mk2 golf. Etukelkan vaihto
Valvoja: ffp jäsenet
mk2 golf. Etukelkan vaihto
Eli tuli hommattua tollanen kakkoskoppanen golffi ja nyt oon ajanu sillä noin kuukauden, kunnes huomasin motarilla että rupesi auto pomppimaan.. Auto seis ja kumien tarkastus ja nehän oli aivan kankailla kummatkin etu kumit. Noh uudet kumit alle ja aurauskulmien säätöön ajan varaus, kun menin korjaamolle niin selvisikin semmonen probleema että etu kelkka on ilmeisesti ruostunut puhki ja puslat kuolleita. Joten onko hirvee homma ruveta vaihtamaan tota kelkkaa? Ku en autosta tahtois luopua..
Ei ole paha homma. Jos on nosturi käytössä, laita moottori + vaihteistopaketti esim tällaisen varaan...
... sen jälkeen
Avaa vetarin mutterit.
Nosta auto ilmaan.
Irroita etupyörät.
Irroita raidetangon päät olka-akseleista.
Irroita/ vedä pallonivelet ulos tukivarsista.
Irroita rattiakselin nivelen kiinnityspultti hammastangosta.
Irroita vaihdevivuston kannake hammastangosta (1.6-1.8).
Irroita moottorin ja vaihteiston kiinnityspultit moottorin kumityynyistä.
Irroita akselipalkin kiinnityspultit.
Irroita akselipalkki autosta (samalla rattiakselin nivel hammastangosta).
Irroita hammastanko, tukivarret ja mahdollinen kallistuksenvakaaja akselipalkista.
Vaihda akselipalkki + muut tarvittavat osat ehjiin.
Kokoa käänteisessä järjestyksessä. :)
Suurin piirtein noin se tapahtuu. Jos ei löydy nosturia, keula pukkien varaan.

... sen jälkeen
Avaa vetarin mutterit.
Nosta auto ilmaan.
Irroita etupyörät.
Irroita raidetangon päät olka-akseleista.
Irroita/ vedä pallonivelet ulos tukivarsista.
Irroita rattiakselin nivelen kiinnityspultti hammastangosta.
Irroita vaihdevivuston kannake hammastangosta (1.6-1.8).
Irroita moottorin ja vaihteiston kiinnityspultit moottorin kumityynyistä.
Irroita akselipalkin kiinnityspultit.
Irroita akselipalkki autosta (samalla rattiakselin nivel hammastangosta).
Irroita hammastanko, tukivarret ja mahdollinen kallistuksenvakaaja akselipalkista.
Vaihda akselipalkki + muut tarvittavat osat ehjiin.
Kokoa käänteisessä järjestyksessä. :)
Suurin piirtein noin se tapahtuu. Jos ei löydy nosturia, keula pukkien varaan.
Ei konetta tarvii pois nostaa, tukee 2 pukilla auton alta. Toinen öpohjan alle, 2x4 yms väliin ja toinen vaihdelaatikon alle. Kone jää vielä kiinni koriin etupuolen kannattimesta.
Raidetangon päitäkään ei tarvii ottaa irti, kun pulttaa alapallot irti alatukivarsista ja raidentangon apurungosta. Niin sillon ohjauspuoli ja ripustukset on irti apurungosta.
Jos pultit lähtee helposti auki, niin päivä ensikertalaiselta.
Jos apurungon pultit on ruostunu kiinni tai vastakappaleet pyörähtää runkopalkkien sisällä...... kauan xD
Raidetangon päitäkään ei tarvii ottaa irti, kun pulttaa alapallot irti alatukivarsista ja raidentangon apurungosta. Niin sillon ohjauspuoli ja ripustukset on irti apurungosta.
Jos pultit lähtee helposti auki, niin päivä ensikertalaiselta.
Jos apurungon pultit on ruostunu kiinni tai vastakappaleet pyörähtää runkopalkkien sisällä...... kauan xD
Raidetangon päitäkään ei tarvii ottaa irti, kun pulttaa alapallot irti alatukivarsista ja raidentangon apurungosta. Niin sillon ohjauspuoli ja ripustukset on irti apurungosta.
Viimeksi tuumin että teen noin ja pääsen helpolla. Hammastangon kuparimuttereista yksi lähti irti niin kuin kuuluukin, loput menivät pyöreiksi. Vähemmän aikaa olisi tuhraantunut kun olisi ottanut hammastangon alas palkin kanssa ja irroittanut vasta sitten. :)
Ne on hieman ahtaassa paikassa, muistaakseni todella pitkällä jatkolla pääsi niihin käsiksi yläkautta ja taisivat olla vielä 12mm hylsyllä.
Palkkia voi myös laskea alaspäin tunkin avulla, niin voi kokeilla myös välistä äheltää ne auki.
Ihan eka kannattaa kokeilla ne 4 isoa pulttia millä se palkki on kiinni rungossa.
Palkkia voi myös laskea alaspäin tunkin avulla, niin voi kokeilla myös välistä äheltää ne auki.
Ihan eka kannattaa kokeilla ne 4 isoa pulttia millä se palkki on kiinni rungossa.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 19 vierailijaa