Näistä ilmasoinnin vioista on kyllä ollut juttua täällä, mutta en muka haulla löytänyt vastaavia oireita.
Potilaana on siis Ford Galaxy 1.9 pd tdi, vm-02,manuaali-ilmastoinnilla, joka vastaa siis Alhambraa sekä Sharania ja muutenkin yhteneväisyyttä tekniikkapuolella on paljon esim mk4 golfiin.
Ongelma alkoi jo aikoja sitten, kun ahtimen vaihdon jälkeen ilmastointi alkoi pikkuhiljaa hiipua ja lopetti melko nopeasti kokonaan toiminnan.
Viime loppukesästä käytin "ilmastointihuollossa" ja järjestelmälle tehtiin alipainetesti joka oli ok ja järjestelmä täytettiin.
Kylmäaineet karkasivat jo kotimatkalla matalapainepuolelta pihalle alumiiniputken ja kumiletkun liitoksesta. Tästä suivaantuneena ja kelien viilennyttyä jäi koko homma sikseen, kunnes tänäkesänä alkoi ilmastoinnille olemaan tarve ja pistin letkun vaihtoon.
Toisessa paikassa ilmastointihuoltoon kuului myös painetesti ja järjestelmä kestikin 10 barin typpipaineen ja järjestelmä täytettiin uudelleen.
Täytön jälkeen korkeapainepuolen paineet olivat muistaakseni 16baria ja matalapuolella seilaili 3-6 barin välillä, eli paine-eroakin pitäisi ilmeisesti olla ihan riittävästi?
Kylmäähän tuo ei sitten puhaltanut täydellä järjestelmälläkään ja alkaa olemaan ideat lopussa.
AC napista kompura kytkeytyy päälle, molemmat flektit lähtee pyörimään ja hyvällä tuurilla matalapainepuoli kylmenee ja painepuoli kuumenee tosi nopeasti n. minuutin ajaksi, sitten lopettaa, tässä ajassa myös puhallusilma viilenee, tästä epäilin ettei vika olisi EX-venttiilissä..
Vag-comista ei ole käytössä kuin joku vanha versio ja se ei näytä muita tietoja ilmastoinnin ohjaukselta kuin säätimien ja katkaisimien asennot.
Vikakoodia pukkasi flap motorilta, mutta nollauksen jälkeen sekään ei uusiutunut..
Voisiko olla mahdollista, että tuolla hihnapyörän magneettikytkimellä olisi liian suuri ilmaväli ja kompura ei saisi tarpeeksi kierroksia? Joistain Volvoista ovat vissiin simmalilleet uusiksi tuota ilmaväliä, onnistuisiko Volkkarista?
Suivaantuneena koputtelin isolla räikällä kompuran kylkeen koneen käydessä ja sen jälkeen puhalsi kylmää jo pari minuuttia, kuitenkin lopettaen, eikä tuo koputtelu senkoommin auttanut. Siitä epäilin että jos se vika kuitenkin olisi joku mekaaninen, vai onko tuolla kompuran sisällä jotain venttiileitä tai jotain, joka tuosta koputtelusta muuttaisi olotilaansa?
Onko kellään mitään tietoa paljon tuon ilmavälin kuuluisi olla tai että minkäpaksuinen akseli tuolla on, niin voisin hommata shimmejä valmiiksi ennenkuin leväytän tuon pään auki.
Jostain jenkkifoorumilta luin että akun vieressä oleva sulakekotelokin voisi aiheuttaa harmia, mutta jos sieltä jännite tulee sulakkeelta flekteille, niin miksei myös magneettikytkimellekin.. Ja se kytkin kuitenkin kytkee.
Tee-se-itse hengessä olisi kiva saada mieluummin toimimaan tuo kompura, kuin vaihdattaa uutta tilalle, ei näyttänyt olevan kovin halpojakaan nuo.
Konsernin tila-auton viilennysongelma.
Valvoja: ffp jäsenet
Volvon kompuroista aina vaan poistetaan shimmilevyjä kytkinlevyn ja akselinpään välistä.
Välyksen pitäis olla ok jos vaan ilmaa mahtuu väliin = hihnapyörä pyörii vapaasti ilmastoinnin ollessa pois päältä.
Volvoissa tuo ongelma on se, että kytkinlevy kuluu ajan myötä ja välyksen kasvaessa kytkin ei pidä, varsinkaan kuumilla keleillä = katkoo kompuran pyörimistä koko ajan.
Välyksen pitäis olla ok jos vaan ilmaa mahtuu väliin = hihnapyörä pyörii vapaasti ilmastoinnin ollessa pois päältä.
Volvoissa tuo ongelma on se, että kytkinlevy kuluu ajan myötä ja välyksen kasvaessa kytkin ei pidä, varsinkaan kuumilla keleillä = katkoo kompuran pyörimistä koko ajan.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Ilmavälys ongelmassa kompura toimii aluksi ja lämmettyään lopettaa toimintansa.
Ei siis ole mitään luistamisia tai heikkoa tehoa.
Jos kompuran päätylaippa pyörii ongelman alettua ei vika ole välyksessä.
EX-venttiilissäkin voi olla vikaa. toimii aluksi ja hetken päästä teho heikkenee.
Johtuu yleensä venttiilin vuotavasta kapillaarista. (lämmön mukaan toimiva säätö)
Ongelman alettua pitäisi matalapaine laskea normaalia alemmaksi jos vika siis tässä.
Jos matalapainepuoli nousee 6:teen baariin kompuran pyöriessä, veikkaisin kyllä
kompuraa vialliseksi. Ilmastointiin erikoistunut paja kyllä todennäköisesti selvittää vian
hyvinkin nopeasti.
Ei siis ole mitään luistamisia tai heikkoa tehoa.
Jos kompuran päätylaippa pyörii ongelman alettua ei vika ole välyksessä.
EX-venttiilissäkin voi olla vikaa. toimii aluksi ja hetken päästä teho heikkenee.
Johtuu yleensä venttiilin vuotavasta kapillaarista. (lämmön mukaan toimiva säätö)
Ongelman alettua pitäisi matalapaine laskea normaalia alemmaksi jos vika siis tässä.
Jos matalapainepuoli nousee 6:teen baariin kompuran pyöriessä, veikkaisin kyllä
kompuraa vialliseksi. Ilmastointiin erikoistunut paja kyllä todennäköisesti selvittää vian
hyvinkin nopeasti.
-
- -
- Viestit: 179
- Liittynyt: 31.8.2004 16:21
-
- -
- Viestit: 179
- Liittynyt: 31.8.2004 16:21
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 22 vierailijaa