Recrolta tilattu kunnostettu vaihdelaatikko jo valmiiksi risa, epäonnea vai normisetti?

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Säheltäjä
-
Viestit: 3
Liittynyt: 14.6.2020 9:31

Recrolta tilattu kunnostettu vaihdelaatikko jo valmiiksi risa, epäonnea vai normisetti?

ViestiKirjoittaja Säheltäjä » 19.7.2020 10:36

Pitkään mietin että onko vaivan arvoista kunnostaa koko 2.5tdi transportteria kun siinä on se surullisenkuuluisa aisinin turbiini automaattiloota. Päätin sitten tilata recrolta kunnostetun vaihtolootan kun hyvät arvostelut saanut ja aika monet tuntuvat suosittelevan kyseistä lafkaa. Ajattelin että jospa sitä vielä parin viikon lomareissun ehtis heittää Norjaan ja autolle sais pari vuotta lisää ajoaikaa.

Auto siis alunperin hajosi toiselle paikkakunnalle ja odotteli huollon pihassa että hommaan uuden lootan. Vihdoin hain auton pois perjantain juuri ennen kuin liike meni kiinni. Kysyin huollolta että toimiiko uusi loota normaalisti, sanoivat että joo. Olivat kuulemma kahteen mieheen käyneet kokeileen.

No ei ollut kaikki kunnossa. Heti alkuun tuntui ihan ok:lta mutta vaihdot tuntui hitailta, liikaa kuminauhaefektiä, vähän kuin sport asennolla ajaisi että vaihtaa vasta isommilla kierroksilla, mutta loota ei kuitenbkaan luistanut. Ajattelin että kai se vaan opettelee mun ajotyyliä tai jotain kun just vaihdettu. Sitten motarilla kävin noin 80km jälkeen tankilla ja lähdin sieltä takaisin motarille. Eiköhän mokoma luistanut hieman kun kun kiihdytti 4->5 vaihtaessa. Olin vaan että joo... Sitten tulee tietyöpätkä jossa jonon mukana vauhti laskee 50km/h. Tietyön jälkeen kiihdytys takaisin 100km/h niin eiköhän luiskahtanut hetkellisesti 4->5, tällä kertaa tosin kierrokset jää 2400rmp nomraalin 2000rpm sijaan, aivan kuin olisi jättänyt viimeisen vaihteen vaihtamatta. Katson mittaristoa, kyllä siellä vaihden nro.6 lukee, kierrokset edelleen 2400. No ei kun auto sivuun ja virrat pois ja odotellaan hetki. Sit takaisin tielle ja kotia kohti, matkaa jäljellä enää 20km. Nyt sentään kierrokset pysyy siinä missä pitääkin omilla vaihteillaan. Vitutus oli ihan kohtuullinen tässä vaiheessa ja enää ei kiinnostanut kun tiesin että loota toimii heti valmiiksi huonnommin kuin auton edellinen hajonnut vastaava. Lopun kruunaa vielä se että kodin kulmilla alkaa vaihdot paukkuun kun esim laatikko pudottaa 3->2 vaihteelle ja auton ollessa paikallaan pihassa kun vaihtaa eri ajoasentoihin niin auto oikeen pomppaa kun vaihtaa vaikka P->D.


Sori romaanista, mutta nyt kun olen yhden päivän yrittänyt unohtaa koko asian niin ajattelin vain tulla kysymään että onko tämä kuinka normaalia tämmöinen että tulee jo valmiiksi risa loota huollosta? Lähinnä mietin sitä että montako lootaa pitää vielä jumpata ennen kuin tulee oikeasti toimiva? Alkaa nimittäin tuleen autolle hintaa pelkän työn puolesta.




Sekin vähän ihmetyttää kun perjantai aamuna soitin huoltoon joka laatikon asensi ja kysyin että milloin auto noudettavissa niin vastaus oli että maanantaina. Olin vaan että vaihtoloota tuli teille jo 3 päivää sitten ja vaihtopäivä oli jo kalenterissa sovittu. Harmittelin että olin haaveillut pääseväni poimiin viim. perjantaina että pääsis reissuun norjaa kohti eikä hukkapäiviä loman suhteen enää tulis. Sitten mekaanikko sanoi että no joo laatikko on jo paikoillaan ja käyty kokeileen mutta jotain piti vielä tehdä. En tiedä mitä, mutta jotain säätämistä kuulemma. Sovittiin että haen sen sitten iltapäivällä kuten lopulta tein. Olisko huollon miehet sittenkin olleet tietoisia että kaikki ei ollut kunnossa ja olisivat halunneet yrittää jotain tehdä tai saada lootan toimivuudesta 100% varmuuden? En ole ekspertti niin en osaa sanoa onko tää joku yleinen toimintamalli tällaisissa tilanteissa?

Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 51 vierailijaa