Passat 3B -99 oudot & välillä tehottomat jarrut

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

syncroincity
-
Viestit: 7
Liittynyt: 13.8.2014 21:43

Passat 3B -99 oudot & välillä tehottomat jarrut

ViestiKirjoittaja syncroincity » 13.8.2014 22:23

Ensimmäistä VAG-kulkinetta ostamassa, ja kierroksessa on -99 Passat 2.8 V6 30V Tiptronic Syncro.

Muuten oikein pätevä ja toimiva laite, mutta jarrut tuntuvat vain kovasti erikoisilta (autossa on muuten ABS/EBV).

Yritän tässä haarukoida, että kuinkahan kalliista korjauksesta on kyse, jos auto tulisi hankittua. Olisiko ao. oireilla hyviä teorioita, mistä voisi olla kyse?

Vertailun vuoksi ajoin -03 Passat 2.0:aa, ja siinä ihan tehokkaat jarrut, napakalla jarrupoljintuntumalla.

Oireita:
Hitaassa ajossa, erityisesti matkan alkuvaiheessa poljin menee välillä hitaasti pohjaan asti, ja pito tuntuu onnettomalta - melkein hampaat irvessä saa jarrua lähtiessä polkea, ettei törmää edessä kadunvarsiparkissa olevaan autoon. Välillä taas polkimessa on (melkein) kunnon vastus, ja pitoa on paremmin.

Kovemmassa vauhdissa ja kierroksilla tuntuma vähän löysä ja tehoton, muttei mitenkään hälyttävä. Auton saa kyllä vauhdikkaasti pysähtymään hieman voimaa käyttämällä, ja sain asfaltilla kuudessakympissä ABS:n aktivoitua täysjarrutuksella.

Jarrunesteiden vaihdosta tai ilmauksesta ei ole dokumenttia. Etujarrulevyt ja palat (ja olisko myös etujarruletkut?) on vaihdettu 3 vuotta sitten - ehkäpä ainakin siinä kohtaa nesteetkin ja ilmauksetkin tehty sitten?

Takajarrupalat ovat aivan finaalissa, ja takajarrulevyissäkin näyttäisi olevan kilometrit täynnä.

Mitkään varoitusvalot (esim. ABS) eivät pala kojetaulussa (syttyvät kyllä kun laitetaan virrat päälle).

Katsastuksessa jarruvoimat ovat olleet OK vielä toukokuussa.

Vikakoodit kun kävin luetuttamassa, niin mitään ABS:ään tai jarruihin liittyvää ei löytynyt.

Tehostimelta lähtevä alipaineletku vaikuttaa ehjältä ja napakalta, ja sen jälkeen alkavassa V6:n alipaineletkuhässäkässä en huomannut mitään haljenneita osia tai löysiä liitoksia (tosin niitä oli vähintään riittävästi, ja aikaa oli vain muutama minuutti tutkiskella).

Edellisen omistajan (ennen nykyistä autoliikettä) mukaan jarrut ovat pitkälti olleet samanlaiset viimeiset kolme vuotta, eikä mitään äkillistä huononemista ole viime aikoina tapahtunut.

Jultsu
-
Viestit: 2989
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 13.8.2014 23:11

Oliskohan perusvika eli alipainevuoto jarrutehostimelle. En nyt muista mistä se alipaine näissä jakajapumpullisissa taiottiin tehostimelle, mutta liitin voipi olla löysänä sieltä moottorin puoleisesta liittimestä. Samaa olen kironnut ja jo tottunut kahden passatin kanssa, eli jarrua jos joutuu pumppaamaan nopeasti niin tehostus katoaa.

pete73
-
Viestit: 2110
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 14.8.2014 0:30

Mä kyllä käsitin että on bensakone :)
Vaan tehostimen alipainepuoli toki kannattaa käydä suurennuslasin kanssa läpi.
Onkos ABSn ilmauksessa jotain omia kommervenkkejä? Josko olisi joskus jäänyt ilmakupla jonnekin seikkailemaan.
Tietenkin jarrujen yleiskunto kannattaa muutenkin tarkistaa aina välillä... eli että levyt ja palat on kunnossa ja sylinterit ja satuloiden liukutapit liikkuu esteettä.

tapsa 86
-
Viestit: 246
Liittynyt: 4.11.2006 21:14

ViestiKirjoittaja tapsa 86 » 20.8.2014 20:17

Pääsylinteri?
Itsellä G3 tuli aikanaan vähän vastaavanlaista vikaa ja poljin saattoi painua pohjaan kun rauhallisesti painoa, mutta nopeammin polkastaessa jarrut otti kiinni normaalisti. Korjaantui uudella pääsylinterillä.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 26 vierailijaa