Golf4 käsijarru taas
Valvoja: ffp jäsenet
Golf4 käsijarru taas
Eli toinen( apukuskin puoli) käsijarru ei pidä! Levyt, palat, vaijeri ja satula vaihdettu! Eli apukuskin puolella on uusi satula ja vaijeri ja molemmille puolille palat ja levyt vaihdettu.
Vaijeri kiristettu/säädetty mutta kun vetää kahvan ylös menee vain kuskin puoli lukkoon niin hiekalla kuin asfaltilla? Pitää vähän kyllä jonkun verran mutta ei tarpeeksi? Mistä rupeisi vikaa etsimään rupeaa keinot/ideat loppumaan? Vaijerit näyttävät hieman eripituisilta vosiko tällä olla vaikutusta , lähinnä pitääkö toinenkin puoli vaihtaa vaikka pitää/toimii?
Vaijeri kiristettu/säädetty mutta kun vetää kahvan ylös menee vain kuskin puoli lukkoon niin hiekalla kuin asfaltilla? Pitää vähän kyllä jonkun verran mutta ei tarpeeksi? Mistä rupeisi vikaa etsimään rupeaa keinot/ideat loppumaan? Vaijerit näyttävät hieman eripituisilta vosiko tällä olla vaikutusta , lähinnä pitääkö toinenkin puoli vaihtaa vaikka pitää/toimii?
-
- -
- Viestit: 133
- Liittynyt: 27.2.2012 10:37
Kyllähän säätöä helpottaisi että vaijerit oikeasti olisivat samanmittaiset, suosittelen vaihtamaan molemmat samalla kerralla ja saman valmistajan vaijereihin.
Olethan ennen käsijarrun varsinaista kiristystä polkenut jarruja, siten että käsijarrumekanismi satulalta on varmasti "auki", eli ei yhtään vetoa päällä. Useita painalluksia että satula ja palat säätyvät mahdollisimman lähelle.
Näiden kanssa on saanut pelleillä itsekkin ja ainoa oikeasti toimiva tuntuu olevan se ettei ole vaijerit yhtään vedossa, polkee jarruja useamman kerran ja sitten vielä nykii useamman kerran käsijarrua, jotenkin niin on itsellä saanut jarrut pitämään molemmin puolin. Sitten vasta lopuksi kiristelee vaijerista mahdolliset löysät pois jos vielä tarvitsee. Itsellä ainakaan tuo säätö ei ole tapahtunut automaattisesti mikäli mekanismit eivät kahva alhaalla palaudu tyystin takaisin.
Olethan ennen käsijarrun varsinaista kiristystä polkenut jarruja, siten että käsijarrumekanismi satulalta on varmasti "auki", eli ei yhtään vetoa päällä. Useita painalluksia että satula ja palat säätyvät mahdollisimman lähelle.
Näiden kanssa on saanut pelleillä itsekkin ja ainoa oikeasti toimiva tuntuu olevan se ettei ole vaijerit yhtään vedossa, polkee jarruja useamman kerran ja sitten vielä nykii useamman kerran käsijarrua, jotenkin niin on itsellä saanut jarrut pitämään molemmin puolin. Sitten vasta lopuksi kiristelee vaijerista mahdolliset löysät pois jos vielä tarvitsee. Itsellä ainakaan tuo säätö ei ole tapahtunut automaattisesti mikäli mekanismit eivät kahva alhaalla palaudu tyystin takaisin.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Jarru teki jo samaa entisen vaijerin kanssa. Ihan jees tarvikevaijeri nyt ja ihan sama kuin oli orggisvaijerin kanssa ja kun tutkin vanhaa vaijeria oli se kyllä aivan ehjä. Jotenkin nyt tuntuu että, vaihtosatulassa on jokin vika tms.? Kyllä sen saa ihan sormella palauttettua nyt ,vaijerin vaihdon jälkeen. Ennen sitä piti kopauttaa jollain että, nousi ylös. Mietin voiko pidon puute johtua siitä että, en ole ihan varma muistinko putsata levyn ns. asennusrasvoista ennen asennusta. Toki olen nyt suihkutellut jarrukliineriä levylle vaikka kuinka paljon mutta jos paloihin jäi/imeytyi rasvaa? Levyissä ei kyllä ollut juurikaan rasvaa kun niitä asensin. Joka tapauksessa kun kässärin vetää ylös on apparin puoli lyhyempi(vaijeri) ja jotenkin tiukempi tms.mutta ei silti pidä?
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Jos kokeilet sitä pelkkää vipua ilman vaijeria, ni sit palauttaa kumminkin hyvin?
Käsijarrua tuskin saa millään pitämään, jos sen liikematka ei lähe sieltä "lepotilasta". Sitten taas jos se on vähän jo vetäneenä, palat kuluu laahatessa niin että käyttöjarru tuntuu normaalilta, mutta käsijarru ei edelleenkään pidä.
Kannattaa ehkä ottaa satula pöydälle ja tutkia jumittaako mistään yhtään. Kiertää ja puristaa männän sisään ja normaalisti käyttöjarrulla pumppaa männän taas pitämään ja vasta sitten miettii onko vielä jossain muualla vikaa. Vaijerihan pitäs toimiessaan liikkua melkein puhaltamalla.
Käsijarrua tuskin saa millään pitämään, jos sen liikematka ei lähe sieltä "lepotilasta". Sitten taas jos se on vähän jo vetäneenä, palat kuluu laahatessa niin että käyttöjarru tuntuu normaalilta, mutta käsijarru ei edelleenkään pidä.
Kannattaa ehkä ottaa satula pöydälle ja tutkia jumittaako mistään yhtään. Kiertää ja puristaa männän sisään ja normaalisti käyttöjarrulla pumppaa männän taas pitämään ja vasta sitten miettii onko vielä jossain muualla vikaa. Vaijerihan pitäs toimiessaan liikkua melkein puhaltamalla.
Niin mullakin se orkkis vaijeri näytti ehjältä, mut ei vaan liikkunu tarpeeks herkästi. Sisällä oleva vaijerin suojamuovi oli ilmeisesti kulunut puhki ja aiheutti jumettamista, eikä rasvaus auttanut. Tarvikevaijeri oli hivenen eri mittainen kuin orkkis, olikohan puolisen senttiä eroa. Muuten kyllä näytti nipat ja muut samoilta. Kahvan juuressa se säätöpalikka jäi vähän vinoon, kuitenkin tuntui että menee tarpeeks tiukalle mutta jarru ei pitänyt niin hyvin kuin toinen puoli. Ja oikea puoli kyseessä. Tosiaan marmorilta vaijeri niin toimii, eikä hinnassa ole juurikaan eroa tarvikkeeseen. En minäkään meinannu uskoa vaijerin olevan syyllinen, mutta niin vaan oli. Aloitusviestissäsi mainitsetkin vaijereiden erimittaisuuden, siinä se vika on. Palauttaako se satulan vipu kunnolla jos vaijeri on irti?
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 17 vierailijaa