vm. 2001 farkkumallisen Polon takajarrujen kanssa tässä tapellut.
Ihmettelin kun käsijarrua ei saa pitämään ei millään vaikka näennäisesti kaikki oli ok. Uusia osiakin vaihdoin "lämpimikseni" mm. rummut, kengät jousineen, käsijarruvaijerit ja jarrusylinterit.
Lueskelin sitten tätä juttua http://faculty.ccp.edu/faculty/dreed/ca ... /index.htm
ja huomasin että tuo "adjuster wedge" nimellä puhuttu tangonlirvake on väärin päin paikallaan, ollut koko aika väärin (josta syystä sen vanhaan malliin kooten sainkin väärinpäin).
Mutta oikeastaan kysymys kuuluukin, hankin tuonne uudet säätöosat kun eivät kovin paljoa maksaneet, sieltä tuli se kenkien välinen metallimutikka, ne edellä puhutut tangot ja pari ns. "tähtiprikkoja" joista on joka toinen kynsi alaspäin ja joka toinen ylöspäin vängällä.
Mihin nuo prikat kuuluvat laittaa kun tuossa linkin jutussa ei näy moisia missään, kuuluuko niiden tulla edes minnekään tässä tapauksessa? Ajattelin vain että saisi kerralla paketin kuntoon ettei tarvitse enää montaa kertaa ottaa rumpuja auki..
VW Polo rumpujarrut - käsijarruosien kokoaminen
Valvoja: ffp jäsenet
No tavallaan, väkäset ovat ulospäin ja niitä on 6kpl. En usko että mitään lukitsee, pohdin että liittyykö jotenkin tohon säätömekanismivipuun, en vain keksi sille paikkaa kun ei tuollaista siellä ennen ollut ja tosiaan kun oli tuo mekanismi väärin koottu aikaisempien asentajien toimesta.
Tässä karkea kuva setin sisällöstä

Tässä karkea kuva setin sisällöstä
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Onhan noita tullut vastaan ennenkin, ajattelin vaan täältä varmistella vielä. Pitää tänään/huomenna purkaa jarrut ja katsoa kaikki oikein päin sieltä.
Ikäviä tälläiset tilanteet kun vikaa joutuu hakemalla hakemaan ja syynä onkin vain aikaisemmin jonkun muun toimesta väärin tehty kokoaminen. Ja sitten tietty itse purkaessaankin kokoaa vain samalla tavalla kuin entuudestaan oli.
Nyt kun miettii niin aika ilmiselvä tilanne, käyttöjarru on ollut nyt sellainen että polkimen saa painaa puoleenväliin ennenkuin jarrut alkaa ottaa, ei siellä ilmaa ole mutta liikerata on pitkä kun jarrukenkien säätö ei ole toiminut.
Samahan tietty sitten sotkenut käsijarrun toiminnan, eihän vaijereissa riitä liikevara millään kirimään jarrukenkiä sieltä "perusasennosta" edes uusien osien kanssa tuntumalle.
Ikäviä tälläiset tilanteet kun vikaa joutuu hakemalla hakemaan ja syynä onkin vain aikaisemmin jonkun muun toimesta väärin tehty kokoaminen. Ja sitten tietty itse purkaessaankin kokoaa vain samalla tavalla kuin entuudestaan oli.
Nyt kun miettii niin aika ilmiselvä tilanne, käyttöjarru on ollut nyt sellainen että polkimen saa painaa puoleenväliin ennenkuin jarrut alkaa ottaa, ei siellä ilmaa ole mutta liikerata on pitkä kun jarrukenkien säätö ei ole toiminut.
Samahan tietty sitten sotkenut käsijarrun toiminnan, eihän vaijereissa riitä liikevara millään kirimään jarrukenkiä sieltä "perusasennosta" edes uusien osien kanssa tuntumalle.
Ajattelin vielä nyt katsastuksen jälkeen kertoa loppuun yhteenvedon tilanteesta.
Nuo edellä puhumani lipareista oli toinen väärinpäin mutta suurin ongelma oli ruoste ja muhju mikä oli kerääntynyt noihin säätö-osiin. Ja ilmeisesti tuon lipareen kyljessä oleva karhennus oli kulunut sen verran sileäksi ajan mittaan ettei se oikein purrut enää kiinni tuohon isompaan "kahvaan" mitä vasten sen kuuluu "liukua".
Uudet osat paikalleen, pari polkaisua jalkajarrusta ja vaijereiden säätö = tasan samat lukemat jarrudynossa molemmin puolin käsijarrusta, lisäksi kokeilin vielä hiekalla vauhdista nykäistä käsijarrua niin molemmat puolet lukkoon yhtä aikaa.
Vanhoilla osilla ei saanut käsijarrua pitämään vaikka kokeilin vielä välissä vanhoilla osilla kaikki oikein koottuna.
Nuo edellä puhumani lipareista oli toinen väärinpäin mutta suurin ongelma oli ruoste ja muhju mikä oli kerääntynyt noihin säätö-osiin. Ja ilmeisesti tuon lipareen kyljessä oleva karhennus oli kulunut sen verran sileäksi ajan mittaan ettei se oikein purrut enää kiinni tuohon isompaan "kahvaan" mitä vasten sen kuuluu "liukua".
Uudet osat paikalleen, pari polkaisua jalkajarrusta ja vaijereiden säätö = tasan samat lukemat jarrudynossa molemmin puolin käsijarrusta, lisäksi kokeilin vielä hiekalla vauhdista nykäistä käsijarrua niin molemmat puolet lukkoon yhtä aikaa.
Vanhoilla osilla ei saanut käsijarrua pitämään vaikka kokeilin vielä välissä vanhoilla osilla kaikki oikein koottuna.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 25 vierailijaa