Jetan vs. Golfin valot (Hellat ostin...)
Valvoja: ffp jäsenet
Jetan vs. Golfin valot (Hellat ostin...)
Alkaa päivä lyhenemään...
Onko kellään faktaa siitä, onko Jetassa Golfia paremmat lähivalot? Umpion koon perusteella voisi päätellä, että on.
Onko kellään faktaa siitä, onko Jetassa Golfia paremmat lähivalot? Umpion koon perusteella voisi päätellä, että on.
Viimeksi muokannut SS, 11.12.2004 20:00. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
-
- -
- Viestit: 1217
- Liittynyt: 3.12.2003 19:51
Eikös referenssilukujen perusteella jetassa pitäis olla paremmat...
Ei se referenssi kerro mitään käytännön valotehosta. Mutta mikäs se on noissa Jetan valoissa?
Jaa-a. Mun mielestä kyllä Jetassa on paremmat valot kuin Golfissa.
Jaahas, siinä kumoutui edelliset väittämät :) Onkohan Jetoissa ollut eri valmistajien umpioita? Tosin vertailupohjan saamiseksi pitäisi verrata sekä Golfia että Jettaa uusilla umpioilla ja samanlaisilla polttimoilla sekä jännitteillä. Löytyyköhän asiasta TM:n valotestiä?
Golffiin makso muistaakseni jotain 20 kappaleelta pelkät umpiot Hellan valmisteena ilman sitä säätöpohjaa tarvikeliikkeessä, eli ei tee konkurssia jos sellaiset uusii. Ja piuha/rele/polttimo-puolen ollessa kunnossa ei paljoa harmita huonot kelit, lähivalot on ihan ok tasoa.
TM:ssä on tainnut olla Golffit aina sit niillä hiton jugoslavialaisilla haista-paska-merkkisillä umpioilla, jotka ei kelpaa edes vesilinnun heittämiseen, sekin heittää ne takaisin.
Löytyyköhän asiasta TM:n valotestiä?
TM:ssä on tainnut olla Golffit aina sit niillä hiton jugoslavialaisilla haista-paska-merkkisillä umpioilla, jotka ei kelpaa edes vesilinnun heittämiseen, sekin heittää ne takaisin.
Releet, kunnon johdot ja polttimot on laitettu, joten kytkennöistä valoteho ei ole kiinni.
Noi umpiot on uusittu muutama vuosi sitten. Ovat tosin jotain DJAuto-merkkisiä tarvikeumpioita, jotka ovat jatkuvasti huurteessa sisältä. Myös jotain pölyä tuntuu kertyvän umpioon, tosin pesin ne viime syksynä. Voisi kyllä kohta olla umpioiden vaihdon paikka, olisi pitänyt ostaa alunperin ne Hellat, mutta kun sain nuo joululahjana :)
Mistä saa Hellan umpioita 20e:lla? Ainakin Motonetissa jotkut tarvikeumpiot on 21,50e. Lisäpitkiä taannoin etsin, Hellat olisivat olleet tuplasti noita Motonetin romuja kalliimpia eikä niitä ollut kellään varastossa. Tosin kokemusten perusteella voin sanoa että ovat tosiaan romuja...
Edit: Merteil myy Hellan umpioita 32e/kpl. Koko valo reilut 50e.
Noi umpiot on uusittu muutama vuosi sitten. Ovat tosin jotain DJAuto-merkkisiä tarvikeumpioita, jotka ovat jatkuvasti huurteessa sisältä. Myös jotain pölyä tuntuu kertyvän umpioon, tosin pesin ne viime syksynä. Voisi kyllä kohta olla umpioiden vaihdon paikka, olisi pitänyt ostaa alunperin ne Hellat, mutta kun sain nuo joululahjana :)
Mistä saa Hellan umpioita 20e:lla? Ainakin Motonetissa jotkut tarvikeumpiot on 21,50e. Lisäpitkiä taannoin etsin, Hellat olisivat olleet tuplasti noita Motonetin romuja kalliimpia eikä niitä ollut kellään varastossa. Tosin kokemusten perusteella voin sanoa että ovat tosiaan romuja...
Edit: Merteil myy Hellan umpioita 32e/kpl. Koko valo reilut 50e.
Joku näitä isoja varaosaketjuja (varaosamaailma tai joku vastaava) se oli mistä tuon hinnan sain umpiolle, pohjan kanssa näyttää olevan kuitissa 40 kpl. Tästä nyt on tosin jo pari vuotta (eikä muistikaan ole maailman parhaita). Jotenkin tuo umpion merkki pistää epäilemään, että ongelman syyllinen jäi kiinni :)
Itse asiassa tuo DJAuton umpioiden valokuvio on ollut aika epäterävä jo uutena. Hellan umpioissa valokuvion rajat oli paljon terävämpiä. Valoteho uusien DJAutojen kanssa oli kyllä parempi kuin tosi kuluneissa Helloissa, mutta se oli silloin 3 vuotta sitten.
Mutta täytynee harkita uusien Hellan umpioiden ostoa...
Mutta täytynee harkita uusien Hellan umpioiden ostoa...
Kyllä ne Hellat vaan umpiot on. Itellä aikonaan kolopallossa ihan umpimustaksi palaneet hellat, ja tottakai nokkelana bongasin purkaamolta lähes uudet mitkälie- tarvikeumpiot. Olihan se yllätys suuri kun hoksasin et ei ne näytä suunilleen puoliakaan niihin vanhoihin Helloihin verrattuna.
Ja oon kyl sitä mieltä jotta kyll ne jetan valot on paremmat...
Ja oon kyl sitä mieltä jotta kyll ne jetan valot on paremmat...
Itse asiassa nyt huomasin, että toisessa valossa on paikallaan joku halpa polttimo, toisessa GE Megalight +. Ero on järjetön, epäilin jo jotain kosketushäiriötä. Tuon vaihdolla saa jonkin verran lisää valotehoa.
Mutta laitoin tuossa päivällä jo hintakyselyä varaosapuljuihin. Saas nähdä, mistä saa Hellaa halvimmalla. Kai ne täytyy ostaa, kun pimeät kelit alkaa olemaan ovella...
Mutta laitoin tuossa päivällä jo hintakyselyä varaosapuljuihin. Saas nähdä, mistä saa Hellaa halvimmalla. Kai ne täytyy ostaa, kun pimeät kelit alkaa olemaan ovella...
25 kuulostaa käsittämättömän suurelta. Eipä taida sitten sillä olla mitään käytännön merkitystä. Ilmankos Jetoissa näkee harvemmin lisävaloja. Tosin nykyäänhän taitaa saada kytkeä pitkät pois katkaisemalla johdot (ei varmaa tietoa). Silloin voisi käyttää alkuperäisiä valoja vain lyhyinä, pitkinä puolestaan kunnon lisävaloja.
Hellan umpiot on muuten Golfiin 39e/kpl varaosamaailmassa. Kuulostaa aika kalliilta, mutta täytynee odotella vastauksia muualtakin. Ja tehdä pieni soittokierros...
Hellan umpiot on muuten Golfiin 39e/kpl varaosamaailmassa. Kuulostaa aika kalliilta, mutta täytynee odotella vastauksia muualtakin. Ja tehdä pieni soittokierros...
Golffiin makso muistaakseni jotain 20 kappaleelta pelkät umpiot Hellan valmisteena ilman sitä säätöpohjaa tarvikeliikkeessä,
Joku näitä isoja varaosaketjuja (varaosamaailma tai joku vastaava) se oli mistä tuon hinnan sain umpiolle, pohjan kanssa näyttää olevan kuitissa 40 kpl.
Tulkitsinko tuota nyt oikein: Siis 40e/kpl säätöpohjan kanssa? Missä liikkeessä?
Tulkitsinko tuota nyt oikein: Siis 40e/kpl säätöpohjan kanssa? Missä liikkeessä?
Joo. Kuitissa lukee varaosamaailma... Mut olihan tuo tosin parin vuoden takaa tuo hinta. Sillon se sano muistaakseni hinnaks ilman pohjaa noin 20 e/kpl.
Edit: Eikä tossa hinnassa pitäs olla kauheesti mitään hyvän miehen lisiäkään :)
-
- -
- Viestit: 147
- Liittynyt: 11.9.2003 22:21
Tulee tosiaan Hellan lamput pidemmän päälle halvemmaksi. Se on tullut itsekin pihinä miehenä todettua.
Ostin reilu vuosi sitten Motonetista (halvat) lisäpitkät, vajaan vuoden jälkeen olivat karmeassa kunnossa, heijastimet kupruili ja sisällä ruostetta. Onneksi vaihtoivat takuuna uusiin (toisen merkkisiin). Saa nähdä miten kauan nuo kestävät.
Edit: Tosin kyllä Hellakin tekee roskaa, toisesta sumuvalosta ruostui johtoliitin sisältä poikki reilun vuoden jälkeen. Tinaamalla sen sai tosin vielä kuntoon.
Ostin reilu vuosi sitten Motonetista (halvat) lisäpitkät, vajaan vuoden jälkeen olivat karmeassa kunnossa, heijastimet kupruili ja sisällä ruostetta. Onneksi vaihtoivat takuuna uusiin (toisen merkkisiin). Saa nähdä miten kauan nuo kestävät.
Edit: Tosin kyllä Hellakin tekee roskaa, toisesta sumuvalosta ruostui johtoliitin sisältä poikki reilun vuoden jälkeen. Tinaamalla sen sai tosin vielä kuntoon.
Miten Saturnus-merkkiset umpiot suhtautuvat Hellan valoihin valoteholtaan? Hellaa ei enää saa VW:n tiskiltä, vaan umpiot on Saturnus-merkkisiä.
Edit:
Vai onko nämä juuri noita Saturnuksia? Hintaa on 44.4e/kpl...
Edit:
TM:ssä on tainnut olla Golffit aina sit niillä hiton jugoslavialaisilla haista-paska-merkkisillä umpioilla, jotka ei kelpaa edes vesilinnun heittämiseen, sekin heittää ne takaisin.
Vai onko nämä juuri noita Saturnuksia? Hintaa on 44.4e/kpl...
TP -> Tuossa on jotain ohjetta :
http://www.sci.fi/~razur/ohjeet/releet/Releasennus.html
http://www.sci.fi/~razur/ohjeet/releet/Releasennus.html
Alunperinhän valojen virta kiertää valokytkimen kautta, jolloin jännitehäviötä syntyy ohuissa johdoissa reippaasti.
Kytkennät tehdään niin, että otetaan valoille virta releen kautta suoraan akulta. Relettä ohjataan alkuperäisillä valojohdoilla. Ja tietysti sulake heti akulta lähtevään johtoon. Valot saavat enemmän jännitettä ja palavat kirkaammin. Toki polttimoiden kestoikä hieman lyhenee, mutta se on maksettava parantuneesta valotehosta.
Itselläni on vain 2 relettä, 1 pitkille ja 1 lyhyille, mutta nuo kannattaa kahdentaa jotenkin, ettei yhden sulakkeen tai releen palaminen hävitä autosta kaikkia valoja. Toki mulla on sumarit vielä hätävarana, siksi uskalsin jättää kahdentamatta. Käytä paksuja johtoja ja kunnon liitoksia.
Edit: Olin näemmä hidas, tuossahan tuli jo hyvä linkki...
Kytkennät tehdään niin, että otetaan valoille virta releen kautta suoraan akulta. Relettä ohjataan alkuperäisillä valojohdoilla. Ja tietysti sulake heti akulta lähtevään johtoon. Valot saavat enemmän jännitettä ja palavat kirkaammin. Toki polttimoiden kestoikä hieman lyhenee, mutta se on maksettava parantuneesta valotehosta.
Itselläni on vain 2 relettä, 1 pitkille ja 1 lyhyille, mutta nuo kannattaa kahdentaa jotenkin, ettei yhden sulakkeen tai releen palaminen hävitä autosta kaikkia valoja. Toki mulla on sumarit vielä hätävarana, siksi uskalsin jättää kahdentamatta. Käytä paksuja johtoja ja kunnon liitoksia.
Edit: Olin näemmä hidas, tuossahan tuli jo hyvä linkki...
Toinen rele-ohje: http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic. ... 820#152820
makevw: laitoin pari viikkoa sitten releet ja valot parani vielä paljon siitä kun viime talvena laitoin vision plussat polttimoiksi.
makevw: laitoin pari viikkoa sitten releet ja valot parani vielä paljon siitä kun viime talvena laitoin vision plussat polttimoiksi.
Jaahas, en sitten uskaltanut FERejä ostaa. Ostin Hellan umpiot, ainakin pikaisen koeajon perusteella valoteho parani huomattavasti. Lisäksi valokuvion rajat on paljon terävämmät.
Sitä hieman ihmettelin, ettei paketeissa ollut muuta kuin itse umpiot. Asennusosat ja jopa se polttimoa paikallaan pitävä jousi puuttui. No jousen sai alkuperäisistä Helloista pienellä vääntelemisellä, uudet umpiot on hieman erilaiset kuin vanhat. Myös asennusosat puuttuivat, mutta osia löytyi edellisistä tarvikeumpioista ja vanhoista Helloista niin paljon, että nuo sai niillä aika helposti paikalleen.
Näissä uusissa on vanhoihin Helloihin erona se, että vanhoissa muoviset kiinnitysosat on prässätty kiinni umpioon ja umpion kantaosa on muovinen. Uusissa molemmat on metallia, myös lasin rihlaus on erilainen. Hellojen valmistus lienee muuten lopetettu, Treella noita oli enää yhdessä liikkeessä eikä asennusosia enää kuulemma saa. Harmi, eikö kukaan enää osta kunnon umpioita kakkosgolfeihin?
Edit: Ne wanhat Hellat on muuten tehty DDR:ssä :)
Sitä hieman ihmettelin, ettei paketeissa ollut muuta kuin itse umpiot. Asennusosat ja jopa se polttimoa paikallaan pitävä jousi puuttui. No jousen sai alkuperäisistä Helloista pienellä vääntelemisellä, uudet umpiot on hieman erilaiset kuin vanhat. Myös asennusosat puuttuivat, mutta osia löytyi edellisistä tarvikeumpioista ja vanhoista Helloista niin paljon, että nuo sai niillä aika helposti paikalleen.
Näissä uusissa on vanhoihin Helloihin erona se, että vanhoissa muoviset kiinnitysosat on prässätty kiinni umpioon ja umpion kantaosa on muovinen. Uusissa molemmat on metallia, myös lasin rihlaus on erilainen. Hellojen valmistus lienee muuten lopetettu, Treella noita oli enää yhdessä liikkeessä eikä asennusosia enää kuulemma saa. Harmi, eikö kukaan enää osta kunnon umpioita kakkosgolfeihin?
Edit: Ne wanhat Hellat on muuten tehty DDR:ssä :)
Kertokaas releyttäjät, onko kaikilla ne releet vaan roikkumassa siellä konehuoneessa paljaana? Mulla ainakin tuppaa ruostumaan releiden liittimet poikki. Pitäis kehitellä joku vesitiivis ja siisti kotelo noille, mutta ei oikein tärppää.
Tuolla Sana Vapaa -puolella ehdotettiin fiboxin sähköasennuskoteloita ja Tppperwarea :)
Mutta tuo kotelo saisi olla musta (ehkä vieläpä läpinäkyvällä kannella). Saisi asennukset vähemmän itse tehdyn näköisiksi...
Vielä kun jostain saisi leegopalikka-tyyliin yhdisteltäviä rele- ja sulakekantoja niin avot! Relekantoja löytyy, mutta samaa sarjaa olevia sulakekantoja ei. Tuon sulake- ja relepaketin voisi sitten kiinnittää kevyesti kotelon pohjaan tai seinämään.
Tuolla Sana Vapaa -puolella ehdotettiin fiboxin sähköasennuskoteloita ja Tppperwarea :)
Mutta tuo kotelo saisi olla musta (ehkä vieläpä läpinäkyvällä kannella). Saisi asennukset vähemmän itse tehdyn näköisiksi...
Vielä kun jostain saisi leegopalikka-tyyliin yhdisteltäviä rele- ja sulakekantoja niin avot! Relekantoja löytyy, mutta samaa sarjaa olevia sulakekantoja ei. Tuon sulake- ja relepaketin voisi sitten kiinnittää kevyesti kotelon pohjaan tai seinämään.
Lainataanpas vanhaa topiccia....
Jetassa on SURKEAT valot, joten ostettiin umpiot(koko valo säätöhommeleineen) BILTEMASTA ja ei nyt olla yhtään tietoisia minkä merkkiset ne mahtaa olla?
hintaa oli 59e/kpl, ja merkkiä ei löydy mistään.
Kannattaako ne lyödä kiinni vai kannattaako samantien ostaa vaikka golffin keula lisäpitkillä?
Jetassa on SURKEAT valot, joten ostettiin umpiot(koko valo säätöhommeleineen) BILTEMASTA ja ei nyt olla yhtään tietoisia minkä merkkiset ne mahtaa olla?
hintaa oli 59e/kpl, ja merkkiä ei löydy mistään.
Kannattaako ne lyödä kiinni vai kannattaako samantien ostaa vaikka golffin keula lisäpitkillä?
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 17 vierailijaa