Ilmajouset
Valvoja: ffp jäsenet
Ilmajouset
Lueskelin tuossa searchilla vanhoja juttuja ilmajousista. Jutuissa jengi tyrmäsi ilmajousien asentamisen laillistamisongelmien takia autoihin, joissa ei oo alunperin ollut ilmajousia. Onko joku nyt tutkinut ko problemaa enemmän?? Riittäiskö katsastusmiehelle vaan sanominen, tulee näyttelyautoksi.. Ei taida onnistua.. Kuhan heitin.
Mulle tuli tuollainen kutina kun kw-säädettävä alusta on ihan kiva mut säätämistä varten on kuitenkin nostettava auto ilmaan jne. Olis se hieno laite meinaan, ilmajousitus. Kehuttu myös ajo-ominaisuuksiltaan hyviksi.
Mun isäpuoli on kova jenkkimies jotenka saisin häneltä paljon apua rakenteellisiin muutoksiin, ei muutenkaan olisi mikään paha projekti. Autona siis G3 VR6 -93. Sen tiedän et maavaraa ei saa ohjaamosta matkan aikana ainakaan päästä muutteleen, mut muut seikat on aika hämäränä..
Ois kiva saada joku selvä päätös, tehdäkkö, vaiko ei.
Kiitos!
Mulle tuli tuollainen kutina kun kw-säädettävä alusta on ihan kiva mut säätämistä varten on kuitenkin nostettava auto ilmaan jne. Olis se hieno laite meinaan, ilmajousitus. Kehuttu myös ajo-ominaisuuksiltaan hyviksi.
Mun isäpuoli on kova jenkkimies jotenka saisin häneltä paljon apua rakenteellisiin muutoksiin, ei muutenkaan olisi mikään paha projekti. Autona siis G3 VR6 -93. Sen tiedän et maavaraa ei saa ohjaamosta matkan aikana ainakaan päästä muutteleen, mut muut seikat on aika hämäränä..
Ois kiva saada joku selvä päätös, tehdäkkö, vaiko ei.
Kiitos!
niin kait. olis kiva kuulla faktaa..
tarkoitus siis tehdä ihan kaikki itse. tietty kaikki mitä ei voi tehdä hyvin varustellussa pajassa niin ostetaan. lähinnä palkeet, elektroniikka, venttiilit, kompura, säiliöt ja sellaiset ostaisin kaupasta luonnollisesti. eli melkeen kaikki :DDD. pointtina se etten oo ostamassa mitään valmista settiä jossa olis jotain ihmeen hyväksyntöjä.. en sillä et ne turhia olisi ;)
tarkoitus siis tehdä ihan kaikki itse. tietty kaikki mitä ei voi tehdä hyvin varustellussa pajassa niin ostetaan. lähinnä palkeet, elektroniikka, venttiilit, kompura, säiliöt ja sellaiset ostaisin kaupasta luonnollisesti. eli melkeen kaikki :DDD. pointtina se etten oo ostamassa mitään valmista settiä jossa olis jotain ihmeen hyväksyntöjä.. en sillä et ne turhia olisi ;)
Suoraan kopioitu http://koti.mbnet.fi/vwgolf/vwgolf.htm sivuilta.
Vuoden 2004 alusta jousitustyypin muutokset menevät muutoskatsastuksella.
Alkuperäistä jousitusta saa madaltaa max. 51mm
Maavaraa on oltava vähintään 80mm (akselisto/runko, ei esim roiskeläpistä)
Auton mikään korinosa ei saa ottaa maahan.
Iskarien kiinnikkeet saa tehdä itse
Renkaiden mahduttava kääntymään ja joustamaan ottamatta kiinni
Tukivarsien on oltava tehdastekoisia
Uudempiin autoihin saa asentaa vain siihen automalliin tarkoitetut jouset/iskarit (kysy tarkemmin konttorilta)
Korkeus-säätö ei saa toimia ajaessa (väitettiin jossain keskuteluissa??)
Tossa ei oo ihmeellisempiä rajoituksia mainittu mistä tulisi ongelmia mun projektiin... Paitsi toi et "uudempiin autohin saa asentaa vain......", mikä on "uudempi auto"?? -93 on yli 10v vanha :D
Vuoden 2004 alusta jousitustyypin muutokset menevät muutoskatsastuksella.
Alkuperäistä jousitusta saa madaltaa max. 51mm
Maavaraa on oltava vähintään 80mm (akselisto/runko, ei esim roiskeläpistä)
Auton mikään korinosa ei saa ottaa maahan.
Iskarien kiinnikkeet saa tehdä itse
Renkaiden mahduttava kääntymään ja joustamaan ottamatta kiinni
Tukivarsien on oltava tehdastekoisia
Uudempiin autoihin saa asentaa vain siihen automalliin tarkoitetut jouset/iskarit (kysy tarkemmin konttorilta)
Korkeus-säätö ei saa toimia ajaessa (väitettiin jossain keskuteluissa??)
Tossa ei oo ihmeellisempiä rajoituksia mainittu mistä tulisi ongelmia mun projektiin... Paitsi toi et "uudempiin autohin saa asentaa vain......", mikä on "uudempi auto"?? -93 on yli 10v vanha :D
Kaukuan Tommin audissahan ne on, mutta paperisotaa aikalailla vaatii. Ja onhan siinä aina riski, ettei saakaan leimatuksi, mutta noiden kriteereiden mukaan jos rakentaa, niin en näkis mitään syytä etteikö menis läpi.
Edit:
Tuossa nuo entiset jutustelut:
http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic.php?t=17257
http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic.php?t=19409
Tüv hyväksyntä saattais vielä helpottaa asioita.
Edit:
Tuossa nuo entiset jutustelut:
http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic.php?t=17257
http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic.php?t=19409
Tüv hyväksyntä saattais vielä helpottaa asioita.
Joo, meilläki oli tosiaan kaverin kans suunnitelmissa aikasemmin kesällä, että jos olisi pistetty ilma-alustat golffeihin, eli mun IV Golf Gti 1.8t ja kaverin IV Golf V6 4Motion ja mun autolle olis ollut tüv-hyväksyntä sille alustalle, en sit tiedä olisko siitä ollut niin hyötyä sitä lupaa anottaessa ja sille nelivetoiselle golffille ei ainakaan vielä sillon ollut hyväksynnällä olevaa alustaa.
Asioita kun selviteltiin, niin asiat alko vähän tökkiin siihen, kun kysyin alustoista tarkempia tietoja, niin takuu ei olisi ollut voimassa suomessa, koska takuun sai vain jos alusta asennettiin hyväksytyssä paikassa ja niitä ei ollut suomessa yhtään, vain saksassa. Vaikka alustan pitäisi olla kelvollinen kaikkiin olosuhteisiin, niin silti se epäilytti, että ei takuuta ja ilmajousitus on kummiskin ehkä herkempi hajoamaan jokapäiväisessä ajossa.
Eli sittemmin hylkäsimme ajatuksen ja pitää vain pistää säädettävä alusta.
Niistä luvista minulla ei ole tarkempaa tietoa.
Asioita kun selviteltiin, niin asiat alko vähän tökkiin siihen, kun kysyin alustoista tarkempia tietoja, niin takuu ei olisi ollut voimassa suomessa, koska takuun sai vain jos alusta asennettiin hyväksytyssä paikassa ja niitä ei ollut suomessa yhtään, vain saksassa. Vaikka alustan pitäisi olla kelvollinen kaikkiin olosuhteisiin, niin silti se epäilytti, että ei takuuta ja ilmajousitus on kummiskin ehkä herkempi hajoamaan jokapäiväisessä ajossa.
Eli sittemmin hylkäsimme ajatuksen ja pitää vain pistää säädettävä alusta.
Niistä luvista minulla ei ole tarkempaa tietoa.
Siis siinä takuussahan ei tietenkään ollut mitään merkitystä missä se auto sen jälkeen on, kun se on asennettu, jos se on asennettu siellä hyväksytyssä liikkeessä. Se oli vähän epäselvästi sanottu, mutta miksei niillä sitten voisi olla takuuta niitä välineillä, koska kyllähän se yritys voi evätä takuu pyynnön jos se alusta on asennettu aivan väärin. Saanhan minäkin asentaa autooni itse varusteita ja niissä on takuu ja monen ehdoissa sanotaan, että takuu voidaan poistaa, jos tuote on väärin asennettu.
Vanhempaan kalustoon saa leimalle, kun on pussit mitkä valmistajan mukaan on tarkoitettu autokäyttöön. Ei tarvi sen enemnpää tûv tms, mut valmistajan paperit. Eli nämä varmaan vain tuonne 91/92 ja vanhemman, mihin ei välttämättä tarvi tavallistakaan alustaa katsastaa. Saa laskea vaikka maahan Treella kysytyn konttorin mukaan paikallaan ollessa, mutta ajossa on määrätty korkeus missä nuo määritetyt renkaiden kääntymis-, maavara-, yms. ehdot pitää täyttyä.
Ajoltaan ilma-alusta on mukava, mitä matalammalla ajaa, sen pehmeämpi. Kunnon iskarit auttaa. Uudempiin vehkeisiin pakko ollu tuo tûv-jos aikoo leimata, joten vaihtoehdot todella vähissä ja hintalaput korkeahkoja. FB säädöllä (front-back) on ok ajaa kuulemma, jenkkipojat ovat kovasti alkaneet mennä siihen koska huomattavasti vähemmän asentamista. Jonkin verran voi esiintyä keikkumista/kallistelua, kun pussien(vas-oik) välillä pääsee ilma siirtymään.
FBSS on jämäkkä ajaa ainakin, jos iskaripuoli kunnossa (valmiissa paketeissa on vaihtelua: bilsteiniä, konia, samoja custom lyhennettyinä, nimettömiä,..). Kestää ajoltaan vertailun hyviikin alustasarjoihin katukäytössä, rata sitten erikseen, mutta miksei ei sielläkin. Pussi kun mukavan progressiivinen 'jousi" painuessaan kasaan ilmapaineen noustessa.
Suomessa ei kovin äkkiä yleisty pussit uudemmissa, jos leimalle haluaa niillä mennä. Hinnat joka tapauksessa ja valikoima pitävät siitä huolen. Jenkeistä (esim. Masontech) ja Itävallasta (Bagyard) löytyy parhaat valmiit tolpat, missä hyvä säätövara ja laatu kohdillaan, mut leimalle ei asiaa, ja onhan noilla hintaakin vähän.
Siitä hajoamisesta en niin osaa sanoa. Käyttää letkuissa ja liittimissä teollisuuskamaa niin kestää eikä noi pussit ole mitenkään hajoamisherkkiä kunhan tietyt perusasiat kunnossa. Tilastotappiollejan ei voi mitään (valmistusvirheet, tms.) , mutta hajoaa niitä iskareitakin merkkitolpistakin. Yhteen pussitettuun tuli viime kesänä reilu 10tkm ilman minkäänlaista ongelmaa, ei yhtään irronnutat letkua tai edes vuotoa, että laskisi itekseen pidemmän seisotuksenkaan aikana alas.
E: katos, olipas tämä vahna topicci vaikka viimeisin uusi...
Ajoltaan ilma-alusta on mukava, mitä matalammalla ajaa, sen pehmeämpi. Kunnon iskarit auttaa. Uudempiin vehkeisiin pakko ollu tuo tûv-jos aikoo leimata, joten vaihtoehdot todella vähissä ja hintalaput korkeahkoja. FB säädöllä (front-back) on ok ajaa kuulemma, jenkkipojat ovat kovasti alkaneet mennä siihen koska huomattavasti vähemmän asentamista. Jonkin verran voi esiintyä keikkumista/kallistelua, kun pussien(vas-oik) välillä pääsee ilma siirtymään.
FBSS on jämäkkä ajaa ainakin, jos iskaripuoli kunnossa (valmiissa paketeissa on vaihtelua: bilsteiniä, konia, samoja custom lyhennettyinä, nimettömiä,..). Kestää ajoltaan vertailun hyviikin alustasarjoihin katukäytössä, rata sitten erikseen, mutta miksei ei sielläkin. Pussi kun mukavan progressiivinen 'jousi" painuessaan kasaan ilmapaineen noustessa.
Suomessa ei kovin äkkiä yleisty pussit uudemmissa, jos leimalle haluaa niillä mennä. Hinnat joka tapauksessa ja valikoima pitävät siitä huolen. Jenkeistä (esim. Masontech) ja Itävallasta (Bagyard) löytyy parhaat valmiit tolpat, missä hyvä säätövara ja laatu kohdillaan, mut leimalle ei asiaa, ja onhan noilla hintaakin vähän.
Siitä hajoamisesta en niin osaa sanoa. Käyttää letkuissa ja liittimissä teollisuuskamaa niin kestää eikä noi pussit ole mitenkään hajoamisherkkiä kunhan tietyt perusasiat kunnossa. Tilastotappiollejan ei voi mitään (valmistusvirheet, tms.) , mutta hajoaa niitä iskareitakin merkkitolpistakin. Yhteen pussitettuun tuli viime kesänä reilu 10tkm ilman minkäänlaista ongelmaa, ei yhtään irronnutat letkua tai edes vuotoa, että laskisi itekseen pidemmän seisotuksenkaan aikana alas.
E: katos, olipas tämä vahna topicci vaikka viimeisin uusi...
Aika nostaa vanhaa aihetta ylös. Mietin tuossa onko mitään mahdollisuutta saada muutoskatsastettua iv golffia pussien kanssa.
Etuveto malleihin löytyy jo tüv hyväksyttyjä sarjoja, mutta kuinkas on nelivedon laita. Itse en ainakaan onnistunut löytämään, v golffiin olisi kyllä.
Onkohan tähän joku syy, että v korin 4motioniin lötyy tüv hyväksyntä, mutta iv koriin ei?
Jokavuotiseen pussit pois, jouset tilalle -punnerrukseen ei pysty. Saiskohan poikkeusluvalla...
Tiedän, että muutamassa näitä jo on, mutta taitavat olla "näyttelyautoja". Itsellä oli ajatus tähän käyttis katiskaan.
Konttorilla eivät oikein tienneet asiasta, mutta kuitenkin tyrmäsivät ajatuksen, kuinka ollakkaan.
Etuveto malleihin löytyy jo tüv hyväksyttyjä sarjoja, mutta kuinkas on nelivedon laita. Itse en ainakaan onnistunut löytämään, v golffiin olisi kyllä.
Onkohan tähän joku syy, että v korin 4motioniin lötyy tüv hyväksyntä, mutta iv koriin ei?
Jokavuotiseen pussit pois, jouset tilalle -punnerrukseen ei pysty. Saiskohan poikkeusluvalla...
Tiedän, että muutamassa näitä jo on, mutta taitavat olla "näyttelyautoja". Itsellä oli ajatus tähän käyttis katiskaan.
Konttorilla eivät oikein tienneet asiasta, mutta kuitenkin tyrmäsivät ajatuksen, kuinka ollakkaan.
Tuolla näyttäisi ainakin olevan: http://lowtoys.com/kauppa/index.php
"-98 autoon voi olla jo hankalaa saada tuota ilmajousitusta leimaan, kun niissä vaaditaan jo tyyppihyväksynnät. Eli varsinaisia papereita tehtaalta ei ole kuin valmistajan tüv -hyväksyntä, mutta tuo vain valmistusprosessin kattava. Olemme myös kirjoittaneet maahantuojan hyväksyntää, jolla ilmajousia on saatu näihin tyyppihyväksyttyihinkin katsastettua, mutta tuo on aikalailla muutoskatsastuksen suorittavasta henkilöstä kiinni. Täysin mahdollista tuo kuitenkin on leimata ja niitä muutama onkin leimassa."
Noin vastaili mulle ku kyselin race.fi:ltä ilmailusettiä g4:seen. . Katotaan viikon parin päästä mitä lappuja kusti polkiessaan tuo paketin mukana ja keväämmällä si kuinka monta konttoria pitää kiertää.. ;)
Noin vastaili mulle ku kyselin race.fi:ltä ilmailusettiä g4:seen. . Katotaan viikon parin päästä mitä lappuja kusti polkiessaan tuo paketin mukana ja keväämmällä si kuinka monta konttoria pitää kiertää.. ;)
No sen mitä tosta ymmärtää, niin laitetaan niin paksu nippu papereita eri kielillä inssin eteen että se vahingossa päästää auton läpi. Erikoinen menetelmä sarjan maahantuojalta, jopa jollain tavalla rikollista harrastaa tuollaista. Tollaista kun harrastetaan riittävästi, niin kohta tarvitsee Suomen kieliset hyväksyntäpaperit olla kaikista muutoskatsastettavista osista.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”