Ongelmahan oli se ettei oikein mistään löytynyt ohjeita miten Passat B4:n Climatronic:in saisi lämmittämään hytin Eberspächerin kanssa, joten selvitin sen itse ja ajattelin tiedon muillekin jakaa.
B4:ssä Climatronic on sähköjen puoleen samanlainen mitä Golf 3:ssa, joten toiminee siinäkin. Tässä ikäluokassa ei ole erillistä pinniä millä Clima saataisiin HE-modiin eli esilämmitystilaan, mutta kyseinen ominaisuus kyllä löytyy.
Climan ohjaimelle tulee kaksi eri +15 johdinta, oikea johto on se mihin virta tulee sulakeelta nro 16. Passatissa löytyi sulakerasian päältä Climan johtosarjaan menevä töpseli, 6 pinniä mistä 5 käytössä. Väriltään musta keltaisella raidalla. Tämä johto kytketään eberin releelle samoin kuten tavalliseen puhaltimeen. Normaalitilassa sulakerasialta sähkö menee releelle ja tulee takaisin Climan johtosarjaan. Releen kääntyessä sähkö tuleekin eberin puolelta Climalle päin, muttei sähköistä koko autoa.
Silloin, kun vain kyseiseen johtoon tulee sähkö, Clima menee HE-modiin. Puhallin näyttää nopeudeksi puoltaväliä eikä sitä pysty muuttamaan. Suuttimia voi käännellä haluamakseen ja lämpötilaa muuttaa. Kun neste on tarpeeksi lämmintä, muutaman minuutin kuluttua ulkolämpötilan paikalle vaihtuu HE ja puhallin käynnistyy.
Ja kyseessähän on Climatronic ilman Econ-nappia. Econ-napillisessa pitää ilmeisesti lisäreleellä kytkeä sähkö myös puhaltimelle koska virta tuleekin ns. virtalukon kautta.
Climatronic esilämmitys Passat B4/Golf 3
Valvoja: ffp jäsenet
Re: Climatronic esilämmitys Passat B4/Golf 3
Terve.
Ilmeisesti olet pelannut enemmänkin passatin climatronicin kanssa. Niin osaisitko neuvoa mikä vikana.?
Potilas 1996 vuoden 1.9tdi pasuuna, climalla jossa econ nappi. Näyttää HE näytössä eikä voi säätää puhallin nopeutta eikä ala puhaltaan ollenkaan. Autossa ei siis ole webastoa tms ollenkaan. Verhoilut olleet poissa kun äänieristin/verhoilin autoa samoin puhaltimen moottorin vaihoin uuteen kun hieman kitisi jo. Eli onko mahollista että jostain/pistoke/sulake/rele irti tms? Vai joku muu vikana, arvauksia?
Kiitos jo etukäteen!
Ilmeisesti olet pelannut enemmänkin passatin climatronicin kanssa. Niin osaisitko neuvoa mikä vikana.?
Potilas 1996 vuoden 1.9tdi pasuuna, climalla jossa econ nappi. Näyttää HE näytössä eikä voi säätää puhallin nopeutta eikä ala puhaltaan ollenkaan. Autossa ei siis ole webastoa tms ollenkaan. Verhoilut olleet poissa kun äänieristin/verhoilin autoa samoin puhaltimen moottorin vaihoin uuteen kun hieman kitisi jo. Eli onko mahollista että jostain/pistoke/sulake/rele irti tms? Vai joku muu vikana, arvauksia?
Kiitos jo etukäteen!
Re: Climatronic esilämmitys Passat B4/Golf 3
Itselleni vastaten että jos jollain muullaki on sama vika niin löytyy tietoa.
Rele 18 ohjaa starttauksen ajan osan sähkölaitteista pois käytöstä esim. Pyyhkijät ja lämppärin puhallin. Niin kun se rele oli rikki, se pääsi ohjaamaan viereisen releen kautta virran climatronicille ja viereinen rele kuumu mutta vika ei ollut siinä vaan releessä numero 18. Orkkis rele on 40A mutta jos vaihtaa uuden tarjoaa varaosapuljut yleensä 70A tilalle joka luultavasti kestää paremmin.
Eli jos climatronicissa, tuulilasin pyyhkimissä yms on outoja sähkövikoja niin tarkasta/vaihda rele 18 ensimmäiseksi.
Näin ainakin minun - 96 vuoden 1.9tdi gt passatissa
Rele 18 ohjaa starttauksen ajan osan sähkölaitteista pois käytöstä esim. Pyyhkijät ja lämppärin puhallin. Niin kun se rele oli rikki, se pääsi ohjaamaan viereisen releen kautta virran climatronicille ja viereinen rele kuumu mutta vika ei ollut siinä vaan releessä numero 18. Orkkis rele on 40A mutta jos vaihtaa uuden tarjoaa varaosapuljut yleensä 70A tilalle joka luultavasti kestää paremmin.
Eli jos climatronicissa, tuulilasin pyyhkimissä yms on outoja sähkövikoja niin tarkasta/vaihda rele 18 ensimmäiseksi.
Näin ainakin minun - 96 vuoden 1.9tdi gt passatissa
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 21 vierailijaa