Ilmajouset

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

jusa
-
Viestit: 126
Liittynyt: 20.4.2004 13:03

Ilmajouset

ViestiKirjoittaja jusa » 18.12.2004 21:19

Lueskelin tuossa searchilla vanhoja juttuja ilmajousista. Jutuissa jengi tyrmäsi ilmajousien asentamisen laillistamisongelmien takia autoihin, joissa ei oo alunperin ollut ilmajousia. Onko joku nyt tutkinut ko problemaa enemmän?? Riittäiskö katsastusmiehelle vaan sanominen, tulee näyttelyautoksi.. Ei taida onnistua.. Kuhan heitin.

Mulle tuli tuollainen kutina kun kw-säädettävä alusta on ihan kiva mut säätämistä varten on kuitenkin nostettava auto ilmaan jne. Olis se hieno laite meinaan, ilmajousitus. Kehuttu myös ajo-ominaisuuksiltaan hyviksi.

Mun isäpuoli on kova jenkkimies jotenka saisin häneltä paljon apua rakenteellisiin muutoksiin, ei muutenkaan olisi mikään paha projekti. Autona siis G3 VR6 -93. Sen tiedän et maavaraa ei saa ohjaamosta matkan aikana ainakaan päästä muutteleen, mut muut seikat on aika hämäränä..

Ois kiva saada joku selvä päätös, tehdäkkö, vaiko ei.

Kiitos!

Vesku
ffp jäsen
Viestit: 7374
Liittynyt: 16.7.2003 23:55

ViestiKirjoittaja Vesku » 18.12.2004 21:25

Eikös nuo pitäis nykyään olla suomessakin sallittua kamaa, kunhan tietyt kriteerit vaan täytyy maavaran suhteen.

jusa
-
Viestit: 126
Liittynyt: 20.4.2004 13:03

ViestiKirjoittaja jusa » 18.12.2004 21:35

niin kait. olis kiva kuulla faktaa..

tarkoitus siis tehdä ihan kaikki itse. tietty kaikki mitä ei voi tehdä hyvin varustellussa pajassa niin ostetaan. lähinnä palkeet, elektroniikka, venttiilit, kompura, säiliöt ja sellaiset ostaisin kaupasta luonnollisesti. eli melkeen kaikki :DDD. pointtina se etten oo ostamassa mitään valmista settiä jossa olis jotain ihmeen hyväksyntöjä.. en sillä et ne turhia olisi ;)

Jonde
-
Viestit: 2089
Liittynyt: 23.7.2003 12:23

ViestiKirjoittaja Jonde » 18.12.2004 21:44

Eikös siinä eräässä sinisessä audissa ole ilmajouset ihan leimattu.
Ikävä kyllä tuo hyväksyntä vaaditaan joten omavalmiste sarjan voi unohtaa.

jusa
-
Viestit: 126
Liittynyt: 20.4.2004 13:03

ViestiKirjoittaja jusa » 18.12.2004 22:02

Suoraan kopioitu http://koti.mbnet.fi/vwgolf/vwgolf.htm sivuilta.


Vuoden 2004 alusta jousitustyypin muutokset menevät muutoskatsastuksella.
Alkuperäistä jousitusta saa madaltaa max. 51mm
Maavaraa on oltava vähintään 80mm (akselisto/runko, ei esim roiskeläpistä)
Auton mikään korinosa ei saa ottaa maahan.
Iskarien kiinnikkeet saa tehdä itse
Renkaiden mahduttava kääntymään ja joustamaan ottamatta kiinni
Tukivarsien on oltava tehdastekoisia
Uudempiin autoihin saa asentaa vain siihen automalliin tarkoitetut jouset/iskarit (kysy tarkemmin konttorilta)
Korkeus-säätö ei saa toimia ajaessa (väitettiin jossain keskuteluissa??)

Tossa ei oo ihmeellisempiä rajoituksia mainittu mistä tulisi ongelmia mun projektiin... Paitsi toi et "uudempiin autohin saa asentaa vain......", mikä on "uudempi auto"?? -93 on yli 10v vanha :D

Toby
-
Viestit: 59
Liittynyt: 13.2.2004 21:30

ViestiKirjoittaja Toby » 19.12.2004 0:28

Kaukuan Tommin audissahan ne on, mutta paperisotaa aikalailla vaatii. Ja onhan siinä aina riski, ettei saakaan leimatuksi, mutta noiden kriteereiden mukaan jos rakentaa, niin en näkis mitään syytä etteikö menis läpi.

Edit:
Tuossa nuo entiset jutustelut:
http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic.php?t=17257
http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic.php?t=19409

Tüv hyväksyntä saattais vielä helpottaa asioita.

Parkker
-
Viestit: 312
Liittynyt: 20.9.2003 12:30

ViestiKirjoittaja Parkker » 19.12.2004 12:22

Joo, meilläki oli tosiaan kaverin kans suunnitelmissa aikasemmin kesällä, että jos olisi pistetty ilma-alustat golffeihin, eli mun IV Golf Gti 1.8t ja kaverin IV Golf V6 4Motion ja mun autolle olis ollut tüv-hyväksyntä sille alustalle, en sit tiedä olisko siitä ollut niin hyötyä sitä lupaa anottaessa ja sille nelivetoiselle golffille ei ainakaan vielä sillon ollut hyväksynnällä olevaa alustaa.
Asioita kun selviteltiin, niin asiat alko vähän tökkiin siihen, kun kysyin alustoista tarkempia tietoja, niin takuu ei olisi ollut voimassa suomessa, koska takuun sai vain jos alusta asennettiin hyväksytyssä paikassa ja niitä ei ollut suomessa yhtään, vain saksassa. Vaikka alustan pitäisi olla kelvollinen kaikkiin olosuhteisiin, niin silti se epäilytti, että ei takuuta ja ilmajousitus on kummiskin ehkä herkempi hajoamaan jokapäiväisessä ajossa.
Eli sittemmin hylkäsimme ajatuksen ja pitää vain pistää säädettävä alusta.
Niistä luvista minulla ei ole tarkempaa tietoa.

Vesku
ffp jäsen
Viestit: 7374
Liittynyt: 16.7.2003 23:55

ViestiKirjoittaja Vesku » 19.12.2004 12:49

Ei kait yksikään firma takuuta myönnä jos asennus on tehty muualla kuin heidän valtuuttamalla asentamolla, tuskis sillä että alusta on käytössä jossain muualla kuin saksassa mitään tekemistä takuun kanssa oli.

Parkker
-
Viestit: 312
Liittynyt: 20.9.2003 12:30

ViestiKirjoittaja Parkker » 19.12.2004 14:34

Siis siinä takuussahan ei tietenkään ollut mitään merkitystä missä se auto sen jälkeen on, kun se on asennettu, jos se on asennettu siellä hyväksytyssä liikkeessä. Se oli vähän epäselvästi sanottu, mutta miksei niillä sitten voisi olla takuuta niitä välineillä, koska kyllähän se yritys voi evätä takuu pyynnön jos se alusta on asennettu aivan väärin. Saanhan minäkin asentaa autooni itse varusteita ja niissä on takuu ja monen ehdoissa sanotaan, että takuu voidaan poistaa, jos tuote on väärin asennettu.

Vesku
ffp jäsen
Viestit: 7374
Liittynyt: 16.7.2003 23:55

ViestiKirjoittaja Vesku » 19.12.2004 15:11

Oiskohan joku sellanen jutska et kun tuotetta asennetaan on mahdollista tehdä joku "moka" mikä vaikuttaa tuotteen toimintaan mutta sitä ei pysty jälkeenpäin todistamaan että näin olisi tapahtunut.

Parkker
-
Viestit: 312
Liittynyt: 20.9.2003 12:30

ViestiKirjoittaja Parkker » 19.12.2004 15:42

Kyllähän tuokin on juuri sellainen ongelma ja sitten vielä jos tulis jotain kiistaa valmistajan kanssa, niin Suomesta on kummiskin vähän hankalempaa ryhtyä tekemään selvittelyjä Saksaan, kuin jos yritys olisi suomalainen, kun niin monet asiat ovat erilaisia siellä kuin täällä.

J.T.
-
Viestit: 102
Liittynyt: 23.11.2004 15:34

ViestiKirjoittaja J.T. » 19.12.2004 16:42

Mikä firma noita tüv hyväksyttyjä ilmajousisarjoja tekee? Ja missä hinnoissa mahtaa pyöriä..?

jusa
-
Viestit: 126
Liittynyt: 20.4.2004 13:03

ViestiKirjoittaja jusa » 19.12.2004 17:19

varmasti 3000€->

No H2O
-
Viestit: 368
Liittynyt: 23.10.2003 12:15

ViestiKirjoittaja No H2O » 20.12.2004 14:38

Ainakin Firestonen Intelliride on edullisempi kuin tuo 3000€, mutta en tiedä löytyykö tuv-hyväksyntää. Lähin jälleenmyyjä löytyy Ruotsista.

Parkker
-
Viestit: 312
Liittynyt: 20.9.2003 12:30

ViestiKirjoittaja Parkker » 20.12.2004 14:49

G.A.S.:n kalliimpi versio maksoi 2700€ saksassa ja siinä oli tüv-hyväksyntä ainakin etuvetoisille IV golffeille ja moniin muihinkin.

Hannu_L
-
Viestit: 14
Liittynyt: 1.10.2003 14:43

ViestiKirjoittaja Hannu_L » 22.12.2004 7:22

Kannattaa myös katsoa, mitkä säätömahdollisuudet noissa eri sarjoissa on.

G.A.Ssin sarja on pelkkä Front to Back, kun monipuolisemmat on F.B.S.S. sarjoja touch screen näytöillä.

Ikävä kyllä taitaa olla tuo G.A.Ssin sarja ainoa vaihtoehto, jos on eu-tyyppihyväksytty auto.

Jusux
-
Viestit: 910
Liittynyt: 23.7.2003 16:48

ViestiKirjoittaja Jusux » 6.1.2006 11:07

Onkos ilmajousien asennukset edenneet?
Katselin tuon yhden golf videon ja melko hauskaltahan se näytti
Miten avon kori mahtaa kestää tuommoisen rynkytyksen?
Kuvia/ linkkejä asennuksiin jos eteen sattuu, kiitos

bananza
-
Viestit: 98
Liittynyt: 21.4.2005 12:40

ViestiKirjoittaja bananza » 8.1.2010 11:25

uskoisin korin kestävän, sillä mistään hydrauliikoistahan ei kuitenkaan ole kyse. tuskin kori huonolla tiellä ajoa vastaavaa rasitusta kovempaa joutuu kokemaan. noita ilmajousiprokkiksia seuratessa ei vastaan ole tullut yhtäkään missä olisi runkoa vahvistettu tms.

zero
ffp jäsen
Viestit: 2100
Liittynyt: 19.8.2003 17:11

ViestiKirjoittaja zero » 8.1.2010 12:19

Vanhempaan kalustoon saa leimalle, kun on pussit mitkä valmistajan mukaan on tarkoitettu autokäyttöön. Ei tarvi sen enemnpää tûv tms, mut valmistajan paperit. Eli nämä varmaan vain tuonne 91/92 ja vanhemman, mihin ei välttämättä tarvi tavallistakaan alustaa katsastaa. Saa laskea vaikka maahan Treella kysytyn konttorin mukaan paikallaan ollessa, mutta ajossa on määrätty korkeus missä nuo määritetyt renkaiden kääntymis-, maavara-, yms. ehdot pitää täyttyä.

Ajoltaan ilma-alusta on mukava, mitä matalammalla ajaa, sen pehmeämpi. Kunnon iskarit auttaa. Uudempiin vehkeisiin pakko ollu tuo tûv-jos aikoo leimata, joten vaihtoehdot todella vähissä ja hintalaput korkeahkoja. FB säädöllä (front-back) on ok ajaa kuulemma, jenkkipojat ovat kovasti alkaneet mennä siihen koska huomattavasti vähemmän asentamista. Jonkin verran voi esiintyä keikkumista/kallistelua, kun pussien(vas-oik) välillä pääsee ilma siirtymään.
FBSS on jämäkkä ajaa ainakin, jos iskaripuoli kunnossa (valmiissa paketeissa on vaihtelua: bilsteiniä, konia, samoja custom lyhennettyinä, nimettömiä,..). Kestää ajoltaan vertailun hyviikin alustasarjoihin katukäytössä, rata sitten erikseen, mutta miksei ei sielläkin. Pussi kun mukavan progressiivinen 'jousi" painuessaan kasaan ilmapaineen noustessa.

Suomessa ei kovin äkkiä yleisty pussit uudemmissa, jos leimalle haluaa niillä mennä. Hinnat joka tapauksessa ja valikoima pitävät siitä huolen. Jenkeistä (esim. Masontech) ja Itävallasta (Bagyard) löytyy parhaat valmiit tolpat, missä hyvä säätövara ja laatu kohdillaan, mut leimalle ei asiaa, ja onhan noilla hintaakin vähän.

Siitä hajoamisesta en niin osaa sanoa. Käyttää letkuissa ja liittimissä teollisuuskamaa niin kestää eikä noi pussit ole mitenkään hajoamisherkkiä kunhan tietyt perusasiat kunnossa. Tilastotappiollejan ei voi mitään (valmistusvirheet, tms.) , mutta hajoaa niitä iskareitakin merkkitolpistakin. Yhteen pussitettuun tuli viime kesänä reilu 10tkm ilman minkäänlaista ongelmaa, ei yhtään irronnutat letkua tai edes vuotoa, että laskisi itekseen pidemmän seisotuksenkaan aikana alas.

E: katos, olipas tämä vahna topicci vaikka viimeisin uusi...

myyrä
-
Viestit: 298
Liittynyt: 6.11.2011 21:00

ViestiKirjoittaja myyrä » 28.12.2011 22:21

Aika nostaa vanhaa aihetta ylös. Mietin tuossa onko mitään mahdollisuutta saada muutoskatsastettua iv golffia pussien kanssa.
Etuveto malleihin löytyy jo tüv hyväksyttyjä sarjoja, mutta kuinkas on nelivedon laita. Itse en ainakaan onnistunut löytämään, v golffiin olisi kyllä.
Onkohan tähän joku syy, että v korin 4motioniin lötyy tüv hyväksyntä, mutta iv koriin ei?
Jokavuotiseen pussit pois, jouset tilalle -punnerrukseen ei pysty. Saiskohan poikkeusluvalla...
Tiedän, että muutamassa näitä jo on, mutta taitavat olla "näyttelyautoja". Itsellä oli ajatus tähän käyttis katiskaan.
Konttorilla eivät oikein tienneet asiasta, mutta kuitenkin tyrmäsivät ajatuksen, kuinka ollakkaan.

Heko
-
Viestit: 57
Liittynyt: 11.8.2009 20:24

ViestiKirjoittaja Heko » 28.12.2011 23:59

Moro,
mistä löytyy etuvetoiseen Tuv-hyväksyttyjä? Itse olen aikaajoin yrittänyt katsella löytämättä...ois mukava kun saisi käytettävyyden säilytettyä käyttöautossa. Ilman sitähän se on vain auto.

myyrä
-
Viestit: 298
Liittynyt: 6.11.2011 21:00

ViestiKirjoittaja myyrä » 29.12.2011 1:18

Tuolla näyttäisi ainakin olevan: http://lowtoys.com/kauppa/index.php

Pyrde
-
Viestit: 55
Liittynyt: 11.7.2011 10:22
Viesti:

ViestiKirjoittaja Pyrde » 1.1.2012 13:49

D2:n sarjaan saa maahantuojalta laput, jolla saa (riippuen konttorinsedästä) alustan muutoskatsastettua. Näin ainakin etuvetosii ja todennäkösesti sama pätee myös nelikkoo.

Ville
ffp jäsen
Viestit: 1184
Liittynyt: 17.7.2003 8:35

ViestiKirjoittaja Ville » 2.1.2012 9:57

Mitäköhän tuollainen D2 sarjan katsastusta helpottava lappu mahtaisi sisältää ?

Tero-75
-
Viestit: 117
Liittynyt: 28.3.2010 21:25

ViestiKirjoittaja Tero-75 » 2.1.2012 11:40

Mitäköhän tuollainen D2 sarjan katsastusta helpottava lappu mahtaisi sisältää ?


Käytännössä se sisältää tiedot alustasarjan TUV-hyväksynnästä, sekä tiedot mihin autoon kyseinen sarja on tarkoitettu.

Ville
ffp jäsen
Viestit: 1184
Liittynyt: 17.7.2003 8:35

ViestiKirjoittaja Ville » 2.1.2012 16:21

Eipä kyllä Tüv lappuja D2:seen taida löytyä. Joten jonkinlainen muunlainen katsastusta helpottava lappu sen on oltava :)

Pyrde
-
Viestit: 55
Liittynyt: 11.7.2011 10:22
Viesti:

ViestiKirjoittaja Pyrde » 3.1.2012 11:35

"-98 autoon voi olla jo hankalaa saada tuota ilmajousitusta leimaan, kun niissä vaaditaan jo tyyppihyväksynnät. Eli varsinaisia papereita tehtaalta ei ole kuin valmistajan tüv -hyväksyntä, mutta tuo vain valmistusprosessin kattava. Olemme myös kirjoittaneet maahantuojan hyväksyntää, jolla ilmajousia on saatu näihin tyyppihyväksyttyihinkin katsastettua, mutta tuo on aikalailla muutoskatsastuksen suorittavasta henkilöstä kiinni. Täysin mahdollista tuo kuitenkin on leimata ja niitä muutama onkin leimassa."

Noin vastaili mulle ku kyselin race.fi:ltä ilmailusettiä g4:seen. . Katotaan viikon parin päästä mitä lappuja kusti polkiessaan tuo paketin mukana ja keväämmällä si kuinka monta konttoria pitää kiertää.. ;)

MikaJ
-
Viestit: 4043
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 3.1.2012 11:49

No sen mitä tosta ymmärtää, niin laitetaan niin paksu nippu papereita eri kielillä inssin eteen että se vahingossa päästää auton läpi. Erikoinen menetelmä sarjan maahantuojalta, jopa jollain tavalla rikollista harrastaa tuollaista. Tollaista kun harrastetaan riittävästi, niin kohta tarvitsee Suomen kieliset hyväksyntäpaperit olla kaikista muutoskatsastettavista osista.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 109 vierailijaa