse käytän vahoina ja pesuaineina pääasiassa Autoglymin punaista+kultaista ja pesu vihreällä, Sillon tällön tulee laitettua Turttlen Extreme sarjan vahaa ja pesuainetta. Äskettäin kokeilin myös Korrekin testivoittaja vahaa. Usein pesen myös Korrekin vahashampoolla tai Carlaken vahashampoolla. Uusin tuttavuus on tuo Sonaxin vaha+ vahashampoo.
Kaikki näistä on kyllä tehneet hyvää jälkeä, mut mietinkin just sitä, et kun nämä vahat usein sisältävät esim. carnauba-vahaa, niin onko aineen tarkoitus tarttua auton pintaan, vai ainoastaan olla pesemättä vanhaa vahaa pois?
Kyllähän se kiilto on toki parhaimmillaan sen ekan vahauksen jälkeisen vahashampoopesun jälkeen, mut maalipinta ei mun mielestä ole enää siinä vaiheessa niin liukas ja vesikään ei samalla tavalla helmeile kun vastavahatulla pinnalla.

HelaKammo
-
Viestit: 1860
Liittynyt: 23.7.2003 9:13

ViestiKirjoittaja HelaKammo » 7.7.2005 16:39

^^ Itsellä kokemusta Big Orangesta, kun menin ostamaan pöntön. Ainetta käyttäessä tuntuu saippuaisen, emäksisen, liukkauden sijaan pikemminkin nahkealta, kuivuu pintaa ja ei oikein irrota likaa, varsinkaan suolaa.

En kovasti suosittele, halpaa on mutta melkoisen heikkotehoista.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 7.7.2005 16:59

Käyttelen Korrekin Teflox vahaa (nykyään nimi on joku muu) ja samaa vahaa sisältävää Korrekin vahapesuainetta (vanha nimi oli Teflox tuollakin). Kiilto tuntuisi kestävän melko pitkään ja paranee vahauksen jälkeen muutaman pesukerran aikana.

Pelkällä vedellä pesen tosi harvoin, uskoisin että maalipintakin tykkää vahalla ja pesuaineella "liukastetusta" pesulitkusta enemmän kuin pelkästä vedestä. Ei siitä vahasta varmasti ainakaan haittaa siinä pesuaineessa ole.

jala
-
Viestit: 334
Liittynyt: 23.7.2003 12:26

ViestiKirjoittaja jala » 7.7.2005 17:20

^^HelaKammo, oliko autossa minkälainen vahapinta?
Einszettin, Autoglymin ja Clean Plussan autoshampoilla olen pessyt ja hyvin ovat toimineet. Jos auto on ollut kunnolla likainen niin ensin suihkupullolla Pinelinet pintaan, huuhtelu ja sitten shampoolla.

Misi
-
Viestit: 38
Liittynyt: 30.3.2005 22:05

ViestiKirjoittaja Misi » 7.7.2005 19:41

Se on kyl totta, et toi pesuaine liukastaa myös sitä maalipintaa, et pestessä varmaan tekee kyl ihan hyvää pinnalle.

Kattelin tuossa, et Carlaken ja Sonaxin vahapesuaineet on samanlaisissa pulloissa, ja ainekkin näyttää täsmälleen samalta. Hintoja en muista, mut eroja tuskin kovinkaan paljon ainakaan aineissa löytyy.

Teukka
-
Viestit: 589
Liittynyt: 6.10.2003 17:28

ViestiKirjoittaja Teukka » 7.7.2005 20:26

Korrekin pesuaineet on toimineet ihan kivasti.Paskaisuudesta riippuen vahashampoota,vahapesu tai liuotinvahapesu.
Kaikki toimii tosin shampoota pääasiassa käytän ja joskus laiskuuttani vahapesua ja ennen vahausta tuolla liuotinvahapesu(nämä kaikki 3 on omissa purkeissaan)
Sitten vahaukseen glymin punainen+kulta vaikka näitä nyt on hypetettykin
ehkä vähän liikaa mutta onhan nuo todella hyvä yhdistelmä.
Vahailin tuossa ykspäivä lintan noilla ja ei tarvinnut kuin näyttää itikanraadoille purkkia niin hävisivät suunnilleen juosten keulasta,toimii!
Tuli tässä myös mieleen että meillä on duunissa eräs juntti joka pesee autonsa Fairyllä!EI NÄIN!
Lähtee kuulema paska hyvin.Noniin lähtee, mutta myös pigmenttiä maalista
eikä sen punainen auto ole enää kuin harmahtavan punainen.
Kaikki tyylillään.

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 8.7.2005 0:23

Mitäs tämä "vahapesu" oikein meinaa ja miten se suoritetaan? Itse käytän tuota Big Orangea tällä hetkellä ja olisikin kiva testata jotain muuta välillä. EI tuo ainakaan mitään erikoisen tehokasta ole, mutta kyllä sen kanssa toimeen tulee. Jokin kiiltoa oikeasti lisäävää ja vahaus tarvetta vähentävää ainetta olisi kyllä ihan kiva kokeilla. Olisi sitten vertailupohjaa enemmän.
Viimeksi muokannut Levis, 8.7.2005 0:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Sarge
-
Viestit: 132
Liittynyt: 29.7.2003 22:49

ViestiKirjoittaja Sarge » 8.7.2005 0:31

Fairyllä ei kannata pestä kuin silloin jos haluaa vanhat vahat pois pinnasta. Itse olen kerran autoni pessyt fairyllä ennen kuin löin Zainot pintaan (tämä oli siis ihan ohjeissa että Fairy tai vastaava pesu). Mutta jatkuvaan pesuun sitä ei tosiaankaan kannata käyttää :)

Levis
-
Viestit: 4873
Liittynyt: 24.7.2003 21:12

ViestiKirjoittaja Levis » 8.7.2005 0:34

Minä olen muuten pessyt autoani hyvin usein Fairylla, MiniRiskillä tai vastaavilla. Romuissa autoissa ja huonoissa maalipinnoissa ei niin just, sitä mitä löytyy! Tosin Corradoa en ole "tiskannut", sitä varten ostinkin Big Orangea.

Jantteri
-
Viestit: 29
Liittynyt: 11.8.2003 12:59

ViestiKirjoittaja Jantteri » 8.7.2005 1:13

Itse olen huomannut että Wurthin Pineline+normaali pesu toimii hyvin ennen vahausta ja huolellisen kuivauksen jälkeen pintaan laittaa Autoglymin ultra deep shine vahaa.Välipesuihin käytän Korrekin tai Klymin pesuainetta.
Autohan on mustaa mustempi musta

Teukka
-
Viestit: 589
Liittynyt: 6.10.2003 17:28

ViestiKirjoittaja Teukka » 8.7.2005 7:32

Se vahapesu on aine joka sienellä levitetään huuhdeltuun autoon ja
huuhdellaan pois.Korrekilla sillä nimellä.
Tuli hommattua vahingossa tuota joskus mutta olen mä paskemmillakin jynssännyt.
Siitä pitäs jäädä sitten joku vahakerros auton pintaan mutta eihän tuo mikään kunnon vähän korvaaja ole.Vaivaa ei ainakaan ole normaalia pesua enempää.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 8.7.2005 8:52

^Niin ja vieläpä mielellään lämpimällä vedellä, pätee kaikkiin autoshampoisiin vahalla tai ilman. Ämpärillinen lämmintä vettä, desi pasuainetta ja pehmeä sieni. Huuhtelu siten letkulla ennen kuin pesuaine ehtii kuivua pintaan.

allu
-
Viestit: 371
Liittynyt: 23.7.2003 13:19
Viesti:

ViestiKirjoittaja allu » 8.7.2005 10:16

Mulla on tapana laittaa joku pikavaha n. joka kolmas pesu. Tällaiset vaahtovahat on yllättävän hyvä, vaatii miltei samanalaisen poishinkkauksen kuin tavisvahat, kestää muutaman pesun ja antaa helkutin hyvän kiilloon. pohjana autossa pari kolme kertaa vuodessa Autoglym (ennen puna+kulta) Deep shine tummille väreille.
Mustia autoja ikäni pesseenä olen oppinut muutamia kikkoja: Mikäli kiinnikuivunutta likaa, aina liuotin ensin, yleensä vain listojen alapuolelle. Huuhtelu/esipesu paineella ja reilulla vedellä -> Autoglymin vihreällä pesu reilulla vedellä ja sienellä, sieni tulee kunnolla puhdistaa vedessä, ettei vaan siirtelee likaa pinnalla. Paineella huuhtelu, listat ja muut kunnolla että lika tulee myös välistä kunnolla pois. Kuivaus ensin glymin hydrabladella, sitten paineilmalla istat, rakoset, peilit yms jotta ei tule roiskeita liikkeellelähdettäessä, ovet hetkeksi auki, jotta niistä valuu vedet pois, samalla ovien sisäpuolten kuivaukset, sitten kunnon aidolla nahkasäämiskällä kuivaus, säämiskää tulee huudella vähitään pari kertaa kuivauksen aikana, ettei siihen jäänyt lika pääse naarmuttamaan pintaa.

Ennen vahausta kannattaa auto suhkuttaa kuivana ensin kunnon 50/50 liuotinseoksella, paineella pois ja sen jälkeen pestä esim miedolla astianpesuaineliuoksella.

Taajuus
-
Viestit: 597
Liittynyt: 8.5.2005 22:31
Viesti:

ViestiKirjoittaja Taajuus » 8.7.2005 10:53

Jos haluatte vahapinnan pysyvänkin, älkää ainakaan Fairyllä peskö. Vain jos halutaan pinta kokonaan vahasta puhtaaksi.

Fairy syö vahaa pinnasta 10x tehokkaammin kuin "aidot" autonpesushampoot.

Nik0
-
Viestit: 280
Liittynyt: 18.9.2003 18:31

ViestiKirjoittaja Nik0 » 8.7.2005 11:52

Onkos muilla muuten kokemusta tosta Glymin Deep Shinesta. Ite vedin golffin sillä läpi ja tuli ihan älyttömän hyvä. Musta auto kiilsi ilman mitään pyörrejälkijä yms muuta eli teki sen mitä lupas. Mutta seuraavana päivänä tuli vettä reilummin ja ajelin töihin ja kotiin motaria vesi sateessa ja aloin ihmettelemään kun on kaikki välit ja listat täys vahaa. Eli se vaha oli kuoriutunu pois siitä pinnasta ja nyt pari viikkoa myöhemmin vahasta ei oo enään tietoakaan maalipinnassa. Missäköhän oli vika? Onko tossa joku ihme vaha/silikooni pinnassa että toi glymi ei tarttunut? Pesin ennen vahausta auton ihan vaan auto shamppoolla mutta ei mulla missää muussa autossa tai muilla vahoilla ole koskaan näin käynnyt.

allu
-
Viestit: 371
Liittynyt: 23.7.2003 13:19
Viesti:

ViestiKirjoittaja allu » 8.7.2005 12:43

syy miksi ennen vahausta pesen astianpesuaineliuoksella on juurikin se, että uusi vaha tarttuu puhtaaseen pintaan paremmin, kiilto ja kestävyys on ollut huippuluokkaa.

PekkaL
-
Viestit: 225
Liittynyt: 30.7.2003 23:00

ViestiKirjoittaja PekkaL » 8.7.2005 17:53

Jotenkin muistelisin, että kun TM:ssä oli vahatesti joskus vuosia sitten niin siinä testattiin myös vahashampoita. Muistaakseni tulos oli sellainen, että kun auto oli pesty vahashampoolla niin päälle levitetty vaha kesti aavistuksen verran kauemmin.

Misi
-
Viestit: 38
Liittynyt: 30.3.2005 22:05

ViestiKirjoittaja Misi » 8.7.2005 19:58

Mul on kyllä semmonen tilanne ton auton hoidon kanssa, et tällee kesäaikaankin jos vettä satelee paljon ja autoa "joutuu" pesemään pari kertaa viikossa, ni kyl mä vahailenkin sitte pari kertaa kuukaudessa. Tietysti sitte jos on hyvät kelit ni harvemmin. Talvella sama juttu. Varmaan monen mielestä vahaan turhan usein, mut ainaki on auto käytännössä aina puhdas ja älyttömän kiiltävä. Joka pesun yhteydessä hoidan myös muoviosat [jotka pitäs olla jo maalattu =)] Autoglymin tai Armor All:in hoitoaineilla.

Olen käyttäny vahana pääasiassa Autoglymin punasta+kultasta joka toimii mielestäni tosi hyvin. Usein olen laittanu pelkkää kultasta, joka on kyllä hyvin ylläpitäny kiiltoa. Viikko sitte laitoin pintaan Sonaxin Nano Pro Liquid Waxin, ja olen sitä mieltä et sillä tuli kiiltävämpi kun Glymillä.

Sarge
-
Viestit: 132
Liittynyt: 29.7.2003 22:49

ViestiKirjoittaja Sarge » 9.7.2005 18:32

^^

Mua voi pitää kanssa jonkin sortin hulluna :)

Tänä kesänä on vedetty jo Zainoa yli 10 kerrosta pintaan ja viimeisen viikon aikana olen vahannut auton 3 kertaa Glymin uudella "mustalla"

Noh, huvinsa kullakin mutta on se vaan mukava ajella kiiltävällä ja puhtaalla autolla.

jala
-
Viestit: 334
Liittynyt: 23.7.2003 12:26

ViestiKirjoittaja jala » 13.8.2005 19:42

Pakko oli ostaa pönttö tuota Big Orangea kun sai jo alle 7€ ja hyvää ainettahan tuo oli, auto kiiltää todella nätisti kuivauksen jälkeen. Laitoin vielä ohjeen mukaan joten tuo pönikkä riittää 75 pesukertaan.

peekoo68
-
Viestit: 55
Liittynyt: 23.7.2003 23:35

ViestiKirjoittaja peekoo68 » 2.9.2005 22:51

Onkos muilla muuten kokemusta tosta Glymin Deep Shinesta. Ite vedin golffin sillä läpi ja tuli ihan älyttömän hyvä. Musta auto kiilsi ilman mitään pyörrejälkijä yms muuta eli teki sen mitä lupas. Mutta seuraavana päivänä tuli vettä reilummin ja ajelin töihin ja kotiin motaria vesi sateessa ja aloin ihmettelemään kun on kaikki välit ja listat täys vahaa. Eli se vaha oli kuoriutunu pois siitä pinnasta ja nyt pari viikkoa myöhemmin vahasta ei oo enään tietoakaan maalipinnassa. Missäköhän oli vika? Onko tossa joku ihme vaha/silikooni pinnassa että toi glymi ei tarttunut? Pesin ennen vahausta auton ihan vaan auto shamppoolla mutta ei mulla missää muussa autossa tai muilla vahoilla ole koskaan näin käynnyt.


Eli p*skakelit pikkuhiljaa lähestyy, niin onko jollain kokemusta tosta Deep Shinestä AG kullan kanssa yhdessä ?
Jonkun myyjän kuulin "juttelevan", että tossa DS:ssä olis noi AG kullan ominaisuudet jo itsessään... pessimisti kun olen, niin epäilen !

Mitä itse topicciin tulee, niin olen AG:n shampoon puolesta, kahden vuoden ajalta... pitää vaan ostaa se 5L pytty (hinta viime vuoden keväällä 38.50€), ettei tarvii säästellä annostuksessa...


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 66 vierailijaa