Vaihdoin golffiin taka-akselin (uusi tarvikeosa) jossa oli uudet isot puslat jo valmiina kiinni.
Lisäksi tuli uudet laakerit taakse koska vanhoja ei saanut ehjänä irti.
Tämän jälkeen ratti meni vinoon oikealle kun ennen oli täysi suorassa.
Auto menee kohtuu suoraan ratin asennosta huolimatta.
Vaihdoin taka-akselin koska tuli hylätty katsastuksessa akselin ruosteen takia ja molemmista alapalloista, alapalloja en ole vielä vaihtanut uusiin.
Luulisi että taka-akseli ei vaikutattaisin pyöränkulmiin koska en koskenut akselin kannakerautoihin.
Vaikuttavatko lopussa olevat alapallot nyt kun uusi akseli vai mikä voisi olla syynä tuohon ratin asentoon?
Golf iv taka-akselin vaihdon jälkeen ratin asento muuttunut
Valvoja: ffp jäsenet
Re: Golf iv taka-akselin vaihdon jälkeen ratin asento muuttunut
Kyllä ne takapyörän kulmat vaikuttavat ratin asentoon ihan yhtä paljon kuin etupäänkin kulmat. Uusi taka-akseli ei ole samassa asennossa kuin vanha, jonka takia joudut kääntämään rattia että auto kulkee suoraan. Puslat ei kuitenkaan ole identtisessä asennossa vanhan akselin kanssa, tai sitten tarvikeakseli on susi. Nelipyöräsuuntauksessa totuus paljastuu sitten. Ei välttämättä siis ole mitään ongelmaa uuden akselin kanssa.
Re: Golf iv taka-akselin vaihdon jälkeen ratin asento muuttunut
Kovin pitkiä pätkiä ei kannata ajella tuossa kunnossa autolla jos alla on vielä käyttökelpoiset kumit, vetää renkaat hyvin äkkiä aivan pilalle, tämä siis muutaman volkkarin ja alustarempan kokemuksella.
Re: Golf iv taka-akselin vaihdon jälkeen ratin asento muuttunut
Hyvä tietää että vaikuttaa taka-akseli pyöränkulmiin. Akseli näytti suoralta kun oli irrallaan eikä lommoja tai jälkiä ollut. Tarkoituksena on vielä vaihtaa nuo alapallot eteen ja kaikki iskarit/jouset (vanha alusta KONI street sarja jolla ajettu 260 tkm...) ja sitten viedä pyöränsuuntaukseen.
Noin viisi vuotta sitten vaihdatin liikkeessä nuo taka-akselin puslat entiseen vanhaan akseliin ja silloin ei muuttunut ratin asento. Alkuperäinen vanha akseli oli alla 460 tkm / 22 vuotta.
Noin viisi vuotta sitten vaihdatin liikkeessä nuo taka-akselin puslat entiseen vanhaan akseliin ja silloin ei muuttunut ratin asento. Alkuperäinen vanha akseli oli alla 460 tkm / 22 vuotta.
Re: Golf iv taka-akselin vaihdon jälkeen ratin asento muuttunut
Kyllä ne takapyörän kulmat vaikuttavat ratin asentoon ihan yhtä paljon kuin etupäänkin kulmat. Uusi taka-akseli ei ole samassa asennossa kuin vanha, jonka takia joudut kääntämään rattia että auto kulkee suoraan. Puslat ei kuitenkaan ole identtisessä asennossa vanhan akselin kanssa, tai sitten tarvikeakseli on susi. Nelipyöräsuuntauksessa totuus paljastuu sitten.
Käytin pyöränkulmiensäädössä auton. Taka-akseli oli kunnossa ja suora.
Luulisi että taka-akseli ei vaikutattaisin pyöränkulmiin koska en koskenut akselin kannakerautoihin.
Taka-akseli säädettiin arvoihin akselin kannakekorvakkeita siirtämällä. En olisi uskonut että pitää kannakkeita säätää mutta kuitenkin piti.
Kovin pitkiä pätkiä ei kannata ajella tuossa kunnossa autolla jos alla on vielä käyttökelpoiset kumit, vetää renkaat hyvin äkkiä aivan pilalle, tämä siis muutaman volkkarin ja alustarempan kokemuksella.
Ajoin muuten 1000 km muuttuneilla pyörän kulmilla (uudet alapallot ja taka-akseli), renkaista ei huomannut yhtään "vinoon" kulumista. Eri asia olisi ollut varmaan jos raidetangon päät olisi vaihtanut ja pyöritellyt säädöt täysin pieleen samalla.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 70 vierailijaa