Tarvike jarrulevyt vs orkkis.

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Juzu84
-
Viestit: 392
Liittynyt: 23.4.2010 7:44

Tarvike jarrulevyt vs orkkis.

ViestiKirjoittaja Juzu84 » 20.11.2014 22:31

Vaihoin boraan jarrulevyt ja palat ympäri asti muutama kuukausi sitten mallia tarvike fixus varaosaliikkeestä ostettuna. Nythän nuo saatanan kiekot on keulassa jo kierot. Ei mitenkään hirvittävästi ravista mutta rattiin ja polkimeen tuntuu vähäsen kevyessä jarrutuksessa. Sisäänajon tein uusille osille paremmin kuin hyvin ja paskaakaan ei ole navan ja levyn välissä.

Onko se vaan nyt karu totuus että tarvike jarrulaikat on niin järkyttävää paskaa ettei oikeasti kestä käyttöä tuota muutamaa tuhatta kilsaa enempää?

Enitenhän tässä nyt vituttaa se kun ei sitä perkeleen kuittia tullu säilytettyä niin on aika paha mennä takuuseen uusia levyjä vaatimaan. Levyjen merkkiä en tosiaan muista mutta palat oli Remsan valmistamat.

--hartsa--
-
Viestit: 268
Liittynyt: 29.7.2008 21:53

ViestiKirjoittaja --hartsa-- » 20.11.2014 22:34

jos maksoit kortilla ni eiköhän ne löydä koneelta. Tuuripeliä se on noiden laikkojen kanssa. Brembot viimeks kyllä kesti pitkään mutta sai niitä takuuseen vaihdellakin. yleensä syyks sanottiin justiin tuo lika navan ja laikan välissä

Jakke78
-
Viestit: 477
Liittynyt: 26.8.2003 9:36

ViestiKirjoittaja Jakke78 » 20.11.2014 23:06

Hieman samat fiilikset Golffin levyistä. Ostin tarvikelevyt ja -palat autoilevan ihmisen järkikaupasta ja äkkiä menivät mutkalle. Parilla sadalla hommasin tilalle täydellisen paketin zimmermanneja Saksasta ja ongelmat loppui siihen.

Jonde
-
Viestit: 2089
Liittynyt: 23.7.2003 12:23

ViestiKirjoittaja Jonde » 20.11.2014 23:07

EI se aina ole levystä kiinni, paskat palat on yhtä usein syynä kieroihin levyihin.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 21.11.2014 0:56

Ei käsittääkseni ole ostajan vastuulla säilyttää tositetta. Joten liikkeeseen vaan ja ota tarkkaan heidän mielipide ylös.

-karppa-
-
Viestit: 287
Liittynyt: 14.6.2009 16:06

ViestiKirjoittaja -karppa- » 21.11.2014 5:26

Noilla mutanetin ja vastaavien 30-50€ levyillä ei tee mitään! Vähän kun saavat kosteutta lämpimänä, niin kierot ovat.

Itsellä Zimmermanin rei-itetyt ja jäähdytetyt levyt edessä ja takana eikä ole kierot. Tosin maksaahan nuo tuplat/triplat, mutta eipähän tarvitse olla puolen vuoden välein vaihtamassa. Paloina hyväksi todetut ferodot.

Ai niin joskus myös itse napa saattaa olla kiero, joka aiheuttaa tuota.

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 21.11.2014 6:05

EI se aina ole levystä kiinni, paskat palat on yhtä usein syynä kieroihin levyihin.


Miten ne vaikuttaa ?

Laatu on suuresti kiinni levyn merkistä. 5 vuotta sitten Zimmermanin levytkin oli kahden setin kokemuksella paskaa.

Jultsu
-
Viestit: 2989
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 21.11.2014 6:12

Kevyissä jarrutuksissa sitä palan materiaalia voi siirtyä levyn pintaan. Tämä luonnollisesti kasvattaa levyn paksuutta niiltä osin, ja aiheuttaa samanlaista värinää ja tärinää. Jarrutusten yhteydessä sitä tavaraa jää enemmän ja enemmän niihin hotspotteihin ja iän myötä tuo efekti vain pahenee.

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 21.11.2014 8:35

Ei käsittääkseni ole ostajan vastuulla säilyttää tositetta.

Meinaatko oikeasti että se olisi liikkeenkään velvoite?

MJ
-
Viestit: 471
Liittynyt: 24.1.2008 11:27

ViestiKirjoittaja MJ » 21.11.2014 10:15

Eteen vaihdatin vajaa 7 vuotta sitten merkkiliikkeessä uudet levyt ja palat. Samoilla mennään edelleen ongelmitta 140tkm ajon jälkeen. Ja sitä kaupunkiajoa on ollut riittävästi. EDL vielä jarrutusten lisäksi paukuttaa noita etujarruja talvella jatkuvaan kaupungissa.

Taakse laitoin pari vuotta myöhemmin tarvikepalat ja levyt, ne oireili jo hetken jälkeen ja kituutin ajaa niillä jonkun vuotta, kunnes laitoin merkkiliikkeestä ostetut palat ja levyt taakse 2-3 vuotta sitten. Eipä oikeestaan mitään ongelmaa ajossa tai katsastuksessa sen jälkeen. Todella pientä nykimistä tulee ajossa jarrutuksen aikana, mutta luulisin etusilta tulevan sen noilla kilometreillä.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 21.11.2014 15:09

Meinaatko oikeasti että se olisi liikkeenkään velvoite?
Myyjän näytettävä että takuu ei ole voimassa.

-karppa-
-
Viestit: 287
Liittynyt: 14.6.2009 16:06

ViestiKirjoittaja -karppa- » 21.11.2014 15:35

Takuun voimassa olon edellytys ei ole ostokuitti, JOS ostaja pystyy perustelemaan tarkasti ostopaikan ja päivämäärän. Hyvä esimerkki on pari Suomalaista firmaa joidenka lämpökirjoittimen kuiteissa ei kestä "muste" edes vuotta oikein säilytettynä, niin kirjoitan aina ostopaikan sekä päivämäärän tuotteeseen. Noin tuo tieto pysyy helposti sen kolmekkin vuotta laitteessa, joka on takuu aika. Toki tämä ei toimi jarrulevyissä.

Krisse
-
Viestit: 458
Liittynyt: 21.9.2003 19:33

ViestiKirjoittaja Krisse » 21.11.2014 18:34

Quote:
Meinaatko oikeasti että se olisi liikkeenkään velvoite?
Myyjän näytettävä että takuu ei ole voimassa.


Mutta myös ostajan/asiakkaan on näytettävä ostotapahtuma toteen....Ei ritä että tuote on varmuudella jostain tietystä kaupasta....

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 21.11.2014 18:41

Käsittääkseni takuun kaikki käsittely on myyjän vastuulla. Ostajan ei tarvi suunnilleen kun kävellä paikalle ja valittaa.

Eli todistustaakka on myyjällä.

Mk146
-
Viestit: 155
Liittynyt: 30.5.2010 22:13

ViestiKirjoittaja Mk146 » 21.11.2014 19:25

Todistustaakka on kyllä myyjällä, eikä asiakkaalta vaadita kuittia. Mutta kuitenkin asiakkaan on näytettävä toteen milloin ja millä maksutavalla tuote on ostettu kyseisestä liikkeestä. Päivämäärä, summa ja maksutapa yleensä riittää kuitin metsästämiseen. Ja yleensä kaikki tukkurit ja valmistajat on siitä mulkkuja, että ne vaatii ostokuitin, ennenkuin myyjäliikkeelle hyvitetään mitään. Tästä syystä vaativat aina kuittia liikkeissä, koska muuten eivät itse saa hyvitystä valmistajalta/tukkurilta.

Aiheesta hieman vääntäneenä myyjänä, tiedän myös, että tämän asian voi kääntää päälaelleen. Kuitin puuttuminen ja ostoajankohdan unohtaminen on tarpeeksi iso peruste takuun eväämiseen, kuluttaja-asiamieskin oli tätä mieltä. Harva kassajärjestelmä osaa hakea muutakuin kuitin numerolla, päivämäärällä ja summalla tai jos käytti esim. plussakorttia niin sillä pystynevät myöskin.

Toki asiakaspalveluhenkinen myyjä etsii käsiinsä sopivan kuitin koneelta tai tarpeen vaatiessa tekaisee sellaisen, mikäli on erittäin palveluhenkinen tai muistaa myyneensä kyseisen tuotteen.

Mutta alkuperäiseen aiheeseen, mätänetin levyt(olikos ne nyt freemax tms. halpamerkki) kieroutu kyllä nopeasti, ate:n levyt kesti perkeleen hienosti ja nyt on ihan hyviä kokemuksia ebc:n peruslevyistä. Näyttää olevan jotakuinkin hieman tuurista kiinni, mitkä menevät kieroon.. Merkkiliikkeestä varmaan saa mutkattomimmin sopivat ja kestävät levyt peruskäyttöön.

lasses
-
Viestit: 607
Liittynyt: 25.8.2003 15:27

ViestiKirjoittaja lasses » 21.11.2014 21:35

Takuu on myyjän antama vapaaehtoinen suoja virheellista tuotetta varten. Laajempi suoja kuluttajalle on valmistajan virhevastuu. Guukkelilla löytyy asiasta lisää.

-karppa-
-
Viestit: 287
Liittynyt: 14.6.2009 16:06

ViestiKirjoittaja -karppa- » 21.11.2014 23:12

LAsses: Takuu on valmistajan, maahantuojan tai jälleenmyyjän antama lisäetu. Virhevastuu taas laissa määritelty ;). Joillakin menee tai sanotaanko useimmilla menee menee takuu ja virhevastuu sekaisin jotka eivät ole sama asia. Virhevastuu on useasti pidempi, kuin valmistajan/maahantuojan tai jälleenmyyjän takuu. Periaatteessa jokaisessa kulutustuotteessa on 6kk virhevastuu.

Juzu84
-
Viestit: 392
Liittynyt: 23.4.2010 7:44

ViestiKirjoittaja Juzu84 » 22.11.2014 9:59

Noniin. Kävin hakeen uudet levyt Antti-Roikolta ja nappasin eilen ne paikalleen. Aika ja kilometrit näyttää miten köyhän käy. Nämä uudet levyt on ns. Economy parts osat jotka on varmasti laadukkaammat ku nämä edelliset. 96 € hinta parilta, kalliimpi vaihtoehto olis ollu 140 € parilta.

Vanhoissa paloissa oli vielä täys pinta jotka pyyhkäsin vesihiomapaperilla.

sambolo
-
Viestit: 44
Liittynyt: 8.9.2014 11:03

ViestiKirjoittaja sambolo » 22.11.2014 11:12

Oon monasti lukenu että levyt ei mene kieroon, vaan tulee juurikin tuota paksuuseroa. Joten varmaan ne palat on yhtä suuressa roolissa.
http://www.stoptech.com/technical-suppo ... ther-myths

Ja toinen http://www.mossmotors.com/SiteGraphics/ ... discs.html

Kizmo
-
Viestit: 45
Liittynyt: 28.12.2009 2:40

ViestiKirjoittaja Kizmo » 22.11.2014 12:56

Samaa olen pohtinut itse että noinkohan älyttömän kuumaa jarrulevyä saa edes jäähdytettyä vedellä, ainakaan lätäkköön ajamalla, niin nopeasti että se menisi "kieroon"

Tuollaisissa olosuhteissahan levyä suojelee vesiroiskeilta Leidenfrost efekti. Efektissä on kyse samasta ilmiöstä jos tiputtelet kuumalle hellanlevylle vesipisaroita. Vesi höyrystyy pienissä määrissä välittömästi pisaran ja levyn välipinnassa, jolloin vesipisara ratsastaa höyrypatjalla eikä varsinaisesti kosketa kuumaa pintaa.

-karppa-
-
Viestit: 287
Liittynyt: 14.6.2009 16:06

ViestiKirjoittaja -karppa- » 22.11.2014 16:37

Mä olen nauranut, että tähän ominaisuuteen EN ole ikinä törmännyt japanilaisissa tai muun konsernin autoissa, mutta VAG:ssa se on ominaisuus. Joko viisaampi väläytti minulle jopa, että kun käyttää peltivanteita talvella, niin tuota ongelmaa ei ilmenisi.

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 22.11.2014 19:42

Kyllä ne levyt voi kieroutua auton valmistusmaasta riippumatta.

-karppa-
-
Viestit: 287
Liittynyt: 14.6.2009 16:06

ViestiKirjoittaja -karppa- » 23.11.2014 9:27

Kyllä valmistusmaasta riippumatta, mutta miksi tämä ongelma pompahtaa esille VAG:ssa autoissa. JA kyllä tiedän niitä valmistetaan useissa maissa ei vain Saksassa (Vag konserniin autoja).

Vika voi myös olla tuossa rakenteessa mitä vag käyttää.

Jännä yleensäkkin, että viime aikoina nimenomaan VAG-konsernin autot esiintyvät negatiivisessä valossa mitä autojen kestävyyteen tulee. Oli kyse vaihdelaatikoista, moottoreista tai jakopäästä. Eniten naurattaa tuttu korjaaja, joka korjaa työkseen merkkiliikkeessä vag-konsernin autoja ja totesi ettei sen konsernin autoa osta vaikka kirveellä uhattaisi.

Juzu84
-
Viestit: 392
Liittynyt: 23.4.2010 7:44

ViestiKirjoittaja Juzu84 » 23.11.2014 10:09

Vanhat levyt reklamoin Varaoskeskukseen takasin ja verkkopankista tulostettu kuitti kelpas. Sain rahat heti käteen ja asiaan suhtauduttiin tosi asiallisesti. Eli palvelu pelaa.

sambolo
-
Viestit: 44
Liittynyt: 8.9.2014 11:03

ViestiKirjoittaja sambolo » 24.11.2014 0:52

Itellä yariksessa täristi kaikki jarrukombot mitä kerkesin siinä kokeila, mm black diamond.

hanski
-
Viestit: 1193
Liittynyt: 30.1.2004 22:31

ViestiKirjoittaja hanski » 29.11.2014 19:10

IV golffissa takajarrulevyt loppu. alkuperäiset 45e kpl, motonet myy AITOA TRW levyä 25.90e kpl.
http://www.motonet.fi/fi/varaosat/621/1 ... Jarrulevyt

onko tuo motonetin myymä levy käyttökelpoinen? TRW pitäisi olla ihan laadukas osavalmistaja.

--hartsa--
-
Viestit: 268
Liittynyt: 29.7.2008 21:53

ViestiKirjoittaja --hartsa-- » 29.11.2014 19:35

trw eikö se oo melkolailla aitoa kiinalaista :D hae orkkikset jos ne ei tuon kalliimmat oo :)

hanski
-
Viestit: 1193
Liittynyt: 30.1.2004 22:31

ViestiKirjoittaja hanski » 29.11.2014 20:07

eikös TRW osia tehdä saksassa? ainakin joskus on tehty.

-karppa-
-
Viestit: 287
Liittynyt: 14.6.2009 16:06

ViestiKirjoittaja -karppa- » 29.11.2014 20:18

TRW=Mutanet. Nehän myy mitä tahansa paskaa TRW-nimellä.

hanski
-
Viestit: 1193
Liittynyt: 30.1.2004 22:31

ViestiKirjoittaja hanski » 29.11.2014 20:51

kaverin IV golffiin vaihdoin 3kk sitten merkkiliikkeestä haetut takalevyt, tuotenumerolla 1J0615601P joissa luki MADE IN BOSNIA-HERZ.

katsastusleima noilla tuli ja ei ole mitään murheita ollut, mutta valmistusmaa hiukan pisti miettimään, onko merkkiliikkeen osatkaan enää niin laadukkaita kuin ennen.
no, alkuperäiset taidan silti kuitenkin hakea samasta paikasta..

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 29.11.2014 20:52

TRW ei oo motonetin merkki.

Viimeisissä TRW:n iskareissa ja nivelissä luki "Made in Germany".

Jotenkin muistelisin että TRW tekee OE-osia.

-karppa-
-
Viestit: 287
Liittynyt: 14.6.2009 16:06

ViestiKirjoittaja -karppa- » 30.11.2014 7:49

H. Jormalainen.

KVG: Motonet TRW

Tai kokeileppa mutanet:n sivuilla hakua TRW. Ja ei. Ei varmana ole mutanet:n oma merkki, mutta tuon nimimerkin alla myydään vaikka mitä paskaa.

Ja tähän aiheeseen liittyen minulla oli alle kuukauden tuolla trw-levyt, kun rupesi taas ravistamaan. Motonet:n varaosavastaavaan kanssa käytiin koeajolla, kun vielä itse totesi, että kyllä levyissä on vikaa.

jakep1982
-
Viestit: 17
Liittynyt: 23.1.2014 12:41

ViestiKirjoittaja jakep1982 » 1.12.2014 21:38

TRW taitaa olla maailman kolmen suurimman valmistajan joukossa jarruosien suhteen, OE-kamaa tekevät myös. Hinnan puolesta tuo Motonetin TRW-levyt vaikuttavat aidoilta, koska esimerkiksi Autonvaraosat24.com sivuilla myyvät tuota TRW:n levyä hintaan 17,9e. Aika moneen kaverin autoon noita Motonetin levyjä nakellut paikoilleen ja yhden levyn joutunut palauttamaan takaisin. Itse ainakin uskaltaisin näillä kokemuksilla ostaa.

Kari, et sinä oo enää mikään teinipoika, niin älä kehtaa käyttää näitä teinien hienoja sanalyhenteitä. Olet jo vähän liian vanha moiseen...

Pellikka
-
Viestit: 1220
Liittynyt: 19.11.2006 16:26

ViestiKirjoittaja Pellikka » 2.12.2014 6:43

Mikä on ylipäätään motonetin merkki? Ei taia motox nimen alla paljoo osia olla. Samaa trw:tä ne joutuu myymään ku muutkin varaosaliikkeet. Halvimman italialaisen ku ostaa niin on ihan yhtä paska liikkeestä riippumatta. Toki esim. Fixuksella ei ees tarjota sitä italialaista, mutta saavat varmasti haluttaessa.

MTBE
-
Viestit: 811
Liittynyt: 12.3.2008 16:39

ViestiKirjoittaja MTBE » 2.12.2014 21:52

Pakko hieman kertoa omakohtaisia kokemuksia, kun golfi seisoo talven tai yli 2kk niin levyt täristää pisrusti ensinmäist 100km jonka jälkeen loppuvat. Mielestäni tämä kuvaa juuri että palat hapettuvat jotenkin levyn pintaan ja jättävät kerroksen siihen. Golfissa on ollut brembon gt juniorin orginaalilevyt ja palat sekä nyt ferrodon ds2500 ja ebc bladet. Kaikilla sama homma.

-karppa-
-
Viestit: 287
Liittynyt: 14.6.2009 16:06

ViestiKirjoittaja -karppa- » 4.12.2014 6:03

http://fi.wikipedia.org/wiki/Broman_Group

Jos haluaa hieman perehtyä yrityksen taustoihin.

Kuten aikaisemmin totesin, niin Zimmermanin levyt on toimineet huomattavasti paremmin, kuin mutanetin paskaraudasta tehdyt halvat levyt (Oli asennettu autoon, kun ostin). Vaihdoin välirahalla noihin "parempiin" TRW:n levyihin kun kehuttiin (Ostokuitti löytyi). Lopputulos ihan sama vaikka joka kerta vaihdettiin myös palat. Tämän jälkeen vaihdoin kolme kertaa kalliimpiin levyihin.

Jatkossa ostan suosiolla zimmermanit, brembot tai vastaavat levyt joita saa asiantuntevista varaosaliikkeistä kuten Tarviketorilta.

BTW: Jakep1982 varmaan otit huomioon, että mutanet myy mitä asiakas haluaa: Halpaa tai vähän parempaa, mutta eivät sitä premiumosaa jos oikeasti haluat. Koska ei siellä finninaamainen kesäharjoittelija osaa, kuin katsoa heidän omalla ohjelmalla sopiiko osa vai ei. GT-Primeran omistaneena sinun pitäisi tuo tietää esimerkiksi vetarien osalta.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 21 vierailijaa