Voimansiirron tehohäviöt

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

juhema
-
Viestit: 162
Liittynyt: 23.7.2003 12:28

Voimansiirron tehohäviöt

ViestiKirjoittaja juhema » 15.9.2015 10:12

Kävin säädättämässä moottorinohjauksen kartat kuntoon ja samalla luonnollisesti mitattiin tehot/väännöt. Moottoritehoa oli 167,2hp ja renkaille meni 112,0hp eli tehohäviötä syntyi 55,2hp, mikä on n. 33%.
Määrä tuntuu isolta etuvetoisen auton voimansiirron häviöksi? Tarkkaa sääntöähän näihin prosentuaalisiin häviöihin ei taida olla, mutta vaikuttaa olevan enemmän taka/neliveto -luokkaa? Onko keinoja kuinka häviöitä voisi pienentää? Dynon tarkkuuttaa en epäile, koska ko. mallia käytetään kuulemma autojen tyyppihyväksynnöissä.

Auton muutokset ja dynokäyrät:
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=198032

jaketech
-
Viestit: 322
Liittynyt: 17.4.2013 23:03

ViestiKirjoittaja jaketech » 15.9.2015 11:35

tehohäviöön vaikutttaa renkaat, renkaiten ilmanpaineet, voimansiiron kunto, jarrut jos laahaa päällä. oliko auto suorassa rulliin nähen? jos vinossa vetoakseleihin tulee murrosta ni sekin vaikuttaa. pyöränkulmat myös.kiinitysliinat liian kireellä, rengas menee "pussille".
tuossa on jotain mitä oon omassa dynossa huomanut.

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 15.9.2015 13:52

Minustakin aika kovat häviöt. Joku takaveto jenkki tomaatilla voisi olla totaluokkaa ja silti se olisi aika paljon.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 33 vierailijaa